هدایت شده از mesaghمیثاق
4_5983059137485866634.mp3
3.13M
🌸 #میلاد_امام_جواد علیه السلام
♨️اگر مشکل دارید به امام جواد علیه السلام توسل کنید
👌 سخنرانی بسیار شنیدنی استاد عالی
#ماه_رجب
#امام_جواد
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای رییسی وعده ما دو سال بعد و در انتخابات ریاست جمهوری..!
حتما دوباره رای می خواهید دیگر!؟
آن روز هم ما همین جوابهای فرهنگی را به جنابعالی عودت خواهیم داد و به کسی رای خواهیم داد که غیورانه حکم خدا را اجرا کند نه با وادادگی از زیر بار اجرای احکام خداوند در مملکت اسلامی شانه خالی کند!
هر کس در این مملکت بیخیال #حجاب و شریعت شود، یقین بداند که ما هم بیخیال او خواهیم شد
قطعاً خداوند هم بی خیال او خواهد شد!
#به_اسلام_برگردیم
#دوران_بزن_دررو_گذشته!
هدایت شده از mesaghمیثاق
34.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ۲۰ دقیقه تحلیل سینمای ایران را ببینید تا کاملا در جریان حقیقت سینمای ایران قرار بگیرید!
۵۰ نفر سینماگر آلوده و وابسته به سرویسهای امنیتی خارجی که سینمای ۸هزار نفره کشور را به گروگان گرفته اند و...
💬 سرنخی به طول 70 سال
((جریان شناسی سینمای تابوشکن))
✅ مربوط به سخنرانی استاد #حسن_عباسی با موضوع "عنکبوت کن"
🗓 در تاریخ ۱۱خرداد ۱۴۰۱
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دو صهیونیست زیر گرفته شدند
▫️ به گزارش منابع عبری، دو صهیونیست در ایست بازرسی "زعتره" واقع در جنوب نابلس با خودرو زیر گرفته شدند.
▫️ مجری این عملیات ضد صهیونیستی از محل متواری شده است.
▫️ وبگاه "والا" خبر داد که دو اسرائیلی که در عملیات زیرگیری مجروح شدهاند از سربازان ارتش هستند.
🔻 از سوی دیگر «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش در واکنش به عملیات ضد صهیونیستی در ایست بازرسی "زعتره" گفت:
▫️ زیرگیری امشب در راستای عملیات مقاومت در پاسخ به جنایات رژیم اشغالگر و آخرین مورد آنها اقدامات سرکوبگرانه علیه اسرا اجرا شد.
▫️به اسرایمان تأکید میکنیم که مقاومت در نبرد اسرا علیه صهیونیستها در کنار آنهاست و بر عهد خود برای آزادی آنان استوار است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
✅ مبارزات انقلابی محمدباقر قالیباف در ۹ ماهگی؟!
قالیباف در دیدار با رئیس مجلس الجزایر: «من در دوران انقلاب الجزایر به عنوان یک جوان انقلابی در ایران مشغول مبارزه با استبداد بودم و انقلاب الجزایر را از طریق اخبار دنبال میکردم.»!
🔻پ.ن: انقلاب الجزایر در ۱۹۵۴ آغاز و در جولای ۱۹۶۲ پیروز شد. قالیباف متولد آگوست ۱۹۶۱ و در سال پیروزی انقلاب الجزایر ۹ ماهه بوده است!
هدایت شده از mesaghمیثاق
مصوبه مجلس درباره خروج زنان از کشور
🔹همهی زنان برای خروج از کشور باید از «سرپرست» خود کسب اجازه کنند
🔹پیش از این خروج دختران مجرد بالای ۱۸ سال نیاز به اذن کسی نداشت
🔹براساس مصوبه کمیسیون قضایی از این پس خروج بانوان از کشور باید با اذن سرپرست باشد، مگر در موارد خاص که با حکم دادگاه انجام میشود.
