eitaa logo
اندیشکده مرصاد
852 دنبال‌کننده
81 عکس
3 ویدیو
14 فایل
وبگاه: http://mersadcss.com ادمین: @Mers_ad تماس: 02537830553
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ امارات در لیبی، تکرار دو راهی یمن 🔹وقتی که امارات توانست دولت منتخب اخوانی در مصر را با مهره خود جایگزین کند و عملا این کشور بزرگ و راهبردی عربی را تحت کنترل خود درآورد، دیگر چیزی جلودار رؤیاهای بلندپروازانه ابوظبی نبود. از آن به بعد می‌شد رد امارات را در تمامی مجادلات و مناقشات منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا مشاهده کرد. اما در لیبی اوضاع آنگونه که اماراتی‌ها می‌خواستند پیش نرفت... 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/uaeinlibiya/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📢 پیش نشست گزارش «بررسی تاثیرات حاکمیت حزب عدالت و توسعه بر حیات دینی ترکیه» با ارائه مسعود صدرمحمدی مدیر میز ترکیه اندیشکده مرصاد در محل این اندیشکده برگزار شد. 📝 در این نشست مسعود صدرمحمدی به جنبه های مختلف تاثیراتی که حیات دینی در ترکیه طی حاکمیت قریب به دو دهه حزب عدالت و توسعه از سر گذرانده است، پرداخت. ✳️ ادامه نشست به سوالات و دیدگاه های حضار اختصاص داشت که آقای صدرمحمدی به پرسش های مطرح شده، پاسخ داده و دیدگاه خود را تشریح نمودند. 🔗 متن کامل گزارش این نشست را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/13990323/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🚧مومنون بلاحدود در پایان راه؟ 🚧 تنش در روابط امارات و مغرب سبب قطع مهمترین بازوی فرهنگی امارات شد. 🔸در پی تنش میان روابط و ، موسسه وابسته به امارات متحده عربی خبر داد که تمام فعالیت‌هایش در مراکش به حالت تعلیق درآمده است. علت این تعلیق، پیامد‌های تحمیلی شیوع ویروس کرونا و عدم توانایی این موسسه در عمل به تعهدات مالی خود عنوان شده است. اما به گفته‌ی برخی کارشناسان این علل به تنهایی عامل تعلیق شدن این موسسه نبوده است، بلکه علت اصلی را باید در تنش‌ها اخیر در روابط و رباط جستجو کرد. 🔸اختلافات میان امارات و مراکش، ابعاد زیادی دارد که بی‌شک موضوع حصر قطر یکی از مهم‌ترین هاست. در هفته‌های اخیر، پرونده مداخله امارات در لیبی نیز به اختلافات قبلی افزوده شده است. لازم به ذکر است که ابوظبی به مدت یک سال از ارسال سفیر به رباط امتناع ورزید و در پی آن رباط نیز سفیر خود را از ابوظبی بازگرداند. 🔸یک منبع از داخل این موسسه در اعلامیه‌ای که در یک وب سایت مراکشی منتشر شده بود، اعلام کرده است: تعلیق ناگهانی این موسسه هیچ ارتباطی به مسئله پیامدهای اقتصادی کرونا نداشته است و مسئله تعلیق قبل از شیوع ویروس کرونا و از زمان شروع تنش‌ها میان دو کشور به وجود آمده است؛ زیرا که این موسسه هیچگاه سودآور نبوده است، بلکه تمام محصولات این موسسه از کتابها، همایش‌ها و کنفرانس‌ها همگی از بودجه امارات تامین میگردید. 🔸البته دلایل فرهنگی و مذهبی را نیز می‌توان به عنوان علت این اتفاق برشمرد. اصول دینداری و روش فکری رباط مبتنی بر مکتب فکری مالکی است، در حالی که ابوظبی در پی گسترش نگاه متصوفانه است. این موسسه چهار مجله ی مهم (یتفکرون)، (ذوات)، (الباب) و (تاویلیات) را چاپ و منتشر مینمود و ده‌ها روزنامه نگار و محقق مراکشی در آن کار میکردند. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📝 گزارشی از نشست تخصصی «جامعه شناسی توسعه سلفیت در عراق معاصر » 🔹 در این نشست که به همت «گروه جریان‌های فکری جهان اسلام» در «پژوهشکده تاریخ اسلام» برگزار شد، دکتر یاسر قزوینی حائری و دکتر هادی معصومی زارع مسئول میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد درباره ریشه‌ها و زمینه‌های شکل‌گیری گروه‌های سلفی در عراق، تاریخچه فعالیت آنها و آینده این جریان‌ها با توجه به مناسبات قدرت در منطقه سخن گفتند. 📌 متن کامل ارائۀ هادی معصومی زارع، پژوهشگر اندیشکده مرصاد در این نشست را می توانید اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📝 گزارشی از نشست هم‌اندیشی‌ ارتقاء و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔹تیرماه سال گذشته نشستی با عنوان «هم‌اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگو در بخش سیاست خارجی» در سالن جلسات معاونت پژوهش حوزه، و با مشارکت اندیشکدۀ مرصاد برگزار شد. این سلسله نشست ها در پی ابلاغیه‌ی عمومی رهبر معظم انقلاب در تاریخ 22 مهرماه 97، مبنی بر ارتقا و تکمیل سند پایه‌ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و به همت مرکز راهبردی حوزه و روحانیت برقرار شده است. 