🌷 ویژه #عید_انقلاب | مبارزه و همراهی همسر
🔹️ خاطرات حضرت آیتالله خامنهای از مبارزات دوران طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی
✏️ با آنکه خانه ما بارها مورد یورش دژخیمان واقع شد، و با آنکه من بارها در برابر او بازداشت شدم، و حتّی در نیمهشب که برای دستگیری من به خانه ما ریختند، مورد ضرب و جرح واقع شدم، علیرغم همه اینها، من هیچگاه ترسی یا ضعفی یا افسردگی و ملالتی در همسرم مشاهده نکردم.
✏️ با روحیّهای عالی و قوی در زندان به ملاقات من میآمد. در این ملاقاتها، به من اعتماد و اطمینان میداد. هرگز نشد وقتی من در زندان بودم، خبر ناراحتکنندهای به من بدهد. به یاد ندارم که مثلاً خبر بیماری یکی از فرزندان را به من داده باشد؛ یا مطلبی را که برایم ناخوشایند باشد، دربارهی خانواده و بستگان و والدین گفته باشد.
✏️ همچنین باید به صبر و شکیبایی فراوان او در تحمّل سختی و مشقّت زندگی در دوران پیش از انقلاب، و اصرار او بر سادهزیستی در دوران پس از انقلاب اسلامی اشاره کنم.
🖼 برگرفته از کتاب "خون دلی که لعل شد"
🌷 بخش درس و عبرت رسانه KHAMENEI.IR در ایام عید انقلاب، هر شب ساعت ۲۱، بخشی از خاطرات را منتشر میکند.
🌷 Farsi.Khamenei.ir
🔴 هدف #بعثت پیامبران چه بود؟
🔹از کنار مفهوم حقیقی بعثت به راحتی گذر نکنیم. بعثت یعنی برانگیختگی. حالت برانگیخته شدنِ مردگان از قبر را تصور کنید. پیامبران یک بعثت درونی داشتهاند و یک بعثت بیرونی. پیامبران اول در درون خود دچار انقلاب و برانگیختگی میشدند و حال آنان متحول و دگرگون میشد و بعد از آنکه خود در درون مشتعل شدند، آماده برانگیخته کردنِ جامعه گشتند.
🔸برانگیختگی اجتماعی یعنی چه؟
یعنی انقلاب در درون جامعه؛ یعنی انهدام و فروپاشی نظم مستقر در جامعه و سپس بنا گذاشتن نظم مطلوب خود. مشکل نظم موجود جامعه چه بود که پیامبر باید آن را ویران میکرد؟ نظم جامعه قبل از پیامبر مگر چه ویژگی خاصی داشت که پیامبر برای تغییر آن، مبعوث شد؟ ماموریت پیامبر، ساختن چه جامعهای بود؟
🔻مهمترین ویژگی جامعه قبل از پیامبران، بالاخص پیامبر بزرگ اسلام، طبقاتی بودن جوامع بود. حاکمان سیاسی، ثروتاندوزان، طاغوتها، رهبان و احبار و روحانیت دینی قبل از پیامبر، خود را برتر از مردم میدانستند. آنان یا خدای خود را برتر از خدای سایرین میدانستند و یا جنس خلقت و ژن خود را برتر از خلقت دیگران! لذا به این بهانه، دنبال جایگاه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بالاتر از مردم بودند.
🔹معنای اصلی شرک در کف جامعه و روابط افراد با همدیگر همین بود. نمود عینی جامعه شرک آلود، جامعه و نظام طبقاتی بود. عدهای خود را لایق امکانات بهتر، ثروتهای بیشتر، جایگاه سیاسی اجتماعی بالاتر و فرصتهای بیشتر میدانستند چون خدای خود یا خلقت و ژن خود را برتر میدانستند!
🔸معنای بعثت اجتماعی یا برانگیختگی اجتماعی و هدف اصلی بعثت پیامبران هم برهم زدن این جامعه ناعادلانه و طبقاتی بود. نظم طبقاتی را برهم میزدند تا نظام عادلانه و جامعه توحیدی را برپا کنند.
🔻این هدف اصلی بعثت همه انبیاء الهی بود. قرآن در این باره میفرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... . (آیه 25 سوره حدید)
"همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان [میزان تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند... ."
