🇮🇷
📝 مزایای کریدور شمال - جنوب برای ایران
🍃🌹
1⃣ ۵ میلیارد دلار درآمد در سال برای ايران
2⃣ وابسته شدن بخش زیادی از تجارت آسیا و اروپا به ایران
3⃣ مهم شدن امنیت و ثبات ايران برای اوراسیا
4⃣ ترانزیت ۲۵ میلیون تن کالا از خاک ایران در سال
5⃣ شکست تلاشهای غرب برای انزوای ایران
6⃣ وابستگی بیشتر روسیه به ایران
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
گفتم شراب وصل به اوباش میدهند؟
با خنده گفت بنده او باش میدهند!!!!
👇
https://eitaa.com/bayaneenghelabi313
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
💠درباره فهم اهمّیّت حج
🏷خدا کعبه را مایهی قوام جامعه دانسته
👈لذاست که فقها میگویند که حج در مواردی واجب کفائی است
🏷حضور از اکناف جهان در حج و مشاهده منافع خود در آن
📍از جملهی منافع دنیوی:
♦️ارتقاء سطح مدنیّت دنیای اسلام
🔹اینکه همهی آحاد مردم از اطراف عالم برای یک روز معیّن و تاریخ معیّن در یک مکان معیّن جمع بشوند، این یک چیز تصادفی نیست، این یک امر حسابشده است، پیدا است اینها را برای کاری دعوت میکنند.
🔺آن هدف:
👌ارتقاء امّت اسلامی است
👌نزدیکی دلهای آحاد امّت اسلامی به یکدیگر است؛
👌اتّحاد امّت اسلامی است.
⁉️در مقابل چه چیزی؟
✖️کفر
✖️ظلم
✖️استکبار
✖️بتهای بشری و غیر بشری
📌همهی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد.
❇️این منافع دنیوی است. البتّه منافع دنیایی را [اگر] بخواهیم بشمریم، باید دهها صفحه نوشت و گفت.
📍منافع اخروی:
⭕️منافع اخروی، آمیختهی با همین منافع دنیوی است
♦️تأثیر حج در دلها؛
♦️ایجاد اُنس با خدای متعال؛
♦️تقویت رابطهی با خدای متعال؛
♦️ایجاد اخلاص در عمل؛
♦️پاک کردن دل از هر آنچه با یاد خدا معارض و مخالف است؛
☝️اینها باید اتّفاق بیفتد.
✨اعمالی که در حج هست هر کدام یک بابی است، یک دریچهی روشنگر و منوّرکنندهای است به سوی عالم معنا و عالم غیب که دل شما از این دریچه استفاده میکند.
💠درباره نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمان در حج
🌐اگر شما ندانید در دنیا چه میگذرد، ضعیف میشوید؛
📚هَلَکوا، تعبیر امام صادق (علیه السّلام) است.
🔸وَ خَرُبَتِ البِلاد؛ همان کشور خودتان، منطقهی مورد نظر خودتان هم نابود میشود، خراب میشود.
🔸وَ سَقَطَتِ الجَلَبُ وَ الاَربَاح؛ درآمدهای ملّیتان هم کاهش پیدا میکند.
🔸وَ عَمِیَتِ الاَخبَار؛ از دنیا بیخبر میمانید.
↙️اینکه ما عرض میکنیم:
📌دشمن را بشناسید،
📌روشهای دشمن را بشناسید،
📌کارکرد دشمن را بشناسید،
📌مقدار پیشرفت دشمن را بشناسید،
📌ضعف دشمن را بشناسید،
📌قوّت دشمن را بشناسید،
👈این فقط خطاب به مسئولین نیست، به آحاد مردم [هم هست].
✅کشوری که جوانش، غیر جوانش، عالِمش، درسخوانش، کاسبش، همه، توجّه به مسائل جهانی دارند، این کشور، هرگز سرش کلاه نمیرود.
👌در حج شما میدان دارید، مجال دارید، برای اینکه از مسائل جهان از نزدیک آشنا بشوید، نه از طریق فلان روزنامهی دروغگو و دروغنویس یا فلان خبرگزاری کذّاب خبیث.
💠درباره رفع تمایزها در حج
✅اسلام [در حج] عملاً نشان میدهد که این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد را قبول ندارد؛
❌تمایز نژادی
❌تمایز جغرافیایی
❌تمایز طبقاتی
🌟در حج؛ سیاه هست، سفید هست،
🌟از فلان نقطهی دنیا هست،
🌟از فلان تمدّن هست،
🌟از فلان تاریخ هست،
👌همه در کنارِ هم هستند بدون هیچ تمایزی؛
🔹با هم راه میروند،
🔸با هم طواف میکنند،
🔹با هم سعی میکنند،
🔸با هم وقوف میکنند.
💎 اینها از اسرار حج است؛ اینها را بایستی با معرفت انجام داد.
🏷درباره لزوم فرهنگسازی مسئولان حج در این زمینهها:
🕋کاری کنید که تا اسم حج میآید، تا اسم کعبهی معظّمه میآید، آن جوانِ امروزیِ ما این مفاهیم به ذهنش خطور کند:
✨مفهوم تمدّنسازی
✨مفهوم اتّحاد جهانی
✨مفهوم نگاه فرامرزی و بینالمللی
✨مفهوم رفع تمایز
❇️کاری کنید که حج را مردم با این نیّت به جا بیاورند.
☝️اگر ما توانستیم این فرهنگ را در ذهن مردم رسوخ بدهیم،
🛒دیگر نگرانِ این نخواهیم بود که حالا فلان برادر ما یا خواهر ما در حج مشغول بازارگردی است برای اینکه یک جنس بنجلی را بخرد به عنوان سوغاتی بیاورد.
☝️اینکه امام بزرگوار اصرار کردند، بنده هم به تبعِ ایشان تأکید کردم که حتماً در نمازهای مسجدالحرام شرکت کنید، این به خاطر همین است.
🤲هر چه میتوانید دعا کنید، هرچه میتوانید تضرّع کنید.
📌[خواندن] دستهجمعی دعای کمیل بسیار کار خوبی است.
🤲هر چه میتوانید در مسجدالحرام، در مدینهی منوّره آن عملی را که خدای متعال دوست میدارد که عبارت است از آن عمل مخلصانه و نگاه مخلصانه و تضرّع الی الله تعالیٰ، این را تکرار کنید، زیاد کنید، افزایش بدهید.
✔️این بخش مثبت قضیّه، [یعنی] بخش تقرّب الی الله؛
⭕️آن طرف هم بخش برائت از مشرکین، و این حرکت عظیمی که وجود دارد و ادامه دارد و باید ادامه پیدا کند.
❇️یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که این ظرفیّتها را شناساند؛
🔄این ظرفیّتها را به مردم معرّفی کنیم، بعد هم سعی کنیم که عمل کنیم.
🍀خداوند انشاءالله شماها را موفّق بدارد، حجّتان را قبول کند؛ انشاءالله خداوند حجّ همهی حجّاج از سراسر عالم را مقبول کند و به آنها توفیق بدهد و عزّت و احترام برای آنها فراهم کند و روح مطهّر امام و شهدای عزیز را انشاءالله شاد کند.
✅ ایران در مسیر تبدیل شدن به یک شاهراه بزرگ
🔶 سرخط های خبری تحلیلی
۱- پس از ۱۳ سال انتظار
روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱،پس از ۱۳ سال، توافقنامه احداث خطراهآهن رشت- آستارا در مراسمي با حضور رؤساي جمهوري اسلامي ايران و روسيه به صورت تصويري به امضا رسيد و اسناد اجرايي شروع اين پروژه به عنوان تنها گسستگي كريدور شمال- جنوب نيز در مذاكرات حضوري مسئولان ايران و روسيه در تهران نهايي شد.
۲- نهمین راهگذر از ۱۰ راهگذر مهم جهان
كريدور حملونقل شمال ـ جنوب از مهمترين شاهراههاي ارتباطي نيمكره شرقي و در زمره ۱۰كريدور ترانزيتي ريلي و تركيبي تعريف شده در نشست كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي در هلسينكي در سال ۱۹۹۲ است كه به عنوان شاهراه ترانزيتي شماره ۹ ميان سه كشور ايران، روسيه و هند به تصويب رسيد.
۳- اجرایی شدن توافق بین ۱۱ کشور
توافقنامه اين كريدور در سپتامبر سال ۲۰۰۰ ميلادي بين سه كشور ياد شده بهعنوان مؤسسان كريدور شمال- جنوب در سنپترزبورگ به امضا رسيد. سپس با پذيرفتن ۱۱كشور ديگر شامل جمهوري آذربايجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركيه، اوكراين، بلاروس، عمان، سوريه و بلغارستان خود را بهعنوان مسيري جايگزين و قابل اعتماد به اثبات رساند.
۴- اتصال بین دو قاره از مسیر ایران
اين كريدور بناست قارههاي آسيا و اروپا را به همديگر پيوند دهد و ارتباط ترانزيتي كشورهاي شمال اروپا، اسكانديناوي و روسيه را از طريق ايران با كشورهاي حوزه خليجفارس، حوزه اقيانوس هند و جنوب شرقي آسيا برقرار سازد.
۵ - اراده دولت سیزدهم
محور قزوين - رشت - آستارا به عنوان تنها گسستگي كريدور شمال- جنوب سالها در انتظار اراده و اقدام دولتها بود كه با آغاز دولت سيزدهم به طور جدي در دستور كار قرار گرفت و بناست راهآهن رشت - آستارا با همكاري كشورهاي روسيه و آذربايجان در تأمين مالي پروژه احداث شود.
۶ - مشخصات خط ریلی رشت آستارا
راهآهن رشت- آستارا به طول ۱۶۲ كيلومتر در دو قطعه طراحي شده و شامل ۹ ايستگاه صومعهسرا، ماسال، رضوانشهر،پرهسر، اسالم، ليسار، حويق، لوندويل و آستاراست.
۷- از رشت تا کجا؟
تكميل راهآهن رشت - آستارا به تكميل كريدور بينالمللي ريلي (NOSTRAC) ميانجامد و راهآهن ايران را به راهآهن كشورهاي قفقاز، روسيه، اسكانديناوي و شمال اروپا متصل ميكند. از سوي ديگر تكميل اين مسير ريلي مزايايي از جمله تسهيل در مبادلات بازرگاني از مبادي و مقاصد بندر هلسينكي فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومي گرجستان با بنادر جنوبي ايران، دهلي هند، كراچي پاكستان و بانكوك تايلند را به دنبال دارد.
۸ - ظرفیت های مهم راهگذر
راهاندازي اين خط ريلي با آسانتركردن سفر گردشگران خارجي و داخلي ميتواند منجر به توسعه گردشگري كشور شود. به طور كلي حملونقل ريلي به عنوان ترابري سازگار با محيطزيست شناخته ميشود و احداث راهآهن رشت - آستارا در بخش باختري استان گيلان، هم در توسعه استان نقش ايفا ميكند و هم موجب كاهش سوانح و تصادفات ميشود. از سوي ديگر اين پروژه در كاهش عوارض زيست محيطي و جلوگيري از رشد بيرويه شهرها در كرانه راهها نيز تأثيرگذار است. ظرفيت حمل بار اين راهآهن در سال نخست بهرهبرداري ۱۰ميليون تن برآورد شده كه در حال حاضر به ميزان/۶/۹ميليون تن تقاضاي حمل بار دارد. همچنين راهآهن رشت - آستارا ظرفيت جابهجايي حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بيستم بهرهبرداري خواهد داشت.
۹-مشخصات فني راهگذر
براي ساخت اين پروژه ريلي، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداكثر ۴۰ كيلومتر و يك دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عمليات زيرسازي ۱۰ كيلومتر ابتدايي مسير به صورت دوخطه در قالب راهآهن قزوين- رشت- بندر كاسپين در مرحله پاياني و آماده ريلگذاري است.
راهآهن رشت - آستارا به بيش از ۲۱ هزار تن ريل نياز دارد. اين پروژه ريلي داراي يك ایستگاه درجه یک (آستارا)، سه ايستگاه درجه ۲(صومعهسرا، اسالم - تالش و لوندويل) و پنج ايستگاه درجه ۳(رضوانشهر - پونل، ماسال، پرهسر، حويق و ليسار) است.
ص۱
۱۰- راههايي كه كاهش مييابد
مسير ريلي رشت - آستارا ميتواند مدت حمل بار را از مبدأ و مقصد فنلاند به مبدأ يا مقصد ايران به صورت تركيبي دريايي - ريلي به ۱۲ روز كاهش دهد، در حالي كه حمل دريايي بار در اين مسير ۳۳ روز زمان نياز دارد.
همچنين مسير فنلاند به پاكستان را به ۱۸ روز و مسير فنلاند به هند را به ۲۰ روز كاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تايلند و بالعكس از طريق ناوگان دريايي ۴۵روز زمان ميبرد، در حالي كه با تكميل راهآهن رشت - آستارا اين مسير به صورت دريايي - ريلي به ۲۱ روز كاهش مییابد.
مسير ريلي رشت - آستارا حلقه نهايي كريدور شمال- جنوب محسوب ميشود، اين كريدور نيز به عنوان پل ارتباطي كشورهاي اروپايي با اقيانوس هند و خليجفارس به شمار ميرود و ارتباط كشورهاي شمال اروپا، اسكانديناوي و روسيه از طريق ايران با كشورهاي حوزه خليجفارس، حوزه اقيانوس هند و جنوب شرقي آسيا را فراهم خواهد كرد.
۱۱ - فرصت بی نظیر برای ترانزیت کالا و خدمات
تكميل كريدور شمال - جنوب فرصت بينظيري براي جذب بالاترين حجم از بار روسيه و ترانزيت آن از طريق ايران فراهم ميكند كه با افزايش درآمدهاي ترانزيتي در رشد شاخصهاي اقتصادي كشور نيز تأثيرگذار است.
ص۲
۱۲- ظرفيتها ی راهگذر
*كريدور شمال ـ جنوب پل ارتباطي كشورهاي اروپايي با اقيانوس هند و خليج فارس بهشمار ميرود. در اين كريدور ارتباط كشورهاي شمال اروپا، اسكانديناوي و روسيه از طريق ايران با كشورهاي حوزه خليج فارس، حوزه اقيانوس هند و جنوب شرقي آسيا برقرار ميشود.
*شبكه بزرگراهها، مسيرهاي دريايي و ريلي به طول ۷ هزار و ۲۰۰كيلومتر، كريدور حملونقل بينالمللي شمال- جنوب را تبديل به كوتاهترين مسير ارتباطي (حدود ۳۵ تا ۳۷ روز) بين روسيه و هند ميكند.
*كريدور شمال ـ جنوب دسترسي مستقيم بيشتري را به هند در آسياي مركزي و روسيه و در عين حال به ايران امكان تبديل شدن به هاب ترانزيتي منطقهاي را ميدهد.
*كريدور شمال - جنوب ميتواند رقيبي جدي براي كانال سوئز در مبادلات تجاري بين شرق و غرب باشد.
*هزينه حمل كالاهاي ترانزيتي از اين مسير، ۳۰ درصد نسبت به ساير مسيرهاي منطقه ارزانتر است و زمان حملونقل كالاهاي هندي به روسيه هم از طريق كانال سوئز به نصف كاهش مييابد.
كريدور شمال - جنوب كه حتي پيش از جنگ در شرق اروپا و ناامني بنادر روسيه در درياي سياه مورد توجه بود با بحران انرژي و بحران غله ناشي از جنگ اوكراين، اهميت ژئو استراتژيك خود را بيش از پيش نمايانتر كرد.
بهطور كلي كشورهاي آسياي مركزي و جنوب قفقاز به شدت با كمبود فضا در توسعه روابط تجاري با يكديگر روبهرو هستند و هرگونه فرصت براي توسعه روابط تجاري بين آنها بهخصوص در حوزه حمل و نقلي با استقبال اين كشورها مواجه شود.
۱۳ - مزيتهاي راهگذر
*با توجه به اينكه برخي از همسايگان نظير قرقيزستان، تاجيكستان، ازبكستان و افغانستان به نحوي محصور در خشكي هستند، براي رسيدن به دريا باید از طريق ايران كالاهاي خود را حمل كنند. بهرهمندي ايران از كريدورها ازجمله كريدور شمال- جنوب از اين منظر بسيار حائز اهميت است.
*اين كريدور ميتواند ديپلماسي سياسي- اقتصادي ايران در قفقاز را از بيش از پيش فعال و نقشآفرين كند.
تكميل كريدور شمال- جنوب علاوه بر توسعه ترانزيت بينالمللي و استفاده از ظرفيتهاي سرزميني يك منبع درآمد پايدار براي ايران است.
* پيشبيني ميشود با عملياتي شدن كريدور شمال- جنوب، ايران بتواند سالانه حدود ۲۰ ميليارد دلار درآمد از اين مسير ترانزيتي كسب كند كه ميتواند تا حدي وابستگي كشور به درآمدهاي نفتي را كاهش دهد.
ظرفيت ترانزيت كريدور شمال- جنوب ۳۰ ميليون تن در سال است، اما در حال حاضر ايران از ۲ ميليون تن اين ظرفيت بهره ميبرد.
*اگر ايران به هدف خود در تبديل شدن به هاب منطقهاي دست يابد، نيازي به خامفروشي موادمعدني و نفتي نخواهد داشت و منافعي كه از راه ترانزيت و گردشگري كسب ميشود، كشور را از فروش موادنفتي و معدني خام بينياز ميكند.
*از اين كريدور سالانه حدود ۲۵٠ميليارد دلار محصولات هندي و چيني و آسياي شرقي به مقصد اروپا تراتزيت خواهد شد. پيشبيني شده سهم ايران در ترانزيت كالا حدود ۴درصد و توليد حدود ۱۵درصد باشد.
*تكميل و راه اندازي اين طرح بزرگ بينالمللي جايگاه ايران در اقتصاد بينالملل را از صادركنندگي «موادخام» به جايگاه «ترانزيت» تغييرخواهد داد.
*اين كريدور از مهمترين مسيرهاي ارتباطي اوراسيا با خليجفارس است كه با توجه به نگاه دولت سيزدهم به ديپلماسي همسايگي و توسعه ارتباطات و مناسبات با كشورهاي منطقه، ميتواند نقش مهمي در ترانزيت كالاهاي كشورهاي منطقهاي و فرامنطقهاي ايفا كند.
*استفاده از ظرفيت ترانزيتي كريدورها و نهادهاي منطقهاي همچون سازمان همكاري شانگهاي و... ازجمله اقدامات مهم دولت سيزدهم براي گسترش دايره ديپلماسي اقتصادي و پيشبرد راهبرد تقويت ارتباط با منطقه و همسايگان در راستاي منافع ملي است.
ص۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹تجدید خاطره🌹
هرکسی#خمینیبزرگره_ را دوست داره ببینه که ایشان نسبت به #خامنهای_عزیز چطور رفتار کردند؟؟؟
👈مواظبباشید#بیمار_قلبیوروحی
هنگام مشاهدهفیلم کنارتون نباشند!!!
https://eitaa.com/tammoly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جهاد تبیین، هم بیعته؛ هم حجت!
حاج حسین یکتا در نمایشگاه کتاب: دهه هشتادی و نودیها برای ماموریت آخرالزمان آماده میشن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰 حاج حسین یکتا
🌐 https://eitaa.com/joinchat/3797614592C4c785700cb
میخای لبیکگوی جهاد تبیین باشی😇
اطلاعاتِتَم بهروز باشه😃
تازه مسابقه و پویش هم شرکت کنی😉
پس بیا کانال #روشنای_تبیین☀️و با یه تیر، چند تا نشون بزن🤗
👋 به معتبرترین و بهترین کانال تبیین در ایتا خوش اومدی🌹
💫گوشهای از هدیههایی که برات داریم👌
♨️رفع شبهات و💡تحلیل و تبیین مسائل روز
📈بیان دستاوردهای انقلاب
🎯 دشمنشناسی و 👀 شناخت غرب
🔅 تبیین مبانی سبک زندگی و جهاد فرزندآوری👶
✨ تبیین سیره شهدا و ایثارگران🌷
🏆 برگزاری مسابقات جذاب و 🥁پویشهای تماشایی👌
💞همراهمون با صبر و بصیرت در میدان تبیین بمون✌️
🌹 روشنای تبیین 👈 عضو شوید.
https://eitaa.com/joinchat/421855536C8e8ea64bc4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فتح خرمشهر
🔹مروری بر ویژگیهای فتح خرمشهر در کلام شهید حاج قاسم سلیمانی به مناسبت سالروز عملیات آزادسازی خرمشهر
☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da
🔴 ۱۰ قانون مهمی که مجلس انقلابی در این ۳ سال تصویب کرد
🔸قوانینی که سالها در پیشخوان مجلس در حال خاک خوردن بود.
از جمله:
قانون جهش تولید مسکن
قانون مالیات بر خانه های خالی
قانون رتبه بندی معلمان
قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار
قانون حمایت از خانواده وجمعیت
🆔 @snn_ir
🔴جهاد تبیین برای آنهایی که کل تاریخ جمهوری اسلامی را با نرخ دلار زیر سوال می برند
دلار در ایران، همواره چندنرخی بوده است
در سال 1356 و در اوج حکومت شاه و فروش 6 میلیون بشکه نفت و 30 میلیون جمعیت، دلار دارای سه نرخ بوده است 😳
دلار رسمی ۷۰ ریال، غیر رسمی ۷۹، بازار آزاد ۱۲۰ ریال 😳
🔺 سال ۵۶: #دلار ۱۲ تومان
حقوق #کارگر ۵۴۰ تومان معادل ۴۵دلار
سال ۱۴۰۲ دلار ۵۰ تومن هم فرض کنی کارکر با حداقل حقوق ۷ میلیون معادل ۱۴۰ دلار