🔹تا پیش از این مصوبه صرفا برای خروج زنان متاهل از کشور، اذن شوهر لازم بود و دختران مجرد بالای ۱۸ سال و زنان مطلقه و... نیازی به کسب اجازه از شخص دیگری نداشتند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اظهارات صریح و بی پرده امام جمعه میانه در مجمع مطالبهگران این شهرستان؛
🔺از رشوه ایرانخودرو به نمایندگان مجلس تا لزوم اصلاح قوانین به نفع مردم و کارگران
حجت الاسلام عبدالله محمدی، امام جمعه میانه:
▫️قوانین ما نتوانستند درد مردم ما را درمان کنند، قوانینی که سال 45 نوشته شده اند و امروز جوابگو نیستند.
🔹طرف اشتباهی پولی به حساب دولت زده و شش ماه طول کشیده تا پولش را پس بگیرد، اینقدر سیستم فشل است.
🔸هر کجا می خواهند شکایت کنند، من می گویم که برخی نمایندگان رشوه گرفتند تا هوای ایران خودرو را داشته باشند؛ راست می گویید تصویب کنید هر ایرانی می تواند یک خودرو بدون تعرفه های گمرکی وارد کند در آنصورت خواهید دید که شبانه قیمت خودرو نصف خواهد شد و ایران خودرو هم ماشین هایی تولید خواهد کرد که رولز-رویس ایتالیا هم توان تولیدش را ندارد!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام جمعه ملکشهر اصفهان به خط زد
دعوت چهره به چهره و شبانه از کارتنخوابها برای اسکان در مصلی نماز جمعه👏👏👏
هدایت شده از mesaghمیثاق
آسیِّد رُؤحالله با هیبَتْ حیدَری آمَد ...
پس از ۱۵ سال دوری...
در ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۵۷
رُؤحالله آمد ...
انقلاب اسلامی ایران
حسابت جداست
پای تو تا آخر ایستادهایم
از سال ۱۳۵۷ تا بینهایت ...
و چهخون دلهاییکه لعل شد
تا برسیم به چهل و چهار سالگی...
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️مهربانی و عطوفت
🔹از دیدگاه اسلام، #مهربانی و محبت، مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است. #دین_مقدس_اسلام، همواره پیروان خود را به مهربانی و مهرورزی به یکدیگر سفارش می کند. [۱] در #قرآن_کریم، #مهرورزان، جزو اصحاب میمنه یعنی سعادتمندان و کسانی معرفی شده اند که وجودشان سرشار از یمن و برکت است. «ثُمَّ كانَ مِنَ الَّذينَ أمَنوُا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أوُلئِك أَصْحابُ الْمَيمَنَةِ؛ [بلد، ۱۷ و ۱۸] سپس از كسانى باشد كه ايمان آورده و يكديگر را به صبر و استقامت و مهربانى و عطوفت توصيه مى كنند. اينان اصحاب يمين هستند». امام صادق (ع) توصیه می کنند: «به یکدیگر متصل شوید و #پیوند_محبت را محکم کنید و به هم نیکی نمایید و نسبت به هم مهربان باشید!». [۲]
🔹 #مهربانی یکی از ویژگی های شاخص #امام_مجتبی (ع) بود؛ بطوری که در سیره های مختلف حضرت، میتوان نشانی از محبت و لطافت را مشاهده کرد. دریای محبت ایشان به قدری گسترده و جوشان بود که غریبه و آشنا را در برمی گرفت و حتی کسانی که یک بار با ایشان برخورد داشتند، از لطف و محبت امام بهره مند می شدند. برای مثال، نقل شده است که ایشان در مکانی نشسته بودند، هنگامی که خواستند از آنجا برخیزند، مرد فقیری سر رسید. امام حسن مجتبی (ع) در کمال بزرگواری به آن تازه وارد خوش آمد گفتند و به او لطف کرده، فرمودند: «شما هنگامی در مجلس نشستید، که ما می خواستیم برخیزیم؛ آیا اجازه می دهید مجلس را ترک کنم؟ آن مرد هم اجازه داد». [۳] آنچه امام مجتبی (ع) در این سیره به جا آوردند، مراعات حق همنشین است که از آداب اجتماعی به شمار می رود و یکی از آثار مهم و قطعی آن، ایجاد محبت و الفت میان افراد است که اسلام به آن تشویق می کند.
