#امام_صادق ع
#زندگینامه
◼️ بمناسبت شهادت امام صادق علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺 زندگی #امام_صادق (ع) ابو عبد الله جعفر صادق ابن محمد باقر بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام 🌺
💠 تولد، وفات(شهادت)، طول عمر و مدفن آن حضرت (ع)
🔰 امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه یا دوشنبه هفدهم ربیع الاول و یا غره رجب سال 80 هجری، معروف به سال قحطی، در مدینه دیده به جهان گشود. اما بنا به گفته شیخ مفید و کلینی و شهید، ولادت آن حضرت در سال 83 هجری اتفاق افتاده است. لکن ابن طلحه روایت نخست را صحیح تر می داند و ابن خشاب نیز در این باره گوید: چنان که ذراع برای ما نقل کرده، روایت نخست، سال 80 هجری، صحیح است.
وفات ( شهادت ) آن امام (ع) در دوشنبه روزی از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روایتی نیمه ماه رجب سال 148 هجری روی داده است. با این حساب می توان عمر آن حضرت را 68 یا 65 سال گفت که از این مقدار 12 سال و چند روزی و یا 15 سال با جدش امام زین العابدین (ع) معاصر بوده و 19 سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زیسته است که همین مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار می آید و نیز بقیه مدتی است که سلطنت هشام بن عبد الملک، و خلافت ولید بن یزید بن عبد الملک و یزید بن ولید عبد الملک، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است. وفات امام صادق (ع) پس از گذشت ده سال از خلافت منصور عباسی روی داد و پس از مرگ در آرامگاه بقیع، در جوار پدرش امام باقر و جدش امام زین العابدین و عموی بزرگوارش امام حسن بن علی علیهم السلام به خاک سپرده شد.
💠 مادر امام صادق (ع)
🔰 کنیه مادر امام (ع) را ام فروه گفته اند. برخی نیز کنیه او را ام القاسم نوشته و اسم او را قریبه یا فاطمه، پدرش قاسم بن محمد بن ابی بکر و مادرش رااسماء، دختر عبد الرحمن بن ابی بکر ذکر کرده اند. و این همان مفهوم فرمایش امام صادق (ع) است که گفت: به راستی ابو بکر دو بار مرا به دنیا آورد. وشریف رضی نیز در این باره سروده است:
و حزنا عتیقا و هو غایة فخرکم بمولد بنت القاسم بن محمد (ترجمه: و اندوهی کهن است و آن بلندای افتخار شماست به میلاد دختر قاسم بن محمد)
شیخ کلینی در کتاب کافی به سند خود از عبد الاعلی نقل کرده است که گفت: روزی ام فروه را دیدم که به گرد کعبه طواف می کرد، او لباسی بر تن کرده بود که با آن شناخته نمی شد پس حجر الاسود را با دست چپ استلام کرد. ناگهان یکی از مردانی که به طواف مشغول بود رو به ام فروه کرد و گفت: ای بنده خدا، سنت را خطا کرده ای. پس ام فروه گفت: ما از علم شما بی نیازیم.
💠 کنیه امام صادق (ع)
🔰 کنیه آن حضرت ابو عبد الله بوده است و این کنیه از دیگر کنیه های وی معروف تر و مشهورتر است. محمد بن طلحه گوید: برخی کنیه آن حضرت را ابو اسماعیل دانسته اند. ابن شهر آشوب نیز در کتاب مناقب می گوید: آن حضرت مکنی به ابو عبد الله و ابو اسماعیل و کنیه خاص وی ابو موسی بوده است.
💠 لقب امام صادق (ع)
🔰 آن حضرت القاب چندی داشت که مشهورترین آنها صادق، صابر، فاضل و طاهر بود. از آنجا که وی در بیان و گفتار راستگو بود، او را صادق خواندند.
💠 نقش انگشتری امام صادق (ع)
🔰 نقش انگشتری آن حضرت «الله ولیی و عصمتی من خلقه »بوده است. البته روایات مختلفی درباره نقش انگشتری امام (ع) نقل شده است. مانند: «ما شاء الله لا قوة الا بالله، استغفر الله، الله خالق کل شی، انت ثقتی فاعصمنی من خلقک، یا ثقتی قنی شر جمیع خلقک، اللهم انت ثقتی فقنی شر خلقک، انت ثقتی فاعصمنی من الناس، الله عونی و عصمتی من الناس، ربی عصمتی من خلقه ». روایت شده است که امام موسی کاظم (ع) ، انگشتری امام صادق (ع) را به هفت دینار و در روایتی دیگر به هفتاد دینار خریداری کرد.
#ادامه👇👇
#ادامه 👇👇
💠 فرزندان امام صادق (ع)
🔰 آن حضرت ده فرزند داشت. هفت پسر و سه دختر. برخی فرزندان آن حضرت را یازده تن ذکر کرده اند که هفت نفر از آنان پسر و باقی دختر بوده اند. نام فرزندان آن حضرت چنین بوده است: اسماعیل اعرج که او را اسماعیل امین نیز خوانده اند، عبد الله، ام فروه، وی همان کسی است که با پسر عموی خود که همراه با زید بن علی قیام کرده بود ازدواج کرد. شیخ مفید گوید: مادر آنان فاطمه، دختر حسین بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب بوده است. عبد العزیز بن اخضر جنابذی گوید: مادر آنان فاطمه، دختر حسین اثرم بن حسن بن علی بن ابی طالب نام داشته است.
فرزندان دیگر آن امام (ع) عبارت بودند از: امام موسی کاظم، محمد دیباج و اسحاق و فاطمه کبری، که از کنیزی به نام حمیده بربریه، زاده شده بودند. عبد العزیز بن اخضر جنابذی گوید: وی به همسری محمد بن ابراهیم بن محمد بن علی بن عبد الله بن عباس درآمد و در خانه او نیز وفات یافت.
