eitaa logo
اندیشکده مرصاد
854 دنبال‌کننده
81 عکس
3 ویدیو
14 فایل
وبگاه: http://mersadcss.com ادمین: @Mers_ad تماس: 02537830553
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 شماره بهمن‌ماه ۱۴۰۰ ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد
4_5834897321418033797.pdf
2.8M
📣 شماره بهمن‌ماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده » گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️سرکوب شاهزداگان و اخراج وهابیون؛ خلأ مشروعیت بن سلمان 👤سید هاشم رضوی 🔹 در ۲۷ ژانویه شاهد صدور دستوری از ملک سلمان مبنی بر ایجاد روزی به نام «روز تاسیس» دولت سعودی در ۲۲ فوریه و تعطیلی رسمی آن به منظور برگزاری جشن‌های این روز بودیم. این بدان معناست که تشکیل امارات درعیه ۱۸ سال قبل از ورود بن عبدالوهاب به این روستا یعنی در سال ۱۷۲۷ صورت گرفته است. 🔹 بن سلمان همزمان با رسیدن به ولایتعهدی با سرکوب دیگر شاهزادگان، قدرت سیاسی را در خانواده سلمان و بخش کوچکی از دیگر شاهزادگان همسو از خاندان سعودی متمرکز کرد. بن سلمان همچنین با طرح چشم انداز ۲۰۳۰ تلاش کرد عدم موفقیت عربستان در بسیاری از زمینه ها را به ضعف مدیریت حاکمان قبلی مرتبط کند و چشم انداز ارائه شده را به عنوان منجی و معرفی کرد. 🔹بن سلمان با قرار دادن تاریخ میلادی در عوض تاریخ هجری مرسوم در عربستان سوالات متعددی را در اذهان بوجود آورده، به گونه‌ای که برخی منتقدان حکومت سعودی را به این نتیجه رسانده که هدف بن سلمان از طرح چشم انداز ۲۰۳۰ نه اصلاحات اقتصادی، بلکه اسلام زدایی از تاریخ و سیاست عربستان و تلاشی برای محدود کردن و کاهش نفوذ اسلام در جامعه است. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🔻 شماره اسفندماه ۱۴۰۰ ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد
دین و بین‌الملل - اسفندماه ۱۴۰۰.pdf
2.79M
📣 شماره اسفندماه 1400 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده » گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ شیعیان عربستان و اعدام دهها زندانی؛ از سکوت تا انفعال 👤 سید هاشم رضوی 🔹 محمد بن سلمان تنها یک هفته پس از آنکه در مصاحبه مفصل خود با مجله آمریکایی آتلانتیک از حذف حکم اعدام در عربستان جز در مورد قصاص نفس سخن گفت، بزرگترین اعدام جمعی تاریخ سعودی را در شنبه هفته گذشته به راه انداخت و ۸۱ زندانی سیاسی و امنیتی و جنایی را در یک روز گردن زد. 🔹 عمده فعالیت‌های صورت گرفته در واکنش به این رویداد آن هم از سوی بخشی از معارضان خارج، تلاش‌های فردی برای انعکاس اخبار و معرفی بخشی از این ۸۱ نفر به عنوان زندانی سیاسی و تمییز آنان از دیگر اعدام شدگان مرتبط با حوادث تروریستی و اعدامی‌های دارای پرونده جنایی بوده است. این درحالیست که بخش قابل توجهی از معارضان تریبون‌دار مانند حزب التجمع الوطنی یا اصلا به این رویداد نپرداختند یا اینکه به صورت بسیار گذار و صرفا برای رفع تکلیف به آن اشاره کرده و از کنار این واقعه هولناک عبور کردند. 🔹 جریان حجازی معارضه به طور مشخص مجددا بر موضوع تخریب محله‌های جده تمرکز کرده است. حجازی‌ها پس از آغاز تخریب برخی محله‌های جده که با هدف ساختن پروژه های مدنظر بن سلمان انجام می‌شود، با بسیج نیروهای در خارج و داخل و به راه انداختن کمپین‌ها، نشست‌ها و استفاده از قابلیت‌های توییتر و کلاب هاوس، توانستند تخریب محله‌های جده را به عنوان مقابله حکومت سعودی با خرده فرهنگ‌های و آثار تمدنی جامعه عربستان، به مسئله اول معارضه عربستان تبدیل کرده و حتی حکومت سعودی را مجبور به توقف موقت طرح کند. 