eitaa logo
منبرطلاب
19.9هزار دنبال‌کننده
215 عکس
67 ویدیو
65 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم #منبر در فضای #مجازی #ویژه_طلاب_و_مبلغین اخبار استخدامی ادمین @talabe_admin کانال شخصی است کانون تبلیغاتی پربازده منبر http://eitaa.com/joinchat/1201668109Cc875229ef3
مشاهده در ایتا
دانلود
: در مورد پست بعدی ۱_این سخنرانی با همین ادبیات برای همه اقشار مخاطبین (دانش آموزی؛محافل دانشگاهی و ....)مناسب است. ۲_احتمال زیاد بعد از این سخنرانی اگر مخاطب شما قشر علمی باشد می پرسد:خب من به خودم ضرر زدم دیگه چرا جهنم برم اینجا راخدا کوتاه بیاد؟!!لذا آماده پاسخ باشید. ۳_پیشتهاد میشود این سخنرانی در حد یک مقدمه کوتاه یک آیه و یک روایت و درپایان دکر داستان مجموعا ده دقیقه تنظیم شود برای سخنرانیهای جلسات اداری و سایر محافلی که وقت زیاد ندارید.مابه تفصیل می نویسیم تامحتوای بیشتری در اختیار دوستان قرار داده باشیم. 👇👇👇
خداوند متعال از خلاف دستور عمل کردن گاهی به عنوان گاهی به عنوان اسم برده که هر کدام معنایی دارد و نمی خواهیم وارد این بحث شویم.ما میخواهیم از آگاهی پیدا نماییم. آیا بنده به خدا ضرر می رساند؟ به نظرم می رسد اولین شناختی که در رابطه با اسرار گناه باید به آن برسیم این است که مگه غیبت کردن من برای خدا ضرر دارد ؟آیا اینکه من دروغ می گویم برای خدا عوارض دارد که خشم خدا را به دنبال دارد ؟ "گناه" خیلی‌ها تصور می‌کنند که فی‌نفسه کارِ بدی نیست و برای انسان ندارد. اگر این تلقی را نسبت به داشته باشیم یک جورایی محبوبیت خدا پیش ما خراب میشه !وقت گناه که میشه در دل خودمان به خدا با زبان بی زبانی اعتراض می کنیم که آخه تو چرا باید ناراحت شوی از این عمل در حالی که به من خوش می گذرد! این تلقی اشتباه است. سعی می کردند در فرایند تربیت این بینش را ایجاد کنند که عزیزم شما وقتی گناه می کنی به خودت می زنی خدا نمی بیند! به عنوان مثال غیبت‌کردن، واقعاً این است که انسان گوشت برادر دینی خودش را بخورد و این را پیامبر اکرم(ص) در برخی موارد به اصحاب خودشان نشان داده‌اند تا اثر این گناه زشت را بفهمند. : ان تکفروا فان الله غنی عنکم 📚سوره زمر آیه ۷ اگر کنید خدا از شما بی نیاز است درست است که خداوند فرمود ما انسان‌ها را برای عبادت خلق کردیم اما باید توجه داشته باشیم که این غایت مخلوق است نه خالق. خالق یعنی خداوند به عبادت مخلوق هیچ نیازی ندارد یعنی نیازی نداشتم که حالا عبادت ننمودی معصیت کردی به من رسیده باشد!کفر که بالاترین گناه ست برا خدا ندارد چه برسد به مراتب پایین تر ! : و قال موسی ان تکفروا انتم و من فی الارض جمیعا فان الله لغنی حمید 📚 ایه ۸ سوره ابراهیم ضرر گناه هر کسی فقط دامن خودش را می گیرد. ببینید چه زیبا این مبنا را امام علی_ابن_ابیطالب از قران می گیرد و ترجمه می نماید: : وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : مَا أَحْسَنْتَ إِلَى أَحَدٍ وَ لاَ أَسَأْتَ إِلَيْهِ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ- مَنْ عَمِلَ صٰالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسٰاءَ فَعَلَيْهٰا . من به کسی احسان نکردم، بلکه هر کاری انجام دادم، برای خودم بود! خوب انجام دادم خودم سود بردم بد انجام دادم خودم ضرر کردم. 