📣 جنگ یا صلح در یمن
آمریکا و شرکای منطقیاش برنامه واحدی در قبال انصارالله ندارند
👤 ایمان محمدی
✂️ برشهایی از متن:
🔹در حالی که اقدامات انصارالله در دفاع از آرمان فلسطین و تحولات این جنبش در دریای سرخ با ورود رسمی ائتلاف دریایی «عملیات نگهبانان رفاه / سعادت» به رهبری آمریکا شاهد ابعاد جدیدی از تنش است؛ اما در سویی دیگر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از پیشرفت در مذاکرات صلح بین طرفهای درگیر در این کشور خبر داد و ترسیم یک نقشه راه مورد پذیرش همگان را اعلام کرد.
🔹هرچند رخدادها و گزارشهای مرتبط با تحرکات آمریکا در پرونده یمن بیانگر شکست این کشور در به سرانجام رساندن اهداف تعیین شده واشنگتن در بحران سازی از واقعیت ماجرا در دریای سرخ و تشکیل ائتلاف قدرتمند برای مقابله با انصارالله در این آبراهه بینالمللی است؛ اما نکته قابل توجه، عدم حمایت کشورهای تاثیرگذار عربی همچون عربستان سعودی از تشدید فشار بر انصارالله و همزمان، اقدام آنها برای پیشبرد مذاکرات صلح با یمن است.
🔹در این میان، نماینده سازمان ملل در امور یمن پس از یک دور فشرده مذاکرات، با صدور بیانیهای از توافق طرفین بر روی یک نقشه راه مذاکرات صلح خبر داد که بسیاری از مفاد مورد نظر انصارالله را در بر دارد.
🔹قرار دادن این دو پرونده در کنار تحولات دیگر منطقه غرب آسیا بیانگر این مطلب است که واشنگتن، قادر به همراه کردن شرکای منطقهای خود در راستای تشدید فشار بر انصارالله نبوده و کشورهای عربی ترجیح دادهاند که در شرایط کنونی، منافع خود را تامین کنند.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 برای باز کردن گره مذاکرات؛ تحلیلی در باب حمله آمریکا و انگلستان به یمن
👤 احمد حاجی صادقیان
✂️ برشهایی از متن:
🔹حمله شب گذشته آمریکا و انگلستان به یمن از این باب که ورود مستقیم دو قدرت بینالمللی بر علیه یکی از اضلاع مقاومت بود بسیار اهمیت داشت ولی نکات ریز و قابل تاملی در این حمله وجود داشت که بدون آنها نمیتوان تصویر دقیقی از آنچه در صحنه میگذرد ارائه داد. مهمترین نکته در این حمله اجبار غرب به ورود مستقیم به درگیری نظامی با انصارالله است.
🔹نوع حمله و انتخاب اهداف از سمت غربیها نشان میدهد که این حمله بیش از اینکه اهداف نظامی و میدانی را دنبال کند به دنبال تحقق اهداف سیاسی و رسانهای بوده است. یکی از مهمترین دلایل ین ادعا تاکید بیانیه وزارت دفاع انگلستان به عبارت ”محدود و پایان عملیات در این مرحله" است. این بیانیه به وضوح نشان میدهد غربیها به دنبال برداشت میوه این حملات در جایی به جز میدان درگیری میدانی هستند.
🔹گزاف نیست اگر ادعا کنیم سیطره هژمونیک بر امنیت حمل و نقل دریایی رکن تثبیت صفت ابرقدرت برای قدرتهای غربی در سدههای گذشته بوده است و اقدامت هفتههای اخیر صنعا در دریای سرخ این اقتدار را به سختی به چالش کشیده بود. اما اینکه چرا پاسخ نظامی غرب به انصارالله به گونهای نبود که بتوان ادعا کرد یک پیروزی نظامی واقعی را برای غربیها رقم زده است؟
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 دیپلماسی، میدان و الگوی مذاکره مقاومت؛ توصیهای برای صنعا
👤 احمد حاجی صادقیان
🔹روزهای پس از عملیاتهای مهم نظامی همواره از باب داغ شدن عرصه دیپلماسی حائز اهمیت هستند. این بدان معنا نیست که پاسخهای نظامی بین طرفین رد و بدل نخواهد شد ولی این دیپلماسی است که مسیر کاهش یا افزایش تنش را تعیین میکند. این وضعیت در شرایطی که اقدام نظامی با هدف تاثیر بر روند دیپلماسی فعال قبلی انجام شده باشد تشدید نیز میشود.
🔹 بازخوانی تجربه مذاکرات هستهای و برجام به عنوان یک رویکرد کاملا سیستمی و تلاش برای پذیرفته شدن به عنوان یک عضو نرمال در فضای بینالمللی و نقد صریح و بدون پرده آن از جمله مواردی است که باید با تمام توان در اختیار بازیگران مقاومت قرار گیرد. تجربه برجام به وضوح نشان داد مذاکره با غرب بر سر مسائل موجودیتی و با هدف دریافت مشروعیت بینالمللی هرگز به نتیجه نمیرسد چرا که ساختارهای نظام غربی اساسا اجازه ورود بازیگران سرکش را به سیستم خود نمیدهند.
