🖍 «پذیرش توبه حضرت آدم علیه السلام به برکت نام اهل بیت علیهم السلام»
🔸جلال الدین سیوطی از علمای بزرگ اهل تسنن در تفسیر آیه سی و هفتم سوره بقره مینویسد:
▪️ وَأخرج ابْن النجار عَن ابْن عَبَّاس قَالَ سَأَلت رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم عَن الْكَلِمَات الَّتِي تلقاها آدم من ربه فَتَابَ عَلَيْهِ قَالَ: سَأَلَ بِحَق مُحَمَّد وَعلي وَفَاطِمَة وَالْحسن وَالْحُسَيْن إِلَّا تبت عَليّ فَتَابَ عَلَيْهِ.
🔹ترجمه : ابن عباس گوید : از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدم آن کلماتی که خداوند به حضرت آدم علیه السلام آموخت تا توبه او را بپذیرد چه بودند؟ پیامبر فرمودند: آدم خدا را صدا زد: به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام توبه مرا بپذیر. پس از آن خداوند هم توبه او را پذیرفت.
📕 الدر المنثور فی التفسیر المأثور، تألیف سیوطی، جلد ۱، صفحه ۳۲۴، چاپ مرکز هجر للبحوث و الدراسات العربیة و الاسلامیة
#قطره_ای_از_فضائل_حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم▫️
🔍 پاسخ به شبهه ای پیرامون قابل رؤیت نبودن خداوند
❌ ملحدین به خداپرستان اشکال می کنند که : خداوند را حس نمیکنیم. پس موهوم است و وجود ندارد . (یا اقلاً نمیتوان به وجود او پی برد.)
❌ بت پرستان نیز بارها گفتهاند که : به خدای نادیده نمی توان ایمان آورد.
❌ بسیاری مسیحیان به مسلمین اشکال میکنند که : خدای شما ارتباط نزدیک با بندگانش ندارد! ولی خدای ما ، صورت انسانی یافته و به صورت ملموس و محسوس با بندگانش ارتباط گرفت!
❌ همچنین برخی صوفیه و ... نیز دچار چنین قرائت های باطلی در خداشناسی شدند.
✍🏻 پاسخ : تمام این اشکالات برمبنای درک ناصحیحی از معرفت و خداشناسی بنا شده اند . لازمه الوهیت خداوند این است که فوق حس و وهم مخلوقات باشد. خداوند جسمانی نیست و ذاتی قدوس دارد که منزه از هر حدی است. برای همین راه اثبات او ، برهان عقلی میباشد . نه تصویرگری و حس و تجربهٔ ذات او ! دقیقا عظمت و جلالت خداوند حکم میکند که قابل حس نباشد❗️
✅ در روایت آمده است که زندیقی به امام رئوف حضرت رضا علیهالسلام اشکال کرد : وجود خدایی که حس نمیکنیم را نباید قبول کنیم!
امام علیهالسلام پاسخ فرمودند : «مسئله برعکس است! چون فهمیدیم که حواس ما از درک او عاجزند و ذاتی برخلاف تمام اشیای دیگر دارد ، به خدایی او اعتراف کردیم.»
📝 فَقَالَ الرَّجُلُ : فَإِذاً إِنَّهُ لَاشَيْءَ إِذَا لَمْ يُدْرَكْ بِحَاسَّةٍ مِنَ الْحَوَاسِّ ، فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ عليهالسلام : « وَيْلَكَ ، لَمَّا عَجَزَتْ حَوَاسُّكَ عَنْ إِدْرَاكِهِ ، أَنْكَرْتَ رُبُوبِيَّتَهُ ، 👈🏻 وَنَحْنُ إِذَا عَجَزَتْ حَوَاسُّنَا عَنْ إِدْرَاكِهِ ، أَيْقَنَّا أَنَّهُ رَبُّنَا بِخِلَافِ شَيْءٍ مِنَ الْأَشْيَاءِ »
📚 نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 1 صفحه : 194
▫️←همچنین باید بدانیم که معرفت ما محصور در احساسات نیست . و قرب خداوند به مخلوقاتش لازم نیست حتما حسی و جسمانی باشد! این ما هستیم که باید به آموزههای عقل و وحی توجه کنیم ، نه اینکه از خدا بخواهیم در سطح یک مخلوق پایین بیاید! هیچ ذره ای بر خداوند پوشیده نیست (سوره یونس : آیه ۶۱) از بندگانش دور نیست و اجابت کنندهٔ راز و نیاز بندگان است . (سوره بقره : آیه ۱۸۶) و بندگان خود را امداد و هدایت می کند. (سوره شعرا : آیه ۶۱ و ۶۲)
▫️←و اصولا خدایی که به حس در آید قطعا دارای حد و مقدار است و چنین چیزی مخلوقی ضعیف و ناتوان بیش نخواهد بود نه خدای ادیان. 👈🏻 ضمنا قرب به حق هم به معنای بهرهمندی هرچه بیشتر از عنایات و الطاف خاص الهی است نه ارتباط مکانی و مادی با ذات قدوسی حق.