📚تفسیر جوامع الجامع/ج‏2/ص 318 ) و (الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل/ج‏2/ص650) : داستان وزنه گلی از مثنوی مولانا جلال الدین رومی، در مثنوی خود داستانی نقل می کند که برای توضیح این تفکر مناسب است. او می گوید که در زمان های گذشته، در زمانه ای که مردم به جای ترازوهای جدید و دقیق امروزی از سنگ یا گل برای وزن کردن استفاده می گردند، مردی که مرض خوردن خاک یا گل داشت به دکان آمد تا کمی شکر بخرد. کمی شکر خواست، صاحب دکان وزنه ای گلی در کفه ترازو گذاشت و رفت تا شکر بیاورد.مشتری غیبت صاحب دکان را غنیمت شمرد و تکه ای از وزنه گلی را خورد. صاحب دکان متوجه شد و از همین رو رفتن و آمدن خود را تکرار کرد تا مشتری وقت بیشتری برای خوردن خاک داشته باشد تا در نتیجه از وزنه ای که شکر را با آن می کشد، کاسته شود. مشتری نیز تصور می کرد فرصت را غنیمت شمرده و چیزی را می خورد که از آن لذت می برد، در حالی که او از سهم خویش می خورد و وزن شکرش کم می شد و پول بیشتری پرداخت می کرد.مولوی سپس می گوید انسانی که از فرصت ها استفاده می کند تا مرتکب گناه شود، بسیار به این فرد شبیه است. تصور می کنیم که با انجام دادن گناه از فرصت ها استفاده کرده ایم، اما در حقیقت گناهان و سیئاتی که از آنها نهی شده ایم به مصلحت آدمی نیست. بنابراین مرحلۀ اولِ توجه به اسرار گناه این است که: "این را بفهمد که من نمی خواخم گناه کنم چون نمی خواهم به خودم وارد نمایم. اگر این برداشت صحیحی از "گناه"باور شود تفاوتی ندارد مسلمان باشی یا کافر این باور بازدارنده است ما چه داخل دین باشیم چه نباشیم، اگر با چاقو یا ساتور، انگشت خودمان را قطع کنیم، این دیگر ربطی به دین و اعتقاد آدم ندارد و بالاخره انگشت ما جدا می‌شود و درد می‌کشیم. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «لَوْ لَمْ یَنْهَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ عَنْ مَحَارِمِهِ لَوَجَبَ أَنْ یَجْتَنِبَهَا الْعَاقِل‏» اگر خدا از حرام نهی نکرده بود، عاقل باید خودش از حرام اجتناب می‌کرد (چون می‌دانست به ضرر خودش است) 📚(غررالحکم/7595) ✍رضابازیارمنصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
بسم الله الرحمن الرحیم فرزند شما در یک یا چند یا همه محیطهایی که نام می برم میکند: 1-محیط خانواده 2-محیط آموزش 3-محیط کسب وکار(جامعه) 4-محیط رفاقت در دوران و حساس ترین محیط برای فرزند شما محیط است. در این محیط فرصت و امکانات برای بد شدن زیاد است برای این محیط بباید برنامه ریزی نمود: مراقب رفاقت و رفیقان فرزندان خود باشیم آن کمبودی که بیشتر از هر عاملی باعث می شود فرزند ما به رفیق پناه ببرد را برطرف نماییم. غالب جوانان و نوجوانان برای جلب دیگران دوست اختیار می نمایند این افراد در خانه تامین نشده اند یا بخاطر روابط سرد والدین با همدیگر یا به دلیل بی توجههی آنان به فرزند خود : 🔸اولا:والدین در حضور فرزندان خجالت نکشند و به همدیگر نمایند نسبت به هم ابراز نمایند بحث و حرفهای رابگذارند زمانی که فرزندان نیستند. 