⭕️ دربارهی مطالبهگری؛ از رسانه تا شورای شهر
🖋 #روح_الله_رشیدی:
◀️ گاهی مخاطب این پرسش هستم: «چرا قبل از ورود به شورای شهر، مطالبهگر بودی و بعد از ورود به شورا، مطالبهگری نمیکنی؟»
اگر در توانم باشد اینگونه توضیح میدهم:
🔹 ۱. معنای مطالبهگری چیست؟ #مطالبهگری یعنی تلاش آگاهانه و آشکار برای تاثیرگذاری در تغییر وضع موجود و نزدیک شدن به وضع مطلوب. این، همان #عدالتخواهی است.
🔹 با این معنا، هرکس در هر موقعیتی که هست، باید مطالبهگر باشد. کسی که فقط یک رسانهی شخصی دارد در همان رسانه، مطالبهگری میکند؛ نقد مینویسد، سؤال میکند، تحلیل میدهد و... . اما آنکه در جایگاهی قرار گرفته که امکان تصمیمسازی و تصمیمگیری دارد، فراتر از نقش یک فعال رسانهای عمل میکند. نقدها و نظرها و تحلیلهایش باید در تصمیماتی که میسازد و میگیرد، نمود پیدا کند؛ یعنی عدالتخواهی در میدان عمل. با این تعریف، مردم نباید از منِ عضو شورای شهر بپذیرند که در تصمیمات اساسی مدیریت شهر، بیتاثیر و منفعل و تماشاگر باشم اما صبح تا شب در پیج اینستاگرامم دادوهوار راه بیندازم!
🔹 نباید از یک عضو شورا که بر اساس قانون، اختیارات و امکانهای عملی برای تصمیمسازی و نظارت دارد، انتظار بازی در نقش یک اینستابازِ پرحرف را داشت! اگرچه بازی در این نقش برای همه، سهلتر و جذابتر است.
🔸 ۲. حالا این پرسش پیش میآید که «خب؛ پذیرفتیم تو دیگر صرفاً یک فعال رسانهای نیستی و مسئولیت دیگری هم در مطالبهگری داری. آیا در مسئولیت جدید، مطالبهگر هستی؟»
🔸 و پاسخ من: لااقل تا اینجای کار، بله. هم سعی کردهام گزارش درستی از وضع موجود و مسائل اساسی شهر به مردم بدهم، هم اینکه به اندازهی وسع، در جهت اصلاح اوضاع، به شیوههای مختلف، تاثیرگذار باشم. فهرست مسائلی که پیگیرشان بودهام و شیوهی ورودم به آنها، میتواند معیار ارزیابی این ادعا باشد.
🔺 در فرصتی دیگر، این فهرست و شیوهی مطالبهگریام را شرح میدهم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وقتی وزیری در مملکت اسلامی! اینطور رفتار کرده، از بقیه انتظار خاصی باید داشت؟!
🔹 مردم با دیدن این مسائل حق ندارند بگویند، کشور صاحب ندارد؟! آیا انقلاب کردیم که برخی مثل #طاغوت دوباره در این مملکت رفتار کنند؟!
🔹 بابایی، نماینده مردم ساری:
💬وزارتخانههایی را دیدم، وزیرش تقریبا ۲۰، ۲۵ روز با خانواده، فامیلان و بستگانش با #خرج_دولتی آمده، در همان امکانات و زیرساختهایی که به بهانه پلاژها و استراحتگاههای کارکنان آن وزارتخانه (ساخته شده) استراحت کرده!
🔺 دستگاههای نظارتی که هیچ، حداقل آن وزیر محترم را معرفی کنید تا خود #مردم از خجالتش در بیایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 امام خمینی (ره):
💬 چرا دنبال این هستید که زحمتهای خودتان را زیاد کنید؟
💬 آنهایی که زیاد کردند، روی هم گذاشتند، چه #اموال_دنیا و چه #ریاستها را روی هم گذاشتند، آنهایی هستند که در آن عالم گرفتاریشان زیاد است.
⭕️ کمی در باب جهادی بودن، و عاقل بودن!
🔹 دو سال قبل، رفته بودم پیش یکی از مسئولین نسبتا عاقل! در یکی از سازمانهای جهادگر؛ گفتم یکی از مجموعههای زیر نظر شما دارد فلان کار را انجام میدهد که #اولویت نیست! گفت:
"ای آقا! آن هم یک کاریست برای خودش. آنقدر دشمن دارد کار می کند و آنقدر نیاز وعقب ماندگی زیاد است! حالا ما بیاییم سخت بگیریم که این کار بشود یا نشود؟!" و بعد هم ادامه داد که: "نمیدانم چرا نسل شما اینقدر تنبل است! و سخت دستش به کار می رود!" و چند تا خاطره از فعالیتهای خودش در برخی مناطق گفت. البته من میدانم که الان آن مناطق جزو مناطق بحران زدهاند!
🔸 راستش شگفت زده شدم! چون من، دقیقا بر اساس همان مقدمات، نتیجه مخالفش را می گرفتم!
یعنی اتفاقا وقتی #دشمن، قوی است و دستش باز است و شما محدودیت منابع داری، باید نگران باشی که منابع محدودت را فقط در اولویتها هزینه کنی! نمیدانم باید این را، پای خستگی بگذارم یا اعتماد به نفس در خرج کردن #بیت_المال یا پیچیدگی زیاد مساله و ناتوانی مواجهه با آن یا...؟
🔹 اما این روزها آنچه برایم تعجب آور است، تسری این استدلال های مدیران به کف میدان است! همین استدلالها را دارم از نیروهای مردمی #جهادی کف میدان میشنوم! یعنی نیرویی که قاعدتا نباید بخاطر تمام کردن بودجهاش و ارائه گزارشش، فعالیت کند، دارد از همان الگو تبعیت میکند!
🔸 مگر نه آنکه تو به میدان آمدهای چون دیگران که وظیفهشان بوده نیامدند؟! و مگر نه اینکه جهاد، واجد نوعی بصیرت، حریت و عقلانیت و #اولویت_شناسی در درون خود است که حتی در میانه دینداری رایج و ظاهری عبادی و مناسکی هم به خطا نمیرود؟
🔹 آیه را ببینید: «اجعلتم سقایه الحاج و عماره المسجد الحرام کمن آمن بالله و الیوم الآخر و جاهد فی سبیل الله..؟» و در جای دیگری مجاهد را کسی معرفی میکند که تعلقات خانوادگی و قومی و مادی هم مانع اولویت شناسی او نمیشود: «قل ان کان آباوکم و ابناوکم...و تجاره تخشون کسادها و مساکن ترضونها احب الیکم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله...»
🔸 چه اتفاقی در حال افتادن است؟ آیا سازمانها و ارگانهای متولی دارند جریان جهادی خودجوش مردمی را به انحراف میبرند؟! یا عمق و پیچیدگی مشکلات، ما را به اقدامات اورژانسی کشانده است؟! یا شاید عمقگراییهای کور و تئوریسینهای قاعد و بیعمل، عملگراهای عاقل را هم از خود رانده اند؟! معاذالله
🖊 #حسین_کمیلی
⭕️عاقبت تلخ تسلط نزدیکان همتی بر ۳ بانک خصوصی
🔻یکی از اتفاقات مهمی که در دوران رییس کل سابق بانکی مرکزی رخ داده و کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش مخرب او و یاران نزدیکش در تصرف هیات مدیره و اداره نیابتی ۳ بانک خصوصی از پاییز سال 98 تا امروز است.
🔻طبق آمارها در دوره فعالیت تیم همتی در بانک آینده زیان این بانک 4.8 برابر شده، زیان بانک سرمایه به مبلغ 38 هزار میلیارد تومان رسیده و بانک دی نیز مجبور به فروش بخشی از املاک ارزشمند خود برای کاهش زیان شده است.
⭕️جنایتی که بازیگر هالیوودی از اون سر دنیا با اون همه بایکوت رسانه ای می بینیه ولی بازیگرهای ایرانی نمی بینند!
#جریان_تحریف
⭕️چینیها برای ساخت 4 میلیون خانه به ایران می آیند ...
🔻در رایزنیهای صورت گرفته مقرر شده شرکتهای بزرگ ساخت و ساز چینی برای ساخت 4 میلیون خانه به ایران بیایند.
🔻نظر چینیها آن است که ایران باید تضمین بدهد که حتی با وجود احتمال توافق در مذاکرات وین، نباید شرکت های چینی حاضر در ایران که بنای ساخت 4 میلیون مسکن برای کشورمان دارند ضرر ببینند و موضوع بی توجهی ایران به چین بعد از برجام تکرار شود.
🔻همچنین مقرر شده که بودجه و اعتبار مشارکت چینی ها در پروژه های مسکن ایران با تهاتر نفت تسویه شود و آنها هم این موضوع را پذیرفته اند لذا پول نقد پرداخت نخواهد شد.
🔺با ادامه روند فعلی، در سال ۱۴۲۰، به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل خواهیم شد!
🔺فرصت محدود فرزندآوری تا ۱۴۰۵ برای فرار از #تله_جمعیتی
🔹حجتالاسلام مسلم وافی عضو شورای راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه کشور:
🔘فرصت ما برای فرار از تله جمعیتی بسیار محدود است و بر این اساس لازم است تا سال ۱۴۰۵، بالای ده میلیون تولد داشته باشیم. نرخ زاد و ولد به ازای هر مادر در حال حاضر ۱/۶ درصد و همین نرخ نیز در حال کاهش است در حالی که نرخ جایگزینی جمعیت جوان کشور، حداقل ۲/۱ است.
🔘طبق یکی از سناریوهای سازمان ملل،در سال ۱۴۸۰، جمعیت کشور به ۳۱ میلیون نفر کاهش خواهد یافت!
🔘در زمینه جمعیت ما با چهار بحران تجرد، پیشگیری، ناباروری و سقط مواجه هستیم که اگر فقط مشکل عدم تمایل به فرزند بیشتر را حل کنیم، از خطر تله جمعیت عبور خواهیم کرد.
🔘بالای ده میلیون زوج داریم که با اینکه نابارور نیستند، اما حاضر به فرزندآوری نیستند؛ اگر این تعداد خانواده در فرصت باقیمانده تا سال ۱۴۰۵ هر کدام فقط یک فرزند به خانواده خود بیافزایند، خطر پیری جمعیت از کشور دفع خواهد شد و لذا شعار ما این است: «با گلی دیگر، ایران گلستان میشود!»
🔘با بررسیهای کارشناسی که صورت گرفته، این خانوادهها به ۵۷ دلیل مختلف از #فرزندآوری منصرف شده اند...
🔘در یک سال گذشته، به صورت متوسط روزانه هزار اسقاط جنین داشتهایم که متاسفانه طبق اخبار موثق روزانه فقط ده مورد از این تعداد دارای مجوز قانونی بوده است!
✍صدای حوزه
#حکمرانی_دینی
#افزایش_جمعیت
🔰الگوی حکمرانی دینی پیامبر اکرم(ص)
💠امام خامنهای (مدظلهالعالی):
🔸نکتهای که امروز در بحث زندگی رسول اکرم(ص) مورد نظر من میباشد، عبارت از این مطلب است که اسلام برای آنکه ارزشها و اخلاق اسلامی کاملاً در جامعه جا بیفتد و با روح و عقاید و زندگی مردم مخلوط و ممزوج بشود، فضای زندگی را با ارزشهای اسلامی آغشته میکرد.
🔸یک وقت کسی دستور میدهد یا توصیه میکند که مثلاً مردم حسن خلق و گذشت و صبر و استقامت در راه خدا داشته باشند و ظلم نکنند و دنبال اقامه عدل و داد باشند؛ یعنی توصیه و دستور دادن و تعلیم دادن مطرح است - که البته کار لازمی است و پیامبر اسلام هم تعلیم میداد یعلّمهم و درس معرفت و زندگی به مردم میآموخت.
🔸اما یک وقت مطلب از یاد دادن بالاتر است؛ یعنی معلم کاری میکند و رفتاری در پیش میگیرد که این اخلاق و وظیفه اسلامی، در جامعه به شکل رنگ ثابت درمیآید، با عقاید غلط مردم به مقابله برمیخیزد، با احساسات جاهلی و تهماندههای رسوب کرده اخلاق غیراسلامی مبارزه میکند و مقابله میشود،
🔸به جامعه و مردم شوک وارد میکند و در مقاطع مناسب و با روشهای مناسب، کاری میکند که فضای جامعه و محیط زندگی مردم، با این صفت و اخلاق و روش خوب کاملاً ممزوج میشود. اگر یک جامعه بخواهد رشد کند و اخلاق صحیح اسلامی را در خود بهوجود آورد، محتاج همین روش است.
🔸شاید در چند آیه قرآن که «یزکّیهم» پس از «یعلّمهم» یا قبل از آن بیان شده است، مراد از تزکیه در این آیات همین مطلب باشد؛ یعنی پاک کردن و طاهر کردن و پیراسته کردن مردم؛ مثل طبیبی که به مریض خود فقط نمیگوید این کار را بکن و این کار را نکن، بلکه او را در محل مخصوصی قرار میدهد و آنچه را که او لازم دارد، به او میدهد و میخوراند و آنچه که برای او مضر است، از او باز میگیرد.
🔸پیامبر اکرم(ص)، چنین وضعیت و روشی را در طول بیستوسه سال نبوّت دنبال میکردند؛ مخصوصاً در ده سالی که در مدینه زندگی میکردند و دوران حاکمیت اسلام و تشکیل حکومت اسلامی بود.
۱۳۶۸/۰۷/۲۸
#حکمرانی_دینی