⭕️ عوامفریبی هویدا با خودرو پیکان!😡
🔺رانندۀ هویدا: من از تظاهر و عوامفریبى آقاى نخستوزیر خسته شدهام. نامبرده دو دستگاه اتومبیل کادیلاک (خودرو لوکس آمریکایی) دارد آنها را در اداره گذاشته و از اتومبیل پیکان استفاده مینماید و آن هم به این نحو که خودش پشت فرمان مینشیند و راننده باید با یک دستگاه پیکان دیگر دنبالش حرکت کند.
📃سند خیلی محرمانۀ ساواک، ۹ بهمن ۱۳۴۶
#پهلوی_بدون_روتوش
💢 پهلوی به روایت عَلَم(۲۷): هویدا خیلی احمق و با نرمش است!🙄
🔹«اسدالله عَلَم» مینویسد: ”هویدا دولت جدید را بدون کوچکترین تغییری معرفی کرد. صحبت تغییر خیلی از وزرا بود،... ولی گویا شاهنشاه امر فرمودند هیچ تغییری لازم نیست... چند وزیر را شهبانو و چند نفر دیگر را والاحضرت فاطمه و چند تن از دوستانشان تحمیل کردند، اما شاهنشاه هیچ خوششان نیامد و فرمودند: «ابداً تغییری لازم نیست». و نطق شدیدی فرمودند که هویدا و همه را خیط کردند... [فردای آن روز] فرمودند: «هویدا خیلی با نرمش است، فوری خودش را تطبیق میدهد». عرض کردم: «این را اگر جسارت نکنم [...] گشادی میگویند»... شاهنشاه لبخند خیلی پرمعنی زدند...“
📚منبع: خاطرات عَلَم، جلد پنجم، صفحۀ ۲۵۰–۲۵۳ (۳۱ شهریور ۱۳۵۴)
#پهلوی_بدون_روتوش
8.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ فیلمی جالب از عاقبت عبرتانگیز خدمتگزارانی که سپر بلای شاه شدند🤔
🔴 شاه پهلوی در حالی از ترس جانش از ایران فرار کرد که خدمتگذارانش مانند هویدا را زندانی کرده بود و بدون آزادی آنها، ایران را ترک کرد.😏
#دهه_فجر
#پهلوی_بدون_روتوش
🔴 پایانی بر افسانۀ عدم وجود گرانی و تورم در دوران هویدا
🔸طبق گزارش روزنامۀ اطلاعات، هویدا در مجلس شورای ملی به منتقدان (به قول خودشان مخالفان) در خصوص گرانیها پاسخ داد.
🗞روزنامۀ اطلاعات، ۳۰ بهمن ۱۳۵۰
#پهلوی_بدون_روتوش
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺🎥 اعدام هویدا و واکنش مردمی که دوران نخستوزیری او را درک کرده بودند...🍃
#دهه_فجر
#پهلوی_بدون_روتوش
20.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ تأکید شهید مطهری در فروردین ۱۳۵۸ بر دشواربودن حفظ انقلاب اسلامی و لزوم شناخت عمیق ماهیت انقلاب✔️🌷🇮🇷
#دهه_فجر
#پهلوی_بدون_روتوش
51.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | مستند در برابر طوفان
🔴 | فصل ۳، قسمت نهم
✅ روایت تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی📌✊🏻🇮🇷
🏷 این قسمت: اوضاع داخلی کشور در سال ۱۳۵۷
#دهه_فجر
#پهلوی_بدون_روتوش
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 سوراخ دعا را گم نکنیم، کسی با ماسک و واکسن زدن انقلابی و ولایی نمی شود و کسی با نزدن، ضد انقلاب و ضد ولایت
🔹 بسیاری از دستورات صریح و مکرر گفته شده رهبر معظم انقلاب بر زمین مانده است که خیلی از همین مدعیان ولایتمداری واکسنی اصلا به آن توجه ندارند و عمل نکردند، این طوری خیلی ها ضد انقلاب و ضد ولایت هستند از جمله شما دوست واکسن پرست!
👥 انتظام نهادهای خانوده و حکومت در شریعت
🔹 هردو نهاد مبتنی بر ولایت است. در خانواده ولایت أب و جد و در حکومت ولایت امام یا نائب الغیبه.
• ولایت در هرجا یعنی رعایت مصلحت متعلقین. در خانواده رعایت مصلحت اعضا توسط پدر و شوهر؛ در جامعه، مصلحت مردم
• ترتیب اولیاء از مسلمات فقه است یعنی ولایت پدر و وصی در خانواده مقدم بر ولایت حاکم است.
اگر اینها نبودند یا شرایط ولایت را از دست دادند در مواردی نوبت به حاکم می رسد که مصلحت اهل خانه را تدارک کند.
🔹 در مواجهه با معضلات مدرن مثل کودک آزاری، کودک همسری، فرار دختران و... دو رویکرد برای تصحیح رخ می نمایاند:
۱. رویکرد مبتنی بر انتظام یاد شده:
در این رویکرد با لحاظ ولایت خانواده و ترتیب اولیاء سراغ حل معضل می رویم. در واقع ارتقاء فرهنگی واحد خانواده وجه همت است.
۲. در رویکرد دوم:
لویاتان و دولت متمرکز و مقتدر جای ولایت خانواده را خود می گیرد و با قانون گذاریِ یکنواخت و ضمانت های اجرایی اش سراغ حل معضل می رود؛ مثل اورژانس اجتماعی، قانون منع ازدواج زیر ۱۸ سال با منع ثبت در شناسنامه و ندادن یارانه و...!(البته هنوز قانون موجود به این الزام نرسیده!)
🔹 در رویکرد اول، شاهد این نظم شرعی هستیم که بعضا متفاوت از فرهنگ های محلی ماست:
۱. لزوم اختیار و رضایت دختر در قبول شوهر؛ بلکه حتی المقدور ایجاد ازدواج عاشقانه:
- پدر حق عَضل ندارد؛ یعنی با وجود تمایل دوشیزه به همتای خودش، حق مانع شدن ندارد و در صورت منع، ولایتش ساقط است
- بر دختر رشیده نیز در انتخاب همسر، ولایتی ندارد.۱
اما فرهنگهای استبداد زده همانطور که حاکم مستبد را جای ولیّ منتخب تئوریزه می کرد از ولایت پدر و شوهر نیز خوانشی مستبد و مالکانه می کند.
۲.حفاظت از خانواده ی با اختیار و علاقه ساخته شده:
- بخلاف اغلب فرهنگهای محلی، شریعت بر مجرد نسبت به متاهل سهل گیری حقوقی بیشتری دارد! این تسهیل در اجازه، میزان مراوده(احکام آشنایی و خواستگاری)، سطح مجازات در ارتکاب منکرات و... بین مجرد و متاهل متفاوت است.
🔹 این تنوع حقوقی یک فلسفه روشنی دارد:
- آسان گیری ها در جهت تسهیل ازدواج اختیاری و انتخابی برای مجرد است.
- و سخت گیری ها برای ضمانت بقاء و حفاظت خانواده ای است که متاهل با انتخاب و اختیار خود تشکیل داده است.
🔹 تطبیق فرهنگها و سنت های محلی به نظم و تراز شرعی، رویکرد اول حکمرانی است که با مجموعه ابزار حکمرانی باید انجام شود.
اما ورودهای لویاتانی حکومت بنام حمایت از زن و کودک، با نشستن جای متولی خانواده(که در رویکرد دوم هست) آثار منفی بسیاری دارد که از جمله آن تبدیل واحد خانواده به سلول های بریده از همِ شهروندی است.
شوک های اجتماعی حاصل از سوء عملکرد یا حتی جنایات برخی پدران و شوهران، زمینه سیاسی لازم برای پیشروی حکومت به سپهر خانواده را می سازد. در حالیکه این جابجایی غیر از نابودی هویت خانواده، افزایش همان آسیب ها را در پی خواهد داشت!
البته این هرگز به معنای سلب صلاحیت از فاقد شرائط و مجازات خاطیان به حقوق زنان و کودکان نیست؛ بلکه تک سایز گرفتن همه خانواده ها و وحدت رویه با روش های حکمرانیِ محدود کننده منظور است.
۱.ر.ک: اللمعه/و هم: ماده۱۰۴۳ قانون مدنی
#حکمرانی_اجتماعی
محسن قنبریان