eitaa logo
محمد ابراهیم کفیل
2هزار دنبال‌کننده
637 عکس
612 ویدیو
356 فایل
لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُون انعام/127 ارتباط با ادمین @mekafil1348 @mojtabakafil
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم باز نشر دستنوشته ای از دهه هفتاد شروعی است بر فعالیت کانال رسمی حجت‌الاسلام محمد ابراهیم کفیل 👇👇👇👇 @mekafil
بسم الله «بیاید اعمالمان را ثمر بخش کنیم» انسان فاعل مختار است یعنی در انجام کارهایش خود تصمیم می گیرد و با اراده و اختیار خود اقدام به انجام اموری نماید لکن چنین نیست که توان انجام هرکاری را در هر شرایطی داشته باشد. و به قول معروف «فَعّالِ مَا یَشَاء» باشد. بلکه اسباب، علل و شرایط و نبود موانع از اموری است که بدون آنها انجام کارها عملی نیست. و از آنجا که زمام همۀ این امور به دست خداوند است. حیات و قدرت انسان به دست خداوند است. شرایط و موانع طبیعی و غیره تحت سیطرۀ اوست (آل عمران/27) . لذاست که تا مجموعۀ عوامل جمع نشود و توفیق (یعنی موافقت و هماهنگی عوامل مختلف با هم و دست به دست هم دادن آنها) رفیق راه نگردد انسان راه به جایی نمی برد. آری انسان بهره مند از قدرت، توانایی و اختیار است ولی بدون حصول شرایط و اسباب و بدون برطرف شدن موانع که همه به دست با کفایت اوست توان انجام هیچ کاری را ندارد. و مسلمان موحد که بر اساس نگرش توحیدیش معتقد است که همه، هرچه هستند، از آن کمترند که با هستیش نام هستی برند، همیشه سر بر آستان خدا دارد و در هیچ امری بدون توجه به ساحت ربوبی اقدام نمی کند لذاست که همیشه و در ابتدای هرکاری به ذکر شریف «بسم الله الرحمن الرحیم» مترنم می شود و با این ذکر شریف به کارهایش اثر می بخشد. چرا که به فرمودۀ رسول الله صلی الله علیه وآله: كُلُّ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُذْكَرُ بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ فِيهِ‏ فَهُوَ أَبْتَر(وسائل الشیعة/ج7/ص170) هر امر قابل توجه و اعتنایی که «بسم الله» در آن ذکر نشود (یا با بسم الله آغاز نشود) به سرانجام نمی رسد و اثر مورد نظر بر آن باز نمی گردد. خوردن و آشامیدن بدون نام خدا توانِ انجام کار نیک و مطلوب را به همراه نخواهد داشت و تحصیل علم بدون آن به هدایت بندگان خدا منتهی نخواهد شد و ذبح بدون آن، تذکیۀ حیوان را به دنبال ندارد... . پس . @mekafil
بسم الله در این کتاب جریان #کربلایی_کاظم به زبان شعر برای کودکان بیان شده است. صوت حجت الاسلام کفیل که متن کتاب را برای #کودکان خوانده اند در ادامه می آید.