🔹همچنین امام رضا (ع) میفرمایند: «موقعی که شهادت امام حسن (ع) نزدیک شد، ایشان گریستند. به آن بزرگوار گفته شد: «آیا گریه میکنید، در صورتی که چنین مقام و منزلتی نزد پیغمبر خدا (ص) دارید و آن بزرگوار درباره شما فرموده، آنچه را که باید بفرماید. شما بیست حج با پای پیاده به جای آورده اید و سه مرتبه مال خود، حتی نعلینتان را با خدا تقسیم نموده اید!؟»؛ حضرت فرمود: «من برای دو موضوع گریه می کنم: یکی وحشت هنگام حساب و دیگری فراق دوستان». [۴]
🔹آری! محبت دوستان به قدری در دل حضرت جای داشت که در هنگام مرگ، غم فراق ایشان اشک بر چهره مبارک ایشان جاری ساخت. لطف سرشار آن امام رئوف، همچون باران، همه حتی حیوانات را در بر میگرفت. روزی امام حسن (ع) نشسته بودند و طعامی تناول می نمودند؛ سگی در نزدیکی ایشان ایستاده بود و حضرت هر لقمه ای که تناول می فرمودند، لقمه ای پیش سگ می افکندند. مردی گفت: «ای پسر پیامبر (ص) آیا می خواهید این سگ را از شما دور کنم؟» حضرت فرمود: «آن را رها کن! زیرا از خدا شرم دارم در حالی غذا بخورم که جانداری به من نگاه کند و من آن را طعام ندهم و برانم». [۵]
پینوشتها ؛
[۱] مقدس نيا، آداب معاشرت، ص ۱۶۵
[۲] وسائل الشيعه، ج ۱۲، ص ۲۱۶
[۳] الطبقات الكبرى، خامسة ۱، ص ۲۸۱
[۴] مكارم الأخلاق (طبرسی)، ص ۳۱۶
[۵] مستدرك الوسائل، ج ۷، ص ۱۹۲
برگرفته از مجموعه مقالات همایش سبط النبی امام حسن مجتبی (ع)، ج۲، ص۷۱
منبع؛ حوزه نت
#مهر #مهربانی #عطوفت #محبت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️رابطه بين مقدرات الهى و كوشش هاى انسان
🔹شكى نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است، به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان میكند، مانند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ؛ [نجم، ۳۹] و اینکه برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست»؛ و «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ؛ [مدثر، ۳۸] هر کسی در گرو دست آورده های خویش است».
🔹ولى در بيرون دايره تلاش و كوشش ما، و آنجا كه از حريم قدرت ما خارج است، دست تقدير، تنها حكمران است؛ و آنچه به مقتضاى قانون عليت - كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود - مقدر شده است، انجام پذير خواهد بود؛ منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم، حكمت، لطف و رحمت او مؤمن هستند، همه اين مقدرات را مطابق نظام احسن و مصلحت بندگان میدانند، و هر كس بر طبق شايستگى هايى كه اكتساب كرده است، مقدراتى مناسب آن دارد، يعنى: يك جمعيت منافق و ترسو و تنبل و پراكنده، محكوم به فنا هستند، و اين سرنوشت براى آنها حتمى است؛ اما يك جمعيت با ايمان و آگاه، متعهد و مصمم، جز پيروزى، سرنوشتى ندارند. [۱]
پی نوشت؛
[۱] تفسير نمونه، ج ۷، ص ۵۲۱
منبع: وبسایت انوار طاها
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه (بخش دوم)
🔸بدون شک اولین و مؤثرترین جایی که هویت دینی و اجتماعی انسان در آن شکل می گیرد #محیط_خانوادگی است، از این رو اگر #والدین گرامی در #تربیت_دینی_فرزند خود کوتاهی نمایند، و هیچ گونه دغدغه و یا برنامه ای برای هدایت و سالم سازی رفتار کودکان و #فرزندان خود نداشته باشند، فرزندان آنان عملکرد منفی و در مواردی خلاف عرف و اخلاق را از خود بروز خواهند داد.