🔹در این نشست جمعی از صاحبنظران حوزوی از جمله دکتر رسول نوروزی حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی، حجت‌الاسلام محسن مهریزی، دکتر سید سعید هاشمی‌نسب، دکتر هادی معصومی زارع و جناب آقای حمید عظیمی، به عنوان ارائه کننده حضور داشتند. 📌 متن مباحثی که آقایان عظیمی و معصومی زارع، دو عضو اندیشکده در این نشست ارائه نموده اند را در لینک زیر بخوانید 👉 https://mersadcss.com/fa/sanadeolgo/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد ✳️ با عنوان 🔷 ج.ا.ایران، جنبش های مقاومت و نقش آفرینی سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) 👤 با ارائه دکتر هادی معصومی زارع، مدیر روابط خارجی اندیشکده مرصاد 🗓 شنبه 14 تیر ساعت 18 📍 از طریق ویدئو کنفرانس در اسکایپ (لینک گفتگو، روز جلسه در کانال قرار داده می شود) ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢خمس در یمن؛ زمینه های اعتقادی و پیامدهای اجتماعی ✍️ میز یمن 🔹ماه گذشته انتشار اسناد اصلاحیه دولت صنعا به قانون زکات یمن مصوب 1999 بازتاب های زیادی در رسانه های یمنی داشت و موجب واکنش بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی این کشور شد. بر اساس این اصلاحیه دولت صنعا محل مصرف زکات رِکاز (منابع حاصل از منابع زیرزمینی و معادن) را باید در شش مورد مشخص مصرف کند که بخش اول و دوم آن به عنوان حق خدا و حق پیامبر اسلام در اختیار دولت و بخش های چهارم، پنجم و ششم آن باید صرف رسیدگی به ایتام، فقرا و درراه ماندگان اعم از بنی هاشم و غیر آن شود. اما بخش اصلی مورد مناقشه در این قانون سومین مورد از موارد مصرف درآمدهای زکات رکاز است که براساس آن یک ششم از این درآمدها باید در اختیار بنی هاشم اعم از فقیر و غنی قرار بگیرد. تا پیش از این اصلاحیه قانون دریافت 20 درصد از درآمدهای منابع زیرزمینی به عنوان زکات رِکاز در قانون زکات یمن وجود داشت ولی محل مصرف این درآمد به دولت واگذار شده بود و قانونگذار در مورد آن سکوت کرده بود. 🔹بیشترین واکنش ها به این اقدام انصارالله را افراد و جریانهای وابسته به حزب اصلاح (اخوان المسلمین یمن) نشان دادند. در حالی که عبدالمجیدالزندانی از شیوخ شناخته شده سلفی و از بنیانگذاران حزب اصلاح در سال 2013 خواهان پرداخت درآمدهای زکات رکاز به بنی هاشم به عنوان حق شرعی آنان شده بود ولی هیئت علمای یمن وابسته به دولت هادی در بیانیه ای با استناد به چند دلیل فقهی این قانون را مغایر با تعالیم اسلام دانست و اقدام انصارالله را اکل مال بالباطل توصیف کرد. همزمان مخالفان سیاسی انصارالله این گروه را به تاسیس یک طبقه اجتماعی جدید و تلاش برای احیای دولت امامت زیدی متهم کرده اند. 👈برای روشن شدن کامل مسئله لازم است بحث رِکاز در منابع فقهی زیدیه و ارتباط آن با مبانی اعتقادی این مذهب بررسی شود. 🔹بر اساس روایت مشهور پیامبر اکرم "وفی الرِکاز خمس" یک پنجم از ارزش هر چیزی که نام رکاز بر آن صدق کند باید در اختیار حاکم اسلامی قرار گیرد تا در موارد مشخص مصرف شود. رِکاز در لغت به معنای گنج و دفینه به کار میرود اما در مورد اصطلاح فقهی آن بین علمای اسلامی اختلاف وجود دارد. برخی مانند ابوحنیفه این اصطلاح را شامل معادن و ذخایر زیرزمینی هم میدانند و برخی دیگر نظیر علمای حنبلی و شافعی از اهل سنت و شوکانی از علمای زیدی معاصر آن را تنها منطبق بر گنج های متعلق به دوران جاهلی میدانند. 🔹با وجود اینکه اهل سنت و زیدیه با تطبیق این روایت بر آیه 41 سوره انفال ( أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ و ... ) محل مصرف درآمدهای رِکاز را متفاوت از مصارف نُه گانه زکات میدانند و معتقدند این درآمدها میتواند در اختیار اغنیا نیز قرار بگیرد ولی انتقادات مطرح شده توسط مخالفان انصارالله نسبت به قانون جدید خمس ناظر به سومین مورد ذکر شده در محل مصارف آن است که بنی هاشم اعم از فقیر و غنی را شامل میشود. البته دلیل اصلی حساسیت این موضوع وجود اصل اصطفاء در عقاید زیدیه هادویه است که در عمل بنی هاشم را به یک طبقه اجتماعی با مزایای ویژه تبدیل میکند. 🔹بر اساس عقاید زیدیه امامت تنها در فرزندان پیامبر اسلام که از نسل امام حسن و امام حسین علیهما السلام باشند امکان پذیر است. این اصل در عقاید زیدیه هادویه دچار توسعه شده است و به عنوان اصل اصطفاء شناخته میشود. بر اساس این اصل فرزندان پیامبر اسلام از نسل حسنین علیهما السلام تا ابد برای هدایت بشر برگزیده شده اند و این مسئله را با استناد به برخی از آیات قرآن و روایات تبیین میکنند. (ر.ک الجوابات المهمه من مسائل الائمه / مجدالدین المویدی) همین مسئله ریشه نگاه زیدیه هادویه به سادات به عنوان یک طبقه اجتماعی ویژه است. 🔹جنبش انصارالله به عنوان یک جنبش اجتماعی با خواستگاه زیدیه هادویه اصل اصطفاء را پذیرفته است و در سند فکری و فرهنگی خود که در سال 2012 و با امضای سید عبدالملک بدرالدین و تعدادی از علمای طراز اول زیدیه هادویه منتشر شد آن را به عنوان یکی از اصول اعتقادی خود مورد تاکید قرار داده است. 🔹هرچند اقدام جنبش انصارالله در تطبیق قوانین مناطق تحت کنترل خود با اصول اعتقادی زیدیه هادویه مسئله ای قابل درک است ولی به نظر میرسد این اقدام به دلیل فشارهای رسانه ای و عدم وجود بستر مناسب اجتماعی برای پذیرش آن تاثیر معکوس در محبوبیت انصارالله و بنی هاشم در یمن بگذارد و به همین دلیل جنبش انصارالله باید با احتیاط بیشتری در این زمینه قدم بردارد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
