eitaa logo
منبر روزانه «ائمه جماعات استان اصفهان»
287 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.3هزار ویدیو
296 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم؛ اما دیروز به عنوان روز «» نامگذاری شده بود تا بر اهمیت این موضوع تأکید گردد لذا در سخن امروز از پدافند غیرعامل سخن می‌گوئیم؛ «پدافند» در مفهوم کلی، دفع، خنثی کردن و یا کاهش تأثيرات اقدامات آفندی دشمن است و به دو بخش تقسیم می‌شود: ۱) پدافند عامل (Active Defense) ۲) پدافند غیرعامل (Passive Defense) ✅ «پدافند عامل» عبارت از رویارویی و مقابله مستقیم با دشمن و به کارگیری جنگ‌افزارهای مناسب و موجود به منظور دفع حمله و خنثی کردن اقدامات آفندی دشمن می‌باشد. ✅ اما «پدافند غیرعامل» به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که مستلزم به کارگیری جنگ‌افزار نبوده و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد؛ در سند سازمان پدافند غیرعامل کشور عزیزمان ایران آمده: «پدافند غیرعامل، مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملّی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی و غیرنظامی دشمنان و حوادث طبیعی می‌شود...» بنابراین در «پدافند غیرعامل» دفاع بدون استفاده از هرگونه سلاح نظامی و درگیرشدن مستقیم است که البته اینگونه اقدامات دفاعی دارای سابقه‌ای طولانی در تاریخ بشری به قدمت خلقت انسان است و امروزه حوزه وسیعی از نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌هایی همچون نظامی، بهداشت و سلامت عمومی، رسانه و صدا و سیما، فناوری اطلاعات، ارتباطات و مخابرات، آب و برق و گاز، حمل و نقل، مدیریت بحران‌ و... را در بر می‌گیرد؛ «سازمان پدافند غیرعامل» با همکاری تمامی نهادهای همکار در جهت مدیریت، مقابله و تقلیل خسارات ناشی از «تهاجم نظامی دشمنان» اعم از حملات هوایی، زمینی، دریایی؛ و «حملات غیرنظامی»، چون: حملات سایبری، جنگ نرم؛ و «بلاهای طبیعی»، چون: طوفان، سیل، زلزله؛ و «عوامل غیرطبیعی»، چون: سرقت؛ اقدامات دفاعی انجام می‌دهند لذا می‌توان اذعان نمود که «پدافند غیرعامل» موضوعی بسیار مهم و بنیادی است که وسعت و گستره آن، تمامی زیر ساخت‌های کلیدی، مراکز حیاتی و حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور چون پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها، مجتمع‌های بزرگ صنعتی، مراکز بهداشتی و درمانی، قرارگاه‌ها و مراکز عمده فرماندهی کشور و هدایت و تصمیم‌گیریهای سیاسی و اجتماعی، و مراکز اصل مخابراتی و ارتباطی، پل‌های استراتژیک، صنایع نظامی، پایگاه‌های هوایی، سایت‌های موشکی، مراکز و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیون، انبارهای عمده مواد غذایی و دارویی، مراکز بزرگ جمعیتی و تمامی قرارگاه‌های تاکتیکی و مقرهای عمده آماری و پشتیبانی را در بر می گیرد. تجارب حاصله از جنگ‌های گذشته از قبیل جنگ تحمیلی به ایران، جنگ ۱۱ هفته‌ای ۱۹۹۹ میلادی توسط ناتو علیه یوگسلاوی؛ جنگ سال ۲۰۰۳ آمریکا و انگلیس علیه عراق؛ جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ اسرائیل علیه لبنان و دیگر جنگ‌های نظامی و غیرنظامی مؤید این نظریه است که کشورهای مهاجم جهت درهم شکستن اراده ملی و توان سیاسی، اقتصادی، نظامی و مدیریتی کشور مورد تهاجم با اتخاذ استراتژی انهدام مراکز ثقل، توجه خود را صرف بمباران و انهدام مراکز حیاتی، حساس و مهم کشورهای دیگر نموده‌اند. همچنین تجارب حاصله از بلاهای طبیعی به وجود آمده در جهان و در کشور ایران همچون زلزله بم در سال۱۳۸۲ شمسی و یا سیل گلستان در سال۱۳۸۰، مؤید این موضوع است که کشورهایی که مورد تهاجم اینگونه بلاهای بزرگ طبیعی قرار گرفته‌اند به علّت عدم رعایت اصول پدافند غیرعامل دچار خسارات فراوان مالی و جانی؛ و گاه غیرقابل جبران شده‌اند. براین اساس امروزه کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران که طعم خرابی و خسارات ناشی از جنگ و بلاهای طبیعی را چشیده‌اند، جهت جلوگیری