دیگر از فرزندان آن حضرت عبارت بودند از: عباس، علی عریضی، اسماء و فاطمه صغری، که هر یک از کنیزی متولد شده بودند. کسانی که فرزندان امام (ع) را ده تن دانسته اند از ذکر نام فاطمه کبری خودداری کرده اند و آنان که اولاد وی را یازده نفر کرده اند فاطمه کبری را جزو فرزندان امام صادق (ع) قلمداد کرده اند.
از عبارت ابن شهر آشوب در کتاب مناقب چنین برمی آید که ام فروه همان اسماء بوده است. چنان که می گوید: «اسماء ام فروه، کسی است که پسر عمویش که در رکاب زید بن علی قیام کرده، او را به زنی گرفت ». صحت این نظر بعید نیست. چرا که ام فروه، کنیه به حساب می آید نه اسم. با این ترتیب اگر فاطمه کبری را جزو فرزندان امام ذکر کنیم و ام فروه و اسماء را یک تن بدانیم، اولاد آن امام همان ده تن خواهد بود.
📚 منبع
📒سیره معصومان، ج 5،
✍سید محسن امین
والسلام علی من تبع الهدی
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#منبر
#توبه
بمناسبت شب جمعه ، شب #توبه و #استغفار
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 «وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»
هنگامی که آیات روحبخش #قرآن_کریم را تلاوت میکنیم، در مییابیم که خداوند در آیات متعددی بر انجام یک رفتاری تأکید کرده است. مضمون همین تأکید و تشویقهای خداوند متعال، در سیره معصومان (ع) نیز بهوفور تکرار شده است؛ بهطوری که میتوان آن را بهعنوان یک اصل اساسی در سبک و سیره معصومان (ع) شناخت.
اما آن رفتاری که مورد تأکید خداوند و سیره رفتاری معصومین (ع) بوده « #استغفار و #توبه » است. خداوند این عمل را یکی از ویژگیهای خاص #مؤمنان معرفی کرده و میفرماید:
«وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُون (۱) ؛
و در سحرگاهان استغفار مى کردند.»
در آیات دیگری خداوند خود را « #توبه پذیر مهربان» معرفی کرده و انسانها را به سوی #توبه و #استغفار تشویق مینماید.
در سیره رسول خدا (ص) نقل شده که ایشان روزى یکصد بار #استغفار مىکردند. ایشان در اهمیت و ضرورت این رفتار میفرمایند:
«إِنَّهُ لَیُغَانُ عَلَى قَلْبِی وَ إِنِّی لَأَسْتَغْفِرُ بِالنَّهَارِ سَبْعِینَ مَرَّةً(۲) ؛ همانا قلبم را غبارى مى گیرد و من روزى یکصد مرتبه آمرزش مى طلبم»
امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در شبانهروز 70 مرتبه #استغفار مى نمود. در دعای کمیل حضرت امیر (ع) به درخواست غفران گناهان میپردازند.
امام حسین (ع) نیز یکی از عوامل درخواست تأخیر جنگ از عصر تاسوعا به روز عاشورا را #استغفار معرفی کرده است. همچنین امام سجاد (ع) در جایجای دعاهای خود به #استغفار میپردازند. آن حضرت براى وداع ماه رمضان، ناله مى زد؛ اشک مى ریخت و استغفار مى کرد.
با توجه به نکات پیشین، یک سؤال به ذهن میآید: مگر در استغفار چه آثاری هست که معصومان (ع) با وجود عصمت این همه استغفار میکنند؟ آیا استغفار در دنیای انسان هم اثر دارد یا فقط در آخرت انسان اثر گذار است؟ استغفار چه آثار و برکاتی در پی دارد؟
در آیات متعددی از #قرآن_کریم ، #استغفار بر #توبه مقدم ذکر شده است. در این چینش، یک نکته ظریف قرآنی وجود دارد و آن این است که #استغفار ، پیشنیاز #توبه است.
#استغفار به معنای طلب آمرزش و مغفرت است و #توبه به معنای بازگشت بهسوی خداوند رحمان میباشد. آنگاه که فردی میگویید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه» یعنی او با طلب مغفرت باز میگردد و بازگشت صرف نیست...
💠آثار و برکات استغفار
در آیات و روایات برای استغفار برکات و اسرار شگفتی بیان شده است که برخی از آنها عبارتاند:
1⃣. افزایش روزی و حل مشکلات اقتصادی
#گناه و نافرمانی خداوند، هم معنویاتی مثل توفیق نماز شب و شیرینی عبادت را از انسان سلب میکند و هم برکات مادی را از بین میبرد. #قرآن_کریم میفرماید:
«وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذاقَهَا اللّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ(۳) ؛
خداوند (برای آنان که کفران نعمت میکنند) مثلی زده است: منطقه آبادی که امن (و آرام) و مطمئن بود و همواره روزیش از هر جا میرسید؛ اما نعمت خدا را ناسپاسی کردند و خداوند به خاطر اعمالی که انجام میدادند، لباس گرسنگی و ترس را بر اندامشان پوشانید.»
اما خداوند متعال در قرآن کریم ، کسانی که مرتکب گناهی میشوند را سفارش به #استغفار و #توبه کرده و بشارت گشایش میدهد:
«وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی وَ یُوءْتِ کُلَّ ذی فَضْلٍ فَضْلَه(۴) ؛
از پروردگار خویش آمرزش بطلبید! سپس بهسوی او باز گردید تا شما را تا مدت معینی (از مواهب زندگی این جهان) بهخوبی بهرهمند سازد و به هر صاحب فضیلتی به مقدار فضیلتش ببخشد.»
بنا به توصیه همه انبیاء الهی، از جمله حضرت هود (ع) #توبه و #استغفار ، موجب رحمت بیپایان و پیوسته و افزایش توان و نیروی انسان خواهد شد:
«وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلی قُوَّتِکُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمینَ (۵) ؛
و ای قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس بهسوی او بازگردید تا [باران] آسمانی را پی در پی بر شما بفرستد و نیرویی بر نیرویتان بیفزاید و گنهکارانه روی (از حق) برنتابید.»
#ادامه 👇👇
#ادامه 👇👇
در روایات نیز #استغفار و بازگشت به دامان پرمهر الهی، به عنوان یکی از عوامل روزیرسان معرفی شده است. حضرت علی (ع) میفرمایند:
«الاِسْتِغْفَارُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ(۶) ؛
#استغفار، روزی را زیاد میکند.»
ایشان در حدیث دیگری به کمیل سفارش فرمودند که اگر در رسیدن روزی او کندی و آهستگی پیش آمد، به #استفغار بپردازد: «وَ إِذَا أَبْطَأَتِ الْأَرْزَاقُ عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فِیهَا(۷) ؛
هنگامی که رسیدن روزیت کند میشود، از خداوند آمرزش بخواه تا روزیت را وسیع گرداند.»
امام حسن (ع) نیز در روایتی میفرمایند: «روزی در خدمت پدرم امیرالمؤمنین (ع) نشسته بودم که مرد عربی خدمت آن حضرت رسید و اظهار کرد: «ای امیرمؤمنان! من مردی عیالمندم و بهرهای از مال دنیا ندارم. امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: چرا #استغفار نمیکنی تا حالت خوب شود؟
مرد عرب گفت: با امیرالمؤمنین، من استغفار زیاد کردم و تغییر و افزایشی در وضع خود ندیدم.
امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: خداوند در قرآن میفرماید:
«فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْرارا وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهارا(۸) ؛
از پروردگار خویش آمرزش بخواهید که آمرزنده است، برکات خود را از آسمان بر شما فرو مى بارد و با اموال و فرزندان، شما را یارى مى دهد و باغستانها و نهرهاى پرآب را در اختیارتان مى گذارد.»
آنگاه علی (ع) فرمودند: «من استغفاری را به تو یاد میدهم که هنگام خواب، باید آن را تلاوت کنی که این اگر این #استغفار را هر شب قبل از خواب بخوانی خداوند روزی تو را افزایش میدهد.
سپس نسخه استغفار را برای او نوشته و به او دادند و فرمودند: هرگاه برای خواب به بستر رفتی و خواستی بخوابی، این استغفار را بخوان و گریه کن و اگر اشکت نیامد، حالت گریه به خود بگیر و تباکی کن.
امام حسن (ع) میفرمایند: مرد عرب رفت و سال بعد خدمت پدرم رسید و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! خداوند نعمتش را بر من تمام کرد. و آنقدر به من مال و ثروت و مکنت عطا کرد که از زیادی اموال، محل نگهداری آنها برایم تنگ شده و جایی برای بستن و محافظت شتران و گوسفندانم ندارم
امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: ای برادر عرب! سوگند به آن خدایی که محمد (ص) را به رسالت برانگیخته است، هر بندهای که این استغفار را قرائت کند و به آن خدا را بخواند، خداوند گناهان او را میبخشد، حوایج مشروع او را برآورد، و برکت این استغفار مال و فرزند او را زیاد کند(۹) .
2⃣.مایه امان از عذاب
«وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»(۱۰)
آیه شریفه دلالت دارد که خداوند در دو صورت، مردم را عذاب نمى کند:
1- زمانى که پیامبر (ص) در میان مردم باشد.
2- زمانى که مردم #استغفار کنند.
حضرت علی (ع) مى فرماید:
«کَانَ فِى الْاَرْضِ اَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللّهِ، وَ قَدْ رُفِعَ اَحَدُهُمَا، فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ: اَمَّا الْاَمَانُ الَّذِى رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله علیه وآله وَ اَمَّا الْاَمَانُ الْبَاقِى فَالْاِسْتِغْفَارُ. قَالَ اللّهُ تَعَالَى: وَ مَا کَانَ اللّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَ اَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ(۱۱)؛
دو چیز در زمین، مایه امان از عذاب خدا بود: یکى از آن دو برداشته شد. پس دیگرى را دریابید و بدان چنگ زنید. امانى که برداشته شد، رسول خدا (ص) بود و امان باقى مانده، آمرزش خواهى است که خداى بزرگ به رسول خدا (ص) فرمود: خدا آنان را عذاب نمى کند؛ در حالى که تو در میان آنانى و عذابشان نمى کند تا آن هنگام که #استغفار مى کنند.»
3⃣.رفع غم و گرفتاریها
در کلمات نورانی پیامبر و اهلبیت پاکش (ع) #استغفار و عذرخواهی از خدای مهربان، به عنوان یکی از مهمترین عوامل نجات از گرفتاریها و بهترین سبب زدودن غم و اندوه معرفی شده است.
رسول خدا (ص) در سخن زیبایی میفرمایند:
«مَنْ کَثُرَ هُمُومُهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ(۱۲) ؛
هر کسی غم و غصهاش زیاد است، باید زیاد استغفار کند.»
آن حضرت در عبارت دیگری میدان تأثیر استغفار را گستردهتر معرفی کرده و میفرمایند:
«عَلَیْکَ بِالاسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ الْمَنْجَاةُ(۱۳) ؛
بر تو باد به #استغفار و عذرخواهی از خداوند که #استغفار ، نجاتدهنده (انسان از مشکلات و سختیها) است.»
#ادامه 👇👇👇
#ادامه 👇👇👇
محمد بن ریان گوید: نامهای به امام هادی (ع) نوشته و از آن حضرت دعایی خواستم برای رهایی از سخنیهایی و بلاهایی که نازل میگردد و مشکلاتی که دست و پاگیر انسان میشود و در نامهام تأکید کردم: همانگونه که پدران گرامیشان به دوستانشان مطالب خاصی را میآموختند، به من نیز دعایی مخصوص بیاموزند (که بهره فراوان ببرم)، حضرت در جواب چنین مرقوم فرمودند:
«الْزَمِ الِاسْتِغْفَارَ (۱۴)
همیشه و در همه حال با استغفار همراه باش (و آن را ذکر کن!»
رسول خدا (ص) در کلام دلنشینی، برای نجات از غم و اندوه و تنگناهای زندگی، به زیاد گفتن #استغفار سفارش کرده است:
«مَنْ أَکْثَرَ االِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ کُلِّ ضِیقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ(۱۵) ؛
هر کسی زیاد استغفار کند خداوند، نسبت به هر غصه و اندوهی گشایشی برایش قرار دهد و از هر تنگنایی راه خروجی پیش پایش گذارد و از جایی که گمان ندارد او را روزی میدهد.»
در برخی از روایات #استغفار عامل جلوگیرى از بلاها بیان شده است. رسول خدا (ص) مى فرمایند:
«اِدْفَعُوا اَبْوَابَ الْبَلاَیا بِالْاِسْتِغْفَارِ(۱۶) ؛
درهاى بلاها را با آمرزش خواهى ببندید.»
4⃣. وسیله آمرزش بندگان
پیامبر اسلام (ص) میفرمایند:
«أکثِرُوا مِن الاستِغفارِ فانّ اللَّهَ عزّ وجل لم یُعَلِّمْکُمُ الاستِغفارَ الّا وهُو یُریدُ أن یَغفِرَ لَکُم (۱۷) ؛
زیاد استغفار کنید؛ زیرا خداوند عزّ و جل استغفار را به شما یاد نداد، مگر براى اینکه مىخواهد شما را بیامرزد.»
خداوند در آیه شریفه میفرماید:
«وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أو ظَلَمُوا أنفُسَهُم ذَکَرُوا اللهَ فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم وَ مَن یغفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ اللهُ (۱۸) ؛
(بندگان خوب من) آنهایی هستند که هرگاه کار ناشایستی انجام دهند یا به خودشان ستم کنند، خدا را یاد میکنند و برای بخشش گناهان #استغفار میکنند و جز خدا چه کسی گناهان را میآمرزد؟»
در کتاب «امالى صدوق» از امام صادق (ع) نقل شده: هنگامیکه این آیه نازل شد و گناهکاران #توبه کار را به آمرزش الهى نوید داد، ابلیس سخت ناراحت شد و تمام یاران خود را با صداى بلند دعوت کرد! آنها از وى علت این دعوت را پرسیدند، او از نزول این آیه اظهار نگرانى کرد، شیاطین پیشنهادهایی دادند که پذیرفته نشد، در این میان شیطانى بنام «وسواس خناس» گفت من مشکل را حل میکنم، ابلیس پرسید: از چه راهی؟ گفت: فرزندان آدم را با وعدهها و آرزوها، به گناه آلوده مى کنم و هنگامیکه مرتکب گناهى شدند، یاد خدا و #استغفار و بازگشت بهسوی او را از خاطر آنها مى برم، ابلیس گفت: راه همین است و این مأموریت را تا پایان دنیا بر عهده او گذاشت» (۱۹) .
روشن است که فراموش کارى #استغفار بهد از گناه، نتیجه سهل انگارى و وسوسه هاى شیطانى است و تنها کسانى گرفتار آن مى شوند که خود را در برابر وسواس خناس تسلیم کنند و بهاصطلاح با او همکارى نزدیک نمایند! ولى مردان بیدار و با ایمان، کاملاً مراقبند که هرگاه خطایى از آنها سرزد، در نخستین فرصت عواقب آن را با آب #توبه و #استغفار از دل و جان خود بشویند و دریچه هاى قلب خود را به روى شیطان و لشکر او ببندند که آنها از درهاى بسته قلب وارد نمى شوند!» (۲۰)
5⃣. نجات از قرض و پرداخت بدهی
یکی از مشکلات اقتصادی مسلمانان و مخصوصاً دوستان امیرالمؤمنین (ع)، گرفتار شدن به قرض و وامهای درازمدت است که در موارد بسیار با ربا و سوددهی غیرمجاز همراه است و باعث خمودی و انحطاط فکری مسلمین و ضررهای سنگین مالی و سقوط در گرداب گناه گشته و عواقب سوئی را برای فرد و جامعه در بردارد و ضربههای سهمگینی بر پیکر نظام اقتصادی اجتماع وارد میسازد.
از طرفی، اشخاص بسیاری برای بهبود زندگی خویش، ناچار به گرفتن وام بدون بهره هستند. این گونه وام گرفتن، هر جند ضرری به همراه ندارد؛ بلکه در بسیاری از اوقات گرههای کور اقتصادی وامگیرندگان را باز میکند و برای وامدهندگان ثواب عظیم و برکات فراوانی را به دنبال دارد؛ اما فرورفتن در گرداب قرض و دست و پا زدن برای بازپرداخت وام، یکی از مشکلات سختی است که مؤمنان را در دنیا گرفتار و فکر آنها را مشغول و عمرشان را کوتاه میکند؛ چرا که غم و غصه پرداخت اقساط ماهیانه و تأمین وجه چکهایی که به اشخاص مختلف داده است، برای کسی که قدرت پرداخت آن را ندارد، آرامش زندگیش را سلب میکند و سلامت جسم و جانش را به خطر میاندازد.
در کلمات نورانی اهلبیت (علیهمالسلام) برای رهایی از این مشکل و سهولت در پرداخت بدهی، راههایی بیان شده که یکی از مهمترین آنها، زیاد #استغفار نمودن و عذرخواهی کردن از خدا در ساعات شب و روز است.
#ادامه 👇👇👇👇
#ادامه👇👇👇👇
اسماعیل بن سهیل گوید: برای امام باقر (ع) نامهای نوشتم، (مشکل خود را عنوان کردم) که گرفتار قرض سنگینی شدهام بهگونهای که فکرم را مشغول کرده و آبرویم را به خطر انداخته است.
حضرت در جواب نامهام نوشتند:
«أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ (۲۱) ؛
زیاد استغفار کن و زیانت را به تلاوت سوره انا انزلناه تر و تازه گردان (سوره قدر را مرتب تلاوت کن)»
6⃣. رسیدن به درجات بالای معنوی
حضرت على (ع) مى فرمایند:
«اِنَّ الْاِسْتِغْفَارَ دَرَجَةُ الْعِلِّیینَ (۲۲) ؛
همانا آمرزش خواهى، درجه علّیین [و والامقامان] است.»
چرا کسانی که اهل #استغفار هستند به این درجه میرسند؟ اصلاً چرا ما باید از گناهانمان #استغفار کنیم؟
فایدة بزرگ #استغفار این است که ما را از غفلت نسبت به خود باز میدارد. ما گاهی در مورد خودمان دچار اشتباه میشویم. آنگاه که به فکر #استغفار میافتیم، گناهان، خطاها، خیرهسریها، پیرویهایی که از هوای نفس کردهایم، ظلمی که به نفس خودمان نمودهایم، ظلمی که به دیگران روا داشتهایم، جلوی چشم ما مجسّم میشود و به یادمان میآید که چه کردهایم؛ آنوقت از غرور، نخوت و غفلت فاصله میگیریم. این حالت بهترین #استغفار است.
نقل شده فردی در نجف بود که اهل آزار مردم و اهل شراب و اعمال زشت بود. مرحوم قاضی طباطبایی (ره) با او رفیق میشود و خود را به او نزدیک میکند. این فرد به مرحوم قاضی میگوید: تو از من چه میخواهی؟ ایشان میگوید: هیچی، فقط امشب دو رکعت نماز شب بخوان. آن فرد میگوید: من نماز صبح هم نمیخوانم چه برسد به نماز شب. قاضی میگوید: امشب من تو را بیدار میکنم که نماز بخوانی.
این فرد به کمک آقای قاضی (ره) از خواب بیدار میشود و شروع میکند به نماز شب خواندن و تا اللهاکبر میگوید ، اشک از چشمانش سرازیر میشود و همین سبب #توبه و بازگشت او میشود.
مرحوم قاضی (ره) در باره این شخص میفرماید: او با خدا قهر کرده بود و من او را با خدا در رودربایستی انداختم؛ و این زمینهای شد تا #استغفار و #توبه کند.
📚منابع
۱. ذاریات/18.
۲. بحار الأنوار، ج25، ص 204.
۳. نحل/112.
۴. هود /3.
۵. همان/52.
۶. خصال، ج2، ص 505.
۷. تحف العقول عن آل الرسول (ص)، ص 174.
۸ . نوح/ 10ـ 12.
۹. صحیفه العلویه الجامعه، ص 659. (متن این استغفار در ص 164 تا 168، کتاب مذکور آمده است.)
۱۰. انفال/ 33.
۱۱. نهج البلاغه، حکمت 88.
۱۲. نوادر راوندی، ص 16.
۱۳. همان، ص 5.
۱۴. سفینة البحار، ج6، ص 658.
۱۵ . بحارالانوار، ج 74، ص 172.
۱۶. میزان الحکمه، ح 15083.
۱۷. دعوات راوندی، ص 31.
۱۸. آل عمران/ 135.
۱۹. امالی صدوق، ص 465.
۲۰. تفسیر نمونه، ج3، ص100.
۲۱. کافی، ج5، ص 317.
۲۲. نهج البلاغه، حکمت 417، ص 729.م
🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
esteghfar.pdf
125.2K
#دانلود
🔰متن #استغفار از حضرت علی علیهالسلام برای افزایش روزی
که در متن #منبر بالا به آن اشاره شده است
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#تبلیغ
🌺 بمناسبت اول تیرماه و روز #تبلیغ ، نگاهی به جایگاه دینی #تبلیغ، ارزش و اهمیت آن میپردازیم 🌺
💠 واژه شناسی
🔰 «تبلیغ»، از ریشه «بلوغ» و «بَلاغ»، به معنای رساندن کامل پیام، خبر، اندیشه و سخن به دیگری است و «مبلّغ»، کسی است که با همه توان تلاش می کند تا موادّ تبلیغی همراه خود را به مقصد نهایی ـ که اندیشه و دل مخاطب است ـ برساند.
در قرآن کریم، واژه «تبلیغ» و مشتقّات آن، 27 بار تکرار شده است. البته عناوین دیگری مانند: هدایت، دعوت، موعظه، تبشیر، تخویف، انذار، امر به معروف و نهی از منکر نیز با عنوان تبلیغ، ارتباط نزدیک دارند، اما هیچ یک، از بار فرهنگی واژه «تبلیغ» در انتقال پیام ها برخوردار نیستند. از نگاه قرآن و احادیث اسلامی، رساندن پیام های سازنده خداوند مهربان به اندیشه و دل مردم، مهم ترین وظیفه پیامبران الهی و ادامه دهندگان راه آنان است.
💠 ضرورت تبلیغ در کلام رهبر
🔰 مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، با توجه به ضرورت امر تبلیغ می فرمایند: «برای این که بتوانیم بر فرهنگ غلط غربی غلبه کنیم و فرهنگ غنی اسلامی را ـ که بهترین و بزرگ ترین فرهنگ دنیا است ـ جای گزین آن سازیم، واجب است که نخست ایمان اسلامی در ذهن مردم و اندیشه های نو اسلامی به مردم ارائه شده و سپس این فکر با این پشتوانه به دنیا عرضه شود».
💠 تبلیغ، تکلیف دینی
🔰 تبلیغ و رساندن پیام دین به مردم، وظیفه ای شرعی و همگانی است که با انجام دادن آن توسط یک گروه از مسلمانان، از دیگران برداشته می شود. قرآن کریم در آیات متعددی، با توصیه به دعوت مردم به سوی خداوند از رهگذر موعظه، حکمت و جدال احسن، آن را نیکوترین سخن بر شمرده و با آوردن آیه ای که کوچ کردن به قصد فراگیری دین را بر عده ای واجب می کند، تبلیغ دین را هدف نهایی فراگیری دانش دینی دانسته است. در نمونه ای از آیات می خوانیم: «و شایسته نیست مؤمنان، همگی کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه ای از آنان، دسته ای کوچ نمی کنند تا [دسته ای بمانند و] در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را ـ وقتی به سوی آنان بازگشتند ـ بیم دهند؛ باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند»
💠 ارزش تبلیغ
🔰 آگاه سازی بندگان از دین و پیام های سازنده آن، چنان ارجمند و والاست که رسول خدا صلی الله علیه و آله به پیشوای پارسایان فرمود: «ای علی! اگر خداوند به دستان تو انسانی را هدایت کند، از آن چه خورشید بر آن تابیده برای تو بهتر است». هم چنین در روایت دیگری چنین نقل شده است: روزی داوود پیامبر علیه السلام ، به تنهایی به صحرا رفت. خداوند به او وحی فرستاد: ای داوود! چرا تو را تنها می بینم؟ داوود گفت: «خدایا! اشتیاق من به دیدار تو زیاد شده و خَلق تو میان من و تو فاصله انداخته است». خداوند به او وحی فرستاد: «به سوی مردم بازگرد که اگر بنده گریز پایی را نزدم آوری، نام تو را در لوح به زیبایی ثبت خواهم کرد».
💠گروه های تبلیغی در آغاز اسلام
🔰 یکی از برنامه های فرهنگی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، تشکیل گروه های تبلیغی و اعزام آن ها به میان قبایل و مراکز جمعیت بود که دل های قبایل بی طرف را به سوی معارف اسلام می کشاند.
مبلّغان ورزیده که حافظ قرآن و احکام و سخنان پیامبر بودند، به قیمت جان خود، عقاید اسلامی را با روشن ترین بیان و واضح ترین روش به گوش مردم دور دست می رساندند. در این میان، برخی از قبایل وحشی و پست، با گروه تبلیغی که نیروهای معنوی اسلام بودند و هدفی جز ترویج خداپرستی و ریشه کن ساختن کفر و بت پرستی نداشتند، از در حیله و تزویر وارد شده، آنان را به وضع رقّت باری به قتل می رسانیدند.
💠 فضیلت مبلّغ
🔰 از نگاه قرآن و حدیث، مبلّغ دین جایگاهی عظیم داشته و از او به بزرگی یاد شده است. در آیه 33 از سوره فصلت، خداوند متعال می فرماید: «و کیست خوش گفتارتر از آن کس که به سوی خدا دعوت نماید و کار نیک کند و گوید: من [در برابر خدا] از تسلیم شدگانم؟».
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز در توصیف مبلّغان دین فرمودند: «بهترین امّت من کسی است که به سوی خداوند متعال فرا خوانَد و بندگانش را با او دوست سازد».
💠 دعای پیامبر صلی الله علیه و آله برای مبلّغان
🔰 در تبیین اهمیت مبلّغان دین، حضرت علی علیه السلام به بیان خاطره ای از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرداخته و می فرمایند: «رسول خدا صلی الله علیه و آله سه بار فرمود: خداوندا! به جانشینانم رحمت فرود آور. گفته شد: ای رسول خدا! جانشینان شما کیان اند؟ فرمود: آنان که حدیث و سنّت مرا تبلیغ می کنند و آن ها را به امت من می آموزند». با توجه به این روایت زیبا که در آن، از مبلغان دین با عنوان جانشینان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله یاد شده، درمی یابیم که مهاجرانِ فرهنگ دین، در اسلام از موقعّیتی سترگ و شایسته تکریم برخوردارند.
#ادامه 👇👇
#ادامه 👇👇
💠 سیره تبلیغی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
🔰 استاد اندیشمند، شهید مرتضی مطهری درباره سیره تبلیغی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می نویسد: «پیامبر اسلام، در تبلیغ اسلام سهل گیر بود، نه سخت گیر؛ بیش تر بر بشارت و امید تکیه می کرد تا بر ترس و تهدید. در کار تبلیغ اسلام تحّرک داشت؛ به طائف سفر کرد. در ایّام حج در میان قبایل می گشت و تبلیغ می کرد. یک بار علی علیه السلام و بار دیگر مَعاذ بن جَبَل را به یمن برای تبلیغ فرستاد. مُصعَب بن عُمیر را پیش از آمدن خودش برای تبلیغ مردم مدینه به مدینه فرستاد. گروه فراوانی از یارانش را به حبشه فرستاد. در سال ششم هجری، به سران کشورهای جهان نامه نوشت و نبوت و رسالت خویش را به آن ها اعلام کرد. در حدود صد نامه از ایشان باقی است که به شخصیت های مختلف نوشته است».
💠 پاداش مبلّغ
🔰 مبلّغ، در ازای کاری که انجام می دهد، از پاداش های گران سنگی چون دوستی خداوند و بهشت برین برخوردار می گردد. رسول خدا صلی الله علیه و آله به ما آموخت که: «خدا را برای مردم محبوب سازید تا خداوند، شما را دوست داشته باشد». ایشان در کلام گهر بار دیگری می فرماید: «هر کس حدیثی را به امّتم برساند که با آن، سنّتی را بر پا دارد یا بدعتی را در هم شکند، بهشت، از آنِ او خواهد بود». بر پایه آموزه های دین، مبلغ در پاداش عمل دیگران به آموخته هایش شریک خواهد بود، تا آن جا که پیامبر فرمودند: «شخصی روز قیامت می آید در حالی که نیکی های او به سان ابر متراکم یا هم چون کوه های استوار است. می گوید: پروردگارا! چگونه این ها از من است، در حالی که بدان ها عمل نکرده ام؟! خداوند می فرماید: این دانش توست که به مردم آموختی و پس از تو بدان عمل شده است».
💠 هنر و تبلیغ
🔰 استفاده از روش های القای غیر مستقیم برای تأثیر گذاری بر مخاطبان، می تواند در اطلاع رسانی دینی نیز سودمند باشد؛ روش هایی چون فیلم، کارتون، تئاتر، نقاشی، خط، بازی های رایانه ای، مسابقه و سایر شیوه هایی که پیام دین را به زبان روز و به گونه ای غیرمستقیم بیان دارد.
استفاده از شیوه های نوین در تبلیغات مسموم جامعه های غربی، امری آشکار بوده و یکی از عوامل تاثیرگذاری آن ها بر جوامع دیگر، به ویژه نسل جوان کشورها می باشد.
💠 تأکید مقام معظم رهبری بر استفاده از هنر
🔰 مقام معظم رهبری، استفاده از هنر را برای انتقال پیام دین، انقلاب و نظام اسلامی، امری حتمی و ضروری دانسته و همه هنرمندان متعهد را برای تلاش در این جهاد مقدس فراخوانده اند. ایشان در یکی از دیدارهایشان با هنرمندان فرمودند: «اگر یک انقلاب، یک فرهنگ، یک تمّدن و یک حقیقت به میدان هنر راه نیابد و از شیوه های هنری برای مطرح شدن بهره گیری نکند، آن انقلاب، فرهنگ و تمّدن، در جامعه رشد نخواهدکرد». ایشان هم چنین در جایی فرمودند: «هنر، بهترین و رساترین وسیله تبلیغ است».
💠 مبلغان و نسل جوان
🔰 یکی از ضرورت های تبلیغی، توجه به نسل جوان و آشنایی با نیازمندی های روحی و روانی آن هاست. بی گمان، راه روشنی که جوانان امروز و هر روز جامعه دینی را به ارمغان جاودان و سعادت آفرین می رساند، تنها ارائه جلوه های زیبای دین داری، فراهم سازی فضای پرجاذبه معنویت اندیشی و بیان آموزه های زنده، پویا و هم سو با جاذبه های فطری، احتیاجات روحی و توان مندی های جسمی خواهد بود. جوانان، ارزش های واقعی و معارف روشنگر مذهبی را با قالبی نو، به روز، پرتنوع و همراه با هم زبانی و مهربانی می طلبند و شیفته دین باوری، فضیلت پذیری، احساس خداجویی، خداپرستی و درست فهمی مبانی دینی اند.
💠 سفارش امام
🔰 حضرت امام خمینی رحمه الله ، درباره پیوند جوانان و روحانیان می فرمایند: «از روحانیون عظیم الشأن تقاضا دارم که با طبقات جوان به چشم عطوفت و پدری نظر کنند». «با روی گشاده و آغوش باز حرف های آنان را بشنوند و اگر بیراهه می روند، با بیانی آکنده از محبت و دوستی، راه راست اسلامی را نشان آن ها دهند و باید به این نکته توجه کنید که نمی شود عواطف و احساسات معنوی و عرفانی آنان را نادیده گرفت و فورا رنگ التقاط و انحراف بر نوشته هایشان زد و همه را یک باره به وادی تردید و شک انداخت».
📚 منبع
مجله گلبرگ
🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#منبر
#حضرت_معصومه (س)
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺 بمناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) 🌺
🔰 حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) دارای شخصیتی رفیع و والا مقام میباشد بطوری که ائمه طاهرین ( علیهم السّلام ) از این بانو، با جلالت و تکریم یاد کردهاند و حتی پیش از ولادت آن حضرت، بلکه پیش از ولادت پدر بزرگوارش، نام او بر لسان بعضی از ائمه ( علیهم السّلام ) آمده و از مقام والای او سخن گفتهاند که به بعضی از آنها اشاره میشود.
امام صادق ( علیه السّلام ) میفرمایند:
«اَلا اِنَّ قم حَرَمی و حرم وُلدی من بعدی...»(۱)
بدانید قم حرم من و حرم فرزندانم پس از من است، زنی از فرزندان من در این شهر در میگذرد که او دختر موسی است...».
امام صادق ـ علیه السّلام ـ در حدیثی دیگر پیش از اینکه این فرزند گرانقدر متولد شود از فضیلت زیارت و مدفن او سخن میگوید و شیعیان را به اهمیت آن توجه میدهد و میفرماید
«شهر قم، حرم ما است و در آن زنی از فرزندان من مدفون میشود، به نام فاطمه هر کس او را زیارت کند بهشت برای او ثابت میشود...»( ۲ )
همه این بیانات حاکی از شأن و عظمت و فضیلت این بانوی مکرم اسلام میباشد. بیشک این فضایل و خصوصیات اخلاقی این بانوی بزرگ است که او را دارای چنین مقام و منزلتی نموده است چون امام موسی کاظم ( علیه السّلام ) دارای ۳۷ فرزند بود که در میان آنها این بانوی مکرم است که مثل ستارهای درخشان میدرخشد و در میان فرزندان امام کاظم ( علیه السّلام ) بعد از امام رضا ( علیه السّلام ) هیچ کدام هم سنگ او نمیباشد. حال به خصوصیات و فضایلی اشاره میکنیم که باعث عظمت و درخشش او در میان دیگر امامزادگان شده است.
💠 شرافت خانوادگی
🔰 او ماه تابانی است که از برج امامت طلوع کرده در آغوش امامت تربیت یافته، قنداقه امامت را نیز در دامن خود پرورش داده است زیرا او دختر امام، خواهر امام و عمه امام است. همة نیاکان او مشعل داران امامت، پرچمداران هدایت، اسوههای فضیلت و استوانههای ولایتند. و مادر بزرگوارش از بانوان با فضیلت و از اسوههای تقوی و شرافت و از زنان کم نظیر تاریخ بشریت است.
بدیهی است که تأثیر شخصیت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان را نمیتوان انکار کرد این ویژگی در وجود حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) نیز بروز یافت و از هر دو طرف فضایلی را به ارث برد و میتوان سر برتری آن حضرت بر دیگر فرزندان موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ را در همین نکته یافت. البته این نمیتواند به معنای تأثیر نداشتن تلاش و کوشش آن حضرت در این راه باشد بلکه علاوه بر همة شایستگیهای فردی که در وجود خویش به وجود آورده بود از این عوامل نیز به عنوان مکمل و پشتوانه ترقی و تکامل معنوی اخلاقی و علمی سود میبرد.
💠 عبادت حضرت معصومه ( سلام الله علیها )
🔰 بنا به تصریح قرآن هدف از خلقت انسان چیزی جز عبادت و بندگی خداوند نیست کسانی که به این هدف مهم پی بردند در راه رسیدن به عالیترین مرحله آن سر از پا نمیشناختند.
یکی از عالیترین نمونههای عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل بیت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) میباشد. او با عبادت و شب زندهداری هفده روزهاش در واپسین روزهای عمر شریفش در مدت اقامتش در منزل موسی بن الخزرج، گوشهای از یک عمر عبودیت و خضوع و خشوع آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پاک الهی است.(۳)
💠 محدثه بودن آن حضرت
🔰 از ویژگیهای حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) این بود که علوم اسلام و آل محمد ( صلّی الله علیه و آله ) آگاهی داشت و آن حضرت از جمله روایت کنندگان حدیث بود و چندین حدیث است که در سند آنها نام حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) به چشم میخورد که علامه بزرگوار امینی در کتاب شریف الغدیر به بعضی از آنها استناد میکند مانند، عن فاطمه بنت علی بن موسی الرضا حدثتنی... «من کنت مولاه فعلی مولاه»(۴).
نقل این احادیث حاکی از مقام علمی والای آن بانو میباشد.
💠 لقب معصومه ( سلام الله علیها )
🔰 مقام عصمت که عالیترین مقام معنوی و پاکی است، درجاتی دارد، و در وهله اوّل بر دو گونه است:
1⃣. معصوم از خطاء
2⃣. معصوم از گناه.
حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ مانند حضرت زینب ـ علیها السّلام ـ در یکی از درجات عصمتند، گر چه در درجات چهارده معصوم ـ علیهم السّلام ـ نباشد.
روایت شده حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی» (۵)
#ادامه 👇👇
#ادامه 👇👇
کسی که معصومه را در قم زیارت بکند مانند آن است که مرا زیارت کرده است. گرچه شواهد و قرائن در مورد مقام عصمت حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) بسیار است، ولی سخن فوق از امام معصوم ( علیه السّلام ) شاید اشارهای باشد که حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) دارای مقام عصمت بوده است، ضمناً این سخن بیانگر آن است که: این لقب را حضرت رضا ( علیه السّلام ) به فاطمه کبری ( سلام الله علیها ) داده است. و گرنه نام آن حضرت معصومه نمیباشد.
💠 شفاعت گسترده
🔰 اعتقاد به شفاعت انبیاء و اولیاء از ضروریات مذهب شیعه است و هیچ تردیدی در آن نیست.
و بالاترین جایگاه شفاعت، از آن رسول گرامی اسلام ( صلّی الله علیه و آله ) است که در قرآن کریم از آن به (مقام محمود) تعبیر شده است. همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم ( صلّی الله علیه و آله ) هم شفاعت گستردهای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است.
1⃣. خاتون محشر، صدیقه اطهر، حضرت فاطمه ( سلام الله علیها )
2⃣. شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه ( علیها السّلام ) .
امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ در این رابطه میفرماید: «تَدخل بِشفاعتها شیعتنا الجنته باجمعهم»(۶).
با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت میشوند.
💠 زیارتنامه مخصوص
🔰 یکی از شواهد عظمت استثنایی حضرت معصومه (سلام الله علیها ) زیارتنامهای است که به خصوص، حضرت رضا ( علیه السّلام ) در شأن او صادر فرموده است. زیرا بعد از فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) تنها زیارتی که از امام معصوم برای یک زن نقل شده، زیارت حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) است و هیچ یک از بانوان خاندان عصمت و طهارت زیارت مخصوص از امام ندارد.
پی نوشتها:
۱ . سفینة البحار، ج 2، ص 276.
۲ . علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 6، ص 216.
۳ . قم شناسی و گردشگری، ص 292.
۴ . علامه امینی، الغدیر، ج 1، ص 196.
۵ . ریا حین الشریع، ج 5، ص 35.
۶ . علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 6، ص 228.
🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌺دعوت طلاب و فضلا به هجرت بلند مدت در ١۲ استان🌺
مقام معظم رهبری (مدظله العالی):
روستاها باید عالم پیدا کند عالم باید برود و در آنجا دو سال یا سه سال بماند نمی گوییم تا آخر عمر بماند.
به گزارش روابط عمومی «معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه»، از فضلا و روحانیون حوزه های علمیه بلند مدت و سفیران هدایت جهت هجرت بلندمدت به استان های ذیل ذعوت به عمل میآید:
١. البرز؛ ۲. ایلام؛ ۳. آذربایجان غربی؛ ۴. بوشهر؛ ۵. تهران؛ ۶. سمنان؛ ۷. سیستان و بلوچستان؛ ۸. کردستان؛ ٩. کرمانشاه؛ ١۰. گیلان ١١. هرمزگان؛ ١۲. یزد.
#مزایا:
علاوه بر امکان ترویج و نشر معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت و بهره مندی از برکات معنوی و اجر اخروی مزایایی زیر تعلق میگیرد:
١. پرداخت حقالتبلیغ؛
۲. پرداخت کمک هزینه اجاره مسکن؛
۳. برخورداری از امتیازات و سوابق تبلیغی؛
۴. بهرهمندی از خدمات مراکز حوزوی؛
۵. امکان ادامه تحصیل در سطوح ۲ و ۳ و رشتههای تخصصی تبلیغ به صورت غیر حضوری و نیمه حضوری؛
۶. امکان ادامه تحصیل دروس حوزوی به صورت غیر حضوری.
۷. امکان گراندن دوره سربازی و اخذ پایان خدمت
#شرایط:
١. دارا بودن حداقل پایه ۸ حوزه (سطح ۲)؛
۲. تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت؛
۳. گذراندن دوره بدو تبلیغ؛
۴. حضور حداقل یک سال به همراه خانواده در محل تبلیغ؛
۵. تشکیل پرونده در سامانه سماوات.
#ثبتنام از طریق آدرسهای ذیل:
١. #سامانه_سماوات به نشانی
www.zitova.ir
www.mobaleghan.com
۲. مدرسه مبارکه دارالشفاء ساختمان آموزش، دفتر هجرت. تلفن: ۰۲۵۳۷۸۳١١٩
۳. دفتر معاونت تبلیغ و امور فرهنگی مرکز معاون مدیریت حوزه علمیه استان
🌺معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه🌺