هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حس اعتماد به نفس
🔹امروز علمای تعلیم و تربیت چقدر کوشش میکنند که به اصطلاح حس «اعتماد به نفس» را در انسان بیدار کنند و بجا هم هست. اعتماد به نفسی که اسلام در انسان بیدار میکند این است که امید انسان را از هرچه، غیر #عمل خودش است از بین میبرد و به هرچه انسان بخواهد امید ببندد از راه عمل خودش باید امید ببندد، و همینطور پیوند انسان با هر چیز و هرکس از راه عمل است. شما نمیتوانید با پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مرتبط باشید جز از راه عمل، نمیتوانید با علی بن ابیطالب علیه السلام مرتبط باشید جز از راه عمل، نمی توانید با صدّیقه طاهره سلام الله علیها مرتبط باشید جز از راه عمل؛ یعنی اسلام برای پیوند و ارتباط با پیامبر و اهل بیتش همه راهها جز راه #عمل را بسته است.
🔹حدیثی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله الآن یادم آمد و یادم هست که در ۱۷ - ۱۸ سال قبل که این حدیث را خواندم تحت تأثیر آن قرار گرفتم و دیدم براستی در زندگی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چه تابلوهای عجیبی پیدا میشود که در تاریخ زندگی احدی چنین تابلوهایی و چنین جنبههای عالی و پرمغزی را نمیتوانید پیدا کنید. وقتی انسان فکر میکند و میبیند که یک مرد امّی در چنان محیطی این طور جملهها در زندگی خودش ساخته است غرق در حیرت میشود، و جز اینکه به خارق العاده بودن او اقرار کند راه دیگری ندارد. این حدیث را در کتاب داستان راستان هم نقل کردهام.
🔹حدیث این است: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در یکی از مسافرت هایی که با اصحابشان میرفتند (نقل نشده که در کدام مسافرت بوده است) موقع ظهر که شد دستور دادند قافله پایین بیایند. هرکسی از مرکب خودش پایین آمد، رسول خدا صلی الله علیه و آله هم پایین آمدند و جهتی را گرفتند و به آن سو رفتند. اصحاب فکر کردند که لابد حضرت برای قضای حاجت به آن سو میروند. ولی دیدند حضرت پس از آنکه مقداری از شتر خودشان دور شدند برگشتند. خیال کردند که حضرت این محل را مناسب فرود آمدن تشخیص ندادهاند و آمدهاند دستور دهند که برویم در جای دیگری پایین بیاییم. حضرت در حالی که به طرف مرکب خودشان برمیگشتند با احدی حرف نمیزدند. آمدند تا به مرکب خودشان رسیدند.
🔹اصحاب دیدند که حضرت دست بردند در خورجین و توبره ای که بر شترشان بود و عِقال، یعنی زانوبند شتر را بیرون آوردند و با آن زانوهای شترشان را بستند و بعد دوباره به راه قبلی خودشان رفتند. فهمیدند که این راه دور را حضرت برگشتند که زانوبند شتر را ببندند. کار به این کوچکی!! عرض کردند: یا رسول الله! اگر شما برای انجام چنین کاری برگشتید چرا به ما فرمان ندادید؟! این اصحابی که فدایی هستند و اگر پیغمبر بگوید در دریا یا آتش بروید فوراً میروند، اینها که جلو شمشیرها میروند و افتخارشان این است که فرمان رسول خدا صلی الله علیه و آله را اجرا کنند عرض کردند: یا رسول الله! چرا از دور فرمان ندادید که ما این کار را بکنیم؟
🔹حضرت فرمودند: «لایسْتَعِنْ احَدُکمْ مِنْ غَیرِهِ وَ لَوْ بِقَضْمَةٍ مِنْ سِواک»؛ هرگز از دیگران در کارها کمک نجویید ولو برای یک امر کوچکی باشد، ولو برای اینکه یک مسواک از دیگران بخواهید. یعنی کار خودتان را تا آن حدی که برای شما ممکن است و خودتان میتوانید انجام دهید، از دیگری نخواهید که برایتان انجام دهد. ببینید چقدر بجا! حالا اگر همین جمله را پیغمبر یک وقتی بالای منبر گفته بود، اینقدر اثر نمی بخشید. این جمله را در وقتی میگوید که خودش اول #عمل میکند.
