💥 ترور عبدالمطلب
1⃣ فرزند هاشم در مدینه به دنیا آمد و رشد كرد. او را #شیبه نامیدند. به توصیهٔ هاشم، مادر، پاسداری از او را برعهده گرفت و جالب است كه مادر دیگر ازدواج نکرد.
2⃣ مردی از بنیعبدمناف برای تجارت به یثرب رفته بود، کودکی را در آنجا دید که خود را فرزند هاشم میخواند. [ظاهراً كودكان در حال كُشتی گرفتن بودند كه شیبه پس از پیروزی بر سایر كودكان گفت: من پسر هاشمم.]
3⃣ از حال او پرسید و او خود را معرفی کرد. آن مرد این خبر را به #مطلب رساند (١) و مُطلب کودک را از این خانه فراری داده، همراه خود به مکه برد. (٢) طبق نقلی دیگر وی با توافق مادر شیبه این کار را کرد. (٣)
4⃣ بههنگام بازگشت مطلب و شیبه، #یهودیان آنان را شناسایی كرده و به آنها حمله کردند که آن دو با اعجاز نجات یافتند. (۴)
5⃣ وقتی مطلب شیبه را به مکه آورد؛ مردم به گمان اینکه وی غلام مطلب است، او را #عبدالمطلب نام نهادند و این نام بر وی ماند. (۵)
🔸١- بحارالانوار، ج١۵، صص١٢٢-١٢٣؛ الکامل، ج٢، ص۶.
🔸٢- بحارالانوار، ج١۵، ص١٢٣؛ الکامل، ج٢، ص۶.
🔸٣- الکامل، ج٢، ص۶.
🔸۴- بحارالانوار، ج١۵، ص۵٩-۶٠.
🔸۵- در این زمینه، ر.ک: همان، ج١۵، ص١٢٣.
📚 بیشتر بدانیم:
📖 اسلام و تروریسم تاریخی یهود
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/3582
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💥 سفارش به عبدالمطلب برای پاسداری از پیامبر (ص) در برابر یهود
1⃣ زمانی حضرت #عبدالمطلب برای تجارت به یمن که در عصر تولد پیامبر (ص) در سلطهٔ ایرانیان قرار داشت، رفته بود.
2⃣ شبی فرماندار یمن، عبدالمطلب را در خلوت فرا خواند و گفت:
👈 میخواهم رازی از رازهای خود را برایت بازگویم و از تو میخواهم آن را پنهان كنی تا هنگام ظهور فرار رسد.
👈 در شهر شما طفلی خوشرو و خوشقامت به دنیا آمده که یگانهٔ اهل زمین است. در کتابهای #بنیاسرائیل، وصف او از ماه شب چهاردهم روشنتر است.
3⃣ او پس از بیان ویژگیهای پیامبر موعود، آهی از حسرت کشید و ادامه داد:
👈 کاش در عصر پیامبریِ او بودم و از جان یاریاش میکردم.
4⃣ سپس عبدالمطلب را به پاسداری از او در برابر #یهود سفارش کرد و هشدار داد که اگر آنها او را بیابند، وی را خواهند کشت.
🔸 بحارالانوار، ج١۵، صص١۴٨-١۵٠؛ البدایة و النهایة، ج٢، ص٣٢٩-٣٣٠.
📚 بیشتر بدانیم:
📖 یهود و عصر بعثت
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/3579
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💥 حفاظت عبدالمطلب از پیامبر اکرم (ص)
1⃣ با تولد پیامبر اکرم (ص) موضوع حفاظت از شخص ایشان جدیتر میشود و با سپردن ایشان به حلیمه به بهانهٔ بیشیری مادر از سوی #عبدالمطلب، تا ۵سال پیامبر در نقطهای دور از چشم دشمنان نشو و نما میکنند.
2⃣ بازگرداندن پیامبراکرم (ص) به عبدالمطلب نیز پس از آن اتفاق میافتد که گروهی ایشان را مورد شناسایی قرار میدهند و #حلیمه بر جان وی بیمناک میشود.
3⃣ #محافظت بیش از حد عبدالمطلب از پیامبر (ص) در این دوره نیز در همین راستا قابل تحلیل است که البته در کتب تاریخی به محبت بیش از حد پدربزرگ به یتیمِ عبدالله فرزند محبوب و فقید وی تعلیل شده است.
4⃣ پس از وفات عبدالمطلب، این مأموریت به #ابوطالب عموی پیامبر و پدر بزرگوار امیرالمؤمنین (ع) میرسد، در حالی که وی بزرگترین فرزند عبدالمطلب نیست.
5⃣ این جریان نشان میدهد که در میان اجداد و اقوام پیامبر (ص) نیز افراد خاصی برای انجام این مأموریت حساس برگزیده شدهاند. تخریب غیرعادی این شخصیت بزرگوار و نفی ایمان وی در همین راستا و به دنبال توان بیش از حد #حزب_شیطان [ یهود ] در تحریف تاریخ صورت گرفته است.
📚 بیشتر بدانیم:
📖 یهود به دنبال ترور پیامبر اسلام
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/1428
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔶 این نرده که توی ناپل قرار دارد، یک نردهی معمولی نیست!
🔸 روی این نرده، منظرهی روبروی بنا توصیف شده، اما نه برای همه افراد! این نوشته با خط بریل و برای افراد نابینا حک شده و هدفش این بوده که افراد نابینا هم بتوانند از منظره لذت ببرند!
🔸 این ایده را "پائولو پولو" در سال ٢۰۱۵ طراحی و اجرا کرده. جنس نرده از فولاد و طولش تقریباً به ٢٨ متر میرسد. متن روی نرده به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی نوشته شده است.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 مسیریابی نابینایان
🔸 کمپانی هوندا یه دستگاه ساخته که به نابینایان در مسیریابی کمک میکنه. این دستگاه روی کفش سوار میشه و با اعمال ویبره به جهات مختلف پا مسیر رو مشخص میکنه! خیلی ایده خوب، ساده و در عین حال کارآمده. البته این دستگاه به سیستم مسیریابی ناوگان حمل و نقل هوندا متصله که دقت بالایی داره!
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝مطلوبیت وسعت مسکن - بخش سوم
◻️ مدّعای دوم: کراهت تنگی محل سکونت
◽️إنَّ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اِشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ يَتَحَوَّلَ إِلَيْهَا وَ قَالَ إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَيِّقٌ فَقَالَ قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ اَلدَّارَ أَبِي فَقَالَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ (وسائل الشیعة، ج۵، ص۳۰۲).
همانا امام کاظم(ع) منزلی را خریداری فرمود و به يکی از یارانش دستور داد که خانۀ مسکونی خود را به آنجا منتقل کند و به او فرمود: خانۀ تنگی داری، او در پاسخ حضرت گفت: خانهای که دارم از پدرم به من رسیده است، امام کاظم(ع) فرمود: اگر پدرت احمق بود تو نیز باید مثل او باشی؟!
◽️قالَ: مِنْ شَقَاءِ اَلْعَيْشِ ضِيقُ اَلْمَنْزِلِ (وسائل الشیعة، ج۵، ص۳۰۲).
خانۀ تنگ بخشی از رنج و سختی زندگی است.
◽️قالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : ... وَ أَمَّا اَلدَّارُ فَشُؤْمُهَا ضِيقُهَا وَ خُبْثُ جِيرَانِهَا (وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۲۵۲).
رسول خدا(ص) فرمود: بدشگونی و شومی در سه چیز است: ... و اما شومی خانه در تنگی آن و خبیث بودن همسایگان آن است.
◽️در اینجا لازم است دو نکته را توضیح دهیم؛
▫️نکتهی اول:
▫️معنای «مِنْ شَقَاءِ الْعَيْشِ ضِيقُ الْمَنْزِل»؛ خانۀ تنگ بخشی از رنج و سختی زندگی است، این است که در نظر شارع تنگی مسکن مکروه و نامطلوب است، همچنین عبارت «شؤم الدار»؛ شومی خانه، کاشف از کراهت شرعی تنگی مسکن است که در نتیجه تلاش برای برطرف کردن تنگی مسکن از نظر شرع، تلاشی مطلوب و پسندیده است.
▫️نکتهی دوم:
▫️ مقصود از شوم بودن، آثار نامطلوب است؛ بنابراین مقصود از «شؤم الدار»، این است که تنگی منزل، نتایجی دارد که برای زندگی بشر نامطلوب و ناپسند است.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۳۲-۱۳۴
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 یکی از بزرگترین چالشها در فضای شهری تخلیه آب است.