🔹 تجربه اعتراضات معارضان حجازی و نجدی در رسانه‌های اجتماعی نشان داده بن سلمان در برابر بوجود آمدن فضای رسانه‌ای به خصوص در رسانه‌های غربی علیه خود بیمناک است و آن را به مصلحت خود، حداقل تا پیش از رسیدن با تخت پادشاهی و تثبیت قدرت نمی‌داند و طی این سالها بارها به صورت مسقیم یا غیر مستقیم تن به خواسته معترضان داده است. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎙 اهداف و دستاوردهای حمله اخیر انصارالله به آرامکو 🔸 مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی شورای راهبردی روابط خارجی با احمد حاجی صادقیان مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد ✂️ برش هایی از متن 🔹 سومین حمله انصارالله به عربستان در 15 روز گذشته که با تمرکز بر تاسیسات آرامکو و با عنوان «شکستن محاصره 3» انجام شد، این سه دور حمله اخیر که در روزهای گذشته انجام شد، نسبت به حملات موشکی که پیش از این انجام می‌شد، به لحاظ ماهیتی تفاوت‌هایی دارد، از جمله اینکه در آن تاسیسات شهری، آب‌شیرین‌کن‌ها و تاسیسات برقی هدف قرار گرفتند. 🔹 بسته شدن این بندر، به معنای تکمیل زنجیره محاصره انصارالله و تشدید فشار انسانی بر مردم یمن است که می‌تواند شرایط نبرد در جنگ را نیز تغییر دهد. انصارالله مذاکراتی را آغاز کرد، اما سعودی‌ها زیر بار نرفتند و عملیات‌ «شکستن محاصره» بعد از این مسائل آغاز شد. 🔹 به نظر می‌رسد عربستان به طور جدی حاضر نیست انصارالله را به عنوان نماینده بخش بزرگی از مردم یمن بپذیرد و با واقعیت‌های این کشور کنار بیاید. از سوی دیگر هم انصارالله قصد ندارد از حق مردم یمن کوتاه بیاید. در این شرایط با اینکه متغیرهای جنگ یمن بسیار زیاد و سریع است، همچنان چشم‌اندازی برای پایان جنگ دیده نمی‌شود. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 نشست «تحولات منطقه ای و آیندۀ مسئلۀ فلسطین» 🔹 نشست مجازی تحولات منطقه ای و آیندۀ مسئلۀ فلسطین روز شنبه 21 اسفند به میزبانی مرکز «رؤیة للتنمية السیاسیة» و با مشارکت عضو اندیشکده مرصاد برگزار گردید. مرکز رؤیة یک اندیشکده فلسطینی واقع در استانبول است که تمایل به طیف اسلامی جریانات فلسطینی دارد. این نشست که با اوج گرفتن جنگ اوکراین و همچنین سفر اسحاق هرتزوگ به آنکار همراه شده بود، با دعوت از کارشناسان و اساتیدی از ترکیه، ایران، قطر و کویت به بررسی آخرین وضعیت نسبتگیری دولت های منطقه با مسئلۀ فلسطین پرداخت. در چارچوب این نشست، حمید عظیمی، مدیر اندیشکده مرصاد از زاویه ای جدید به موضع ایران نسبت به مسئلۀ فلسطین و ابعاد مذهبی و اجتماعی دخیل در این مواضع پرداخت. 🔗 متن کامل گزارش این نشست را در اینجا مطالعه کنید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ خروج ادهم سنجاق از حزب عدالت و توسعه؛ خشم اردوغان یا تلاش برای پیاده شدن از قطار عدالت و توسعه؟ 👤 میز ترکیه و قفقاز 🔹 در حالی که با نزدیک شدن به انتخابات تاریخی 2023 و تشدید فعالیت های سیاسی جناح حاکمیت و مخالف در ترکیه توجه ها به تحرکات سیاسی میان دو طرف جلب شده است اما در تحرکات سیاسی درون هر دو جناح نیز حوادث بسیار قابل توجهی که می‌تواند در فرآیند سیاسی پیش روی ترکیه تاثیرگذار باشد رخ می‌دهد. 🔹 ادهم سنجاق که پیشتر با این سخن خود که «عشق من به اردوغان همچون عشق مولانا به شمس» است توجه ها را جلب کرده بود از جمله سرمایه دارانی است که در دو دهه اخیر با رشد قابل توجه سرمایه خود و نیز فعالیت های سیاسی و فرهنگی اش همواره توجه ها را به خود جلب کرده است. خصوصا در سالهای اخیر با نقش آفرینی او در خصوصی سازی برخی کارخانجات سودده دولتی و نقش آفرینی ای که او در حوزه سیاست خارجی از خود نشان داد از او به عنوان یکی از چهره های لابی گری غیررسمی دولت ترکیه یاد میشد. 