#درس_های_توحیدی
#توحید
#نقد_آتئیست
#نقد_مسیحیت
#نقد_تصوف
@Menhajol_velayat
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی محبت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را داشته باشی ❤️
⚠️ پینشهاد دانلود
▪️حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله تعالی
💠 قَالَ قَطَعَ يَمِينِي سَيِّدُ الْوَصِيِّينَ وَ قَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ وَ أَوْلَى النَّاسِ بِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ إِمَامُ الْهُدَى وَ زَوْجُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ...
« وَ اللَّهِ مَا قَطَعْتَ إِلَّا بِحَقٍّ كَانَ عَلَيَّ مِمَّا يُنْجِي مِنْ عِقَابِ الْآخِرَةِ» 😔
بحار الانوار جلد ۴۰ صفحه ۲۸۱
💠 لَؤ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفي هذا عَلى أنْ يُبْغِضَني ما أبْغَضَني
نهج البلاغه حکمت ۴۵
#صفات_الشیعه
#حب_امیرالمومنین
@Menhajol_velayat
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم 🥀
◾️امام سجاد علیه السلام فرمودند :
«وَاللهِ لَوْ أَنَّ النَّبِىَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ تَقَدَّمَ إِلَیْهِمْ فِی قِتالِنا کَما تَقَدَّمَ إِلَیْهِمْ فِی الْوِصایَةِ بِنا لَمَا ازْدادُوا عَلى ما فَعَلُوا بِنا...»
🔸ترجمه : «به خدا قسم اگر پیامبر خدا آنطور که به این مردم دربارهٔ ما سفارش کرده بود راجع به قتل ما توصیه میکرد اینان بیش از این به ما ظلم نمی کردند...»😭💔
📕 نام کتاب : اللهوف على قتلى الطفوف نویسنده : السيد بن طاووس جلد : 1 صفحه : 202
#مصائب_اهل_البیت_علیهم_السلام
#شب_جمعه
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحیم ▫️
چرا روز جمعه، جمعه نامیده شده است؟
✍🏻 شیخ طوسی و ثقة الاسلام کلینی رضوان الله علیهما روایت کردهاند :
🔸 ٤ ـ وعنه عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن موسى عن العباس بن معروف عن ابن أبي نجران عن عبد الله بن سنان عن ابن أبي يعفور عن أبي جعفر عليهالسلام قال قال له رجل : كيف سميت الجمعة بالجمعة؟ قال : إن الله عزوجل جمع فيها خلقه لولاية محمد صلىاللهعليهوآلهوسلم ووصيه في الميثاق فسماه يوم الجمعة لجمعه فيه خلقه.
💠 ترجمه : «شخصی از امام باقر علیه السلام پرسید: چرا جمعه، جمعه نامیده شد؟ امام باقر علیه السلام فرمودند : خداوند متعال در روز عهد و پیمان، مخلوقاتش را در روز جمعه برای ولایت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و وصی و جانشین او گرد هم آورد و آن روز را به جهت اجتماع مخلوقاتش جمعه نامید.
