از این پس در این کانال تاملات، دغدغه ها و یادداشتهای محمدمهدی حسین زاده اصفهانی قرار خواهد گرفت.
جهت نقد و بررسی مطالب:
@hoseinzade_es
❤️به مناسبت ولادت امام کاظم(ع)
✅قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره زندگی امام کاظم (ع) تقدیم می گردد.
اهمیت این بیانات در این است که معظم له با طرح پرسش های تحقیقی و هدفمند، مخاطب را به تفکر در سیره امام (ع) وا میدارد.
🔸"در زندگینامهی آن امام عالیمقام، سخن از حوادث گوناگون و بیارتباط و گاه متناقض با یکدیگر و تأکید بر مقام علمى و معنوى و قدسى آن سلالهی پیامبر (صلّى الله علیه و آله) و نقل قضایاى خاندان و اصحاب و شاگردان و مباحثات علمى و کلامى و امثال آن، بدون توجّه به خطّ جهاد مستمرّى که همهی عمر ۳۵ سالهی امامت آن بزرگوار را فراگرفته بوده است، ناقص و ناتمام میماند. تشریح و تبیین این خط است که همهی اجزاى این زندگى پرفیض را به یکدیگر مرتبط میسازد و تصویرى واضح و متکامل و جهتدار که در آن هر پدیدهاى و هر حادثهاى و هر حرکتى داراى معنایى است، ارائه میکند.
🔹چرا حضرت امام صادق (علیه السّلام) به «مفضّل» میفرماید: امر امامت این جوانک را فقط به اشخاص مورد وثوق بگو؟ و به «عبدالرّحمنبنحجّاج» به جاى تصریح، به کنایه میگوید: زره بر تن او راست آمده است؟ (۱۰) و به یاران نزدیک چون «صفوان جمّال»، او را به علامت و نشانه معرّفى میکند؟ و چرا بالاخره در وصیّتنامهی خود، نام فرزندش را بهعنوان وصى پس از نام چهار تن دیگر میآورد که نخستین آنان «منصور عبّاسى» و سپس حاکم مدینه و سپس نام دو زن است؛ (۱۱) چندانکه پس از ارتحال آن حضرت، جمعى از بزرگان شیعه نمیدانند جانشین آن بزرگوار، همین جوان بیستساله است؟چرا در گفتگو با هارون که به او عتاب میکند: «خَلیفَتانِ یُجبىٰ اِلَیهِمَا الخَراج»، (۱۲) زبان به سخن نرم و انکارآمیز میگشاید؛ امّا ابتدائاً در خطاب به مرد زاهدى نافذالکلمه به نام «حسنبنعبدالله» سخن را به معرفت امام میکشاند و آنگاه خود را امام مفترضالطّاعه، یعنى صاحب مقامى که آن روز خلیفهی عبّاسى در آن متمکّن بود، معرّفى میکند؟ (۱۳)
🔸 چرا به «علیبنیقطین» که صاحبمنصب بلندپایهی دستگاه هارون و از شیفتگان او است، عملى تقیّهآمیز را فرمان میدهد؛ (۱۴) امّا «صفوان جمّال» را بر خدمت همان دستگاه شماتت میکند و او را به قطع رابطه با خلیفه فرامیخواند؟ (۱۵) چگونه و با چه وسیلهاى آن همه پیوند و رابطه در قلمرو گستردهی اسلام، میان دوستان و یاران خود پدید میآورد و شبکهاى که تا چین گسترده است، میسازد؟
🔹 چرا «منصور» و «مهدى» و «هادى» و «هارون»، هر کدام در برههاى از دورانِ خود کمر به قتل و حبس و تبعید او میبندند؟ و چرا چنانکه از برخى روایات دانسته میشود، آن حضرت در برههاى از دوران ۳۵ ساله، در اختفاء به سر برده و در قراء شام یا مناطقى از طبرستان حضور یافته و از سوى خلیفهی وقت، مورد تعقیب قرار گرفته و به یاران خود سفارش کرده که اگر خلیفه دربارهی من از شما پرسید، بگویید او را نمیشناسیم و نمیدانیم کجا است؟ (۱۶)