💠نقش و جایگاه خانواده در شیوع بی حجابی در جامعه
2⃣فقدان معرفت و جهل والدین
🔹گاهی اوقات #والدین گرامی مسأله ای به نام #حجاب را می پسندند، اتفاقاً رعایت آن از جمله ضروریات زندگی خود می دانند، ولی راهکار مناسب تربیتی و آموزشی برای فرزندان خود ندارند، به طوری که با سوء رفتار و عملکرد خود موجب می شوند در محیطی مذهبی، فرزندانی بی حجاب تربیت کنند؛ علت و ریشه این مسأله چیزی جز فقدان معرفت و آگاهی و دانش نیست، موضوع مهمی که اهمیت و ضرورت آن در هر حرکت دینی و آموزشی این چنین مورد تذکر قرار گرفته است. در منابع روایی نقل شده است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) خطاب به جناب کمیل فرمودند: «یا کُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَکَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ الْخَبَرَ؛ [۱] ای کمیل، هیچ حرکتی نیست، جز آنکه تو در آن نیازمند معرفت هستی». #تربیت_فرزند هم یکی از این موارد است که نیاز به #آگاهی، آشنایی و توجه دارد.
🔹در واقع #والدین می بایست با #دانش_کافی برنامه ده سالهی متقنی از ابتدای تولد کودک برای #تربیت_دینی، بخصوص در مقوله #حجاب و عفاف داشته باشند، تا اینکه کودک زمانی که به سن بلوغ و رشد فکری و عقلی رسید در مواجهه با چالشی به نام چهارشنبه های سفید، مقهور و مغلوب انسان های خود فروخته ای همچون «مسیح علی نژاد» نشوند، البته این آموزش و تربیت باید با کمال متانت، صبر و بردباری و خوش اخلاقی همراه باشد، چرا که هرگونه تندی و شدت و خشکی در امر تربیت چه بسا عکس العمل منفی بر فرزندان بر جای بگذارد؛ کما اینکه باری تعالی در قرآن کریم می فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ؛ [آل عمران، ۱۵۹] [ای پیامبر!] پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده می شدند». #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تحف العقول، النص، ص۱۷۱
نویسنده؛ علی بیرانوند
منبع؛ راسخون
#حجاب #عفاف #خانواده #والدین #فرزند #تربیت #تربيت_دینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش اول)
🔸 #آرزوهای_دراز همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است.
🔹 #آرزو یعنی اشتها، قوت جذب ملایم. [۱] انسان با آرزو همزاد است و با آرزو زندگی می کند. شب هنگام به امید و آرزوی روزی سرشار از سعادت و موفقیت به بستر می رود و صبح به امید طلوع دوباره خورشید و روزی توأم با سعادت از خواب بر می خیزد. انسان نمی تواند از امید و آرزو و خواسته جدا باشد. آنچه ناپسند است و در آیات و روایات گوناگون ما را از آن نهی کرده اند، داشتن #آرزوی_طولانی است؛ یعنی آرزوهایی که متناسب با میزان توانایی و استعداد و در محدوده قدرت ما و حتی عمر کوتاه ما نمی باشد. چیزی که نکوهش شده #طول_امل یعنی آرزوهای غیر معقول و غیر منطقی و دور از دسترس است که معمولا جز غم و غصه و حسرت و غلطیدن به ورطه گمراهی و دور شدن از حدود شرع و چارچوب دین ثمری ندارد.
💠اقسام آرزو
🔹علمای اخلاق آرزو را بر دو قسم تقسیم می کنند: ۱) #آرزوهای_صادق، مثبت و سازنده که همچون آب حیات، وجود آدمی را سیراب و پرثمر ساخته و نشاط و معنویت انسان را بیشتر می کنند. ۲) #آرزوهای_کاذب و دور و دراز، و به تعبیر دیگر #طول_امل که از مهم ترین رذایل اخلاقی بوده و انسان را از خدا دور ساخته و به انواع گناهان آلوده می کنند. این آرزوها همچون سراب در بیابان زندگی ظاهر می شوند و هر لحظه انسان را تشنه تر می سازند تا از شدت تشنگی هلاک سازند. البته اصل آرزو و امید نه تنها مذموم و نکوهیده نیست، بلکه نقش بسیار مهمی در حرکت چرخ های زندگی و پیشرفت در جنبه های مادی و معنوی بشر دارد. همان گونه که در حدیث معروف نبوی آمده است: «الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَرا؛ [۲] #امید و #آرزو، برای امت من رحمت است، و اگر امید و آروز نبود هیچ مادری فرزندش را شیر نمی داد و هیچ باغبانی نهالی نمی کاشت». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] دهخدا علی اکبر؛ فرهنگ دهخدا، ج ۱، ص ۷۱
[۲] بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج ۷، ص ۱۷۳
منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوه
#آرزو
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️یاد مرگ چه فوایدى دارد؟
💠امیرالمومنین امام علی (ع) فواید یاد مرگ را در امور زیر میدانند:
🔹 #یاد_مرگ سبب بازداشتن انسان از بیهودگى و بازی هاى دنیوى می شود: «به خدا سوگند، یاد مرگ مرا از هزل و بیهودگى منع میکند». [نهج البلاغه، خطبه۸۴، ص۶۶]
🔹یاد مرگ مرگ مانع انجام دادن کارهاى زشت و ناروا است: «هان! [مرگ] برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آنگاه که به کارهاى زشت شتاب میآرید». [همان، خطبه۹۹، ص۹۲]
🔹یاد مرگ موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک می شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت». [همان، کلمات قصار۳۱، ص۳۶۴]
🔹تذکر مرگ سبب بی رغبتى و کم خشنودى در دنیا می شود: «آنکه مرگ را بسیار یاد کند، از دنیا به اندک خشنود شود». [همان، کلمات قصار۳۴۹، ص۴۲۳]
🔹اندیشه مرگ و تفکّر در مردگان پیشین، باعث #عبرت_آموزى است: «پنداشتند که جاى مردگان تهى است؛ حال آنکه سخت مایه عبرت اند... [مردگانشان] مایه پند باشند، بهتر است تا وسیله فخر و بزرگوارى». [همان، خطبه۲۲۱، ص۲۵۲]
منبع: پرسمان
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش سوم)
🔸 #گناه موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. #گناه همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو میرود.
💠سومین اثر گناه؛ خشک شدن چشم
🔹سومین اثر گناه خشک شدن چشم است؛ بدین معنا #انسان_گناهکار دیگر اشک و سوز و آه ندارد، و کسی که چنین باشد دیگر، نمی تواند نرم دل باشد؛ چنانچه در روایتی امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: «مَا جَفَّت الدُمُوعُ إِلاَّ لِقَسوَةِ القُلوبِ وَ مَا قَسَت القُلُوبُ إِلَّا لِکَثرَةِ الذُّنُوب؛ [۱] اشک چشم ها نمیخشکد، مگر به خاطر #قساوت_دلها و دل ها سخت نمى شود، مگر به خاطر #گناهان زیاد». پس علت اصلی نداشتن اشک، در نهایت، زیادی گناهان است.