بسم الله و - قسمت اول آن چه پیش روی شماست نکاتی است پیرامون و مسائل زندگی که توجه به آنها می تواند در پشت سر گذاشتن مشکلات و دشواریها ثمربخش و راهگشا باشد. بخشی از مطالب، مشترک بین زن و شوهر است و برخی اختصاص به یکی از زوجین دارد. الف: مطالب مشترک: 1- همسر و و بین زن و شوهر از است. وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ. روم/21 ترجمه: و از او اين كه از جنس خودتان براى شما تا در كنار آنان يابيد، و در ميانتان و قرار داد. در اين نشانه هايى است براى گروهى كه تفكّر می كنند! پس رشتۀ پیوند زن و شوهر و است و باید از هر سخن یا کاری که عطر خوش و از آن به مشام نمی رسد، پرهیز شود. 2- محور اساسی در خانه است. تا جایی که اگر شواهد بی اعتنایی به حدود الهی مشاهده شود؛ اصرار بر ادامه زندگی وجهی ندارد و زن می تواند با بخشیدن مهر یا بخشی از آن خود را رها سازد. الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكُ بمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحُ بِإِحْسَانٍ وَ لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ مَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئكَ هُمُ الظَّالِمُون (بقره/229) طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود). و براى شما حلال نيست كه چيزى از آنچه به آنها دادهايد، پس بگيريد مگر اينكه دو همسر، . اگر بترسيد كه حدود الهى را رعايت نكنند، مانعى براى آنها نيست كه زن، فديه و عوضى بپردازد (و طلاق بگيرد). اينها حدود و مرزهاى الهى است از آن، تجاوز نكنيد! و هر كس از آن تجاوز كند، ستمگر است. و در صورتی که شواهد بر امکان در زندگی مشترک باشد حتی پس از سه بار طلاق (و فاصله شدن محلل)؛ زن و شوهر می توانند باز برای تشکیل زندگی مشترک با هم اقدام کنند؛ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتىَ تَنكِحَ زَوْجًا غَيرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُون (بقره/230) اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار ديگر) او را طلاق داد، از آن به بعد، زن بر او حلال نخواهد بود مگر اينكه همسر ديگرى انتخاب كند (و با او، آميزش جنسى نمايد. در اين صورت،) اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت، گناهى ندارد كه بازگشت كنند (و با همسر اول، دوباره ازدواج نمايد) در صورتى كه داشته باشند كه را مي شمرند. اينها حدود الهى است كه (خدا) آن را براى گروهى كه آگاهند، بيان می نمايد. @mekafil
بسم الله و جوان - قسمت دوم پس از بیانِ نگرش صحیح به همسر و خانواده و محور اساسی در روابط زوجین، در ادامه مواردی دیگر از مطالب مشترک مورد اشاره قرار می گیرد. 3- زندگی باید سرشار از باشد. در غیر این صورت عرصه بر زوجین تنگ شده و زندگی سخت می شود. قرآن – که و است – در آیات مختلفی به ضرورت محوریت یاد خدا در زندگی اشاره نموده است و در برخی از آیات پیامدهای دوری از یاد خدا را بیان می کند. برخی از آیات نیز به بیان مهمترین مصادیق یاد خدا می پردازد که در ادامه ب بیان آنها می پردازیم. - و فاصله گرفتن از (و نماز) 1. سختی زندگی دنیا و کوری آخرت: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمی (طه/124) و هركس از روى گردان شود، (سخت و) تنگى خواهد داشت و روز ، او را محشور می كنيم!» 1- عذاب سخت: لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً (جن/17) تا آنان را در زمينه فراوانى نعمت بيازماييم، و كسى كه از روى برگرداند، او را در و روز افزون درخواهد آورد. 2- مذمت و تهدید خداوند: أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولئِكَ في ضَلالٍ مُبينٍ (الزمر/22) آيا كسى كه خدا سينه اش را براى [پذيرفتن] اسلام گشاده است، و بهره مند از نورى از سوى پروردگار خويش است [مانند كسى است كه سينهاش از پذيرفتن اسلام تنگ است؟] پس بر آنان كه دلهايشان از سخت است، اينان در هستند. 3- همنشینی شیطان: وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ (الزخرف/36) و هر كس خود را از [] رحمان به كوردلى و حجاب باطن بزند، بر او مى گماريم كه آن شيطان و باشد. ادامه دارد... @mekafil