🔹در هر دورهای از حضرات انبیاء، اگر این موفقیت حاصل میشد و جامعه توحیدی و عادلانه برپا میشد، تازه زمینهی تربیت و تزکیه و رشد فضائل اخلاقی و انسانی افراد فراهم میشد. یعنی برقراری جامعه عادلانه، مقدمهای بسیار مهم، ضروری، اساسی و واجب برای پرورش جمیع انسانها بود. چرا که هدف نهایی تکامل انسانها بود. "إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ" اینجا معنا پیدا میکند. ((به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام)).
🔸اما اگر چنانچه جامعه عادلانه برپا نمیشد، تربیت و تزکیه و رشد اخلاق هم صورت نمیپذیرفت! یک عده در جامعه ما، خوش دارند آن هدف اساسی بعثتِ پیامبر یعنی تحقق قسط و عدالت یادآوری نشود. حرف از قسط و عدالت را فرع و حاشیه میدانند. خودشان را در حوزه و مدرسه و دانشگاه و مسجدشان سرگرم کردند به ادعاهای تربیت و تزکیه و دورههای تربیتی! غافل از آنکه، تا جامعه عادلانه محقق نشود، تربیت و رشد اخلاقی در کار نخواهد بود!
🔹هدف ما از بزرگداشت عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) چیست؟ صرفاً شادی و پخش شیرینی و تبریک گفتن؟ یا اینکه بررسی کنیم که آیا هدف پیامبر در جامعه برقرار شده یا نه؟ آیا آنچه حضرت محمد مصطفی(ص) میخواست امروز در جامعه ما وجود دارد؟ اگر وجود ندارد و جامعه هنوز طبقاتی است، چه تکلیفی داریم؟ تکلیف ما، ایمان، صبر و تلاش شبانهروزی برای تحقق #جامعه_توحیدی است.
🔸اگر در #عید_مبعث پیامبر بزرگ اسلام، من و شما به این مسئله رسیدیم و از حالت بیتفاوتی، به بیقراری و نگرانی رسیدیم پس مبارک باشد این برانگیختگی. 🌹🌹🌹
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ.
۲۵ سوره حدید
همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند، و آهن (و دیگر فلزات) را که در آن هم سختی (جنگ و کارزار) و هم منافع بسیار بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم، و تا معلوم شود که خدا و رسلش را با ایمان قلبی که یاری خواهد کرد؟ (هر چند) که خدا بسیار قوی و مقتدر (و از یاری خلق بینیاز) است.
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 معجزه مشارکت
🔹صحبتهای مهدی رسولی در مورد «معجزه مشارکت» در شب شهادت حضرت موسی ابن جعفر علیهالسّلام
🔵به کمپين #صدای_مردم بپيونديد👇
http://eitaa.com/joinchat/2427125773C9e377925d3
🌹۲۸ رجب سال ۶۰ ه.ق روزی است که امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه حرکت کردند. در این سفر همراه ایشان عقیله بنیهاشم زینب کبرى، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس (ع)، ام کلثوم (س)، على اکبر (ع) و دیگر اهل بیت (ع) بودند. خواهران حضرت سید الشهدا (س)، با عقیله بنیهاشم و ام کلثوم (ع) ۱۳ نفر بودند.
♦️بانوان دیگر از منسوبین حضرت، ام کلثوم صغرى دختر زینب کبرى (س) که با شوهرش به کربلا آمد و دیگرى خواهر امیرالمؤمنین (ع) جمانه دختر ابوطالب (ع). ۱۶ نفر از اولاد دختر و پسر امام مجتبى (ع) و خانواده مسلم بن عقیل (ع) و دیگر اصحاب و بستگان حضرت نیز همراه بودند.
📚ارشاد: ج ۲ ص ۳۴.
📚اعلام الورى: ج ۱ ص ۴۳۵.
📚بحارالانوار: ج ۴۴ ص ۳۲۹.
📚فیض العلام: ص ۳۲۹.
📚از کتاب مدینه تا مدینه: ص ۷۷ تا ۹۰.
📚براى اطلاع بیشتر به کتابهاى «بیت الاحزان» عبدالخالق بن عبدالرحیم یزدى، قمقام زخار، معالى السبطین، ابومخنف، ریاش القدس، بحار الانوار، تاریخ اصم کوفى مراجه شود.