بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا
آیه 74
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَوْلاَ أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئاً قَلِيلاً
ترجمه :
واگر ما تورا استوار نكرده بوديم، هر آينه نزديك بود كه اندكى به آنان تمايل پيدا كنى.
نکته ها :
اين آيه با عصمت پيامبرصلى الله عليه وآله هيچ گونه تعارضى ندارد. جمله ى «نزديك بود گناه كنى» به معناى «گناه كردن» نيست. به علاوه جمله ى «اگر استوار كردن ما نبود...» حالت شرطى دارد، يعنى اگر حمايت ما نبود شايد متمايل مى شدى. ولى چون آن بود، تمايل هم پيدا نشد. در موارد ديگر هم شرطِ (اگر) به معناى انجام قطعى نيست، مثل آيه «ولو تَقَوّل علينا بعض الاَقاويل... لقَطّعنا منه الوَتين»(171) اگر بر ما سخنى دروغ نسبت دهد، شاهرگش را قطع مى كنيم. وآيه «لئن اشركت ليحبطنّ عملك»(172) اگر شرك بورزى اعمالت تباه مى شود. كه به معناى انجام شدن آن كارها نمى باشد.
چنانكه امام رضاعليه السلام فرمودند: اين آيه از اين باب مى باشد كه به در مى گويند تا ديوار بشنود.(173) و در واقع خطاب آيه به مسلمانان است، نه شخص پيامبر.
171) حاقّه، 44 - 46.
172) زمر، 65.
173) ايّاك اعنى و اسمعى يا جاره». تفسير نورالثقلين.
پیامها:
- اگر لطف و نگهدارى الهى نباشد، براى مصونيّت و عصمت پيامبران هم ضمانتى نيست. «لولا ان ثبّتناك»
- قاطعيّت ونفوذناپذيرى در برابر دشمنان وكفّار، از امتيازات انبياست. «ثبّتناك»
- خداوند پيامبران را معصوم نگاه مى دارد. «ثبّتناك»
- عقب نشينى در مسائل اعتقادى واصول مكتب، تمايل وگرايش به ظالمان است ورهبران در معرض چنين خطرى مى باشند. «لولا أن ثبّتناك لقدتركن اليهم»
- انحراف حتّى اگر اندك باشد، از كسى مانند پيامبر بسيار است. «شيئاً قليلاً»
- كمترين عقب نشينى از اصول و ارزشها نيز ممنوع است. زيرا براى دشمنان يك موفّقيت و پيروزى حساب مى شود. «شيئاً قليلاً»
آيه 75
إِذاً لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيراً
ترجمه :
آنگاه دو برابر (كيفر مشركان) در زندگى و دو برابر در مرگ، عذابت مى چشانديم و براى خويش در برابر قهر ما ياورى نمى يافتى.
نکته ها:
پس از نزول اين آيه، رسول خداصلى الله عليه وآله اين دعا را مى خواندند: «الّلهم لاتَكلنِى الى نفسى طَرفَة عين»، خدايا! به اندازه ى چشم برهم زدنى مرا به خود وامگذار!(174)
174) تفسير مجمع البيان.
پیامها:
- خداوند، هم لطف دارد، هم قهر. «ثبّتناك، اذقناك»
- ركون، (گرايش و اعتماد) به كفّار، از گناهان كبيره است، چون وعده ى عذاب درباره اش داده شده است. «تَركنُ اليهم... اذقناك»
- كيفر كمترين لغزش رهبران، دو برابر ديگران است. هرچه مقام علمى و موقعيّت اجتماعى و معنوى انسان بيشتر باشد، مسئوليّت و خطر هم بيشتر است. «شيئاً قليلاً... ضعف الحياة»
- اگر در قوانين كيفرى، براى مسئولين جريمه ى سنگين ترى وضع شود، خلاف عدالت نيست. «اذقناك ضعف الحياة»
- در برابر قهر الهى حتّى براى پيامبر نيز هيچ قدرت و مقامى نمى تواند مانع ايجاد كند. «لاتجد لك علينا نصيراً»
- تمايل به كفّار، سبب تنها ماندن انسان و محروم شدن از نصرت خداوند است. «تَركَنُ اليهم... لاتجد... نصيراً»
عید سعید غدیر خم
واقعه غدیر حادثه ای تاریخی نیست كه در كنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یك سرزمین نیست. یك تفكر است، نشانه و رمزی است كه از تداوم خط نبوّت حكایت می كند. غدیر نقطه تلاقی كاروان رسالت با طلایه داران امامت است.
آری غدیر یك سرزمین نیست، چشمه ای است كه تا پایان هستی می جوشد، كوثری است كه فنا برنمی دارد، افقی است بی كرانه و خورشیدی است عالمتاب.
و غدیر، روز حماسه جاوید، روز ولایت، روز امامت، روز وصایت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضایت و صراحت شناخته شد. روز نعمت، روز شكرگزاری، روز پیام رسانی، روز تبریك و تهنیت، روز سرور و شادی و هدیه فرستادن، روز عهد و پیمان و تجدید میثاق، روز تكمیل دین و بیان حق، روز راندن شیطان، روز معرفی راه و رهبر، روز آزمون، روز یأس دشمن و امیدواری دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت، روزی كه پیروان واقعی مكتب حیات بخش اسلام آن را گرامی می دارند و به همدیگر تبریك می گویند.
... الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا ...امروز (روز غدیر خم) دین شما را به حد كمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام كردم و اسلام را بعنوان دین برای شما پسندیدم. سوره مائده آیه ۳.
داستان غدیر خم
سال دهم هجرت بود و پیامبر از آخرین سفر حج خود باز می گشت، گروه انبوهی كه تعدادشان را تا صد و بیست هزار رقم زده اند او را بدرقه می كردند تا این كه به پهنه بی آبی به نام غدیر خم رسیدند.
نیم روز هیجدهم ذی الحجه بود كه ناگهان پیك وحی بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد و از جانب خدا پیام آورده كه: «ای رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نكنی رسالت او را ابلاغ نكرده ای و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد كرد» پیامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بیابان بی آب و در زیر آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبری از جهاز شتران برای پیامبر ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روی به مردم كردند. ابتدا خدای را سپاس فرموده و از بدیهای نفس اماره به او پناه جست و فرمود: ای مردم بزودی من از میان شما رخت بر می بندم، آنگاه می افزاید چه كسی بر مومنین در ارزیابی مصلحت ها و شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است همه یك سخن می گویند خدا و پیامبر داناترند.
رسول گرامی می فرماید: آیا من به شما از خودتان اولی و سزاوارتر نیستم و همگان یك صدا جواب می دهند كه چرا چنین است. آنگاه فرمود: من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم یكی ثقل اكبر كه كتاب خداست و دیگری ثقل اصغر كه اهل بیت منند. مردم، بر آنان پیشی نگیرید و از آنان عقب نمانید. آنگاه دست علی (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد كه همگان او را در كنار رسول خدا دیدند و شناختند. سپس فرمود: خداوند مولای من و من مولای مؤمنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم.
ای مردم هر كس كه من مولا و رهبر اویم این علی هم مولا و رهبر اوست و این جمله را سه بار تكرار كرد و چنین ادامه داد: پروردگارا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدایا علی را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند. هنوز اجتماع به حال خود باقی بود كه دوباره آهنگ روح بخش وحی گوش جان محمد صلی الله علیه و آله را نواخت كه: «امروز دینتان را برایتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پایان رساندم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم» و بدین سان علی (ع) از جانب خداوند برای جانشینی پیامبر (ص) برگزیده شد.
‼️امر به معروف و نهی از منکر در ملأ عام یا خفا
🔷س 1649: آیا امر به معروف و نهی از منکر باید در ملاء عام باشد یا در خفا؟
✅ج: مهم این است که تأثیر بگذارد. زیرا امر و نهی برای محقق شدن غرضی است؛ بنابراین اگر جری شده است و چنانچه در خفا بگوییم اثر ندارد و در ملأ عام امر کنیم اثر میکند، باید در ملأ عام (با حفظ شرایط و مراحل) باشد. اگر هم در خفا امر کنیم اثر میگذارد، فقط به خودش بگوییم.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️امر و نهی فرزندان
🔷س 1650: اگر فرزندان مطیع والدین نباشند، والدین تا چه مرحلهای میتوانند امر و نهی کنند؟
✅ج: پدر و مادر میتوانند و لازم است فرزند را امرونهی کنند؛ ولی مقام امر به معروف و نهی از منکر تا همان حد تذکر لسانی باشد نه بیشتر. اما دقت داشته باشید امر به معروف و نهی از منکر به این معنا نیست که همیشه خودمان مستقیماً به فرد بگوییم. گاهی حتی باید فرد را نزد مشاور ببرند، این خودش میشود امر به معروف و نهی از منکر. یا پدر میبیند فرزندش در نمازخواندن کوتاهی میکند و به او تذکر میدهد اما اثر ندارد؛ خب باید با یک مشاوری صحبت کند. خود همین رجوع به مشاور امر به معروف است، یعنی راهی را پیش بگیریم که شخص گناهکار، گناه نکند و کسی که واجبی را ترک کرده ، دیگر ترک نکند.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
حدیث (5) امام صادق علیه السلام:
اِنَّ العَملَ القَلیلَ الدّائمَ عَلَی الیَقینِ اَفضَلُ عِنداللهِ منَ العَمَلِ الکثیرِ عَلی غَیرِ یَقینٍ؛
عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد
در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین باشد برتر است.
(وسائل الشیعه، ج15،ص202)
( دعای 48 ) دعاي آنحضرت در روز عيد قربان و جمعه
دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم
(قسمت آخر )
و از تو استعانت میجویم، پس درود بر محمد و آل او فرست و مرا اعانت کن.
و کفایت حال خود از تو مى خواهم، پس درود بر محمد و آل او فرست و کفایت حال من کن.
و از تو روزى میخواهم، پس درود بر محمد و آل او فرست و مرا روزى ده.
از عذاب تو ایمنى مى خواهم، بر محمد و آل او درود فرست و مرا ایمن گردان.
و از تو مى خواهم مرا نگاهدارى کنى، پس درود بر محمد و آل او فرست و مرا از هر ناپسندى نگاه دار که اگر اراده تو باشد به هیچ کار زشت آلوده نشوم.
و از تو براى گناهان گذشته خود آمرزش مى طلبم، پس درود بر محمد و آل او فرست و مرا بیامرز.
اى پروردگار، اى پروردگار مهربان، بخشنده، اى صاحب بزرگی و کرم، درود بر محمد و آل او فرست، و همه آنچه از تو خواستم و طلب کردم و براى آن روى سوى تو آوردم اجابت فرما، و بخواه و مقدر کن و بدان فرمان ده واجرا کن ، و خیر براى من پیش آور و آن را بر من مبارک گردان و تفضل بر من و به آنچه عطا مى کنى مرا خوشبخت گردان، و از فضل خود بیش از آنچه خواستم بده، و از گنج پهناور خود بخشش کن که تو هم توانگرى و هم کریم.و این خیر را به خیر آخرت و نعیم آن پیوسته کن، یا ارحم الراحمین،
آنگاه هرچه به خاطرت رسد از خداوند بخواه، و بر محمد و آلش صلوات فرست هزار بار که آن حضرت چنین میکرد.
صحیفه سجادیه
دعا در روز عید قربان و جمعه - دعای چهل و هشتم
ذکر روز چهارشنبه : یا حی یا قیوم
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا
آیه 76
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِن كَادُواْ لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الأَرْضِ لِيُخْرِجوكَ مِنْهَا وَإِذاً لاَّ يَلْبَثُونَ خِلافَكَ إِلاَّ قَلِيلاً
ترجمه :
وبسا نزديك بود كافران (با نيرنگ يا غلبه) تو را از اين سرزمين بلغزانند تا از آن بيرونت كنند، ودر آن هنگام، جز مدّت كمى پس از تو پايدار نمى ماندند (و به خاطر اين ظلم گرفتار قهر الهى مى شدند).
نکته ها:
اين آيه، اشاره به آيه ى 30 سوره ى انفال است كه مى فرمايد: «واذ يَمكر بِك الذّين كفروا لِيثبِتوك او يَقتلوك او يخرِجوك و يمكرون و يمكراللّه واللّه خيرالماكرين» يادآور زمانى را كه كفّار نقشه مى كشيدند تا تو را حبس كنند يا بكشند يا بيرونت كنند، آنان نيرنگ مى زنند و خدا هم تدبير مى كند و خداوند بهترين تدبير كنندگان است.
پیامها:
- پيامبر در معرض هرگونه خطر، توطئه، ترور، آوارگى وتبعيد بود. «كادوا ليستفزّونك ...»
- دشمنان مكتب، هدفشان قلع و قمع كردن اساس دين است و در اين راه، به احدى حتى پيامبر رحم نمى كنند. «ليستفزّونك»
- طرح كافران در مرحله اوّل، ايجاد رخنه در فكر واعتقاد رهبر است، «ليفتنونك عن الّذى...» ودر مرحله بعد، شدّت عمل وتبعيد واخراج اوست. «ليخرجوك...»
- حضور پيامبر در ميان مردم، مانع قهر الهى است و اگر آن حضرت را از خود دور و تبعيد كنند، در فاصله كمى نابود مى شوند. «لايلبثون خلافك الاّ قليلا»
- قرآن كريم، هم از غيب خبر مى دهد و هم با بيان ناكامى توطئه هاى دشمن به پيامبراكرم صلى الله عليه وآله تسلّى مى دهد. «كادوا ليستفزّونك ... لايلبثون خلافك الاّ قليلاً»
آيه 77
سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِن رُّسُلِنَا وَلاَ تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِيلاً
ترجمه :
اين، سنّت (هلاكت طغيان گران) درباره ى پيامبرانى كه پيش از تو فرستاديم جارى بوده است و براى سنّت ما هيچ تغييرى نمى يابى.
نکته ها:
تأييد پيامبران و هلاكت كافران وظالمان، سنّت الهى است كه در سوره ى ابراهيم آيه 13 نيز آمده است: «قال الذّين كفروا لرسلهم لنخرجنّكم من ارضنا او لتعودنّ فى ملّتنا فاوحى اليهم ربّهم لنهلكنّ الظّالمين»، كفّار به پيامبرانشان گفتند: قطعاً ما شما را از سرزمين خود بيرون مى كنيم، مگر آنكه به آيين ما درآييد، ولى خدا به آنان وحى كرد كه ما قطعاً ستمگران را نابود مى كنيم.
پیامها:
- سنّت هاى الهى چون براساس حكمت خداست، ثابت است و در طول تاريخ دگرگون نمى شود. «سنّة مَن قد ارسلنا»
- توطئه كفّار وامدادهاى غيبى خدا نسبت به پيامبران، ريشه ى تاريخى دارد. «سنّة مَن قد ارسلنا»
- تحوّلات تاريخى براساس سنّت هاى ثابت الهى است. «لاتجد لسنّتنا تحويلاً»
- خداوند، عادل است و در شرايط يكسان، مهر و قهرش نيز يكسان است. «لاتجد لسنّتنا تحويلاً»
روز بزرگداشت علامه مجلسی
۳۰ مرداد ماه به نام روز بزرگداشت علامه مجلسی نام گذاری شده است.
علامه مجلسی در یک نگاه
ملا محمدباقر مجلسی فرزند ملا محمدتقی مجلسی، در سال 1037 ق در اصفهان زاده شد و در سال 1110 ق، در همان شهر چشم از جهان فرو بست. او به «مجلسی دوم» و پدر بزرگوارش به «مجلسی اول» مشهور است و هر دو در شمار دانشمندان بزرگ شیعه می باشند.
علامه محمد باقر مجلسی از بزرگترین عالمان شیعه است که خدمات گوناگون و فراوانی به جهان اسلام و مذهب تشیع کرده است. از جمله خدمات فرهنگی و دینی او تألیف کتابهای بسیاری در موضوعات مختلف دینی به دو زبان فارسی و عربی است. امّا در میان آثار گران سنگ علامه مجلسی، مجموعه عظیم بحارالانوار که به حق دایرة المعارف بزرگ شیعه است ـ بیش از دیگر آثار وی موجب شهرت او شده است.
👏 کف زدن در مسجد
🔷س 1653: #دست_زدن_در_مسجد، چه حکمی دارد؟
✅ج: به طورکلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشن ها و اعیاد یا برای #تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد، ولی بهتر است فضای مجالس دینی بخصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر #صلوات و #تکبیر معطر شود تا انسان به ثواب آنها برسد.
#احکام_مسجد #شأن_مسجد
🆔 @resale_ahkam