بسم الله و - قسمت سوم در ادامه ی دوری از باید گفت: 4- خسارت و زیان: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (المنافقون/9) اى مؤمنان! مبادا اموال و فرزندانتان شما را از غافل كنند، و آنان كه [به خاطر مال و فرزند از ياد خدا] غافل مى شوند، . 5- بی توجهیِ اولیایِ خدا به انسان: فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنا وَ لَمْ يُرِدْ إِلاَّ الْحَياةَ الدُّنْيا (النجم/29) بنابراين از كسانى كه از روى گردانده اند و جز زندگى دنيا را نخواسته اند، . توضیح: اولیاء خدا به دستورات خدا عمل می کنند، بر اساس این آیه اولیاء خدا از کسی که از یاد خدا غافل باشد، دوری می کنند و به او توجهی ندارند. وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُريدُ زينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً (الكهف : 28) كه صبح و شام، را مىخوانند در حالى كه همواره خشنودى او را مىطلبند، خود را و دار، و در طلب زينت و زيور زندگى دنيا ديدگانت [از التفات] به آنان [به سوى ثروتمندان] برنگردد، و از كسى كه دلش را [به سبب كفر و طغيانش] از غافل كردهايم و از هواى نفسش پيروى كرده و كارش اسراف و زيادهروى است، . 6- از حسرتهای بزرگ ظالمان در قیامت: وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلىَ يَدَيْهِ يَقُولُ يَلَيْتَنىِ اتخَّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا * يَاوَيْلَتىَ لَيْتَنىِ لَمْ أَتخِّذْ فُلَانًا خَلِيلًا * لَّقَدْ أَضَلَّنىِ عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنىِ وَ كَانَ الشَّيْطَنُ لِلْانسَنِ خَذُولًا * [الفرقان : 27 - 29] و روزى كه ستمكار، دو دست خود را [از شدت و به دندان] مىگزد [و] مىگويد: همراه اين پيامبر بر مى گرفتم (27) اى واى، من فلانى را [كه سبب بدبختى من شد] به نمی گرفتم (28) بىترديد مرا از قرآن پس از آنكه برايم آمد كرد. و همواره انسان را [پس از گمراه كردنش تنها و غريب در وادى هلاكت] وا می گذارد (29) @mekafil
بسم الله و – قسمت چهارم در سومین توصیه به گفته شد که باید سرشار از باشد و به مناسبت این سخن شش مورد از پیامدهای دوری از یاد خدا مورد توجه قرار گرفت. در ادامه با توجه به آیات بیان می گردد. - مهمترین مصایق ذکر ، ، صلی الله علیه و آله، و علیهم السلام» از مصادیق اصلی هستند. بنابراین محیط خانه نباید از توجه ویژه نسبت به ایشان خالی باشد: - نماز: إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري (طه : 14) من «اللَّه» هستم معبودى جز من نيست! مرا بپرست، و را براى بپادار! - قرآن: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (الحجر : 9) همانا ما را نازل كرديم، و يقيناً ما آن [از تحريف و زوال] هستيم. «در این آیه از قرآن به ذکر تعبیر شده است.» - پیامبر صلی الله علیه و آله: أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذاباً شَديداً فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً * رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ مُبَيِّناتٍ لِيُخْرِجَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقاً (الطلاق : 10 - 11) خدا براى آنان [در آخرت] عذابى سخت آماده كرده است، پس اى ! از خدا