🔸 چرا هارون در سفر حجّى، آن حضرت را در حدّ اعلىٰ تجلیل میکند (۱۷) و در سفر دیگرى دستور حبس و تبعید او را میدهد؟ (۱۸) و چرا آن حضرت در اوایل خلافت هارون که وى روش ملایمت و گذشت در پیش گرفته و علویان را از حبسها آزاد کرده بود، تعریفى از فدک میکند که بر همهی کشور وسیع اسلامى منطبق است؟ تا آنجا که خلیفه به آن حضرت به تعریض (۱۹) میگوید: پس برخیز و در جاى من بنشین! (۲۰) و چرا رفتار همان خلیفهی ملایم، پس از چند سال چندان خشن میشود که آن حضرت را به زندانى سخت میافکند و پس از سالها حبس، حتّى تحمّل وجود زندانىِ او را نیز بر خود دشوار مییابد و او را جنایتکارانه مسموم و شهید میکند؟
🔹 اینها و صدها حادثهی توجّهبرانگیز و پُرمعنى و درعینحال ظاهراً بیارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگى موسیبنجعفر (علیهما السّلام) هنگامى معنا میشود و ربط مییابد که ما آن رشتهی مستمرّى را که از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظهی شهادتش ادامه داشته، مشاهده کنیم. این رشته، همان خطّ جهاد و مبارزهی ائمّه (علیهم السّلام) است که در تمام دوران ۲۵٠ ساله و در شکلهاى گوناگون استمرار داشته و هدف از آن، اوّلاً تبیین اسلام ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارائهی تصویرى روشن از معرفت اسلامى است، و ثانیاً تبیین مسئلهی امامت و حاکمیّت سیاسى در جامعهی اسلامى، و ثالثاً تلاش و کوشش براى تشکیل آن جامعه و تحقّق بخشیدن به هدف پیامبر معظّم اسلام (صلّى الله علیه و آله) و همهی پیامبران؛ یعنى اقامهی قسط و عدل و زدودن اندادالله (۲۱) از صحنهی حکومت و سپردن زمام ادارهی زندگى به خلفاءالله و بندگان صالح خداوند."
۱۷ ربیعالمولود ۱۴۱٠
☑️ @amin_enqelab
⭕️ آیا تلاش برای بدست آوردن #هندسه_معرفتی ضرورت دارد؟
✅رهبر معظم انقلاب پاسخ میدهند:
"بدیهی است وقتی که مبنا، یک تفکّر و یک اندیشه #منظم و #مدوّن نباشد، هدفها هم به همان نسبت تابع حوادث و پیشرفتهای عالم و امیال مردم و گروه ها خواهد بود. بنابراین نمیشود کسی ادّعا کند که من به دنبال آرمانهای والای مورد نیاز بشر هستم؛ ادّعا هم نمیکنند. ما چرا؛ ما این را ادّعا میکنیم. مسؤولان این نظام با این امید هم وارد این میدان شدهاند که بتوانند از اهداف الهی که مورد اعتقاد آنهاست، چیزی را تحقّق بخشند و در زندگی پیاده کنند. از بعد از صدر اسلام تا امروز هم، چنین فرصتی پیش نیامده است. موقعیت بسیار استثنایی و بخصوصی است. باید این موقعیت را مغتنم بشماریم و هر کجا هستیم - در قوای سهگانه و در همه بخشهای مدیریّتی این کشور - سعی کنیم حقیقتاً اهداف و آرمانهای اسلامی را در حدّ توانِ جمعِ اداره کننده و مسؤول امور کشور - که توان بالایی هم هست - پیش ببریم. بر این اساس، وظایفی برعهده همه است."
