13 رجب ولادت حضرت علی (ع)
بنا به نوشته مورخين، امام اول شیعیان ،امام على(ع) در روز جمعه 13 رجب سال سىام عام الفيل و در خانهی خدا متولد شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموی پيامبر(ص)) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراين امام على(ع) از هر دو طرف هاشمى نسب است.
کیفیت ولادت حضرت علی (ع)
بنا به نوشته مورخين، امام على(ع) در روز جمعه 13 رجب سال سىام عام الفيل و در خانهی خدا متولد شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموی پيامبر(ص)) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراين امام على(ع) از هر دو طرف هاشمى نسب است.
مادر اين حضرت، خداپرست بوده و با دين حنيف ابراهيم زندگى میكرد و پيوسته به درگاه خدا مناجات كرده و تقاضا مینمود كه وضع اين حمل را بر او آسان گرداند. فاطمه بنت اسد، مادر امير المؤمنين(ع)، در حالي كه هنگام تولد فرزندش فرا رسيده بود به زيارت خانهی خدا رفت و گفت:
"خدايا من به تو و به آن چه از رسولان و كتابها از جانب تو آمدهاند ايمان دارم و سخن جدم ابراهيم خليل را تصديق میكنم و اوست كه اين بيت عتيق را بنا نهاده است. به حق آن كه اين خانه را ساخته و به حق مولودى كه در شكم من است ولادت او را بر من آسان گردان"
در اين هنگام به فرمان خدا، ديوارهای خانهی خدا (كعبه) شكافت و فاطمه به درون خانه رفت و ديوار به هم بر آمد. فاطمه پس از سه روز بيرون آمد و در حالی كه اميرالمؤمنين(ع) را در بغل داشت، گفت من به خانه خدا وارد شدم و از ميوه هاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بيرون آيم هاتفى ندا كرد: "اى فاطمه نام او را على بگذار كه او على است و خداوند على الاعلى میفرمايد من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تأديباش كردم و او را به غامض علم خود آگاه گردانيدم و اوست كه بتها را در خانه من میشكند و اوست كه در بام خانه ام اذان میگويد و مرا تقديس و پرستش مینمايد. خوشا بر كسی كه او را دوست داشته باشد و فرمانش را اطاعت كند و واى بر كسى كه با او دشمنی كرده و از او نافرمانی كند."
و چنين افتخاري منحصر به فردى كه براى على(ع) در اثر ولادت در درون كعبه حاصل شده است براي احدى از عموم افراد بشر به دست نيامده است.
اَیامُ البیض (به معنای روزهای سفید)، به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری گفته میشود. در روایات بر روزه گرفتن در این ایام تأکید شده است. نزد شیعیان، ایام البیض رجب و در مرتبه بعد شعبان و رمضان، از اهمیتی ویژه برخوردار است.
سبب نامگذاری
ایام البیض در اصل «اَیامُ لَیالِی البیض» به معنای روزهای شبهای سفید است که «لیالی» حذف شده است و این روزها به ایام البیض معروف شده است. بیض جمع بَیضاء است که در عربی به معنای سفید است. اعراب قدیم رسم داشتند که ایام ماهها را بر اساس میزان روشنایی ماه نامگذاری کنند و از آنجا که نور ماه در این سه شب از شبهای دیگر بیشتر است، به این نام نامیده شدهاند. از دیگر نامهای این ایام، اَواضح و غُرّ است.
دلیل دیگری هم برای این نامگذاری در روایات ذکر شده است. در علل الشرایع آمده است: «جبرئیل آدم(ع) را در حالی که سر تا پا سیاه شده بود به زمین فرود آورد. فرشتگان وقتی آدم را با این هیئت دیدند به ضجه در آمده و گریستند و به درگاه حق تعالی عرضه داشتند: پروردگارا مخلوقی را آفریدی و از روح خود در او دمیدی و فرشتگانت را به سجده کردنش وادار نمودی حال با یک گناه رنگ سفیدش را به سیاهی مبدل فرمودی!؟
منادی از آسمان ندا میدهد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر، آدم آن روز را که مطابق با روز سیزدهم ماه بود روزه گرفت، پس ثلث سیاهی از او زائل گشت. سپس منادی در روز چهاردهم نداء کرد: امروز را برای پروردگارت روزه بگیر. آدم آن روز را هم روزه گرفت و ثلث دیگر از سیاهی زائل گردید. روز پانزدهم باز منادی او را به گرفتن روزه دعوت نمود، وی آن روز را هم روزه گرفت و تمام سیاهی او زائل گردید و به همین خاطر این ایام به ایام البیض موسوم شد.»