از ایجاد وضعیت‌های مشابه و حفظ سرمایه‌های ملّی و منابع حیاتی خود توجه خاص و ویژه‌ای به این نوع پدافند نموده و در راهبرد دفاعی خود، برای «پدافند غیرعامل» جایگاه والایی قائل شده‌اند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که بر حکومت اسلامی و بر همه ما لازم است که با آمادگی کامل و استفاده از قوانین موجود و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه و با شناخت ژرف و کامل از ابعاد مختلف پدافند غیرعامل و اتخاذ تمهیدات لازم برای آن، خود و کشور عزیزمان را به مرز آمادگی کامل در این زمینه برسانیم. «انشاء ا...» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ١٠ ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ٢٧ ١۴۴۶ 🌲 اکتبر 2024 31 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ هفته ☀️ شهادت آیت الله (ره) انقلاب اسلامی و به دست منافقان کوردل (١٣٨۵ه‌‌ش) ☀️ آغاز در دفاع مقدس (١٣۶١ ه‌ش) 💠حدیث روز💠 💎 امام جعفرصادق (ع): «مَن اَتی الجُمُعةَ ایماناً وَاحتِساباً اَستأنَفَ ‌العَمَل» «کسی که از روی ایمان و برای رضای خدا در نماز جمعه شرکت می‌کند دیگر گناهی بر او باقی نخواهد ماند» 📚 وسائل، ج ۵، ص ۴ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
340.1K
مناسبت: سالروز شهادت مجاهد نستوه آیت‌الله (ره) اولین و موضوع: ❓نظر جنابعالی درباره شرکت در نماز جمعه با توجه به اینکه در عصر غیبت حضرت حجت(عج) به سر می‏بریم، چیست؟ اگر افرادی اعتقاد به عدالت امام جمعه نداشته باشند، آیا تکلیف شرکت در نماز جمعه از آنان ساقط می‏شود؟ ✅ هرچند نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخييرى است و حضور در آن واجب نيست، ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در آن، سزاوار نيست که مؤمنين خود را از برکات حضور در اين نماز به مجرد تشکيک در عدالت امام جمعه و يا عذرهاى واهى ديگر، محروم سازند. ❓معنای وجوب تخییری در مسأله نماز جمعه چیست؟ ✅ معناى آن اين است که مکلّف در اداى فريضه واجب ظهر روز جمعه بين خواندن نماز جمعه يا نماز ظهر مخير است. ❓نظر جنابعالی در مورد شرکت نکردن در نماز جمعه بر اثر بی‌مبالاتی، چيست؟ ✅ ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادی سياسی جمعه به خاطر اهميت ندادن به آن، شرعاً ناپسند است. 📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: ✍️ مناسبت روز: دهم آبان در تقویم به‌عنوان روز شهادت آیت‌الله شهید (ره)، در انقلاب اسلامی نامگذاری گردیده، لذا روزبرگ امروز را با سلام و صلوات به روح بلند این عالم مجاهد آغاز می‌نمائیم؛ شهادت در محراب، میراث ماندگار امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) است در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجری قمری با ضربت شمشیر یکی از خوارج در محراب مسجد کوفه، به وصال حضرت دوست رسیدند؛ در دوران انقلاب اسلامی نیز، منافقین و خوارج زمان، تعدادی از علمای مجاهد را به جرم پیروی از مکتب علوی و انقلاب اسلامی، همانند مولایشان در مسلخ عشق به شهادت رساندند و به‌همین دلیل به «شهدای محراب» معروف شدند؛ مجاهدان بزرگی همچون حضرات آیات سیداسدالله مدنی تبریزی؛ سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی؛ سیدعبدالحسین دستغیب؛ محمد صدوقی و عطاءالله اشرفی اصفهانی (رحمةالله علیهم). یکی از این شخصیت‌های جاودانه، شهید بزرگوار «حضرت آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی (ره)» اولین پس از انقلاب و از علمای بزرگ خطه‌ی قهرمان‌پرور آذربایجان است؛ این مجاهد نستوه در کنار خدمات ارزشمند علمی، دارای روحیه انقلابی و اراده‎‏ای خلل‎ناپذیر بود و همواره در مبارزات اجتماعی و سیاسی شرکت فعالانه داشت؛ به‌صورتی که ساواک، پرونده قطوری در مورد ایشان تهیه کرده بود؛ این عالم مجاهد، از سال‌ ١٣۴٢ هم‌زمان با آغاز نهضت امام راحل، مبارزات سیاسی خود را آغاز نمود و در جریان این مبارزات، بارها توسط ساواک به‌عنوان رهبر و پایه‌ی