🔴 اگر انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی مهم نیست، چرا به دست و پا افتادهاید؟
👤 #محمد_ایمانی
🔹 عضو تیم مشاوران رسانهای دفتر رئیسجمهور در دولت سابق میگوید دستور آقای رئیسی برای انتشار اسامی بدهکاران بزرگ بانکی، هیچ خاصیتی ندارد و کاری پوپولیستی است.
🔸 «محمد- م» از مدیران سایت خبرآنلاین در مطلبی بیمایه و سفارشی برای اصلاحطلبان نوشت: «یکی دو روز گذشته رسانههای دولتی با هیاهوی بسیار فهرستی از ابربدهکاران بانکی منتشر کردند که هیچ واکنشی از سوی مردم نداشت و خواص هم با خنده از کنار آن گذاشتند و فرصت دادند دولت با اینگونه دستاوردهایش خوش باشد!
✅ بدهکاران بانکی داستان هزار و یک شب است و سالها درباره آن بحث شده و کمتر به نتیجه رسیده است. یکی از آخرین خاطرههای این قصه برمیگردد به مناظرات انتخابات ریاستجمهوری در سال ۱۴۰۰ که در آن، آقای عبدالناصر همتی فهرست برخی از این بدهکاران را روی میز آقای رئیسی گذاشت و از آن بهعنوان سندی استفاده کرد که رئیسوقت قوه قضائیه (آقای رئیسی) برای برخورد با بدهکاران اهمال کرده است. آقای رئیسی متأسفانه در دو سال آخر حضورش در قوه قضائیه، با انجام کارهای نمایشی، مشغول پروپاگاندای سیاسی برای کاندیداتوری ریاستجمهوری بود و عملاً جز کارهای نمایشی، اقدام قابلملاحظهای در آن قوه انجام نداد.
🔹 کنشهای مفید و هدفمند ماههای اخیر آقای محسنیاژهای کاملاً نشان داد در دوران ریاست آقای رئیسی، عملاً اکثر کارها شبیه بازی سیاسی بود ازجمله همین قضیه بدهکاران بانکی. واقعاً چرا او با آنکه از اقتدار کافی برخوردار بود برای وصول بدهیها اقدام نکرد؟ از آن گذشته چرا در همین هفت ماهه دولت سیزدهم، کاری صورت نگرفت؟ ناکامیهای زنجیرهای دولت، افزایش لحظهای قیمت کالاها و خدمات، شکست مذاکرات برجام، ناکارآمدی دستگاههای اجرایی و... دولت را به سمت اقدامات نمایشی کشانده است. استاد این رفتارهای پوپولیستی، آقای احمدینژاد بود که اوضاع و احوال این روزهایش میتواند عبرتآموز رئیسی باشد».
🔸 یادآور میشود برخی مدیران دولت سابق با کلان بدهکاران بانکی مماشات میکردند؛ بلکه حتی در دادن تسهیلات به رانتجویان و پس نگرفتن آن مقصر بودند. بنابراین دهها هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، در اختیار رانت خوارانی قرار گرفت که به جای تولید، سرگرم دلالی و سوداگری و سفته بازیهای ویرانگر در اقتصاد کشور بودند.
✅ اما آقای رئیسی، سابقه مبارزه با مفسدان دانه درشت را دارد و مصمم به اصلاح انحرافات بانکهاست. او در گام اول، بانکها را موظف به انتشار اسامی بدهکاران بزرگ کرده است. دولت قبل، از برداشتن این گام ضروری طفره میرفت و اکنون که قدم اول برداشته شده، باید از آن حمایت کرد و خواستار ادامه مسیر مبارزه شد. با این وجود، عجیب نیست برخی پادوهای رسانهای سیاسیون، به تشکیک در اهتمام دولت جدید بپردازند. آنها همان کسانی هستند که در گذشته، با رویکرد لاپوشانی و کتمان اسامی کلان بدهکاران همراهی کردند.
🔹 این نکته هم گفتنی است که حراج و نابودی 60 میلیارد دلار از ذخایر ارزی و واگذاری رانت چند صد هزار میلیاردی به عدهای فرصتطلب، حراج 60 تن طلا (سکه)، فساد 16 هزارمیلیاردی صندوق فرهنگیان، فساد دهها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکتها و کارخانهها، دهها هزار میلیارد تومان اختلاس و فساد در برخی بانکها، و واگذاری همراه با زد و بند و فساد نیشکر هفتتپه و پالایشگاه کرمانشاه و مجتمع گوشت اردبیل و ماشین سازی تبریز و هپکوی اراک و آلومینوم الهمدی و... تنه گوشهای از سوء مدیریتها و مفاسد دانه درشت در دوره مدیریت برخی دولتمردان سابق است و اتفاقا کارنامه آقای رئیسی در برخورد بااغلب این مفاسد دانه درشت (حتی متهمان ارشد در دستگاه قضایی و دولت و مجلس وقت) کارنامهای بسیار درخشان است، ضمن اینکه اقدامات جدی در بازگشت دهها هزار میلیارد پول به غارت رفته بیتالمال و برگرداندن برخی شرکتها و کارخانههای تعطیل شده به مدار تولید انجام گرفته است.