🔹 ورود شجاعانه صنعا به دفاع از مقاومت فلسطین این مزیت بزرگ را برای انصارالله ایجاد کرد که بار دیگر ابزارهای نظامی خود را در برابر هدفی مشروع به کار بسته و گره مذاکرات را باز کند. این بدان معنی نیست که انصارالله مسئله فلسطین را دستمایه منافع سیاسی داخلی خود قرار داده است ولی کسی نمیتواند منکر این مسئله شود که اتخاذ سیاست دفاع از مظلوم در کنار فشاری که به رژیم صهیونیستی آورد در راستای منافع سیاسی انصارالله نیز کار کرد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣سلفیگری مدخلی، ابزاری فرمانپذیرتر از وهابیت در دستان ولی امر سعودی
👤 سید هاشم رضوی
✂️ برشهایی از متن:
🔹در هفتههای اخیر و همزمان با افزایش فشار افکار عمومی بر سران کشورهای عرب و درخواست برای اتخاذ موضعی جدی و موثر در برابر جنایات اسرائیل در غزه، شاهد شدت گرفتن فعالیت بخشی از سلفیهایی بودیم که هرچند حدود سه دهه از پیدایششان در برخی کشورهای منطقه میگذرد اما به دلایل متعددی تاکنون فرصت بروز و ظهوری اینگونه پیدا نکرده بودند.
🔹 مدخلیها در روزهای گذشته بدون توجه به شرایط دفاعی که مقاومت فلسطین در آن قرار داشت و جنگ نابرابری که به آن تحمیل شده، نه تنها حماس را به اجرای دستورات تهران متهم کردند بلکه در روایتی شاذ این گروه ضد اسرائیلی را زاییده توطئه رژیم صهیونیستی برای به انزوا کشاندن تشکیلات خودگردان معرفی نمودند.
🔹اسناد ارائه شده توسط مراکز مطالعات غرب به وضوح حاکی از همکاری دستگاههای اطلاعاتی کشورهای میزبان مدخلیها با اعضای این فرقه و حمایت گسترده از آنان با هدف مقابله با جریانهای اسلامی نهضتی است. به تعبیری دیگر جامیه مدخلیه چیزی جز یک نهاد امنیتی خاص نیست که از طرف دستگاههای امنیتی به عنوان ابزار کنترل نهاد دین به کار گرفته میشود تا در نهایت کارکردی مشروعیتزا برای سیستم حاکمتی داشته باشند.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
81.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸معرکۀ غزه و بنبست کنشگری اجتماعی
👈بخش اول گفتگوی حمید عظیمی با محفل دال
@mersadcss
@mahfel_dal
47.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙معرکۀ غزه و بنبست کنشگری اجتماعی
👈بخش دوم گفتگوی حمید عظیمی با محفل دال
@mersadcss
@mahfel_dal
✍️ لغزشگاه «بین ادیان»
در نقد راهبرد بینادیانی حوزههای علمیه شیعه
👤 حامد دهقانی
✂️برشهایی از متن
🔹سهشنبه گذشته (۲۴ بهمن ۱۴۰۲) خبر و تصاویری از دیدار آیتالله جوادی آملی با شخصی با نام «مالخاز سونگولاشویلی» و با عنوان «اسقف اعظم گرجستان و عضو شورای باپتیستهای آمریکا و اروپا» منتشر شد.
🔹حقیقت آن است که سونگولاشویلی نه اسقف اعظم گرجستانیهای ارتدوکس است و نه حتی رهبر جماعت اندک باپتیست در این کشور.
🔹او نمونهی ایدهآل یک روحانی «بینادیانی» غربی است. کسی که همه و همه، از شیعه و سنی و مسیحی و یهودی گرفته تا ایزدی و هندو و همجنسگرا، از گفتهها و رفتار او خشنود بوده و او را از خود میپندارند. همو که بر پرچم حرم امام حسین(ع) بوسه میزند، پرچم همجنسگراها را با «افتخار» برافراشته و به احترام آن رژه میرود. در همان کلیسایی که برای دلخوشی مسلمانان اذان میگویند و قرآن میخوانند، برای هولوکاست و ظلمهای تاریخی علیه یهودیان (بخوانید: صهیونیستها) اشک میریزند.
🔹امروزه ایده «گفتگوی بین ادیان» سرشتی بس متفاوت با یکی دو دهه پیش دارد...
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ پس از سیاستنویسی
در انتظار نسل چهارم اندیشکدههای ایرانی
👤 حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن
🔹 جهان پیش از 7 اکتبر تمام شده است؛ دستکم جهانی که ما از مختصات فلات ایران ناظر آن هستیم دیگر نمی تواند مانند گذشته باشد. فردای هر بحران بزرگ لحظۀ زایش تغییرات بنیادین در نظم های سیاسی و گفتمانی است. اکوسیستمی که ما اندیشکده ها در آن زیست می کنیم نیز هرچند در برابر بحران های گذشته مقاومت نشان داده است، بعید است از پس این شوک آخر بربیاید.
🔹 موج سوم اندیشکدهها وارثانی محافظهکار و سویههایی تضعیفشده از نسل دوم کانونهای تفکر بودند. بدون تردید «ایتان» نمونه تمام عیار اندیشکدهای نسل دومی بود که الگوی موج بعدی گسترش این اکوسیستم گردید. تفاوت اساسی در میان نسل دوم و سوم اندیشکده ها به نقش سیاسی پررنگ نسل دوم و فقدان آن در نسل سوم باز می گشت. ایتان حاصل پیوندی میان تکنوکرات های معترض و جریان ایدئولوژیک عدالتخواهی در دهۀ هفتاد بود که به سرعت سیاسی شده و در قالب ائتلاف آبادگران و جنبش عدالتخواه، توانست پلکان نهادهای انتخابی را درنوردد و ارکان دولت را نیز به دست گیرد و آثار عمیقی را در اقتصاد سیاسی ایران به جای گذارد.
🔹 پس از یک دهه تجربۀ حضور در حاکمیت و یک دهه دیگر از تجربۀ تلاش برای بازگشت به آن، می توان با اطمینان گفت تجربه عدالتخواهی عملگرا هم در حاکمیت و هم در بازار و هم در جامعه پایگاه خود را از دست داده است. بخش عمدۀ بدنۀ این نیروها نیز هرچند به لحاظ ایدئولوژیک و ادراکی در نظم موجود استحاله نشده اند اما در عمل وابستگی به زیست کارمندی یا پیمانکاری برای بروکراسی توان آنها تخلیه کرده است. این موضوع ارتباطی به ذات عدالتخواهی ندارد؛ بلکه سرنوشت هر نیروی اجتماعی و هر طرح ایدئولوژیکی از تصرف در قدرت است، اگر به سرشت اجتماعی خود وفادار نماند. ما در نقطه ای میان تجربۀ حزب جمهوری و تجربۀ ایتان هستیم. صرف نظر از اینکه چه فرمی می تواند از امتزاج این دو تجربه زائیده شود، یک موضوع روشن است: اینبار باید قدرت از درون بروکراسی به بیرون آن تخلیه شود.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ تهدید با تفنگ خالی
تحلیلی بر تروریستی اعلام شدن مجدد جنبش انصارالله
👤 ایمان محمدی
✂️ برشهایی از متن
🔹 16 فوریه بود که خزانهداری آمریکا از طبقه بندی شدن مجدد جنبش انصارالله یمن به عنوان یک گروه تروریستی خبر داد؛ اما این اقدام باعث اعتراض بخشی از سیاسیون و کارشناسان آمریکایی شد، زیرا آنگونه که دولت بایدن انصارالله یمن را ترویستی اعلام کرد، تفاوت روشنی با تروریستی خواندن این جنبش در دولت ترامپ داشت!
🔹سه روز قبل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا، 54 نماینده جمهوریخواه سنای این کشور با صدور بیانیهای نسبت به تروریستی اعلام شدن جنبش انصارالله به گونهای که دولت بایدن به دنبال آن است، هشدار داده بودند. آنها اقدام وزارت خارجه آمریکا را ناکافی و غیرقابل قبول عنوان کرده و خواستار بازبینی و اقدامی سختتر نسبت به انصارالله شده بودند
🔹هرچند بایدن با شعار اتمام جنگ یمن روی کار آمد و در اوایل نیز اقدام به خروج انصارالله از لیست گروههای تروریستی آمریکا کرد؛ اما با شروع جنگ غزه و عدم موفقیت در متوقف کردن اقدامات جنبش انصارالله در دفاع از فلسطین در دریای سرخ، مجددا به سمت تروریستی طبقه بندی کردن جنبش انصارالله حرکت کرد. البته اینبار، انصارالله به عنوان گروه تروریستی جهانی ویژه(SDGT) اعلام شد که تفاوت قابل توجهی با گروه تروریستی خارجی(FTO) داشت.
🔹اما تفاوت گروه تروریستی جهانی ویژه(SDGT) با گروه تروریستی خارجی(FTO) چیست؟
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ دور جدید جنگ و توطئه بر علیه یمن
👤احمد حاجی صادقیان
✂️برش هایی از متن
🔹 نه تنها در طول شش ماه گذشته و از آغاز طوفان الاقصی بلکه از حدود پنج سال پیش و پس از ممانعت انصارالله از ورود پولهای بدون پشتوانهای که دولت عدن برای جبران کسری بودجه خود منتشر کرده بود به چرخه اقتصاد شمال یمن؛ ثبات اقتصادی و حفظ ارزش ریال یمن در برابر دلار در بازار صنعا به یکی از اصلیترین موفقیتهای انصارالله تبدیل شده است.
🔹 ولی عملیات ضربه زدن به توان اقتصادی انصارالله متوقف نشد. بانک مرکزی عدن در2 آوریل 2024 در بخشنامهای شصت روز به همه بانکهای یمنی فرصت داد تا شعب اصلی و مدیریتی خود را به عدن منتقل کنند در غیر این صورت علاوه بر بلوکه شدن حساب این بانکها نزد بانک مرکزی یمن دسترسی آنها به شبکه تبادلات مالی بینالمللی (سوئیفت) نیز قطع خواهد شد
🔹 دسترسی میدانی انصارالله به این سواحل مزیت بزرگی برای صنعا بود و این مزیت در جریان طوفان الاقصی در برابر چشم همگان قرار گرفت. توجه به این مطالب میتواند ریشه ادعاهای اخیر آمریکا و انگلیس در مورد پهلو گرفتن کشتیهای حامل سلاح از مبدأ ج.اا در بندر الحدیده را مشخص کند. به نظر میرسد غرب در صدد است با استفاده از زیرساخت حقوقی قطعنامههای شورای امنیت بار دیگر حلقه محاصره انصارالله را تنگ کرده و بعید نیست این مرتبه علاوه بر محاصره اقتصادی بندر الحدیده برنامه خارج کردن کنترل سواحل شرقی دریای سرخ از کنترل انصارالله نیز روی میز غربیها قرار گرفته باشد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
همکار فرهیخته و ارجمند جناب آقای محمدصادق غلامی، معاون محترم منابع انسانی
با نهایت اندوه و تاسف درگذشت پدر گرامیتان را تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای ایشان رحمت و مغفرت و برای شما و خانواده محترم صبر جزیل تمنا داریم. ما را در غم خود شریک بدانید.
همکاران شما در اندیشکده مرصاد
✍️ چمران، صیاد یا باقری: راه پاسداران از کدام میگذرد؟
👤حمید عظیمی
✂️برش هایی از متن
🔹 از تمام پهنۀ مقاومت، اهمیت بازدارندگی نسبت به حریم سازمان قدرت، تنها اختصاص به ایران دارد. ترور عیاش و رنتیسی و احمد یاسین تا موسوی یا مغنیه یا قنطار و یا هریک از سران گروههای مقاومت، قابل قیاس با ترور شهروندان ایران نیست؛ چه رسد آنکه با ترور مقامات رسمی برابر شود. این طبیعت یک نزاع نابرابر است که به این گروهها آمادگی دریافت و جذب ضربۀ علیه شخصیتهای کلیدی خود را داده است.
🔹 طراحان دکترین نظامی ایران در برابر رژیم تلاویو آگاه هستند که تلاش برای رفع فاصلۀ تکونولوژیک جنگ افزارهای ما با این رژیم به معنای مقابله با تعهد قطعی ایالات متحده برا حفظ برتری کیفی نظامی (QME) اسرائیل در منطقه است. همین موضوع نیز سبب روی آوردن به جنگ چریکی در برابر رژیم و محوریت پدیدۀ تونل ها و گروگانگیری توسط پراکسیها و اجتناب از مداخلۀ مستقیم است.
🔹 پس از چندین دهه سرمایهگذاری بر کریدور مدیترانه، ایران هرچند با چنگ و دندان مسیر نقل ادوات را باز نگاه داشته است، پیشرفتی در گشایش مسیرهای مدنی و زیرساخت جابجایی انبوه نفرات در این کانال فراهم نیست. بدین ترتیب تفاوت چندانی نمی کند صد هزار نفر آماده سلاح به دست گرفتن علیه اسرائیل باشند یا صد میلیون نفر.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ آهسته آهسته... جمعهمان یکشنبه میشود!
👤حامد دهقانی
✂️برشهایی از متن
🔹آنچه این روزها بهعنوان «انزوا»ی ایران در تقویم اسلامی و «تکافتادگی» آن در نقشه تعطیلات جهانی بر آن انگشت گذاشته میشود، امری نوپدید و محصول وادادگی سالیان اخیر یکبهیک دولتهای اسلامی در نزدیکشدن به تقویم تعطیلاتی غربیها است.
🔹تا همین دو دهه پیش بیشتر کشورهای اسلامی همچون ایران «جمعه» و یا «پنجشنبه و جمعه» را بهعنوان تعطیلات هفتگی به رسمیت میشناختند. اما در ارادهای پرشتاب برای پشت سر گذاشتن سنت و هویت تقویمی مسلمانان، دولتمردان مسیری گامبهگام برای سازگاری با تقویم «میلادی»، «ویکند» و «تعطیلات کریسمس» میپیمایند.
🔹ایران اسلامی حتی اگر پس از سالها «مقاومت»، در راستای تغییر تعطیلات هفتگی گامی برداشته تا با تعطیلی شنبه به قافلهی کشورهای اسلامی «پیش رفته» بپیوندند، چنانکه روشن است دیری نپاید این کاروان یکسره به منزلگاه تعطیلی «شنبه و یکشنبه» برسد و بار دیگر این تنها ایران باشد که در نقشه تعطیلات هفتگی «عقبمانده» و «منزوی» باقی بماند. آن هنگام است که...
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🏴مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا🏴
◾️ شهادت رئیس جمهور محبوب و محترم آیتالله سید ابراهیم رئیسی، دکتر امیر عبداللهیان وزیر محترم امورخارجه، آیتالله آل هاشم نماینده ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی و همراهان در سانحه هوایی را به پیشگاه مقام معظم رهبری و ملت عزیز ایران تسلیت عرض مینماییم و از خداوند متعال علوّ درجات را برای ایشان مسئلت داریم.
◾️ باشد که این ضایعه بزرگ خللی در مسیر اعتلای امت اسلامی و ملت ایران ایجاد نکرده و خون این شهیدان اقتدار هرچه بیشتر ایران و مقاومت اسلامی را موجب شود.
◾️ اندیشکده مطالعات راهبردی مرصاد
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ از ایلات تا تلآویو؛ بازخوانی پنج مرحله تشدید تنش انصارالله در حمایت از غزه
👤ایمان محمدی
✂️برشهایی از متن
🔹حدود 9 ماه پیش و تنها چند روز پس از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بود که انصارالله به بندر ایلات حمله و چند روز بعد نیز به صورت رسمی، ورود یمن به صحنه مقابله با اسرائیل در دفاع از فلسطین را اعلام کرد.
🔹در این مدت، ارتش یمن سلاحهای متنوعی را به کارگیری کرده و توانسته است در چهار مرحله تشدید تنش، دایره عملیاتهای خود را از شمال غرب اقیانوس هند تا نیمه شرقی دریای مدیترانه گسترش و فشار اقتصادی قابل توجهی را بر رژیم صهیونیستی وارد کند.
🔹انصارالله در آخرین اقدام، مرحله پنجم عملیاتهای خویش را اعلام و با عملیاتی کردن یک پهپاد جدید به نام «یافا»، تلآویو را مورد حمله قرار داد. رهبر جنبش انصارالله و انقلاب یمن نیز در این باره تاکید کرد که از این پس، تلآویو دیگر امن نخواهد بود.
🔹مرحله پنجم عملیاتهای انصارالله، نوعی عبور جنبش از استراتژی حملات گذشته خویش است که برای فهم آن، یک بازخوانی از مراحل قبل عملیاتهای انصارالله نیاز است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 اندیشکده مرصاد با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک یمن و انجمن همبستگی یمنیهای مقیم ایران برگزار میکند:
❇️ نشست تخصصی بررسی تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه دولت نجات ملی یمن و راهکارهای بیاثرسازی آنها
با ارائه
👤 رشید الحداد
👤 عبدالرحمن راجح
👤مسعود براتی
👤 احمد حاجی صادقیان
👤محمدمهدی خانوار
📆 زمان: دوشنبه 15 مرداد 1403 ساعت 16 تا 19
📌 مکان: خانه اندیشه ورزان
✅ جهت شرکت در نشست با @Mers_ad تماس بگیرید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ از دشمنی به نفاق؛ رویکرد غیر رسمی سعودی علیه ایران همچنان بر پاشنه سابق می چرخد
👤سیدهاشم رضوی
✂️برشهایی از متن
🔹نوع رابطه ایران و سعودی در سالهای اخیر و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اکثرا در حدی نبوده که بتوان به نتایج اقتصادی، امنیتی یا نظامی آن امیدوار بود، اما در دوره اخیر و پس از تغییرات جدی سیاسی درعربستان به ویژه پس از سال 2017 و تغییر عمده بازیگران داخلی پادشاهی، شاهد عدم ترمیم شکاف سیاسی میان دو تهران-ریاض با وجود گذشت بیش از یک سال از توافق هستیم.
🔹 فضای سیاسی سعودی به دلیل ویژگی خاص حاکمیت و هنجارهای امنیتی حاکم بر جامعه و رسانه های عمومی و اجتماعی، تابع ضوابط و مقررات خاصی است و به شکل کاملا هدایت شده از سوی نهادهای حاکمیتی اداره می شود. از همین رو خروجی های رسانهای این سیستم برخلاف دیگر کشورها، بیانگر و مطابق با دیدگاه های حاکمیت بوده یا اینکه به بیان مسائلی می پردازد که نهادهای رسمی تصریح به آن را به مصلحت نمی دانند، از این رو می توان از این مواضع به عنوان سیاست غیر رسمی و حتی سیاست اعمالی در برابر سیاست اعلامی سعودی نام برد.
🔹 در بررسی اظهار نظرها یا مکتوبات نویسندگان اصلی سیاست خارجی سعودی به روشنی این واقعیت آشکار می گردد که گارد این قشر نسبت به سیاست، رفتار و کنشهای منطقه ای ایران کاملا بسته بوده و با ذهنیتی بسیار منفی رویدادها و اتفاقات ایران را دنبال و درباره آن اظهار نظر می کنند، تاجایی که حتی رخدادی مانند تغییر دولت در ایران و به قدرت رسیدن طیف منتسب به اصلاحطلبان در قوه مجریه نیز نتوانسته نظر آنان را نسبت به بهبود شرایط همکاری با ایران تغییر دهد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ قانون جدید انتخابات؛ خالص سازی در اردن
👤محمد امین قاضی نژاد
✂️برشهایی از متن:
🔹 طبق قانون جدید اردن، تعداد کرسیهای مجلس به 138 کرسی رسید. از این تعداد 97 کرسی به قبایل اردن و 41 کرسی به احزاب تعلق گرفت.
🔹 حدیثه خریشا وزیر توسعه سیاسی دولت اردن تاکید کرد که کرسی های احزاب در قانون جدید، کرسی های قبیله ای نبوده. بلکه یک شورای سیاسی و قانون گذاری است.
🔹 در نگاه اول، تحولاتی که در انتخابات مجلس رخ میدهد منجر به حذف نمایندگانی می شود که صرفا عضوی از قبیله هستند و صلاحیت وبرنامهای برای اردن ندارند. این در حالی است که در همین مدت شاهد دستگیری و محدودیت های جدی علیه ریشه دار ترین احزاب فعال در اردن یعنی احزاب اسلامگرا و اخوانی هستیم.
🔹 در این سالها دولت اردن که تجربه کنترل اسلامگراها بعد از حزب شدنشان را کسب کرد به این باور رسیده است که برای کنترل بیشتر قبایل نیز باید ساختار قبایلی را به حزب تغییر داد و با تعیین شرایط حزب مقبول، تسلط خود را بر آنها افزایش دهد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ «زندگی بزی»؛ حکایت رسوایی سعودی و بردهداری مدرن در قرن 21
👤 زهرا اکبری
✂️برشهایی از متن:
🔹 فیلمی که در این روزها سروصدای بسیاری در فضای مجازی کشورهای عربزبان به پا کرده، «حیات الماعز» (در فارسی زندگی بزی و در انگلیسی The Goat Life) است. این فیلم که ساخته کشور هند با مشارکت شرکت ویژوال رومنس امریکا است، زندگی یک جوان هندی را به نمایش میگذارد که برای پیدا کردن شغل و درامد راهی عربستان شده و در آنجا با قوانین کفالت – و به بیان دیگر، بردگی – مواجه میشود.
🔹داستان این فیلم الهامگرفته از رمان هندی و با سبک رئالیستی با همین نام است که در آن، زندگی یک جوان هندی به نام «نجیب» روایت شده؛ جوانی که نماینده جامعه فقیر هند در دهه 90 میلادی است و برای بهبود زندگی خود به عربستان مهاجرت میکند تا شغلی یافته و درآمد مناسبی کسب کند.
🔹 این فیلم، با به تصویر کشیدن واقعیت خشنی که پیش روی کارگران مهاجر قرار دارد، تلاشهای چند ساله محمد بنسلمان و ترکی آلالشیخ رئیس اداره سرگرمی سعودی در ارائه تصویری متمدن و روشن از عربستان را بر باد داد و هزینههای میلیارد دلاری آنها در ورزش و هنر و موسیقی و سرگرمی برای پاک کردن سابقه حقوق بشری این کشور را از بین برد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ مخاطب جبههها: چرا تسنن هویتی توئیت رهبری را به خود گرفت؟
👤 حمید عظیمی
✂️برشهایی از متن
🔹 ماجرای هفتههای اخیر با توییتی آغاز شد که در شب اربعین گذشته روی حساب عربی رهبر انقلاب قرار گرفت. این توئیت گزیدهای از سخنان رهبری در ظهر همان روز بود که در حسینۀ امام خمینی و در خطاب به هیئات حسینی ایراد شده بود. این بخش خاص از سخن رهبری در توضیح فرازی از زیارت عاشورا و توضیح اهداف قیام حسینی با استناد به حدیثی معروف از سیدالشهدا ع است که با مطلع « مَن رَأَى سُلطاناً جَائِرا...» آغاز میگردد.
🔹موضوع واکنشها به این توئیت تا زمانی که محدود به بازیگران رسانهای و مجازی بود میتوانست یک موج مقطعی و مهندسی شده قلمداد گردد. این مداخلۀ مرجعیتهای علمی و علمائی اهل سنت بود که پیامدهای سخنان رهبر انقلاب را به سطوح پایدارتری منتقل و صف بندیها را بنیادیتر کرد. اینجا نیز گزندهترین مواضع را شیوخ اخوان سوریه اتخاذ کردند و به طرح موضوع در سطوح علمائی دامن زدند.
🔹بیانیه الددو را تا این لحظه میتوان جمعبندی و برایند مواضع جامعۀ سنی نسبت به وضعیت محور مقاومت پس از طوفان الاقصی دانست. موضعی که پرتگاه فروافتادن دوباره اسلامگرایان سنی به ایدهئالهای اخلاقی بریده از واقعیت و فرورفتن بیشتر آنان در جماعت گرایی و سیاست زدایی میتواند باشد. سوژه سنی در این موضع رمانتیستی برای اینکه فاصلۀ خود را از دیگری شیعی به شیوهای اخلاقی حفظ کند، به تنزیه خود از واقعیت دولتهای سنی روی میآورد. خطر این وضعیت کمتر از اسلام سیاسی وابسته به سعودی یا ترکیه نیست چراکه دستکم وابستگان به این دو امروز با واقعیتی مواجه هستند که به دشواری باید مسئولیت آن را به عهده گرفته و با هر تکلفی که شده آن را توجیه نمایند.
🔹 در میانۀ این دورۀ فترت اخیری که پس از سقوط عثمانی آغاز شده است، تشیع سیاسی متحد اقتضائی سه گروه از اهل سنت میتواند باشد. گروه نخست تسنن جهادی است که بدون آنکه معطل تشکیل یا توشیح حکومتها بماند، در رباطهای مسلمین دست به سلاح برده است؛ ما با همین وجه حماس در اتحاد راهبردی هستیم و نه آن چهرهاش که در دمشق به دنبال برپاکردن دولت اسلامی بود. گروه دوم تسنن دعوی است که در عصر مکی جا مانده و نه خود را آمادۀ سیاست میداند و نه دل مشغول تکفیر و تبدیع مسلمانان شده؛ بلکه عرصۀ وسیع جمعیتهای غیرمسلمان را بارانداز دعوت خود قرار داده است. گروه سوم اسلام سیاسی عجالتا سنی است که در حقیقت به بازاندیشی در الهیات تغلب روی آورده و به لحاظ ایدئولوژیک از شیعیان هویتی ما شیعهتر است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🏴 (وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ) 🏴
برادر عزیز، جناب آقای محمد طلایی
خبر ناگوار درگذشت فرزند دلبندتان بسی سنگین و جانسوز بود و همکاران شما را در اندیشکده مرصاد متألم و متأثر نمود.
این مصیبت را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای شما صبری جمیل و رحمتی واسعه را خواهانیم.
اندیشکده مرصاد
@mersadcss ◼️◼️◼️
✍️ بزرگداشت میلاد پیامبر اکرم (ص)؛ سیاست دینی و ملی کارآمد انصارالله
👤احمد حاجی صادقیان
✂️ برش هایی از متن
🔹سابقه برگزاری جشن عمومی میلاد پیامبر اکرم (ص) توسط جنبش انصارالله به مارس 2008 مصادف با ربیع الاول 1429 هجری قمری باز میگردد. در آن دوران و در میانه جنگهای ششگانه صعده و درگیریهای جنبش انصارالله با ارتش علی عبدالله صالح جنبش انصارالله تجمعی را در منطقه مطره در استان صعده ترتیب داد و سید عبدالملک الحوثی برای نخستین بار به عنوان رهبر انصارالله در یک مراسم عمومی برای مردم سخنرانی کردند.
🔹 شکست دو الگوی مشارکت در نظام سیاسی از طریق تاسیس حزب الحق و پیگیری پروژه مشترک با دولت از طریق انجمن شباب المومن موفقیت آمیز نبود. این سیاست نتوانست نظر زیدیان هویتی در مقابله با موج زیدی زدایی در مناطق شمال صنعا تا استان صعده را تامین کند. در نهایت تمامی این اتفاقات موجب شد این جریان به سمت گزینه دیگر حرکت کند. در نتیجه این تحولات جنبش انصارالله به عنوان یک حرکت زیدی مستقل از حکومت برای پیگیری دغدغههای جامعه متدین زیدی توسط سیدحسین الحوثی و با حمایت سید بدرالدین الحوثی به عنوان یکی از شاخص ترین علمای معاصر زیدی تاسیس شد.
🔹 در کنار ایجاد فصل مشترک با بدنه جهان اسلام و نشان دادن تقابل با سلفیه وهابی برگزاری این جشن از سال 2014 و پس از تسلط جنبش انصارالله بر صنعا کارکرد دیگری نیز پیدا کرده است. جنبش انصارالله در غیاب فاکتورهای مشروعیت بینالمللی برای دولت خود، حضور مثال زدنی مردم یمن در این مراسم را به ابزار مشروعیت خود تبدیل کرده است و این حضور را پشتوانه اقدامات سیاسی داخلی و بینالمللی خود قرار داده است.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️از ترور کیفی تا ترور کمی؛ چند نکته در باب انفجار پیجرها در لبنان و سوریه
👤 سامان اقدامی
✂️برشهایی از متن
🔹سه شنبه بعدازظهر لبنانی ها با حادثه عجیبی روبه رو شدند. انفجارهایی که مانند همیشه نبود. نه ساختمانی فروریخت و نه شخصیتی کلیدی ترور شد. بلکه این بار انفجارهایی در حجم کوچک و با کمیتی زیاد. در خانه ها ، مغازه ها، ماشین ها، کوچه و خیابان... و پشت سر هم! دقایق اولیه، مردم در شوک بودند تا بلافاصله مشخص شد که این پیجر های آلوده هستند که منفجر می شوند.
🔹بخواهیم یا نخواهیم جنگ امنیتی تبدیل به پاشنه آشیل محور مقاومت شده است. ضربه پذیری اسرائیل در جنگ گسترده نظامی و عدم تمایل جامعه جهانی و خصوصا ایالات متحده به چنین جنگی ، اسراییل را هر چه بیشتر به سمت مقابله امنیتی می برد. که در مقاطعی نیز به نفع رژیم اشغالگر است.
از جمله هدف قرار دادن سوژه های کمی و یا کیفی مهم و حذف نیروهای تاثیرگذار، به رخ کشیدن هیمنه امنیتی کم نظیرش، ضربه به حیثیت محور مقاومت و تضعيف اعتماد به نفس آن، از بین بردن اعتماد مردم کشورهای محور به رهبرانشان، زنده نگه داشتن امید به پیروزی در جامعه اسرائیل و...
و این در صورتی است که می داند طرف مقابل در بسیاری از موارد نه تنها توان ضربه متقابل را ندارد؛ بلکه حتی نیت آن را هم ندارد!
🔹 آیا پس از عملیات روز سه شنبه، باید منتظر عملیات هم عرض در دیگر کشورهای محور مقاومت باشیم؟ آیا بالاخره جنگ بزرگ حزب الله و لبنان شروع خواهد شد؟ آیا حزب الله این بار "واکنش" متوازنی به این "کنش" مرگبار اسرائیل نشان خواهد داد؟ یا مانند پاسخ ترور فوادشکر به افزایش تنش کنترل شده اکتفا خواهد کرد؟ سوال هایی مهم با پاسخ هایی غیرقطعی!
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ عفو زندانیان سیاسی شیعه در بحرین؛ تغییر راهبردی امیدوارکننده یا اقدامی مزورانه برای عبور از فشار؟
👤 زهرا اکبری
✂️برش هایی از متن
🔹 پادشاه بحرین در بیستوپنجمین سالروز حکومت خود بر جزیره بحرین، دستور عفو 457 نفر از زندانیان این کشور را صادر کرد؛ زندانیانی که از سال 2011 به اتهامات مختلف که عمدتا مربوط به اخلال در امنیت ملی بودند در زندان به سر میبردند. هر چند در میان این زندانیان آزاد شده، تنها حدود 100 زندانی سیاسی بودهاند، اما در کشوری که بالاترین تعداد زندانیان سیاسی در میان کشورهای عرب را به نام خود ثبت کرده، این عفو دستهجمعی موجب برانگیختن واکنشها و البته امیدهایی در میان مردم و فعالین حقوق بشر شده است.
🔹 پذیرفتنی است اگر بگوییم تصمیم شیخ حمد برای صدور این فرمانهای عفو اعلام نوعی ناتوانی در ادامه روند سابق سرکوب و دستگیری مخالفان و منتقدانش است، اما حکومت وی در عین حال تلاش داشته تا تفوق خود بر تمام امور جاری کشور را نشان دهد و به قول معروف خود را از تک و تا نیندازد. بر همین اساس، به نظر میرسد آلخلیفه راهکارهایی جهت حفظ هیمنه خود در عین عقبنشینیهای تاکتیکی اتخاذ کرده است.
🔹 آنچه از مجموع تصمیمات و اقدامات دولت بحرین برمیآید این است که حکومت در رویکرد خود نسبت به جریان معارض و اصلاحگر شیعی قائل به تغییر راهبردی و عمیقی نیست؛ بلکه تلاش دارد تا با دادن امتیازات ظاهری، هم تیزی نوک پیکان انتقادات نهادهای حقوق بشری را کُنْد کند، و هم بستر (اندکی) مناسب جهت احیای روابط منامه-تهران مهیا سازد. افق پیش روی شیعیان بحرین را نمیتوان چندان امیدوارکننده تلقی کرد، اما همین آزادیهای محدود، امیدهایی را در دل شهروندان شیعهمذهب این کشور و بویژه خانوادههای زندانیان آزاد شده زنده کرده – امیدهایی که میتواند با اتحاد میان گروههای مختلف معارضه، حکومت را به عقب نشینی های بیشتر و دادن امتیازهای جدیتر وادار سازد.
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
©️ @mersadcss 🔷🔷🔷