روز بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی
سیدجمال الدین در قریه اسدآباد واقع در 42 کیلومتری غرب همدان در شعبان 1254 هجری قمری در خانوادة شیخ الاسلام اسدآباد متولد شد. پس از گذراندن دروس ابتدایی در سال 1266 به همراه پدر به نجف رفته و در حوزه درس شیخ مرتضی از مجتهدین آن عصر تلمذ کرد .چون شیخ مرتضی از مدت ذهن و کثرت هوش سید جمال الدین مطلع شد او را به هندوستان فرستاد. در هند سیدجمال علاوه بر مطالعه احوال اجتماعی و سیاسی هند به زبان انگلیسی نیز آشنا شد از هند به مکه رفت از آنجا به اسدآباد برگشت سپس به تهران آمد و شروع به نشر افکار و عقاید خود پرداخت.
ناصرالدین شاه چون از وجود او وحشت کرد او را به افغانستان سپس هندوستان فرستاد. از این زمان آوازه سیدجمال الدین در میان کشورهای اسلامی پیچید از هندوستان به حصر رفت پس از 40 روز توقف در مصر به اسلامبول بازگشت. فواد پاشا از رجال سیاسی و عثمانی او را به گرمی پذیرفت. پس از مدتی دوباره به مصر رفت. و انجمن حب الوطنی را با 30 تن عضو تأسیس نمود و در جامع الازهر مشغول تدریس و بحث فلسفه ابن سینا گردید. در این زمان خطابه هایی ایرادهای کرد که اساس آن ایجاد وحدت اسلامی برهم زدن تشکیلات جاسوسی و حقه بازی انگلیس و جلوگیری از استعمار آن دولت و تأمین آزادی و استقلال حقیقی ملل اسلام بود.
چون عقاید سیدجمال همه جا با انتشار یافت عمال انگلیس از نفوذ کلام او ترسیدند و وسایل خروج او را از مصر فراهم کردند. سید از مصر به هندوستان و از آنجا عازم اروپا گردید در پاریس سید روزنامه عروه الوثقی را تأسیس کرد که سردبیری آن را برعهدة شیخ محمد عبده شاگرد خود گذاشت.
روزنامة عروه الوثقی در سراسر جهان اسلام منتشر می شد. و متضمن آراء و عقاید سیاسی و اجتماعی سید مبنی بر مساوات و آزادی بود. و در روشن کردن افکار مردم ایران وعثمانی اثر بسزایی گذارد. پس از 18 ماه انتشار این روزنامه انگلیسیها دستور توقیف آن را دادند. در سال 1303 سید به دعوت ناصرالدین شاه به ایران آمد. اما چون درباریان ذهن شاه را نسبت به او مشوب کردند سید با خاطری آزرده به روسیه و از آنجا به اطریش رفت.
در سال 1307 بار دیگر ناصرالدین شاه از افکار و عقاید سید به حیرت افتاد و او را به تهران دعوت کرد، لیکن بر اثر دسیسههای دربار، سیدجمال مورد بغض شاه قرار گرفت و در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شد. مأمورین شاه او را از آنجا خارج و به عتبات تبعید کردند.
وی ناچار به لندن رفت در لندن روزنامه ای به نام (فیباء الخافقین) به دو زبان عربی و فارسی منتشر کرد.
سپس به اسلامبول بازگشت، سلطان عبدالحمید ابتدا به امید آنکه از عقاید سید درباب ایجاد وحدت اسلام استفاده کند، از او دلجویی کرد اما درباریان سلطان و کارگزاران انگلیس به مخالفت با سید برخاستند و در سال 1314 در اسلامبول مسموم و در همان شهر مدفون شد.
‼️حکم خراش روی بدن
🔷س 3493: لطفا بفرمائید حکم خراشی که روی بدن به وسیله اجسام یا ناخن بیفته چیست؟
✅ج: اگر خون نیایید هرچند براثرخراش قرمز شود نجس نیست.
موفق باشید
#احکام_نجاسات
📕استاد محمدحسین فلاح زاده
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
240 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا مات ولد العبد قال اللَّه تعالى لملائكته قبضتم ولد عبدي؟ فيقولون نعم فيقول ما ذا قال عبدي؟ فيقولون حمدك و استرجع فيقول اللَّه ابنوا لعبدي بيتا في الجنّة و سمّوه بيت الحمد.
وقتى فرزند بنده اى بميرد خداوند بفرشتگان گويد فرزند بنده مرا گرفتيد؟
گويند آرى گويد بنده من چه گفت؟
گويند ترا سپاس گزاشت و گفت همه ما متعلق به خدا هستيم و بسوى او باز ميگرديم
خداوند گويد براى بنده من خانه اى در بهشت بسازيد و آن را «خانه سپاسگزارى» نام نهيد.
نهج الفصاحه
اطلاعیه شماره 4
به اطلاع مردم شریف پرند میرساند ، توزیع پک بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری کرونا
فردا دوشنبه 19 اسفند از ساعت 10:30 صبح در ایستگاه موکب مردمی پیروان ولایت واقع در پرند فاز 2 میدان ایمان صورت میپذیرد.
از همشهریان عزیز خواهشنمدیم جهت دریافت پک بهداشتی الزاما با کارت ملی یا شناسنامه مراجعه بفرمایید .
لطفاً رسانه باشید
@mehoseinp
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیات 66 تا 70
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قَالَ أَفَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنفَعُكُمْ شَيْئاً وَلَا يَضُرُّكُمْ (66)
أُفٍّ لَّكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (67)
قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ (68)
قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْداً وَسَلَاماً عَلَي إِبْرَاهِيمَ (69)
وَأَرَادُوا بِهِ كَيْداً فَجَعَلْنَاهُمُ الْأَخْسَرِينَ (70)
ترجمه :
(ابراهيم) گفت: پس آيا شما بجاى خداوند چيزى را مى پرستيد كه هيچ سودى براى شما ندارد و هيچ زيانى به شما نمى رساند؟!
اُف بر شما و بر هر چه كه غير از خدا پرستش مى كنيد، آيا نمى انديشيد؟!
(امّا مشركان لجوج و متعصّب) گفتند: اگر مى خواهيد كارى انجام دهيد! او را بسوزانيد و خدايانتان را يارى كنيد.
(و سرانجام آتشى فراهم آورده و ابراهيم را به درون آن انداختند، امّا ما) گفتيم: اى آتش ! بر ابراهيم سرد و سلامت باش.
و (اگر چه) آنان براى او (تدبير بد و) كيدى را اراده كردند، ولى ما آنها را از زيانكارترين (مردم) قرار داديم.
نکته ها:
مردان خدا اهداف مقدّس خود را در هر شرايطى دنبال مى كنند و لحظه اى آرام نمى گيرند، هرچند تلاشهاى آنان در قالب هاى متفاوتى صورت پذيرد. حضرت ابراهيم عليه السلام در مسير رسالت الهى خويش ابتدا به سراغ عمو و قومش مى رود و آنانرا به سوى توحيد و يكتا پرستى دعوت مى كند و چون نتيجه اى حاصل نمى شود در دوّمين مرحله به سراغ بت ها مى شتابد و همه آنها را درهم مى شكند، آنگاه فطرتشان را مخاطب قرار داده و به بيدار كردن آنان مى پردازد و سرانجام پس از اندرز و توبيخ، آنها را به تعمق و انديشه وامى دارد.
در ماجراى پرتاب حضرت ابراهيم به درون آتش، مطالب زيادى در تفاسير آمده است، از جمله اينكه مشركان با كمك و راهنمايى شيطان منجنيق ساختند، ولى آن حضرت با توكّل بى نظيرش به خداوند، از احدى از فرشتگان حتّى جبرئيل كمكى نگرفت ودر آن هنگام به مناجات و راز و نياز با پروردگار و توسّل به محمّد و آل محمّدعليهم السلام مشغول بود.
واژه ى «أخسرين» در قرآن كريم به كسانى اطلاق شده است كه كار بدى را انجام مى دهند، امّا گمان مى كنند كه كارشان خوب است، پس زيانِ خود را درك نمى كنند، تا در پى جبران آن باشند.
امام صادق عليه السلام فرمودند: وقتى خداوند به آتش امر كرد: «كونى برداً» دندان هاى ابراهيم از شدّت سرما (در ميان آتش نمروديان) به هم مى خورد، تا آنكه گفته شد: «و سلاماً»(58)
58) كافى، ج 8، ص 318.
پیامها :
- يكى از شيوه هاى دعوت مردم به دين، آگاه كردن آنان به ضرر بى دينى است. «لاينفعكم و لا يضركم»
- سرچشمه و انگيزه ى عبادت، دستيابى به خير و يا نجات از شر است كه بت ها بر هيچكدام قادر نيستند. «لاينفعكم شيئاً و لا يضرّكم»
- اگر زمينه مناسبى براى بيدارى پيدا شد بايد منحرفان را تحقير كرد. «اُفٍ لكم و لما تعبدون من دون اللّه»
- عواطف بايد تحت الشعاع مكتب باشد. «اُفّ لكم» با توجّه به اينكه عموى او نيز بت پرست بود.
- بت پرستى با عقل سازگار نيست. «افلا تعقلون؟» (افراد بى خرد لجوج سزاوار توبيخ هستند) «أفلا تعقلون»
- توحيد، انديشه اى عقلانى است. «أفلا تعقلون»
- كسانى به زور متوسل مى شوند كه از عقل و منطق بى بهره اند. «حرّقوه»
- مردان خدا تا پاى جان بر اهداف خود پايدار هستند. «حرّقوه» سوزاندن، سخت ترين نوع قتل است.
- بقاى شرك با نابودى موحّدان امكان پذير است. «حرّقوه وانصروا آلهتكم»
- تعصّبات نابجا، انسان را تا مرز سوزاندن پيامبر به پيش مى برد. «حرّقوه و انصروا آلهتكم»
- دشمن در تحريك توده هاى ناآگاه، به مقدّسات متوسّل مى شود، «انصروا آلهتكم» وبه غيرت وحميّت نيز تمسّك مى جويد. «اِن كنتم فاعلين»
- خداوند، هم سبب ساز است و هم سبب سوز. «يا نار كونى برداً و سلاماً»
سبب ساز است، زيرا نفسِ حضرت عيسى عليه السلام را سبب زنده شدن مردگان قرار مى دهد، و سبب سوز است، زيرا سوزندگى را از آتش مى گيرد و آن را بر ابراهيم سرد و سلامت مى كند.
- هستى شعور دارد ومخاطب قرار مى گيرد. «يا نار كونى برداً وسلاماً» و نفرمود: «فجعلنا النار برداً و سلاماً»
- آثار موجودات به خواست و اراده ى الهى است. «يا نار كونى برداً و سلاماً»
- نور حقّ، با نار كفر خاموش نمى شود. «قالوا حرّقوه... قلنا يا نار كونى برداً»
- قدرت خداوند مى تواند همه ى توطئه ها را خنثى كند. «ارادوا به كيداً فجعلناهم الاخسرين»
- عاقبت، حقّ پيروز است. «ارادوا - جعلناهم الاخسرين»
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️استفاده از داروی خارجی
🔷س 3495: اگر پزشک به ما گفته باشد که از یک داروی خارجی استفاده کنید و ما بدانیم که از این دارو نسخهی ایرانی هم وجود دارد، در اینجا تکلیف چیست؟
✅ج: اگر میدانید که داروی مشابه داخلی با همان کیفیت داروی خارجی یا کیفیت پایینتر از آن موجود است و بیماری را درمان میکند و مفید است، و اینکه استفادهی شما از داروی داخلی به معنای مخالفت با دستور پزشک محسوب نمیشود، مصرف داروی داخلی اشکالی ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
#داروی_خارجی
🆔 @resale_ahkam
‼️طهارت الکلهای ضدعفونی کننده
🔷س 3492: با توجه به شیوع #ویروس_کرونا و استفاده از محلول های #ضد_عفونی کننده حاوی #الکل، این محلول ها از نظر #پاکی و #نجاست چه حکمی دارد؟
✅ج: الکل هایی که نمی دانید از اقسام #مشروبات_مست_کننده است، پاک محسوب می شود و استفاده از مایعاتی که با آن مخلوط شده است و نماز خواندن با لباس و بدن آغشته به آن اشکال ندارد، اما اگر بدانید از مشروبات مست کننده محسوب می شود، بنا بر احتیاط واجب #نجس است.
#احکام_طهارت_و_نجاست #کرونا #الکل_صنعتی
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
241 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا مات صاحبكم فدعوه لا تقعوا فيه
وقتى كسى بميرد وي را بگذاريد و از او بد نگوئيد.
نهج الفصاحه
242 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إذا مات العبد قال النّاس ما خلّف و قالت الملائكة ما قدّم
وقتى بنده اى بميرد مردم گويند
چه بجا گذاشت
و فرشتگان گويند
چه همراه آورد؟
نهج الفصاحه