هر چیزی باید یک دلیل، یک علت و یک معلول داشته باشد. این گچ را که کشیدم یا باید سفید کند یا باید سیاه کند اما اگر همین گچ را یکجا میکشم سفید است، یکجا میکشم سیاه است، این باید یک چیز دیگر باشد و نباید یک علت و یک معلول بیشتر داشته باشد. ذغال باید سیاه کند، اگر ذغال را میکشم سفید میکند این بسیار تعجب انگیز است. یک موسی و یک عصاست. عصا را به سنگ میزند آب در میآید، به آب میزند خشک میشود. هر دویش هم آیه قرآن است. از این چه میفهمیم؟ از این میفهمیم که خدا هر کاری بخواهد بکند، میکند. حالا که خدا هر کاری بخواهد بکند، میکند. ماجرای طوفان شن در طبس را به یاد میآورید که چه طور وحشت را به جان طاغوتیان افکند؟ خدا هر کاری بخواهد بکند، میکند. در خانه خدا برویم، خدایی که با یک موسی و یک عصا چنین کاری میکند و لذا میگویند که خدا سبب ساز است و خدا سبب سوز است. آتش سبب سوختن است اما ابراهیم که در آتش میافتد، خدا این سبب را میسوزاند، یعنی جلوی سوزاندن آتش را میگیرد. اینجا سبب سوز است. یک چیزی سبب ساز است، شن به درد هلیکوپتر نمیخورد اما خدا شنهای طبس را به جان هلیکوپتر سبب قرار میدهد. پس گاهی آتشی که میسوزاند جلوی سوزاندنش را میگیرد، گاهی شنی که به درد نمیخورد، سه کیلویش روی یک بیل هوا میرود. هم سبب ساز است هم سبب سوز است. هم عصا را به خشکی میزند آب بیرون میآید و هم وقتی که به دریا میزند، خشک میشود. خدا، خداست.
💠 مساله دیگر دعاهایی است که مستجاب نمیشود:
علت اول این است که یکسری دعاها اگر زود مستجاب بشود ما رشد نمیکنیم. ما اگر سال اول میگفتیم: خدایا صدام نابود بشود، نابود میشد، ما پنج هزار بسیجی بیشتر در ایران نداشتیم، هرچه طول میکشد مثل گلابی که هرچه بزرگتر باشد، شیرینتر میشود. مثل چیزی که هرچه جوش میآید مایه دارتر میشود. طول کشیدن یک ضررهایی دارد، عزیزانمان را از دست میدهیم اما یک خوبیهایی هم دارد، اگر یک روز آفتاب بتابد یک چند توت بیشتر نمیرسد اما هرچه تابش این آفتاب بیشتر باشد، توتهای نارس هم کم کم میرسند. باید در این جریان باشیم. این خودش یک نکتهای است. گاهی هم یک اشکالاتی از ما است. آقا جان شما که به مسجد میروی، پاک باش و به مسجد برو. پاک باشم یعنی چه؟ یعنی قلبت پاک باشد، آخر با کینه نمیشود که به مسجد رفت.
💠 بگذار من یک آیه بخوانم،
قرآن میگوید: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ»(نور/22)، بیایید همدیگر را عفو کنیم. همین امشب که مثلا میخواهید به مسجد بروید، شب نوزدهم است. خدایا یک کسانی به من فحش دادند، همه را بخشیدم. یک کسانی غیبتم را کردند، همه را بخشیدم. یک کسانی به من تهمت زدند، همه را بخشیدم. «وَ لْیَعْفُوا»، عفو کنید، بعد میگوید «وَ لْیَصْفَحُوا» بیایید عیب همدیگر را نبینید. بعد در ادامه میگوید: «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»، «أَ لا تُحِبُّونَ»، آیا خوشت نمیآید؟ آیا دوست نداری؟ «أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ»، آیا دوست نداری خدا تو را ببخشد؟ آخر نمیشود من از او نمیگذرم. بعد به مسجد میرود و میگوید: خدایا از سر تقصیرات من بگذر. میگوید: نخیر من هم از تو نمیگذرم. آخر اینقدر کینه داری که دیگر نمیشود تو را بخشید. کینه اصلا چیز خوبی نیست. حالا یک چیزی گفت. تو از او بگذر. تو او را عفو کن. تو نادیده بگیر. نمیخواهی خدا تو را ببخشد؟ اگر میخواهی خدا تو را ببخشد، تو هم لغزش دیگران را ببخش. «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ»(نور/ آیه 22) پس یکی از راههایی که خدا ما را بخشید، این است که ما همدیگر را عفو کنیم. اگر کسی خطایی کرد ما خطای او را نادیده بگیریم. بالاخره هرکسی عصبانی میشود و فحش و ناسزایی میگوید. ظرفیتها کم است. شما ببخشید.
راه دوم برای آدمی که میخواهد به مسجد یا حسینیه برود تا دعا کند و دعایش مستجاب بشود. اگر خواستیم هواپیما پرواز کند باید به او بنزین بزنیم. نمیشود که در هواپیما آب ریخت. اگر در هواپیما به جای بنزین، آب بریزی، هر چه خلبان، خلبان خوبی باشد باز هم راه نمیرود. آب در آن است. اگر در ماشین آب بریزی حرکت نمیکند. در شکم شما لقمه حرام است. اگر لقمه حرام باشد، دعا مستجاب نمیشود. ماشین باید بنزین داشته باشد تا راه بیافتد.
🔻 ادامه 👇👇
💠 حدیث داریم اگر میخواهید دعایتان مستجاب بشود
فکر لقمه هایتان باشید. بعضی جنسها یک در و دروازه هم میخواهد. «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» بگو: آقا مرا اذیت میکند. در قرآن سه جمیل داریم. خیلی لطیف است. میگوید: «فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً»(معارج/5)، یک جا میگوید: «وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً»(مزمل/10)، یکجا هم میگوید: «فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ»(حجر/85) چه کتاب قشنگی است. چه دین خوبی است. قرآن میگوید: تو را ناراحت کردند؟ صبر کن، صبر جمیل داشته باش. فحش نده، نفرین نکن. صبر کن. اگر هم با او قهر کردی، مثل پدری که با بچهاش قهر میکند، قهر بکن اما باز هم به سراغ او برو. (هجرا جمیلا) نخواستند که بگذار برود. امیدوارم لاشهاش را برایم بیاورند. تکه تکه بشود. چه شده است؟ اگر هم ناراحت هستی «هَجْراً جَمیلاً»، طردش کن. با او قهر کن اما قهر کردنت هم جمیل باشد. صبرت جمیل باشد. صفحت جمیل باشد. این جمیل برای مخالف است. این سه آیه برای مخالفین است. اگر هم کسی با تو خوب است و تو با او خوب نیستی، مشکل داریم. باید آدم باشیم. این طور نباشد که ما خواسته باشیم به قیمت نابودیاش تمام بشود.
💠 علی بن ابیطالب ضربت میخورد،
ابن ملجم قاتل او است. او را دستگیر میکنند. او را به خانه میآورند و در خانه حبس میکنند. برای علی بن ابیطالب شیر میآورند. حضرت امیر میفرماید: مقداری از شیر را به قاتل بدهید، آقا قاتل است، بله قاتل است و زندانی شده است اما انسان با زندانیاش هم باید جمیل رفتار کند. اگر زن و شوهر با هم قهر هستند، نباید شوهر به او خرجی ندهد. قهر هم هستی به او خرجی بده. اصلا تو زنت را طلاق هم دادی باید خرجیاش را بدهی. زیبایی، شرف، انسانیت حسابش جداست. ما که اینقدر با صدام بد هستیم، به خاطر این که جنگ او هم جنگ نیست، وحشیانه میجنگد. برای چه با بمب شیمیایی یکمرتبه چند هزار بزرگ و کودک را میکشد؟ خوب است جنگ هم شریف باشد. خوب است جنگ هم جمیل باشد. خوب است جنگ هم شرافتمندانه باشد. من دربارهی حضرت امیر چه بگویم؟ گریه هایش را بگویم. شب جمعه دعای کمیل را بخوانید. نقل شده است که یکی از اساتید حوزه علمیه قم فرمود: که حضرت علی دعای کمیل را در سجدهاش میخواند. ما اگر نشسته هم بخوانیم، خسته میشویم. البته من خلبانی هم سراغ دارم که سرهنگ خلبانی بود. هم سرهنگ بود و هم خلبان بود. ایشان هم در سجده دعای کمیل را میخواند، در جمهوری اسلامی یک چنین خلبانهایی هم داریم. علی بن ابیطالب در سجده دعای کمیل را میخواند. علی بن ابیطالب مرد کار بود. حالا روز کارگر است. ما روز معلم و روز کارگر را چه میکنیم؟
سال هشتم هجری بود، دوازده هزار نفر قسم خوردند که اگر ما یک کودتا کنیم، دو نفر را بکشیم، بساط اسلام بر چیده میشود. دوازده هزار نفر هم قسم، شدند که در کودتا فقط دو نفر را بکشند. که یکی از آنها رسول اکرم و دیگری حضرت علی(ع) بود. گفتند: تمام سر و صداها برای این دو نفر است. اگر ما بتوانیم هم قسم بشویم که این دو را ترور کنیم، اسلام تمام میشود. دوازده هزار نفر هم قسم شدند، پیغمبر متوجه شد و فوری به مسجد رفت. روی منبر رفت و به مردم گفت: مردم دوازده هزار نفر قسم خوردهاند که مرا بکشند. میخواهیم برویم جلوی این دوازده هزار نفر را بگیریم. چهار هزار نفر داوطلب پیدا شد و به به فرماندهی یک نفر فرستاد و گفت: به جنگ با اینها بروید. رفتند و موفق نشدند، برگشتند. سه بار رفتند که یک بار عمر و عاص فرمانده بود. یک بار هم بعضی از خلفا بودند. سه نفر رفتند و دسته گل به آب دادند و برگشتند. پیغمبر فرمود: یا علی تو فرماندهی را قبول کن. حضرت امیر به خانه آمد. به فاطمه زهرا گفت: یک پارچه به من بده. یک پارچه گرفت، از این پارچههایی هست که این بسیجیها به پیشانیشان میبندند. حضرت امیر به فاطمه زهرا گفت: یک پارچه به من بده. پارچه را بست و با خانمش خداحافظی کرد. حضرت امیر مرد بود. در ماه رمضان میجنگید. امام حسن مجتبی نیمه ماه رمضان به دنیا آمد، وقتی امام حسن به دنیا آمد، حضرت امیر در جبهه بود. خیال نکنیم که شوهرش در جبهه بوده و بچه دار شده است. تازه مثل امام حسن مجتبی شده است. شوهرش در جبهه بود، فتح مکه در ماه رمضان بود. حالا به جبهه میرویم و روزهمان را میخوریم. مگر پیغمبر روزهاش را نخورد؟ طوری نیست که آدم برای جنگ روزهاش را بخورد. دهم ماه رمضان حرکت کرد و بیستم ماه رمضان به مکه رسید. ده روز بین راه بود و بین مکه و مدینه حرکت میکرد. روزهاش را هم خورد برای این که مکه را پیروز کند و بتها را بشکند. بت شکستن عبادت اصلی است.
🔻 ادامه 👇👇
بنابراین ممکن است روز قیامت بگوییم: خدایا تمام روزههایی که ما گرفتیم را به این آقای بسیجی بده. ثواب روزه خوردن این بسیجی در جبهه را به من بده. ممکن است روز قیامت همه ما معامله کنیم، بگوییم: همه ما روزه دارها، روزهمان را به این بسیجی میدهیم و این بسیجی که در جبهه به خاطر سفر، روزهاش را خورده است، ثواب روزه خوردن او را به ما بده. امیر المؤمنین شبانه لشکر را برداشت. آن سه نفر که رفتند شکست خوردند از مسیر عادی رفتند ولی حضرت امیر از یک مسیر دیگر رفت. رفت و نزدیک دشمن فرمان داد که پوزه اسبها را ببندید، که شیهه اسبها دشمن را متوجه نکند. از لابلای کوهستانها رفتند. صبح شد. نماز صبح را خواند و یک دفعه یورش کرد. تا یورش کرد، تار و مار شدند. جبرئیل خبر بشارت دارد.
💠 توجه توجه،
علی بن ابیطالب در جبهه پیروز شد. سوره «وَ الْعادِیاتِ» نازل شد. «وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً»(عادیات/1)، قسم به اسبهایی که در جبهه به فرماندهی علی رسیدند، «فَالْمُورِیاتِ قَدْحاً»(عادیات/2)، قسم به آن جرقه سم اسبهایی که در جبهه پیروز شدند. حضرت امیر در نماز صبح ایستاده است و نماز میخواند، جمعیت هم پشت سر او است «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ»(فاتحه/7)، تا اینجا مردم همه میدانستند سوره حمد است. یک دفعه «وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً»، «فَالْمُورِیاتِ قَدْحاً»، مردم پشت سر پیغمبر گفتند: این چیست که او دارد میخواند؟ چون تا آن زمان سوره عادیات را مردم گوش نداده بودند. نماز که تمام شد دور پیغمبر ریختند وگفتند: یا رسول الله، به جای قل هو الله این چه بود که خواندی؟ گفت: علی بن ابیطالب در جبهه پیروز شد. جبرئیل این سوره را آورد.
💠 علی بن ابیطالب مرد کار بود،
نه در جبهه، در خانهاش هم علف پاک میکرد. کفش را وصله میکرد. زن بیوهای را دید که از خانوادههای محروم است و مشک آب را برای یتیمها میکشد. برای مشک آب کمک کرد. یعنی خدمات اجتماعی انجام میداد. کارهای شخصی را انجام میداد. کفشش را وصله میکرد. در کارهای خانه کمک میکرد. عدس پاک میکرد. در جبهه آنطور است مرد کار است. اگر قرار است بگویند: روز کار و کارگر یعنی روز علی است و او مرد علم و عمل است. اگر قرار است روز معلم بگوییم: «من علمنی حرفا فقد سیرنی عبدا» چه کلمهای در برابر ارزش معلم اینطور است؟ نگاه نکن معلمین ما حقوقشان کم است. بله حقوق کم است، ممکن است هرکسی هر شغلی داشته باشد، در آمدش از معلمی بیشتر باشد، اما شرف کار را بنگرید. امیر المؤمنین به معلمین در روز معلم فرمود: «من علمنی حرفا» یعنی هرکس یک حرف به من یاد بدهد، «فقد سیرنی عبدا» من تا ابد عبد او هستم. شاگرد باید دست معلم را ببوسد و بوسیدن کم است. حضرت علی طبق این نقل که از او شده است، میگوید: بنده معلم هستم و این معنای احترام معلم و روز معلم است. حضرت علی میگوید: هرکس یک حرف به من یاد بدهد، من بنده او هستم. چقدر معلمین ما یاد ما دادهاند؟ هرکس یک حرف به من یاد بدهد، تا ابد من بنده او هستم. خلاصه چه بگویم؟ علی فوز میخواهید، علی اشک میخواهید.
🔻 ادامه 👇👇
💠 نهج البلاغه ابن ابی الحدید را برایتان بخوانم.
جلد یازده نهج البلاغه یک خطبه دارد و ابن بی الحدید این خطبه را که نقل میکند: «و أقسم بمن تقسم الأمم کلها به لقد قرأت هذه الخطبة منذ خمسین سنة و إلى الآن أکثر من ألف مرة ما قرأتها قط إلا و أحدثت عندی روعة و خوفا و عظة و أثرت فی قلبی وجیبا و فی أعضائی رعدة و لا تأملتها إلا و ذکرت الموتى من أهلی و أقاربی و أرباب ودی»(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج11، ص153) همه چیزهایی که همه امتها به آن قسم میخورند، یعنی اگر کلیمیها به موسی قسم میخورند، اگر مسیحیها به عیسی قسم میخورند، اگر آتش پرستها به آتش قسم میخورند، ابن ابی الحدید از علمای درجه یک اهل سنت است، میگوید: قسم به آنچه که هر کسی به هر چیزی قسم میخورد. «لقد قرأت هذه الخطبة منذ خمسین سنة و إلى الآن أکثر من ألف مرة» این خطبه نهج البلاغه را در پنجاه سال عمرم بیش از هزار بار خواندهام. هر دفعهای که خواندهام، گیج شدهام و این چه خطبهای است؟ بعد میگوید: تمام سخن شناسان جمع بشوند این خطبه علی را گوش بدهند، همه به سجده بیافتند و اگر از کسی پرسیدند که چرا سجده میکنی؟ نهج البلاغه چیست؟ و همه سخن شناسان باید سجده کنند. این اقرار ابن بی الحدید درجلد یازدهم است.