💠چهارمین اثر؛ محروم شدن از روزی
🔹یکی دیگر از آثار زیانبار گناه، محروم شدن از روزی است؛ چنانچه روایتی از امام صادق علیه السلام است که مى فرماید: «إنّ الذّنب یحرم العبد الرّزق؛ [۲] همانا #گناه، بنده را از روزى محروم مى سازد». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۴۵
[۲] الکافی، ج ۲، ص ۲۷۱
منبع: وبسایت راسخون
#گناه #معصیت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️میراث علمی امام جواد علیهالسلام
🔹به طور معمول، پس از شهادت هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام، تا مدتی به دلیل مشکلاتی که پیش می آمد، ارتباط شیعیان با امام بعدی بسیار محدود می شد. حتی وکلای امام پیشین هم که در بلاد اسلامی حضور داشتند، برقراری ارتباطشان با امام، با دشواری هایی مواجه می گشت. در آغازِ امامتِ #امام_جواد علیه السّلام کمی سنّ آن حضرت نیز مشکلی بر مشکلات دیگر افزوده بود، و تا زمانی که شک و تردید شیعیان بر طرف شود، مدّتی به طول انجامید. در نصّ دیگری آمده که امام تا ده سالگی امامت خویش را مخفی می داشت. [۱]
🔹این خود دلیل دیگری بر پیچیدگی برقراری ارتباط میان او و شیعیانش بود. از سوی دیگر حکّام نیز سختگیری هایی در این زمینه اعمال می کردند که برقراری ارتباط را به میزان بسیار زیادی مشکل تر می کرد؛ در نتیجه شیعیان نمی توانستند آزادانه با امامشان آمد و شد داشته باشند. ساده ترین و کم مشکل ترین راه ارتباط، نگاشتن نامه به امام و دریافت جواب آن بود؛ لذا از #امام_جواد علیه السّلام به بعد و حتی پیش از آن، از زمان امام رضا علیه السّلام شیعیان از طریق نامه نگاری با امام خود ارتباط داشتند.
🔹وانگهی #امام_جواد علیه السّلام هنوز ۲۵ سال از عمرشان نگذشته بود که به شهادت رسیدند. کوتاه بودن عمر آن حضرت، سبب شد تا زمینه بسط روابط با شیعیانش کمتر به وجود آید. در عین حال، علاوه بر مطالبی که درباره اصحاب و یا کتب آنها از #امام_جواد علیه السّلام روایت شده، بیش از دویست و بیست حدیث پیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت در دسترس ما قرار دارد. طبیعی است که در شرایط سیاسی آن روز، نامه های زیادی از دست رفته باشد. نیز گفتنی است که تعداد یکصد و بیست نفر، احادیث صادره از آن حضرت را روایت کرده اند. [۲] شیخ «طوسی» یکصد و سیزده تن از راویان حدیث امام جواد علیه السّلام را برشمرده است.
🔹از این مقدار حدیث که از آن امام همام نقل شده، می توان به #عظمت_علمی و احاطه ایشان بر مسائل فقهی، تفسیری و عقیدتی و نیز دعا و مناجات پی برد، چنان که در لابلای کلمات قصار، زیبایی که از آن حضرت بر جای مانده، #کمالات_اخلاقی وی به خوبی نمودار است. بخشی از کلمات قصار امام جواد علیهالسلام را «ابن صباغ مالکی» در «الفصول المهمه» آورده است؛ چنانکه در «تحف العقول» و مصادر دیگر نیز از این دست کلمات فراوان یافت می شود. از سویی بخش عمده روایات فقهی امام جواد عليه السلام را باید در نامه هایی که در پاسخ اصحاب به بلاد مختلف اسلامی فرستاده اند، جستجو کرد.
پی نوشت:
[۱] اثبات الوصية، مسعودى، انصاريان، على بن حسين، منشورات رضی، ص ۲۱۵
[۲] این بر اساس شمارش آقای عطاردی، در مسند الامام الجواد (علیه السّلام) است.
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، چ ششم، ص ۴۸۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_جواد
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️راهحل مشکل معیشت مردم و رفاه خانوار
🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال #رشد باشیم. اوّلین علّت این است که ما به طور محسوس مشکل #معیشت_مردمی و رفاه خانوار را داریم در کشور که این بدون #رشد_اقتصادی علاجپذیر نیست. ما اگر بخواهیم فقر را برطرف بکنیم، اگر بخواهیم رفاه خانوار را در کشور رشد بدهیم، این احتیاج دارد به رشد اقتصادی در کشور؛ بدون این، امکان ندارد. خود این، یک دلیل کافی است؛ مسئولیّت دولت است، مسئولیّت افراد توانا است ـ چه توانایی فکری، چه توانایی مالی، چه توانایی مدیریّتی ـ همه مسئولیّت دارند که این کار را انجام بدهند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️نقش تکرار در تربیت و آموزش
🔹شما میدانید که #قرآنْ کتاب معجزه است؛ در عین حال در قرآن راجع به مسائلْ تکرار زیاد است. البته در هر تکراری مسائلی طرح شده است؛ اما برای اینکه برای رشد مردم #قرآن آمده است و برای انسانسازی، مسائلی که برای ساختمان انسان است نمیشود یک دفعه بگویند و از آن رد بشوند. باید هِی بخوانند؛ توی گوشش مکرر کنند، تلقین است. تلقین با یک دفعه درست نمیشود. باید اگر بخواهید یک بچهای را شما تربیت بکنید، باید یک مساله را چندین دفعه با چند زبان، با چند وضع، به او بخوانید. مطلب یکی باشد، لکن طرز بیان اینها به طوری که در قلب او نقش ببندد.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۶/۲۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸مَن قضى لأخيهِ المُؤمِنِ حاجَةً كانَ كَمَن عَبَدَاللهَ دَهرَهُ؛
🔹كسى كه حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، مانند كسى است كه عمر خود را به عبادت گذرانده باشد.
📕امالى (طوسى) ص ۴۸۱
#پيامبر_اکرم
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام:
🔸لا يَنبغی لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللّه ِأن يَتَعاظَمَ، فإنّ رِفعَةَ الذينَ يَعلَمونَ عَظَمَةَ اللهِ أن يَتَواضَعُوا، و (عِزَّ) الذينَ يَعرِفُونَ ما جَلالُ اللهِ أن يَتَذَلَّلُوا (لَهُ).
🔹سزاوار نيست كسى كه بزرگى خدا را مى شناسد، خود بزرگ بين باشد؛ زيرا بزرگى كسانى كه عظمت خدا را میدانند، در اين است كه افتادگى كنند، و عزّت كسانى كه جلال و شكوه خدا را میشناسند، در اين است كه [در برابر او] خوارى نمايند.
📕بحار الأنوار، ۷۸/۱۰۴/۳
#امام_حسن_مجتبی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️آیت الله العظمی بهجت(ره):
🔹هر جای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت امام جواد علیهالسلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل میکرد و جواب صحیح میداد، به او جایزه میدادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند.
📕در محضر بهجت، ج٢، ص٣٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️حکومتهای باطل همه کارهایشان دروغ است!
🔹حکومتهای باطل همه کارهایشان دروغ و فقط برای این است که در حکومتهای اسلامی راه پیدا کنند. مثلاً [شاید کسی بپندارد که] الان بیش از معدن و مانند آن چیزی نمیخواهند، لکن فهمیدهایم که همه چیز را میخواهند؛ حتی نمیخواهند مملکتی را که با اینها دوست است، دین داشته باشد؛
🔹خودشان هم که دینی ندارند، خودشان از دین نصاری (مسیحیت) اسمش را دارند؛ اسم تناصر دارند. اگر اینها متنصّر (مسیحی) بودند که در زمین جنگی به پا نمیشد، ولی آنها دوست دارند که در [جنگها] به یک طرف یا هر دو طرف اسلحه بفروشند؛ میگویند: «دشمنت را از بین ببر»، حالا اسلحه، فروش برود و در انبارها نماند، زنگ نزند! آخر اسراف و تبذیر میشود!
📕گوهرهای حکیمانه ص۶٠-۶١
منبع: وبسایت مرکزتنظیم و نشر آثار آیتالله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت