هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی- بخش دوم
حال سؤال اینجاست که اگر منابع عمومی نباید به مصارف اختصاصی برسد، محل مصرف عادلانه این منابع کجاست؟ اگر مکانیسم قیمت روش مناسبی برای توزیع نیست، روش مطلوب چیست؟ رهبر حکیم انقلاب اسلامی قاعدهای را که باید بر توزیع منابع عمومی حاکم باشد، به روشنی بیان فرمودهاند. طبق بیانات ایشان، در نگاه اسلام اولاً «تولید ثروت ملی» یک ارزش است، ثانیاً «توزیع عادلانه ثروت ملی» نیز یک ارزش است، ثالثاً منابع و امکانات عمومی باید عادلانه توزیع شود و رابعاً باید تلاش شود که منابع و امکانات عمومی موجود بیشتر شود تا به همه بیشتر برسد. مراد ایشان از «توزیع عادلانه» نیز، مساوات کمونیستی نیست که نه ممکن است و نه مطلوب، بلکه مراد «برخورداری عمومی» و «بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه» است. ایشان نتیجه میگیرند که اگر منابع عمومی عادلانه توزیع شود، «شکاف طبقاتی پیش نمیآید؛ آن شکاف و آن درههای طبقاتی دیگر تحقق پیدا نمیکند. تفاوت هست، اما آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.»
استفادهای که میتوان از این بیانات کرد، این است که منابع عمومی یا باید صرف پیشرفت کشور شود یا اینکه همه مردم باید از این منابع برخوردار شوند.
اگر بخواهیم امتداد این اصل اسلامی را در اقتصاد سیاسی دنبال کرده و برای نمونه تکلیف ارز را به عنوان یکی از منابع عمومی روشن کنیم، باید بگوییم درآمدهای ارزی یا باید صرف ارتقای الگوی تولید کشور شود (تحصیل فناوری و عوامل تولید) یا صرف واردات کالاهایی شود که جزو نیازهای اساسی عموم مردم است و الگوی تولید جاری کشور توان پاسخدهی به این نیاز عمومی را ندارد. از این نگاه غلط و مولد شکاف طبقاتی که معتقد است ارز و دیگر منابع عمومی، باید به بالاترین قیمت به صاحبان ثروت فروخته شده و عایدی آن صرف طبقات محروم شود نیز باید به شدت بر حذر بود. چه، درآمدی که از این محل حاصل شده و میان فقرا توزیع میشود، به هیچ وجه توان آن را ندارد که خسارات ناشی از شکاف طبقاتی ایجاد شده در نتیجه مصارف لوکس و متمایز ثروتمندان را جبران کند.
بنابراین، ارز به عنوان یکی از اجزای منابع عمومی، باید یک امکان و ابزار در اختیار حاکمیت باشد و حاکمیت نیز در یک سطح با هدف «صیانت از عدالت اجتماعی»، اجازه تخصیص آن برای مصارف اختصاصی را ندهد و در سطحی دیگر برای «افزایش رفاه اجتماعی»، مصرف ارز در جهت ارتقای توان تولید ملی یا تأمین نیازهای عمومی را مدیریت کند. لازمه تحقق این اهداف، این است: ۱- ارز حاصل از صادرات همه صادرکنندگان، همچون منابع عمومی، در اختیار حاکمیت باشد. ۲-لیستی هوشمند از مصارف مجاز و مصارف غیرمجاز تهیه شده و ارز صرفاً برای مصارف مجاز (مرتبط با ارتقای الگوی تولید ملی یا تأمین نیاز اساسی عمومی) تخصیص داده شود یا اینکه تعرفههای بازدارنده چند صددرصدی وضع شود که واردات کالای غیرضرور را از حالت مقرون به صرفه خارج سازد. ۳- از آنجایی که واردات کالاهای مشابه داخلی در تضاد با سیاست ارتقای الگوی تولید است، به هیچ عنوان برای این کالاها ارز تخصیص داده نشود (در لیست غیرمجاز قرار گیرند). ۴- در مواردی که ارز به پروژههای مرتبط با ارتقای الگوی تولید تخصیص داده میشود، تکالیف تولیدکننده مشخص شده و انجام این تکالیف رصد شود (بدون داشتن سیاست صنعتی چنین امری محال است). ۵- در مواردی که ارز برای تأمین نیازهای عمومی- که الگوی تولید کشور پاسخگوی آنها نیست- تخصیص داده میشود، اولا کالای وارد شده باید در سیستم توزیع رهگیری شود تا مصرفکننده نهایی به قیمت گزافی که میتواند ناشی از انگیزه کسب سود گزاف واردکننده باشد، کالا را مصرف نکند؛ ثانیاً به موازات ایجاد ظرفیت تولید داخل، از سهمیه واردات کاسته شده و نهایتاً این سهمیه حذف شود.
@syjebraily
[ عکس ]
🚫تماشای این مستند به هیچکس توصیه نمی شود🚫
⚠️ خاطراتیڪپورناستار'..
+شماصدایمنروازبزرگترینصادرکنندهیآزادی🗽درجهانمیشنوید❕
『 بهنظرمیادکهخیلـیازایرانــیها میخوان بهاینجابرســن..』👇
🔞http://mediasafir.com/Xsunami/Xsunami-1080P-SafirTamasha.mp4😱
هدایت شده از عدالتخانه
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 از حاج قاسم بشنویم!
- استاندار یک شخص عادی نیست
- فرماندار یک شخص عادی نیست
- امام جمعه یک شخص عادی نیست
- فرمانده سپاه یک شخص عادی نیست
_ مدیر خادم مردم است
#جان_فدا
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از عدالتخانه
🌀اسلام عدالتخواه علیه اسلام آمریکایی
اولین و #اصلیترین نقطه در #مبانی_امام و نظرات امام، مسئلهی #اسلام_ناب_محمدی است؛ یعنی اسلام #ظلمستیز، اسلام #عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و #مستضعفان.
در مقابل این اسلام، امام اصطلاح #اسلام_آمریکایی را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. اسلام آمریکایی یعنی اسلام #تشریفاتی، اسلام #بیتفاوت در مقابل ظلم، در مقابل #زیادهخواهی، اسلام بیتفاوت در مقابل دستاندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام #کمک_به_اقویا، اسلامی که با همهی اینها #میسازد.
رهبر انقلاب؛ ۱۳۸۹/۰۳/۱۴
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از عدالتخانه
4.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نباید مصلحت وسیله و شمشیر محافظه کاران برای ذبح عدالت باشد.
#عدالت
#مصلحت
#حامد_کاشانی
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از عدالتخانه
fateme-fateme-ast.pdf
حجم:
1.64M
از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است. فاطمه، یک “زن” بود، آنچنان که اسلام میخواهد که زن باشد.
"فاطمه؛ فاطمه است"
#دکتر_علی_شریعتی
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از عدالتخانه
12.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻آقایان، عدالت اجتماعی
مراسم فاطمیه هیات الزهرا شریف... از آن حرفها که تن آدم را میلرزاند.
👤 حجتالاسلام #قنبریان
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از عدالتخانه
2.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ما هنوز زندهایم و میجنگیم!
فیلمی قدیمی از نادر ابراهیمی
✅عدالتخانه#فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
هدایت شده از عدالتخانه
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از حجره انقلاب
2.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿مرحوم علامه مصباح یزدی :
حاج قاسم در هیچ حالی از توسل به حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) غافل نبود.
بنده مقابل این فرمانده نظامی خجالت میکشم...
🔵صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
خدای من؛
تو میدانی آنچه را که ما نمیدانیم
در دانستن تو آرامشی ست
و در ندانستن ما تلاطم ها
الهی تو خود
با آرامش ات تلاطم های
ما را آرام ساز🌱🌷
سلام 🙂
صبح بخیر ☀️
🎼 @mosigisonati