May 11
بسم الله الرحمن الرحيم
باز نشر دستنوشته ای از دهه هفتاد شروعی است بر فعالیت کانال رسمی حجتالاسلام محمد ابراهیم کفیل
👇👇👇👇
@mekafil
بسم الله
«بیاید اعمالمان را ثمر بخش کنیم»
انسان فاعل مختار است یعنی در انجام کارهایش خود تصمیم می گیرد و با اراده و اختیار خود اقدام به انجام اموری نماید لکن چنین نیست که توان انجام هرکاری را در هر شرایطی داشته باشد. و به قول معروف «فَعّالِ مَا یَشَاء» باشد. بلکه اسباب، علل و شرایط و نبود موانع از اموری است که بدون آنها انجام کارها عملی نیست. و از آنجا که زمام همۀ این امور به دست خداوند است. حیات و قدرت انسان به دست خداوند است. شرایط و موانع طبیعی و غیره تحت سیطرۀ اوست (آل عمران/27) . لذاست که تا مجموعۀ عوامل جمع نشود و توفیق (یعنی موافقت و هماهنگی عوامل مختلف با هم و دست به دست هم دادن آنها) رفیق راه نگردد انسان راه به جایی نمی برد. آری انسان بهره مند از قدرت، توانایی و اختیار است ولی بدون حصول شرایط و اسباب و بدون برطرف شدن موانع که همه به دست با کفایت اوست توان انجام هیچ کاری را ندارد.
و مسلمان موحد که بر اساس نگرش توحیدیش معتقد است که همه، هرچه هستند، از آن کمترند که با هستیش نام هستی برند، همیشه سر بر آستان خدا دارد و در هیچ امری بدون توجه به ساحت ربوبی اقدام نمی کند لذاست که همیشه و در ابتدای هرکاری به ذکر شریف «بسم الله الرحمن الرحیم» مترنم می شود و با این ذکر شریف به کارهایش اثر می بخشد. چرا که به فرمودۀ رسول الله صلی الله علیه وآله: كُلُّ أَمْرٍ ذِي بَالٍ لَا يُذْكَرُ بِسْمِ اللَّهِ فِيهِ فَهُوَ أَبْتَر(وسائل الشیعة/ج7/ص170) هر امر قابل توجه و اعتنایی که «بسم الله» در آن ذکر نشود (یا با بسم الله آغاز نشود) به سرانجام نمی رسد و اثر مورد نظر بر آن باز نمی گردد. خوردن و آشامیدن بدون نام خدا توانِ انجام کار نیک و مطلوب را به همراه نخواهد داشت و تحصیل علم بدون آن به هدایت بندگان خدا منتهی نخواهد شد و ذبح بدون آن، تذکیۀ حیوان را به دنبال ندارد... .
پس #بیایید_اعمالمان_را_ثمر_بخش_کنیم.
#نام_خدا
#شروع_کار
#فعالیت_مجازی
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران_جوان - قسمت اول
آن چه پیش روی شماست نکاتی است پیرامون #خانواده و مسائل زندگی که توجه به آنها می تواند در پشت سر گذاشتن مشکلات و دشواریها ثمربخش و راهگشا باشد. بخشی از مطالب، مشترک بین زن و شوهر است و برخی اختصاص به یکی از زوجین دارد.
الف: مطالب مشترک:
1- #وجود همسر و #عشق و #مهربانی بین زن و شوهر از #نشانه_های_خداوند است.
وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ. روم/21
ترجمه: و از #نشانه_هاى او اين كه #همسرانى از جنس خودتان براى شما #آفريد تا در كنار آنان #آرامش يابيد، و در ميانتان #مودّت و #رحمت قرار داد. در اين نشانه هايى است براى گروهى كه تفكّر می كنند!
پس رشتۀ پیوند زن و شوهر #عشق و #مهرورزی است و باید از هر سخن یا کاری که عطر خوش #عشق و #مهربانی از آن به مشام نمی رسد، پرهیز شود.
2- محور اساسی در خانه #رعایت_حدود_الهی است.
تا جایی که اگر شواهد بی اعتنایی به حدود الهی مشاهده شود؛ اصرار بر ادامه زندگی وجهی ندارد و زن می تواند با بخشیدن مهر یا بخشی از آن خود را رها سازد.
الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكُ بمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحُ بِإِحْسَانٍ وَ لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئًا إِلَّا أَن يَخَافَا أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ مَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئكَ هُمُ الظَّالِمُون (بقره/229)
طلاق، (طلاقى كه رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است (و در هر مرتبه،) بايد به طور شايسته همسر خود را نگاهدارى كند (و آشتى نمايد)، يا با نيكى او را رها سازد (و از او جدا شود). و براى شما حلال نيست كه چيزى از آنچه به آنها دادهايد، پس بگيريد مگر اينكه دو همسر، #بترسند_كه_حدود_الهى_را_برپا_ندارند. اگر بترسيد كه حدود الهى را رعايت نكنند، مانعى براى آنها نيست كه زن، فديه و عوضى بپردازد (و طلاق بگيرد). اينها حدود و مرزهاى الهى است از آن، تجاوز نكنيد! و هر كس از آن تجاوز كند، ستمگر است.