غرضم این جهت است که یکی از اصول تعلیمات اسلامی که تفکر اسلامی را زنده میکند، عمل و اتکاء به عمل است.
📕احیای تفکر اسلامی، مرتضی مطهری (نسخه سایت)، ص ۵۵ - ۵۷
منبع: پورتال جامع استاد شهید آیت الله مطهری
#شهید_مطهری
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️سوء عاقبت
🔹زیانبارترین پیامد افکار واهی و خیالات شیطانی، سوء عاقبت است، چه آنکه انسان کم کم به افکار بد خو می گیرد و به هرچه خو گرفته باشد، در هنگام مرگ همان به یاد او می آید؛ همان گونه که هر چه که انسان در روز به یاد آن است یا با آن سر و کار دارد، شب به خواب او می آید و آن را در خواب می بیند. گفتهاند اندکی پیش از مرگ، حالتی همانند خواب رفتن به انسان دست می دهد.
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)، ص ۹۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
هدایت شده از mesaghمیثاق
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گستره عفاف (بخش یازدهم)
🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠راهکارهای اجرایی عفاف (۴)
4⃣معرفی الگوی مناسب برای جوانان
🔹 #جوانان که آینده ساز فردای جامعه اند، نیازمند مدل و #الگو می باشند. فرزندان ما در مدت کوتاهی رشد کرده و وارد جامعه می شوند. ازدواج کرده و در نقش مادری و یا پدری به انجام وظیفه می پردازند. طبعاً باید موضعی را در زندگی انتخاب و به اتخاذ راه و روشی بپردازند؛ این برایشان مهم است که بدانند بر اساس چه الگو و چه روشی باید به پیش روند و چه کسانی حق دارند پیشوا و قائدشان در جریان زندگی باشند. جستجوی الگو و مدل برای زندگیشان یک اصل و یک قاعده است، و طبیعی است که هر قدر مدلها کاملتر و سالمتر و جامعتر باشند، امکان رشد و موفقیت برایشان بیشتر است.
🔹وجود زمینه تقلید در انسان و میل به قهرمان جویی سبب می شود که بسیاری از افراد، ناخودآگاه به دنبال الگویی روان شوند. و همه حرکات و روشها و پوششها و آرایشهای خود را بر آن اساس استوار سازند. در نظام تربیتی اسلام به ارائه الگو توجه بسیاری شده است. خداوند در قرآن به معرفی انسان های نمونه اعم از زن و مرد پرداخته، و مؤمنان را به انتخاب راه و روش آنها رهنمون می دارد. در نقش کلی و اساسی تربیتی، #پیامبر_اسلام (ص) برای مردم #اسوه است. «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة»، و به دنبال ایشان #حضرت_فاطمه (س) اسوه است که سیدة نساء عالمین، پیشوای عظیم الشأن زنان و پاسدار حریم عفاف است.
🔹 #حضرت_یوسف (ع)، #حضرت_مریم (س) که دو مظهر عفاف اند، اسوهاند. «اگر انسانی وارسته شد، الگوی دیگر انسانهاست، اگر مرد است، الگوی مردم است نه فقط مردان، و اگر زن است، الگوی مردم است نه تنها زنان». بنابراین سیاستمداران حکومت دینی باید به این اصل توجه بیشتری کرده و با معرفی و تبلیغ الگوهای مناسب و موفق این خلأ را در جامعه پر کنند، تا جوانان راه را به اشتباه نرفته و فلان خواننده و هنرپیشه و یا بازیگر غربی را مدل خود قرار ندهند. #ادامه_دارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #حجاب
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️اميرالمؤمنين امام علی علیه السلام:
🔸أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَةِ فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ وَ مَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ وَ مَنْ جَهِلَهُ فَقَدْ أَشَارَ إِلَيْهِ وَ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ وَ مَنْ قَالَ فِيمَ فَقَدْ ضَمَّنَهُ وَ مَنْ قَالَ عَلَامَ فَقَدْ أَخْلَى مِنْهُ: كَائِنٌ لَا عَنْ حَدَثٍ مَوْجُودٌ لَا عَنْ عَدَمٍ مَعَ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُزَايَلَةٍ فَاعِلٌ لَا بِمَعْنَى الْحَرَكَاتِ وَ الْآلَةِ بَصِيرٌ إِذْ لَا مَنْظُورَ إِلَيْهِ مِنْ خَلْقِهِ مُتَوَحِّدٌ إِذْ لَا سَكَنَ يَسْتَأْنِسُ بِهِ وَ لَا يَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ.
🔹سر آغاز دین، خداشناسى است، و كمال شناخت خدا، باور داشتن او، و كمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگى اوست، و كمال توحید (شهادت بر یگانگى خدا) اخلاص، و كمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا كردن است، زیرا هر صفتى نشان مى دهد كه غیر از موصوف، و هر موصوفى گواهى مى دهد كه غیر از صفت است. پس كسى كه خدا را با صفت مخلوقات تعریف كند او را به چیزى نزدیك كرده، و با نزدیك كردن خدا به چیزى، دو خدا مطرح شده و با طرح شدن دو خدا، اجزایى براى او تصوّر نموده و با تصّور اجزا براى خدا، او را نشناخته است.
🔹و كسى كه خدا را نشناسد به سوى او اشاره مى كند و هر كس به سوى خدا اشاره كند، او را محدود كرده، به شمارش آورده. و آن كس كه بگوید «خدا در چیست» او را در چیز دیگرى پنداشته است، و كسى كه بپرسد «خدا بر روى چه چیزى قرار دارد» به تحقیق جایى را خالى از او در نظر گرفته است، در صورتى كه خدا همواره بوده، و از چیزى به وجود نیامده است. با همه چیز هست، نه اینكه همنشین آنان باشد، و با همه چیز فرق دارد نه اینكه از آنان جدا و بیگانه باشد. انجام دهنده همه كارهاست، بدون حركت و ابزار و وسیله، بیناست حتّى در آن هنگام كه پدیده اى وجود نداشت، یگانه و تنهاست، زیرا كسى نبوده تا با او انس گیرد، و یا از فقدانش وحشت كند.
📕نهج البلاغه، از خطبه ۱
منبع؛ وبسایت اهل البیت عليهم السلام
#امام_علی #اميرالمؤمنين #نهج_البلاغه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 سؤالی که مدیریت حوزه علمیه باید پاسخ دهد
🔻 حذف تشکلهای فعال حوزوی و طلاب انقلابی از فرصت دیدار با رهبر انقلاب، چرا ؟!
🔹 حمید رسایی: چهارشنبه دیدار طلاب حوزههای علمیه با امام خامنهای است. این دیدار فرصتی برای طلاب است تا با طرح دغدعههای خود، این ظرفیت عظیم را به عنوان یکی از بازوان مهم ولایت معرفی کنند اما علیرغم تأکیدات رهبر انقلاب بر حمایت از طلاب و مجموعههای انقلابی، مطالبهگر، فعال و صریح، متأسفانه تا امروز مدیریت حوزه به مجموعههای مردمی حوزه و روحانیت برخوردار از این ویژگیها فرصتی برای طرح مباحثشان در این جلسه نداده و جالب اینجاست که حتی از این افراد برای حضور در جلسه دعوت هم به عمل نیامده و تا چند روز قبل، از اصل برگزاری این دیدار مهم اطلاع هم نداشتند! حتی شنیده میشود که با نظر مدیران حوزه، شاید مراسم دیدار، بدون فرصت طرح دیدگاه طلاب برگزار شود!