۷۹/۹/۱۲
#هندسه_معرفتی
☑️ @amin_enqelab
⭕️ منظومه فکری مقام معظم رهبري
عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز
🔺مقام معظم رهبری صاحب یک منظومه فکری هستند و هر ۳ رکن نظام بینشی، منشی و کنشی در مجموعه بیانات ایشان به وضوح به چشم میخورد.
🔺اگر بخواهم نگاهی بسیار گذرا و اجمالی به منظومه فکری ایشان داشته باشم، باید بگویم توحید، محور و هسته نظامات فکری حضرت آیتالله خامنهای است. سپس این اندیشه توحیدی، در شاخههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام فکری ایشان تسری پیدا میکند.
🔺وقتی آیتالله خامنهای در سیاست خارجی موضعی میگیرند، این یک موضع مقطعی نیست، بلکه بر اساس یک نظام فکری توحیدمحور بیان شده است. اتفاقا عدم فهم همین موضوع است که موجب میشود دیدگاه ایشان در برابر قدرتهای خارجی بدرستی برای برخی جریانات سیاسی قابل درک نباشد. ایشان وقتی در سیاست میاندیشند و سخن میگویند بر اساس روح توحیدی حرف میزنند، نه بر اساس یک تحلیل و موضع صرفا سیاسی.
➕پینوشت: در دوره هندسه معرفتی قرار است نظام حاکم بر اندیشه مقام معظم رهبری بررسی شود.
#هندسه_معرفتی
☑️ @amin_enqelab
بصیرت.mp3
49.41M
💢 بصیرت
🔸عوامل موثر در تقویت بصیرت
🔹موانع حرکت بر اساس بصیرت
۴ محرم ۱۴۰۱
هیئت عبدالله بن حسن(ع)
☑️ @amin_enqelab
💠 ایستادگی بر مبانی پایه پیشرفت
نظام اسلامی، نظامی است بر پایهی مبانی اسلام. هر جا که توانستهایم وضع موجود و ساختار کنونی نظام خودمان را بر پایهی اسلام قرار بدهیم، این خوب است، مطلوب است؛ هر جا نتوانستیم، سعی ما باید این باشد که آن را بر همان پایه و مبنای اسلامی قرار بدهیم؛ از او نباید تخطی کنیم. این هدف ماست.
۸۷/۶/۱۹
https://eitaa.com/joinchat/1620377641Cfccec38ac6
💢پیشنهادی به علاقه مندان #اندیشه_معارفی مقام معظم رهبری
شماره1⃣
🔸انقلاب اسلامی حاصل جاریشدن معارف ناب اسلامی در سطح جامعه و پذیرش عمیق آن توسط مردم است. معارفی که از توحید سرچشمه گرفته و به همه ابعاد زندگی انسان روح و معنا میبخشد؛ به انسان هدف و انگیزه می دهد و طرح کلان زندگی او را ترسیم کرده و او را برای یک تحول آماده میسازد.
🔹لذا میتوان در یک جمله به اختصار گفت: هویت ممتاز جریان عظیم انقلاب، از پشتوانه معرفتی آن اخذ شده است.
وظیفهای که ما بر عهده داریم این است که معارف ناب را از امام انقلاب اخذ کرده و آن را تبدیل به یک دستگاه فکری نماییم؛ به صورتی که پایه اندیشهها و تحلیلهای مردم قرار گیرد و آبشخور برنامهریزی های خرد و کلان باشد.
🔸نقطهی مطلوب آنجایی است که معارف اسلامی درونی شود و سویهی احساسات و تمایلات نیز بر اساس هندسهی معرفتی جهت داده شوند.
این مساله به قدری مهم است که میبایست کلان پروژه مجموعههای آموزشی، فرهنگی و تربیتی قرار گیرد...
