هدایت شده از کانون امام موسی بن جعفر علیه السلام
✅حلقه استاد مقدسی
🔘محسن رئیس محمدی
🔘علیرضا ملافتحی
🔘سجاد آقاقربانی
🔘محمدمهدی میرسلطانی
🔘علی باقری نژاد
🔘علی پاکدامن
هدایت شده از کانون امام موسی بن جعفر علیه السلام
✅جلسه عمومی قرآن کریم
🔘تمرین همخوانی سوره مبارکه ذاریات
🔘آموزش مباحث تربیتی و احکام
🔰🔰گزارش تصویری از اولین جلسه ی شبانه ی قرآن کریم در مسجد👆👆👆
⭕️⭕️ نکته! این جلسه در ماه مبارک رمضان، شبهای زوج در مسجد امام موسی بن جعفر علیه السلام و در شبهای فرد به صورت سیار برگزار می شود ، که نشانی آن اعلام خواهد شد✅✅
محفل جزء خوانی قرآن کریم هم اکنون در مسجد امام موسی بن جعفر علیه السلام🌹🌹🌹🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸حلول ماه مبارک رمضان را به همه شما خوبان، قرآنیان، روزه داران و نمازگزاران محترم تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
♦️♦️امیدواریم علاوه بر قرائت و استماع قرآن، از معنی و مفاهیم قرآن هم بهره مند باشیم.
🔰در این ماه مبارک رمضان که همزمان با بهار طبیعت ۱۴٠۲ است بهترین ها را برای شما آرزومندیم و روزانه یک نکته از یک جز تقدیم و در پایان ماه مبارک رمضان از این سی نکته آزمون کتبی برگزار و به ✳️نفرات اول تا پنجم ✳️به ترتیب: ۲۵٠، ۲٠٠، ۱۵٠، ۱٠٠ و ۵٠ هزار تومان هدیه نقدی تقدیم خواهد شد 🎁🎁🎁انشاءالله.
🟢نکته جزء یکم. عبادت تنها راه رسیدن به تقوا
21» يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
اى مردم! پروردگارتان كه شما وپيشينيان شما را آفريد، پرستش كنيد تا اهل تقوا شويد.
در کتاب های قانون، مواد قانون، بدون خطاب بيان مىشود، ولى قرآن كتاب قانونى است كه با روح و عاطفه مردم سر وكار دارد، لذا در بيان دستورات، ابتدا خطاب مىكند و ندا می دهد و در واقع برای مخاطب ارزش قائل می شود. البتّه خطابهاى قرآن مختلف است. گاهى براى عموم مىفرمايد: «يا أَيُّهَا النَّاسُ»*، امّا براى هدايتيافتگان می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»*
لازم است بدانیم هدف از خلقت جهان و انسان و وضع قوانین، تكامل انسانهاست و خداوند نیازی به تكامل انسانها ندارد.
🔺سؤال: چرا خدا را عبادت كنيم؟
🔻پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ اين پرسش آمده و یکی از این موارد آیه ۲۱ سوره بقره است که دو دلیل برای عبادت ذکر شده است و دلایل دیگر در سوره های دیگر
۱- چون خداوند خالق شماست. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ»
قانون خالق و مخلوق را همه پذیرفته اند که اگر کسی مخلوقی را ایجاد کرد صاحب اختیار اوست و کسی حق رأی، دخالت و دستبرد زدن ندارد.
مثلا شاعری که شعری را می سراید، نقاش یا خطاطی که اثر هنری می آفریند و ... . خود را صاحب اختیار اثر خود می دانند و اثر را مطیع فرمان خود.
اگر مایل باشد شعرش را به زیور طبع و نشر بیاراید، می آراید و الا نه. نقاش و خطاط اگر دوست داشته باشد اثرش را هدیه دهد، هدیه می دهد و اگر بخواهد بفروشد برای کسی حق منع و رد وجود ندارد و ...
جالب است بدانیم حتی مشركان خالق بودن خدا را پذيرفته بودند ولى باز هم از اطاعت و عبادت او سر باز زدند.
ناگفته نماند ؛ عبادت انسان، هدف آفرينش انسان است نه هدف آفريننده. خداوند نيازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمين كافر شوند او بىنياز است: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ ...» «سوره ابراهیم آیه ۸» چنانكه اگر همه مردم رو به خورشيد خانه بسازند يا پشت به خورشيد، در خورشيد و نور افشانی اش اثرى ندارد.
⭕️۲- رسیدن به مرحله تقوا و بهره مندی از پاداش ها و قرب الهی:
با اينكه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق ماست، ولى بازهم در برابر اين اداى تكليف، پاداش مىدهد و اين نهايت لطف اوست لذا در پایان آیه می فرماید لعلکم تتقون. باشد که تقوا پیشه شوید و هر کسی با تقوا شد از نعمت های الهی بهره مند خواهد شد.
یکی از شبهاتی که امروزه مطرح می شود آنست که طبق آخرین آیه سوره حجر «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ» يعنى عبادت كن تا به يقين برسى، اگر کسی به مرحله یقین رسید دیگر نیازی به عبادت و نماز که سمبل عبادت است ندارد.
سؤال: آيا اگر كسى به يقين رسيد، نمازش را ترك كند؟!
پاسخ: اگر گفتيم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنايش اين نيست كه هرگاه دستت به شاخه رسيد، نردبان را بردار، چون سقوط مىكنى. كسى كه از عبادت جدا شد، مثل كسى است كه از آسمان سقوط كند به علاوه كسانى كه به يقين رسيدهاند مانند رسول خدا و امامان معصوم، لحظهاى از عبادت دست برنداشتند.
بنابراين مراد آيه، بيان آثار عبادت است نه تعيين محدودهى عبادت.
در روایات انواع عبادت بیان شده است از جمله در روایتی امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند:
إن قوما عبدوا الله رغبة فتلک عبادة التجار و إن قوما عبدو الله رهبة فتلک عبادة العبید و إن قوما عبدوا الله شکرا فتلک عبادة الأحرار
«نهج البلاغه فیض الإسلام حکمت ۲۲۹»
مردمى به شوق بهشت خدا را پرستيدند، اين عبادت بازرگانان است و مردمى از ترسش پرستيدند اين عبادت بردگان است و مردمى هم به خاطر شكر و قدردانى او را پرستيدند و اين پرستش آزادگان است و بهترين عبادت.
امیدواریم که بندگی ما به درگاه خدا از نوع سوم باشد. الهی آمین🤲🤲
🟡نکته دوم:
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ «سوره بقره، آیه ۲۱۶»
جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشايند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند(صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد.
🔹انسان ها معمولا خوشی و راحتی را دوست دارند و از سختی ها فراری اند . اکثر دانش آموزان از تعطیلی مدرسه خوشحال می شوند و از زنگ ورزش لذت می برند ولی درس و امتحان براشون جز سختی و حال گیری نیست در حالی که می دانند همین درس و امتحان هست که باعث پیشرفت و ارتقا هست ولی باز هم تعطبلی و فراغت را بیشتر دوست دارندـ.
بیمار از خوردن داروی تلخ بیزار است در حالی که بازگشت سلامتیش در گرو مصرف بموقع و درست داروست
خیلی از امور زندگی که بشر از آن متنفر و بیزار است، برایش مفید و ضروری است.
از جمله این امور جنگ و جهاد با دشمن است که در نگاه ابتدایی زجر آور و ناخوشایند است.
🔸اكراه از جنگ، يا به خاطر روحيّهى رفاهطلبى است و يا به جهت انسان دوستى و رحم به ديگران و يا به خاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مىفرمايد: شما آثار و نتايج جهاد را نمىدانيد و فقط به زيانهاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مىكنيد، در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
جنگ با همهى سختىهايى كه دارد، آثار مثبت و فوايدى نيز دارد. از جمله توان رزمى را بالا مىبرد، دشمن جسور نمىشود، روح تعهّد و ايثار در افراد جامعه بوجود مىآيد، قدرت و عزت اسلام و مسلمانان در دنيا مطرح مىشود. امدادهاى غيبى سرازير مىگردد، روحيّهى استمداد از خدا پيدا مىشود، اجر و پاداش الهى بدست مىآيد و روحيّهى ابداع، اختراع و ابتكار به وجود مىآيد.
