📣 معمای میلیشیا در معماری مقاومت
👤نویسنده: حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن
🔹 مسئلۀ میلیشیا بیتعارف، اصلیترین المان در تصویر رابطۀ ما با جهان خارج است. ما تنها دولتی نیستیم که برنامۀ هستهای یا موشکی دارد، اما بدون تردید الگویی منفرد در بسط نفوذ از طریق سازمانهای مسلح فرودولتی به شمار میآییم. واگنر روسی یا «سادات» ترک، به عنوان شرکتهای پیمانکاری نظامی، بیشتر اقتباسی از «بلک واتر» امریکایی هستند تا سازمانهای مسلح دائر در شبکۀ مقاومت.
🔹 سازمانهای مسلح اگر به دنبال انتفاع مالی در برابر کاستن از بار بودجۀ دفاعی نباشند، به طور مضاعفی مورد حساسیت و بدگمانی دولتها واقع خواهند شد. خارج از چهارچوب انتفاعی، اگر قدرت برای قدرت دنبال نشود تنها هویت میتواند انگیزۀ آن را توضیح دهد. دولتهای مدرن گرچه فیالجمله تسلیم مزیت ثروت خصوصی بر ثروت عمومی شدهاند اما همچنان در برابر توسعهخواهی خردههویتها در برابر هویت ملی جانانه مقاومت میکنند. منشأ این مقاومت بیش از آنکه به نیروهای بومی و ملیگرا بازگردد، در سازوکار مشروعیت بینالمللی و امتناع دولتهای قدرتمند از شناسایی رسمی هر سازمان قدرتی خارج از الگوی دولت مدرن نهفته است.
🔹 تلاش ما برای ترکیب میان ماده و پادماده دولت و نهضت، علت طبیعی خشم پادانقلابی علیه ما از بغداد تا بیروت است. مسئله نه در ذات دولت است و نه آنقدر در جوهرۀ نهضت؛ بلکه در تلاش دولت است برای خلق نهضت، یا تلاش نهضتها برای حلول در کالبد دولت. همانطور که پستمدرنیسم غربی با رخنۀ سرمایه در نظم وستفالیایی به دنبال خلق جهان جدید است، تمدن نوین اسلامی نیز برای متولد شدن راهی جز خرق نظم سایس-پیکو با سلاح هویت ندارد.
🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 جماعت صوفی «منزل» در ترکیه؛ خاستگاه، ساختار و رابطه با سیاست
👤نویسنده: مسعود صدرمحمدی
✂️برش هایی از متن
🔹 با مرگ شیخ عبدالباقی ارول، رهبر جماعت منزل در ترکیه بار دیگر موضوع رابطه طریقتها و دولت و نیز میزان نفوذ طریقتها تبدیل به موضوع روز در ترکیه شد. بلافاصله پس از مرگ شیخ ارول ۷۴ ساله رئیس جمهور و تعدادی از وزرای دولت در حسابتهای رسمی خود در شبکههای مجازی اعلام تسلیت کردند. اردوغان در پیام خود با اشاره به اینکه سید عبدالباقی الحسینی حیات خود را در راه علم و عرفان و خدمت به اسلام سپری کرد ضمن مسئلت رحمت الهی برای او به خانواده و پیروان او طلب صبر و اجر کرد.
🔹«جماعت منزل» یا «منزلجیها» در شمار پرعضوترین جماعتهای نقشبندی خالدی است که نام خود را از روستای منزل در منطقه جنوب شرق ترکیه دارد. بنیانگذار این جماعت محمدرشید ارول است که در دوران اقامت خود در روستای منزل مشغول فعالیت تبلیغی شده و در میان جماعت مشهور به دارا بودن نفسی رحمانی برای ترک اعتیاد به الکل بوده است. و که در سال ۱۹۶۸ اذن خلافت از شیوخ نقشبندیه را دریافت کرده بود، از سال ۱۹۷۲ با شروع به فعالیت تبلیغی – ارشادی در این روستا جماعتی را بر اساس تعالیم سنتی سنی – صوفی تشکیل میدهد و با گذر زمان دایره فعالیتهای خود را گسترش میدهد.
🔹نکته قابل توجه در مورد این جریان این است که جماعت بر خلاف سایر جماعات دینی که عموما استانبولمحور عمل میکنند بیشتر آناتولیمحور است و بخش قابل توجه توان او در منطقه داخلی آناتولی است. از تحولات قابل توجهی که در دوران اقامت ارول در آنکارا در خصوص ترکیب جماعت ایجاد شد این بود که بخش قابل توجهی از بدنه جریان راست ملیگرای ترکی با عنوان «اولکوجولر» که در واقع تشکلهای جوانان حزب حرکت ملی بودند به این جماعت گرایش پیدا کردند.
🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📌فراخوان
#دعوت_به_همکاری #فوری
با نام خدا و عرض سلام
اندیشکده مرصاد به منظور تکمیل کادر میز خلیج فارس از عموم علاقهمندان دعوت به همکاری مینماید.
🔻 شرایط عمومی:
👈 سابقه فعالیت مطالعاتی در مسائل حوزه خلیج فارس بهویژه عربستان سعودی
👈 علاقمند به مطالعات منطقهای، بهویژه مسائل کشور عربستان
👈 امکان همکاری بلندمدت
👈 تسلط به زبان عربی و انگلیسی در حد فهم متون
👈 تحصیلات حوزوی یا دانشگاهی در حوزۀ علوم و معارف اسلامی
👈 ترجیحا ساکن شهر مقدس قم یا امکان حضور حداقل یکبار در هفته
علاقمندان جهت مصاحبه و امکانسنجی همکاری، درخواست خود را با تکمیل فرم ثبت نام در اینجا یا ارسال رزومه به آیدی @p_gulf2023 در پیامرسانهای تلگرام یا ایتا یا بله اعلام فرمایند.
🔹اندیشکده مرصاد
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 بهشت عدن؛ تحلیلی در باب الگوی انصارالله در شبکه نهضتهای مقاومت
👤نویسنده: احمد حاجی صادقیان
✂️برش هایی از متن
🔹در حالی که انصارالله تا سال ۲۰۱۴ و بخصوص در زمان فتح صنعا الگویی شبیه الگوی حزب الله لبنان را دنبال میکرد پس از انقلاب سال ۲۰۱۴ مسیر دیگری را در پیش گرفت که رفتار و جایگاه این گروه در شبکه مقاومت را تغییر داد.
🔹 همپیمانی انصارالله با علی عبدالله صالح و حزب موتمر الشعبی که جریان تکنوکرات ملیگرای یمنی را نمایندگی میکند تاثیر مهمی در تغییر ریل رفتار انصارالله داشت. از زمان شکلگیری و تثبیت این همپیمانی انصارالله سعی کرد از جایگاه خود به عنوان نیروی شبهنظامی فرودولتی با ماموریت جهانشمول خارج شده و به عنوان یک دولت محصور در مرزهای ملی ایفای نقش کند.
🔹 در شرایط فعلی به نظر میرسد انتخاب مقامات صنعا بین دو مدل اصلی در ساختار مقاومت، تکرار الگوی ایران به عنوان یک دولت محصور در مرزهای ملی است و نه الگوی حزب الله به عنوان سازمان شبهنظامی فرودولتی با ماموریتی فراملی. با این تفاوت که صنعا منابع لازم از جمله خرده هویتهای همپیمان و منابع مادی لازم برای پیگیری اهداف ایدئولوژیک را در اختیار ندارد.
🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 شورای انتقالی جنوب؛ مهمترین چالش در پیشبرد اهداف عربستان در یمن
👤نویسنده: ایمان محمدی
✂️برش هایی از متن
🔹کنار گذاشته شدن عبدربه منصور هادی و معاونش از رأس قدرت دولت تحت حمایت ریاض در یمن و تشکیل شورای ریاستی از ۸ چهره پر نفوذ سیاسی، نظامی و قبیلهای در مناطق مختلف این کشور، شروع اجرای طرحی از طرف عربستان را نشان میداد تا بتواند جبهه مقابل انصارالله را ذیل یک ساختار واحد به وحدت برساند؛ اما با گذشت بیش از یک سال از شروع این اقدام، شاهد شکلگیری اختلافات جدید و شکست طرح عربستان هستیم که میتوان مهمترین عامل آن را تحرکات شورای انتقالی مورد حمایت امارات در جنوب دانست.
🔹این شورای مورد حمایت امارات به ریاست عیدروس الزبیدی بلافاصله پس از اعلام آتش بس در ۲ آوریل و تشکیل شورای ریاستی در ۷ آوریل بدون توجه به دستور یکپارچه سازی نیروهای نظامی ذیل وزارت دفاع، تحرکات خود برای تسلط بر استانهای جنوبی را آغاز و به سرعت توانست با تضعیف و عقب راندن حزب اخوانی اصلاح، استانهای شبوه، ابین را به کنترل خود در آورده و حوزه نفوذ خود از لَحِج تا جنوب حضرموت را که شامل استانهای عدن، لحج، ابین، شبوه و بخش جنوبی حضرموت میشد را یکپارچه کند.
🔹 اما در بُعد سیاسی عربستان کار دشوارتری را پیش رو داشت. شورای ریاستی تازهتاسیس اگر همانند دوران هادی از ریاض به دنبال اداره امور بود، مشروعیت کافی را پیدا نمیکرد؛ اما عدن نیز به صورت تاریخی حوزه نفوذ جنوبیها و در شرایط فعلی نیز تحت کنترل و نفوذ انتقالی بود و این شورا نیز همکاری لازم برای استقرار شورای ریاستی و دولت ذیل آن در عدن را انجام نمیداد.
🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نیمنگاهی به پیامدهای اقتصادی طوفان الاقصی
👤 نویسنده: امین محمدی
🔹 نخستین و مهمترین ویژگی طوفان الاقصی زیرسؤالبردن پیمان ابراهیم و مهمتر از آن کریدور عرب-مد است. کریدور عرب-مد که توسعۀ بههمپیوستة امارات، عمان، بحرین، عربستان، اردن و اسرائیل را هدف قرار داده بود، میتوانست نظم ژئواکونومیک جدیدی در برابر کریدور چینی و شمال-جنوب پدید آورد.
🔹 ورس تلآویو در فردای این عملیات سقوط شدیدی در بخش بانکی، بیمه و املاک و مستغلات تجربه کرد. افزون بر این، کاهش ارزش شکل در برابر دلار بانک مرکزی اسرائیل را واداشت برای نخستینبار در سه دهۀ گذشته با تزریق 30 میلیارد دلار در بازار مداخله کند. هرچند بانک مرکزی با اتکا بر ذخایر 200 میلیارددلاری، افزایش نرخ بهره و انجام معاملات سوآپ میتواند تا حدی اثرات این تضعیف ارزش شکل را کنترل کند اما تضعیف رتبۀ اعتباری اسرائیل در آژانس رتبهبندی S&Pبزرگترین مشکل رژیم خواهد بود.
🔹 رکود اقتصادی آیندۀ اقتصاد اسرائیل در کوتاهمدت و بلندمدت است که با تورم نیز همراه است. با توجه به برآورد بانک مرکزی اسرائیل، هر ۱ % کاهش ارزش شکل به معنای افزایش ۰.۱ تا ۰.۲ درصدی تورم و در نتیجه کاهش سطح درآمد، قدرت خرید مردم و سرانجام رکود خواهد بود. انتظار میرود پس از پایان این عملیات فرار گستردۀ سرمایه و نخبگان صورت گیرد که این موضوع خود میتواند به رکود اقتصادی در بلندمدت منجر شود.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 عبدالحمید در برابر عبدالحمید؛ از اسلامگرایی تا اسلامزدایی در مسأله فلسطین
👤 نویسنده: احمد معصوم زاده
✂️برش هایی از متن
🔹 پس از طوفان فلسطینیان در عملیات طوفان الاقصی در حالی که قاطبه جهان اسلام از این حماسه حمایت کردند، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان که تا چندی پیش از حامیان جهاد علیه رژیم صهیونیستی بود، خواستار به رسمیت شناختن این رژیم شد.
🔹اما آنچه از تغییر موضع مولوی عبدالحمید مشهور شده سخنان وی در بهمنماه سال گذشته است که گفت: «مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند و معتقدند حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینیها به یک حکومت مستقل برسند.» سخنانی که موجب واکنشهای تند در ایران و سایر کشورهای اسلامی شد. عالم اهل سنت و سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان، دکتر شیخ محمد الموعد پس از این موضع مولوی عبدالحمید، وی را به مناظره زنده در مقابل رسانههای عربی و فارسی دعوت کرد و خطاب به او گفت: «شخصی که بگوید باید با اسراییل صلح شود، یا نادان است و یا جاسوس همان اسراییل غاصب.»
🔹بسیاری از علمای اهلسنت هرگونه عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانت و زیر پا گذاشتن شریعت اسلامی میخوانند و در ایران هیچ عالم اهلسنتی حاضر به فتوا درباره سازش با صهیونیستها نیست. با این حال جناب مولوی بر خلاف نص صریح قرآن و نظر قاطبه علمای جهان اسلام و البته نظر خود درمورد یهودیان صهیونیسم، این روزها سخن از صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن رژیم غاصب صهیونیستی میگوید.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 جرأت طوفان؛ جان گرفتن گفتمان دینی «جهادگرایی در فلسطین»
👤 نویسنده: حامد دهقانی
✂️برش هایی از متن
🔹تطبیق حدیث «أفضل رباطکم عسقلان» بر «جهاد در غزه» فهمی بدیع و تازه در فضای گفتمانی حمایت از فلسطین است و موج مطالبی که به یکباره در این روزها در این راستا شکل گرفته، تقریبا بیسابقه بوده است. تا پیش از این، تنها تعداد انگشتشماری از مطالب را میتوان در فضای اینترنت یافت که چنین فهمی را از حدیث ارائه دادهاند، آن هم از سوی افرادی نهچندان آشنا و بیشتر در سه چهار سال اخیر.
🔹 پاسخهای المحیمید به نیکی نشان میدهد که نزاع بر سر «جهاد» در فلسطین، بر چه دوگانهای استوار است؛ وی به سخن «یکی از اهل علم» استناد میکند که «کشتن کافر در زمان ضعف مسلمانان، جرمی بزرگتر از کشتن مسلمان است». وی تصریح میکند که مبارزه در فلسطین مصداق «جهاد» نیست. المحیمید با تأکید بر پیروی اهل سنت از «مصالح و مفاسد» در شریعت، بر تبعات ناگوار چنین مبارزاتی انگشت میگذارد و به روشنی میگوید که «نصرت دادن مسلمانان فلسطین که در ضعف قرار دارند (برای قتال با کفار قوی)، حکیمانه نیست».
🔹 عملیات طوفان الاقصی چنان نویدبخش بوده که در همین چند روز بسیاری از کاربران اهل سنت در خوانشهای آخرالزمانی خود «عسقلان» و «غزه» را جایگزین «اعماق» و «دابق» و «قسطنطنیه» کنند و کاربران شیعه برای مقام رأس الحسین(ع) در عسقلان و زیارتگاه جد رسول خدا(ص) در غزه احساس دلتنگی کنند. این طلیعه شکل گرفتن ادبیات دینی تازهای است که میتواند سیل مجاهدان مسلمان را به سوی معراجگاه پیامبر(ص) روانه کند.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 برای فلسطین یا فلسطینی؟
سیاسیسازی آرمان قدس
👤 نویسنده: حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن
🔹هیچ شکی وجود ندارد که هستۀ سخت قدرت در ایران عمیقا و به طور سازشناپذیری با رژیم صهیونیستی ستیزه دارند. اما در مقابل این یقین سلبی، تردید دارم که سیاستگذار ایرانی بتواند با تخیل تشکیل دولت کامل فلسطینی به وجد بیاید. ما از ابتدا حتی با دولتمند شدن حماس مخالف بودیم. البته معمولا دلیل مخالفت خود را نگرانی نسبت به گرفتار شدن حماس در مسئولیت معیشت شهروندان و کند شدن رویۀ جهادی آن عنوان کرده ایم. در پس این بیان، تردیدهای مشروعی پنهان شده است که از نیم قرن تعامل نزدیک ما با مجاهدان فلسطینی سرچشمه گرفته است. منشأ این تردیدها از تجربۀ تلخ لغزیدن فتح در پرتگاه اسلو فراتر می رود و به ماورای سیاست می رسد.
🔹 «طوفان الاقصی» و پیش از آن «مسیرات العودة» به درستی نشان داد ما بدون مجاورت مرزی با سکونتگاههای فلسطینیان هم می توانیم نیروهای بسیار قدرتمندی را در عمق کلونی های فلسطینی تزریق کنیم. در عین حال باید بپذیریم این سطح از اثربخشی در جبهۀ غربی غزه و ضعف مفرط ما در جبهۀ شرقی کرانه نمی تواند تصادفی باشد. نامقارنۀ غرب و شرق فلسطینی واقعیتی است که به اندازۀ ارادۀ مقاومت و فلسطینی ها، به طراحی سیاسی رژیم نیز باز می گردد.
🔹 بنابر آنچه بیان شد، شاید کار غزاوی ها تمام شده باشد و آنها سهم خود را ادا کرده باشند، اما تازه نوبت به ما در مرکزیت محور مقاومت رسیده است. دشواری ماجرا آن است که نقد کردن بهای گزاف خونهای ریخته شده در غزه، به چیزی ورای میدان و دیپلماسی نیاز دارد. مسئلۀ فلسطینیان شرق نه موضوع ارضی است که مدخل نظامیان باشد و نه این گروه به معنای متعارف خود دولتمند هستند تا بتوانند موضوع دیپلماسی رسمی گردند. اینجا به روشنی باید به دنبال تلاش برای خلق یک حرکت سیاسی و انقلابی باشیم و نه سازمان شبهنظامی یا همپیمان دولتی.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 دست بر ماشه؛
تواناییهای جنبش انصارالله برای ورود به درگیری با رژیم صهیونیستی
👤 نویسنده: ایمان محمدی
✂️برش هایی از متن
🔹 حملات جنون آمیز اسرائیل به غیرنظامیان در باریکه غزه که از پس شکست اطلاعاتی و نظامی در عملیات طوفان الاقصی ۷ اکتبر آغاز شد، بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران را بر آن داشته تا نسبت به توسعه دامنه درگیریها به تمام منطقه غرب آسیا اخطار داده و توقف سریع جنگ در فلسطین را خواستار شوند.
🔹 به طور کلی باید گفت که داراییهای تسلیحاتی جنبش انصارالله یمن منحصر به فرد است به صورتی که دیگر اعضای محور مقاومت، بسیاری از این داراییها را در اختیار ندارند. به نظر میرسد که جنگ هشت ساله ائتلاف سعودی با یمن در کنار توانایی پشتوانه مردمی این گروه و موقعیت جغرافیایی ویژه یمن موجب شده است انتقال این تکنولوژی ها به جنوب غربی شبه جزیره عربی عملیاتی شود.
🔹 از جمله اقدامات در دسترس انصارالله برای مواجهه مستقیم با اسرائیل، حمله به خطوط کشتیرانی این رژیم در آبراهههای اطراف یمن است. نا امن شدن دریای سرخ برای اسرائیل به معنای ناامنی در تجارت حدود ۵۰ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی با کشورهای آسیایی است. اقدامی که می تواند هزینه های گزافی را بر اقتصاد رژیم صهیونیستی تحمیل کند.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 طوفان الاقصی نبرد نهایی نیست!
👤 وحید اخوت
✂️برش هایی از متن
🔹 این روزها، سوالهایی میان افکار عمومی متداول شده است: آیا طوفان الاقصی نبرد نهایی است و همه جبهه مقاومت باید با تمام توان خود وارد این نبرد شود؟ با این هزینه سنگین انسانی که رژیم صهیونیستی ددمنشانه بر مردم غزه وارد میکند، آیا ارزشش را داشت که حماس این عملیات را انجام دهد؟ آیا ایران یا حداقل حزب الله نباید در دفاع از مردم غزه به صورت همه جانبه وارد جنگ شوند؟
🔹 مقاومت نمیخواست و شاید نمیتوانست که در یک جنگ همه جانبه به رویارویی با رژیم صهیونیستی برخیزد. زیرا ورود به چنین جنگی که قطعا ورود آمریکا را در حمایت از رژیم صهیونیستی در پی خواهد داشت و استفاده از سلاحهای اتمی نیز در آن محتمل است، حتی در صورت پیروزی، طرف برندهای ندارد و نهایتا یک طرف برندهای ویران و طرف دیگر بازندهای نابودشده خواهد بود. از این رو مقاومت در یک چارچوب هوشمندانه هدف خود را تغییر معادلات حاکم بر موجودیت رژیم صهیونیستی قرار داد.
🔹 رژیم صهیونیستی ناچار از جبران ضربهای است که به آن وارد شده است و اگر جبران ممکن نباشد، باید نمایشی از جبران اجرا شود. رژیم به لحاظ اجبارهای عینی و ذهنی باید دستاوردی داشته باشد که حتی اگر حقیقتا در مقابل شکست طوفان الاقصی، قابل مقایسه نباشد، بتوان آن را با تبلیغات و نمایش به آن اندازه مهم جلوه داد. لذا ورود زمینی به غزه و مانور قدرت دادن روی زمین حتمی است. وارد کردن ضربهی جدی به مقاومت در غزه و به تبع آنها مردم مقاوم و مظلوم غزه قطعی است. اما باید صحنه را به نحوی مدیریت کرد که حجم و عمق این ضربه منجر به صدمات غیرقابل جبران به مقاومت نشود.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 عماد، سازمان و نهضت
👤 هادی معصومی زارع
✂️برش هایی از متن
🔹به جز مواردی در قدوقواره پیادهنظام و در شرایطی بسیار خاص و معین مانند بحران سوریه (آن هم با هزار اما و اگر) ظرفیت هستههای خودجوش و کنشگران مدنی نهضت به حاشیه رانده شده و بعضا با اسم رمز خودسری و ناشیگری با آن مقابله شد.
امتگرایی که دالِّ مرکزی امر نهضت بود حسب صلاحدیدهای مصلحتمحورانه به سود تقدم اقتضائات ملّی نحیفتر و نحیفتر شد.
🔹تلخ است اگر گفته شود که از دهه نود میلادی بدین سو بسیاری از ظرفیتهای مدنی نهضت توسط سازمان طرد شده یا لااقل مورد تغافل قرار گرفته است. فرصتهای بسیاری از دست رفته است. عمادهای متعددی در جای خود قرار نگرفتهاند و توانشان هدر رفته است.
🔹 تجربه ناکامی اخوانالمسلمین فراروی ماست. شکستی که بیش از هر چیز مرهون فروکاستن نهضت به سازمان بود. آن هم در متصلبترین و هرمیترین شکل ممکن آن.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