اصلی نهضت در آذربایجان، دستگیر، زندانی و تبعید شد؛ شهید قاضی، در بین مردم آذربایجان، فوق‌العاده محبوب و مورد احترام بود به‌طوری که اگر روزی را در آذربایجان تعطیل اعلام می‌کرد، بدون شک، در آن روز همه‎‏جا به‎حال تعطیل در می‌آمد! به‌همین دلیل حکومت شاهنشاهی در مواجهه مستقیم با ایشان، بسیار احتیاط می‌کرد؛ آيت‌الله قاضی، جزو اولین کسانی بود که در آذربایجان، اعلامیه خلع شاه از سلطنت را امضاء کرد و در ماه‎های قبل از پیروزی انقلاب، رهبری جریانات حاد سیاسی، برپایی تظاهرات و تشکیل مجالس، همه بر عهده این عالم انقلابی بود؛ «شهید قاضی طباطبایی» بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام راحل به سمت نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز منصوب شد و اولین نمازجمعه را در این شهر بزرگ برپا نمود؛ ایشان همچنین زحمات زیادی برای رسیدگی به محرومان و مستضعفین آذربایجان متحمل شد و همواره یار و همراه مردم قهرمان این خِطّه بود؛ این مجاهد نستوه تا پایان عمر، همواره یار و یاور امام امت و سدّ مستحکمی در مقابل خطوط انحرافی و جریانات ضدانقلاب بود، به‌صورتی که منحرفان با وجود ایشان در آذربایجان، قدرت و جرئت ابراز وجود پیدا نمی‏‎کردند و به همین دلیل، منافقین کوردل و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی ایران با نقشه قبلی در دهم آبان سال ١٣۵٨ شمسی، مصادف با عید سعید قربان سال ۱۳۹۹ قمری، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و در حال خروج از مسجد، ایشان را ترور و به شهادت رساندند. فردای آن روز، مردم مصیبت‌زده آذربایجان، پیکر پاک آن عالم مجاهد را با شکوه بسیار، تشییع و در مسجد مقبره تبریز به خاک سپردند؛ امام امت نیز با ابراز کمال تأسف از این ضايعه‌ی ناگوار و تسلیت به عموم مسلمانان متعهد و مخصوصاً علمای اعلام و مردم غيور و مجاهد آذربايجان فرمودند: «ملت عزيز برومند ايران و آذربايجان غيرتمند عزيز، بايد در اين مصيبت‌های بزرگ كه نشانه‌ی شكست حتمى دشمنان اسلام و ایران، و عجز و ناتوانی و خودباختگی آنان است، هر چه بيشتر مصمم و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجيد بر مجاهدت خود افزوده و از پای ننشينند تا احقاق حق مستضعفين از جباران زمان بنمايند...» ✍️ روحش شاد، نامش جاودان، یادش گرامی و راهش همواره پر رهرو باد. 📚 برگرفته از کتاب «قاضی طباطبائی، قله شجاعت و ایثار» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ١١ ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ٢٨ ١۴۴۶ 🌲 نوامبر 2024 01 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠حدیث روز💠 💎 امام جعفرصادق (ع): «تَوَقَّع أمرَ صاحِبِكَ لَيلَكَ و نَهارَكَ» «در شب و روزت منتظر فرج مولايت باش» 📚 بحارالأنوار، ج ٩٨، ص ١٥٩ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
398.9K
مناسبت: روز موضوع: ❓آیا امام زمان به تمامی مردم مَحرم هستند؟ ✅ امام زمان (عج) در احکام دینی با همه مسلمانان برابر هستند و حلال و حرام ها متوجه ایشان نیز هست؛ از این جهت، محرم و نامحرم شامل آن حضرت نیز می‌شود. ❓آیا در حال خواندن زیارت امام زمان و دعای عهد و... که نوعی سخن گفتن با امام زمان محسوب می شود، داشتن حجاب بر زنان لازم است؟ ✅ خیر، نیازی نیست. ❓آیا احکام مؤمن بر کسی که به غیبت و حیات حضرت ولی عصر (عج)، اعتقاد نداشته باشد جاری می شود؟ ✅ خیر، [چنین کسی] مؤمن نیست! (استفتائات آیت الله العظمی بهجت، ج ١، ص ١۴) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «، امید همه‌ی بشریت» مناسبت روز: امروز روز جمعه و روزى است كه انتظار فرج و ظهور حضرت صاحب الزّمان (عج) می‌رود! انتظار طاقت فرسایی که مخصوصاً در این ایام که روزانه هزاران انسان مظلوم در غزه و لبنان به خاک و خون کشیده می‌شوند، بیش از هر زمان دیگر در دنیا احساس می‌شود! و به راستی اعتقاد به منجی و کسی که قدرت نجات بشریت را با اتصال به قدرت لایزال الهی دارد، چقدر در این وضعیت اسفناک، برای