و در صورتی که شواهد بر امکان #اقامه_حدود_الهی در زندگی مشترک باشد حتی پس از سه بار طلاق (و فاصله شدن محلل)؛ زن و شوهر می توانند باز برای تشکیل زندگی مشترک با هم اقدام کنند؛ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتىَ تَنكِحَ زَوْجًا غَيرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُون (بقره/230)
اگر (بعد از دو طلاق و رجوع، بار ديگر) او را طلاق داد، از آن به بعد، زن بر او حلال نخواهد بود مگر اينكه همسر ديگرى انتخاب كند (و با او، آميزش جنسى نمايد. در اين صورت،) اگر (همسر دوم) او را طلاق گفت، گناهى ندارد كه بازگشت كنند (و با همسر اول، دوباره ازدواج نمايد) در صورتى كه #اميد داشته باشند كه #حدود_الهى را #محترم مي شمرند. اينها حدود الهى است كه (خدا) آن را براى گروهى كه آگاهند، بيان می نمايد.
#ازدواج
#خانواده
#همسر
#آرامش
#یاد_خدا
#دستورات_خدا
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان - قسمت دوم
پس از بیانِ نگرش صحیح به همسر و خانواده و محور اساسی در روابط زوجین، در ادامه مواردی دیگر از مطالب مشترک مورد اشاره قرار می گیرد.
3- زندگی باید سرشار از #یاد_خدا باشد. در غیر این صورت عرصه بر زوجین تنگ شده و زندگی سخت می شود.
قرآن – که #کتاب_زندگی و #قانون_اساسی_حیات است – در آیات مختلفی به ضرورت محوریت یاد خدا در زندگی اشاره نموده است و در برخی از آیات پیامدهای دوری از یاد خدا را بیان می کند. برخی از آیات نیز به بیان مهمترین مصادیق یاد خدا می پردازد که در ادامه ب بیان آنها می پردازیم.
- #پیامدهای_دوری و فاصله گرفتن از #یاد_خدا (و نماز)
1. سختی زندگی دنیا و کوری آخرت:
وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمی (طه/124)
و هركس از #ياد_من روى گردان شود، #زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت و روز #قيامت، او را #نابينا محشور می كنيم!»
1- عذاب سخت:
لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً (جن/17)
تا آنان را در زمينه فراوانى نعمت بيازماييم، و كسى كه از #ياد_پروردگارش روى برگرداند، او را در #عذابى_بسيار_سخت و روز افزون درخواهد آورد.
2- مذمت و تهدید خداوند:
أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولئِكَ في ضَلالٍ مُبينٍ (الزمر/22)
آيا كسى كه خدا سينه اش را براى [پذيرفتن] اسلام گشاده است، و بهره مند از نورى از سوى پروردگار خويش است [مانند كسى است كه سينهاش از پذيرفتن اسلام تنگ است؟] پس #واى بر آنان كه دلهايشان از #ياد_كردن_خدا سخت است، اينان در #گمراهى_آشكار هستند.
3- همنشینی شیطان:
وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرينٌ (الزخرف/36)
و هر كس خود را از #ياد [#خداى] رحمان به كوردلى و حجاب باطن بزند، #شيطانى بر او مى گماريم كه آن شيطان #ملازم و #دمسازش باشد.
ادامه دارد...
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران_جوان - قسمت سوم
در ادامه ی #پیامدهای دوری از #یاد_خدا باید گفت:
4- خسارت و زیان:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (المنافقون/9)
اى مؤمنان! مبادا اموال و فرزندانتان شما را از #ياد_خدا غافل كنند، و آنان كه [به خاطر مال و فرزند از ياد خدا] غافل مى شوند، #زيانكارند.
5- بی توجهیِ اولیایِ خدا به انسان:
فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِكْرِنا وَ لَمْ يُرِدْ إِلاَّ الْحَياةَ الدُّنْيا (النجم/29)
بنابراين از كسانى كه از #ياد_ما روى گردانده اند و جز زندگى دنيا را نخواسته اند، #روى_بگردان.
توضیح: اولیاء خدا به دستورات خدا عمل می کنند، بر اساس این آیه اولیاء خدا از کسی که از یاد خدا غافل باشد، دوری می کنند و به او توجهی ندارند.
وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُريدُ زينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً (الكهف : 28)
#با_كسانى كه صبح و شام، #پروردگارشان را مىخوانند در حالى كه همواره خشنودى او را مىطلبند، خود را #پايدار و #شكيبا دار، و در طلب زينت و زيور زندگى دنيا ديدگانت [از التفات] به آنان [به سوى ثروتمندان] برنگردد، و از كسى كه دلش را [به سبب كفر و طغيانش] از #ياد_خود غافل كردهايم و از هواى نفسش پيروى كرده و كارش اسراف و زيادهروى است، #اطاعت_مكن.
6- از حسرتهای بزرگ ظالمان در قیامت:
وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلىَ يَدَيْهِ يَقُولُ يَلَيْتَنىِ اتخَّذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا * يَاوَيْلَتىَ لَيْتَنىِ لَمْ أَتخِّذْ فُلَانًا خَلِيلًا * لَّقَدْ أَضَلَّنىِ عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنىِ وَ كَانَ الشَّيْطَنُ لِلْانسَنِ خَذُولًا * [الفرقان : 27 - 29]
و روزى كه ستمكار، دو دست خود را [از شدت #اندوه و #حسرت به دندان] مىگزد [و] مىگويد: #اى_كاش همراه اين پيامبر #راهى_به_سوى_حق بر مى گرفتم (27) اى واى، #كاش من فلانى را [كه سبب بدبختى من شد] به #دوستى نمی گرفتم (28) بىترديد مرا از قرآن پس از آنكه برايم آمد #گمراه كرد. و #شيطان همواره انسان را [پس از گمراه كردنش تنها و غريب در وادى هلاكت] وا می گذارد (29)
#خانواده
#همسر
#یاد_خدا
#اولیاء_خدا
#قیامت
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران_جوان – قسمت چهارم
در سومین توصیه به #همسران_جوان گفته شد که #خانه باید سرشار از #یاد_خدا باشد و به مناسبت این سخن شش مورد از پیامدهای دوری از یاد خدا مورد توجه قرار گرفت.
در ادامه #مهمترین_مصادیق_ذکر با توجه به آیات #قرآن بیان می گردد.
- مهمترین مصایق ذکر
#نماز، #قرآن ، #رسول_الله صلی الله علیه و آله، و #اهل_بیت علیهم السلام» از مصادیق اصلی #ذکر هستند. بنابراین محیط خانه نباید از توجه ویژه نسبت به ایشان خالی باشد:
- نماز:
إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري (طه : 14)
من «اللَّه» هستم معبودى جز من نيست! مرا بپرست، و #نماز را براى #ياد_من بپادار!
- قرآن:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (الحجر : 9)
همانا ما #قرآن را نازل كرديم، و يقيناً ما #نگهبان آن [از تحريف و زوال] هستيم.
«در این آیه از قرآن به ذکر تعبیر شده است.»
- پیامبر صلی الله علیه و آله:
أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذاباً شَديداً فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ الَّذينَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْراً * رَسُولاً يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِ اللَّهِ مُبَيِّناتٍ لِيُخْرِجَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً قَدْ أَحْسَنَ اللَّهُ لَهُ رِزْقاً (الطلاق : 10 - 11)
خدا براى آنان [در آخرت] عذابى سخت آماده كرده است، پس اى #خردمندان_مؤمن! از خدا پروا كنيد. به راستى خدا به سوى شما #وسيله_تذكر نازل كرده است * [و آن] #پيامبرى [است] كه آيات روشن خدا را بر شما مى خواند، تا كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند از تاريكی ها به سوى نور بيرون آورد. و هر كس به خدا ايمان بياورد و كار شايسته انجام دهد، او را در بهشت هايى كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است درآوَرَد، در حالى كه در آنها جاودانه اند. همانا رزق و روزى را براى او نيكو قرار داده است.
- اهل بیت علیهم السلام:
وَ ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلاَّ رِجالاً نُوحي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (الأنبياء : 7)
ما پيش از تو، جز مردانى كه به آنان وحى می كرديم، نفرستاديم! (همه انسان بودند، و از جنس بشر!) اگر نمی دانيد، از #آگاهان بپرسيد.
#خانواده
#همسر
#نماز
#قرآن
#پیامبر صلی الله علیه وآله
#اهل_بیت علیهم السلام
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان – قسمت پنجم
در مطالب قبلی سه #توصیه از مواردی که #مشترک_بین_زوج_های_جوان است، بیان شد که #نگرش_صحیح_به_همسر، #محور_در_مسائل_زندگی و #نقش_یاد_خدا_در_موفقیت_خانواده خلاصۀ آنهاست. در این قسمت دو نکتۀ پایانی از این بخش بیان شده و در مطالب آینده به نکات مختص به هریک اشاره خواهد شد. ان شاء الله.
4- باید توجه داشت که زندگی مشترک هم بخشی از مجموعه #بندگی است در نتیجه ارتباطی مطلوب است که بر اساس #تکلیف_محوری شکل بگیرد نه #حق_خواهی.