ادامه پست بعد👇
☑️ @menhaj_hoseinzade
شماره 2⃣
🔹در سالهای اخیر مطالعهی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در سطح گسترده و در لایههای مختلف جامعه گسترش یافته است. این امر مبارک در فهم نظاممند اندیشهی معارفی مقام معظم رهبری موثر بوده و فهم مردم را از بیانات رهبرانقلاب ارتقاء داده است.
در کنار این حرکت با برکت و در جهت درونی کردن معارف ناب اسلامی توجه به دو مطلب بی فایده نخواهد بود.
🔸در این مختصر برآنم تا به مجموعههای فکری فرهنگی که در زمینه اندیشه رهبرانقلاب فعالیت دارند دو پیشنهاد پژوهشی ارائه نمایم:
👈۱. پژوهش و آموزش بر محوریت مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا
🔹این مقاله که به قلم دقیق رهبرانقلاب نوشته شده است، متن موجز و پرمغزی در بینش توحیدی است که شامل سه ساحت: جهانبینی عمومی، انسان شناسی و دکترین اجتماعی میشود.
مزیت این مقاله بر بخش توحید کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در ارائه نظام توحیدی مناسبتر و منسجمتر است. از طرفی توجه بیشتر به بحث انسانشناسی را میتوان مزیّت دیگر این مقاله دانست. متاسفانه با وجود اتقان محتوایی و نظام بحث قوی، توجه مناسبی به این مقاله نشده است. البته در کتاب اصول زندگی ساز اسلام تلاش شده است که بر اساس ساختار مقاله روح توحید بیانات معارفی حضرت آقا گردآوری شود.
این مقاله ظرفیت آن را دارد که شروح مختلفی بر آن نگاشته شده و از زوایای مختلف بسط داده شود.
👈۲. پژوهش در خصوص عناصر بنیادین زندگی اسلامی بر محوریت سخنرانی
🔸 راهبردی ۱۳۷۹/۹/۱۲ رهبر معظم انقلاب
این بیانات از مهمترین و راهبردیترین سخنرانیهای حضرت آقا است. معظم له در ابتدای این سخنرانی، اصولی که حرکت مردم و نظام اسلامی را در صراط اسلام ضمانت کرده و زیرساخت یک زندگی مطلوب قرار می گیرند را بیان میکنند.
ایشان به صورت کلی عناصر بنیادین را دو قسم بینشی و وظایف عملی تقسیم کرده و برای هر یک، پنج مورد ذکر میفرمایند.
این عناصر بنیادین آبشخور برنامهها و دستورات اسلامی است.
در قسمت دوم بیانات، معظم له فرآیند پنج مرحله ای انقلاب تا تمدن را تبیین میفرمایند.
🔹آنچه از این سخنرانی پر رنگ شده و مورد توجه قرار گرفته است قسمت دوم یعنی فرآیند انقلاب اسلامی است در حالی که مبنای حرکت انقلاب اساسا عناصربنیادینی است که در ابتدای سخنرانی بیان شده است و انقلاب با محور قراردادن آنها میتواند به پیش برود.
👌کسانی که به نظام اندیشه مقام معظم رهبری علاقهمندند مناسب است عنایت بیشتری به ابتدای این سخنرانی و عناصر بنیادین داشته باشند و رابطهی این عناصر را با سبک زندگی روشن سازند.