این برکات را ملت غیور و شجاع ایران در جنگ هشت ساله با دنیای استکبار تجربه کرد و به برکت جنگ تحمیلی امروز ایران یکی از قدرت های نظامی و تسلیحاتی جهان است و دشمن به خود اجازه حمله و دخالت نمی دهد چرا که می داند دوران بزن درّرو تمام شده است و به خوبی فهمیده که اگر بزند بدجوری می خورد.
امروزه دشمن ناتوانی نظامی خود را می خواهد این گونه جبران کند که وانمود کند اسلام دین خشونت است. دروغ هایی شایع می کنند مبنی بر اینکه اسلام دین خشونت و کشتار است و مسیحیت دین صلح و مهربانی.
دروغ بودن این ادعا را می توان در تاریخ و جنگ های جهانی اول و دوم جستجو کرد که آنان چقدر اهل صلح و صفا بودند و چقدر اهل کشتار بیرحمانه.
ناگفته نماند آنان جهاد مقدس را با کشورگشایی جا بجا کردند و بر اهل علم و دانش مخفی نیست که جهاد الهی و مقدس در همه ادیان به صورت جدی مطرح شده است.
به موارد زیر توجه کنید.
در انجيل متّى آمده است:
گمان مبريد كه آمدهام تا سلامتى بر زمين بگذارم، نيامدهام تا سلامتى بگذارم، بلكه آمده ام تا شمشير را در میان شما بگذارم.
«انجیل متّی، باب ۱٠ جمله ۷»
هركه جان خود را دريابد (و به جنگ نيايد) آنرا هلاك سازد و هركه جان خود را به خاطر من هلاك كرد آنرا خواهد يافت.
«انجيل متى، باب ۱٠، جمله ۳۹»
در انجيل لوقا مىخوانيم:
دشمنان را كه نخواستند من بر ايشان حكمرانى كنم، در اينجا حاضر ساخته، پيش من به قتل رسانيد.
هركس شمشير ندارد، جامه خود را فروخته آن را بخرد.
در قرآن نيز در سورههاى بقره، آل عمران و مائده از وجود جنگ و جهاد در اديان گذشته، سخن به ميان آمده است.
⚪️پیام ها
۱- ملاك خير و شر، آسانى و سختى و يا تمايلات شخصى نيست، بلكه مصالح واقعى ملاك است و نبايد به پيش داورى خود تكيه كنيم. «عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ»
۲- جنگ و جهاد در راه دين، مايهى خير است. «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ ... وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ»ه
۳- تسليم فرمان خدايى باشيم كه بر اساس علم بىنهايت به ما دستور مىدهد، گرچه ما دليل آنرا ندانيم. «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»
*اگر امروز دشمن از جنگ نظامی نا امید است آیا دست از دشمنی بر داشته؟ راستی جنگ، در کدام جبهه است؟
بر کسی پوشیده نیست که جنگ امروز جنگ فرهنگی و اقتصادی است.
دشمن می خواهد مغزهای ما را شستشو کند و ما را نسبت به کشور و پیشرفت هایمان دلسرد و بدبین کند تا خودمان با دست خودمان کشورمان را به تباهی بکشیم که نمونه های کوچک آن اغتشاشات اخیر بود که بعضی فریب خوردند و برای محقق شدن اهداف دشمن به میدان آمدند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند ولی موفق نشدند.
دشمن می خواهد با انواع بازی ها و سرگرمی ها ما را از پیشرفت باز دارد و با ترویج فرهنگ بدحجابی و بی بند و باری به اسم آزادی جوانان ما را به انحطاط بکشاند.