🔸 با این متریال متخلخل(بتن اسفنجی) میتوان از تجمع آب باران جلوگیری کرد و از طریق سیستم زیر زمینی آب را به فاضلاب شهری راهنمایی کرد.
🔸 تعبیهی این سیستم نیاز به زیرساختهای خاص خود را دارد و قبل از قبل از نصب باید هزینه و مشکلات تعویض و نصب مجدد را در نظر داشت.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 آرمانشهر مهدوی
🔸 معماری قرآنی عصر امام مهدی علیهالسلام از ویژگیها و مختصات ممتازی برخوردار است این معماری با زدودن آثار معماری سکولار و تغییر و تحول در بافت و شکل و فرم معماری، تفکر و مبانی معماری قرآنی را به تمامی نقاط عالم اعلام و گسترش میدهد. معماری قرآنی در عصر حکومت امام مهدی علیهالسلام بر مبانی عدالت، قسط، عبادت، امنیت، آرامش و مصونیت بخشی استوار است و براساس همین مبانی آنچه را مغایر مبانی انسانساز قرآن باشد تغییر و متحول خواهد ساخت.
🔸 تحقق آرمان عدالت در حکومت مهدوی «یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً» بر روی دو محور اساسی بنیان شده است، یکی تحقق آرمان عدالت در حکومت مهدی موعود و دیگری گسترش ظلم و جور در آخرالزمان. عدالت آرزوی همیشگی بشریت، اساس کار حیات طیّبهی انسانی(۵) و عمدهترین خصوصیت دوران حکومت مهدوی است و این موضوع شامل همه چیز میشود و قاعدتاً معماری و شهرسازی که مظهر تمدن است باید این مباحث را بیشتر محقق سازد و شاید به همین دلیل است که از اندک روایتهای ولیعصر عجلالله، چندین مورد مرتبط به معماری و شهرسازی است.
🔸 برقراری عدالت در آرمانشهر مهدوی چنان دارای اهمیت است که کوچکترین مسائل شهری هم شامل میشود چنانچه در روایت میخوانیم:
«سدّ کل جناح و کنیف و میزاب الی الطریق» تمامی بالکنها و فاضلابها و ناودانهایی که مشرف و یا واقع در راه مردم هست را میبندد. (مفید، ۱۴۱۳، ج ۲: ۳۸۵).
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#آرمان_شهر_مهدوی
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 صفحات خورشیدی با تکنولوژی جدید
🔸 این صفحات خورشیدی که Smart Flower نامیده میشود را یک شرکت اتریشی با الگو از گل آفتابگردان طراحی کرده است.
🔸 از ویژگیهای آن؛ به صورت خودکار و با GPS خورشید را دنبال میکند.
- تا ۴۰ درصد تولید انرژی بیشتر دارد.
- به صورت خودکار تمیز و خنک و در هنگام شب و طوفان جمع میشود.
#تکنولوژی_معماری
💠 واحد معماری وشهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝 مطلوبیت وسعت مسکن - بخش چهارم
◻️مدّعای سوم: تأکّد استحباب سعۀ مسکن به قصد تأمین رفاه بیشتر اعضای خانواده
◽️تلاش در جهت تأمین آسایش و رفاه برای اعضای خانواده، يکی از محبوبترین اعمالی است که در شرع اسلام مورد تأکید قرار گرفته است. در آنجا که سرپرست خانواده به انگیزۀ تأمین آسایش و رفاه بیشتر افراد تحت تکفل خویش، به فراهم ساختن مسکن فراخ بپردازد بر محبوبیت شرعی عمل او افزوده میشود و برعنوان سعۀ مسکن که محبوبیت شرعی دارد، عنوان تأمین رفاه و آسایش اعضای خانواده اضافه میشود و لذا منشأ استحباب شرعی مؤکّد میگردد.
◽️کلینی به سند صحیح از امام کاظم(ع) روایت میکند، فرمود:
◽️ينْبَغِي لِلرَّجُلِ أَنْ يُوَسِّعَ عَلَى عِيَالِهِ (وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۵۴۰).
◽️سزاوار است مرد برای عیال تحت تکفلش وسعت و فراخی ایجاد کند.
◽️نیز به سندش از حضرت رضا(ع) روایت میکند فرمود:
◽️صاحِبُ اَلنِّعْمَةِ يَجِبُ عَلَيْهِ اَلتَّوْسِعَةُ عَلَى عِيَالِهِ (وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۵۴۰).
◽️بر صاحب نعمت واجب است که برای عیال تحت کفالت خویش وسعت و فراخی فراهم کند.
◽️همچنین کلینی به سند صحیح از حضرت باقر(ع) روایت میکند:
قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يُؤْتَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بِرَجُلٍ فَيُقَالُ اِحْتَجَّ فَيَقُولُ يَا رَبِّ خَلَقْتَنِي وَ هَدَيْتَنِي فَأَوْسَعْتَ عَلَيَّ فَلَمْ أَزَلْ أُوَسِّعُ عَلَى خَلْقِكَ وَ أُيَسِّرُ عَلَيْهِمْ لِكَيْ تَنْشُرَ عَلَيَّ هَذَا اَلْيَوْمَ رَحْمَتَكَ وَ تُيَسِّرَهُ فَيَقُولُ اَلرَّبُّ تَعَالَى صَدَقَ عَبْدِي أَدْخِلُوهُ اَلْجَنَّةَ (وسائل الشیعة، ج۲۱، ص۵۴۵).
◽️امام باقر(ع) فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: روز قیامت مردی را میآورند به او گفته میشود حجت و برهان خوش را ارائه کن، پس میگوید: پروردگارا مرا آفریدی و هدایتم کردی و به من وسعت بخشیدی پس همواره برای بندگان توسعت و گشایش ایجاد کردم و برای آنان آسایش فراهم نمودم، تا در چنین روزی سایۀ رحمتت را بر من بگسترانی و امروز را بر من آسان گردانی پس پروردگار متعال میفرماید: بندۀ من راست میگوید، او را در بهشت جای دهید.
◽️بنابر آنچه در این روایات و روایات دیگری با همین مضمون آمده، توسعۀ بر افراد تحت کفالت، بلکه توسعه بر هر مخلوق، عملی مستحب شرعی است؛ لذا کسی که به قصد توسعه بر اعضای خانوادۀ خویش، مسکن خود را فراختر و واسعتر کند، افزون بر استحباب توسعۀ مسکن، به استحباب توسعۀ بر عیال نیز عمل کرده است و بدین ترتیب توفیق انجام مستحب مؤکّد یافته است.
◽️استحباب توسعۀ مسکن به طور مطلق، و برای آسایش اعضای خانواده به طور مخصوص، با مفهوم و جایگاه خانه در اسلام کاملاً منسجم و هماهنگ است. از آنجا که خانه در اسلام محل آسایش و آرامش است؛ سعۀ آن نیز مطلوب است.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۳۷-۱۳۸
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔶 بتن اسفنجی چیست؟
🔸 بتنهای اسفنجی در واقع نوعی از بتنهای سبک هستند که دارای ساختار پوک و متخلخل هستند. بتنهای اسفنجی اگر چه مقاومت خوبی دارند اما نمیتوان از آنها استفاده سازه کرد. به این معنی که نمیتوان آنها را در ساخت دیوارهای باربر به کار برد. در ادامه بیشتر در مورد انواع، کاربردها و مزایای این نوع از بتن صحبت خواهیم کرد.
🔸 انواع بتن اسفنجی
به طور کلی بسته به نوع فرآیندی که در تولید بتنهای اسفنجی به کار برده میشود، میتوان آن را در دو دسته بتن اسفنجی گاری و بتن اسفنجی کفی جای داد.
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝مطلوبیت وسعت مسکن - بخش پنجم
◻️مدعای چهارم: تأکّد استحباب توسعهی مسکن برای انجام کارهای نیک
◽️توسعهی مسکن برای انجام کارهای نیک، خود از عناوین محبوب شرعی است که موجب تأکّد شرعی استحباب توسعۀ مسکن میشود.
◽️سید رضی در نهج البلاغه، خطبۀ ۲۰۹، روایت میکند:
◽️امام علی(ع) در بصره هنگامی که برای عیادت علاءبن زیاد حارثی که از يارانش بود، وارد شد و وسعت خانهی او را دید فرمود: با این خانهی وسیع در این دنیا چه میکنی درحالی که در آخرت به آن نیازمندتری، آری میتوانی با این خانه به آخرت برسی در آن مهمان نوازی کنی، صلهی رحم و رسیدگی به بستگانت انجام دهی، حقوق شرعی آن را آنچنان که خدا فرموده ادا کنی، اگر چنین کردی به وسیلهی این خانه به آخرت خواهی رسید.
◽️از این روایت استفاده میشود، فراخ داشتن خانه برای مقاصد خیر؛ نظیر: مهمان نوازی، صلهی رحم و سایر کارهای خیر از نظر شرعی محبوب است، و کاری است که موجب ثواب اخروی میشود.
◽️بنابراین توسعهی مسکن به قصد انجام کارهای نیک، موجب تأکّد استحباب آن میشود؛ زیرا بر استحباب سعهی مسکن، استحباب سعهی مسکن به منظور انجام کارهای نیک نیز افزوده میشود.
کلینی به سند صحیح روایت میکند:
◽️عنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ اَللَّهِ إِنَّا لَنَطْلُبُ اَلدُّنْيَا وَ نُحِبُّ أَنْ نُؤْتَاهَا فَقَالَ تُحِبُّ أَنْ تَصْنَعَ بِهَا مَا ذَا قَالَ أَعُودُ بِهَا عَلَى نَفْسِي وَ عِيَالِي وَ أَصِلُ بِهَا وَ أَتَصَدَّقُ بِهَا وَ أَحُجُّ وَ أَعْتَمِرُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَيْسَ هَذَا طَلَبَ اَلدُّنْيَا هَذَا طَلَبُ اَلْآخِرَةِ (وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۳۴).
عبدالله بن ابی یعفور گفت: شخصی به امام صادق گ(ع) عرض کرد: به خدا سوگند ما در پی به دست آوردن دنیا تلاش میکنیم و دوست داریم به دنیا دست پیدا کنیم، حضرت فرمود: دوست داری با دنیا چه کاری انجام دهی؟ آن مرد گفت: با دنیا به خودم و به عیال تحت کفالتم رسیدگی کنم، و با آن به بستگانم کمک کنم و صلهی رحم انجام دهم، صدقه بدهم، به حج و به عمره بروم. پس امام صادق(ع) فرمود: این دنیاطلبی نیست، این آخرت طلبی است.
◽️آنچه مطلب فوق را تأیید میکند، توصیف سعه مسکن، به توانگری از سوی امیرالمؤمنین(ع) و همچنین در روایت نبوی(ص) که بهترین کمک در راه تقوای الهی را توانگری میداند.
سید رضی در نهج البلاغه روایت میکند:
◽️و بَنَی رَجُلٌ مِنْ عُمَّالِهِ-أی امیرالمومنین (علیه السلام)- بنَاءً فَخْماً، فَقَالَ أَطْلَعَتِ الْوَرِقُ رُءُوسَهَا (نهج البلاغه، حکمت ۳۵۵)
یکی از کارگزاران امیرالمؤمنین(ع) ساختمان مجلّلی ساخت، حضرت فرمود: توانگری از اینجا سر برآورده است.
«ورق» به معنای نقره است که در اینجا مقصود پول است، یعنی پولداری در این مسکن مجلّل نشان داده شده و از اینجا سر برون آورده است.
و کلینی به سند صحیح روایت کرده است:
◽️عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : نِعْمَ اَلْعَوْنُ عَلَى تَقْوَى اَللَّهِ اَلْغِنَى (وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۲۹).
بهترین یار در راه تقوای الهی، توانگری است.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۳۸-۱۴۰
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 نسل جدید پارتیشن
#خلاقیت
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
🔶 خانهی سمیعیها - گیلان
🔸 خانه فرهنگ گیلان که متعلق به مفخم السلطنه (اسماعیل رحمت سمیعی) مربوط به دورهی قاجار است، در حال حاضر این عمارت تبدیل به خانهی فرهنگ گیلان شده و در آن رویدادهای هنری و فرهنگی برگزار میشود. این عمارت آبی و سفید حیاطی بزرگ و درختان مرکبات دارد و دور حوض کوچک وسط حیاطش کاشیهای قدیمی به چشم میخورد.
🔸 عمارت رحمت سمیعی از معدود بناهای بهجا مانده در محله ساغریسازان رشت است که معماری بومی آن تاکنون حفظ شده است. این خانه با معماری سنتی، ایوان و شاهنشین در قسمت شرقی محوطه ساخته شده است.
🔸 عمارت سپیدی که در دو طبقه با ارسیهای آبی مشبک و شیشههای رنگین با تالاری بزرگ و لوستری پرهیبت، به چشم میآید. معماری ساختمان سمیعی مبتنی بر الگوی خانههای زمان قاجار است. نمای قرینه ساختمان به دلیل پیروی از همین الگوست. حوض گرد وسط حیاط با کاشیهای قدیمی و منقوش به چهره سلاطین، چشمانداز ظاهری بنای اصلی از حیاط با نمای سفید و رنگ فیروزهای است. در طاقی دیوار، دو ردیف مجسمههای پرنده روی سیم دیده میشود.
🔸 برای ورود به محوطه داخلی خانه فرهنگ گیلان دو پلکان کوچک وجود دارد که بهطور قرینه در دو سمت ایوان قرار گرفتهاند. هر دو پلکان بعد از ورودی به پاگردی کوچک به دری میرسند که محل ورود به بخشهای داخلی خانه است. در طبقه اول این خانه، تالار یا ایوان مرکزی با چشماندازی رو به حیاط قرار دارد؛ ایوان وسیعی که با لوستری بزرگ و قدیمی بهشکل پنجههای عقاب، به چشم میخورد.
#ایران_نگین_زمین
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف
💠 @masaf_memari
📌 دروس خارج فقه آیت الله اراکی
📝مطلوبیت وسعت مسکن - بخش ششم
◻️وظیفهی مدیریت عمران شهری در رابطه با وسعت مسکن
◽️از آنچه در روایات و ادلهی فوق الذکر مبنی براستحباب توسعهی مسکن آمده است استفاده میشود، وظیفهی مدیریت شهری فراهم ساختن فرصت و زمینهی وسعت مسکن است؛ بنابراین در طراحیهای شهری باید به این مهم توجه شود که فضای لازم برای مسکن فراخ، فراهم شود.
◽️این گفته که در شراط کنونی مسکنهای وسیع امکان ندارد؛ زیرا خدمات مورد نیاز زندگی کنونی نمیتواند پاسخگوی چنین واحدهای مسکونی باشد، يا اینکه زمین به قدر کافی وجود ندارد يا آنکه هزینهی خانهسازی به حدی بالا میرود که توان تأمین آن از عهدهی معمول خانوادهها بیرون است، سخنی غیر دقیق و اثرپذیرفته از فضای حاکم بر ذهنیت شکل گرفته در تمدن جاهلی غربی است.
◽️مگر در روستاهای فراوانی که در کشور خودمان داریم فراهم ساختن مسکنهای واسع با تأمین خدمات، آن هم برای خانوادههای روستایی که زندگی آنها يا متوسط يا پایینتر از حد متوسط است، امکان بلکه تحقق عینی نیافته است؟
باید توجه داشت که این بهانهها عمدتاً برای توجیه تجاری سازی مسکن و پر کردن جیب سرمایهداران است، وگرنه بنابر آیهی
أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ (زمر: ۱۰)
زمین خدا واسع و گسترده است.
هزینهی تأمین خدمات در شهرهای تشکیل شده از مسکنهای فراخ با شهرهای دارای خانههای قفس مانند، با بافتهای متراکم چندان تفاوتی ندارد.
📚 درس خارج فقه نظام عمران شهری | جلد ۱ | ص ۱۴۰
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#فقه_شهرسازی
#فقه_معماری
💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف:
گپ | سروش | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
💬رسانه مستقل 👈 حجره انقلاب
🌀امامان جمعه اصولگرا...
#تحول_در_دستگاه_ولایت
#تحول_در_نهاد_امامت_جمعه
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab
💬رسانه مستقل 👈 حجره انقلاب
⚠️ فارسنیوز مدافع سربازی اجباری ⚠️
🌀مجاهدتهایی که برای پیشرفتهای نظامی صورت میگیرد،
با اقدامات بهشدت #غلط فرهنگی و رسانهای و #دخالتهای_نامشروع در عرصه سیاست،
یر به یر میشوند...
#میلیتاریسم
✅صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
@hojre_enghelab