بشریت، امیدبخش و آرام کننده است. ✍️ اما شاید برخی از عزیزان فکر می‌کنند که این امید و اعتقاد به منجی، فقط مختص به ما مسلمانان و به ویژه شیعیان است؛ در حالی که بر اساس مطالعات و بررسى هاى صورت گرفته در متون ادیان و مذاهب مختلف، و باورها و اعتقادات اقوام و ملل جهان، اعتقاد به ظهور «منجى و مصلح جهانى» و باورداشت به آینده اى روشن و مطلوب برای جهان، عقیده اى عمومى و فراگیر است و فقط اختصاص به دین اسلام و مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) ندارد. چنانچه تمامى ادیان ابراهیمى و همچنین بیشتر مذاهب و مکاتب موجود در جهان، معتقد و منتظر آمدن «نجات دهنده اى آسمانی» در واپسین دوره‌ی تاریخ هستند؛ تا با آمدن او در عصر طلایى بشریت، جامعه جهانى، آکنده از صلح و صفا، معنویت و نورانیت، و قسط و عدل شود، و تمامی کاستى ها و دشوارى‌ها زدوده شده، و رذایل و ناراستى ها از بین رفته، و آدمی به مراحل بالاى کمال و تعالى معنوى و مادى دست یافته و از نعمت و برکات بى‌شمار برخوردار گردد. لذا مسئله اعتقاد به ظهور یک رهبر الهى و آمدن نجات دهنده‌اى در آخرالزمان، به قدرى اصیل و ریشه دار است که در اعماق دل همه‌ی ملّت ها و پیروان تمامی ادیان الهى و اقوام و ملل جهان قرار دارد تا جایى که در طول تاریخ بشریت، انسان ها همواره در فراز و نشیب هاى زندگى، با یادآورى ظهور منجی آسمانی، خود را از یأس و ناامیدى دور کرده و در انتظار ظهور «مصلح موعود جهانى» در روزهای سخت زندگی، لحظه شمارى کرده‌اند! البته این «منجی»، در مکاتب، مذاهب و ادیان مختلف به نام‌ها و القاب مختلف ذکر شده؛ از جمله: ⬅️ در دین یهود: به نام‌های «سرور میکائیلی، عزیر، منحاس، ماشیح»؛ ⬅️ در دین مسیحیت: به نام‌های «مهمید آخر، مسیح، پسر انسان»؛ ⬅️ در مکتب زرتشت: به نام‌ «سوشیانت» یا «سوشیانس»؛ ⬅️ در مکتب هندوها: به نام‌های «آواتاراى دهم، ویشنو، منصور، فرخنده»؛ ⬅️ در مکتب بودا: به نام‌های «مایتریا، بودای پنجم»؛ ⬅️ و در دین اسلام: به نام‌های «مهدی، قائم و...»؛ بر این اساس هرچند «منجی» در ادیان و مکاتب مختلف با نام‌های متفاوتی آمده؛ اما در ویژگی‌های دوران ظهور او، مشترکات فراوانی در بین ادیان مختلف یافت می‌شود؛ از جمله: «نابودی تمامی مظاهر ظلم و فساد، تحت یک آیین قرار گرفتن مردم در دوران ظهور؛ اجرای عدالت فراگیر؛ امنیت و آرامش کامل؛ حق‌گرایی عموم مردم؛ از بین رفتن فقر و آشکار شدن همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها...؛ ✍️البته اعتقاد به وجود «منجى موعود» و به اصطلاح «مهدویت»، یک عقیده اصیل اسلامى است که ریشه قرآنى دارد و احادیث متواترى در منابع معتبر روایى شیعه و سنی، درباره آن وارد شده است و به عبارت دقیق تر این باورداشت در بین مسلمانان و مخصوصاً پیروان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، ملموس تر، یقینى تر و روشن تر است و یکى از ارکان مهم اعتقادى آنها به شمار می‌رود؛ با این حال، باید اذعان کرد که این حقیقت معهود و اندیشه اصیل، ریشه در کهن ترین آموزه‌هاى آسمانى و فرهنگ هاى بشرى دارد که در زمان حاضر، بشریت بیش از همیشه خود را نیازمند به آن می‌داند. چنانچه رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «شاید در تاریخ بشر کمتر دوره‌ای اتّفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم جامعه‌ بشری به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند؛ چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس می‌کنند، چه بسیاری از مردم که احساس نیاز می‌کنند ولی در ناخودآگاهِ خودشان؛ احساس نیاز به یک منجی، احساس نیاز به مهدی، احساس نیاز به یک دست قدرت الهی، احساس نیاز به یک امامت معصوم، و احساس نیاز به عصمت، و به هدایت الهی...» (۲۱ فروردین ۱۳۹۹) ✍️ و بالاخره باید بدانیم که با حضور منجی، عالم بشریت نجات خواهد يافت لذا سخن امروز را با این دعا به پایان می‌بریم: «اللهم عجل لولیک الفرج». https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا