33. « وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنََما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ » (بقره 115)« مشرق و مغرب، از آن خداست! و به هر سو رو کنید، آنجا وجه خداست ، خداوند بىنیاز و داناست! »
از امام صادق روایت شده است که به یکی از صحابه خود فرمودند در کتاب خدا ( منظور از ) نماز ما هستیم ، و ما زکات و روزه و حج و ماه حرام و سرزمین حرام ( که حرمت آن باید نگاه داشته شود ) هستیم و ما کعبة الله و قبله خدا و وجه الله هستیم ( یعنی به وسیله ما مردم به خدا متوجه می شوند ) . همانا خداوند فرمود و به هر سو رو کنید، آنجا وجه خداست و ما آیات ( خدا ) هستیم و ما دلیل ( راه) هستیم ، ودشمن ما در کتاب خدا فحشا و زشتی و ظلم و سرکشی و قمار و سنگهای نصب شده ( برای قربانی که به آنها تبرک می جویند) و تیرهای قمار و بتها و جبت و طاغوت و مردار و خون و گوشت خوک هستند . سپس فرمود همانا خداوند ما را خلق کرد و خلق ما را بزرگ داشت و به ما فضیلت داد و ما را امین خود و حافظان و نگهبانان بر آنچه در آسمان و زمین است قرار داد ، تا جایی که فرمود پس اسم ما در کتاب او هست و اسم ما به بهترین اسماء هست و .... . ( تفسیر برهان 1/22)
34. ابی ولاد می گوید از امام صادق راجعه به این آیه « الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُولئِکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ » ( بقره 121) « کسانى که کتاب آسمانى به آنها دادهایم آن را چنان که شایسته آن است مىخوانند; آنها به قرآن ایمان مىآورند » پرسیدم فرمود آنها ائمه هستند .
35. امیرالمومنین در نامه ای به معاویه نوشت ای معاویه .... ما آل پیامبر هستیم .... ما اولو الارحام هستیم .... ما اهل بیت هستیم . خداوند ما را اختیار کرد و برگزید و نبوت را در ما قرار داد و کتاب برای ماست و حکمت و علم و ایمان و بیت الله و مسکن اسماعیل و مقام ابراهیم مال ماست . تا آنجا که فرمود ما امة مسلمة ( یعنی کسانی که همیشه تسلیم فرمان خدا هستند ) هستیم . که این جمله برگرفته شده است از آیه 128 سوره بقره . ( بحار الانوار 33/133)
36. همچنین در احادیث آمده است که منظور از ملة ابراهیم که همان آیین حضرت ابراهیم است ائمه هستند که خداوند در سوره بقره آیه 130 می فرمایند « جز افراد سفیه و نادان، چه کسى از آیین ابراهیم، (با آن پاکى و درخشندگى،) روىگردان خواهد شد » ( تفسیر عیاشی 1/57 )
37. همچنین از امام باقر در مورد آیه « .... إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَکُمُ الدِّینَ فَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاِّ وَأَنْتُم مُسْلِمُونَ » ( بقره 132) « و ابراهیم و یعقوب فرزندان خود را به این آیین، وصیت کردند; ( و گفتند ) «فرزندان من! خداوند این آیین پاک را براى شما برگزیده است; پس مبادا جز در حالی که تسلیم و فرمانبردار او باشید از دنیا بروید!» روایت شده است که ایشان فرمودند تسلیم به ولایت علی باشند . ( بحار الانوار 35/341)
38. « قُولُوا آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ و ......... * فَإِن آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ » (بقره 136 و137)
« بگویید: «ما به خدا ایمان آوردهایم; و به آنچه بر ما نازل شده; و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و پیامبران از فرزندان او نازل گردید ، و (همچنین) آنچه به موسى و عیسى و پیامبران (دیگر) از طرف پروردگار داده شده است، و در میان هیچ یک از آنها جدایى قائل نمىشویم، و در برابر فرمان خدا تسلیم هستیم; » * اگر آنها نیز به مانند آنچه شما ایمان آوردهاید ایمان بیاورند، هدایت یافتهاند; و اگر سرپیچى کنند، از حق جدا شدهاند و خداوند، شر آنها را از تو دفع مىکند; و او شنونده و داناست.»