✍ محمدمهدی حسین زاده اصفهانی
🌐 منبع: خبرگزاری رسمی حوزه
📄متن کامل یادداشت:
https://hawzahnews.com/xbQrc
☑️ @menhaj_hoseinzade
💢 رهبر انقلاب اسلامی:
"جوانان این ملت با گذشت زمان و تقریباً سه دهه از آغاز پیروزی انقلاب، نسبت به مبانی انقلاب عمیقتر، پختهتر و مجربتر شدهاند. ...مبانی انقلاب را باید مرور کرد؛ فراموش نکنید"⚠️
📣 دوره مجازی #هندسه_معرفتی_انقلاب
برگرفته از اندیشه مقام معظم رهبری
#کارگاهی_پژوهشی
📆 زمان برگزاری دوره: نیمه دوم محرم
⭕️ جهت ثبت نام و اطلاعات تکمیلی ارتباط با آیدی زیر:
https://eitaa.com/hoseinzade_es
🔺اطلاعات بیشتر در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/1620377641Cfccec38ac6
منهاج|| محمدمهدی حسینزاده
💢 رهبر انقلاب اسلامی: "جوانان این ملت با گذشت زمان و تقریباً سه دهه از آغاز پیروزی انقلاب، نسبت به م
💢در این دوره ده عنصر مهم و موثر زندگی ساز که حاصل تتبعات و تحقیقات بر اندیشه حضرت آقا است ارائه خواهد شد.
💢با یادگیری این عناصر، توانایی تحلیل معرفتی و ریشه ای مسائل مختلف را پیدا کرده و ارکان شکل دهنده شخصیت والای رهبر انقلاب را فرا میگیرید.
✅👌در آخر با تقویت این عناصر در شخصیت خود یک گام به شخصیت مطلوب حضرت آقا نزدیک خواهید شد.
💢ضرورت استاد و مشاوره در امور
📍استاد بر دو گونه است:
1. استاد خاص 2. استاد عام
💠 #استاد_خاص آن است که بخصوص منصوص به ارشاد و هدایت است و آن رسول خدا (ص) و ائمه اطهار(ع) هستند و انسانی که به دنبال تربیت خویش است در هیچ حالی از احوال، از مرافقت و همراهی استاد خاص گریزی ندارد.
💠 #استاد_عام آن است که بخصوصه مأمور به هدایت نباشد اما رجوع به او از باب رجوع به اهل خبره در تحت عموم «فاسئلوا أهلَ الذکر إن کنتم لاتعلمون»" نحل: 43" میباشد.
💠همانگونه که در زمان غیبت کبری فقیهان بزرگوار، نایبان عام امام زمان(عج) هستند و احکام شرعی را از کلیات و روایاتی که به ما رسیده است، استنباط می نمایند...در مسائل اخلاقی و تربیتی نیز باید کارشناسانی باشند که با بررسی و استنباط آیات و روایات، احکام اخلاقی را به دست آورده راه را از چاه تشخیص داده و مشتاقان این مسیر را هدایت فرمایند.
💠مقامات معنوى و مراتب خودسازى مانند فقه و شرع، جوارحى نیست که حد و مرز روشنى داشته باشد تا بتوان به نگارش آورد، دستور و قاعده عمل داد بلکه به شمارش حالات و ویژگی ها، دستورالعمل هاى متفاوتى مى خواهد؛ تواناى حکیم و راه طىکرده مى طلبد تا همواره دستور متناسب دهد و راه را بر مشتاقان بنمایاند. امام سجاد(ع) مىفرماید: «آن کسی را که انسان حکیم و فرزانه ای نباشد که او را راهنمایی کند، هلاک می شود (بحارالانوار، ج 78، ص 159)
💠 البته بدیهی است که «استاد و راهنما، اگر خودش استادِ شایسته ندیده و یا کامل نبوده و یا عقاید خود را با مبانى اسلام منطبق نکرده باشد، نه تنها خود در گمراهى است، بلکه دیگران را نیز به مهلکه و اشتباه انداخته و باعث تضییع عمر و نابودى جسم آنان مىگردد، حتّى اگر کسى با جذبه، به مطلوب و گوهر یکتاى هستى دست یافته باشد، اگر چه کامل هم باشد، نمیتواند راهنماى دیگران گردد، زیرا خود راه و چاهى ندیده است (شرح غزلیات حافظ، تالیف آیة الله سعادت پرور)
📗برگرفته از کتاب #همای_سعادت
https://ketabrah24.ir
https://eitaa.com/daftaremarefat
☑️ @amin_enqelab