💢 تقلا برای کمرنگ کردن و بیارزش شمردن مطالبه اخیر رئیسجمهور در حالی است که شفافیت درباره فهرست بدهکاران دانه درشت و مطلع و همراه کردن افکار عمومی در این باره، گامی ضروری و مقدمه باز پسگیری اموال بیتالمال و متهمان احتمالی فساد (رانت دهندگان و رانت گیرندگان بانکی) است. بنابراین جیغ بنفش پادوهای رسانهای، به احتمال بسیار بالا حاکی از وحشت و سرآسیمگی در میان متهمان دانه درشت سوءاستفاده از تسهیلات کلان بانکی است.
🔴 واردات خودرو نوعی مانور تجمل را در جامعه ما دامن میزند/ منابع ارزی باید برای تامین کالاهای ضروری تامین شود نه برای یک پدیده لوکس
👤 #مصباحی_مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
🔹 (در خصوص واردات خودرو برای ایجاد رقابت و بالا بردن کیفیت) بهبود کیفیت خودروهای داخلی به آن است که خودروسازان متعهد و مکلف به بالا بردن کیفیت خودرو و رساندن آن به حد استانداردهای جهانی شوند و این امر فارغ از مسئله واردات خودرو معنی پیدا میکند. چند سال پیش مجلس مصوبهای برای کاهش تعرفه واردات خودرو داشت تا قیمت خودرو پایین بیاید؛ حضرت اقا دیداری از ایران خودرو داشتند آنجا فرمودند راه بهبود کیفیت خودرو لزوما واردات خودرو نیست و آن حرف زمانی بیان شد که ما مشکلی از نظر تامین ارز نداشتیم.
🔸 برای ما اولویت در تامین ارز کالاهای اساسی است، اینکه مجلس به دنبال این است که راهی را برای واردات خودرو باز کند با این تصور که خودروهای خارجی وارد و موجب رقابت داخلی و کاهش قیمت میشود به نظر من دور از آبادی است و هدف را تامین نمیکند. چرا که خودروهایی که وارد می شوند در کلاس عمومی نیست بلکه خودروهای با کلاس بالا است و این خودروهای با کلاس بالا در رقابت با خودروهای کلاس عمومی برای مردم ما نیست.
✅ واردات خودرو نوعی مانور تجمل را در جامعه ما دامن میزند به هر حال ارزی که میتواند اختصاص پیدا کند به کالاهای اساسی حرکت میکند به سمت واردات خودرو، ولو اینکه کسی بگوید این ارز از صادرات خودرو و قطعات خودرویی به دست آمده و امثال اینها.
💢 حقیقت این است که راههای توجیه فراوان است اینکه در شرایطی که با محدودیت منابع ارزی روبرو هستیم، این منابع ارزی برای تامین کالاهای ضروری مردم تامین شود نه برای یک پدیده لوکس که مصرف کنندهاش ثروتمندان جامعه هستند نه توده و عامه مردم.
🔴 تاسیس هولدینگهای خودروسازی جدید تنها راه برون رفت از مشکل خودروسازی
👤 #محمدمهدی_بابایی
🔹 صرف نظر از موضوع آزادی واردات خودرو و همچنین مطالبه ی ارتقا سطح تولید و کیفی خودرو های داخلی که هربار با یک مانعی مواجه میشوند , به نظر میرسد تنها راه برون رفت از این مشکل ایجاد حداقل دو هلدینگ بزرگ خودروسازی دیگر با هدف رقابت بین خودروسازان است .
🔸 با توجه به نیاز تولید سالیانه بیش از 1 میلیون دستگاه خودرو و عدم براورده سازی این نیاز توسط خودروسازان و مونتاژ گران داخلی ، نیاز به تاسیس حداقل دو هلدینگ بزرگ خودروسازی دیگر بیش از پیش حس میشود که در صورت وقوع این امر نه تنها مشکلات اجتماعی ناشی از احساس نیاز به یک خودروی مناسب حل میشود بلکه نرخ بیکاری نیز کاهش یافته و مهم تر از آن شاهد شکل گیری منابع بزرگ درامد زایی برای کشور خواهیم بود .