پروا كنيد. به راستى خدا به سوى شما نازل كرده است * [و آن] [است] كه آيات روشن خدا را بر شما مى خواند، تا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند از تاريكی ها به سوى نور بيرون آورد. و هر كس به خدا ايمان بياورد و كار شايسته انجام دهد، او را در بهشت هايى كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است درآوَرَد، در حالى كه در آنها جاودانه اند. همانا رزق و روزى را براى او نيكو قرار داده است. - اهل بیت علیهم السلام: وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجالاً نُوحي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (الأنبياء : 7) ما پيش از تو، جز مردانى كه به آنان وحى می كرديم، نفرستاديم! (همه انسان بودند، و از جنس بشر!) اگر نمی دانيد، از بپرسيد. صلی الله علیه وآله علیهم السلام @mekafil
بسم الله و جوان – قسمت پنجم در مطالب قبلی سه از مواردی که است، بیان شد که ، و خلاصۀ آنهاست. در این قسمت دو نکتۀ پایانی از این بخش بیان شده و در مطالب آینده به نکات مختص به هریک اشاره خواهد شد. ان شاء الله. 4- باید توجه داشت که زندگی مشترک هم بخشی از مجموعه است در نتیجه ارتباطی مطلوب است که بر اساس شکل بگیرد نه . هریک از زوجین در طول زندگی باید تلاششان این باشد که خود را انجام داده و را ادا کنند. نباید دنبال حقوق و امتیازات خود باشند. امام سجاد علیه السلام در به هرکس را که نسبت به دیگران دارد متذکر شده اند را که بر گردن دیگران دارد. 5- از نکات اساسی زندگی مشترک است نیازمند هر یک از طرفین از و دیگری و خانواده اوست تا پس از آن؛ طرفین کم کم به هم نزدیک شوند بنابراین در ماههای نخست هرگونه برخورد و تفسیر رفتارهای طرف مقابل می تواند عجولانه و با پیش داوری همراه باشد. @mekafil
بسم الله و جوان – قسمت ششم ب: مطالب مربوط به : 1- توجه به و تلاش برای حفظ آن: خداوند در آیۀ 34 سورۀ نساء می فرماید: الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ. در تفسیر ارشاد الاذهان در تبیین این آیه آمده است: مراد از آیه این است که در گیری نسبت به تدبیر و برنامه ریزی امور زندگی بر عهدۀ است. برای این مطلب بیان شده است؛ اولا: به این جهت که مردان از جهت دانش، درک شرایط مختلف، تاثیرپذیری کمتر از احساسات، شجاعت و نیروی بدنی بر بانوان اولویت دارند. ثانیا: به جهت این که امور مالی زندگی بر دوش مردان است . 2- توجه به ویژگی های و ارزشمند در نگاه (مثل آنچه در آیات و روایات زیر آمده است) برخی از که به می پردازند عبارتند از: 1- فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ (مطيعات) حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ أي لأنفسهن و فروجهن و أحوال أزواجهن حال غيابهم بما حفظهن اللّه به من حقوق زوجية لهن (نساء/34) 2- عَسى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْواجاً خَيْراً مِنْكُنَّ مُسْلِماتٍ مُؤْمِناتٍ قانِتاتٍ تائِباتٍ عابِداتٍ سائِحاتٍ ثَيِّباتٍ وَابکاراً. (تحريم/5) اگر پيامبر، شما را طلاق دهد اميد است كه پروردگارش همسرانى بهتر از شما كه: ، ، ، ، ، ، غير باكره و باكره باشند، به او عوض دهد. 3- انَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً (احزاب/35) مسلماً خدا براى مردان و زنان و مردان و زنان ، و مردان و زنان ، و مردان و زنان و مردان و زنان ، و مردان و زنان ، و مردان و زنان ، و مردان و زنان ، و مردان و زنان ، و مردان و زنانى كه مى كنند، آمرزش و پاداشى بزرگ آماده كرده است. @mekafil
بسم الله و جوان – قسمت هفتم ویژگی های در بعضی از : 1- در کتاب مجمع البیان از قول مقاتل بن حیّان نقل شده: هنگامی که بنت عمیس همراه با همسرش جعفر بن ابی طالب از حبشه برگشتند، اسماء نزد همسران پیامبر صلی الله علیه وآله رفت و از آنان سوال کرد: آیا در مورد ما () آیه ای نازل شده است؟ آنان گفتند: نه. در محضر پیامبر صلی الله علیه وآله حاضر شد و به ایشان عرض کرد: یا رسول الله؛ همانا زنان در ناامیدی و خسران به سر می برند. حضرت فرمودند: چرا؟ گفت: چون آنگونه که نسبت به مردان ذکر خیر شده، ذکر خیری نسبت به آنها وجود ندارد. [آیه ای در مورد آنها نازل نشده است.] در این هنگام بود که آیۀ 35 سورۀ احزاب نازل شد. 2- در کتاب در المنثور از قول بیهقی نقل شده: روزی از انصار به نام اسماء دختر یزید نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد. ایشان در جمع اصحاب نشسته بودند. اسماء به حضرت عرض کرد، جانم به فدای شما من از سوی بانوان خدمت رسیده ام. هر بانویی در شرق و غرب عالم از این دیدار و سوال من مطلع شود با من هم عقیده است. یا رسول الله! خداوند شما را به حق برای هدایت مردان و زنان مبعوث کرد و ما هم به شما و خدایتان ایمان آوردیم. ما بانوان خانه نشینِ مردان شده و از بسیاری از کارهای خیر محروم گشته ایم. مردان برای شهواتشان به سراغ ما می آیند و فرزندآوری و بارداری بر عهدۀ ماست در حالی که مردان با انجام کارهای خیر بر ما برتری یافته اند. آنها در نماز جمعه و جماعت حاضر می شوند، به عیادت بیماران می روند، در تشییع جنازه شرکت می کنند، به سفر حج می روند و برتر از همۀ اینها در جهاد شرکت می کنند. هریک از شما مردان هنگامی که به حج یا عمره می رود یا در جهاد شرکت می کند این ماییم که اموالش را حفظ می کنیم، لباس هایش را می دوزیم و فرزندانش را تربیت می کنیم. یا رسول الله؛ آیا در ثواب این کارهای خیری که مردان انجام می دهند ما نیز شریک هستیم!؟ حضرت صورت خود را کاملا به سمت اصحاب بازگردانده و فرمودند: آیا صدای این خانم را شنیدید؟ سوالش را متوجه شدید؟ آفرین بر او که در مورد این چنین سوال می پرسد! اصحاب گفتند: یا رسول الله ما اصلا گمان نمی کردیم یک چنین دغدغه هایی داشته باشد! حضرت دوباره به اسماء توجه کرده و فرمودند: ای زن برو و این سخنان را به دیگر بانوان نیز بگو: هر که نیکو بوده، به دنبال رضایت همسر باشد و در امور از شوهرش تبعیت کند در تمام این ثواب ها با شوهرش شریک است. اسماء در هنگام رفتن، از شدّت خوشحالی «الله اکبر» و «لا اله الّا الله» می گفت. علامه طباطبائی رحمه الله [در المیزان/ج4/ص350] پس از نقل این روایت می فرمایند: روایاتی که حاکی از این مضمون باشد فراوان است و در کُتُب روایی شیعه و سنی نقل شده است. و سپس به چند روایت دیگر اشاره می کنند؛ یکی از زیباترین روایات در این موضوع روایتی است که از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده که حضرت فرمودند: ، خوب شوهرداری کردن است . یکی از جامع ترین روایاتی که در این موضوع بیان شده است، سخنی است از امیرمومنان علی علیه السلام. در این کلام حضرت پایه و اساس احکام شریعت نسبت به بانوان را مورد اشاره قرار داده و می فرمایند: «فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَة » همانا زن گلی است براى بوئيدن، فرمان فرما نیست. [همچون گل نرم و لطیف باید با او برخورد کرد، نه به صورت سخت و خشن] در کلامی دیگر از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده که فرمودند: «إِنَّمَا الْمَرْأَةُ لُعْبَةٌ، مَنِ اتَّخَذَهَا فَلَايُضَيِّعْهَا » 3- و قد كان يتعجب رسول الله صلی الله علیه و آله: كيف تعانق المرأة بيد ضربت بها ففي الكافي، أيضا بإسناده عن أبي مريم عن أبي جعفر علیه السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «أَيَضْرِبُ أَحَدُكُمُ الْمَرْأَةَ، ثُمَّ يَظَلُّ مُعَانِقَهَا؟! » بیانات این چنینی در روایات فراوان است و تامل در آنها موجب درک نظر اسلام پیرامون بانوان خواهد بود. @mekafil
بسم الله خانواده و همسران جوان – قسمت هشتم در توضیح (حدیث دوم) چند نکته بیان کرده اند؛ نکتۀ اول: عقیده و عدم ممنوعیت رجوع زن به ولی امر دقت و تفکر در حدیث اسماء و روایاتی هم چون آن که حاکی از در مجلس پیامبر صلی الله علیه وآله و سوال از ایشان در مورد و تکالیف شرعی است نشان می دهد که حضور بانوان در منزل و پرداختن به امور زندگی به معنای ارتباط آنها با نیست. بلکه آنها که خدمت حاکم بیایند و مسائل خود را مطرح کنند. این همان است که در پایان سورۀ آل عمران در بحث توضیحاتی پیرامون آن مطرح شده است. نکتۀ دوم: خانه داری و تربیت فرزند و عدم اختلاط با اجنبی برای خانم ها مسیر صحیح زندگی بانوان در اسلام آنها به و است. البته واجب نیست که بانوان این گونه عمل کنند اما در فضایی که محور دین است و اساس زندگی را رعایت تقوا و کسب رضایت الهی و کسب ثواب های اخروی و دست یافتن به فضائل اخلاقیِ بانوان همچون عفت و حیاء و محبت به فرزندان و ... شکل می دهد، ترغیب ها و تاکیدها نسبت به حفظ این منش بوده و هست. اشتغال به این شئون و اهتمام به حفظ عواطف پاکی که خدا در وجود زن قرار داده است، آنان را از ورود به اجتماعاتِ مردانه و اختلاط با آنها حتی در موارد مباح برحذر داشته و حفظ نموده است. این که در سال های طولانی این سنت بین مسلمانان وجود داشته است تا این که فرهنگ غربی در بین آنها رسوخ کرد و با ادعای آزادی زنان بر آنان ظلم ها روا داشت و فضائل اخلاقی آنان را به مسلخ برد. البته که در فضای کنونی به این پیامدها توجهی نمی شود ولی دیری نمی پاید که اثرات مخرّب این ظلم روشن می گردد. نکتۀ سوم: جهاد ، قضاوت و ولایت برای خانم ها نکتۀ دیگری که از این حدیث می توان استفاده کرد این که اسلام بانوان را از انجام سه مسئولیت برحذر داشته است؛ ، و . @mekafil
بسم الله و جوان - قسمت نهم آخرین نکتۀ حدیث اسماء؛ نکتۀ چهارم: معیار ارزشمندی است و مهم عمل به وظیفه است (شوهرداری مساوی جهاد) درست است که زن نسبت به کسب برخی از فضیلت ها مثل حضور در جبهۀ جهاد محروم گشته است ولکن خداوند نیز برای او قرار داده و او را رها ننموده است. به عنوان نمونه خوب کردن را جهاد زن بر شمرده است. البته شاید این مطلب در بین ما – که زندگیمان اسلامی نشده و رنگ اسلام نگرفته – آنگونه که باید و شاید ارزش خود را ظهور و بروز ندهد ولی در نظر فضيلتِ كه در معركه قتال حاضر مى شود، و با كمال سخاوت خود را ايثار مى كند، از فضيلت كه وظيفه را انجام مى دهد، . آن مرد حاكمى كه سرپرستى جامعه را به عهده گرفته و چرخ زندگى مجتمع را مى چرخاند، هيچ افتخارى بر آن زن ندارد، و آن مردى كه بر مسند قضا تكيه زده هيچ برترى نسبت به زنى كه كودكش را تر و خشك مى كند ندارد. در مجتمع اسلامى اين پستها وقتى مى شود، و زمانى اثر خود را مى بخشد، و وقتى تعبد به آن براى صاحبش صحيح و مشروع مى گردد، كه صاحبش در پذيرفتن آن نوعى ايثار كرده باشد، و طورى تربيت شده باشد كه هر پستى را كه اجتماع به او مى دهد در نظرش و بارِ گران باشد، و در قبول آن از خودگذشتگى به خرج دهد. در چنين مجتمعى اگر به بگويند تو بايد به ميدان جنگ بروى، يا كشور را اداره كنى، به خاطر اين بار سنگين را به دوش مى كشد، و اگر به بگويند تو بايد در بمانى و نسل را كنى، او نيز به خاطر قبول مى كند، و هيچ تناقضى هم در اين دو قسم حكم نمی بيند. آرى اختلاف شؤون و مقامات اجتماعى و اعمال بشرى به حسب اختلاف مجتمعات، و جو آنها چيزى نيست كه كسى بتواند آن را انكار كند، يك سرباز، يا يك حاكم، و يا يك قاضى ، اگر افتخار مى