علی را کشتند. سهمیه یتیمها قطع شد. مغز مبارک شکافت. یا مظلوم یا علی بن ابیطالب. برای دعا بسیج شویم. قبل از آن که به خودتان دعا کنید، به دیگران دعا کنید که حدیث داریم اگر چهل مومن را دعا کنی، دعای خودت هم مستجاب میشود.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْحَسَنِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین» «یَا أَبَا الْحَسَنِ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ یَا عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَا سَیِّدَنَا وَ مَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکَ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکَ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ»(بحارالأنوار، ج99، ص247)
در ظلمت شب نور جلی را کشتند
در مسلخ عاشقی ولی را کشتند
در لوح قدر نوشته با خط جلیلی
از فرط عدالتش علی را کشتند(2)
چرا یا رب مسحر قدّش خمیده
سحر را کس بدین حالت ندیده
مگر صبح قیامت گشت بر پا
که رنگ از چهره عالم پریده
فضای مرگبار شهر کوفه
چنین صبح غم آلودی ندیده
چه خبر است، در و دیوار کوفه میزند داد
شب قدر است و معراج عقیده
محراب عبادت رادمردی
به شمشیر ستم فرقش دریده
بعد از لحظاتی که مردم کوفه صدای اذان علی را شنیدند، یک وقت دیدند یک منادی بین زمین و آسمان ندا میکند، (الا یا اهل العالم) «قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى»
ندای قد قتلاید زهر سو
کهای مستضعفین رنجدیده
ز شمشیر ستم پور مرادی
عدالت را به خاک و خون کشیده
بنازم بر علی و اجتهادش
که آخر کشت او را عدل و دادش
ایام عزای شیعه است. گاه ضربت خوردن امیرالمومنین است. بار دیگر خدا را به حق علی سوگند میدهیم و علی را در خانه خدا واسطه میکنیم « یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعْ لَنَا عِنْدَ اللَّهِ».
🌸والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»🌸
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن نوزدهم: دستگیری از نیازمندان و ایتام
💠 اهمیت یتیم نوازی
۱. از بهترین نیکیها: عن امیر المؤمنین علیه السلام اَنَّهُ قالَ: «مِنْ اَفْضَلِ الْبَرِّ بِرُّ الاَیتامِ؛ از برترین نیکیها، نیکی به یتیمان است.»
۲. سرانجام ظلم به یتیمان: عن امیرالمؤمنین علیه السلام اَنَّهُ قالَ: «ظُلمُ الیتامی وَ الاَیامی ینَزِّلُ النُّقَمَ وَ یسلُبُ النُّعَمَ اَهلَهَا؛ ظلم به یتیمان و مردان و زنان بی همسر، عذابها را نازل میکند و نعمتها را از دارندگان آن باز می-ستاند.»
💠 اهمیت دستگیری از نیازمندان
۱. ارمغان بهشت الهی: عن العبد الصالح علیه السلام أنَّهُ قالَ: «أطْعِمُوا الطَّعامَ وَأفشُوا السَّلامَ وَصَلُّوا وَالنَّاسُ نِیامٌ تَدخُلوا الجَنَّهَ بِسَلامٍ (۱۱۸) ؛ امام کاظم علیه السلام فرمودند: اطعام دهید و سلام را منتشر سازید، و آن گاه که مردم به خواب رفتهاند نماز بخوانید تا با سلام] و سلامت] به بهشت در آیید.»
۲. حقیقت ایمان: عن رسول الله صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «یا عَلِی! ثَلاثٌ مِنْ حَقائِقِ الایمانِ؛ الاِنْفاقٌ مِنَ الاقْتارِ وَإنْصافُکَ النّاسَ وَبَذْلُ العِلْمِ لِلْمُتَعَلِّمِ (۱۱۹) ؛ای علی! سه چیز از حقایق ایمان است؛ انفاق در حد توان، رعایت انصاف با مردم و بخشش علم به آموزنده علم.»
۳. ویژگی مؤمن: عن علی بن الحسین علیهما السلام أنَّهُ قالَ: «مِنْ أخْلاقِ المُؤمِنِ الاِنْفاقُ عَلَی قَدْرِ الاِقْتارِ (۱۲۰) ؛ از اخلاق مؤمن، انفاق به اندازه توان مالی است.»
یک درم کان دهی به درویشی
به زگنجهای مدّخر است
هر چه داری نصیب تو آن است
وان دگر قسمت کسی دگر است
توشه آخرت
«زُهری» میگوید: «شب هنگام، مردی را دیدم که در تاریکی، کوله بار سنگینی را به دوش گرفته بود و نفس زنان آن را حمل میکرد. دیدم امام سجاد علیه السلام است. سلام کردم وگفتم این موقع شب کجا می-روید؟ و این بار چیست؟ حضرت فرمود: مقداری آذوقه است و میخواهم به سفر بروم و آنجایی میبرم که محفوظ بماند تا موقع سفر با خودم ببرم. زهری گفت: این فرد غلام من است، اجازه دهید او بار را حمل کند. امام نپذیرفت. زهری جلو آمد و عرض کرد: بگذارید من حمل کنم. امام فرمود: تو را سوگند میدهم که مانع من نشوی، تو نیز هر جا که میخواهی برو.
پس از چند روز زهری خدمت امام رسید و پرسید: آن شب در کوچههای مدینه میرفتید و فرمودید که عازم سفر هستید، اما هنوز شما را در شهر میبینم؟ امام فرمود: سفری که گفتم سفر آخرت بود و توشهای که گفتم توشه آخرت. آن را به نیازمندان دادم تا محفوظ بماند که موقع مرگ دستم خالی نباشد. (۱۲۱)
ادامه دارد👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#احکام_رمضان
🔻 کفاره روزه با چه شرایطی واجب میشود؟
۱) مبطلات عمدی و اختیاری انجام شوند نه از روی اجبار و اکراه
۲) شخـص عـالـم باشد که این کار مبطل است.
🔻 اگر شخص به واسطه ندانستن مسأله کاری که روزه را باطل میکند، عمداً انجام دهد آیا کفاره دارد؟
▫️آیات عظام رهبری، خوئی، تبریزی، وحید، مکارم، زنجانی: مطلقا کفاره ندارد چه جاهل قاصر باشد چه جاهل مقصر.
▫️آیات عظام امام، فاضل، نوری: فقط جاهل مقصر بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.
▫️مرحوم آیةالله بهجت: فقط جاهل مقصر ملتفت مردد ( یعنی موقع انجام کار متوجه بوده که ایـن کـار شـایـد روزه را باطل کند و در یاد گرفتن مسأله هم کوتاهی کرده و نرفته سؤال کند) کفاره دارد.
▫️آیةالله سیستانی: فقط جاهل مقصر ملتفت مردد بنابر احتیاط واجب کفاره دارد.
▫️مرحوم آیةالله صافی: جاهل مقصر ملتفت مردد کفاره دارد و همچنین بنابر احتیاط واجب جاهل مقصر غير ملتفت نیز کفاره بدهد.
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔰 راهکارهای زندگی موفق در جزء هجدهم قرآن
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🌸 30 سخنرانی با الهام از 30 دعای ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن بیستم: توبه
💠 اهمیت و آثار توبه
۱. محبوبترین: عن ابی الحسن موسی بن جعفر علیهما السلام قال: «أحَبُّ العِبادِ إلَی اللهِ الْمُنیبُونَ التَّوَّابُونَ (۱۲۲) ؛ محبوبترین بندگان نزد خدا، انابه کنندگان و توبه کنندگان هستند.»
۲. آمرزش گناهان: عن ابی جعفر علیه السلام قال: «کُلَّما عَادَ المُؤمِنُ بِالاستِغْفارِ وَالتَّوبَهِ عَادَ اللهُ عَلَیهِ بِالمَغْفِرَهِ وَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحیمٌ یقبَلُ التَّوبَهَ وَیعفُو عَنِ السَّیئاتِ فَإیاکَ أنْ تَقنُطَ المؤمِنینَ مِنْ رَحْمَهِ اللهِ (۱۲۳) ؛ هر گاه مؤمن [از کار بد خویش] بازگردد و در مقام استغفار و توبه برآید، خدا بر او باز میگردد و او را میآمرزد؛ چرا که خداوند بخشنده و مهربان است، توبه را قبول میکند و گناهان را میآمرزد، پس مبادا که مؤمنین را از رحمت خداوند ناامید سازی.»
۳. سرد کننده آتش: عن رسول الله صلی الله علیه و آله أنّه قالَ: «إنَّ الذُّنُوبَ لَتَشُوبُ أهلَها لِتَحرِقَتِهِم لایطفَئُها شَیءٌ إلاّ الاستِغفَار؛ (۱۲۴) همانا گناهان، گناهکاران را برای سوزاندنشان آلوده میسازند و چیزی جز استغفار آن را خاموش نمیکند.»
بازآ، بازآ، هر آن چه هستی بازآی
گر کافر و گبر و بت پرستی باز آی
این درگه ما درگه نومیدی نیست
صد بار اگر توبه شکستی بازآی
💠 شرایط توبه
عن امیر المؤمنین علیه السلام، قال لِمَن قالَ بِحَضْرَتِهِ أستَغْفِرُ اللهَ: «ثَکَلَتْکَ أُمُّکَ أتَدری ما الاسْتِغفارُ؟ هُوَ دَرَجَهُ العِلِّیینَ وَهُوَ اسْمٌ واقِعٌ عَلَی سِتَّهِ مَعانٍ أوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَی ما مَضی وَالثّانِی العَزْمُ عَلَی تَرکِ العَوْدِ عَلَیهِ أبَداً وَالثَّالِثُ أن تُؤَدِّی إلی المَخْلُوقینَ حُقُوقَهُم حَتّی تَلقَی اللهَ لَیسَ عَلَیکَ تَبِعَهٌ وَالرَّابِعُ أن تَعمِدَ إلی کَلِّ فَریضَهٍ عَلَیکَ ضَیعْتَهَا فَتُؤَدِّی حَقَّها وَالخَامِسُ أنْ تَعْمِدَ إلَی اللَّحْمِ الَّذی نَبَتَ عَلَی السُّحتِ فَتُذیبَهُ بِالاحْزانِ حَتّی یلصِقَ الجِلدُ بِالعَظْمِ وَینشَأَ مِنها لَحمٌ جَدیدٌ وَالسَّادِسُ أن تُذیقَ الجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَهِ کَمَا أذِقْتَهُ حَلاوَهَ المَعْصِیهِ فَعِنْدَ ذلکَ تَقُولُ أسْتَغفِرُ اللهِ؛ (۱۲۵) حضرت علی علیه السلام در پاسخ به فردی که در حضورش گفت: «استغفر الله»، فرمود: مادرت به عزایت بنشیند. آیا میدانی که استغفار چیست؟ استغفار درجه کسانی است که در بالاترین جای بهشت مکان خواهند کرد و استغفار اسمی است که به شش معنی به کار برده میشود [و کامل میشود] ؛ اول پشیمانی از گذشته، دوم تصمیم گرفتن بر عدم بازگشت به معصیت برای همیشه، سوم اینکه حقوقی که از آفریدگان خدا برگردنت هست بپردازی تا آنکه وقتی خدا را ملاقات میکنی گناهی برایت نمانده باشد، چهارم آنکه به فرائضی که آن را تباه ساختهای بپردازی و حقش را به جای آوری، پنجم آنکه گوشتی که از غذای حرام روئیده است را با اندوه فراوان ذوب کنی تا پوست به استخوان بچسبد و] پس از آن] گوشت جدیدی بر آن بروید، ششم آنکه به بدن [خود] سختی فرمان برداری را بچشانی همان گونه که شیرینی گناه را به آن چشاندهای. هر گاه که چنین کردی آن وقت بگو استغفر الله.»
چو پنجاه سالت برون شد ز دست
غنیمت شمر پنج روزی که هست
مخُسب ای گنه کرده خفته، خیز!
به قدر گنه آب چشمی بریز
💠 توبه پذیری خداوند
یکی از عرفا شبی از کنار خانهای میگذشت و صدای ناله زنی را شنید که به شوهرش میگفت: حتی اگر به من غذا هم ندهی و مرا هم بزنی و یا اگر زن دیگری اختیار کنی و از من روی بگردانی، من از این خانه، جای دیگری نمیروم. آن عارف نعرهای زد و روی زمین افتاد و از هوش رفت. وقتی به هوش آمد، از او پرسیدند: چه اتفاقی برای شما افتاد که این گونه از هوش رفتید؟ گفت: ندایی به گوشم رسید که میگفت: اگر هزار بار هم گناه کنی و توبه نمایی از گناه تو خواهیم گذشت اما اگر از در خانه ما به کس دیگری پناه ببری از تو نخواهیم گذشت. (۱۲۶)
غرق گنه ناامید مشو ز دربار ما
که عفو کردن بود در همه دم کار ما
بنده شرمنده تو، خالق بخشنده من
بیا بهشتات دهم، مرو تو در نار ما
توبه شکستی بیا، هر آنچه هستی
امیدواری بجو ز نام غفار ما
در دل شب خیز و ریز، قطره اشکی زچشم
که دوست دارم کند، گریه گنهکار ما
ادامه دارد👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 کلمات توبهی حضرت آدم چه بود؟
🎥 پاسخ اکثر مفسرین بزرگ اهل سنت
👤 شیخ نادی البدری از علمای اهل تسنن
📖 فَتَلَقَّىٰٓ ءَادَمُ مِن رَّبِّهِۦ كَلِمَٰتٖ فَتَابَ عَلَيۡهِۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ (بقره/۳۷)
❓حضرت آدم با چه کلماتی توبه کرد و توبهاش پذیرفته شد؟
❇️ مقام بلند مولای ما امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
#احکام_رمضان
🔻 آیا باطل کردن همه اقسام روزهها موجب ثبوت کفاره میشود؟
▫️ خیر؛ فقط با باطل کردن روزه ماه رمضان و قضای آن (در بعد از زوال) کفاره واجب میشود، ولی با باطل کردن مابقی روزهها کفاره واجب نمیشود، حتی روزه استیجاری، اگرچه بعد از زوال باطل شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻 آیا باطل کردن روزه نذر و عهد و قسم معیّن و روزه اعتکاف موجب ثبوت کفاره میشود؟
▫️بلی، کفاره ثابت میشود، ولی این کفاره مربوط به شکستن نذر یا قسم یا عهد یا به هم زدن اعتکاف میباشد و این کفاره ارتباطی به روزه ندارد.
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
🔻 اگر شخص بداند کارش فی نفسه حرام است (مثـل استمناء کردن) ولی نمیداند که این کار روزه را باطل میکند و در حال روزه مرتکب این کار شود، آیا کفاره واجب میشود؟
▫️آیات عظام خوئی، وحید: مطلقا کفاره ثابت است، چه شخص جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصر باشد.
▫️آیات عظام امام، فاضل: بنابر احتیاط واجب کفاره ثابت است، چه شخص جاهل قاصر باشد و چه جاهل مقصر باشد.
▫️آیات عظام سیستانی، مکارم: کفاره افطار به حرام حکم کفاره افطار به حلال را دارد.
http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d