🔸ثانیا:تا می توانید به فرزند خود محبت نمایید. یکی از وظایف مهم والدین، به فرزندان است. عشق و علاقه به فرزندان در اسلام مورد تاکید قرآن کریم و فرمایشات اهل البیت علیهم السلام قرار گرفته است. رفتار پدر و مادر بایستی به صورتی باشد که فرزندان، آنها را یگانه مشاور صادق و امین برای خود تصور کنند، حرف زدن با بچّه ها، از تجربیات گذشته برای آنها تعریف نمودن و... مایه های امید را در دل فرزندان ایجاد می کند. پدری که منزل تنها محل و خوابش باشد و ارتباطی با فرزندان نداشته باشد، از فرزندان خود آنچه انتظار دارد، نخواهد دید. : قال رسول الله صلی اللَّه علیه و آله: انَّ اللَّهَ لَیرْحَمَ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ خداوند به بنده اش به خاطر -زیاد بنده به فرزندش رحم می کند. 📚وسائل ‏الشيعة، ج 15، ص 201. امام صادق علیه السلام می فرماید: شخصی به حضور پیامبر صلی اللَّه علیه و آله رسید و گفت من تاکنون هرگز هیچ بچّه ای را ام، وقتی وی رفت پیامبر به اصحاب فرمودند: هذا رَجُلٌ عِنْدی انَّهُ مِنْ اهْلِ النَّارِ این مرد که الان نزد من بود، اهل است. 📚همان، ص 202. روزی رسول خدا (ص) حسن و حسین(ع) را می بوسید. شخصی به نام اقرع بن حابس گفت: من ده فرزند دارم و هرگز هیچ یک را از آن ها را نبوسیده ام. آن حضرت فرمود: هر کس رحم نکند بر او رحم نمی شود. برپایه روایتی آن حضرت به قدری از این گفتار وی شد که چهره اش برافروخت و به او فرمود: اگر خدا عاطفه را از دلت کنده است با تو چه کنم؟ هر کس بر خردسالان ما مهر نورزد و بزرگان ما را احترام نکند از ما نیست. ( 📚بحارالانوار، ج۴۳،ص۲۸۲-۲۸۳ امام صادق علیه السلام در ثواب فرزند به نقل از رسول خدا (ص) می فرماید: مَنْ قَبَّلَ وَلَدَهُ کتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً کسی که فرزندش را خداوند برای او حسنه ای می نویسد. 📚همان، ص 202. بهترین وسایل پرورش صحیح عواطف کودکان 1-خطاب کردن کودک با واژه هایی چون «عزیزم»«نور چشمم» "میوه ی دلم"و … که سرشار از و محبت است به کودک نیروی ویژه ای می بخشد و او را شاداب نگه می دارد. حضرت زهرا(س) در خطاب به فرزندان از واژه هایی چون «قُرَّهَ عینی»« نور دیده ام، «ثمره فؤادی» میوه دلم استفاده می کردند. بنابراین می توان گفت یکی از بهترین وسایل پرورش صحیح عواطف کودکان نوازش فرزند و ابراز مهر و محبت به اوست. : «وَ کانَ النّبی صلّی الله علیه و آله إذا أصبح مَسَحَ علی رُؤُسِ وُلده» روش رسول اکرم (ص) در خانواده این بود که همه روزه صبح دست محبت به سر فرزندان خود می کشید. 📚(محمد باقر مجلسی، بحار، ج ۲۳، ص ۱۱۴) یادمان بماند اگر خانه شما گرم نشود فرزندان شما بویژه دختران شما در بیرون از خانه می نمایند.و گاهی برای جلب محبت دیگران هزینه های سنگینی می دهند به قیمت عمر و تمام استعدادهای ❇️..............................❇️ دوستان : این سخنرانی به پیشنهاد دوستان برای محافل زنانه و جلسات اولیاء و مربیان تنظیم و تهیه شده است. ✍رضابازیارمنصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
بسم الله الرحمن الرحیم حقیقتا وقتی میخواهیم منبری آماده نماییم که در مقام ومنزلت علیهم السلام صحبت شود خیلی دشوار است که چگونه بگوییم چی بگوییم که بیانگر شان وعظمت این بزرگواران باشد وقتی آن همه فضایل در رابطه با اهل البیت در زیارت آمده ما چگونه ترجمه و تفسیر نماییم که فهمیده باشیم حق مطلب چیست؟! اما به مناسبت میلاد ابتدا مقدمه ای را از نگاه و بیان دانشمندان عرض نمایم : از قانوني بحث می‌کنم كه نزد دانشمندان به عنوان قانون شناخته مي‌شود. بر اساس اين قانون، اوصاف، خصال، طبیعیات و واقعیات پدران و مادران به وسیلة یک سلسلة عوامل و ابزار، به فرزندان آن‌ها منتقل می‌شود و هیچ انسانی هم از این قانون وراثت مستثنا نیست؛ نسل به نسل، همة انسان‌ها تحت تأثیر قانون وراثت هستند. از شگفتي‌ها است که پیغمبر عظیم‌الشأن‌ اسلام صلّي الله عليه و آله و سلّم در پانزده قرن قبل، در ضمن یک حادثة جالب، به این حقیقت اشاره فرموده‌اند. زن و شوهر جوان سفید‌پوستي وقتی که خداوند مهربان به آن‌ها فرزندی عنایت می‌کند، شوهر می‌بیند این فرزند، سیاه‌پوست است. با اعتماد و اطمینانی که او به همسرش داشت که او زني پاکدامن، با عفت، باتقوا است، خیلی برایش شگفت‌آور بود که چرا فرزند آن‌ها سیاه‌‌چهره به دنیا آمده است. اين شد كه او فرزندش را به بغل گرفته و به مسجد می‌رود و به محضر رسول‌خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم مشرف شده و به ايشان عرض می‌کند، من سفید‌پوستم و همسرم هم سفید‌پوست است، ولی بچة‌مان سیاه حبشی به دنیا آمده است. رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم به او اطمینان صددرصد می‌دهد که این طفل از تو و از همسر تو است، اما در نطفة همة انسان‌ها یک عنصری هست به نام «عرق»، و بعد فرمودند: «هذَا نَزِعَةُ عِرْقٍ»(اين از جا بركندن ريشه و اصلي است). اي مرد! بدان یقیناً این «عرق» انتقال‌دهندة اوصاف، خصايل و روحیات گذشتگان است به آیندگان، و قطعاً در پدران گذشتة تو، یا در پدران گذشتة همسرت، یک مرد و یا یک زن، سیاه‌پوست بوده و این «عرق»، این سیاهی را از آن‌ها منتقل کرده است و از بچة تو این رنگ ظهور يافته و آشکار شده است. بنابراين، نگران نباش و مطمئن باش و یقین داشته باش که این طفل، طفل شماست. 📚(صحيح بخاري، ج8، ص31) خداوند متعال دربارة ذریة انبیاي خود همین مطلب را تلویحاً بیان فرموده است: : «ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ» 📚(آل‌عمران:34). آنان در کرامت، و در شرافت، و در آقایی، و در اخلاق، و در اوصاف، و در صفات، وصل به یکدیگر و از یکدیگر بوده و یک حقیقت هستند. از ابراهیم علیه السلام اوصافش به اسماعیل علیه السلام منتقل شده و از اسماعیل نيز اين اوصاف به نسلش منتقل شده است، و از نسلش، به پیغمبر صلّي الله عليه و آله و سلّم و ائمة طاهرین علیهم السلام منتقل شده است. 🔸 نتيجة سخن تا اين جا، اين است كه در یک مرحله، باید از نظر قانون وراثت، دربارة وجود مبارک زینب کبری عليها السلام بحث کرد و گفت، زینب کبری عليها السلام بر اساس اين قانون، جلوة ذخیره‌های عظیم معنوی چهار شخصیت است؛ یعنی وجود مقدس او، خورشیدی است که از افق گنجینه‌های شخصیتی ارزش‌های پروردگار مهربان عالم، طالع شده است. ، وجود مبارک امیرمؤمنان علیه السلام بوده. ، وجود مبارک فاطمه زهراسلام الله علیها است. آری عزیزان زاییده دو است قران از وجود مبارک امیرمؤمنان علیه السلام و حضرت زهرا عليها السلام، به دو دریا تعبیر کرده است که لؤلؤ و مرجان از این دو دریا ظهور می‌کند: : «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ . بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لاَيَبْغِيَانِ. فَبِأَيِّ آلاَءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ. يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ» 📚(رحمن: 22 ـ 19). امیرمؤمنان عليه السلام از دیدگاة خدا یک دریا است، ولی دریایی است که اول دارد، ولي آخر ندارد. فرق ایشان با خدا همین