هریک از زوجین در طول زندگی باید تلاششان این باشد که #وظیفۀ خود را انجام داده و #حقّ_طرف_مقابل را ادا کنند. نباید دنبال حقوق و امتیازات خود باشند.
امام سجاد علیه السلام در #رسالة_الحقوق به هرکس #تکالیفی را که نسبت به دیگران دارد متذکر شده اند #نه_حقوقی را که بر گردن دیگران دارد.
5- #تفاهم از نکات اساسی زندگی مشترک است
#تفاهم نیازمند #آگاهی هر یک از طرفین از #روحیات و #سلایق دیگری و خانواده اوست تا پس از آن؛ طرفین کم کم به هم نزدیک شوند بنابراین در ماههای نخست هرگونه برخورد و تفسیر رفتارهای طرف مقابل می تواند عجولانه و با پیش داوری همراه باشد.
#خانواده
#بندگی
#همسر
#تکلیف_محوری
#حق_خواهی
#تفاهم
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان – قسمت ششم
ب: مطالب مربوط به #خانم_ها:
1- توجه به #قوام_بودن_مرد و تلاش برای حفظ آن:
خداوند در آیۀ 34 سورۀ نساء می فرماید: الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ. در تفسیر ارشاد الاذهان در تبیین این آیه آمده است: مراد از آیه این است که در #تصمیم گیری نسبت به تدبیر و برنامه ریزی امور زندگی بر عهدۀ #مردان است.
#دو_دلیل برای این مطلب بیان شده است؛
اولا: به این جهت که مردان از جهت دانش، درک شرایط مختلف، تاثیرپذیری کمتر از احساسات، شجاعت و نیروی بدنی بر بانوان اولویت دارند.
ثانیا: به جهت این که امور مالی زندگی بر دوش مردان است .
2- توجه به ویژگی های #زن_مطلوب و ارزشمند در نگاه #دین (مثل آنچه در آیات و روایات زیر آمده است)
برخی از #آیاتی که به #ویژگی_های_بانوان می پردازند عبارتند از:
1- فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ (مطيعات) حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ أي لأنفسهن و فروجهن و أحوال أزواجهن حال غيابهم بما حفظهن اللّه به من حقوق زوجية لهن (نساء/34)
2- عَسى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْواجاً خَيْراً مِنْكُنَّ مُسْلِماتٍ مُؤْمِناتٍ قانِتاتٍ تائِباتٍ عابِداتٍ سائِحاتٍ ثَيِّباتٍ وَابکاراً. (تحريم/5)
اگر پيامبر، شما را طلاق دهد اميد است كه پروردگارش همسرانى بهتر از شما كه: #مسلمان، #مؤمن، #فرمانبر، #توبه_كار، #خدا_پرست، #روزه_دار، غير باكره و باكره باشند، به او عوض دهد.
3- انَّ الْمُسْلِمينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقينَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرينَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمينَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرينَ اللَّهَ كَثيراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً (احزاب/35)
مسلماً خدا براى مردان و زنان #مسلمان و مردان و زنان #با_ايمان، و مردان و زنان #عبادتپيشه، و مردان و زنان #راستگو و مردان و زنان #شكيبا، و مردان و زنان #فروتن، و مردان و زنان #صدقه_دهنده، و مردان و زنان #روزه_دار، و مردان و زنان #حفظ_كننده_خود_از_پليدى_هاى_جنسى، و مردان و زنانى كه #بسيار_ياد_خدا مى كنند، آمرزش و پاداشى بزرگ آماده كرده است.
#خانواده
#همسر
#زن_مطلوب
#قرآن
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان – قسمت هفتم
ویژگی های #زن_مطلوب در بعضی از #روایات:
1- در کتاب مجمع البیان از قول مقاتل بن حیّان نقل شده: هنگامی که #اسماء بنت عمیس همراه با همسرش جعفر بن ابی طالب از حبشه برگشتند، اسماء نزد همسران پیامبر صلی الله علیه وآله رفت و از آنان سوال کرد: آیا در مورد ما (#زنان) آیه ای نازل شده است؟ آنان گفتند: نه. در محضر پیامبر صلی الله علیه وآله حاضر شد و به ایشان عرض کرد: یا رسول الله؛ همانا زنان در ناامیدی و خسران به سر می برند. حضرت فرمودند: چرا؟ گفت: چون آنگونه که نسبت به مردان ذکر خیر شده، ذکر خیری نسبت به آنها وجود ندارد. [آیه ای در مورد آنها نازل نشده است.] در این هنگام بود که آیۀ 35 سورۀ احزاب نازل شد.
2- در کتاب در المنثور از قول بیهقی نقل شده: روزی #دختری از انصار به نام اسماء دختر یزید نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد. ایشان در جمع اصحاب نشسته بودند.
اسماء به حضرت عرض کرد، جانم به فدای شما من از سوی بانوان خدمت رسیده ام. هر بانویی در شرق و غرب عالم از این دیدار و سوال من مطلع شود با من هم عقیده است.
یا رسول الله! خداوند شما را به حق برای هدایت مردان و زنان مبعوث کرد و ما هم به شما و خدایتان ایمان آوردیم. ما بانوان خانه نشینِ مردان شده و از بسیاری از کارهای خیر محروم گشته ایم. مردان برای شهواتشان به سراغ ما می آیند و فرزندآوری و بارداری بر عهدۀ ماست در حالی که مردان با انجام کارهای خیر بر ما برتری یافته اند. آنها در نماز جمعه و جماعت حاضر می شوند، به عیادت بیماران می روند، در تشییع جنازه شرکت می کنند، به سفر حج می روند و برتر از همۀ اینها در جهاد شرکت می کنند.
هریک از شما مردان هنگامی که به حج یا عمره می رود یا در جهاد شرکت می کند این ماییم که اموالش را حفظ می کنیم، لباس هایش را می دوزیم و فرزندانش را تربیت می کنیم. یا رسول الله؛ آیا در ثواب این کارهای خیری که مردان انجام می دهند ما نیز شریک هستیم!؟
حضرت صورت خود را کاملا به سمت اصحاب بازگردانده و فرمودند: آیا صدای این خانم را شنیدید؟ سوالش را متوجه شدید؟ آفرین بر او که در مورد #دینش این چنین سوال می پرسد! اصحاب گفتند: یا رسول الله ما اصلا گمان نمی کردیم یک #زن چنین دغدغه هایی داشته باشد!
حضرت دوباره به اسماء توجه کرده و فرمودند: ای زن برو و این سخنان را به دیگر بانوان نیز بگو: هر #بانویی که #شوهرداری_اش نیکو بوده، به دنبال رضایت همسر باشد و در امور از شوهرش تبعیت کند در تمام این ثواب ها با شوهرش شریک است.
اسماء در هنگام رفتن، از شدّت خوشحالی «الله اکبر» و «لا اله الّا الله» می گفت.
علامه طباطبائی رحمه الله [در المیزان/ج4/ص350] پس از نقل این روایت می فرمایند: روایاتی که حاکی از این مضمون باشد فراوان است و در کُتُب روایی شیعه و سنی نقل شده است. و سپس به چند روایت دیگر اشاره می کنند؛
یکی از زیباترین روایات در این موضوع روایتی است که از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده که حضرت فرمودند: #جهادِ_زن، خوب شوهرداری کردن است .
یکی از جامع ترین روایاتی که در این موضوع بیان شده است، سخنی است از امیرمومنان علی علیه السلام. در این کلام حضرت پایه و اساس احکام شریعت نسبت به بانوان را مورد اشاره قرار داده و می فرمایند: «فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَة » همانا زن گلی است براى بوئيدن، فرمان فرما نیست. [همچون گل نرم و لطیف باید با او برخورد کرد، نه به صورت سخت و خشن]
در کلامی دیگر از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل شده که فرمودند: «إِنَّمَا الْمَرْأَةُ لُعْبَةٌ، مَنِ اتَّخَذَهَا فَلَايُضَيِّعْهَا »
3- و قد كان يتعجب رسول الله صلی الله علیه و آله: كيف تعانق المرأة بيد ضربت بها ففي الكافي، أيضا بإسناده عن أبي مريم عن أبي جعفر علیه السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: «أَيَضْرِبُ أَحَدُكُمُ الْمَرْأَةَ، ثُمَّ يَظَلُّ مُعَانِقَهَا؟! »
بیانات این چنینی در روایات فراوان است و تامل در آنها موجب درک نظر اسلام پیرامون بانوان خواهد بود.
#خانواده
#همسران
#زن_مطلوب
#شوهرداری
@mekafil
بسم الله
خانواده و همسران جوان – قسمت هشتم
#علامه_طباطبائی در توضیح #حدیث_اسماء (حدیث دوم) چند نکته بیان کرده اند؛
نکتۀ اول: #آزادی عقیده #زن و عدم ممنوعیت رجوع زن به ولی امر
دقت و تفکر در حدیث اسماء و روایاتی هم چون آن که حاکی از #حضور_بانوان در مجلس پیامبر صلی الله علیه وآله و سوال از ایشان در مورد #مسائل_دینی و تکالیف شرعی است نشان می دهد که حضور بانوان در منزل و پرداختن به امور زندگی به معنای #ممنوعیت ارتباط آنها با #ولی_امر نیست. بلکه آنها #آزادند که خدمت حاکم بیایند و مسائل خود را مطرح کنند. این همان #آزادی_عقیدۀ_بانوان است که در پایان سورۀ آل عمران در بحث #مرابطۀ_اسلامی توضیحاتی پیرامون آن مطرح شده است.