🔹آغاز جنگ اوکراین او تبدیل به یکی از موضوعات سیاست روز ترکیه شد. چرا که در روزهای آغازین جنگ او با سفر به مسکو مشغول دیدارهای غیررسمی با مقامات روس شده و در مصاحبه با یک رسانه روس مدعی شد که ترکیه اطلاعی از استفاده تصمیم اوکراین برای استفاده از پهپادهای بیراقدار علیه نیروهای روس نداشته است. او همچنین در این مصاحبه گفته بود که زمان خروج ترکیه از ناتو فرارسیده است و این اقدام از ابتدا اقدامی به جا نبود. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ طوفان منصور یاواش در آنکارا 👤 میز ترکیه و قفقاز 🔹 رهبران احزاب شش گانه مخالف اعلام کرده اند که کاندیدای اعلامی آنها کاندیدایی اجماعی خواهد بود و فرد مشخص شده نماینده همه آنها به شمار خواهد رفت. به عبارت دیگر فردی که این 6 حزب به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مدنظر خود اعلام کنند تبدیل به نفر اصلی مقابل اردوغان خواهد شد. 🔹 در حالی که در ابتدا همه توجه ها به سمت اکرم امام اوغلو به عنوان شهردار استانبول بود اما عملکرد یک ساله اخیر او نشان داد که او گزینه چندان مناسبی برای این کار نیست... از این رو چند روز پیش در برنامه ای تلویزیونی قلیچیداراوغلو را به عنوان کاندیدای مورد نظر خود معرفی کرد. 🔹 در حالی که نام منصور یاواش صرفا از سوی برخی روزنامه نگاران و تحلیلگران فضای سیاسی ترکیه مطرح میشد، دور روز پیش امید اوزداغ، رهبر حزب ظفر در برنامه ای زنده از یاواش خواست تا متوجه مرحله تاریخی موجود شده و وارد میدان شود. 🔹 در این میان اردوغان و باهچلی نیز بیشترین ترس را از یاواش خواهند داشت. چرا که امکان دوقطبی سازی علوی – سنی؛ محافظه کار – لائیک، اسلامی – کمالیست را از دست خواهند داد روشی که در انتخابات های گذشته بیشترین دستاورد را برای آنها داشته است. به رغم تمام این پیش بینی ها حملات محتمل از سوی جناح حاکم همچنان امکان تغییر معادلات میدانی را محتمل کرده است. 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎙 اهداف عربستان از تشکیل شورای ریاست جمهوری یمن 🔸 مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی شورای راهبردی روابط خارجی با احمد حاجی صادقیان مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد ✂️ برش هایی از متن 🔹 کنار رفتن منصورهادی و ورود نیرویی جدید حرکت بنیادی عربستان برای بازآرایی نیروهای داخلی یمن علیه انصارالله است. ترکیب هشت نفره شورای ریاست جمهوری جدید نشان می‌دهد آن‌هایی انتخاب شده‌اند که ضمن داشتن توان بالفعل میدانی، ظرفیت بالقوه‌ای هم دارند که امکان به میدان آوردن آن وجود دارد. 🔹 عربستان همچنان نفتکش‌های سوخت ارسالی برای انصارالله را توقیف می‌کند و بازگشایی فرودگاه نیز هنوز عملیاتی نشده است، نمی‌توان چندان به برخی مطالب و مواضع رسانه‌ای که در رابطه با تلاش عربستان برای مذاکره با انصارالله و یا پایان جنگ منتشر می‌شود، خوش بین بود. 🔹 در ترکیب هشت نفره شورای ریاست جمهوری، چهار نفر به امارات وابسته هستند و چهار نفر دیگر از نیروهای وابسته به سعودی انتخاب شده‌اند. در این میان مسئله جنوب یمن باقی مانده است. باوجود حضور الزبیدی به عنوان رئیس شورای انتقالی جنوب در این شورا، اساس کار بر وحدت بنا شده است و مسئله تجزیه جنوب در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️دادگاه کیفری ویژه سعودی و قضات سرکوبگری که بازداشت شدند! 👤 سید هاشم رضوی ✂️برش هایی از متن 🔹 موج گسترده بازداشت‌ها در عربستان، پس از خاندان سعودی، وزارت کشور و نهادهای امنتیی و سازمان‌های اجرایی، اکنون به سیستم قضایی سعودی رسیده است. در این میان دستگیری برخی از بدنام‌ترین قضات دادگاه کیفری ویژه سعودی که مهره‌های اصلی بن سلمان در سرکوب مخالفان و زندانیان سیاسی به شمار می‌آمدند نگاه‌ها را متوجه سیستم قضایی سعودی کرده است. 🔹 از میان صدها قاضی ۱۵ الی ۱۷ نفر جهت حضور در این دادگاه ویژه انتخاب شدند. ریاست این دادگاه به عهده صالح بن محمد العجیری که در سوابق خود صدور احکام سنگین علیه زندانیان سیاسی متعدد از جمله صدور حکم ۳۰ سال زندان برای معارض برجسته عربستانی، سعود مختار الهاشمی به چشم می خورد، قرار گرفت. العجیری در جریان محاکمه خالد الراشد از اسلامگرایان سلفی، ابتدا وی را به ۵ سال زندان محکوم می کند. الراشد در اعتراض به این حکم خطاب به قاضی میگوید از خدا بترس. قاضی در پاسخ به این جمله الراشد حکم وی را به ۱۰ سال افزایش می‌دهد! الراشد با شنیدن حکم جدید جمله خود را تکرار می‌کند که الجعیری حکم وی را به ۱۵ سال افزایش می‌دهد و اینگونه الراشد بدون آنکه حق اعتراض داشته باشد ۱۵ سال زندان را تحمل می‌کند! 🔹 بن سلمان به خوبی نسبت به نقش مهم سیستم قضایی در تقویت پایه‌های خود آگاه است. از این رو همانگونه که در سال ۲۰۱۸ با افرادی چون آل جابر، عبدالعزیز الحارثی و نبیل جبرین به دنبال تصفیه جریان های غیر همسو با خود و تبدیل سیستم قضایی به ابزاری در دست ولیعهد بود اینک نیز دست به تصفیه مجدد سیستم زده و این قضات را به اتهام خیانت به میهن دستگیر کرده است. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ تهدیدات و فرصت‌های جنگ روسیه و اوکراین برای ترکیه 👤 میز ترکیه و قفقاز ✂️برش هایی از متن 🔹 جنگ روسیه و اوکراین در حالی در آستانه ورود به ماه سوم خود است که ترکیه در این دو ماه کنشگری قابل توجهی از خود بروز داد و این کنشگری‌ها چه در حوزه سیاست خارجی و چه در حوزه سیاست داخلی ترکیه تاثیرات قابل توجهی داشت. 🔹 توجه به نوع سیاست رسانه‌ای ترک در روزهای آغازین جنگ نیز باز نشانه‌ای از تحلیل حاکم بر آنکارا مبنی بر کوتاه مدت بودن این جنگ بود. چرا که حزب حاکم از این جنگ بیش از آنکه یک تهدید راهبردی برای خود یاد کند به مثابه یک فرصت سیاسی فهم کرده و در این راستا حرکت کرد که البته با طولانی شدن جنگ شرایط وضعیت متفاوتی به خود گرفته است. 🔹 به هنگام مقایسه فرصت‌ها و تهدیدهای جنگ اوکراین برای ترکیه میتوان متوجه این نکته شد که در حالی که مزایای احتمالی در کوتاه مدت متوجه ترکیه شده و یا خواهد شد اما تهدیدهای ناشی از جنگ بیشتر از نوع بلند مدت است. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. # روسیه ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ «الثقافة الاسلامیة»؛ شش دهه زیست اسلام‌گرایی در بستر نهاد آموزش 👤حامد دهقانی ✂️ برش هایی از متن 🔹 درس «ثقافت اسلامی» با روی کار آمدن امارت اسلامی افغانستان در ۱۳۷۱ش، به منظور اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها، در کلیه موسسات تحصیلات عالی در نظر گرفته شد و از آن‌زمان تا امروز این مضمون در افغانستان تدریس می‌گردد. اما این طالبان نبود که ماده درسی «ثقافت اسلامی» را سامان داده بود، بلکه اسلام‌گراهای اخوانی بودند که بسیار پیشتر این مسیر را پرداخته و پیموده بودند. حتی هنوز هم برخی دروسی که در زیرمجموعه «ثقافت اسلامی» در افغانستان تدریس می‌گردد، همان نگاشته‌های چند دهه پیش علمای اخوانی است، همچون درس «خصایص کلی اسلام» که به قلم شیخ یوسف قرضاوی است، گرچه این اثرِ فشرده‌شده بدون آن‌که نامی از قرضاوی برده شود، تدریس می‌گردد. 🔹 اخوان المسلمین، اعم از مصری و غیرمصری، نقش بسیار مهمی در توسعه بوروکراتیک پادشاهی سعودی، به ویژه در زمینه آموزش داشتند. از روزگار ملک فیصل، اخوانی‌ها در تأسیس نهادهای علمی و دانشکده‌ها در عربستان، تنظیم برنامه‌های درسی، تألیف و تدریس کتاب‌های درسی نقش عمده‌ای داشته‌اند، آن هم در زمانه‌ای که سعودی‌ها خود هیچ کس را نداشتند که بتواند این خدمات بزرگ را انجام دهد. 🔹 از همین رو بود که تا همین چند سال پیش حضور نیرو و اندیشه اخوانی در دانشگاه‌های عربستان، به ویژه دانشگاه‌های اسلامی، احساس می‌شد و همین واقعیت بود که بن سلمان را واداشت پس از به قدرت رسیدن، به شدت کمپین اخوان‌زدایی از آموزش عالی را دنبال کند. گرچه پیش از این نیز سیاست سعودی‌گزینی تکمیل شده بود و به ندرت می‌توانستیم استادی غیر سعودی در دانشگاه‌های اسلامی بیابیم، اما ماده درسی «الثقافة الاسلامیة» بی‌آنکه بدیلی داشته باشد، هنوز پابرجا بود و بستر زیست اخوانی‌ها دانسته می‌شد؛ در همین راستا، در فوریه ۲۰۱۸ دکتر احمد العیسی، وزیر آموزش عربستان نامه‌ای فوری برای همه مدیران دانشگاه‌ها ارسال کرده و به ضرورت رسیدگی سریع به بازنگری در محتوای دروس «الثقافة الاسلامیة» به منظور ارتقای فرهنگ اعتدال و هویت اصیل ملی تأکید کرد. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ بازی تاج و تخت؛ امارات پس از خلیفه بن زاید چگونه خواهد شد؟ 👤 وحید اخوت ✂️ برش هایی از متن 🔹 عصر جمعه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ خبر آمد که خلیفه بن زاید از دنیا رفته است. اینکه او که بود و چه کرد را الآن نمی‌خواهیم بررسی کنیم، اما همین قدر بدانیم که او در سال ۲۰۱۴ سکته کرد و تقریبا فقط زنده بود و توانایی انجام دادن کاری را نداشت و این محمد بن زاید، برادر ناتنی او بود که به عنوان ولیعهد مقدرات ابوظبی و امارات متحده‌ی عربی را به دست داشت. 🔹 با مرگ خلیفه بن زاید، دو جایگاه امارت ابوظبی و ریاست امارات متحده خالی می‌شود. در مورد جایگاه اول، قطعی است که ولیعهد محمد بن زاید که سالهاست همه‌ی مقدرات این کشور را عملا به دست دارد، بدون دردسر خاصی جانشین می‌شود. در مورد ریاست امارات متحده نیز نکاتی را باید اشاره کرد. اولا باید تشریفات مربوط به جانشینی محمد بن زاید انجام شود تا شورای عالی امارات متحده عربی با ترکیب جدید تشکیل شود و رییس جدید را انتخاب کند. تا زمانی که این تشریفات انجام شود، محمد بن راشد، امیر دبی، که علاوه بر نخست وزیری، معاون رییس امارات متحده عربی هم بوده است، به طور موقت رییس امارات متحده عربی خواهد بود. اما باید دانست که سرنوشت قدرت در امارات متحده، اینجا تعیین نمی‌شود، زیرا در سطح اتحاد، قدرت به طور بلامنازع در دست ابوظبی است و ابوظبی هم موم دستان محمد بن زاید است. مهم‌ترین نقطه، ولایتعهدی ابوظبی است؛ چه کسی ولیعهد ابوظبی خواهد شد؟ 🔹از میان این ۵ نفر مهم‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه را عبدالله بن زاید، آینده‌دار ترین گزینه را منصور بن زاید، با مناعت‌طبع‌ترین و خردمندانه‌ترین گزینه را سیف بن زاید باید دانست و ولایتعهدی طحنون بن زاید را خروجی ساختارهای پنهان برشمرد. البته برای خالد شانس بالایی باید قائل شد و او را در کنار عبدالله بن زاید محتمل‌ترین افراد دانست. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 برگزاری نشست بررسی پارادایم رفتار بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خاورمیانه در شرایط جدید بین‌المللی 🔹 نشست بررسی پارادایم رفتار منطقه ای و فرا منطقه ای خاورمیانه در شرایط جدید بین المللی با حضور کارشناسان برگزار شد. در این نشست که روز دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 برگزار شد کارشناسان مسائل بین الملل تغییرات کلان در فضای سیاسی بین المللی را از زوایای مختلف مورد برسی قرار دادند. 🔹آقایان یوسف عزیزی، علی عبدی، حمید عظیمی، مسعود صدر محمدی و وحید اخوت با بررسی شرایط جدید از دیدگاه بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای فعال در معادلات سیاسی خاورمیانه سعی کردند تصویری کلان از روندهای جدید این منطقه ارائه دهند. 🎥 فیلم کامل این نشست را اینجا مشاهده کنید
🔹روز سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 نخستین «کنفرانس دوسالانه بین المللی نظم منطقه ای و ساختار اجتماعی در خاورمیانه: از نظریه تا عمل» برگزار شد. سه مقاله از طرف اندیشکده مرصاد به این کنفرانس ارائه شد که چکیده دو مقاله پذیرفته شده و در کتاب کنفرانس به چاپ رسید. یکی از این دو مقاله، با عنوان «بررسی جایگاه امارات متحده عربی در پروژه حمایت از تصوف در خاورمیانه پس از یازده سپتامبر (2001-2020)» نوشته آقایان وحید اخوت و حمید عظیمی به عنوان مقاله برگزیده در نشست اول این کنفرانس ارائه شد. این موفقیت را از طرف اندیشکده مرصاد به آقایان اخوت و عظیمی تبریک میگوییم. لینک خبر ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ تغییر مسیر یا خرید زمان؛ تحلیلی در باب آتش بس و تشکیل شورای ریاستی در یمن 👤 احمد حاجی صادقیان ✂️ برش هایی از متن 🔹 پیشنهاد آتش بس دوماهه در آستانه ماه مبارک رمضان توسط سعودی‌ها در شرایطی که تنها چند روز از حمله موفق انصارالله به پالایشگاه جده و اهدافی دیگر در قالب عملیات «شکستن محاصره ۳» گذشته بود برای ناظران تحولات یمن غیر منتظره بود و تردیدهای زیادی نسبت به اهداف پشت پرده و جدیت سعودی‌ها در عملیاتی کردن این آتش بس وجود داشت. گذشت زمان بر تردیدها صحه گذاشت و نشان داد سعودی‌ها نه به دنبال آتش بس که به دنبال زمینه‌سازی برای پیشبرد هدف بزرگتری در پرونده یمن هستند. 🔹همکاری های دو بازوی امارات گرا و سعودی گرای ائتلاف عربی در یمن بیشترین هزینه را بر انصارالله تحمیل کرده است. تجربه همکاری این دو در جبهه ساحل غربی در سال ۲۰۱۷ را باید مهمترین نمونه و فشار موفق نیروهای العمالقه در جبهه‌های بیحان و حریب در ماه‌های گذشته آخرین نمونه موفقیت در این همکاری است. 🔹 ساختار جدید قدرت در قالب شورای ریاستی ظرفیت بالایی برای همگرایی بین مخالفان انصارالله ایجاد کرده است و احتمال تکرار سناریوهایی نظیر آنچه در سال ۲۰۱۷ در ساحل غربی اتفاق افتاد وجود دارد. همزمان مطرح شدن طرح هایی نظیر تجزیه شرق یمن و الحاق این منطقه به خاک سعودی و یا تلاش سعودی برای تمدید وضعیت "نه جنگ و نه صلح" فعلی بدون محدودیت نشانه های دیگری از عدم جدیت سعودی ها در صلح است. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
دین_و_بین‌الملل_اردیبهشت‌ماه_1401.pdf
2.86M
📣 شماره اردیبهشت‌ماه 1401 ماهنامه رصدی «دین و بین‌الملل» منتشر شد. 🔹 این ماهنامه که از سوی «مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه» و با تلاش «میز نهادهای اندیشکده » گرد آمده است، در پی آن است که شکاف عمیق میان فضای رسانه‌ای فارسی با حوزه مطالعات «» را اندکی پر کرده و با بازتاب اخبار و تحلیل‌های روزآمد از منابع دست اول عربی و انگلیسی، دغدغه‌مندان این عرصه را از پویایی‌های نهادهای گوناگون دینی، به ويژه در گستره جهان اسلام، آگاه سازد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️سناریوهای مختلف برای انتخابات پیش روی ترکیه 👤 میز ترکیه و قفقاز ✂️برش هایی از متن 🔹در حالی که طبق تقویم اعلامی دولت هنوز یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس که به طور همزمان برگزار خواهند شد باقی مانده است و حزب حاکم بارها از عدم وجود انتخابات زودهنگام در کشور سخن گفته است، اما در روزهای اخیر تمام احزاب سیاسی در آنکارا به حالت آماده باش در آمده و در حال آماده شدن برای یک انتخابات زودهنگام در پاییز امسال هستند. 🔹 به طور کلی سناریوهای موجود در جامه سیاسی ترکیه را می توان به دو گروه سناریوهای خوب و بد تقسیم کرد. سناریوهای خوب سناریوهایی هستند که احتمال برگزاری طبیعی انتخابات و انتقال بدون حاشیه قدرت به مخالفان و یا ماندن بدون حاشیه قدرت در حزب حاکم را پیش بینی میکند. اما سناریوهای بد سناریوهایی هستند که معتقدند حزب حاکم حاضر به کنار رفن از قدرت نخواهد بود. چرا که متوجه عواقب دوری از قدرت است و میداند که با کنار گذاشته شدن از قدرت فرآیند محاکمه و بررسی مسائل مختلف مفاسد اقتصادی و سیاسی پیش خواهد آمد. از این رو حزب حاکم چه در دوره پیش از انتخابات و چه در دوره پس از انتخابات دست به اقدامات مختلفی خواهد زد تا امکان انتقال بدون هزینه قدرت را ممتنع سازد. 🔹 از جمله سناریوهای بد که این روزها رهبران مخالفان به آن اشاره کرده اند آشوب در کشور با هدف تعویق در انتخابات است. بر اساس این سناریو حزب حاکم در صورتی که مطمئن شود که نتایج انتخاابات نتایج نامطلوبی برای او خواهد شد، دست به ناامن سازی در کشور خواهد زد تا به این وسیله اولا در کوتاه مدت موفق به تعویق انتخابات شود و پس از آن با آرام کردن فضا بر مشروعیت و کاریزمای سیاسی خود بیافزاید.در این صورت مانند آنچه که پیشتر نیز تجربه شده است با توجهبه فضای ناامنی در کشور مردم در صدد حفظ دستاوردها و آرامش در کشور خواهند بود که آن هم به معنای رای به حزب حاکم است. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 متن نشست نقد و بررسی گزارش «خوشه های خشم؛ معارضه عربستان در چارچوب تحلیل شبکه (1)» منتشر شد. 🔹 این نشست دیماه سال گذشته و به میزبانی خانه اندیشه ورزان در تهران برگزار گردید. در ابتدای نشست حمید عظیمی، یکی از نویسندگان گزارش، به بیان زمینه ها و بررسی ادبیات و روش شناسی خاص این گزارش پرداخت. وی با اشاره به شرایط زمانی انتشار این گزارش بیان کرد: «کما بیش شاید دوستانی که حاضر هستند می‌دانند که ما الآن به نوعی در مسیر تنش زدایی با عربستان قرار گرفتیم. اخبار متنوعی در این ایامی که دولت جدید برقرار شده و حتی یک مقدار قبل‌تر، از زمانی که دولت ترامپ کنار رفته، می‌شنویم ‌که تلاش‌هایی می‌شود برای تخفیف حجم خصومت با عربستان. در چنین شرایطی چرا ما روی بحث معارضه تأکید می‌کنیم؟» عظیمی در توضیح نسبت موضوع معارضه با مصالحه ایران و عربستان اظهار کرد که «هیچ تنش‌زدایی اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که شما بتوانید یک بده بستان منطقی تصویر کنید». وی با طرح این سوال که کدام بده بستان می تواند محور گفتگو برای مصالحه باشد به سه سناریوی ممکن در مسیر تقابل و تعامل دو طرف اشاره نمود. 👈برای تهیۀ این گزارش می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ یا آی دی @Mers_ad تماس حاصل فرمایید. 🔗 لینک خبر ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 تعقیب‌وگریز تحریم‌ها و شبکۀ مالی حماس 👤 حمید عظیمی 🔹 هفتۀ گذشته OFAK (ادارۀ کنترل دارایی های خارجی خزانه داری امریکا) درست یک روز پیش از آنکه لیست جدید تحریمی خود علیه تعدادی از افراد و شرکت های وابسته به نیروی قدس و حزب الله را اعلام کند، بیانیه دیگری را این بار در راستای تحریم شبکۀ اقتصادی وابسته به جنبش حماس انتشار داد. در این بیانیه مدیر دفتر سرمایه‌گذاری حماس «احمد عوده»، به همراه سه تن از حامیان مالی و شش شرکت مرتبط به حماس، به لیست ده ها نفری شخصیت های حقیقی و حقوقی تحریم شده حماس پیوسته اند. این بیانیه اذعان داشته است که دفتر سرمایه‌گذاری حماس دارایی هایی به ارزش بیش از 500 میلیون دلار را تحت کنترل دارد. 🔗 متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣انتشار خلاصه سیاستی برکشیدن «اسلام علویِ دعوی» در برابر «اسلام امویِ غزوی» 👤 میز نهادها 🔹هفته گذشته آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، به همراه هیئتی حوزوی به واتیکان سفر کردند. از میان دیدارهای متعدد در این سفر، دیدار ایشان و هیئت همراه با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، بازتاب رسانه‌ای بیشتری داشت. 🔹اندیشکده مرصاد نیز در راستای مشارکت در تنظیم محتوای سفر، پیشنهادهای خود را در قالب یک خلاصه سیاستی تقدیم مدیریت محترم حوزه نمود. 🔹در این متن، با تاکید بر وجه ضداستعماری پاپ فرانسیس، پیشنهاد شده است در گفتگوهای بین الادیانی با دست گذاشتن بر دوگانه «اسلام دعوی/اسلام غزوی»، بر سرشت متفاوت و اصلاحگرانهٔ «اسلام دعوی علوی» تأکید شود. 🔹اگر «اسلام اموی غزوی» در طول تاریخ «فتوحات» را در دستور کار سیاست توسعه‌ای خود قرار داده است، «اسلام دعوی علوی» چه آن هنگام که در حکومت امیرالمؤمنین(ع) مجسم شد و چه آن هنگام که نسخه‌های متشیع از اسلام در ایران مورد استقبال قرارگرفت، گرایش مؤمنان به خود را مدیون رویکرد اصلاحگرانه خود بوده است. 🔗 متن کامل اثر را از اینجا دریافت کنید. ©️@mersadcss🔷🔷🔷
📣 انتشار متن ارائه کارشناسان چهارمین دوره از سلسله نشست‌های تخصصی امت اسلامی با موضوع بررسی حرکت‌های اسلامی در سیاست و حکمرانی 👤 حمید عظیمی و هادی معصومی زارع 🔹 چهارمین دوره از سلسله نشست‌های تخصصی امت اسلامی با موضوع بررسی حرکت‌های اسلامی در سیاست و حکمرانی در فاصله زمانی 19 تا 21 ماه فوریه سال 2022 مصادف با 30 بهمن الی 2 اسفند 1400 در استانبول ترکیه برگزار شد. 🔹 در بخشی از این نشست آقایان حمید عظیمی و هادی معصومی زارع از کارشناسان اندیشکده مرصاد به ارائه بحث پرداختند. 🔗 گزیده‌ای از مباحث ارائه شده توسط کارشناسان اندیشکده در این نشست را می توانید در اینجا مطالعه کنید. ©️@mersadcss🔷🔷🔷
📣 جماعت اسماعیل آقا و پیچ بزرگ تاریخی آن 👤 مسعود صدرمحمدی ✂️برش هایی از متن 🔹اگر ادعا کنیم که با مرگ محمود افندی عملاً یک فصل مهم در تاریخ نقشبندیه در تاریخ معاصر ترکیه به پایان رسید و مرحله نوینی از تاریخ این جماعت در این کشور آغاز شد، ادعای گزافی نخواهد بود. اگرچه جماعت اسماعیل آقا تنها نماینده جریان نقشبندی تاریخی در جامعه ترکیه نیست و جماعت‌هایی مانند منزل و ارن کوی و اسکندرپاشا نیز هر کدام به عنوان جناح‌ها و شاخه‌های مختلف از جریان نقشبندی در صحنه ترکیه حضور دارند اما جماعت اسماعیل آقا به دلایلی که در ادامه اشاره خواهد شد از اهمیتی فراوان برخوردار است و در مقایسه با دیگر طریقت‌ها این طریقت به عنوان نماینده نقشبندیه در ترکیه شناخته می‌شود. 🔹اگر به استانبول سفر کرده باشید و خصوصا در حوالی مسجد فاتح قدم زده باشید قطعا با مردانی که با شلوارهایی خاص، جبه (مانند عبای روحانیون ایرانی) و کلاهی با عمامه ای پیچیده شده بر دور آن با ریش‌هایی طولانی تر از حد متعارف روبرو شده‌اید. همچنین زنانی چادری که اگرچه از پوشیه استفاده نمی‌کنند اما صرفا قرص صورتشان نمایان است و بقیه بدن به طرز کاملا اسلامی با چادری سیاه پوشیده شده است. این سبک پوشش اختصاص به بزرگسالان ندارد و قطعا با کودکان و نوجوانانی که مانند پدر و یا مادر خود لباس پوشیده‌اند نیز مواجه خواهید شد که همه اینها اصلی‌ترین و نمایان‌ترین نماد جماعت اسماعیل آقا است. 🔹مبارزه با وهابیت را یکی از ثمره‌های تبلیغی این جماعت دانست. با توجه به زیربنای طریقتی این جریان، رهبران فکری آن مقاومت بالایی در برابر جریان وهابی از خود نشان داده و نقش عمده ای در عدم ترویج اندیشه‌های تکفیری و وهابی در جامعه ترکیه داشته‌اند. 🔹نخستین ویژگی این جریان عدم تشکیلات‌سازی در درون دولت است. در حالی که دیگر طریقت‌ها و جماعات دینی مانند جریان گولن و یا اکنون جماعت منزل که به شدت در حال تشکیلات‌سازی در درون حاکمیت است و شهوت بالایی در دسترسی به قدرت و ثروت حاکمیتی از خود نشان داده‌اند و می‌دهند، اما این جماعت حداقل آنچنان که در ظاهر به چشم می‌آید هیچ تلاشی برای تشکیلات‌سازی در درون حاکمیت نکرده و تلاش کرده است طیف طبقه متوسط و خصوصاً اصناف و کسبه را به عنوان اصلی‌ترین پایگاه اجتماعی خود حفظ کند. 🔗متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