كند به خاطر يك احترام خرافى و غير واقعى نيست، بلكه يك كرامت واقعى است، و آن اين است كه توانسته در را به عهده بگيرد، ولى يك سرباز كه در محيطى مادى تربيت يافته، او نيز در جنگيدن و خون دادن و اينكه حاضر شده است جان خود را در راه وطن خود بدهد افتخار مى نمايد، ليكن به خاطر يك احترام ، و افتخار مى كند، و آن اين است كه وقتى كشته شد و به اعتقاد او نابود و هيچ و پوچ گشت، مردم نامش را در فهرست فداكاران در راه وطن مى برند، و از خود نمی پرسد وقتى من هيچ و پوچ شدم كجا هستم كه از تعظيم نامم لذت ببرم. و همچنين يك ستاره سينما در آن جامعه احترامى پيدا مى كند، كه حتى رئيس جمهور هم آن احترام را نداشته باشد، در حالى كه شغلشان و آنچه در طول عمر به مردم مى دادند، بزرگترين عامل سقوط مقام زنان بود و شنيع ترين فحشا، و سزاوار شنيع ترين سرزنش بودند. پس همه اينها كه گفتيم علتش اين است كه خوبيها و بديها و افتخارات و ننگها را معين مى كند، چه بسيار جمعيتها كه يك امر ناچيز و حقير را تعظيم، و يك امر مهم و ارزنده را تحقير مى كنند. پس هيچ بعيد نيست كه اسلام امورى را تعظيم كند، و ما مسلمانانى كه در محيط ماديت و بار آمده ايم آن را حقير بشماريم، يا اسلام امورى را حقير بشمارد كه در چشم و درك ما بسيار عظيم باشد، و بر سر آنها سر و دست بشكنيم، و ظرف در صدر اسلام و ايثار آخرت بر دنيا بود، نه ظرفى كه فعلا ما داريم. @mekafil
بسم الله و جوان – قسمت دهم درصدد بیان نکات مختص به بودیم. توجه به مرد و بیان شد. در چند پست گذشته بر اساس آیات و روایات مورد اشاره قرار گرفت. در ادامه دو نکته ی پایانی از نکات مخصوص بیان می گردد؛ 3- توجه به حقوق و مشروع شوهر به چند نمونه از روایاتی که حاکی از این مطلب است اشاره می شود؛ - عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا حَقُّ الزَّوْجِ عَلَى الْمَرْأَةِ؟ فَقَالَ لَهَا: أَنْ تُطِيعَهُ وَ لَا تَعْصِيَهُ، وَ لَا تَصَدَّقَ مِنْ بَيْتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ، و لَاتَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ لَا تَمْنَعَهُ نَفْسَهَا وَ إِنْ كَانَتْ عَلى ظَهْرِ قَتَبٍ ، وَ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ إِنْ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا بِغَيْرِ إِذْنِهِ ، لَعَنَتْهَا مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَ مَلَائِكَةُ الْأَرْضِ وَ مَلَائِكَةُ الْغَضَبِ وَ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ حَتّى تَرْجِعَ إِلى بَيْتِهَا. فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الرَّجُلِ؟ قَالَ: وَالِدُهُ ، قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الْمَرْأَةِ؟ قَالَ: زَوْجُهَا، قَالَتْ: فَمَا لِي عَلَيْهِ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ مَا لَهُ عَلَيَّ؟ قَالَ: لَا، وَ لَا، مِنْ كُلِّ مِائَةٍ وَاحِدَةٌ» قَالَ: «فَقَالَتْ: وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَايَمْلِكُ رَقَبَتِي رَجُلٌ أَبَداً». - عَنْ أَبِي بَصِيرٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِلنِّسَاءِ: لَاتُطَوِّلْنَ صَلَاتَكُنَّ لِتَمْنَعْنَ أَزْوَاجَكُنَّ». - عَنْ ضُرَيْسٍ الْكُنَاسِيِّ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ امْرَأَةً أَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِبَعْضِ الْحَاجَةِ، فَقَالَ لَهَا: لَعَلَّكِ مِنَ الْمُسَوِّفَاتِ؟ قَالَتْ: وَ مَا الْمُسَوِّفَاتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ - قَالَ: الْمَرْأَةُ الَّتِي يَدْعُوهَا زَوْجُهَا لِبَعْضِ الْحَاجَةِ، فَلَا تَزَالُ تُسَوِّفُهُ حَتّى يَنْعُسَ زَوْجُهَا وَ يَنَامَ، فَتِلْكَ لَاتَزَالُ الْمَلَائِكَةُ تَلْعَنُهَا حَتّى يَسْتَيْقِظَ زَوْجُهَا». 4- لزوم برای شوهر @mekafil
