eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
182.4هزار عکس
162.9هزار ویدیو
1.9هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
📸تصویری کمیاب از اسکان زائران و مسافران در مکه، پیش از توسعه امروزی هتل ها و اماکن اقامتی عربستان 1889؛ امپراتوری عثمانی
هدایت شده از 
🔻بمباران شهر درسدن آلمان در جنگ جهانی دوم ✍ در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم، بمب‌افکن‌های نیروی هوای بریتانیا و ایالات متحده، بیش از ۳٫۹۰۰ تن بمب‌ بشکه‌ای و فسفری را بر این شهر فرو ریختند. طوفان آتش ناشی از آن مساحتی به بزرگی۳۹ کیلومتر مربع از مرکز شهر را نابود کرد و بین ۲۲٬۰۰۰ تا ۲۵٬۰۰۰ نفر کشته شدند. 🔸 در این بمباران هدف این بود که با بمب‌های فسفری شهر را به آتش بکشند و مردم را زنده زنده بسوزانند. شدت حملات هوایی به قدری بود که دمای هوای شهر در زمان بمباران به 1600 درجه سانتیگراد رسید. بسیاری از قربانیان به دلیل کمبود اکسیژن که حاصل آتش‌سوزی بود جان خود را از دست دادند. ☝️تصویر فوق پیکر زغال شده یک زن در پناهگاه حملات هوایی از شدت حرارت است
هدایت شده از 
🔻غیرت ایرانی بابک خرمدین ✍ معتصم خلیفه عباسی دستور داد تا جلاد ابتدا دست‌ها و پاهای بابک را قطع کند و سپس جنازه تکه‌تکه شده بابک در حومه شهر سامرا به دار آویخته شد و سرش برای نمایش به دیگر شهرها و به خراسان فرستاده شد 🔸نقل می‌کنند در هنگامی که دست اول بابک را می‌بریدند، بابک صورتش را با دست دیگرش به خون می‌آلود. وقتی معتصم علت آن را پرسید، بابک پاسخ داد، که چون خونریزی باعث رنگ پریدگی صورت می‌شود، من صورتم را خونین می‌کنم که کسی گمان نکند، که بابک ترسی به دل راه داده‌است 📚 منبع: سیاست نامه؛ خواجه نظام الملک طوسی
هدایت شده از 
1_706622961.mp3
7.93M
🔻خاطرات مستر همفر؛ قسمت دهم کتابی که به شرح خاطرات همفر جاسوس بریتانیا در کشورهای اسلامی در قرن ۱۸ میلادی پرداخته است و به نقش موثراو در شکل‌گیری وهابیت می‌پردازد
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا(ع)؛ ۱۳۱۸ ✍٢مرداد سال ١٣١٨، یک گردشگر سوئیسی به نام الامایارد از میان آتش جنگ جهانی دوم به همراه دوستش با یک ماشین سواری از راه افغانستان خودش را به ایران رسانده و با دوربینی که زیر لباسش پنهان کرده اولین فیلم رنگی از حرم امام رضا (ع) را ثبت کرده است
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
 📹درخواست عجیب صدام از محمدرضا شاه که با مخالفت روبرو شد ✍ماجرای درخواست عجیب صدام از شاه برای بردن استخوان‌های هارون الرشید از مشهد به بغداد و ممانعت شاه را از زبان کاشناس تاریخ بشنوید
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ خودروی ملی !؟ یا قوطی رانی ؟؟ 🚨این را دست به دست کنید بلکه به دست آقای میرسلیم برسد...
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️🚨| برخلاف تکذیب رسانه های داخلی پیرامون تنش در مرز اسلام قلعه، طالبان در حال لشکرکشی به سمت مناطق مرزی اسلام قلعه است.
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 | حرکت ستون زرهی نیروهای طالبان به سمت گذرگاه مرزی اسلام قلعه
هدایت شده از 
🚨مستقر شدن توپخانه ارتش در مرز‌
هدایت شده از 
☑️️اسناد منتشرشده نشان می‌دهد بانک‌ها ۱۶۴هزار میلیارد تومان به اعضای خود وام داده‌اند!
هدایت شده از 
38.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با خانم ساره جوانمردی قهرمان طلایی تیراندازی پارالمپیک توکیو
هدایت شده از 
🛑📢چرا اسلام در روابط بین زنان و مردان «محدودیت» قائل شده که باعث شود بین شهروندان جوامع مسلمان «عطش جنسی» فوران کند و تولید خشونت کند؟! (بخش چهارم) 💠پیامدهای اجتماعی بی بند و باری در ارتباط با جنس مخالف 🔹به دور از تمامی شبهه ها و بهانه گیری ها، آنچه ما در اینجا در پی تبیینش هستیم این است که مى خواهد با وضع احکام و قوانین و مقرراتی برای تبیین حدود و ضوابط ارتباط زنان و مردان، آحاد جامعه مسلمان، روحى آرام و اعصابى سالم و چشم و گوشى پاك داشته باشند. زیرا عواقب ناگوار بی‌بندوباری را دیده ایم. وقتی عدم محدودیت در روابط زنان و مردان را در بسیاری کشورها در کنار معضلی چون افزايش برهنگى قرار می دهیم، می توانیم به این جمع بندی برسیم که چرا طلاق و از هم گسيختگى زندگى زناشویى در دنيا به طور مداوم بالا رفته است. چرا كه «هرچه ديده بيند دل كند ياد» و هر چه «دل» - در اينجا يعنى هوس هاى سركش - بخواهد به هر قيمتى باشد به دنبال آن مى رود، و به اين ترتيب هر روز دل به دلبرى مى بندد و با ديگرى وداع مى گويد، 🔹و عملًا به صورت كالاى مشتركى (لااقل در مرحله غير آميزش جنسى) در آمده‏ و ديگر قداستِ پيمان زناشویى مفهومى نمى تواند داشته باشد، و خانواده ها همچون تار عنكبوت به سرعت متلاشى مى شوند و كودكان بى سرپرست مى مانند. کشاندن تمتعات جنسی از محیط خانه و روابط زناشویی یک خانواده قانونی به اجتماع، موجب تضعیف فعالیت ها و نهادهای اجتماعی می شود. در سایه این روابط، مانعی برای لذت جویی های نامحدود و آزاد محسوب می شود. معاشرت های آزاد و بی‌بندوبار، ازدواج را به صورت یک تکلیف و محدودیت درمی‌آورد که باید آن را با توصیه های اخلاقی یا احیانا با اعمال زور بر جوانان تحمیل کرد. تفاوت جامعه ای که روابط جنسی میان زن و مرد را به محیط خانوادگی و در قالب ازدواج مشروع و قانونی محدود می نماید، با اجتماعی که روابط آزاد در آن مجاز است، این است که ازدواج در اجتماع اول پایان انتظار و محرومیت و در اجتماع دوم، آغاز محرومیت و محدودیت است! [۱] 🔹گسترش دامنه فحشاء، و افزايش فرزندان نامشروع، از دردناكترين پيامدهاى از بین رفتن حدود و ضوابط در ارتباطات بین زنان و مردان و بى حجابى و بى‌بندوبارى است، كه نيازى به ارقام و آمار ندارد و دلائل آن مخصوصاً در كاملا نمايان است. با توجه به اينكه «فحشاء» و از آن بدتر «فرزندان نامشروع» سرچشمه انواع جنايتها در جوامع انسانى بوده و هستند، ابعاد خطرناك اين مسأله روشن تر مى شود. هنگامى كه مى شنويم در کشورهای به اصطلاح آزاد دنیا سالانه صدها هزار نوزاد نامشروع به دنيا مى آيد و هنگامى كه مى بینیم جمعى از دانشمندان آن کشورها در اين رابطه به مقامات اعلام خطر كرده اند - نه به خاطر مسائل اخلاقى و مذهبى، بلكه به خاطر خطراتى كه فرزندان نامشروع براى امنيت جامعه به وجود آورده اند؛ 🔹به گونه اى كه در بسيارى از پرونده هاى جنایی پاى آنها در ميان است - به اهميت اين مسأله كاملًا پى مى بريم، و به این نتیجه می رسیم که مسأله گسترش بی‌بندباری های اخلاقی، حتى براى آنها كه هيچ اهميتى براى مذهب و برنامه هاى اخلاقى قائل نيستند فاجعه آفرين است. بنابراين هر چيز كه دامنه فساد جنسى‏ را در جوامع انسانى گسترده تر سازد، تهديدى براى امنيت جامعه ها محسوب مى شود و پيامدهاى آن هرگونه حساب كنيم به زيان آن جامعه است. مطالعات دانشمندان تربيتى نيز نشان داده، مدارسى كه در آن دختر و پسر با هم درس مى خوانند و مراكزى كه مرد و زن در آن كار مى كنند و بى‌بندوبارى در آميزش آنها حكم فرما است، محیطی مناسب برای رشد كم كارى، عقب افتادگى، و مسئوليت ناپذیری شده اند. [۲] ... پی نوشت‏ها؛ [۱] مجموعه آثار شهید مطهری، مطهری، مرتضی، انتشارات صدرا، قم، ۱۳۷۹ش، چ دوم، ج ۱۹، ص ۴۳۸ [۲] ن.ک: ۱۸۰ پرسش و پاسخ‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چ چهارم‏، ص ۴۶۷ تا ۴۶۹ (با تلخیص و اضافات). منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
🛑📢امام علی (علیه السلام) بزرگی و عظمت خداوند را چگونه بیان می کند؟ 🔹 (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۸۵ «نهج البلاغه» مى فرمايد: «لَيْسَ بِذِی كِبَرٍ اِمْتَدَّتْ بِهِ النِّهَايَاتُ فَكَبَّرَتْهُ تَجْسِيماً، وَ لَا بِذِی عِظَمٍ تَنَاهَتْ بِهِ الْغَايَاتُ فَعَظَّمَتْهُ تَجْسِيداً؛ بَلْ كَبُرَ شَأْناً، وَ عَظُمَ سُلْطَاناً؛ [او بزرگ است] اما نه به اين معنا كه حد و مرز جسمش طولانى است، [او با عظمت است] اما نه به اين معنا كه ابعاد جسمانى فوق العاده بزرگ دارد؛ بلكه شأن و مقامش بزرگ و والاست و سلطه اش با عظمت!». اشاره به اينكه وقتى مى گوييم الله اكبر (خداوند از همه چيز بزرگتر است) گاه به ذهن افراد ناآگاه چنين مى آيد كه ابعاد وجودى او شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را پر كرده است، و هنگامى كه مى گوييم خداوند عظمت دارد فكر مى كنند نسبت به موجودات ديگر مانند كوه ها و درياها و آسمان ها چنين است؛ در حالى كه بزرگى و عظمت خدا جنبه جسمانى ندارد، بلكه عظمت و بزرگى معنوى است؛ 🔹زيرا اگر او داراى جسم بزرگى بود حتماً اجزايى داشت و نهايتى و زمان و مكانى، حال آنكه از همه اينها برتر و بالاتر است؛ و چه زيبا فرمود امام صادق (عليه السلام) آنجا كه شخصى در حضورش گفت: اَللهُ اَكْبَر؛ حضرت از او پرسيد: خدا از چه چيز بزرگتر است؟ عرض كرد: «مِنْ كُلِّ شَىْءٍ»؛ (از همه چيز). امام (عليه السلام) فرمود: در اين صورت خدا را محدود [به زمان و مكان] ساختى. آن مرد عرض كرد: پس چه بگويم؟ فرمود: «بگو: «اَللهُ اَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ؛ [۱] خداوند برتر از آن است كه به وصف درآيد». اشاره به اينكه ما هر وصفى براى او قائل شويم در نهايت از اوصاف مخلوقات است؛ زيرا در فكر ما بيش از اين نمى گنجد، بنابراين او برتر از همه اين اوصاف است. نيز مى گويد: «سُبْحَانَ اللهِ عَمَّا يَصِفُونَ - إِلَّا عِبَادَ اللهِ الْمُخْلَصِينَ؛ [صافات، ۱۵۹ و ۱۶۰] منزه است خداوند از آنچه توصيف مى كنند - مگر بندگان مخلص خدا [كه او را به آنچه شايسته است وصف مى كنند]». پی نوشت‌؛ [۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏۱۴۰۷ق، چ چهارم، ج ‏۱، ص ۱۱۷ 📕پيام امام امير المؤمنين (ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج ۷، ص ۱۴۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
🛑📢چرا اسلام در روابط بین زنان و مردان «محدودیت» قائل شده که باعث شود بین شهروندان جوامع مسلمان «عطش جنسی» فوران کند و تولید خشونت کند؟! (بخش پنجم و پایانی) 💠پاسخ به مغالطه «آرام شدن شهوت جنسی در وضعیت آزاد و بی‌بند و بار» 🔹شهوت جنسی درجه و حد مشخصی ندارد، تا با آزاد گذاشتن فروکش کند. بر عکس، آزاد گذاشتن روابط به مثابه ریختن بنزین بر روی آتش است و هرگز در حد رابطه معمولی و کلام نمی ماند. وقتی شهوت شعله ور شد و جوان هر روز عادت به شهوترانی و روابط جنسی کرد دیگر هیچ چیزی جلو دار او نیست، تا حدی که خواهر و مادر و حتی دخترش از دست خشونت جنسی او در امان نخواهد بود. این از آن روست که غریزه جنسی مانند میل به آب یا غذا نیست که با اشباع آن بتوان از دستش رهایی یافت. کسانی که به بهانه ایجاد عقده های جنسی، تفکیک جنسیتی در اسلام را مذموم می شمارند، توجه نکرده اند که همانطور که محدودیت و ممنوعیت، غریزه را سرکوب می نماید و تولید عقده می کند، رها کردن و تسلیم شدن و در معرض تحریکات و تهییجات، آن را دیوانه می سازد. 🔹برای دو چیز لازم است: یکی ارضای غریزه در حد حاجت طبیعی، و دیگری جلوگیری از تهییج و تحریک آن. انسان از لحاظ حوائج طبیعی، مانند چاه نفت است که تراکم و تجمع گازهای داخلی آن، خطر انفجار را به وجود می آورد. در این صورت، باید گاز آن را خارج کرد و به آتش داد، ولی این آتش را هرگز با طعمه زیاد نمی توان سیر کرد. [۱] همچنین گاهی در این روابط آزاد، تضادی ناخواسته بین چند نفر پیش می آید که خود باعث خشونت های بسیاری در جامعه می گردد، و دیگر هیچ زن و مردی برای داشتن روابطی توأم با آرامش که منجر به تولد کودکانی شود تا در یک خانواده زیر چتر پدر و مادری دلسوز رشد پیدا کنند، امنیت نخواهند داشت و بدون هیچ تعهدی به امر مقدس زناشویی، هر آن ممکن است یکی از طرفین به اجبار و از روی تهدید و یا از روی خیانت و هوا و هوس این رابطه را برهم زند. جمع بندی اینکه آنچه باعث فساد و ناامنی می شود و در روابط زنان و مردان می باشد و محدودیت درست و حساب شده باعث آرامش و امنیت جامعه می گردد. پی نوشت‌؛ [۱] مجموعه آثار شهید مطهری، همان، ص ۴۶۰ و ۴۶۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
🛑📢امام علی (ع) در خطبه ۱۵۲ «نهج البلاغه» جایگاه و موقعيت ائمه (علیهم السلام) را چگونه بیان نموده است؟ 🔹 (ع) در بخشی از خطبه ۱۵۲ «نهج البلاغه» به سراغ بيان موقعيت و مى رود و مقامات آن ها را اين گونه بيان مى فرمايد: «وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ، وَ عُرَفَاؤُهُ [۱] عَلَى عِبَادِهِ؛ وَ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ، وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ؛ پيشوايان دين [امامان معصوم (عليهم السلام)] از طرف خداوند تدبیر و اداره امور خلق را بر عهده دارند و نمایندگان او در میان بندگانش هستند؛ هيچ كس داخل بهشت نمى شود، مگر كسى كه آنها را بشناسد و آنان نيز او را بشناسند، و هيچ كس وارد دوزخ نمى شود، مگر كسى كه آنها را انكار كند و آنها نيز او را انكارش نمايند». اين تعبير نشان مى دهد كه و (عليهم السلام) از سوى خدا تعيين مى شوند، نه از سوى مردم، و اگر بيعت و انتخابى لازم است براى انسجام كار و پيشرفت امور آنهاست. 🔹تعبير به «قوّام» (جمع قائم) اشاره به تدبير امور خلق است و تعبير به «عرفاء» (جمع عريف) اشاره به اين است كه آن ها به علت شناختى كه درباره مردم و شرايط زمان و مكان دارند، و به مصالح و مفاسد آنها آشنايند، هر كس را در جاى مناسب مى نشانند و هر كار را در موقع مناسب انجام مى دهند. جمله «لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ...» و «لَا يَدْخُلُ النَّارَ...» تأكيدهايى است بر آنچه در جمله هاى قبل گفته شد؛ زيرا هنگامى كه بپذيريم آنها از طرف خدا تعيين شدند، كسى كه آنها را به رسميت بشناسد و آنان اعمالش را صحيح بشناسند، به يقين، اهل بهشت‌اند، و كسى كه آنها را انكار كند، در واقع، فرمان خدا را انكار كرده، و چنين كسى سزاوار دوزخ است؛ همچنين كسى كه آنها اعمالش را منكَر بشمرند او نيز دوزخى است. 🔹بديهى است همه اين تعبيرات با مذهب شيعه سازگار است كه (عليه السلام) را از سوى خدا به وسيله پيغمبر (صلی الله عليه و آله) يا امام (عليه السلام) پيشين مى دانند و او را معيار تشخيص حق از باطل مى شمرند، و به يقين كسى كه مردم او را با فكر برگزينند، و اى بسا خطاكار و ستمكار از آب درآيد داراى چنين مقاماتى نيست. حديث معروف «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيْتَةً جَاهِلِيَّةً؛ [۲] كسى كه بميرد و امام زمان خود را نشناسند، مرگ او مرگ جاهليّت است». عجب اين است كه «ابن ابى الحديد» در اينجا اصرار دارد كه جمله هاى بالا درباره تمام خلفا كه بعد از پيامبر (صلى الله عليه و آله) روى كار آمدند صادق است؛ در حالى كه امام (عليه السلام) در جمله قبل از آن، نكوهش شديدى از حكومت عثمان كرده بود و اين مطلب با آنچه «ابن ابى الحديد» استنباط كرده در تناقض آشكار است. 🔹چگونه ممكن است پيشواى ضعيفى كه تمام مقامات كشور اسلامى و بيت المال را در اختيار اقوام و بستگان فرصت طلب و هوی پرست خود گذاشته است، و به همين جهت مسلمانان قيام كردند و خون او را مباح شمردند و غالب صحابه نيز در برابر آن سكوت نمودند، مصداق «قُوّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفائُهُ عَلَى عِبادِهِ» باشد؟ و هر كس او را انكار كند وارد دوزخ شود و هر كس او را قبول كند وارد بهشت گردد؟ در حديثى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم كه به اميرمؤمنان امام علی (عليه السلام) فرمود:  «ثَلَاثٌ أُقْسِمُ أَنَّهُنَّ حَقٌّ، إِنَّكَ وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِكَ عُرَفَاءُ، لَا يُعْرَفُ اللهُ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِكُمْ وَ عُرَفَاءُ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ وَ عُرَفَاءُ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ؛ [۳] سه چيز است كه سوگند ياد مى كنم، همه حقّ است، تو و امامان بعد از تو عرفاء و سرشناسانى هستيد، كه خدا را جز از طريق معرفت شما [و راهنمايى و هدايتتان] نمى توان شناخت؛ و عرفايى هستيد كه هيچ كس وارد بهشت نمى شود، مگر كسى كه شما او را شناخته ايد و او شما را شناخته، و عرفايى هستيد كه هيچ كس داخل دوزخ نمى شود، مگر آنها كه شما را انكار كنند و شما آنها را انكار كنيد». پی نوشت‌ها؛ [۱] «عرفاء» جمع «عريف» به معناى رئيس و سرشناس يك قوم است كه همه او را مى شناسند و امورشان را تدبير مى كند. [۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه‏، چ دوم‏، ج۲، ص۴۰۹، باب۳۸؛ إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسى، اسلاميه‏، چ سوم‏، ص۴۴۲ [۳] الخصال‏، ابن بابويه، جامعه مدرسين‏، چ اول‏‏، ج۱، ص۱۵۰ 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، چ اول‏، ج۶، ص۵۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
🛑📢تاثیرگذاری بر مردم با سخن نرم و برخورد نیکو 🔹 در ابعاد فردی و اجتماعی بسیار مهم و کارساز است، که بر اساس همین ابعاد تربیتی اسلام است که فضائلی مانند ايثار، بخشش، سخاوت، شجاعت، عفت، حلم، كظم غيظ، خوش خلقی، تواضع، عفو، انصاف و... در ابعاد فردی و اجتماعی نمایان می‌شود. یکی از مهمترین محرک‌های ایجاد این فضائل در اجتماع، دستور تربیتی و می‌باشد. برای ایجاد بستر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بايد به گونه‌ای حركت كنيم كه سبب رشد خود و اطرافيان و مردم شويم، و از هرگونه برخورد تقابلی جلوگیری کرده، تا زمينه رشد آنها را فراهم آورده و از دسیسه‌ های دشمن جلوگیری کنیم. 🔹لذا از لوازم امر به معرف و نهی از منکر محبت، و سخن گفتن با و لیّن است. همانطور که خداوند در خطاب به حضرت موسی (ع) نسبت به فرعون می‌فرماید: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى [طه، ۴۴] با او [فرعون] گوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد»؛ یا روش امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) در نشان دادن طرز صحیح وضو گرفتن به پیرمرد [بحارالانوار، ج۴۳، ص۳۱۹] نشان از نوع تعامل و برخورد با مردم برای امر به معروف و نهی از منکر است. لذا اگر ما در مسیر و بتوانیم با سخن و و با مردم تعامل کنیم، هم در مسیر این فریضه‌ی الهی موفق می‌شویم و هم راه را برای هر گونه سوء استفاده دشمنان و برخورد تقابلی مردم با این فریضه‌ی الهی خواهیم بست. منبع: وبسایت رهروان ولایت
هدایت شده از 
🛑📢از ديدگاه روايات حقيقت «پل صراط» چيست؟ 🔹در اينكه منظور از چيست؟ بايستی به سراغ روايات رفت و از آنها كمك گرفت: در حديثى از «مفضّل بن عمر» مى خوانيم كه: «مى گويد از امام صادق (عليه السلام) درباره سؤال كردم فرمود: صراط همان طريق به سوى معرفت و شناخت خداوند متعال است. سپس افزود: «هُما صِرَاطَانِ: صِرَاطٌ فِی الدُّنْيا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ، فَاَمَّا الصِّراطُ الَّذِی فِی الدُّنْيا فَهُوَ الْإِمَامُ الْمَفْرُوضُ الطّاعَةُ، مَنْ عَرَفَهُ فِی الدُّنْيَا وَ اقْتَدَى بِهُداهُ مَرَّ عَلَى الصِّراطِ الَّذِی هُوَ جِسْرُ جَهَنَّمَ فِی الْآخِرَةِ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ فِی الدُّنْيا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَنِ الصِّراطِ فِی الْآخِرَةِ، فَتَرَدَّى فِی نَارِ جَهَنَّمَ؛ [۱] دو صراط است: صراطى در دنيا و صراطى در آخرت، و امّا صراط در دنيا همان امام واجب الاطاعه است، هركس او را بشناسد و به هدايت او اقتدا كند از صراط - كه پلى است بر روی جهنّم - در آخرت مى گذرد، و هركس او را در دنيا نشناسد قدمش بر صراط آخرت مى لرزد و در آتش جهنّم سقوط مى كند». 🔹در تفسير امام حسن عسكرى (عليه السلام) اين دو صراط: «صراط دنيا و آخرت» به صراط مستقيم معتدل بين «غلّو و تقصير» و «صراط آخرت» تفسير شده است. [۲] اين نكته نيز قابل توجّه است كه در روايات اسلامى عبور از اين راه پرخطر مشكل شمرده شده است. در حديثى از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) و هم از امام صادق (عليه السلام) آمده است: «اِنَّ عَلَى جَهَنَّمَ جِسْراً اَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ اَحَدُّ مِنَ السَّيْفِ؛ [۳] بر [روی] دوزخ پلى است باريكتر از مو و تيزتر از شمشير!». 🔹صراط «مستقيم» و حقيقت «ولايت» و «عدالت» در اين دنيا نيز چنين است، باريكتر از مو و تيزتر از شمشير؛ چرا كه خطّ مستقيم، خط باريكى بيش نيست و بقيه هر چه هست خطوط انحرافى در چپ و راست است. علاوه بر این، عبور بندگان از روی که از می گذرد نکات لطیفی را در بر دارد، از يكسو بهشتيان با مشاهده دوزخ، قدر عافيتِ بهشت را بهتر مى دانند و از سوى ديگر وضع صراط در آنجا تجسمى است از وضع ما در اينجا، بايد از روى جهنّمِ سوزانِ شهوات گذر كرد و به بهشت تقوی رسيد و از سوى سوّم تهديدى است جدّى براى همه مجرمان و آلودگان كه سرانجام گذرگاهشان از اين راه باريكِ خطرناك خواهد گذشت. پی نوشت‌ها؛ [۱] معانی الأخبار، ابن بابويه، جامعه مدرسین، چ اول‏‏، ص ۳۲ [۲] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى (ع)، ابو محمد حسن بن على عسكرى (ع)، مدرسه امام مهدى (عج)، ۱۴۰۹ق، چ اول، ص ۴۴ [۳] كنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، متقی هندی، مؤسسة الرسالة، ۱۴۰۱ق، چ پنجم، ج ۱۴، ص ۳۸۶؛ در حديث امام صادق (عليه السلام) به جاى جمله: «اِنَّ عَلَى جَهَنَّمَ جِسْراً» كلمه «الصراط» آمده است (الأمالی، ابن بابويه، كتابچى‏، تهران، ‏‏۱۳۷۶ش، چ ششم، ص ۱۷۷). 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، تهران‏، ‏۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۱۴۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
🛑📢مرحوم شیخ صدوق در مورد مناظرات امام رضا (ع) و انگیزه مأمون در این کار چه می گوید؟ 🔹محدث بزرگوار مرحوم شیخ صدوق (ره) در مورد مناظرات (علیه السلام) و انگیزه در این کار می گويد: «مأمون از ميان متكلمان فِرَق مختلف و پيروان مكاتب ضلال، هر كس را كه مى شنيد قدرتی در بحث دارد، دعوت مى كرد تا حضرت را در تنگنای استدلال قرار دهد، و اين به سبب حسدی بود كه نسبت به مقام والای آن حضرت و دانش او داشت، امّا ـ به عكس ـ هر كس با (ع) وارد مناظره می شد، به مقام والای او در علم اعتراف می كرد و در برابر او خاضع می شد؛ 🔹چرا كه خداوند متعال اراده كرده نور خود را كامل كند و آيين خويش را برتری بخشد و خود را يارى دهد، همان گونه كه در قرآن وعده فرموده است: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ؛ [۱] ما به یقین پیامبران خود و کسانی را که ایمان آورده اند، در زندگی دنیا و [در آخرت] روزی که گواهان به پا می خیزند یاری می دهیم». بايد بر اين گفتار مرحوم صدوق (ره) افزود كه اگر چه می خواست با اين برنامه از موقعيت (عليه السلام) بكاهد، لکن بدون آن كه خود توجه داشته باشد، سه خدمت بزرگ به اسلام و مقام والای آن حضرت انجام داد: 1⃣به دليل جاذبه دربار خلافت (بيم و ترسی كه مردم داشتند از يكسو و جوايز كلان مأمون از سوی ديگر)، معروف‌ ترين و فعال ترين دانشمندان مذاهب و فرقه ها به آنجا راه می يافتند و جلسات مناظره ای كه با هيچ قيمت امكان تشكيل آن در خارج از دربار نبود، برپا می كردند. اين جلسات به (عليه السلام) مجال بسيار خوبی برای ادای رسالت بزرگ خويش در نشر علوم اسلامی، و بستن راه بر مخالفان در آن شرايط حساس تاريخ اسلام مى داد، كه اين، يكی از بزرگترين آثار غير منتظره ولايت عهدی تحميلی مأمون بر امام (عليه السلام) بود. 2⃣مقام والای اهل بيت (عليهم السلام) و سرّ وجود امامت و خلافت بر حق پيامبر (صلی الله علیه و آله) در اين دودمان آشكار می گشت؛ مخصوصاً ايرانيان كه از دور مطالبی شنيده و ناديده عاشق شده بودند، اين حقيقت را از نزديك مى ديدند، و پيمان مودت و ارادت خويش را راسخ تر مى ساختند، و اين امر ضربات سنگين تری بر پايه هاي حكومت عباسيان وارد می كرد. 3⃣سرانجام، روزی فرا می رسيد كه ايران اسلامی می بايست از زير سلطه جباران بنی عباس به درآيد، ولی بايد پايان گرفتن حكومت مركزی خلفا، مساوی با برچيده شدن اسلام از اين منطقه و ساير مناطق اسلامی نباشد. خوشبختانه عوامل مختلفی، از جمله جلسات عظيم بحث و مناظره دربار مأمون، تفكيك را از آن چه خلفا مدعی و مدافع آن بودند، ميسر ساخت و اين نكته مهمى بود. بنابراين، در كنار توطئه های سياسی دربار مأمون، مسائل مهم ديگرى تحقق يافت كه مأمون و ديگر خلفای عباسی از آن بی‌خبر بودند و اراده الهی به آن تعلق گرفته بود. پی نوشت: [۱] سوره غافر، آیه ۵۱؛ عيون أخبار الرضا (ع)‏، ابن بابويه، محقق، لاجوردی، مهدی، نشر جهان‏، چاپ اول‏، ج ‏۱، ص ۱۷۹، باب (فی ذكر مجلس الرضا مع سليمان المروزی متكلم خراسان عند المأمون فى التوحيد). 📕مناظرات تاريخى امام رضا(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، بنياد پژوهشهاى اسلامى‏ آستان قدس رضوى، ‏چ دوم‏، ص ۷۹ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
⭕️فعالیت امام رضا (ع) در فضای اختناق هارونی 🔹عمر مبارك (ع) تقریباً ۵۵ سال بوده است؛ تمام زندگی این بزرگوار با همه‌ی این عظمت‌ها و عمق‌ها و ابعاد گوناگونی كه می‌شود برای آن ذكر كرد و تصویر كرد، در همین مدّت عمر نسبتاً كوتاه انجام گرفته است. از این مدّت ۵۵ سال، نزدیك به ۲۰ سال - تقریباً ۱۹ سال - مدّت امامت این بزرگوار است؛ امّا همین مدّت كوتاه را كه ملاحظه میكنید، تأثیری كه در واقعیّت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی كه به معنای حقیقیِ اسلام و پیوستن به و آشنا شدن با مكتب این بزرگواران انجامید، یك داستان عجیبی است، یك دریای عمیقی است. 🔹آن وقتی كه حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیكان و علاقه‌ مندان حضرت میگفتند كه: در این فضا چه كار میتواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی كه در روایت دارد كه میگفتند: «وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما»؛ (خون میچكد از شمشیر هارون) - این جوان در این شرایط، در ادامه‌ی جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی كه بر عهده‌اش است، میخواهد چه بكند؟ 🔹این اولِ امامت علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا (ع) است. بعد از این ۱۹ سال یا ۲۰ سال كه پایان دوران امامت و شهادت علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا است، وقتی شما نگاه میكنید، می‌بینید كه همان تفكّر ولایت اهل‌بیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا كرده كه دستگاه ظالم و دیكتاتور بنی‌عبّاس از مواجهه‌ی با آن عاجز است؛ این را انجام داده. بیانات‌مقام‌معظم‌رهبری۹۲/۰۶/۲۶ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له
هدایت شده از 
🛑📢آیا زمان قیامت جزء علوم غیبى است؟ 🔹قرآن مجید در آیات ۲۵ ـ ۲۷ سوره جن به پاسخ این سؤال پرداخته است. در آیه ۲۵ مى فرماید: «قُلْ إِنْ أَدْرِی أَ قَرِیبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ یَجْعَلُ لَهُ رَبِّی أَمَداً؛ بگو من نمى دانم آنچه را که به شما وعده داده شده [از عذاب دنیا و قیام رستاخیز] نزدیک است، یا پروردگارم زمانى براى آن قرار مى دهد؟». این علم، مخصوص ذات پاک خداوند است و او خواسته از بندگانش مکتوم بماند، تا موضوع و آزمون خلق، کامل گردد؛ چرا که اگر بدانند دور است یا نزدیک در هر دو صورت امتحان کم اثر خواهد بود. 🔹در حدیثى آمده است: روزى «جبرئیل» به صورت یک عرب بیابانى در برابر پیامبر (ص) ظاهر شد، و از جمله سؤالاتى که از آن حضرت نمود این بود: «أَخْبِرْنِى عَنِ السّاعَةِ»؛ (به من بگو کى برپا مى شود؟!) پیامبر (ص) فرمود: «مَا الْمَسْئُولُ عَنْها بَأَعْلَمَ مِنَ السّاِئِل»؛ (کسى که از او سؤال مى کنى [در این مسأله] آگاه تر از سؤال کننده نیست!)؛ بار دیگر آن مرد عرب با صداى بلند گفت: «یا محمّد! (ص) مَتَى السّاعَةُ»؛ (اى محمّد! قیامت کى خواهد آمد؟) پیامبر (ص) فرمود: «وَیْحَکَ اِنَّها کائِنَةٌ فَما أَعْدَدْتَ لَها؟!»؛ (واى بر تو، قیامت مى آید، بگو ببینم چه چیز براى آن فراهم کرده اى؟!) اعرابى گفت: من نماز و روزه بسیارى فراهم نکرده ام، ولى خدا و رسولش را دوست دارم. پیامبر (ص) فرمود:  «فَأَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ»؛ (پس تو با کسى خواهى بود که دوستش دارى!). «انس» یکى از یاران پیامبر (ص) مى گوید: «فَما فَرِحَ الْمُسْلِمُونَ بِشَىْء فَرَحَهُمْ بِهذَا الْحَدِیْثِ»؛ (مسلمانان از هیچ سخنى مانند این سخن خوشحال نشدند). [۱] پی نوشت: [۱] تفسیر «مراغى»، جلد ۲۹، ص ۱۰۵ 📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هشتم، ج ۲۵، ص ۱۴۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
⭕️هجرت اجباری با نیرنگ 🔹 - سلام الله علیه - که با آن نیرنگ ایشان را بردند، الزاماً بردند به آنجا و خواستند ایشان را چه بکنند، معلوم بود که از اول بنا بر این نیست، نگذاشتند که اینها یک‌ حکومتی به دستشان بیاید، یک مجالی به دستشان بیاید که لا اقل تعلیمات را بکنند بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۳/۰۵/۱۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
هدایت شده از 
🛑📢مناظرات امام رضا(ع) چه ره آورد و پیام هایی برای علما و دانشمندان جهان اسلام در عصر حاضر دارد؟ 🔹مناظرات (عليه السلام) مسئله ای تاريخی و متعلق به گذشته نيست، بلكه از نظر پاسداری از حريم اسلام و حفظ مكتب، سرمشق پراهميت و بسيار جامعی برای امروز و هر زمان ديگر است. جالب اين است كه در آن روز وسايل ارتباط جمعی مثل امروز گسترده نبود، ولی حضرت از جلسات مناظره دربار مأمون به عنوان يكى از مؤثرترين وسايل ارتباط جمعی آن روز بهره كافی گرفت؛ زيرا اخبار اين جلسات به دليل شرايط خاص حاكم بر آن، در سرتاسر كشورهای اسلامی پخش می شد. 🔹 (عليه السلام) از اين طريق، نه تنها توطئه های تخريبی را خنثی فرمود و او را ناكام گذاشت، بلكه جامعه اسلامی آن روز را كه در شرايط بسيار حساسی از نظر فكری و فرهنگی به سر می برد، از انحراف رهايی بخشيد. آری بعيد نيست يكى از دلايل حضرت برای پذيرش ولايت عهدی تحميلی مأمون، انجام اين رسالت بزرگ باشد. (دقت كنيد) كيفيت برخورد آن حضرت با پيروان مكاتب مختلف نيز از جهات متعددى برای ما درس آموز و الهام بخش است؛ از جمله: 1⃣برخورد اسلام با پيروان مكتب های ديگر قبل از هر چيز بايد برخورد منطقی باشد. تا جنگ را بر مسلمانان تحميل نكرده اند، آنان نبايد دست به اسلحه برند و از منطق و استدلال چشم بپوشند. اسلام در گذشته، از طريق تبليغ و منطق پيش رفته است، و در آينده نيز چنين خواهد بود. «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ». [سوره بقره، آیه ۲۵۶] 2⃣ به قدری است كه از منطق مكتب های ديگر ابداً واهمه ندارد، و به همين دليل، در تاريخ اسلام به همه آن ها مجال كافي داده شده است تا عقايد خود را نشر دهند و پاسخ خود را بشنوند. حتی به كسانى كه اصلاً ايمان به خدا و مكتب انبياء نداشتند، آزادی بحث داده می شد، هر چند متأسفانه آنها از اين آزادى سوء استفاده كردند و برنامه ها به شكل ديگرى درآمد و توطئه های گوناگون شروع شد، اقدامات تخريبی ادامه يافت و آنچه ما مايل نبوديم بشود، شد. 3⃣ در هر زمان بايد از تمام مكاتب و مذاهب باخبر باشند و بايد بتوانند با منطق خودشان با آنان سخن بگويند و را بر هر مكتب ديگر اثبات كنند. بنابراين، بحث و گفت‌وگو درباره تمام مكتب ها ـ بدون استثنا ـ بايد در متن دروس حوزه های علميّه باشد. 4⃣در ميان علمای اسلام بايد كسانى باشند كه با زبان های زنده دنيا آشنايی داشته باشند و بتوانند به هنگام لزوم، بدون وساطت مترجمان كه گاه بر اثر ناآگاهی و گاه برای اعمال غرض شخصی، مسائل را تحريف می كنند، با اهل زبان های ديگر سخن بگويند. از اين جا ضرورت تدريس زبان های خارجی در كنار دروس حوزه های علميّه احساس می شود. 5⃣علمای اسلام بايد از وسايل ارتباط جمعی موجود در جهان حداكثر بهره گيری را داشته باشند و صدای اسلام و تعليمات قرآن را به گوش همه جهانيان برسانند. بديهى است كه اين كار بدون وجود يك حكومت نيرومند اسلامی كار بسيار مشكلی است؛ چرا كه حكومت های ديگر هرگز چنين فرصتی را به پيروان مكتب اسلام نمی دهند، و نه تنها با سانسور شديد مانع از نشر دعوت اسلامی می شوند، بلكه با ايجاد خفقان و سلب آزادی، نفس را در سينه ها حبس می كنند. اين ها قسمتی از درس ها و الهاماتی است كه از برنامه مناظرات (عليه السلام) مى توان گرفت. 📕مناظرات تاريخى امام رضا (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، بنياد پژوهشهاى اسلامى‏ آستان قدس رضوى، مشهد، ‏۱۳۸۸ش، ‏چاپ دوم‏، ص ۹۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استمداد بانوی مسلمان اتیوپیایی برای مقابله با سرکوب مسلمانان توسط دولت مسیحی اتیوپی 🔹دولت اتیوپی تاکنون ۳۰ مسجد را تخریب کرده و سرکوب بانوان محجبه را تشدید کرده است