اندیشکده مرصاد
💢نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد ✳️ با عنوان 🔷 ج.ا.ایران، جنبش های مقاومت و نقش آفرین
💠 برگزاری نشست جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) 🔹نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد با عنوان "جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق)" روز شنبه چهاردهم تیرماه 1399 در محل اندیشکده برگزار گردید. 🔹در این نشست دکتر هادی معصومی زارع مدیر میز عراق و شامات اندیشکده به عنوان سخنران و ارائه دهنده بحث اقدام به طرح نظریه خود در باب آسیب شناسی کلان راهبرد ج.اا در سیاست منطقه ای و به ویژه کشور عراق پرداخته و نقش آفرینی ویترینی آن و همپیمانانش در ساختار سیاسی مسدود و مهندسی شده عراق پسابعث را منجر به خلق تناقض میان ماهیت ضدسیستمی و عملکرد سیستمی آن عنوان نمود. 🔹وی در مقدمه ضمن اشاره به الگوی نظری ضدسیستمی انقلاب اسلامی، رویکرد نوسانی جمهوری اسلامی در قبال نظم های موجود منطقه ای را خلال دهه های هشتاد میلادی تاکنون را مورد بحث و بررسی قرار داده و سپس تجربه نقش آفرینی سیستمی جمهوری اسلامی و همپیمانان آن در این کشور (شامل احزاب موسوم به اسلام گرا و برخی از فصائل مقاومت) را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. 📌اهم محورهای مورد اشاره این پژوهشگر حوزه عراق عبارت بودند از: 1. نقش آفرینی سیستمی اسلام گرایان عراقی و فصائل مقاومت در ساختار جدید سیاسی عراق : چرایی و تبعات 2. مختصات سیاسی و اجتماعی جامعه عراق ، محیط پیرامونی عراق و نیز ماهیت مناسبات ایران و عراق در شرایط ورود سه گانه ایران، احزاب موسوم به اسلام گرا و برخی از فصائل مقاومت به ساختار سیاسی جدید عراق 3. گزینه های پیش روی سه گانه یادشده در قبال مشارکت یا عدم مشارکت در ساختار سیاسی جدید عراق 4. راهبرد امریکا در تعامل با سه گانه یاد شده (خلق انسداد ساختاری و برساختن پروژه ادراک سازی) 5. اهم اشکالات وارده بر کلان راهبرد سه گانه یادشده 6. راه حل: بازگشت به نقش ضدسیستمی یا فاصله از ویترین سیستم 🖇 گزارش مبسوط این نشست بزودی از طریق سایت و کانال اندیشکده مرصاد در شبکه های اجتماعی منتشر خواهد شد. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢سفارش پژوهش (RFP) با موضوع «جماعت اسماعیل آقا در ترکیه» ✍️شرح موضوع: از جمله طریقت ها و جماعات دینی بسیار مطرح در صحنه دینی و سیاسی ترکیه جماعت اسماعیل آقا است که با رهبری محمود اوستاعثمان اوغلو چه در حیات دینی و معنوی ترکیه و چه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی کشور همواره خبرساز بوده است. مدرسه دینی متعلق به این جماعت به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز تعلیمات دینی سنتی در ترکیه به شمار می‌آید. این جماعت با پوشش خاص، موضع‌گیری های سیاسی، گردش مالی، فعالیت‌های تبلیغی و نیز اقدامات میدانی همواره موضوع مباحث مختلفی در خصوص نوع رابطه جماعات دینی و نهاد حاکمیت در ترکیه بوده است. جماعت اسماعیل آقا خصوصا در دوره متاخر حزب عدالت‌وتوسعه با زیارت‌های رجب طیب اردوغان از رهبر جماعت و نیز فعالیت‌هایی که در بسیج برخی نیروهای مردمی برای نقش‌آفرینی در جبهه سوریه داشته است تبدیل به موضوع روز شده است. 🔹اندیشکده مرصاد در نظر دارد با توجه به جایگاه این جماعت در حیات سیاسی دینی ترکیه پژوهشی را در این موضوع سامان دهد. این پژوهش باید توأمان بتواند با استفاده از داده‌های به‌روز و معتبر و غنی‌سازی مفهومی بحث مبتنی بر جامعه‌شناسی سیاسی و الهیات اجتماعی، به تحلیلی کاربردی و سیاست‌ساز از نقش این بازیگر سیاسی-مذهبی دست یابد. ✅موضوعات مورد توجه در پژوهش بشرح زیر خواهد بود: 1.تاریخچه این جماعت و جایگاه آن در میان سایر طریقت ها و جماعات دینی 2.رابطه این جماعت با سایر جماعات و جریان های رقیب و متخاصم با آن در حوزه دینی و سیاسی 3.مبانی فکری و گفتمانی جماعت با تکیه بر دیدگاه های بزرگان و مبلغین اصلی آن 4.معرفی چهره های شناخته شده جماعت و میزان تاثیرگذاری آنها در فضای دینی ترکیه 5.