نکتۀ دوم: #اولویت خانه داری و تربیت فرزند و عدم اختلاط با اجنبی برای خانم ها
مسیر صحیح زندگی بانوان در اسلام #اشتغال آنها به #امور_منزل و #تربیت_فرزند است. البته واجب نیست که بانوان این گونه عمل کنند اما در فضایی که محور دین است و اساس زندگی را رعایت تقوا و کسب رضایت الهی و کسب ثواب های اخروی و دست یافتن به فضائل اخلاقیِ بانوان همچون عفت و حیاء و محبت به فرزندان و ... شکل می دهد، ترغیب ها و تاکیدها نسبت به حفظ این منش بوده و هست.
اشتغال به این شئون و اهتمام به حفظ عواطف پاکی که خدا در وجود زن قرار داده است، آنان را از ورود به اجتماعاتِ مردانه و اختلاط با آنها حتی در موارد مباح برحذر داشته و حفظ نموده است.
#شاهد_مطلب این که در سال های طولانی این سنت بین مسلمانان وجود داشته است تا این که فرهنگ غربی در بین آنها رسوخ کرد و با ادعای آزادی زنان بر آنان ظلم ها روا داشت و فضائل اخلاقی آنان را به مسلخ برد. البته که در فضای کنونی به این پیامدها توجهی نمی شود ولی دیری نمی پاید که اثرات مخرّب این ظلم روشن می گردد.
نکتۀ سوم: #ممنوعیت جهاد ، قضاوت و ولایت برای خانم ها
نکتۀ دیگری که از این حدیث می توان استفاده کرد این که اسلام بانوان را از انجام سه مسئولیت برحذر داشته است؛ #جهاد، #قضاوت و #ولایت.
#خانواده
#همسران
#آزادی_زن
#مسئولیت_زن
#شوهرداری
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان - قسمت نهم
آخرین نکتۀ حدیث اسماء؛
نکتۀ چهارم: #عمل_به_وظیفه معیار ارزشمندی است و مهم عمل به وظیفه است (شوهرداری مساوی جهاد)
درست است که زن نسبت به کسب برخی از فضیلت ها مثل حضور در جبهۀ جهاد محروم گشته است ولکن خداوند #راه_جبرانی نیز برای او قرار داده و او را رها ننموده است. به عنوان نمونه خوب #شوهرداری کردن را جهاد زن بر شمرده است. البته شاید این مطلب در بین ما – که زندگیمان #کاملا اسلامی نشده و رنگ اسلام نگرفته – آنگونه که باید و شاید ارزش خود را ظهور و بروز ندهد ولی در نظر #اسلام فضيلتِ #مردى كه در معركه قتال حاضر مى شود، و با كمال سخاوت #خون خود را ايثار مى كند، از فضيلت #زنى كه وظيفه #شوهرداريش را انجام مى دهد، #برتر_نيست. آن مرد حاكمى كه سرپرستى جامعه را به عهده گرفته و چرخ زندگى مجتمع را مى چرخاند، هيچ افتخارى بر آن زن ندارد، و آن مردى كه بر مسند قضا تكيه زده هيچ برترى نسبت به زنى كه كودكش را تر و خشك مى كند ندارد.
در مجتمع اسلامى اين پستها وقتى #افتخار مى شود، و زمانى اثر خود را مى بخشد، و وقتى تعبد به آن براى صاحبش صحيح و مشروع مى گردد، كه صاحبش در پذيرفتن آن نوعى ايثار كرده باشد، و طورى تربيت شده باشد كه هر پستى را كه اجتماع به او مى دهد در نظرش #مسئوليت و بارِ گران باشد، و در قبول آن از خودگذشتگى به خرج دهد. در چنين مجتمعى اگر به #مرد بگويند تو بايد به ميدان جنگ بروى، يا كشور را اداره كنى، به خاطر #رضاى_خدا اين بار سنگين را به دوش مى كشد، و اگر به #زن بگويند تو بايد در #خانه بمانى و نسل را #تربيت كنى، او نيز به خاطر #خدا قبول مى كند، و هيچ تناقضى هم در اين دو قسم حكم نمی بيند.
آرى اختلاف شؤون و مقامات اجتماعى و اعمال بشرى به حسب اختلاف مجتمعات، و جو آنها چيزى نيست كه كسى بتواند آن را انكار كند، يك سرباز، يا يك حاكم، و يا يك قاضى #مسلمان، اگر افتخار مى كند به خاطر يك احترام خرافى و غير واقعى نيست، بلكه يك كرامت واقعى است، و آن اين است كه توانسته در #راه_خدا #مسئوليتى_سنگين را به عهده بگيرد، ولى يك سرباز #غير_مسلمان كه در محيطى مادى تربيت يافته، او نيز در جنگيدن و خون دادن و اينكه حاضر شده است جان خود را در راه وطن خود بدهد افتخار مى نمايد، ليكن به خاطر يك احترام #خرافى، و #غير_واقعى افتخار مى كند، و آن اين است كه وقتى كشته شد و به اعتقاد او نابود و هيچ و پوچ گشت، مردم نامش را در فهرست فداكاران در راه وطن مى برند، و از خود نمی پرسد وقتى من هيچ و پوچ شدم كجا هستم كه از تعظيم نامم لذت ببرم.
و همچنين يك ستاره سينما در آن جامعه احترامى پيدا مى كند، كه حتى رئيس جمهور هم آن احترام را نداشته باشد، در حالى كه شغلشان و آنچه در طول عمر به مردم مى دادند، بزرگترين عامل سقوط مقام زنان بود و شنيع ترين فحشا، و سزاوار شنيع ترين سرزنش بودند.
پس همه اينها كه گفتيم علتش اين است كه #ظرف_زندگى خوبيها و بديها و افتخارات و ننگها را معين مى كند، چه بسيار جمعيتها كه يك امر ناچيز و حقير را تعظيم، و يك امر مهم و ارزنده را تحقير مى كنند. پس هيچ بعيد نيست كه اسلام امورى را تعظيم كند، و ما مسلمانانى كه در محيط ماديت و #غرب_زدگى بار آمده ايم آن را حقير بشماريم، يا اسلام امورى را حقير بشمارد كه در چشم و درك ما بسيار عظيم باشد، و بر سر آنها سر و دست بشكنيم، و ظرف در صدر اسلام #ظرف_تقوا و ايثار آخرت بر دنيا بود، نه ظرفى كه فعلا ما داريم.
#خانواده
#همسران
#معیار_ارزش
#وظیفه_مداری
#غرب_زدگی
#جهاد
#خانه_داری
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان – قسمت دهم
درصدد بیان نکات مختص به #بانوان بودیم. توجه به #قوام_بودن مرد و #ویژگی_های_زن_مطلوب بیان شد. در چند پست گذشته #ویژگی_ها بر اساس آیات و روایات مورد اشاره قرار گرفت.
در ادامه دو نکته ی پایانی از نکات مخصوص #بانوان بیان می گردد؛
3- توجه به حقوق و #خواسته_های مشروع شوهر
به چند نمونه از روایاتی که حاکی از این مطلب است اشاره می شود؛
- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا حَقُّ الزَّوْجِ عَلَى الْمَرْأَةِ؟ فَقَالَ لَهَا: أَنْ تُطِيعَهُ وَ لَا تَعْصِيَهُ، وَ لَا تَصَدَّقَ مِنْ بَيْتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ، و لَاتَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ لَا تَمْنَعَهُ نَفْسَهَا وَ إِنْ كَانَتْ عَلى ظَهْرِ قَتَبٍ ، وَ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ، وَ إِنْ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا بِغَيْرِ إِذْنِهِ ، لَعَنَتْهَا مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ وَ مَلَائِكَةُ الْأَرْضِ وَ مَلَائِكَةُ الْغَضَبِ وَ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ حَتّى تَرْجِعَ إِلى بَيْتِهَا. فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الرَّجُلِ؟ قَالَ: وَالِدُهُ ، قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَقّاً عَلَى الْمَرْأَةِ؟ قَالَ: زَوْجُهَا، قَالَتْ: فَمَا لِي عَلَيْهِ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ مَا لَهُ عَلَيَّ؟ قَالَ: لَا، وَ لَا، مِنْ كُلِّ مِائَةٍ وَاحِدَةٌ» قَالَ: «فَقَالَتْ: وَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَايَمْلِكُ رَقَبَتِي رَجُلٌ أَبَداً».
- عَنْ أَبِي بَصِيرٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِلنِّسَاءِ: لَاتُطَوِّلْنَ صَلَاتَكُنَّ لِتَمْنَعْنَ أَزْوَاجَكُنَّ».
- عَنْ ضُرَيْسٍ الْكُنَاسِيِّ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ امْرَأَةً أَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِبَعْضِ الْحَاجَةِ، فَقَالَ لَهَا: لَعَلَّكِ مِنَ الْمُسَوِّفَاتِ؟ قَالَتْ: وَ مَا الْمُسَوِّفَاتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟
- قَالَ: الْمَرْأَةُ الَّتِي يَدْعُوهَا زَوْجُهَا لِبَعْضِ الْحَاجَةِ، فَلَا تَزَالُ تُسَوِّفُهُ حَتّى يَنْعُسَ زَوْجُهَا وَ يَنَامَ، فَتِلْكَ لَاتَزَالُ الْمَلَائِكَةُ تَلْعَنُهَا حَتّى يَسْتَيْقِظَ زَوْجُهَا».
4- لزوم #آراستگی برای شوهر
#خانواده
#همسران
#آراستگی
#خواسته_های_شوهر
@mekafil
بسم الله
#خانواده و #همسران جوان – قسمت یازدهم
ج: مطالب مربوط به #آقایان:
1- توجه ویژه برای #جهت_دهی_خانواده به سمت معنویت و حفظ حدود الهی؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون (تحریم/6)
2- #اظهار_محبت_مستمر
3- #کار و تلاش برای تأمین زندگی؛ به عنوان وظیفه شرعی: قال صلّى الله عليه و آله: الكادُّ لعياله كالمجاهد فى سبيل اللّه
4- #جدیت در کار و #پرهیز از تنبلی و در خانه ماندن:
عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِمَوْلًى لَهُ يَا عَبْدَ اللَّهِ احْفَظْ عِزَّكَ قَالَ وَ مَا عِزِّي جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ غُدُوُّكَ إِلَى سُوقِكَ وَ إِكْرَامُكَ نَفْسَكَ وَ قَالَ لآِخَرَ مَوْلًى لَهُ مَا لِي أَرَاكَ تَرَكْتَ غُدُوَّكَ إِلَى عِزِّكَ قَالَ جَنَازَةٌ أَرَدْتُ أَنْ أَحْضَرَهَا قَالَ فَلَا تَدَعِ الرَّوَاحَ إِلَى عِزِّكَ.
5- توجه به #خواسته_های_مشروع_زن و #پرهیز از اعمال سلیقه و غیرت بیجا.
6- #اغماض وچشم پوشی و پرهیز از ثابت کردن اشتباه زن.
- عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا حَقُّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا الَّذِي إِذَا فَعَلَهُ كَانَ مُحْسِناً قَالَ يُشْبِعُهَا وَ يَكْسُوهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام كَانَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ أَبِي علیه السلام تُؤْذِيهِ فَيَغْفِرُ لَهَا.
- عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله أَوْصَانِي جِبْرِيلُ علیه السلام بِالْمَرْأَةِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي طَلَاقُهَا إِلَّا مِنْ فَاحِشَةٍ بَيِّنَةٍ.
وَ قَالَ علیه السلام مَنِ احْتَمَلَ مِنِ امْرَأَتِهِ وَ لَوْ كَلِمَةً وَاحِدَةً أَعْتَقَ اللَّهُ رَقَبَتَهُ مِنَ النَّارِ وَ أَوْجَبَ لَهُ الْجَنَّةَ وَ كَتَبَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ مِائَتَيْ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَتَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى بَدَنِهِ عِبَادَةَ سَنَةٍ
سَأَلَ إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ حَقِّ الْمَرْأَةِ عَلَى زَوْجِهَا قَالَ يُشْبِعُ بَطْنَهَا وَ يَكْسُو جُثَّتَهَا وَ إِنْ جَهِلَتْ غَفَرَ لَهَا إِنَّ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلَ الرَّحْمَنِ علیه السلام شَكَا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ خُلُقَ سَارَةَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ مَثَلَ الْمَرْأَةِ مَثَلُ الضِّلْعِ إِنْ أَقَمْتَهُ انْكَسَرَ وَ إِنْ تَرَكْتَهُ اسْتَمْتَعْتَ بِهِ قُلْتُ مَنْ قَالَ هَذَا فَغَضِبَ ثُمَّ قَالَ هَذَا وَ اللَّهِ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله
7- تلاش برای #حفظ_قوام بودن با:
• #نظم و #جدیت و فکر و #تدبیر و پرهیز از کارهای نسنجیده و تصمیمات سستی که به راحتی قابل نقض است.
• #عدم_اظهار_ضعف و ناتوانی در امور.
• #عدم_دخالت در امور مربوط به زن.
• #مدیریت_اقتصادی مناسب: لازم نیست زن به طور صد در صد در جریان درآمد خانواده باشد چون ممکن است در صورت مشاهده کمبودها به اضطراب بیفتد و در صورت مشاهده وضعیت مطلوب توقع نابجا پیدا نماید.
• حفظ #ظاهر_مناسب در مواقع بیداری. البته با پرهیز از پوشیدن لباسهای جلف.
• #پرهیز از نشان دادن امور چندش آور و سبک کننده به همسر مثل لباس زیر که احیانا زرد شده، دستمالی که بینی خود را با آن پاک نموده و مثل تمیز نکردن توالت بعد از اتمام کار.
• استفاده از #ادبیات_گفتاری_مناسب؛ صمیمی بودن در عین احترام.
#خانواده
#همسرداری
#آقایان
#جهت_دهی_خانواده
@mekafil
بسم الله، آن چه در ادامه می آید فایل صوتی تدریس بدائه النحو از سوی حجت الاسلام کفیل است.