از امام باقر روایت شده است که در مورد این قسمت از آیه « آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْنَا » « ما به خدا ایمان آوردهایم; و به آنچه بر ما نازل شده » فرمود همانا آنها امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین و فاطمه و ائمه بعد از آنها هستند. سپس فرمود، « فَإِن آمَنُوا » « اگر آنها نیز به مانند آنچه شما ایمان آوردهاید ایمان بیاورند » یعنی مردم ، « بِمِثْلِ مَا آمَنْتُمْ بِهِ » یعنی به آنچه که علی و فاطمه و حسن و حسین و ائمه بعد از ایشان ایمان آوردند « فَقَدِ اهتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ » « هدایت یافتهاند; و اگر سرپیچى کنند، از حق جدا شدهاند» ، در واقع یعنی اگر مردم به آنچه که شما ( اهل بیت ) ایمان آورده اید ایمان بیاورند هدایت یافته اند و اگر سرپیچی کنند از حق جدا شده اند.( تفسیر عیاشی1/61 ، تفسیر صافی 1/192)
🔻 ادامه 👇
39. « صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ » (بقره 138) « رنگ خدایى (بپذیرید) و چه رنگى از رنگ خدایى بهتر است؟! و ما تنها او را عبادت مىکنیم. »
روایات متعددی به این مضمون رسیده است که صبغه الهی گرفتن یعنی ولایت امیرالمومنین و اهل بیت را داشتن .( تفسیر فرات کوفی ص 61 ، بحار الانوار 23/366، کافی 1/422، تفسیر برهان 1/388 ، تفسیر نور الثقلین 1/132)
40. « وَکَذلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مِن یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلَى عَقِبَیْهِ .... » ( بقره 143)
« همانگونه (که قبله شما، یک قبله میانه است) شما را نیز، امت میانهاى قرار دادیم. تا بر مردم گواه باشید; و پیامبر هم بر شما گواه است. و ما، آن قبلهاى را که قبلا بر آن بودى، تنها براى این قرار دادیم که افرادى که از پیامبر پیروى مىکنند، از آنها که به جاهلیت بازمىگردند، مشخص شوند. ......»
از امام باقر نقل شده است که فرمود مقصود از « شاهد براعمال مردم » ما هستیم .
نیز از برخی علمای اهل سنت روایت شده است که این آیه در مورد امیر المومنین آمده است . ( تفسیر نور الثقلین 1/113 ، تفسیر صافی 1/197 ، بحار الانوار 22/441 ، در شواهد التنزیل 1/129 از امیرالمومنین روایت شده است که ما گواهان و شاهدان بر مردم هستیم و ما حجت خدا بر روی زمین هستیم و مقصود خداوند از آیه " و کذلک جعلناکم امة وسطا " ما هستیم )
همچنین در مورد این قسمت « وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهَا » در روایات آمده است که علی علیه السلام اولین کسی بود که خدا او را با پیامبر هدایت کرد . ( شواهد التنزیل 1/120)
🌸 والسلام علی من اتبع الهدی 🌸
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز شهادت جانسوز #امام_علی علیه السلام را تسلیت می گوییم.
#شب_قدر
بزرگترین کانال منبر طلاب
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن بیست و دوم: گناه
💠 بزرگی گناه
۱. جنگ با خدا و رسول: «ألَمْ یعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یحادِدِ اللهَ وَ رَسُولَهُ فَإنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِداً فِیها» (۱۳۵) ؛ «آیا نمیدانند که هر کس با خدا و رسولش دشمنی کند، آتش جهنم برای اوست که در آن جاودانه خواهد ماند.»
۲. بزرگی خدا: عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «یا أباذَرِّ! لاتَنْظُرْ اِلَی صِغَرِ الْخَطِیئَهِ وَ لَکِنِ انْظُرْ إِلی مَنْ عَصَیتَهُ (۱۳۶) ؛ای اباذر! به کوچکی گناه، نگاه مکن بلکه به بزرگی کسی که نافرمانیاش را کردهای نگاه کن.»
💠 برخی از آثار گناه
۱. تغییر نعمتها: عن رسول الله صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «اَلذُّنُوبُ تُغَیرُ النِّعَمَ (۱۳۷) ؛ گناهان نعمتها را تغییر میدهند.»
۲. قساوت قلب: عن امیرالمؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: « مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إلاَّ لِقَسْوَهِ الْقُلُوبِ وَ ما قَسَتِ القُلُوبُ إِلاَّ لَکَثْرَهِ الذُّنُوبِ؛ (۱۳۸) اشکها خشک نمیشود مگر به خاطر قساوت قلبها و قلبها قسی نمیشود مگر به واسطه زیادی گناهان.»
۳. دوری از رستگاری: عن ابی عبدالله علیه السلام أنَّهُ قالَ: «إذا أذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ مِنْ قَلْبِهِ نُکْتَهٌ سَوْداءُ فَإن تابَ إنْمَحَتْ وَ إن زادَ زَادَتْ حَتَّی تَغْلِبَ عَلَی قَلْبِهِ فَلایفْلِحُ بَعْدَها اَبَداً (۱۳۹) ؛ هنگامی که کسی گناه میکند در دلش نقطه سیاهی خروج میکند. حال اگر توبه کند آن نقطه سیاه پاک میشود. اما اگر باز هم گناه کند آن نقطه سیاه بزرگتر میشود تا سراسر قلبش را فرا میگیرد و از آن به بعد هرگز رستگار نمیشود.»
بدترین گناهان
عن ابی جعفر علیه السلام أنَّهُ قالَ: «ألذُّنُوبُ کُلُّها شَدیدَهٌ وَ أشَدُّها مَا نَبَتَ عَلَیهِ اللَّحْمُ وَ الدَّمُ لأنَّهُ إمَّا مَرْحُومٌ وَ إمَّا مُعَذَّبٌ وَ الجَنَّهَ لایدخُلُها إِلاَّ طَیبٌ؛ (۱۴۰) گناهان همگی سخت هستند و سختترین آن، گناهی است که از آن، گوشت و خون [بر بدن] روئیده باشد. حال او یا بخشیده میشود و یا عذاب میگردد، ولی به هر حال در بهشت جز انسان پاک وارد نمیشود.»
ادامه دارد👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#احکام_رمضان
🔻 ارتکاب عمدی کدام یک از مبطلات، موجب ثبوت کفاره میشود؟
▫️آیات عظام امام، بهجت، فاضل، نوری: كـل مبطلات به جز قی کردن، که با قی کردن فقط روزه باطل میشود و کفاره واجب نمیشود.
▫️آیات عظام خوئی، وحید، مکارم، صافی: کل مبطلات.
▫️آیةالله سیستانی: تفصیل در نوع روزه:
۱) روزه ماه رمضان: فقط با خوردن، آشامیدن، جماع، استمناء و بقاء عمدی بر جنابت تا اذان صبح کفاره ثابت میشود و با مبطلات دیگر (حتی بقاء عمدی بر حیض و نفاس) فقط روزه باطل میشود و کفاره واجب نمیشود.
۲) روزه قضـای مـاه رمضان: فقـط بـا خـوردن، آشامیدن، جمـاع و استمناء كـفـاره ثابت میشود و با مبطلات دیگر فقط روزه باطل میشود و کفاره واجب نمی شود.
۳) روزه نذر و عـهـد و قسـم معـيـن: بـا ارتكـاب كـل مـبـطـلات كفـاره ثابت میشود.
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔰 راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و دوم قرآن
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن بیست و سوم: فضل و رحمت خدا
💠 اهمیت و گستردگی رحمت خدا
۱. عامل دوری از خسران اخروی: «فَلَولا فَضلُ اللهِ عَلَیکُم وَ رَحمَتُهُ لَکُنْتُمْ مِنَ الخَاسِرینَ»؛ (۱۴۱) «اگر فضل و رحمت خداوند نسبت به شما نبود هر آینه از زیانکاران بودید.»
۲. درخواست از فضل خدا: «وَ اسئَلُوا اللهَ مِنْ فَضلِهِ»؛ (۱۴۲) «از فضل خدا درخواست کنید.»
۳. گستردگی فضل خدا: قال الصادق علیه السلام: «إذا کانَ یومَ القِیامَهِ نَشَرَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی رَحمَتَهُ حَتَّی یطمَعَ إبلِیسُ فِی رَحمَتِهِ (۱۴۳) ؛ وقتی روز قیامت شود، خداوند رحمتش را پراکنده سازد، تا آنجا که ابلیس نیز در آن طمع کند.»
من نکردم خلق تا سودی کنم
بلکه تا بر بندگان جودی کنم
💠 امیدواری به فضل خدا
۱. امیدواری به همراه عمل صالح: «وَ مَنْ کانَ یرْجُو لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَ لایشرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أحَداً»؛ (۱۴۴) «و هر کس دیدار پروردگارش را آرزو دارد پس باید عمل صالح انجام دهد و در پرستش او هیچ کس را شریک نگرداند.»
۲. نا امیدی، مرز کفر به خدا: «إنَّهُ لاییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللهِ إلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ»؛ (۱۴۵) «به درستی که جز گروه کافران از رحمت خدا ناامید نمیشوند.»
۳. حدود امیدواری به رحمت خدا: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قالَ: «أُرْجُ اللهَ لایجْرِئُکَ عَلَی مَعاصِیهِ وَ خَفِ اللهَ خَوفاً لایؤیسُکَ مِنْ رَحْمَتِهِ؛ (۱۴۶) به خدا امید داشته باش تا جائی که تو را بر گناه و نافرمانی او دلیر نکند و از خدا بترس تا جائی که تو را از رحمتش ناامید نسازد.»
💠 شرایط امیدواری به فضل خدا
امیر مؤمنان علیه السلام به مردی که ترس خدا بر چهره او اثر گذاشته بود نظر کرد و فرمود: «تو را چه شده؟» عرض کرد: «از خدا میترسم» فرمود: «ای بنده خدا! از گناهانت بترس و از عدل خدا بیم دار و بر حقوق بندگان خدا که بر گردنت هست، بیندیش و خود را از آنها رها ساز. همچنین از آنچه خدا تو را بر آن مکلف ساخته و اطاعتش ننمودهای و نافرمانیش را در آنچه تو را نهی کرده انجام دادهای، بترس. اگر چنین نکردهای از خدا هم ترس نداشته باش که تو به وظیفهات عمل کردهای و او نیز به کسی ظلم نمیکند و بیشتر از آنچه که کسی سزاوار است، هرگز عذاب نخواهد نمود، مگر آنکه از بدفرجامی به سبب دگرگون شدن نعمتها و مبتلا شدن بر امتحانات الهی بر حال خود بیم داشته باشی. پس اگر بخواهی که خدا تو را از فرجام بد ایمنی بخشد بدان که هر کار خیری که به آن روی آوری از فضل خدا و توفیق از جانب اوست و به هر کار بدی که به آن دست بزنی و کیفر نبینی به سبب آن است که خدا به تو مهلت داده و کیفرت را به تأخیر انداخته تا به خود آیی و توبه نمائی تا سرانجام به عفو خدا نائل گردی. (۱۴۷) »
ادامه دارد👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸
سخن بیست و چهارم: شیطان
ضرورت پایداری در برابر شیطان
۱. دشمنی شیطان: «إنَّ الشَّیطانَ لَکُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً»؛ (۱۴۸) «شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن خود بدارید.»
۲. مراقبت بر فریب نخوردن از شیطان: «یا بَنِی آدَمَ لاَیفْتِنَنَّکُمُ الشَّیطانُ کَمَا أخْرَجَ أبَوَیکُم مِنَ الجَنَّهِ»؛ (۱۴۹) «ای فرزندان آدم! [مراقب باشید] شیطان فریبتان ندهد چنان که پدر و مادرتان را از بهشت بیرون راند.»
۳. صف آرایی در برابر وسوسههای شیطانی: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «صافُوا الشَّیطانَ بِالمُجاهَدَهِ وَاغْلِبُوهُ بِالمُخَالَفَهِ (۱۵۰) ؛ در برابر شیطان برای جنگ با او صفآرائی کنید و با مخالفت بر او چیره شوید.»
💠 برخی ابزارهای شیطان در گمراه ساختن انسان
۱. به فراموشی انداختن: «وَإمَّا ینْسِینَّکَ الشَّیطانُ فَلا تَقعُدْ بَعدَ الذِّکری مَعَ القَومِ الظَّالِمینَ»؛ (۱۵۱) «و اگر شیطان تو را به فراموشی انداخت، پس از توجه، دیگر با ستمکاران منشین.»
۲. دشمنی و کینه انداختن در دلها: «إنَّما یریدُ الشَّیطانُ أنْ یوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَهَ وَالبَغْضاءَ»؛ (۱۵۲) «به درستی که شیطان میخواهد بین شما کینه و دشمنی اندازد.»
۳. تزیین اعمال ناپسند: «فَزَینَ لَهُمُ الشَّیطانُ أعْمَالَهُم وَهُوَ وَلِیهُمُ الیوْمَ وَلَهُمْ عَذابٌ ألیمٌ»؛ (۱۵۳) «شیطان کردار ایشان (امتهای پیشین) را در نظرشان زینت داد، پس او امروز دوستدارشان است و برای آنها عذابی دردناک است.»
۴. وعدههای دروغین: «یعِدُهُمْ وَیمَنِّیهِمْ وَما یعِدُهُمُ الشَّیطانُ إلاَّ غُرُوراً» (۱۵۴) ؛ « [شیطان] وعدهشان میدهد و به آرزو کردن وادارشان میکند و جز فریب، شیطان وعدهشان ندهد.»
۵. ترساندن از فقر: «… اَلشَّیطانُ یعِدُکُُمُ الفَقْرَ»؛ (۱۵۵) «شیطان به تهی دستی وعدهتان میدهد.»
۶. وسوسه: «مِنْ شَرِّ الوَسْواسِ الخَنَّاسِ * الَّذی یوَسْوِسُ فی صُدورِ النَّاسِ» (۱۵۶) ؛ «از شر وسواس خناس (شیطان) که در دلهای مردم وسوسه میکند.»
۷. یادآوری شهوات، لذتهای زودگذر و آرزوهای بلند: عن الامام الرضا علیه السلام أنَّهُ قالَ: «إنَّ إبْلیسَ لَهُ خُرطُومٌ کَخُرطُومِ الکَلْبِ واضِعَهٌ عَلَی قَلْبِ ابْنِ آدَم یذَکِّرُهُ الشَّهَواتِ وَاللَّذَّاتِ وَیاْتیهِ بِالأمانِی وَیأتیهِ بِالوَسوَسَهِ عَلَی قَلْبِهِ یشَکِّکُهُ فی رَبِّهِ فَإِذا قالَ الْعَبْدُ: «أعوذُ بِاللهِ السَّمیعِ العَلیمِ» أخْرَجَ خُرطُومَهُ مِن قَلبِهِ (۱۵۷) ؛ برای شیطان پوزهای است مانند پوزه سگ که آن را در دل آدمی مینهد و او را به یاد شهوات و لذتهای نفسانی میاندازد و او را سرگرم آرزوها میکند و وسوسه را در قلب او میافکند که در نتیجه او را نسبت به آفریدگارش در شک و تردید واقع کند و هر گاه که آن بنده بگوید: پناه میبرم به خداوند شنوای دانا، خرطومش را از قلب او بیرون میکند.»
💠 ابزار شیطان
روزی شیطان به صورت پیرمردی در آمد و نزد حضرت سلیمان علیه السلام رفت. حضرت سلیمان علیه السلام از او پرسید: «تو با امت موسی علیه السلام چه میکنی؟» گفت: «حب دنیا را بر دلهایشان میاندازم.» پرسید: «با امت عیسی علیه السلام چه میکنی؟» گفت: «آنها را با تثلیث و شرک، اغواء خواهم نمود.» پرسید: « با امت خاتم النبیین صلی الله علیه و آله چه میکنی؟» گفت: « آنها را وا نمیگذارم تا درهم و دنیا را برایشان محبوبتر از لااله الا الله قرار دهم.» (۱۵۸)
دوزخ است ابلیس و دوزخ اژدهاست
کو به دریاها نگردد کمّ و کاست
هفت دریا را در آشامد هنوز
کم نگردد سوزشش آن خلق سوز
ادامه دارد👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#احکام_رمضان
🔻 شرائط دخیل در صحّت نذر روزه مستحبی در سفر را بیان نمایید؟
1⃣ شخص هنگام نذر مسافر نباشد اما اگر مسافر باشد و بخواهد نذر کند تا در سفر روزه بگیرد:
▫️آیات عظام سیستانی، تبریزی، زنجانی: جایز است.
▫️آیةالله بهجت: جایز است ولی بنا بر احتیاط واجب روزه را به نیت رجاء باید بگیرد.
▫️آیةالله صافی: صحت چنیـن نـذری مشکل است و احتیاط در ترک است.
▫️آیات عظام فاضل، نوری، وحید: جایز نیست.
▫️مقام معظّم رهبری: بنا بر احتیاط واجب چنین نذری صحیح نیست.
2⃣ نذر روزه برای روزه همان روز باشد ولی اگر بعـد از فجر صادق نذر کند که همان روز را روزه بگیرد؛
▫️مقام معظّم رهبری: چنین نذری صحیح نیست.
▫️آیةالله سیستانی: صحّت چنین نذری محل اشکال است.
3⃣ شخص روزه قضا نداشته باشد ولی اگر روزه قضا داشته باشد و نذر کند که در سفر روز معینی را روزه مستحبی بگیرد؛
▫️مقام معظّم رهبری: نذرش صحیح است و باید در سفر در همان روز روزه بگیرد.
▫️آیةالله سیستانی: صحّت نذرش محل اشکال است.
♨️ تذکّر: مسافری که با نذر روزه گرفته است، نمازش شکسته است.
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن بیست و پنجم: تقوی و پارسایی
💠 حقیقت تقوی
۱. زیباترین پوششها: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قالَ: «أَزیَنُ اللِّباسِ لِلْمُؤْمِنِ لِباسُ التَّقْوی؛ (۱۵۹) زیباترین لباس برای مؤمن لباس تقوی است.»
۲. حضور دائم در نزد پروردگار: عن الصادق علیه السلام أَنَّهُ قالَ: «اَلتَّقْوی أنْ لایَفْقُدَکَ اللهُ حَیْثُ أمَرَکَ وَ لایَراکَ حَیْثُ نَهَاکَ؛ (۱۶۰) تقوی آن است که هرگاه خداوند به تو دستوری داد تو را غایب نیابد و چون تو را باز دارد حاضرت نبیند.»
۳. برترین توشه آخرت: عن امیرالمؤمنین علیه السلام أَنَّهُ قالَ: «اًلتَّقْوی خَیرُ زَادٍ لِلمَعادِ؛ (۱۶۱) تقوی عالیترین توشه برای روز معاد میباشد.»
💠 ارکان تقوی
عن النبی صلی الله علیه و آله اَنَّهُ قالَ: «لِلتَّقْوی أرْبَعَهُ أرْکانٍ؛ اَلْخَوْفُ مِنْ رَبِّ الْجَلیلِ وَ الْعَمَلُ بِالتَّنْزِیلِ وَ القَنَاعَهُ بِالْقَلیلِ وَ الْاِسْتِعدَادُ لِیَوْمِ الرَّحِیلِ؛ (۱۶۲) برای تقوی چهار رکن است؛ ترس از پروردگار بزرگ، عمل به آنچه نازل شده، قناعت به اندک و آمادگی برای مرگ.»
💠 دستاوردهای تقوی
۱. میراثداری زمین: «اِنَّ الْأرْضَ لِلّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ»(۱۶۳) ؛ «زمین از آن خداست و به هر کس از بندگانش که بخواهد میدهد و سرانجام از آن متقین است.»
۲. میراث داری بهشت: «تِلْکَ الْجَنَّهُ الًّتِی نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ کانَ تَقِیّاً»؛ (۱۶۴) «آن بهشتی است که به أن بندگانمان که پرهیزگار باشند به میراث میدهیم.»
۳. بهرهگیری از علم الهی: «وَ اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللهُ»(۱۶۵) ؛ «از خدا پروا کنید تا خدا شما را آموزش دهد.»
۴. آسان شدن امور: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أمْرِهِ یُسْراً»(۱۶۶) ؛ «هر کس از خدا پروا کند، خدا برای او در کارش تسهیلی قرار میدهد.»
۵. روزی از مجرای غیر منتظره: «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ»(۱۶۷) ؛ هر کس از خدا پروا کند برای او گریزگاهی [از مشکلات] قرار میدهد و از جایی که نمیداند به او روزی میرساند.»
۶. آسودگی خاطر: «فَمَن اتَّقی وَ أصْلَحَ فَلاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاهُمْ یَحْزَنُونَ»(۱۶۸) ؛ «پس هر کس پرهیزگاری کند و خود را اصلاح نماید، نه بیمی بر اوست و نه اندوهی.»
۷. عدم ترس از آفریدگان: عن الامام الهادی علیه السلام أَنَّهُ قالَ: «مَنِ اتَّقَی اللهَ یُتَّقَی وَ مَنْ أطاعَ اللهَ یُطاعُ وَ مَنْ أطاعَ الْخَالقَ لَمْ یُبالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقِینَ وَ مَنْ أسْخَطَ الخَالِقَ فَلْیَتَیَقَّنْ أنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقینَ؛ (۱۶۹) کسی که از خدا پروا داشته باشد، از او پروا میکنند و هر کس از خدا اطاعت کند، مورد اطاعت واقع میشود و هر کس که از آفریننده فرمان بَرَد؛ از خشم آفریدگان باکی نخواهد داشت و کسی که آفریدگار را به خشم آورد، یقین کند که خشم آفریدگان بر او روا خواهد شد.»
مردان رهش میل به هستی نکنند
خود بینی و خویشتن پرستی نکنند
هر نیم شبی که در خرابات آیند
خم خانه تهی کنند و مستی نکنند
💠 نیروی پارسایی
روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از محلی میگذشتند، دیدند تعدادی از جوانان مشغول مسابقه و زور آزمایی هستند. آنجا سنگ بزرگی بود که هر کدام آن را به قدر توانایی خود حرکت میداد. رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید: «چه میکنید؟» گفتند: «زور آزمایی میکنیم تا بدانیم که کدامیک از ما نیرومندتر است.» فرمود: «مایلید من بگویم کدامتان از همه قویتر هستید؟» عرض کردند: « بله یا رسول الله! چه بهتر که پیامبر اسلام بگوید چه کسی قویتر است.» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «از همه نیرومندتر کسی است که تقوا پیشه کند و هرگاه از چیزی خوشش آمد، علاقه به آن چیز وی را به گناه و مخالفت حق وادار نکند و هرگاه عصبانی شد، طوفان خشم او را به سمت گناه نکشاند.» (۱۷۰)
عام نادان پریشان روزگار
به زدانشمند ناپرهیزگار
کان به نابینایی از راه اوفتاد
وین دو چشمش بود و در چاه اوفتاد
ادامه دارد👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔰 راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و چهارم قرآن
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d