منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۴۸)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۴۸؛ مُقِیلَ الْعَثْرَةِ
یکی دیگر از صفات مومن منتظر اقاله کردن و روحیه و گذشت از خطاها و لغزش های دیگران است . چنانچه در صفات الهی یکی از جذاب ترین و زیباترین صفات «مُقِیلَ الْعَثَرَات» است. «مُقِیل» اسم فاعل باب «إقاله» است. برای اینکه معنی این اسم نورانی را بفهمیم، لازم است توضیحی دربارۀ واژۀ اقاله بدهیم.
اگر بعد از خرید و فروش، خریدار از خریدش پشیمان شود و بخواهد معامله را به هم بزند، درصورتی که فروشنده به این کار راضی شود و حاضر به فسخ معامله شود، به این کار فروشنده «إقاله» گفته میشود.
به خداوند متعال هم «مُقِیلَ الْعَثَرَات» گفته شده به خاطر اینکه نسبت به لغزشها و گناهان بندگانش نرمش نشان میدهد، عذر آنان را میپذیرد و توبۀ آنان را قبول مینماید.
➖ چنانچه حدیث داریم: «مَنْ أقالَ اَخاهُ مُؤمِناً أقالَهُ اللّهُ عز و جل عَثْرتَهُ یَومَ القیامةِ»؛ هر کس با برادر دینیاش بیع را اقاله کند خداوند هم در روز قیامت، نادیده میگیرد و انگار اصلاً او گناه نکرده است.(۲)
🟢ارزشمندی عفو در قرآن
در موارد متعددی از قرآن مجید دستور داده شده که مردم این روش پسندیده (عفو) را برای خود انتخاب کنند و اگر از برادر دینی خویش لغزش و اشتباهی دیدند از خطای او درگذرند. قرآن در یک جا می فرماید:
«خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ». عفو و گذشت را شیوه خود قرارده، و به نیکی ها دعوت، و از جاهلان روی گردان [و با آنها ستیزه مکن]
و نیز می فرماید:«... وَ لْیعْفُوا وَ لْیصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یغْفِرَ اللَّهُ لَکمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»باید عفو کنید و لغزشهای دیگران را نادیده بگیرید. آیا دوست ندارید خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند غفور و رحیم است.
🟢عفو در سیره امام زمان
منتظر امام زمان (ع) باید توجه داشته باشد هر چه عفو و گذشت در روحیه او زیاد شود به حضرت مهدی شباهت بیشتری خواهد داشت که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر ظهور با عفو و رحمت كامل با مردم رفتار خواهند كرد، آن سان كه پیامبر صلى الله علیه وآله در برابر دشمنان قریشى خود عمل كرد و آن گونه كه امیرمومنان علیه السلام با سپاه جمل رفتار نمود.
که در باره حضرات معصوم عرضه میداریم؛
فِعْلُکُمُ الْخَیْرُ وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ…
♻️آثار عفو و گذاشت
➖عفو و گذشت گاه دشمنان سرسخت را به دوستان صميمى مبدل مى سازد
➖عفو و گذشت گاه دشمنان سرسخت را به دوستان صميمى مبدل مى سازد.
پیامبر فرمود«عليكم بالعفو فَاِنَّ الْعَفْوَ لا يَزيدُ اِلاّ عِزّاً»بر شما باد به عفو و گذشت، چرا كه عفو چيزى جز عزت بر انسان نمى افزايد.(۳)
➖عفو سبب سلامت روح و آرامش جان و در نتيجه سبب طول عمر است، همان گونه كه در حديث ديگرى از رسول اللّه(ص) مى خوانيم كه فرمود: «مَنْ كَثُرَ عَفْوُهُ مُدَّ فى عُمْرِهِ»كسى كه عفوش افزون گردد، عمرش طولانى مى شود.(۴)
➖ نظر رحمت الهی ؛ امام صادق (ع) می فرماید :«أربَعةٌ يَنْظُرُ اللّه ُ عزّ و جلّ إلَيهِم يَومَ القيامةِ : مَن أقالَ نادِما ، أو أغاثَ لَهْفانَ ، أو أعْتَقَ نَسَمةً ، أو زَوّجَ عَزَبا ».
چهار نفرند كه خداوند در روز رستاخيز به آنان توجّه مى كند: كسى كه تقاضاى فسخ معامله را از آن كه پشيمان شده بپذيرد، يا اندوه غمزده اى را بزدايد، يا بنده اى را آزاد كند، يا بى همسرى را همسر دهد.
➖عفو و گذشت جلو تسلسل ناهنجارى ها و كينه ورزى ها و خشونت و جنايت را مى گيرد، و در واقع نقطه پايانى بر آنها مى گذارد
در حدیثی از رسول خدا(ص) آمده است:«تَعافَوا تَسـقُطِ الضَّغائنُ بَينَكُم» یکدیگر را عفو کنید که دشمنی ها و کینه ها را از میان می برد».(۵)
📺کلیپ یک دقیقه ای اینجا تقدیم کرده ایم حتما ببینید👈 لینک
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۱.
۲.وسائل الشيعة ،ج۱۲،ص۲۸۴.
۳.الکافی،ج۲،ص۱۰۸.
۴.بحار الانوار،ج۷۲،ص۳۵۹.
۵.الخصال ،ص۲۲۴.
۶.کنز العمال، ج۳، ص۳۷۳
جهاد با نفس (۴۸)
منبر یک دقیقه ای🕙
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
❇️مقدمه
در کتابی که آیت الله بهجت معرفی فرموده اند جمله ۴۸که بنا داریم از آن کتاب تقدیم کنیم عبارت است از این حدیث؛
امام زین العابدین(ع) می فرماید:
«اَلْمُؤْمِنُ يَصْمُتُ لِيَسْلَمَ وَ يَنْطِقُ لِيَغْنَمَ لاَ يُحَدِّثُ أَمَانَتَهُ اَلْأَصْدِقَاءَ وَ لاَ يَكْتُمُ شَهَادَتَهُ مِنَ اَلْبُعَدَاءِ وَ لاَ يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ اَلْخَيْرِ رِيَاءً وَ لاَ يَتْرُكُهُ حَيَاءً إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ يَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ لِمَا لاَ يَعْلَمُونَ لاَ يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَخَافُ إِحْصَاءَ مَا عَمِلَهُ»
مؤمن سكوت مىكند تا سلامت بماند و سخن مىگويد تا [از گفتگو با ديگران] بهره مند شود و شهادتش را از افراد دور [و ناآشنا] كتمان نمىكند و هيچ كار خيرى را رياكارانه انجام نمىدهد و هيچ كار خوبى را به خاطر حيا ترك نمىكند، اگر ستوده شود از آنچه كه در بارهاش مىگويند بيمناك است و از خداوند به خاطر آنچه كه در بارهاش نمىدانند طلب مغفرت مىكند، گفتار كسى كه نسبت به او جاهل است او را نمىفريبد و از اينكه يكايك عملش حفظ و نگاهدارى مىشود بيمناك است.
🔷تبیین کلی
حدبث فوق، ارزشمندی سکوت ، ارزشمندی و ضرورت سخن گفتن انسان مؤمن و همین طور توجه مومن به پرت گاهی سخن های دیگران در مورد او مورد توجه قرار گرفته است که انسان مؤمن باید جهاد با نفس را در مورد همه این در پیش گیرد .
🔹ارزش سکوت
امام صادق (ع) فرمود: «قال لُقمان لابْنهِ یا بُنیَّ! انْ کُنت زَعَمْت انَّ الْکلامَ منْ فِضَّةٍ فَانَّ السُّکوت من ذَهبٍ». لقمان به فرزندش گفت: فرزند عزیزم! اگر گمان میکنی سخن گفتن، نقره است بهدرستی که سکوت، طلا است.»(۲)
🌸شعر
کم گوی و بجز مصلحت خویش مگوی
چیزی که نپرسند، تو از پیش مگوی
دادند دو گوش و یک زبانت زآغاز
یعنی دو بشنو و یکی بیش مگوی
🔹ارزش سخن گفتن
اگر چه سکوت فضیلت شمرده شده است اما بلاشک سخن گفتن در موارد ضرورت از فضیلتی دیگر برخوردار است.
از جالینوس حکیم پرسیدند که بهترین آداب در محافل کدام است، گفت: اگر عالم باشد، دهان گشاید تا مایه علمش، مجهول نماند و اگر جاهل باشد، زبان ببندد تا پایه جهلش معلوم نشود.
🌺شعر
وقت سخن مترس و بگو آنچه گفتنی است
شمشیر روز معرکه زشت است در نیام
➖از امام سجاد(ع) سؤال شد کدامیک از سکوت یا تکلم بر دیگری برتری دارد؟
امام فرمود:«لِكُلِّ واحِـد مِنْهُـما آفاتٌ فَاِذا سَـلِما مِنَ الاْفاتِ فَـالْكَلامُ اَفْضَـلُ مِنَ السُّـكُوتِ».
هـركدام از اين دو آفـاتى دارد، هرگاه هر دو از آفـت در امـان باشد، سخن گـفتن از سكوت افضـل است، عرض شد اى پسـر رسول خدا چـگونه است اين مطـلب؟ فرمود:«لاَِنَّ اللّهَ عَـزَّوَجَلَّ مـا بَعَثَ اْلاَنْبِيـاءَ وَ الاَوصيـاءَ بِالسُّـكُوتِ، اِنَّما بَعَثَـهُمْ بِالْكَلامِ وَ لاَ استَحَـقَّـتِ الْجَنَّةُ بِالسُّـكُوتِ»اين به خاطر آن است كه خـداوند متعال، پيامـبران و اوصـياى آنـها را به سـكوت مبعوث و مأمور نكرد، بلكه آنها را به سخن گفتن مبـعوث كرد،هرگز بهـشت با سـكوت به دست نمى آيد.(۳)
🔹سخن گفت واجب میشود
گاهی سخن گفتن واجب است مثلا ادای شهادت به هنگام درخواست از شاهد ، واجب کفایی و در صورت يکی بودن شاهد، واجب عینی است.
🔹تحت تاثیر سخنان قرار نگیریم
یکی دیگر از موارد مورد اشاره در حدیث عبارت بود از اینکه انسان تحت تاثیر سخنان و قضاوت های مردم قرار نگیرد.
امام کاظم(ع) فرمود؛
«يَا هِشَامُ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ جَوْزَةٌ وَ قَالَ اَلنَّاسُ لُؤْلُؤَةٌ مَا كَانَ يَنْفَعُكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا جَوْزَةٌ وَ لَوْ كَانَ فِي يَدِكَ لُؤْلُؤَةٌ وَ قَالَ اَلنَّاسُ إِنَّهَا جَوْزَةٌ مَا ضَرَّكَ وَ أَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهَا لُؤْلُؤَةٌ».
اى هشام! اگر در دست تو گردويى باشد، ولى مردم بگويند كه گوهر است، حرف مردم سودى براى تو ندارد، وقتى خودت مى دانى كه گِردوست. و اگر در دست تو يك لؤلؤ و گوهر باشد، ولى مردم بگويند كه گِردوست، وقتى خودت مى دانى كه گوهر است، سخن مردم تو را زيان نمى رساند!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.وسائل الشيعة ،ج۱۱،ص۱۴۵.
۲.الكافي : ج ۲ ص ۱۱۴.
۳.بحار الانوار،ج۶۸، ص۲۷۴.
۴.تحف العقول، ص۳۷۸.
🇮🇷اولین رسانه مستقل و جامع طلاب خراسان بزرگ در ایتا🇮🇷
@ettelaeiye_kh
غضب الهی
[منبر ۲۰ دقیقه ای]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین سیما علی امیر المؤمنین
🌙بیان احکام
چهار نكته درباره حيوانات حرام گوشت
۱. خوردن و خوراندن گوشت حيوانات حرام گوشت حرام است.
۲. ادرار و مدفوع حيوانات حرام گوشتى كه خون جهنده دارند نجس است.
۳. تا حيوانات حرام گوشت زنده هستند بدنشان پاك است ولى با مردنشان نجس مى شود.
۴.در نماز نبايد اجزاى حيوانات حرام گوشت بر بدن و لباس نمازگزار باشد.
۵. متأسفانه در برخی مناطق نسبت به حرام گوشت بودن برخی حیوانات بی اطلاع یا بی اعتنا هستند که از آن جمله است؛ خرگوش، خرچنگ، جوجه تیغی.
💠داستان
ایجاد انگیزه
یاسر خادم روایت کرده: «زید بن موسی برادر حضرت رضا (ع) در مدینه خروج نمود و خانههایی را به آتش کشید و مردمی را کشت؛ از این رو او را «زیدالنار» لقب دادند. مأمون سپاهی را فرستاد او را دستگیر کرده، نزد مأمون آوردند. وی دستور داد تا زید را نزد برادرش ابوالحسن الرضا (ع) ببرند.
چون زید بر آن حضرت وارد شد،امام به او فرمودند: «يَا زَيْدُ أَ غَرَّكَ قَوْلُ سَفِلَةِ أَهْلِ اَلْكُوفَةِ إِنَّ فَاطِمَةَ(س) أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَحَرَّمَ اَللَّهُ ذُرِّيَّتَهَا عَلَى اَلنَّارِ ذَلِكَ لِلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ خَاصَّةً إِنْ كُنْتَ تَرَى أَنَّكَ تَعْصِي اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ وَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ (ع) أَطَاعَ اَللَّهَ وَ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ فَأَنْتَ إِذاً أَكْرَمُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَللَّهِ مَا يَنَالُ أَحَدٌ مَا عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ وَ زَعَمْتَ أَنَّكَ تَنَالُهُ بِمَعْصِيَتِهِ فَبِئْسَ مَا زَعَمْتَ»
«ای زید! آیا تو را سخنان مردمان نادان کوفه مغرور نموده که روایت میکنند: «فاطمه عفت خود را نگه داشت، پس خداوند آتش را بر ذریهاش حرام نمود؟». این فقط مخصوص حسن و حسین (ع) است. اگر میپنداری که تو معصیت خداوند عزوجل را مرتکب شوی و به بهشت روی و پدرت موسی بن جعفر (ع) که اطاعت خدا کند، نیز به بهشت داخل شود، در این صورت تو نزد خداوند گرامیتر خواهی بود! به خداوند سوگند هیچ کس جز از راه اطاعت به آن چه نزد خدا است، نخواهد رسید و تو میپنداری با معصیت بدان برسی، پس گمان تو بدگمانی است.