منابع مالی و گردش مالی جماعت 6.رابطه جماعت و نهاد قدرت در دوره پیش و پس از حزب عدالت و توسعه 7.نقش جماعت در بسیج افکار عمومی متدینین و نیز نقش آفرینی میدانی آن در موضوع سوریه 8.آینده محتمل برای جماعت و ظرفیت های جماعت برای تعامل با کنشگران سیاسی و مذهبی ایران 🔹پژوهش فوق در قالب مقاله و حجم تقریبی 3 تا 9 هزار کلمه سامان داده می شود و دو ماه مدت زمان انجام آن خواهد بود. علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر می‌توانند با مدیریت کانال یا مسیرهای ارتباطی اندیشکده تماس حاصل کنند. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ تعز؛ نقطه آغاز تغییرات سیاسی میدانی در یمن 👤 احمد حاجی صادقیان 🔹تعز پایتخت فرهنگی یمن و یکی از اصلی ترین پایگاه های اخوان المسلمین در این کشور در روزهای اخیر شاهد ناآرامی بود. ریشه این ناآرامی ها به اعتراض مخالفان حزب اصلاح به انتصاب عبدالرحمن شمسان به فرماندهی لشکر 35 زرهی باز میگردد. اما این حجم از واکنش تنها به دلیل یک انتصاب نیست. مسئله اصلی تکمیل پازل قدرت حزب اصلاح در این شهر است که موجب خشم و نگرانی امارات و طرفدارانش در این استان شده است. 🔹تثبیت قدرت حزب اصلاح در تعز میتواند زمینه ساز تغییر جدی در معادلات میدانی در غرب و جنوب یمن و حتی ورود ترکیه به معادلات میدانی این کشور شود و همین مسئله باعث شده است تا امارات و بازوهای میدانی اش با تمام توان برای مقابله با این مسئله وارد میدان شوند. 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/taizz-and-policy-changes-in-yemen/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
اندیشکده مرصاد
💠 برگزاری نشست جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) 🔹نشست راهبردی می
📝 گزارش تفصیلی نشست جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق) منتشر شد 🔹نشست راهبردی میز عراق و شامات اندیشکده مرصاد با عنوان "جمهوری اسلامی، جنبش های مقاومت و رویکرد سیستمی (تجربه 17 ساله عراق)" روز شنبه چهاردهم تیرماه 1399 در محل اندیشکده برگزار گردید. 🔹در این نشست دکتر هادی معصومی زارع مدیر میز عراق و شامات اندیشکده به عنوان سخنران و ارائه دهنده بحث اقدام به طرح نظریه خود در باب آسیب شناسی کلان راهبرد ج.اا در سیاست منطقه ای و به ویژه کشور عراق پرداخته و نقش آفرینی ویترینی آن و همپیمانانش در ساختار سیاسی مسدود و مهندسی شده عراق پسابعث را منجر به خلق تناقض میان ماهیت ضدسیستمی و عملکرد سیستمی آن عنوان نمود. 📌 متن کامل را می توانید اینجا بخوانید ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢نشست راهبردی میز یمن اندیشکده مرصاد ✳️ با عنوان 🔷 چرخش به شرق: رهیافتی جدید به پایان بحران یمن 👤 با ارائه آقای احمد حاجی صادقیان، مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد 🗓 شنبه 11 مرداد ساعت 17 📍 علاقه‌مندان جهت شرکت در جلسه، مشخصات خود را برای مدیر کانال ارسال کنند ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
اندیشکده مرصاد
💢نشست راهبردی میز یمن اندیشکده مرصاد ✳️ با عنوان 🔷 چرخش به شرق: رهیافتی جدید به پایان بحران یمن
💠 برگزاری نشست "چرخش به شرق؛ رهیافتی جدید به پایان بحران یمن" 🔺 نشست "چرخش به شرق؛ رهیافتی جدید به پایان بحران یمن"شنبه 11 مرداد در محل اندیشکده مرصاد برگزار شد. 🔹در این نشست احمد حاجی صادقیان مدیر میز یمن اندیشکده با ارائه تصویری از وضعیت فعلی آرایش نیروهای سیاسی میدانی در یمن به ارائه طرح خود برای رسیدن به راه حل پایان جنگ در پرداخت. ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ پیمان ابراهیم یا سِفر خروج: درنگی در تطبیع اماراتی-اسرائیلی 👤 حمید عظیمی – اندیشکده مرصاد 🔹پنج سال پیش شاید کسی تصور نمی کرد در چنین روزهایی دو دولت حاشیۀ خلیج فارس را همزمان در حال امضای قرارداد عادی‌سازی روابط با نتانیاهو ببینیم. نه به این علت ما اعتمادی به پایبندی سران خلیجی به آرمان فلسطین داشتیم. بلکه به این سبب که قطار تاریخ آن زمان در جهت دیگری سیر می‌کرد. شاید اندکی بازگشت به گذشته مفید باشد برای اینکه بتوانیم در میان هیاهوهای این ایام و روایت‌های غالبی که از آن ارائه می‌شود تصویر دیگری از آرایش دوستان و دشمنانمان بیابیم. 🔹از زمان سقوط صدام و قطعی شدن شکست پروژۀ مقاومت پان‌عربی، طرح موضوع توسعۀ روابط با اسرائیل یکی از کلیشه‌های سیاسی منطقۀ ما بوده است. اواسط دهۀ نخست این قرن اوج چنین حرکت‌هایی بود و ما همزمان شاهد مغازله دولت ترک‌ها و آذری‌ها و کردها با رژیم صهیونیستی بودیم. در کردستان طالبانی دوست ما حتی بیشتر از بارزانی در روابط آشکار با اسرائیل جسارت به خرج می‌داد. علی‌اف پا را فراتر گذاشته بود و عملا یکی از پایگاه های هوایی خود را در اختیار رژیم قرار داد. اما شاید چشم‌گیرترین شیرین‌کاری‌ها را ذهن داووداغلو طراحی کرده بود. ترک‌های اسلام‌چی در آن ایام مجدانه در تلاشی موثر بودند تا اسد را روانۀ تلاویو کنند و آخرین سد مقاومت عربی را بشکنند. 🔹بین خلیجی‌ها جز یک کشور که بیشتر از همه برای عادی‌سازی روابط از خود جنب‌وجوش نشان می‌داد -یعنی قطر!- باقی دول حاشیۀ خلیج فارس ترجیح می دادند زیر سایۀ برادر بزرگتر خود حرکت کنند. عربستان که دیگر همزمان رهبری اتحادیه عرب ناصر و کنفرانس اسلامی فیصل را به ارث برده بود تنها سوریه را مانع ایجاد اجماع عربی مطلوب خود برای سازش با اسرائیل می دانست. بنابراین در ریاض بندر بن سلطان، با هیجان ناظر شیب تند مذاکرات آنکارا-دمشق-تلاویو بود تا آنچه را که از عرفات نتوانسته بود بگیرد را از اسد بگیرد. 🔹شاید کمتر ذکری مانده باشد از اینکه امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها چه روایتی از این موج همگرایی با تلاویو پمپاژ می کردند. اما تقریبا همه اکنون می دانند غرض از آن خیمه‌شب‌بازی‌های همسایگان ما چیزی جز حل مسائل محلی خودشان نبود. ترک‌های حزب عدالت‌وتوسعه حقیقتا به چیزی بیش از زدن ریشۀ ژنرال‌های کمالیست فکر نمی‌کردند. کردها به فکر موازنۀ خود با بغداد پس از صدام بودند. باکو هم کابوس روز و شبش همچنان ایروان بود و نه ایران. 🔹تکرار «تهدید مشترک» ایرانی باعث نشد روابط هیچ‌کدام از کردها و آذری‌ها و ترک‌ها با ایران شباهتی به خصومت ایرانی-اسرائیلی پیدا کند. دقیقا به این سبب که مسئلۀ ایران سبب اصلی رو آوردن به رژیم صهیونیستی نبود.این نوع پیوندها نشان داده‌اند که به ادنی دلیلی قابل گسست هستند. همان‌گونه که تنها یک نمایش شارون و ورود وی در مسجد الاقصی میراث اسلو را به باد داد، در موج دوم نیز حملۀ اسرائیل به کشتی مرمره تمام طرح ائتلاف ترکی-عبری را نقش بر آب کرد. امروز وضع به نحوی است که دیوید هرست نویسندۀ شهیر وابسته به جناح ترکی-قطری با افتخار همه‌جا تکرار می کند که یوسی کوهن، ترک‌ها را تهدید بزرگتری در قیاس با ایران تلقی می‌کند... 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه کنید: https://mersadcss.com/fa/product/israel-united-arab-emirates-normalization-agreement/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ تاملی در وضعیت نشر دینی در آذربایجان 👤 مسعود صدرمحمدی 🔹با فروپاشی حکومت شوروی و به دست آمدن آزادی قلم و بیان در جمهوری آذربایجان به صورت طبیعی فصلی نوینی در تاریخ نشر کتابهای دینی در این کشور آغاز شد. کتابهایی که تا پیش از این به عنوان کتابهای غیرمجاز و غیرقابل چاپ در این کشور به شمار می آمد یک شبه شروع به نشر کرده و حوزه نوینی از فعالیت های فکری را در این کشور رقم زد. 🔹توجه به مطبوعات و نشریات عمومی سالهای نخست استقلال آذربایجان نشان دهنده یک سردرگمی و البته اقبال عمومی به موضوعات دینی است به طوری که کمتر نشریه و روزنامه ای است که به صورت هفتگی به موضوعات دینی پرداختی نکند. 🔹در همان اوان نشر دینی در آذربایجان بازار نشر این کشور از سوی جمهوری اسلامی ایران قبضه شد. چرا که ایران به دلیل کاریزمای انقلابی – اسلامی اش و نیز تولید ادبیات دینی بالا و هم مذهبی و قرابت فرهنگی موجود بین دو کشور امکان فعالیت و حضور قدرتمندی از خود بروز داد که نمود آن را در محل فروشگاه انتشارات بین المللی الهدی در باکو میتوان مشاهده کرد که در یکی از مرکزی ترین و ارزشمندترین نقاط شهر با مساعدت مقامات دولتی این انتشارات که به صورت تخصصی به انتشار کتابهای دینی میپرداخت توانست فروشگاهی بزرگ تهیه کرده و به عرضه کتابهای دینی بپردازد. 🔹از همان آغاز نشر دینی شاهد دو نوع از ادبیات دینی در جمهوری آذربایجان بوده ایم: 1) ادبیات تالیفی، 2) ادبیات مترجَم. هر دو این حوزه ها را میتوان به 3 مرحله اوایل جمهوریت، دوره میانه و دوره متاخر تقسیم کرد... 🔗 متن کامل را در لینک زیر مطالعه کنید: https://mersadcss.com/fa/product/religious-publication-in-the-republic-of-azerbaijan/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ جنبه ادراکی تطبیع 🔹 میز امارات اندیشکده مرصاد 📌بخشی از متن: 🔸جنبه ادراکی عملیات تطبیع، جنبه‌ای است که در کنار جنبه‌های اقتصادی و امنیتی و سیاسی داخلی و خارجی کشورهای درگیر، جنبه‌ی مهمی از اهداف رژیم صهیونیستی را در بر می‌گیرد. ناکام گذاشتن این رژیم منحوس در رسیدن به اهدافی که از این عملیات دنبال می‌کند، باید یکی از عناوین عملیاتی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با این روند باشد. 🔸بدیهی است که برخورد با کشورهای درگیر با عملیات تطبیع بدون درنظر گرفتن اهداف راهبردی و راهکنشی آنها از این فرآیند می‌تواند دشمن اصلی را در راه رسیدن به هدفش یاری کند و حتی ممکن است هدف هجوم، اشتباه انتخاب شود. چه بسا برخورد فیزیکی و سخت با کشورهای حاشیه خلیج فارس، منجر به تحکیم روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی شود و این توافقات را به لایه راهبردی وارد کند. زیرا ممکن است که بر خلاف آمریکا، رژیم صهیونیستی ورود جدی به عملیات پاسخ کند و عزم کشورهای عربی در همپیمانی با رژیم صهیونیستی را تحکیم کند. 🔸به قول یکی از تحلیل‌گران فعال امارات: «اسرائیل مدت‌هاست از این فاکتور برای پیشبرد امتیازگیری از شیوخ عرب در پروژه تطبیع استفاده می‌کند: ما تنها کشور و ارتشی هستیم که نیروهای مستقیم و نیابتی ایران را هدف قرار می‌دهیم و بدون واهمه آنها را می‌کشیم». مطلبی که در تحلیل کنث پولاک هم وجود داشت. 🔸اما الآن در پی ارزیابی جنبه‌های پیچیده امنیتی و نظامی و سیاسی این توافق‌نامه‌ها نیستیم. در پی برجسته کردن جنبه‌ای از توافق هستیم که شاید مهم‌ترین جنبه بلند مدت این توافقات برای رژیم صهیونیستی باشد و رصد تحولات نشان می‌دهد که بسیار در این زمینه فعال شده است. 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه کنید: https://mersadcss.com/fa/product/israel-and-emirates-peace-treaty/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 گزارش راهبردی «عبور از سازمان: ایران، اخوان و نسل چهارم اسلام‌گرایان سنی» به انتشار رسید. 📔موضوع گزارش حاضر در ارتباط با یکی از پربسامدترین مجادلات روز موجود در میان طیف‌های مختلف جریان اسلام سیاسی در منطقه و به‌علاوه از گلوگاه‌های تاریخی تصمیم‌گیری در مورد نحوۀ تعامل ایران با این جریان است. 🔹بحث جایگاه و ضرورت حرکت سازمانی برای وصول به اهداف جنبش اسلامی به شکل کم‌سابقه‌ای بعد از شکست پروژۀ بهار عربی اوج گرفته است. البته توضیح اهمیت این موضوع برای مخاطب ایرانی خالی از دشواری نخواهد بود. در ایران با وجود توفیق انقلاب سیاسی و ورود به مرحلۀ نظام‌سازی هنوز هم حرکت تشکیلاتی فرع بر فراهم آمدن رهبری و منابع قرار می گیرد. همین مشی را اگرچه به مقیاسی کمتر، می‌توان در دیگر متحدین منطقه‌ای ایران همچون حزبالله و انصارالله نیز مشاهده نمود. 🔹در مقابل در تجربه اسلامگرایی سنی نوعا الگویی وارونه حاکم است و سازمان‌دهی مقدم بر هر ابزاری دیگری از جمله رهبری یا تامین منابع تلقی می شود. به واقع در میان این جریان، سازمان دیگر نه حتی مهمترین «وسیله»، بلکه خود یک «هدف» اصیل است که می‌توان برای حفظ آن از هدف تشکیل حکومت اسلامی دست شست. 🔹نگاهی به مسیر تاریخی طی شده توسط اسلامگرایان سنی مؤید آن است که این جریان در سه نسل و سه جغرافیا، سه الگوی جنبشی متفاوت را تجربه کرده است؛ الگوی تنظیمی مصر بین دهۀ 30 تا 60میلادی، الگوی جماعتی خلیج فارس میان 60 تا 90 و الگوی حزبی ترکیه از 90 تا کنون. این الگوها همه یک وجه اشتراک پررنگ دارند و آن اینکه در هرسه، گونه‌ای از «سازمان» در هدایت نهضت محوریت دارد. 🔹اگر ظهور ناصر و سپس اشغال کویت را خط پایان دو الگوی تنظیمی و جماعتی بدانیم اکنون نیز آخرین الگوی تشکیلاتی جنبش‌های سنی پس از شکست پروژۀ بهار عربی طومارش در حال برچیده شدن است. چالش اینجاست که قریب یک قرن هیمنۀ سازمان های اخوانی بر جنبش های سنی و استحاله گونه های دیگر مرجعیت سیاسی درون هاضمۀ آن، محور شیعی را متقاعد و معتاد به تعامل با این همین تشکیلات به عنوان نمایندۀ جامعۀ سنی کرده است. 🔹اکنون زمینه های طرح الگویی بدیل و بدیع گشوده شده است و زمزمه های برآمدن نسل چهارم اسلامگرایان شنیده می شود. نسلی که بی دخالت ما بیش از هر زمانی به مسیری مشابه با مسیر بالیدن نهضت اسلامی ایران نشان می دهد. این نسل آمادۀ «عبور از سازمان» شده است اما آیا ایران آمادۀ به رسمیت شناختن و همراه شدن با این عبور جمعی خواهد بود؟ 📌 این گزارش نگاهیست به مبانی، سیر تاریخی و فرجام محتمل تشکیلات اخوان و بدیل هایی که ما و بدنۀ اسلامگرای منطقه برای مواجهه روند رو به رشد مخاصمۀ محور عبری-عربی پیش رو داریم. 👈 گزارش در 58 صفحه و به قیمت 20هزار تومان آمادۀ استفادۀ نهادهای مرتبط و کارشناسان مهتم به این موضوع می باشد. 🔗 لینک خبر: https://mersadcss.com/fa/13990624/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ حق السکوت 🔹میز امارات اندیشکده مرصاد 📌بخشی از متن: 🔸وقتی عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی اعلام شد، تمام مقامات اصلی و فرعی و شخصیت‌های رسانه‌ای وابسته به امارت ابوظبی از این حرکت به شدت حمایت کردند و هر کدام مانند یک سرباز فضای مجازی به عرصه آمدند و هر چه در توان داشتند برای تمجید از این حرکت انجام دادند. 🔸اما مقامات سایر امارت‌ها، علی الخصوص امارت مهم و محوری دبی تقریبا سکوت اختیار کردند. محمد بن راشد که در ظاهر پس از خلیفه بن زائد، نفر دوم این کشور عربی است، تنها با توییت کردن یک عکس از محمد بن زائد، او را -که حاکم بالفعل و نیروی اصلی پیشران سیاست خارجی فعال امارات است- با این عبارت: «تاریخ را مردان می‌نویسند و شجاعان صلح را به وجود می‌آورند» به عنوان شخصیتی طرفدار صلح ستود. ✅ متن کامل را در لینک زیر بخوانید: https://mersadcss.com/fa/product/hush-money/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
🎙 جریان‌شناسی داخلی اخوان‌المسلمین؛اختلافات از دوگانه «قطبی – اصلاحی» فراتر رفته 🔸 مصاحبه سایت شعوبا با محمد طلایی پژوهشگر اندیشکده مرصاد 🔹بیش از 90 سال از زمان تاسیس اخوان المسلمین مصر می‌گذرد. در طول این سالها فراز و فرودهای زیادی در اندیشه و عمل داشته است و هر بار کمی فضا برای فعالیت اخوان فراهم گشته، بهانه‌ای شده است برای حاکمان وقت تا فعالین اصلی اخوانی را از دور خارج کنند. اما هیچ‌گاه این فراز و فرودها اخوان را دچار بحران فکری و اداری نکرد تا زمان به قدرت رسیدنش! 🔹جریان شناسی داخلی اخوان و اینکه چه شد قدرت، بستری شد برای بروز ضعف در نظام فکری و اداری اخوان، موضوع بحثی است که سایت شعوبا در مصاحبه با آقای محمد طلایی از پژوهشگران فعال جریانات اسلامی در اندیشکده مرصاد مطرح کرده است. ✅ متن کامل را در لینک زیر بخوانید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/ikhwan_spectrum/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣 گزارش راهبردی « از تقریب اقناعی تا تقریب ساختاری » منتشر گردید. 🖋 هادی معصومی زارع در این پژوهش ضمن آسیب شناسی تجربه کنونی تقریب به بررسی راه‌‌حل برون رفت از این آسیب ها و مشکلات می پردازد. 🔹اساسا تقریب در حوزه مذهبی، نتیجه و خروجی تقریب در حوزه‌های سیاسی است و تا این حل نشود، نمی توان توفیق چندانی برای پروژه تقریب متصور بود. تقریب در حوزه مذهبی بدون تقریب در حوزه سیاسی از تجارب موفقی در تاریخ برخوردار نبوده است. از این رو تقریب را می‌بایست پروژه حکومت ها دانست! 🔹از طرفی دیگر می‌بایست تقریب را نه به عنوان طرحی دستوری و نظری که پویشی تاسیسی و انضمامی دنبال کرد. برای تحقق امر تقریب می‌بایست ساختارهای سیاسی و اقتصادی همگرا در انداخته شوند و از فراخور آن تنش‌ها در عرصه مذهبی کنترل شود. 🔹براساس یافته‌های این پژوهش، نقطه عزیمت تمامی تلاش‌های وحدت‌گرا می‌بایست متمرکز بر تشبیک معاش طرفین تقریب باشد. این نه شرط کافی، که شرط لازم توفیق در پویش تقریب است. چه آن‌که فارغ از تمامی چالش‌های تاریخی موجود، ریشه اصلی مشکلات فیمابین طرفین تقریب را می‌بایست در هیمنه حالت ذهنی و روانی خاصی به نام «استغناء» در میان طرفین دنبال کرد. 🔹استغناء یا احساس استغناء، عنصر بسیار مهمی است که در بحث‌های مرتبط با تقریب معمولا از آن غفلت می‌شود. استغناء یا احساس آن درست همان چیزی است که می تواند (وعموما هم همین گونه است) به خلق «چرخه طغیان» در مناسبات فیمابین طرفین منجر شود. 📌سیر متن این گزارش در قالب فصول زیر تنظیم شده است: خلاصه سیاستی 1- آسیب شناسی دکترین تقریب آسیب نخست: ابهام مفهومی واژه تقریب آسیب دوم: دنبال شدن تقریب از کانال مذهب آسیب سوم: متولی تقریب آسیب چهارم: تقریب؛ دستوری-نظری یا تاسیسی-انضمامی آسیب پنجم: تقریب در ذیل الگوی دولت-ملت آسیب ششم: تقریب از کدام لایه؟ سکولارها یا اسلام گرایان؟ 2- تقریب و چالش اعتماد متقابل 3- استغناء به مثابه زمینه اصلی واگرایی 4- نیازمندی در حوزه سیاسات علیا یا سیاسات سفلی؟ 5- تجانس ساختاری؛ پیش شرط توفیق کامل در همگرایی 👈این گزارش جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط آماده شده است. برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل بفرمایید. 🔗 لینک خبر: https://mersadcss.com/fa/13990814-2 ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ بازنگری در ائتلاف‌ها؛ تحلیلی در باب تحولات اخیر سیاسی در بحران یمن 👤 احمد حاجی صادقیان 🔹همزمان با پیشروی های انصارالله به سمت مأرب و افزایش احتمال سقوط این شهر که منجر به سیطره تقریبا کامل انصارالله بر جغرافیای یمن شمالی می شود تغییرات مهمی نیز در الگوی رفتار سیاسی بازیگران بحران یمن در جریان است که میتواند تاثیر جدی بر معادلات سیاسی – میدانی این کشور داشته باشد. در روزهای اخیر خبرهایی در مورد خروج عبدالمجید الزندانی رهبر معنوی و محمد الیدومی رئیس حزب اصلاح (اخوان المسلمین یمن) از عربستان و استقرار آنها در ترکیه منتشر شده است. اتفاقی که نشان دهنده تغییرات جدی در همپیمانی های سیاسی در داخل ائتلاف عربی است و همزمان میتواند تغییر مهمی در ادامه تحولات سیاسی و میدانی یمن به وجود بیاورد. 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/13990909/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
📣گزارش راهبردی “از عزت تا رخوت؛ تحولات توده‌های اسلامی در عصر عدالت و توسعه” منتشر گردید. 🔹این گزارش راهبردی که به قلم مسعود صدرمحمدی تالیف شده است به بررسی تحولات فکری و جامعه شناختی‌ای می‌پردازد که در دوره دو دهه‌ای حاکمیت حزب عدالت و توسعه در جامعه دین‌داران ترکیه رخ داده است. 🔹در این نوشته ضمن گزارشی کوتاه از سیر فرآیند جریان دینی در ترکیه بیان می‌شود که بر روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و تجربه موفقی که این حزب به همراه داشت یکی از مراحل اصلی سیر جریان اسلامگرایی در ترکیه مدرن بود. تجربه کارآمدی این حزب خصوصا در دهه نخست حاکمیتش امکان عزتمندی را برای جریان اسلامی و توده محافظه کار در ترکیه فراهم آورد. توده‌ای که تا پیش از این از سوی گفتمان غالب کمالیستی به مثابه توده‌ای که باید متمدن شود تلقی می‌شد. 🔹نویسنده در این گزارش با تاکید بر این که حزب عدالت و توسعه با کارآمدی شایسته‌ای که از خود نشان داد در عین حال فضای ساختاری لازم را نیز برای ورود جریان اسلامی و محافظه کار به عرصه‌های بالای مدیریتی و نیز اقتصادی در سطح کشور فراهم آورد بیان کرده است که این تحولات تغییرات گفتمانی و اندیشه‌ای را نیز چه در سطح توده اسلامی و چه در سطح نخبگان اسلامگرا به همراه داشته است. به نظر می‌رسد حزب با عدول از جریان اربکانی ضمن بهره مندی از میراث کارآمدی آن جریان تلاش کرده است تا در سطح گفتمانی به سوی طیف محافظه کاری که چهره نمادین آن را می‌توان نجیب فاضل دانست حرکت کند. 🔹از سرفصل‌های دیگری که در این نوشتار به بررسی آنها پرداخته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد: تحول در رابطه توده و نخبگان اسلامگرایی، ایجاد اشرافیت دولتی و ریاکاری مبتنی بر دین، تحول در رابطه جماعات دینی و حاکمیت، حرکت به سمت جهانی شدن در جریان اسلامی، تکثر تشکیلاتی در جریان اسلامگرایی و تحولی که در نوع نگاه به مساله فلسطین رخ داده. 📌این گزارش راهبردی در 48 صفحه از سوی اندیشکده مرصاد جهت استفادۀ کارشناسان و نهادهای مرتبط منتشر شده است. 👈برای تهیۀ این اثر می توانید با شمارۀ ۰۲۵۳۷۸۳۰۵۵۳ تماس حاصل فرمایید. 🔗 لینک خبر: https://mersadcss.com/fa/13990912/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ جنوب یمن بین وحدت و منافع امارات 👤 ایمان محمدی 🔹 پس از حدود سه سال کشمکش بین نیروهای جنوبی و دولت هادی در مناطق تحت کنترل ائتلاف عربی، در نهایت کابینه جدید هادی بر اساس توافق ریاض و با سهم مساوی از وزارتخانه‌ها بین شمال و جنوب تشکیل شد. مشارکت مجلس انتقالی به عنوان اصلی‌ترین مدعی تجزیه جنوب در حال حاضر و حضور آنها در دولتی که مدعی اتحاد و مخالف تجزیه یمن است نشان دهنده عدم جدیت این گروه برای پیگیری جدایی جنوب است. 🔹البته این رویکرد مجلس انتقالی ناشی از درک واقع بینانه نسبت به شرایط سیاسی، اجتماعی، داخلی و منطقه‎ای است که باعث می‎شود ایده تجزیه جنوب، چندان عملیاتی به نظر نرسد ولی منافع امارات به عنوان حامی اصلی این جریان ایجاب می‎کند که بحث از تجزیه همچنان در مناطق جنوبی پیگیری شود. 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/13991017 ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
💢نشست بررسی تحولات منطقه در آستانه پایان دوره ترامپ ✅ با ارائه مسئولین میزهای اندیشکده: حمید عظیمی (مدیر اندیشکده) هادی معصومی زارع (عراق و شامات) مسعود صدرمحمدی (ترکیه) سیدهاشم رضوی (عربستان) وحید اخوت (امارات) احمد حاج صادقیان (یمن) 🗓 دو شنبه 22 دیماه 1399 ساعت 13 📍 به صورت ویدئو کنفرانس (علاقه‌مندان جهت دریافت لینک جلسه، مشخصات خود را برای مدیر کانال ارسال کنند.) ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷
✍️ منافع جنگ، موانع صلح؛موانع اقتصادی پایان بحران یمن 👤 ایمان محمدی 🔹 انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌‎جمهور ایالات متحده و اقدامات وی مبنی بر عدم حمایت از سعودی‎‌ها، امیدها به پایان جنگ یمن پس از شش سال را افزایش داده است. البته این جنگ مانند هر جنگ دیگری منافع اقتصادی فراوانی برای برخی از بازیگران سیاسی و اقتصادی داخلی و بین المللی داشته است که پایان جنگ می تواند این روند کسب منفعت را مختل کند و همین مجموعه منافع عامل برخی سنگ اندازی‌ها در صلح یمن شده است. 🔗 متن کامل این یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: 👉 https://mersadcss.com/fa/product/13991129/ ©️ @mersadcss 🔷🔷🔷