✅ تاسیس با کدام سرمایه ؟
🔹 برای تامین سرمایه این دو هلدینگ مذکور میتوان از روش های مختلفی مانند فروش اوراق سهام و همچنین جذب سرمایه خارجی استفاده کرد ، به عنوان مثال میتوان با رایزنی با کشورهای همسایه و شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس میتوان هلدینگ مذکور را در سطح بین المللی ارتقا داد تا علاوه بر جذب سرمایه و تکنولوژی ، برای آن بازاری به دور از خطر تحریم در دنیا در نظر گرفت . بدین صورت هرکشور سهم خودش را میتواند در پیشرفت این هلدینگ ایفا کند ( یک کشور سرمایه , یک کشور تکنولوژی , یک کشور تولید و نیروی کار و ... ) و همچنین به دلیل قرارگیری این مهم در سطح بین المللی از شر مافیای سرمایه داری نیز در امان خواهد بود .
🔸 درمورد موضوع فروش اوراق سهام نیز دولت میتواند مانند آنچه که در اعطای سهام عدالت شاهدش بودیم پیشنهاد فروش سهام این شرکت هارا به مردم با کمی تغییر در اصل ارائه کند - به عنوان مثال :
1️⃣ فروش این سهام تا هر سقفی امکان پذیر است
2️⃣ امکان برداشت سود از سهام فقط برای قسمت خاص از سهامداران که سهام عمده دارند امکان پذیر است و مابقی فقط میتوانند روی سود از فروش سهامشان به قیمتهای بالاتر در سالهای آینده اکتفا کنند ( اینگونه مردم به خرید بیشتر این سهام ها تشویق میشوند )
3️⃣ سهامداران میبایستی ماهیانه درصد ناچیزی از ارزش سهامشان را جهت حقوق کارکنان کارخانه ها به حساب هلدینگ واریز کنند ( اگر سهامداری از این عمل خودداری کرد سهامش در مزایده به اشخاص و همچنین شرکتهای دولتی و خصوصی ارایه میشود )
✅ بانکها , صندوق های سرمایه گذاری و همچنین شرکتهای بیمه نیز باید موظف شوند تا درصدی از فعالیت اقتصادی خود را به این هلدینگ ها اختصاص دهند .
🔹 خرده فعالان اقتصادی کشور مانند سازندگان املاک , کارخانه داران و همچنین شرکتهای بازاریابی میتوانند با مشارکت در سرمایه گزاری این هلدینگ ها از بسته های تشویقی متعددی مانند تخفیف در پرداخت مالیات و عوارض برخوردار شوند .
🔸 تاسیس در چه مکان ؟
✅ بهترین مکان برای تاسیس کارخانه و مراکز مدیریتی این هلدینگ را میتوان استانهای پرجمعیت و با نرخ بیکاری بالا در نظر گرفت تا علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی در این مناطق , درصدی از مهاجرت به سمت تهران و حومه را کاهش دهد.
🔹 پیگیری این موضوع نه تنها به نفع مردم بلکه به نفع دولت نیز خواهد بود زیرا علاوه بر ایجاد رضایت عمومی , منابع تامین بودجه برای بسیاری از پروژه های داخلی را نیز بدست خواهد اورد .
💢 اخذ کمک های مالی و همچنین تکنولوژیکی از کشورهای دیگر برای ایشان از این حیث اهمیت دارد که میتوانند به آرزوی خود یعنی ساخت یک خودروی ملی برسند به عنوان مثال از کشورهایی مانند قطر آذربایجان و همچنین امارات میتوان جذب سرمایه را صورت داد و همچنین این دو کشور حاشیه خلیج فارس میتوانند برخی قطعاتی که هلدینگ توانایی تولید آنرا ندارد تهیه کنند , کشورهای دیگر مانند هند , ترکیه , پاکستان و لبنان نیز میتوانند هرکدام قسمتی از خلا تکنولوژیکی را پر کنند (لبنان از کشورهای پیشرو در طراحی خودروهای سوپر اسپرت است)
🔴 در پی عدم ایفای نقش مسئولانه آژانس در صیانت از مراکز هستهای ایران
💬 #رجانیوز
🔹 تجهیزات تولیدی سایت تسا از کرج به نطنز منتقل شد/ افزایش ضریب امنیتی تأسیسات هستهای در حین مذاکرات
🔸 تولید امن قطعات سانتریفیوژ در زیر کوه دو برابر شد
✅ روز پنج شنبه ۲۵ فروردین ماه اعلام شد که بر اساس برنامه ریزی جدید در سازمان انرژی اتمی کشورمان، دستگاههای ویژه تولید روتور و بیلوز از مجموعه صنعتی تسای کرج به مجتمع شهید مهندس احمدی روشن در نطنز منتقل و پس از برداشته شدن مهر و موم آژانس از دستگاهها، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در کارگاههای جدیدآغاز شد.
🔹 چند روز قبل نیز سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد ما در همان حوزه ای که آنها خرابکاری کردند پیشرفت کرده ایم. چنانکه بعد از خرابکاری در تسای کرج ظرفیت تولید ما در تسا دو برابر شد . علاوه بر اینکه با انتقال سایت به زیر کوه احتمال ضربه پذیری اش را کمتر کردیم.
💢 این اقدام مهم و راهبردی جمهوری اسلامی ایران در میانه مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه را باید گامی تعیین کننده در مسیر افزایش ضریب حفاظتی و امنیتی تاسیسات هسته ای و صنایع مرتبط با آن قلمداد کرد.
🔴 کاهش ۲۸ هزار دستگاهی تولید خودرو در سال ۱۴۰۰/ عملکرد سایپا و ایرانخودرو بدتر از دیگر خودروسازان + جدول
💬 #نود_اقتصادی
🔹 بررسی آمارهای تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ نشان میدهد طی سال گذشته ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۸ هزار و ۵۱۹ دستگاه کاهش تولید رخ داده است.
🔸 در شرکت ایرانخودرو درمجموع ۴۷۱ هزار و ۳۹۷ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش ۳۳ هزار و ۷۴۱ دستگاهی داشته است.
✅ در گروه سایپا نیز درمجموع ۳۹۷ هزار و ۴۴۹ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ تولید گروه نزدیک به ۲۳ هزار دستگاه کم شده است.
🔹 این آمار نشان میدهد درحالی تولید خودرو در کشور ۲۸/۵ هزار دستگاه کم شده اما این تعداد برای سایپا و ایرانخودرو درمجموع نزدیک به ۵۷ هزار دستگاه بوده است. به عبارتی، کاهش تولید سایپا و ایرانخودرو را دیگر خودروسازان جبران کردهاند.
💢 قابل ذکر است براساس هدفگذاری دولت حسن روحانی و تاکید وزیر صمت دولت سیزدهم بر افزایش تولید، قرار بود سال ۱۴۰۰ تولید خودرو در کشور به یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه برسد که حالا تولید واقعی خودروسازان ۲۸۷ هزار دستگاه کمتر از هدفگذاری است
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آمریکا از دولت نژادپرست هند حمایت ویژه میکند چون هند همپیمان نزدیک آمریکا و اسرائیل است.
👤 #چامسکی
✅ بخش قابل توجهی از کشورها میگویند حمله روسیه به اوکراین وحشتناک است اما ما نمیخواهیم در ریاکاری آمریکا شریک باشیم.
34.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مستند «عبور از زمستان»
✅مستند «عبور از زمستان»، روایتی از تلاش کارکنان وزارت نفت است برای تکرار نشدن تجربه تلخ زمستان ١٣٩٩ و عبور از زمستان ١۴٠٠ بدون قطعی گاز و برق.
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اوضاع کالای پرمصرف ماه رمضان در بازارها
✅ مسئولین وزارت جهاد از تامین و توزیع شکر به میزان کافی و نرخ مصوب در بازار خبر می دهند.
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سحرگاهان؛ ساعت بسیار ارزشمند خلوت با خداوند و ارزش فوقالعاده دو رکعت نافله صبح
👤 #شهید_مطهری
✅ عنایت خاصی قرآن کریم به این وقت دارد.
16.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نظارت مجلس برای مدیریت قیمت در بازار دارو
✅ خبر حذف ارز ترجیحی دارو و افزایش قیمت درمان این روزها چالش مهمی است که پروندهاش به بهارستان رسیده است. مجلس در تلاش است با پیگیری و نظارتهای مستمر خود، در کنار دولت چالش بازار دارو و درمان را مدیریت کند.
15.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تولد دوباره یک انرژی
✅ توقف ده ساله یک صنعت به اذعان کارشناسان درست شبیه یک عقبگرد صد ساله است.
💢 صنعتی که میتوانست راه حل بسیاری از بحران و مسائل کشور باشد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نیروهای اشغالگر اسرائیل به شکل وحشیانه ای یک پدر فلسطینی را در مقابل فرزندان وحشت زده دستگیر می کنند!
🔺آنها فریاد می زنند "پدر! بابا!، کسی نیست که به آنها کمک کند. این اتفاق در همان نزدیکی رخ داد که نیروهای اسرائیلی و شهرک نشینان دوباره به مسجد الاقصی یورش بردند!