eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.3هزار دنبال‌کننده
204.1هزار عکس
190.2هزار ویدیو
2.1هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
🕌🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕌 از القاب معروف حضرت سلطان سریر ارتضا، علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء، است. هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا: ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺭﺍ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﻭ ﻣﺎﻩ ﺭﺍ ﺗﺎﺑﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ[۱]/ضیاء نور ذاتی است لذا نور شمس را ضیاء خواند و چون قمر روشنایی اش را از خورشید می‌گیرد پرتو او را نور نامید، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام درباره نور نیّر اعظم محمّدی صلی الله علیه و آله فرمود: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ مِنْ نُورِ مُحَمَّدٍ عِشْرِينَ بَحْراً مِنْ نُورٍ فِي كُلِّ بَحْرٍ عُلُومٌ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا اللَّهُ تَعَالَى/بدان شموس الهی انبیاء و اولیاء مقید هستند چرا که نورشان را همچون ماه از مشکات شمس الشموس(امام علیه السلام) می‌گیرند! امام مبدأ انوار ازلی و مطلع شمس الشّموس است و هر آنکه از فرزندان آدم به این مطلع شمس برسد همه‌ی حجابهایش می‌سوزد و پرده ظلمانی غیبت از جلوی دیدگانش، دریده و تمام ابواب علم و معرفت و حکمت بر قلبش گشوده می شود و خود نیز شمس هدایت می‌شود!/حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَىٰ قَوْمٍ:ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﻃﻠﻮﻉ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻗﻮﻣﻰ ﻃﻠﻮﻉ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ[۲] اشاره شد یکی از القاب منور حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام است، امام به سبب جعل مقام خلیفه الله مطلق از سوی خداوند تبارک و تعالی، مظهریت اسم اعظم الله است! اسمی که جامع جمیع اسماء الحسنی الهی است! اسمی است که جامع جمیع اسماء جمالیه و جلالیه میباشد! از این حیث اهل معرفت اسم اعظم الله را کعبه ی اسماء الله نامیده اند! از آنجائیکه هر اسمی از اسماءالله جزئیه و کلیّه الهی، حامل فیض وجود است لذا هر اسمی از این اسماء، شمس وجود است! که به مظاهر خود نور و حیات و وجود و گرمای محبّت می‌دهد! چرا که منشاء تمام اسماء الله چه جمالیه و جه جلالیه و چه قهریه، همه رحمانی است! لذا به الله که مستجمع جمیع صفات و اسماء الهی اند شمس الشموس تعبیر شده است. نکته ناب: به اعتبار اینکه قلوب ائمه اطهار علیهم السلام، عرش اسماء الله یعنی حامل جمیع اسماء الله(جزئیه و کلیّه) میباشند پس همه این ذوات مقدّس، شمس الشموس اند ولیکن این ولایت شمسیّه‌ی مطلقه از آنِ حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام است، یعنی این امام رضا علیه السلام است که ملقّب و مخصوص به شمس الشموس شده است! آیا ندیده ای و نشنیده ای درباره غلبه ی سلطنت علمی و معنوی و نوری برای اولیاء الله و عارفان بالّله و اهل سیر و سلوک و صیرورت، از سوی حضرت در مشهدالرضا که به تجربه ثابت شده است! تکرار میکنیم از حیث اهمیّت موضوع؛ به اعتبار اینکه هر اسمی از اسماء الله، شمس حیات و نور و فیض و نیرو و قدرت و علم است و امام علیه السلام که حامل جامع و جمیع اسماء الله میباشد لذا همه ی امامان علیهم السلام شمس الشموس هستند(کلهم نور واحد)! ولیکن نمود و ظهور شمس الشموس(از حیث فاعلیت) در وجود امام هشتم شدیدتر و بیشتر و فراگیر تر است!... یکی از آن اسماء، اسم العلیم است، اسم العلیم، شمس مطلق فروزان علم است و تحت جُبِّه ی اسم الولی(ولایت عظمی رضوی)، ظهور و نمودش، شدیدتر و وسیع تر و فراگیرتر است، بنا به مقتضیات زمانی و مکانی دوران امامت آن خورشید هشتم ولایت عظمی! به همین دلیل آن جناب را عالم آل محمد صلی الله علیه و آله نامیده اند! پس مراد شمس الشموس برای امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام به معنی اخصّ، اشاره به تجلّی و تنزّل و ظهور اسم العلیم دارد، به سبب آن انوار مجرّده‌ جبروتی و انوار عالم عقول و صورتهای علمی و ذوات نوری و معنوی که همگی هویتشان تحت لواء ولایت عظمی رضوی(شمس الشموس) قوام و نمود و حیات دارند. علّامه ذوالفنون، عالم به سرُّ خفیّات توحیدی و علوی، نوادر دهر که اغلب علوم حقیقی ایشان جوششی است مستقیم از تجلّی اسم العلیم از ناحیه سلطنت شمس الشموس امام هشتم دریافت نمودند، خودِ علامه حسن زاده آملی رحمه الله علیه نقل میکنند: وقتی ایشان از امام رضا علم طلب کردند، آن حضرت آب دهان مبارک خود را بر سر زبان مبارک خود جمع کردند و فرمودند که بنوش؛ بعد از اینکه این اتفاق رخ داد، علامه به درجه بالای معرفتی رسید؛ به نقل خود علامه وقتی از خواب بیدار شدم، گویا از عرش به فرش تنزل پیدا کردم و این نوعی طی الارض از عرش به فرش بود و ای کاش از خواب بیدار نمی شدم. پی نوشت: [۱] -  یونس - ایه ۵ [۲] -کهف - آیه ۹۰  -------------------------------❀○❀------------------------ 🔸️🔸️ -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
🕌🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕌 در اکثریت روایاتی که درخصوص ثواب عظیم زیارت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام وارد شده، مبنا بر اساس ثواب حج، محاسبه و تعیین شده است! مثلا در برخی از احادیـث ثـواب زیـارت مرقد مطھر ایشان، حتی برتر از حج واجب[۱] و بلکـه معـادل ھزار حج[۲]و در روایتی دیگر ھفتادھزارحـج مقبـول[۳]شـمرده شـده است! یعنی شاخص ثواب زیارت امام‌ رضا علیه السلام بر اساس حجّ میباشد! این در حالی است که خیلی از عبادتهای مهم و واجب هست(نماز و زکات و جهاد و روزه ) ولیکن هیچ یک بعنوان شاخص ثواب زیارت امام علیه السلام در روایات تصریح نشده است، فهم چراییِ حجّ بعنوان شاخص ثواب زیارت امام هشتم علیه السلام، اسراری نهفته است! عبد اللَّه بن سنان گفت: خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم عرض کردم: آقا فدایت شوم معنى این آیه چیست: ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ[۴] فرمود منظور مناسک حج و تقصیر و...است(سربتراشند، چیدن ناخن و شبیه آن) و به نذر و عهدی که در حج کردند وفا کنند و طواف کعبه را گرد عتیق بجای آورند! عرضکردم:فدایت شوم جناب ذریح محاربى(از صحابه) مرا حدیث نمود که شما در این آیه، اشاره فرمودید: منظور دیدار امام است و.... امام علیه السلام فرمود: ذریح راست گفته تو نیز راست میگوئى قرآن داراى ظاهر و باطنى است کیست که مانند ذریح قدرت تحمل تفسیر و باطن قرآن را داشته باشد، اصلا وجود امام به حج معنا و مفهوم می بخشد و اصلا شهر مکه به عنوان ام قرای اسلامی با وجود حجت خدا شرافت پیدا می کند.[۵] چنانکه خداوند متعال به مکّه ای سوگند یاد می کند که پیغمبر در آن باشد، مکّه ای که پیامبر در آن نباشد، جز سنگ و گِل نیست لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَد وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَد:سوگند به این شهر، و حال آنکه تو در این شهر جاى دارى‏[۶] و در روایتی دیگر آمده امام باقر عليه السلام :تَمامُ الحَجِّ لِقاءُ الإمامِ یعنی تماميت حجّ به ملاقات با امام است[۷] امام صادق علیه السلام فرمود: إذا حَجَّ أحَدُكُم فلْيَخْتِم حَجّهُ بِزيارَتِنا ؛ لأنَّ ذلكَ مِن تَمامِ الحَجِّ هرگاه يكى از شما حجّ گزارد، بايد حجّ خود را به ديدار از ما پايان دهد[۸] آری اگر خداوند به مکه سوگند یاد می کند به پاس احترام معصوم است، اگر کعبه و مسجدالحرام را به عظمت ستود و فرمود: وَ مَنْ یُرِدْ فیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍهر کس نسبت به کعبه و حرم اراده و قصد سوء کند ما او را به عذاب گرفتار می کند[۹] و اگر خدای متعال در قرآن می فرماید: مگر ندیدى پروردگارت با فیل بانان چه کرد؟ آیا نیرنگشان را بر باد نداد؟ و بر سر آنها، دسته دسته پرندگانى ابابیل فرستاد [که‏] بر آنان سنگهایى از گِل مى‏افکندند و آنان را مانند کاه جویده شده گردانید، اگر ابرهه با همه فیل هایش به وسیله طیر ابابیل ذلیل می شود و فرار می کند، این همان خشم خدا است[۱۰]اما افرادی چون ابن زبیر که حسین بن علی و علی بن الحسین علیهماالسلام را تنها گذاشت و به یاری شان نشتافت اگر به درون کعبه هم پناه ببرد، کعبه با همه قداستی که دارد دیگر حرمِ امن خدا نیست و با منجنیق حَجّاج بن یوسف ویران می شود. آری، حرمتِ کعبه به احترام امامتِ امام است! جان کعبه ولایت است! روح کعبه امامت است، اگر کسی امام را نشناخت او مصداق مرگ او به جاهلیّت شرک و کفر خواهد بود، بدیهی است چنین کسی حتّی به درون کعبه پناه ببرد مصون از عذاب و قهر خدا نیست! حقیقت کعبه، جان کعبه! حرمت و قداست کعبه، مقصود و مقصود حج، امام علیه السلام است! اگر دل به خطبه ابالفضل العباس علیه السلام داده باشیم، خطبه ای که در بام کعبه، هنگام وداع و حرکت کاروان بسوی کوفه و کربلا قرائت شد، متوجه میشویم اینکه: غایت حجّ، زیارت دلربای صورت ملکوتی امام علیه السلام است. برشی از خطبه:اگر حکمتهای خداوند بلند مرتبه نبود و اسرار بالا و امتحانات موجودات نبود، همانا بیت(کعبه) به سوی ایشان پرواز می‎کرد قبل از اینکه مردم حجر را لمس کنند، حجر دستان حسین علیه‎السلام را استلام میکرد[۱۱] پی نوشت: [۱] - عیـون اخبارالرضـا،ج۲،ص ۲۵۸ [۲] - ھمان- ۲۵۷ [۳] - ھمان- ۲۵۹ [۴] - حج - ایه ۲۹ [۵] - اصول کافی، ج۴، ص۵۴۹ [۶] - بلد - آیه ۱ و۲ [۷] - عیون اخبارالرضا،ج۲،ص۲۶۲ [۸] - همان - ص۲۶۲ [۹] - حج، آیه ۲۵ [۱۰] - فیل - آیه ۱ الی ۵ [۱۱] - مناقب سادة‎الکرام - سید عین العارفین هندی/خطیب کعبه نوشته علی اصغر یونسیان  -----------------------------❀○❀-------------------------- 🔸️ -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
37.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕋 📍سیر قرآنی در غایت و کمال حجّ لقاء امام📍 امام باقر علیه السلام می‌فرماید: تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام‏: تمام بودن حجّ بزیارت امام است‏[۱] حج مقدمه ایست برای درک محضر امام علیه السلام/تمامیّت حج، یعنی کمال حجّ و کمال حج به لقاء امام علیه السلام است، راز این ادعا را در خطبه ابوالفضائل، قمر آسمان ولایت عظمی بر بام کعبه باید جستجو کرد.... برشی از خطبه: ای ناسپاسان گناهکار آیا راه بیت را بر امام نیکوکاران می بندید؟ چه کسی سزاوارتر به این بیت است از دیگر موجودات؟ و چه کسی نزدیکترین به این خانه است؟ و اگر حکمت های خداوند بلند مرتبه نبود و اسرار بالا و امتحانات موجودات نبود، همانا بیت به سوی ایشان [ امام حسین علیه السلام] پرواز می کرد؛ قبل از اینکه مردم حجر را لمس کنند، حجر دستانش[امام حسین علیه السلام] را استلام می کند[۲] پی نوشت: [۱] - عیون‌اخبار الرضا‌، ج۲، ص۲۶۲ [۲] - خطیب کعبه، به نقل از مناقب سادة الکرام، ج۳، ص۲۷۰ -----------------------------❀○❀-------------------------- 🔸️🔸️ -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
43.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕌 پیوند گذشته و اکنون به آینده/بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه راه آینده سازیست/به اندازه ای که در آینده سازی نقش داریم، دیندار حقیقی هستیم/زمینه سازی ظهور یعنی سهیم بودن در پیوند ۱۲۴۰۰۰ پیامبر به انتهای تاریخ/ تمدّن سازی اسلامی بر اساس پلان بیانیه گام دوّم انقلاب منجر به ظهور خواهد شد/نقش و جایگاه مهدی باوران در نظام تمدّن سازی آخرالزمانی به میزان حضور میدانی آنانست / شیعه اکنون باید جایگاه خویش را از حضرت آدم صفی الله تا حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و از امیرالمومنین و حسنین و سایر ائمه اطهار علیهم السلام معلوم کند 📍📍 -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
 🕌🌸بسم الله النّور علی نور🌸🕌 تو لشکر امام زمان علیه السلام هستی؟! یک زمانی من و شما با امام زمان علیه السلام رو به رو می شوید! اون لحظه تو آرزو میکنی ای کاش، ای کاش، ای کاش وقتی امام زمان علیه السلام به من نگاه می کند بگوید این فرزند من چه بخش بزرگی از وجودش را در اختیار من قرار داده است! یک سوال امام زمان علیه السلام از ما بکند تو از مالت چقدرش را به من اختصاص دادی؟ یک جوری هزینه کردی که به طبیعت دنیات هیچ کس صدمه نخورده باشد؟ این هم شد عاشقی؟ از عاطفت چقدر هزینه کردی؟ چقدر گریه کردی برای امام زمان علیه السلام؟ در روز چقدر دلت تنگ شده؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و امام موسی کاظم علیه السلام می فرمایند : حاسِبوا أنْفُسَکُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا: پیش از آن که مورد حسابرسى قرار گیرید، خود به حساب نفستان برسید.نگذارید این سوالات عادی شوند برای ما. بروید داخل حرمی یا مسجدی جای بشین یک فکری بکن ببین: من الان چه کارم؟! کجای لشکر هستم؟! اصلا هستم یا نیستم تو لشکر امام زمان علیه السلام 🎞استاد محمّد شجاعی 📍📍 -----------------------------❀○❀--------------------------
هدایت شده از mesaghمیثاق
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✘ خیلی به من بد کرد، نمی‌تونم ببخشمش! ✘ از وقتی بچه‌مو از دست دادم، افسردگی شدید گرفتم ✘ فشارهای مالی، ناامیدم کرده، حوصله‌ی زندگی رو ندارم! ★ چرا حال من خوب نمیشه؟ استاد محمد شجاعی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻اهمیت مراسم های محرم در دوران قاجار ✍در دوران قاجار شاهان مملکت از مراسم آیینی محرم حمایت می‌کردند. در دوران قاجار مردم مراسم عزاداری تعزیه خوانی روضه خوانی و دسته‌های سینه زنی را برپا می‌کردند. ناصرالدین شاه قاجار با احداث تکیه دولت تهران مراسم سوگواری محرم را در آنجا برگزار کرد. 🔸این مراسم از روز اول ماه محرم با شروع مراسم تعزیه خوانی آغاز می‌شد. از رسوم دیگر عاشورا مراسم قمه‌زنی بود که در روز عاشورا انجام می‌گرفت و عزاداران کفن‌پوش در دسته‌های چند نفره اقدام به قمه‌زنی می‌کردند؛ در این میان رسومی مانند زخم‌زنی، سنگ‌زنی، قفل‌آجین و شمع‌آجین کردن بدن وجود داشت که حالا منسوخ شده است. ‌
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻حکایت بهلول و وزیر ✍روزی وزیر خلیفه به تمسخر بهلول را گفت:خلیفه تو را حاکم به سگ و خروس و خوک نموده است. 🔸بهلول جواب داد پس از این ساعت قدم از فرمان من بیرون منه، که رعیت منی. همراهان وزیر همه به خنده افتادند و وزیر از جواب بهلول منفعل و خجل گردید. ‌
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻 نبرد ظفار ✍جنگ ظُفار به نبرد کمونیست های تحت حمایت شوروی و چین با سلطنت عمان در استان ظفار گفته می‌شود. این نبرد با تأسیس «جبهه آزادی‌بخش ظفار» در سال ۱۹۶۲ میلادی آغاز شد و با شکست کمونیستها در سال ۱۹۷۵ پایان یافت. هدف اصلی آنان سرنگونی سلطان عمان بود. شورشیان به هدف خود نرسیدند. ولی حکومت عمان وادار به انجام اصلاحات گسترده‌ای در کشور شد. محمد رضا شاه پهلوی برای جلوگیری از گسترش کمونیسم و نفوذ شوروی در ایران، به خواست انگلیس و آمریکا در 1973 اقدام به اعزام نیروهای ارتش برای حمایت از سلطان قابوس کرد. در این عملیات به گفته برخی منابع، ارتش شاهنشاهی تا ۷۰۰ نفر کشته داد اما به دستور شاه این آمار به بیرون درز نکرد ‌