🔹 سؤال این است که آیا این رویه را باید از مصادیق تقویت بُعد انقلابی حوزه علمیه که مورد تأکید مکرر رهبر انقلاب بوده بدانیم یا از مصداق انقلابزدایی از حوزه که از جمله هشدارهای امام خامنهای است؟
🔹 چند سال قبل هم که بعد از مدتها، فرصت دو دیدار برای حوزویان فراهم شد. متأسفانه در آن دیدارها هم به دلیل حذف بدنه کُنشگر حوزه و روحانیت فعالِ در میدان فتنهها، مباحث طرح شده در برابر امام جامعه که میتوانست زمینه طرح برخی مباحث را فراهم و فرصتی برای حوزه باشد، از غنای کافی برخوردار نبود و سبب انتقادات زیادی به مدیریت جلسه شد.
🔹 بر خلاف دیدار طلاب با امام خامنهای که سخنرانانش را طیف اداری و منتخب مدیران حوزه تشکیل میدهند و اکثر مطالبشان کلی و غیرمرتبط با دردهای جامعه است، جلسات تشکلهای دانشجویی با رهبری، خیلی صریح به بیان مسائل روز و مرتبط با مردم میپردازد به طوری که برای امام جامعه، زمینه اعلام موضع در آن موارد، رفع برخی شبهات فراهم میشود و جایگاه این تشکلها را بین مردم بالا میبرد.
🔹 یکی از برکات جلسات امام خامنه ای با فعالان انقلابی، برجسته شدن مطالبات و مشکلات ریشهای و تزلزل در جایگاه سایهنشینان و افراد رسوب کرده در مناصب حساس است که یکی از دلایل اصلی حذف بدنه زنده اجتماعی سیاسی حوزه علمیه از جلسات مذکور را همین موضوع باید دانست.
🔹 بی تردید آنچه مطلوب و مقصود اصلی امام خامنهای از برگزاری این جلسات است، طرح مسائل و مشکلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی داخلی حوزههای علمیه و مهمتر از آن جلوگیری از حذف حوزه از معادلات و عرصههای ضروری جامعه است.
🔹 این مسئله مهم، یعنی ضرورت حضور حوزویان در میدانهای گوناگون و جلوگیری از سکولار شدن حوزه، در سیره عملی و علنی رهبری انقلاب نمایان و آشکار است.
🔹 ظاهرا مدیریت حوزه با همه دلسوزیها از این مهم غفلت دارد در حالی که یکی از رسالتهای اساسی مدیریت حوزه علمیه همین است. بنابر این توقع این است که مدیریت حوزه، بیاعتنا به مصلحتاندیشیهای ناموجه، باید جلوی #انقلابزدایی از حوزه را بگیرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شما جوانان حزباللهی هر چه فرزند بیشتر بیاورید نسل حزباللهی بیشتر میشود.
رهبر انقلاب #فرزند_آوری را یک جهاد اعلام کردهاند. کسانی که توان این جهاد را دارند وقتی شعار میدهند "وای اگر خامنهای حک، جهادم دهد" یادشان نرود که امام جامعه حکم جهاد داده، به جای حرف، عمل کنند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا مجازات #اکبر_طبری دو برابر بوده؟!
🔹رهبر معظم انقلاب: کسی که در قوهی قضائیه خیانت میکند و سلامت قوه را بهم میزند، «یُضَاعَف لَها العَذابُ ضِعْفَیْن»؛ او باید دو برابر مجازات بشود.
واقعاً جا دارد، برای خاطر اینکه او همان نمکی است که برای جلوگیری از فساد به طعام میزنندـ همان مثل معروف اگر خود این نمک فاسد شد، این جوری خواهد بود.لذاست که باید با او به شدت مقابله کرد. مسألهی سلامت خیلی مسألهی مهمی است. ۱۳۹۴/۴/۷
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای #عید_غدیر خرج کنید...
هدایت شده از mesaghمیثاق
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴قدردانی مردم از مهمان قمی بدون تعارف| خیرین پاکبان قمی را راهی کربلا می کنند
🔹روایتی از تماس مردم با روابط عمومی صداوسیما برای پاکبانی قمی که جمعه شب مهمان بدون تعارف بود