📚 تهذیب الاحکام، تالیف شیخ طوسی، جلد ۳، صفحه ۳، حدیث ۴
📚 الکافی، تالیف ثقة الاسلام کلینی، جلد ۳، صفحه ۴۱۵ ، حدیث ۷
#جمعة
#وجه_تسمیه_روز_جمعة
@menhajol_velayat
چرا به هنگام شنیدن نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، می ایستیم و دستمان را بر سر میگذاریم ⁉️
✅ https://eitaa.com/menhajol_velayat/119
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ تا شیعیان از ما سوا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف منقطع نشوند، مشکلات شان حل نخواهد شد
➖آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله تعالی
الرواية:«عَنْ مَنْصُورٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَا مَنْصُورُ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَا يَأْتِيكُمْ إِلَّا بَعْدَ إِيَاسٍ... »
الکافي - ط الاسلامية جلد ۱ صفحه ۳۷۰
🔸 ترجمه : «منصور گويد: امام صادق عليه السلام: بمن فرمود: اي منصور: اين امر( ظهور) بشما نميرسد جز بعد با نا اميدي... »
#مهدویت
#انقطاع_از_ما_سوا_امام_زمان_عجل_الله_فرجه
@Menhajol_velayat
#مهدویت
❌ نگرانی امیرالمومنین علیه السلام از سرگردانی شیعیان در دوران غیبت
➖ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّيْبَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ الْآدَمِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ: لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أَمَدُهَا طَوِيلٌ كَأَنِّي بِالشِّيعَةِ يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِي غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ أَلَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ وَ لَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إِمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ ❤️ ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إِذَا قَامَ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ فَلِذَلِكَ تَخْفَى وِلَادَتُهُ وَ يَغِيبُ شَخْصُهُ.
✍🏻 ترجمه : «جناب عبد العظيم حسنی رضوان الله علیه، از امام جواد از آباء بزرگوارشان از اميرالمؤمنين عليهم السّلام چنين روايت میكند که آن حضرت فرمودند: براى قائم ما غيبتى است كه مدتش طولانى است، گويا شيعه را در دوران غيبت او مىبينم كه جولان مىدهد مانند گلهای سرگردان و چراگاه را مىجويند، امّا آن را نمىيابند؛ بدانيد هركس در آن دوران در دينش استوار باشد و قلبش بواسطۀ طول غيبت امامش سخت نشود، او در روز قيامت همراه من و در درجهٔ من است. سپس فرمودند: هنگامى كه قائم ما قيام كند بيعت احدى بر گردن او نيست و به اين دليل است كه ولادتش پنهان است و او غايب مىشود.
📗 نام کتاب : كمال الدين و تمام النعمة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 303
🖋 این تعبیر در چند روایت وارد شده و بسیار دقیق است. گلهای که صاحب ندارد سرگردان است، احتمال حمله درندگان را در پی دارد، چراگاه نمییابد و در معرض هلاکت قرار میگیرد؛ حالِ شیعیان نیز در دوران غیبت چنین است، که سرگردانند برای طلب حق، و دزدان عقیده فراوان، و شُبهات و مهلکات هم بسیار است.
اَللّـهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَ قِلَّةَ عَدَدِنا، وَ شِدّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنَا.
@Menhajol_velayat
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️
⚠️ پس چرا برق نمی آید...؟
#مهدویت #پیشنهاد_مطالعه
✍🏻 این تجربه را همه ی ما داشته ایم: در حال انجام کارهای روزمره ناگهان فیوز می پرد. مخصوصا اگر شب باشد همه سراسیمه شده و دنبال علّت مشکل می گردند. اگر فیوز پریده باشد که تا بعد از چند ثانیه همه چیز عادی می شود؛ اما اگر مشکل برق منطقه باشد کم کم همه کلافه می شوند. هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، اوضاع خانه به هم ریخته تر شده و كارها متوقّف می شود، همه منتظر آمدن برق هستند.
حال تصور کنید این قطعی برق در تمام شهر اتفاق بیافتد، پس از 24 ساعت، اوضاع عجیب و غریبی خواهد شد؛ از همه جا صدای اعتراض بلند است. هیچ کس نمی تواند زندگی بدون برق را حتی برای یک روز هم تحمل کند.دیگر برای قطعی سراسر برق کشور مثال نمی زنم....
💠 در همین وضعیّت، منطقه ی محرومی را تصور کنیم که کلّاً برق کشی نشده و بهره ای از این نعمت نبرده است. برای افراد ساکن این منطقه هیچ فرقی نمی کند برق یک ساعت قطع شود یا یکسال؛ و حتی ممکن است شهرنشینان را برای این همه تلاطم برای لحظه ای قطع برق تمسخر کنند! اگر به چنین شخصی از فوائد برق بگویید برای او قانع کننده نیست، در نظر او همان فانوس و ابزار آلات مکانیکی از نیروی برق بی نیاز می کند!
🔆 حال جهان را تجسّم کنیم که نور مطلق آن در پس ابر غیبت پنهان شده است...آن هم نه یک ساعت و یکروز و یکسال، بلکه چیزی در حدود هزار و دویست سال! 💔
اما چرا همه چیز عادیست؟ چرا هیچ تکاپویی میان جویندگان این نور نمی بینیم؟ اگر یکساعت پریدن فیوز منزلمان قابل تحمّل نیست، چطور توانستیم هزار و دویست سال در ظلمت هستی به سر کنیم؟
✅ پاسخ مشخّص است: وضعیّت ما همان مثال دهات محرومی است که چیزی از نعمت برق نمی داند...معرفت ما هم به قدری پایین است که نمی فهمیم بهره مندی از نور حجّة الله (علیه السلام) چه طعمی دارد...آن قدر جایگزین برای او ساخته ایم که دلمان به همان ها خوش است!
اگر جایگاه او را درک می کردیم، آن وقت بود که می فهمیدیم حقیقتاً چقدر بیچاره و نگون بخت هستیم! و آن وقت بود که تک تک لحظه های دنیای بدون او، از سیاهچال بدون آب و برق هم عذاب آور تر است...
👈🏻 آن وقت اگر این درک همگانی می شد، جهان تشیع یک صدا و از تمام وجود، حجّت خدا را می طلبید و به درگاه الهی تضرّع می کرد...آیا قابل تصوّر است در چنین حالتی باز هم خداوند آن نور هستی را از شیعیان دریغ دارد؟
#انتظار
#متی_ترانا_ونراک
@menhajol_velayat
⚠️ بخوانید لذت ببرید
تربیت شدگان مکتب امام صادق علیه السلام اینگونهاند : ❤️👌🏻
▪️علِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ حَدَّثَنِي الْفَضْلُ ، قَالَ حَدَّثَنِي عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِيلَ لَهُ :إِنَّ كَثِيراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَةِ يَقَعُونَ فِيكَ وَ يَذْكُرُونَكَ بِغَيْرِ الْجَمِيلِ! فَقَالَ : أُشْهِدُكُمْ أَنَّ كُلَّ مَنْ لَهُ فِي أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام نَصِيبٌ فَهُوَ فِی حِلٍّ مِمَّا قَالَ .
🔸 ترجمه : روایت کردهاند که به یونس بن عبد الرحمن (از اصحاب اجماع) گفتند: جمعیت فراوانی از مردم تو را مذمت میکنند و از تو به زشتی یاد میکنند. یونس گفت : «شما شاهد باشید! هر کسی که در مورد من چنین کرده و میکند اما بهرهای از ولایت امیرالمومنین علیهالسلام دارد ، او را حلال کردم.»
📕 رجال الکشی جلد ۱ صفحه ۴۰۸
#صفات_الشیعه
#مکارم_اخلاق
@Menhajol_velayat
4_5904221825902053960.mp3
1.69M
📌 اهمیت برائت و شناخت گمراهان
➖ استاد سيد قاسم علي احمدی حفظه الله تعالی
🖋 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ لَمْ يَعْرِفْ سُوءَ مَا أُوتِيَ إِلَيْنَا مِنْ ظُلْمِنَا وَ ذَهَابِ حَقِّنَا وَ مَا نُكِبْنَا بِهِ 👈🏻 فَهُوَ شَرِيكُ مَنْ أَبَى إِلَيْنَا فِيمَا وَلَّيْنَاهُ.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال جلد ۱ صفحه ۲۳۸
🖋 وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي تَرَكَهُ، وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثَاقِ الْكِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَقَضَهُ، وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِي نَبَذَهُ.
نهج البلاغه خطبه ۱۴۷
🖋 هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغضُ
تفسیر فرات الکوفي جلد ۱ صفحه ۶۷۰
#برائت
#حب_و_بغض
@Menhajol_velayat
▫️ بسم الله الرحمن الرحیم ▫️
🔍 یکی از معیارهای سنجش شیعیان و علماء در بیان اهل البیت علیهم السلام
#مهم #باید_بدانیم
➖سوال:
مردم مکرر می پرسند که مقام و جایگاه عالمان دینی و روحانیون و مراجع تقلید نزد خدا و اهل بیت علیهم السلام را چگونه دریابیم!؟
آیا اهل بیت علیهم السلام معیاری برای سنجش این موضوع به شیعیان خود داده اند تا در دوران سرگردانی غیبت کبری، در راه ضلالت و گمراهی قرار نگیرند و فریب مدعیان دروغین را نخورند!؟
✅ پاسخ:
آری ، حضرت امام صادق علیه السلام میفرمایند:
✖️ اعْرِفُوا مَنَازِلَ شِيعَتِنَا عِنْدَنَا عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ عَنَّا وَ فَهْمِهِمْ مِنَّا.
💠 ترجمه : «منازل و مقامات شیعیان نزد ما را با اندازه نقل روایت از ما(یعنی التزام به احادیث) و فهم و معرفتشان به ما (امام شناسی) بشناسید.»
📔 كتاب الغيبة للنعماني نویسنده : النعماني، محمد بن إبراهيم صفحه : 29
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
✖️ يَا بُنَيَّ اعْرِفْ مَنَازِلَ الشِّيعَةِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِيَ الدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ وَ بِالدِّرَايَاتِ لِلرِّوَايَاتِ يَعْلُو الْمُؤْمِنُ إِلَى أَقْصَى دَرَجَاتِ الْإِيمَان.
💠 ترجمه : «ای پسرم، جایگاه و مقام شیعیان با دو خصوصیت یعنی میزان نقل روایت و معرفت آنها فهمیده می شود. 👈🏻معرفت همان درایت و فهم عمیق روایات است و به سبب درایت است که مومن به بالاترین درجات ایمان دست می یابد.»
📔 نام کتاب : معاني الأخبار نویسنده : الشيخ الصدوق صفحه : 1
🖋 برخی از احادیث به مثابه نقشه راه بوده و زیربنای اعتقادات و اعمال ما را شکل داده و یک مبنا و قاعده کلی را به دست شیعیان می دهند از جمله همین حدیث بسیار مهم که در تمام زمان ها و مکان ها، ملاک برتری و جلالت و تقرب شیعیان این دو خصوصیت دانسته شده است:
۱.میزان تقید و پایبندی به روایات و فهم عمیق آنها
۲. میزان معرفت و شناخت مقامات اهل بیت علیهم السلام ( یعنی حجج و خلفای خداوند روی زمین )
⬅️ بنابراین به ما نگفته اند که ببینید فلانی چه مقدار کشف و کرامت دارد یا از غیب خبر میدهد!
⬅️ یا نگفته اند که ببنید فلانی چه مقدار فلسفه بافی میکند!
⬅️ یا نگفته اند که ببینید فلانی بیماران را شفا می دهد یا خیر!
⬅️ یا نگفته اند که ببینید فلانی چشم برزخی و طی الارض دارد یا خیر!
⚠️ علتش هم این است که تمام این افعال را می توان از راههای شیطانی هم کسب کرد لذا هرگز نباید ملاک تشخیص حقانیت قرار گیرد.
ما در این وانفسا باید از آن روحانی و عالم دینی تبعیت کنیم که قال الصادق و قال الباقر از زبانش قطع نمیشود و تمام سخنانش را مستند به اهل البیت علیهم السلام میکند.
#مقام_و_جایگاه_علماء_دین
#میزان_سنجش_علماء
#نقد_تصوف
@menhajol_velayat