زید گفت: «من برادر شما و پسر پدرت هستم. حضرت در پاسخش فرمودند:«أَنْتَ أَخِي مَا أَطَعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ نُوحاً (عَ) قَالَ رَبِّ إِنَّ اِبْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ اَلْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ اَلْحٰاكِمِينَ فَقَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يٰا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صٰالِحٍ فَأَخْرَجَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَهْلِهِ بِمَعْصِيَتِهِ .». تو برادر منی هنگامی که خداوند عزّوجّل را اطاعت کنی؛ چون نوح (ع) گفت: «پروردگارا، پسر من از اهل من است و وعده تو حق است و حکم تو بهترین حکمها است». خداوند در پاسخش فرمود: «ای نوح او از اهل تو نیست، او عمل غیرصالح است» پس خداوند او را چون معصیتکار و نافرمان بود، از نوح ندانست.(۱)
🟢 بیان موضوع
از جمله اموری که در زندگی های امروزی مورد بی توجهی،حتی گاهی مورد تمسخر و انکار قرار میگیرد غضب الهی است.
ما هر روز در نمازهاي پنجگانه ،ده مرتبه از خدا مي خواهيم:
«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّين.»
ما را به راه راست هدايت كن؛ راه كساني كه آنان را مشمول نعمت خود ساختي، نه كساني كه بر آنان غضب كردهاي و نه گمراهان.
با اين اوصاف هنوز خشم وغضب خداوند را باور نداريم؟
🔴آیه تکان دهنده؛
عذاب خدواند شدید است
از آيات قرآن كه تن آدم را مي لرزاند، آيه اول و دوم سوره مباركه حج است. خداوند مي فرمايد:
«يَأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شيْءٌ عَظِيم يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَي النَّاسَ سُكَارَي وَمَاهُم بِسُكَارَي وَلكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ.»
اي مردم! از پروردگارتان بترسيد، كه زلزله رستاخيز امر عظيمي است. آن روز كه ببينيدش، هر شيردهندهاي شيرخوارهاش را از ياد ببرد و هر آبستني بار خود بر زمين گذارد و مردم را چون مستان بيني، حال آنكه مست نيستند، بلكه عذاب خدا شديد است.
➖از بزرگترين گناهان كه از گناهانی مثل قتل نفس، عاق والدين، زنا و بزرگتر شمرده شده، اين است كه انسان خودش را از غضب الهي ايمن بداند.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔷احادیث هشدار دهنده
🔹 حدیث امن از مکر الله
از صفوان جمّال روايت است: امام جعفر صادق (ع) را مشاهده كردم كه پيش از تكبير، رو به قبله آورده، فرمود: «اللَّهُمَّ لَا تُؤْيِسْنِي مِنْ رَوْحِكَ، وَلَا تُقَنِّطْنِي مِنْ رَحْمَتِكَ، وَلَا تُؤْمِنِّي مَكْرَكَ؛ فَإِنَّهُ لَايَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ» خداوندا! نوميد مكن مرا از راحت خود، و مأيوس مكن مراخ از رحمت خود، و ايمن مگردان مرا از مكر خود. پس به درستي كه ايمن نميشوند از مكر خدا، مگر گروه زيانكاران.»
عرض كردم: فداي تو گردم! من اين را از كسي پيش از تو نشنيده ام. فرمود:« إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ اَلْكَبَائِرِ عِنْدَ اَللَّهِ اَلْيَأْسَ مِنْ رَوْحِ اَللَّهِ وَ اَلْقُنُوطَ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ وَ اَلْأَمْنَ مِنْ مَكْرِ اَللَّهِ ».
به درستي كه از جمله بزرگترين گناهان كبيره در نزد خدا، يأس است از روح خدا، و نوميدي از رحمت خدا، و ايمني از مكر خدا».(۲)
👈معنی مکر الهی
"مكر" به معناى اين است كه شخصى ديگرى را غافلگير كرده و به او آسيبى برساند،پس مکر خدا به این معنی است كه خداوند به گنهکاران چنان مهلتی میدهد که آدمى از عذاب الهى و امتحانات او ايمن نشيند و از عظمت و جلال او واهمه نداشته و در دل انديشه مؤاخذه او را نداشته باشد.
➖حسن بن فضال از امام رضا(ع) در باره معنی «سَخِرَ اللهُ مِنْهُمْ»، «اللَّهِ یَسْتَهْزِئُ بِهِمْ»، «مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللهُ» و وَ « یُخادِعُونَ اللهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ» سوال کرد امام فرمود:
«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یَسْخَرُ وَ لَا یَسْتَهْزِئُ وَ لَا یَمْکُرُ وَ لَا یُخَادِعُ وَ لَکِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یُجَازِیهِمْ جَزَاءَ السُّخْرِیَّهًِْ وَ جَزَاءَ الِاسْتِهْزَاءِ وَ جَزَاءَ الْمَکْرِ وَ الْخَدِیعَهًِْ تَعَالَی اللَّهُ عَمَّا یَقُولُ الظَّالِمُونَ عُلُوّاً کَبِیراً».
خدای تبارکوتعالی استهزاء و ریشخند و مکر نمیکند و فریب نمیدهد و لیکن ایشان را جزاء میدهد به جزاء سخریّه و جزاء استهزاء و جزاء مکر و فریب. و خدا برتر است از آنچه ستمکاران میگویند برتری بزرگ»(۳)
🔹 حدیث خوف و رجا
👈رفتار سازی
امير المؤمنين عليه السلام فرمود:
«إِنَّ الْمُؤْمِنَ لا يَصْبَحُ إِلّا خائِفاً وَإِنْ كانَ مُحْسِناً، وَلا يَمْسِي إِلّا خائِفاً وَإِنْ كانَ مُحْسِناً لِأَنَّهُ بَيْنَ أَمْرَيْنِ: بَيْنَ وَقْتٍ قَدْ مَضي لا يَدْري مَاللّهُ صانِعٌ بِهِ، وَبَيْنَ أَجَلٍ قَدْ اقْتَرَبَ لا يَدْري ما يُصيبُهُ مِنَ الْهَلَكاتِ أَلا وَقُولُوا خَيْراً تَعْرِفُوا بِهِ وَاعْمَلُوا بِهِ تَكُونُوا مِنْ أَهْلِهِ، صِلُوا أَرْحامَكُمْ وَإِن قَطَعُوكُمْ وَعُودُوا بِالْفَضْلِ عَلي مَنْ حَرَمَكَ وَأدُّوا الأَمانَةَ إِلي مَنِ ائْتَمَنَكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِ مَنْ عاهَدْتُمْ وَإِذا حَكَمْتُمْ فَاعْدِلُوا.»
مؤمن شبش را روز نميكند، مگر در حال ترس، گرچه همه ساعات شبش را به نيكي گذرانده باشد و روزش را سپري نمينمايد، مگر در حال وحشت، گرچه روزش به خوبي گذشته باشد؛ مؤمن بين دو امر است: زماني كه بر او گذشته و نميداند خداوند با او چه معامله اي ميكند و زماني كه بر او نيامده و نميداند دچار چه بلا و مهلكه اي خواهد شد! آگاه باشيد! زبان خود را فقط به خير باز كنيد، به نحوي كه شما را جز به گفتار نيك نشناسند؛ و خوبي كنيد تا خداوند شما را در شمار نيكان آورد؛ با خويشاوندان بپيونديد، گرچه خويشاوندان با شما قطع رابطه كرده باشند؛ و به آن كس كه روز نياز شما از شما دريغ كرد، آنچه لازم دارد بپردازيد؛ امانت آنان كه شما را امين دانستهاند، برگردانيد و به عهد خود وفادار باشيد و به هنگام حكم كردن عدالت را مراعات نماييد.(۴)
🔴عوامل غضب الهی
همه گناهان باعث خشم خدا میشود و هر انسانی به اندازه گناهش مورد خشم خدا و مستوجب مجازات الهی است اما گناهانی که در قرآن کریم در مورد آنجا غضب الهی مطرح شده است عبارتند از؛
بانگاهی به آیات قرآن، این موارد از موجبات خشم خدا هستند:
۱- ریختن خون بیگناه.
۲- ترک نماز.
۳- ادا نکردن واجبات مالی.
۴- خوردن مال یتیم.
۵- ربا خواری.
۶- ناسپاسی نسبت به نعمتهای الهی.
۷- کم فروشی.
۸- عیبجویی و غیبت.
۹- اسراف و تبذیر.
۱۰- دنیا پرستی.
۱۱- فراموش کردن آخرت.
۱۲- مال اندوزی.
۱۳- ظلم.
۱۴- تکیه بر ظالمان.
۱۵- استهزاء و مسخره کردن آیات الهی.
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔴نشانه های غضب الهی
پیامبر(ص) فرمودند: « إِذَا غَضِبَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أُمَّةٍ وَ لَمْ یُنْزِلْ بِهَا الْعَذَابَ غَلَتْ أَسْعَارُهَا وَ قَصُرَتْ أَعْمَارُهَا وَ لَمْ تَرْبَحْ تُجَّارُهَا وَ لَمْ تَزْکُ ثِمَارُهَا وَ لَمْ تَغْزُرْ أَنْهَارُهَا وَ حُبِسَ عَنْهَا أَمْطَارُهَا وَ سُلِّطَ عَلَیْهَا أَشْرَارُهَا؛ چون خداوند بر امتى خشم کند و عذاب بر آنان فرود نفرستد نرخهاى آنان گران شود و عمرهایشان کوتاه و بازرگانانشان بىسود و میوههاشان بىبرکت شود و نهرهاشان کم آب و باران به موقع نیاید و بدخواهترین افراد اجتماع بر آنان حکومت کند».(۵)
♻️راه های تقویت ایمان به غصب الهی
🔸 مطالعه در صفات رحمت و غضب
خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ»
به بندگانم خبر ده كه من آمرزنده و مهربانم و عذاب من عذابى دردآور است.
➖علامه ی طباطبایی می گوید: این آیه از نظر قواعد تفسیری،می خواهد بفهماند: مغفرت و رحمت و اليم بودن عذاب، به آخرين درجه و نهايت حد خود رسيدهاند به طورى كه ديگر نمىتوان با هيچ مقياسى آنها را اندازهگيرى نمود و چيزى را با آنها قياس كرد.
➖همان طور که امام عصر (ع) در فرازهای آغاز دعای افتتاح عرضه می دارد: «أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ»
من یقین دارم که تو در جای رحمت و عفو، رحیم ترین هستی و در جایگاه کبریا و عظمت، شدیدترین مجازات -کننده هستی.
🔸ریشه کنی عوامل بی اعتنایی به غضب الهی
نقص معرفتی انسان به خدا به چند صورت می تواند منشا این حالت روانی گردد:
➖اعتقاد به این که حق تعالى قادر نيست از او سلب نعمت کند.
➖اعتقاد به این که هر چند او بسیار گناه كند اما باز هم خدای متعال نسبت به او لطف دارد و نعمتش را از او سلب نمی کند.
➖اعتقاد به این که اصلاً گناهان منشأ سلب نعمت ها توسط خدای متعال نمىشود.
➖جهل به ابتلا و امتحانات الهی.
➖عدم اعتقاد به محاسبه روز قيامت و جزا دادن اعمال از نيك و بد.
➖اعتقاد کاملاً مخالف با منطق قرآن - که خدا در دنيا با نعمت هايش به ما احسان كرده و احسان دليل محبت است پس خدا ما را دوست دارد و هر كس كسى را دوست داشته باشد در آينده هم به او احسان مىكند.
🔸تفکر در عاقبت گناهکاران
خداوند در قرآن کریم علاوه بر تصریح بر غضب الهی مواردی از مصداق های تاریخی اشخاص و اقوامی که مورد غضب الهی قرار گرفته اند را برای عبرت گیری انسان ها ذکر فرموده است ، لازم است انسان در جهت تقویت صفت روحی خوف الهی به این مصادیق تفکر کند.
🔸توجه وعمل به سیره اهل بیت (ع)
استعاذه و دعا و اظهار عجز مداوم به بارگاه الهی جهت استمداد از حضرت پروردگار جهت تکرار مدام و به خاطرسپاری مساله مکر الهی و هشدار به خود و ده ها اثر دیگر که بر تأسی از ایشان در این عمل نهفته است.
➖لاَتَكُونُ مُؤْمِناً حَتَّى تَكُونَ خَائِفاً رَاجِياً وَ لاَتَكُونُ خَائِفاً رَاجِياً حَتَّى تَكُونَ عَامِلاً لِمَا تَخَافُ وَ تَرْجُو»؛ امام صادق(ع) مىفرمايد: هرگز مؤمن و اهل ايمان نخواهى بود؛ مگر آن زمان كه ترس از خدا و اميد به او داشته باشى و ترسان و اميدوار نخواهى بود؛ مگر آن زمانى كه اين ترس و اميد در عملِ تو تأثير داشته باشد.(۶)
➖يكي از اصحاب گويد: به حضرت صادق (ع) گفتم: عده اي از دوستان شما مرتكب گناه ميشوند و ميگويند (به رحمت حق) اميدواريم، حضرت فرمود: «كَذَبُوا أُولَئِكَ لَيْسُوا لَنَا بِمَوَالٍ أُولَئِكَ قَوْمٌ رَجَحَتْ بِهِمُ الْأَمَانِيُّ وَ مَنْ رَجَا شَيْئاً عَمِلَ لَهُ وَ مَنْ خَافَ شَيْئاً هَرَبَ مِنْه.» دروغ ميگويند؛ هرگز دوستان ما نيستند. اينان افرادي هستند كه آرزوهايشان بر آنان چيره شده. كسي كه به چيزي اميد دارد، كاري ميكند كه به آن برسد و كسي كه از چيزي ميترسد، از آن فرار مينمايد(۷)
🔻 ادامه دارد 👇👇
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
💠داستان
سلمان فارسی از بازار آهنگران کوفه عبور کرد، جوانی را دید که با حالت غشوه بر زمین افتاده، وقتی جوان به حال عادی برگشت گفت: در حال عبور دیدم، آهنگران چکش های آهنین می زنند، به یاد این آیه افتادم که می فرماید: «وَ لَهُم مَقامِعُ مِنْ حَدیدٍ»؛ «و برای کفار گرزهایی از آهن [سوزان] است.» با یاد این آیه، چنین حالتی از ترس خدا به من رُخ نمود. محبت جوان در دلِ سلمان جای گرفت و هر دو پیوسته دوست بودند.
💠داستان
يكي از ياران پيامبر (ص) ميگويد:
در يكي از روزها كه هوا بسيار گرم بود، من و گروهي از دوستان با رسول خدا(ص) در سايه درختي نشسته بوديم. ناگهان جواني از راه رسيد، لباسهاي خود را از بدن بيرون آورده و با پشت و روي بدن و صورت خود بر ريگهاي داغ بيابان غلتيد و در حال غلتيدن ميگفت: اي نفس! بچش، زيرا عذابي كه نزد خداست، خيلي بزرگتر از اعمال توست.
رسول خدا (ص) اين منظره را تماشا ميكرد، چون كار جوان تمام شد و لباس پوشيد و قصد حركت كرد، حضرت او را به حضور طلبيد و فرمود: اي بنده خدا! كاري از تو ديدم كه از كسي سراغ نداشتم، چه علّتي سبب اين برنامه بود؟
عرض كرد: خوف از خدا. فرمود: حق خوف را به جاي آوردي، خداوند به سبب تو به اهل آسمانها مباهات ميكند، سپس رو به ياران كرد و فرمود: هركس در اين محل حاضر است، به نزد اين مرد برود تا او برايش دعا كند. همه نزد او آمدند و او هم بدينگونه دعا كرد: خداوندا! تمام برنامههاي ما را در گردونه هدايت قرار ده و پرهيز از گناه را توشه ما كن و بهشت را نصيب ما فرموده و جايگاه ما قرار بده.
💠داستان
وقتی که این آیه «وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِكُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ»البته وعده گاه جمیع آن مردم گمراه نیز آتش دوزخ خواهد بود، آن دوزخ را هفت در است، هر دری برای ورود دسته ای از گمراهان معین گردیده است. نازل شد، پیامبر چنان گریه میکرد که اصحاب از گریه او به گریه افتادند و کسی نمیدانست جبرئیل با خود چه وحی کرده است که پیامبر این چنین گریان شده است.
یکی از اصحاب به در خانه دختر پیامبر رفت و داستان نزول وحی و گریه پیامبر را شرح داد. فاطمه(س) از جای حرکت نمود چادر کهنه ای که دوازده جای آن بوسیله برگ خرما دوخته شده بود، بر سر نمود و از منزل خارج شد.
چشم سلمان فارسی به آن چادر افتاد در گریه شد و با خود گفت: پادشاهان روم و ایران لباسهای ابریشمین و دیبای زر بافت میپوشند، ولی دختر پیامبر چادری چنین دارد، و در شگفت شد.!!
وقتی فاطمه(س) به نزد پیامبر(ص) آمد، حضرتش به سلمان فرمود: دخترم از آن دسته ای است که در بندگی بسیار پیشی و سبقت گرفته است.
آنگاه فاطمه (س) عرض کرد: بابا چه چیز شما را محزون کرده است؟ فرمود: آیه ای که جبرئیل آورده و آنرا برای دخترش خواند.
فاطمه(س) از شنیدن جهنم و آتش عذاب چنان ناراحت شد که زانویش قدرت ایستادن را از دست داد و بر زمین افتاد و میگفت: وای بر کسیکه داخل آتش شود.
سلمان گفت: ای کاش گوسفند بودم و مرا میخوردند و پوستم را میدریدند و اسم آتش جهنم را نمیشنیدم.
ابوذر میگفت: ای کاش مادر مرا نزائیده بود که اسم آتش جهنم بشنوم.
مقداد میگفت: کاش پرنده ای در بیابان بودم و مرا حساب و عقابی نبود و نام آتش جهنم را نمیشنیدم.
امیر المؤ منین (ع) فرمود: کاش حیوانات درنده پاره پارهام میکردند و مادر مرا نزائیده بود و نام آتش جهنم نمیشنیدم. آن گاه دست خود را بر روی سر گذاشته و شروع به گریه نمود و میفرمود:
آه چه دور است سفر قیامت، وای از کمی توشه، در این سفر قیامت آنها را به سوی آتش میبرند، مریضانی که در بند اسارتاند و جراحت آنان مداوا نمیشوند، کسی بندهایشان را نمیگشاید، آب و غذای آنها از آتش است و در جایگاههای مختلف جهنم زیر و رو میشوند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.عيون أخبار الرضا،ج۲ ، ص۲۳۴
۲.الکافي ،۲ ، ص ۵۴۴ .
۳.بحارالأنوار، ج۳، ص۳۱۸
۴.بحار الأنوار، ج ۷۴، ص۴۰۴.
۵.کافی،ج۵، ص۳۱۷
۶. تحف العقول، ص۳۶۹.
۷.بحار الانوار،ج۶۷، ص۳۹۹.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
منبر یک دقیقه ای🕘
موضوع: ویژگی های منتظران(۴۹)
[ نکاتی برگزیده و کوتاه تقدیم می شود تا به سلیقه سخنران به مقدار یک دقیقه انتخاب و ارائه شود]
بسم الله الرحمن الرحیم
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ النَّبویَّة و الغَیبَةِ الإلهیَّة ، أللّهمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ وَ اسْلُکْ بِی مَحَجَّتَهُ
✅مقدمه
برای تحقق اهداف خلقت، و ظهور انسان کامل و تشکیل حکومت عدل جهانی توسط حضرت حجت روحی فداه، انسان هایی لازم است که با ویژگی های ایمانی، اخلاقی، فکری و اعتقادی ، قابلیت و شایستگی این دوران را در خود جمع کرده باشند.
طبق یک حدیث جالب ازپیامبر، مؤمن كامل داراى ۱۰۳ صفت است.
➖پیامبر(ص) فرمود:
«لا يُكْمِلُ المؤمنُ إيمانَهُ حتّى يَحْتَويَ على مائةٍ و ثلاثِ خِصالٍ....»(۱)
❇️ خصلت ۴۹؛ وَ لَا یتَّبِعُ الْعَوْرَةَ
عیب پوشی، از بزرگترین شاخصههای خیرخواهی است و از آن تعبیر به ستر عیوب میشود.
در اینکه ازمعایب انسان با عبارت عورت تعبیر شده است نکته ظریفی در آن وجود دارد چنانچه حضرت عیسی (ع) به اصحابش فرمود: بگوئید ببینم اگر کسی ببیند گوشهای از جامه برادرش (در خواب) کنار رفته و عورتش نمایان شده، بقیه را هم عقب میزند یا آن را میپوشاند؟ گفتند: البته آن را میپوشاند. فرمود: ابدا، شما جامه را یکباره عقب میزنید. آنها فهمیدند که سؤال جنبه مثال دارد. گفتند: یا روح اللَّه، مقصد چیست؟ فرمود: این مثال مردی است که از برادرش عیبی بیند و نپوشاند.
🟢 موضع سخت قرآن
خدای تعالی در آیه ای به طور کلی از تجسس و کنجکاوی در امور مردم نهی می فرماید: «وَلَا تَجَسَّسُوا» کنجکاوی عیوب مردم مکنید.
➖خداوند به افرادی که دوست دارند بدیها و معایب مردم در بین مردم پخش شود وعده عذاب داده؛ «إِنَّ الَّذِینَ یحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»؛ کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم باایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت است، و خداوند می داند و شما نمی دانید
🟢حدیث پرده پوشی
حضرت امیر(ع):اُطْلُبْ لِأَخِيكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً
برای ( خطاهای ) برادرت عذر پیدا کن و اگر عذری پیدا نکردی عذری بتراش(۲)
💠حکایت
روزی شخصی به محضر پیامبراعظم(ص) آمد و گفت: ای رسول خدا دوست دارم خداوند عیب مرا بپوشاند. حال شما مرا به سوی چه عملی راهنمایی می کنید تا به وسیله انجام دادن آن، خداوند به من نظر لطف و رحمت کند. در دنیا و آخرت، عیب هایم را فاش نسازد و نزد خلایق رسوایم نکند. حضرت در پاسخ فرمود: استر عیوب اخوانک یسترالله علیک عیوبک. عیوب برادران مسلمانت را بپوشان تا خداوند عیب هایت را بپوشاند.»(۳)
🌺شعر
به شکر آنکه خدا عیب من نهفت از خلق
ز عیب خلق همان به که چشم در پوشم
.ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحارالانوار، ج ۶۴، ص۳۱۱.
۲.بحار الأنوا، ج۶۵ ،ص۲۰۰
۳- آثار الصادقین،ج۱۵، ص۲۳۶.
✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d