بسم الله و جوان – قسمت یازدهم ج: مطالب مربوط به : 1- توجه ویژه برای به سمت معنویت و حفظ حدود الهی؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون (تحریم/6) 2- 3- و تلاش برای تأمین زندگی؛ به عنوان وظیفه شرعی: قال صلّى الله عليه و آله: الكادُّ لعياله كالمجاهد فى سبيل اللّه 4- در کار و از تنبلی و در خانه ماندن: عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِمَوْلًى لَهُ يَا عَبْدَ اللَّهِ احْفَظْ عِزَّكَ قَالَ وَ مَا عِزِّي جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ غُدُوُّكَ إِلَى سُوقِكَ وَ إِكْرَامُكَ نَفْسَكَ وَ قَالَ لآِخَرَ مَوْلًى لَهُ مَا لِي أَرَاكَ تَرَكْتَ غُدُوَّكَ إِلَى عِزِّكَ قَالَ جَنَازَةٌ أَرَدْتُ أَنْ أَحْضَرَهَا قَالَ فَلَا تَدَعِ الرَّوَاحَ إِلَى عِزِّكَ. 5- توجه به و از اعمال سلیقه و غیرت بیجا. 6- وچشم پوشی و پرهیز از ثابت کردن اشتباه زن. - عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا حَقُّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا الَّذِي إِذَا فَعَلَهُ كَانَ مُحْسِناً قَالَ يُشْبِعُهَا وَ يَكْسُوهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام كَانَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ أَبِي علیه السلام تُؤْذِيهِ فَيَغْفِرُ لَهَا. - عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله أَوْصَانِي جِبْرِيلُ علیه السلام بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ بَيِّنَةٍ. وَ قَالَ علیه السلام مَنِ احْتَمَلَ مِنِ امْرَأَتِهِ وَ لَوْ كَلِمَةً وَاحِدَةً أَعْتَقَ اللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ النَّارِ وَ أَوْجَبَ لَهُ الْجَنَّةَ وَ كَتَبَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَتَيْ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةَ سَنَةٍ سَأَلَ إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ حَقِّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا قَالَ يُشْبِعُ بَطْنَهَا وَ يَكْسُو جُثَّتَهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا إِنَّ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلَ الرَّحْمَنِ علیه السلام شَكَا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ خُلُقَ سَارَةَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ مَثَلَ الْمَرْأَةِ مَثَلُ الضِّلْعِ إِنْ أَقَمْتَهُ انْكَسَرَ وَ إِنْ تَرَكْتَهُ اسْتَمْتَعْتَ بِهِ قُلْتُ مَنْ قَالَ هَذَا فَغَضِبَ ثُمَّ قَالَ هَذَا وَ اللَّهِ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله 7- تلاش برای بودن با: • و و فکر و و پرهیز از کارهای نسنجیده و تصمیمات سستی که به راحتی قابل نقض است. • و ناتوانی در امور. • در امور مربوط به زن. • مناسب: لازم نیست زن به طور صد در صد در جریان درآمد خانواده باشد چون ممکن است در صورت مشاهده کمبودها به اضطراب بیفتد و در صورت مشاهده وضعیت مطلوب توقع نابجا پیدا نماید. • حفظ در مواقع بیداری. البته با پرهیز از پوشیدن لباسهای جلف. • از نشان دادن امور چندش آور و سبک کننده به همسر مثل لباس زیر که احیانا زرد شده، دستمالی که بینی خود را با آن پاک نموده و مثل تمیز نکردن توالت بعد از اتمام کار. • استفاده از ؛ صمیمی بودن در عین احترام. @mekafil
بسم الله، آن چه در ادامه می آید فایل صوتی تدریس بدائه النحو از سوی حجت الاسلام کفیل است.