🔖 زندگی نامه مقام معظم رهبری ( ۱۰ )
🔹 مراحل تحصیل حوزوی
🔸 من و برادر بزرگ ترم پس از دوره ی دبستان، به تحصیل در حوزه ی علمیه پرداختیم؛ چون پدرم نگذاشت در مدارس رسمی تحصیل کنیم تا مبادا از لباس روحانیت بیرون بیاییم. هر طلبه ی علوم دینی، تحصیلات خود را با خواندن ادبیات عرب، یعنی صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع، شروع می کند.
🔸 من وقتی در دبستان بودم، مقداری از کتاب جامع المقدمات را تا پایان انموذج خوانده بودم. کتاب امثله را با پدرم شروع کردم، اما ادامه نیافت؛ لذا با استاد دیگری ادامه دادم. صرف میر را نزد پدر خواندم. بعد عوامل منظومه را هم نزد یک استاد خواندم. مشغول انموذج بودم که درس دبستان را به پایان رساندم.
🔸 فقه و اصول را با شرائع نزد پدرم شروع کردم و تا باب حج ادامه دادم. پدرم در آن هنگام به برادر بزرگ ترم شرح لمعه درس می داد و او هم با پدر در شرح لمعه به باب حج رسید و من که پیش تر در برخی دروس شاگرد برادرم بودم، اکنون با او هم درس شدم. سه چهارم شرح لمعه را نزد پدر، و یک چهارم آن را نزد سید احمد مدرس یزدی خواندم.
📔 خون دلی که لعل شد، ص ۱۳؛۱۴
#زندگینامه_رهبر_انقلاب
#امین_انقلاب
🔰 مرکز گفتمان ساز امین انقلاب :
☑️ @amin_enqelab
🔖 بسته جامع معنویت
🔹 اهمیت معنویت | دو
🔸 در دنيا، انقلابها، حكومتها، ادارهها و رياستها از آنجا عيب پيدا می كند و منحرف می شود كه از اين جنبه يعنى جنبه ى معنويت، جنبه ى رابطه ى با خدا، جنبه ى ارتباط و اتصال قلب به خدا غافل ماندند و غافل می مانند. ما هم اگر دقت كنيم، آنجايى كه پيش رفتيم، موفق شديم، خوب عمل كرديم و راضى هستيم، آنجايى است كه اين جنبه را تأمين كرديم. هرجا هم ضربه خورديم، به خاطر ضعف در اين جنبه ى كار است.
🔸 ارتباط با خدا را نبايد دست كم گرفت. همه چيز ما، در گروى اين رابطه است. اين رابطه است كه دل ما را قرص می كند، تا از دشمنی ها هراس نكنيم. اين رابطه ى با خداست كه دلهاى ما را از محبت به مؤمنين و پويندگان راه خدا پُر می كند، تا اختلاف نظرها و اختلاف سليقه ها را نبينيم. اين رابطه ى با خدا و اتصال به خداست كه موجب می شود، ما براى اهواى خودمان، حقيقت را زير پا نگذاريم و مصلحت را فداى غرض شخصى نكنيم. اين رابطه ى با خداست كه موجب می شود، ما از راه خدا منحرف نشويم و از پيمودن اين راه، پشيمان و خسته و ملول نگرديم. اين رابطه ى با خدا، هميشه ممكن است و هيچوقت دير و محال نيست.
سخنرانى در ديدار با مسئولان كشورى و لشكرى در نخستين روز از سال نو و در آستانه ى ماه مبارک رمضان
📆 ۱۳۶۹/۰۱/۰۱
🔰 مرکز گفتمان ساز امین انقلاب :
☑️ @amin_enqelab
🕋 معنویت | دو
🔹 آنجایی که پیش رفتیم، موفق شدیم، خوب عمل کردیم و راضی هستیم، آنجایی است که این جنبه را تأمین کردیم.
۱۳۶۹٫۰۱٫۰۱
#معنویت
#عکس_نوشته
🔰 مرکز گفتمانساز امین انقلاب
☑️ @amin_enqelab
📩 نظرات کاربران
❓سوال:
در کشور های غربی، اخلاق های مثبتی چون قانون مداری، نظم، توجه به علم و پیشرفت دیده می شود.
آیا آنها اخلاق مدارند؟
فرق ما با کشور های غربی در چیست؟
💬 یا قمر بنی هاشم :
حضرت آقا با استناد به«العلم سلطان» و تشویق به توسعه علمی برای قوی شدن، اصل اینکه علم، فضیلت و موجب برتری است را میپذیرند ولی با جهت دهی صحیح و عاقلانه و شرافتمندانه.
ایشان خیلی مطالب در این زمینه فرموده اند:
"هم گرایش تعصّبآمیز نسبت به غرب و هم گرایش غربزدگی غلط است .
دو گرایش متضاد در مورد غرب هست که هر دو غلط است؛ یک گرایش عبارت است از تحجّر و تعصّب بیجا و ندیدن مثبتات غرب؛ غربیها در دانش، حرکت خوبی کردند، همّت کردند، پیشرفت کردند، دنبالگیری کردند؛ در فنّاوری همین جور، در بعضی از خصوصیّات اخلاقی، که من بارها در سخنرانی و غیره اینها را گفتهام؛ اینها را نباید رد کرد... .
بنابراین تحجّر در مقابل غرب و تعصّب بیجا در مقابل غرب که بگوییم هر چه از غرب میآید، هر چه باشد غلط است، نه؛ این را ما نمیگوییم و قبول نداریم. نقطهی مقابلش غربزدگی است؛ غربزدگی خطر بزرگی است... .
گرایش تعصّبآمیز و تحجّرآمیز از سویی، گرایش غربزده از سویی، [هر دو] غلط است.
حضرت آیةاللهالعظمی امام خامنهای
بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی
تاریخ: 01 / 01 / 1398
متاسفانه ما موضع تدافعی نسبت به این موضوع داشته ایم ولی خود حضرت آقا همیشه مخصوصا در دو سال اخیر به دنبال اینکه عده ای دنبال توجیه رفتار غرب و حتی رژیم طاغوت هستند به غرب خوب حمله کرده اند ، به نقایص ظاهری تمدنی آنها هم با برشمردن آن ها اقدام فرموده اند تعبیر دزدی ماسک و غرب وحشی و.. موارد تازه آن است.
✍پاسخ خود را برای ما ارسال کنید:
@alimalakoti
#نظرات
#انتقادات
#پیشنهادات
☑️ @amin_enqelab
🔖غرب و اخلاق
🖋 اخلاق تهی از معنویت
🔸در دنیای غرب همانگونه که قوانین برای بهبود زندگی مادی و در راستای بهرهمندی حداکثری از عالم دنیا است هنجارها و ناهنجارهای اخلاقی آنها هم در همین راستا خلاصه میشه و اثری از فراماده و معنویت در آن دیده نمیشود نهایتاً اگر حرکت های مثبتی هم به چشم بخورد در راستای دلسوزی ها و واکنش های احساسی به یک موضوع است.
🔸 آن هم تا جایی که به ساختار دنیا طلبی آنها لطمه و آسیبی وارد نکند اگر جایزه نوبل توسط مخترع دینامیت که میلیون ها نفر را تاکنون به کشتن داده بنیان گذاری میشود به خاطر این هست که در یک اشتباهی، اعلامیه ترحیم خودش را میبیند و متوجه میشود که مردم درباره او بد قضاوت کرده اند و او برای اصلاح قضاوت مردم تمام ثروت خودش را تحت عنوان جایزه نوبل در خدمت علم قرار می دهد در این یک کار اخلاقی می بینیم که چیزی جز اصلاح امور دنیای خود چیز دیگری نیست و این نقطه تمایز بین هنجارهای اخلاقی در دنیای غرب و جهان اسلام است.
🔹در غرب هنجارهای اخلاقی به عنوان ابزار آرایشی جهت پوشاندن چهره وحشی غرب به کار گرفته شده است این نقاب و آرایش غلیظ در زلزله های شدید اجتماعی مانند کرونا به سادگی پاک می گردد و حقیقت وحشی غرب را بر همگان آشکار می سازد در چنین فضاهای آشفته دیگر خبری از رعایت حقوق شهروندی نیست نظم و انضباط رنگ می بازد انسان دوستی های ظاهری کنار می رود و برای بهره مندی دنیا به روی هم چند می زنند و با یکدیگر نزاع می کنند.
#یادداشت
#معنویت
☑️ @amin_enqelab
📖عزیزان من! جوانان عزیز! تلاوت قرآن یک فضیلت بزرگ و یک ثواب است؛ اما این تلاوت وسیلهای برای رسیدن به معرفت است. این قرآن یک اقیانوس عظیم است. هرچه بیشتر جلو بروید، تشنهتر میشوید و علاقهمندتر میشوید و دل شما روشنتر میشود. در قرآنباید تدبّر کرد. من باز هم از شما جوانان خواهش میکنم که با معانی قرآن انس پیدا کنید و ترجمه قرآن را بفهمید.
📆 ۱۳۷۹/۹/۸
☑️ @amin_enqelab
📌 ویژه | به مناسبت روز ملی خلیج فارس
🔸 اخیراً کویتیها اطلس تاریخ اسلام را درست کردهاند که از محتوایش اطلاعی ندارم؛ ولی از لحاظ طبع، کتاب خیلی بزرگی است. پارسال، امیر کویت دو نسخه از آن را برای من فرستاد که من یک نسخهاش را به کتابخانهی نهاد ریاست جمهوری دادم و نسخهی دیگر را در کتابخانهی خودم نگه داشتم.
🔹 اطلس تاریخ اسلام توسط کویتیها درست شده که تقریباً بدون استثنا مورد استفادهی همهی مسلمانهاست. این که میگویم تقریباً، به این دلیل است که «خلیج فارس» را «خلیج عربی» نوشته است که اگر الان به ما پول دستی هم بدهند، حاضر نیستیم این کتاب را در کتابخانههای خودمان ترویج و یا به فارسی ترجمه کنیم؛ چون «خلیج عربی» دروغ است.
🔸 اگر یک وقت خواستیم این را برگردانیم، حتماً «خلیج فارس» خواهیم نوشت. البته، یک جا هم از دستشان در رفته و تصویر یکی از نقشههای قدیمی را چاپ کردهاند و «الخلیج الفارسی» را بهکار بردهاند. با این که همه جا و در همان نقشههای قدیمی، این اصطلاح را عوض کردهاند، ولی یک جا تصادفاً برای اتمام حجّت، در این کتاب به این بزرگی و با این همه خرج چاپ، اصطلاح «الخلیج الفارسی» را نوشتهاند.
🔹 غرضم این بود که گاهی اوقات تاریخ و جغرافیا را مینویسند، اما نکتهیی در آن هست که ما نسبت به آن حساسیم. حالا این از جهت ملّیش بود که البته الان خلیج فارسی و عربی برای ما فقط ملی هم نیست؛ سیاسی و اعتقادی هم است.
۱۳۶۸/۰۷/۳۰
🔰 مرکز گفتمانساز امین انقلاب
☑️ @amin_enqelab
پند نامه سعادت.pdf
275.4K
💠پندنامه سعادت
🔸بیش از 100 پند اخلاقی عرفانی
🖋اثر آیة الله شیخ علی آقای پهلوانی تهرانی «سعادت پرور» (ره)
🔷 رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله خامنه ای (مد ظله العالی) در دیدار با خانواده آیة الله سعادت پرور (ره):
🔹طهارت و پاکیزگی واقعی را آشیخ علی آقا پهلوانی در طول هشتاد سال زندگی خود گذراند و زهد و تقوای واقعی و بی رغبتی به دنیا به معنای حقیقی کلمه در این مرد وجود داشت.
🔹اینها خوبان زمان ما هستند و ما آن ها را نمی شناسیم، ما وقتی در جریان معمولی عادی زندگی سیر می کنیم، خیال می کنیم همه دنیا همین هاست، در حالی که در این عمق ها چیزها هست؛ الآن هم هست.
#معنویت
☑️ @amin_enqelab
اصلا متوجه بزغاله نشدم‼️
🔸بنده نیز همراه حضرت آقا _حفظه الله_ در ایرانشهر تبعید بودم.تعدادی از مردم و روحانیون از شهرهای مختلف به دیدار ما آمده بودند.
وقت نماز فرا رسید،همه آماده برگزاری نماز جماعت گشتیم.حضرت آقا _حفظه الله_ به عنوان امام جماعت در جلوی نمازگزاران ایستادند و مشغول نماز شدیم.
🔸در همین هنگام بزغاله ای وارد شد و در جلوی جمع به پریدن پرداخت.همه ما را خنداند،تنها کسی که با طمانینه و آرامش نماز را به پایان برد،آقا بودند.
پس از نماز از ایشان پرسیدیم:شما چطور خود را کنترل کردید و نخندیدید؟
معظم له فرمودند:
من اصلا متوجه بزغاله نشدم ...!
به نقل از استاد راشدیزدی
#معنویت
☑️ @amin_enqelab
🕋 معنویت | سه
🔹 وقتی اینطور شد، بزرگترین قدرتها نمیتوانند یک ملت را شکست بدهند.
۱۳۷۰٫۰۶٫۲۷
#معنویت
#عکس_نوشته
🔰 مرکز گفتمانساز امین انقلاب
☑️ @amin_enqelab
🔰 روز علم و عمل
🔸معلّم، مظهر علم است؛کارگر، مظهر عمل است. بنابراین، روز معلّم و روز کارگر، یعنی روز علم و عمل. قوام جامعه هم، به علم و عمل است. اگر ما بتوانیم در میان خودمان، این دو رکن - یعنی علم و عمل، تعلیم و تربیت و کار وابتکار - را توسعه دهیم و در این دو زمینه، پیشرفتی محسوس در کشور به وجود آوریم - که بحمداللَّه امروز تا حدود زیادی هم شده است - حرکت کشور به سمت هدفها سریع خواهد شد، مشکلات برطرف خواهد گردید و آن چیزی که انقلاب عظیم ما برای ایران اسلامی ترسیم کرده است، نزدیک خواهد شد.
🔸 لذا این دو رکن، مهم است. کسانی که نماینده این دو رکن هستند - یعنی جامعه معلم کشور و مجموعه تعلیم و تربیت از یک طرف، و جامعه کارگری کشور و مجموعه مربوط به کار و ابتکار و تولید و حرکت صنعتی و کشاورزی و غیره از جانب دیگر - برای کشور بسیار حائز اهمیتند.
۱۳۷۶/۰۲/۱۰
بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان
#روز_معلم
#روز_کارگر
#مناسبتی
☑️ @amin_enqelab
📍ویژه | به مناسبت روز کارگر
🔹 کارگر معنای عامّی دارد؛ امام (رضوان الله علیه) میفرمودند: پیغمبران هم کارگر بودند؛ همینجور است. در مجموعهی شما هم مدیرانتان، فعّالانتان، برنامهریزهایتان، کارآفرینانی که زمینهی گسترش کار و اعتلای کیفیّت کار را فراهم میکنند، تا آحاد کارگران ما - کارگران تحصیلکرده، کارگران ماهر، کارگران مجرّب، تا کارگران ساده - همه کارگرند.
🔸نفْس کار احترام دارد، نفْس تحرّک و تلاش در جهت درست دارای احترام است؛ این نگاه اسلام است. همهچیز بر پایهی این تکریم و احترام بایستی شکل بگیرد.
۱۰/۲/۱۳۹۳
#روز_معلم
#روز_کارگر
#مناسبتی
☑️ @amin_enqelab