است كه خدا اول ندارد و آخر هم ندارد. امیرمؤمنان عليه السلام اول دارد، ولي پایان ندارد. در ارزش‌ها، حضرت زهراعليها السلام هم اول دارد، ولي پایان ندارد. در ارزش‌ها، مجموعة عناصر شخصیتی امیرمؤمنان و حضرت زهرا عليهما السلام، شخصیت زینب کبری عليها السلام را تشکیل داده است، دو خزانۀ دیگر وجود مقدّس حضرت زينب عليها السلام هم یکی وجود مبارک رسول خداست که پدر مادر زینب کبری مي‌باشد، و یکی هم خدیجة کبری عليها السلام است که مادر مادر زینب کبری عليها السلام مي‌باشد. زینب از این چهار خزینه کمالات را به ارث می برد: : امام باقر می‌فرماید: این که اسم مادر ما را «فاطمه» گذاشتند، بی‌علت، بی‌جهت، بی‌سبب و بی‌دلیل نبوده است. علت آن این است که پروردگار عالم در دنیای معنا به مادر ما خطاب کرده: «فَطَمْتُکَ بِالْعِلْمِ» (شيخ كليني، كافي، ج1، ص460). 👇
و حال را بنگرید در کلام امام سجاد علیه السلام: کنار بازار کوفه، وقتی زینب کبری عليها السلام خطبه خواندند و حادثة کربلا را تحلیل کردند و مردم را به آن گناه بی‌نظیرشان آگاه کردند، زین‌العابدین عليه السلام کنار محمل عمة خود، خدا را شکر کردند و فرمودند: عمه جان! من پروردگار عالم را شکر می‌کنم و سپاسش را می‌گویم كه الحمدلله تو تعلیم دیدة بدون معلّم بشری هستی (طبرسي، احتجاج، ج2، ص31)، و این دریای دانشی که در وجود تو موج می‌زند، مستقیماً الهی و خدایی است، همان‌طوری که خداوند از دانش بیکرانش در قلب مادرش زهراعليها السلام قرار داد، از دانش بیکرانش در قلب مطهّر زینب کبری عليها السلام قرار داد . اگر در مورد پدر معصوم حضرت زینب لا سیف الا ذوالفقار در آسمان می پیچد حماسه زینب سلام الله علیها در صبر ایشان تجلی پیدا می کند: قران را آشنا هستید "و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأت فرعون" آیه 11 سوره تحریم در قرآن کریم، به عنوان یک نمونه‌ کامل ایمان، خدای متعال دو زن را مثال می‌زند یکی زن فرعون را به عنوان نمونه‌ کامل ایمان مثال می‌آورد، یکی هم حضرت مریم کبری؛ «و مریم ابنت عمران اما همین زن نمونه ایمان همین آسیه زیر شکنجه‌ فرعون قرار گرفت، از خدای متعال خواست که پروردگارا! «و نجّنی من فرعون» مرا از دست فرعون نجات بده، من را از دست فرعون و عمل گمره‌کننده‌ فرعون نجات بده. در حالی که جناب آسیه - همسر فرعون - مشکلش، شکنجه‌اش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛ مثل حضرت زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. این رنج‌های روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه - همسر فرعون - پیش نیامده بود. در روز عاشورا این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده‌اند: حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) - سیدالشهداء - را دید، عباس را دید، علی‌اکبر را دید، قاسم را دید، فرزندان خودش را دید، دیگرِ برادران را دید. بعد از شهادت، آن همه محنت‌ها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. عظمت این مصیبت‌ها را مگر می‌شود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ اما در مقابل همه‌ این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. بدن پاره پاره‌ برادرش در مقابل دست، در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض می‌کند: پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن. با آن‌همه مصیبت، وقتى دشمن می‌خواهد او را شماتت کند، می‌گوید: ما رَاَیتُ اِلّا جَمیلاً ! این کارِ بزرگِ حماسه‌ زینبى است.حماسه صبوری زینب در تاریخ ماند همانطور که حماسه خیبر و خندق علی علیه السلام ماندگار شد. 〰〰 〰〰 〰 : ۱_ادبیات این سخنرانی آمیخته ای از حماسی و عاطفی باشد دقت کنید آنجا که از حماسه زینب گفته میشود حماسی بیان شود پر شور و با حرارت!آنجا که مصیبت خانم بیان می شود همراه با حزن باشد هنر سخنران در این است که بیان مصیبت را ؛مستمع تلقی روضه نماید و اشک بریزد. ۲-این سخنرانی برای نیم ساعت تتظیم شده در صورتیکه سخنرانی کوتاه مورد خواست شماست پس از بیان قانون وراثث به بیان علم و حماسه خانم در حد چند جمله بدون توضیحات بسنده نمایید. بیان هر کدام از مقامات بانو به تنهایی یک سخنرانی کوتاه است البته به ضمیمه قانون وراثت که برای اماده نمودن مخاطب بسیار مفید است. ✍رضابازیارمنصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
👆 🔸قانون وراثت 🔸داستان 🔸آیه ذریه بعضها من بعض 🔸زینب وارث دودریای علم و حماسه و... 🔸علم زینب:روایت امام سجاد 🔸حماسه زینب:بیان مقام آسیه و تفاوت مقام این دو در صبر ،ضمنا همینجا می توانید گریز به روضه مختصر بزنید.
به مناسبت امشب (شب توبه و استغفار)؛اگر جایی منبر دارید👇
بسم الله الرحمن الرحیم درک واقعی نسبت به حقیقت گناه خیلی می تواند در ترک گناه موثر باشد! ما تا زمانی که درک واقعی نسبت به حقیقت گناه نداریم اگر هم گناه را ترک نماییم یک جورایی با رضایت قلبی نیست و یک کراهتی نسبت به این ترک داریم و گاهی در عالم درون نق می زنیم که حالا نمی شد این عمل حرام نباشه وتا من یک خرده خوش باشم. 🔸مثال ما اگر هم گناه را ترک کنیم بدون شناخت حقیقت گناه،مثل کودکی است که میخواهد به بخاری داغ دست بزند ولی مادر جلوی او را می گیرد و می گوید جیز است!اما اندرون احوال این کودک اعتراض است و جیغ می زند تو نمی گذاری من خوش باشم!درست است خدا ما را منع نموده وما پرهیز می کنیم اما این پرهیز با جیغ و اعتراض درونی همراه است چون حقیقت گناه را نفهمیدیم که جیز است مثل همان کودک! 🔸اینکه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «لَوْ لَمْ یَنْهَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ عَنْ مَحَارِمِهِ لَوَجَبَ أَنْ یَجْتَنِبَهَا الْعَاقِل‏» (غررالحکم/7595) اگر خدا از حرام نهی نکرده بود، عاقل باید خودش از حرام اجتناب می‌کرد یعنی عاقل به حقیقت گناه پی برده است.ضرر گناه برای جان خود را متوجه است تعفن گناه را استشمام نموده است.این عاقل به معنای کسی که از چشم یا شامّه برزخی برخوردار است نیست به معنای کسی است که فکر می کند اهل تفکر است اهل حساب و کتاب است . 🔸شما ببینید گناه در نظر مقدس اردبیلی چگونه بوده است: طلبه جوانی از مقدس اردبیلی (ره) پرسید: استاد! آیا شما گناه می‌کنید؟ استاد گفت: فرزندم؛ همه انسانها جایز الخطا هستند. دوباره پرسید: عموم انسانها را که می‌دانم، منظورم خود شما هستید، آیا شما گناه می‌کنید؟ مقدس اردبیلی (ره) با تبسم پاسخ داد: الله اکبر، حالا که این‌قدر اصرار می‌کنی، باید بگویم نه! من گناه نمی‌کنم. شاگرد پرسید: آیا فکر گناه هم نمی‌کنید؟ استاد فرمود: نه عزیزم، فکر گناه هم نمی‌کنم. طلبه جوان که خیلی تعجب کرده بود پرسید: مگر امکان دارد استاد؟ مرحوم مقدس اردبیلی فرمود: آری، امکان دارد، اگر قبول ندارید من سؤالی از شما می‌پرسم، جواب صحیح آن را بدهید: آیا شما نجاست می‌خورید؟ طلبه جوان که احساس می‌کرد مورد اهانت قرار گرفته، رنگ چهره‌اش تغییر کرد و گفت: نه استاد، این چه سؤالی است؟ مقدس اردبیلی (ره) دوباره فرمود: آیا فکر خوردن نجاست را هم نمی‌کنی؟ جواب داد: نه استاد فرمود: گناه نزد من مثل نجاست است، حتی بدتر از آن است. 📚 عبرت‌ها در آينه داستان‌ها 🔸نگاه مانگاه ملکوتی به اعمال باشد حال یا خودمان ملکوت گناه را دیده باشیم و شناخته بایم یا به خبر اهل ملکوت در این باره باور کنیم. 🔸شما اگر به کسی بگویی آتش می سوزاند باور نکند تعجب میکنی که چرا حالیش نیست! این ها مربوط به ظواهر و عالم ماده است که همه می بینیم و باور میکنیم.ولی همه عالم همین عالم ماده نیست ما عالم ملکوت هم داریم!خب!اگر خودمان نرسیدیم ونمی بینیم دلیل بر نبودن ملکوت نیست! انبیا آمدند تا دید انسان را بالا ببرند و اگر انسان حقیقت گناه را بفهمد دیگر نمی‌تواند گناه کند، و حتی فکر گناه را هم نمی‌کند. 🔸به ما خبر دادند این عملی که مشا انجام می دهید یک ظاهر دارد یک باطن به ما خبر داده اند این دروغی که می گویی یک اتفاقی در باطن عمل می افتد که به ضرر تو هست: 🔸رسول خدا ص فرموده: ان المؤمن اذا کذب بغیر عذر خرج من قلبه نتن مؤمن هرگاه بدون عذر دروغ بگوید بوی گندی از قلبش بیرون می آید 📚جامع الاخبار، ص 417، فصل فی الکذب و الصدق، ح 1158 این بوی گند هم خودش را متعفن می نماید هم در عالم می پیچد و بر عالم اثر می گذارد. 📝 .... 📝 دوستان این سخنرانی می توانید همین جا تمام نمایید ولی ممکن است از شما بپرسند یا اینکه خودتان در ادامه طرح سوال نمایید وادامه دهید: ⁉️ اگر گناه برای خودم ضرر دارد خداوند چه اصراری به توبه من دارد؟ ممکن است کسی بگوید گناه برای من ضرر دارد استغفار چه سودی دارد؟که خدا این همه اصرار دارد.؟ در پاسخ باید بگوییم اگر با چاقو یا ساتور، انگشت خودمان را قطع کنیم، این دیگر ربطی به دین و اعتقاد آدم ندارد و بالاخره انگشت ما جدا می‌شود و درد می‌کشیم.گناه هم اثر خودش را گذاشته و خدای بنده نواز خدای لطیف و مهربان نمی خواهد بنده با این ضرر گناه در دنیا و آخرت ادامه زندگی دهد اینکه اصرار می فرماید بر توبه نظر لطف خداست. یک اثر و ضرر گناه این است که ما را متعفن می نماید خدا می فرماید تا رسوا نشدید بیایید خودتان را معطر نمایید. 📚 پیامبر(ص) فرمود: 🔸تعطروا بالاستغفارلاتفضحنکم روائح الذنوب؛ خودتان را با استغفار خوش‌بو و معطر گردانید تا بوی گناه شما را رسوا و مفتضح نگرداند. ✍رضابازیارمنصورخانی http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
اینم فیش👇
فیش؛یعنی جملات محوری و ابتدای هر فراز از سخنرانیتون که باید دستتون باشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر_فوری 🎥 اعلام خبر رسمی شهادت سردار سلیمانی از رسانه ملی/ ⚫️ سپاه: سردار سپاه اسلام بامداد امروز درپی حمله بالگردهای آمریکایی به فیض شهادت نائل آمد 🏴این ضایعه درد ناک را خدمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداک و حضرت امام خامنه ای و شما سروران و طلاب عزیز تسلیت عرض مینماییم 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
به مناسبت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی👇