هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻او یکی از منافقترین چهرههای تاریخ است...
و الآن در سپهر سیاست، صدها نمونه شبیه او داریم!
🔵صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
هدایت شده از mesaghمیثاق
35.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻پاسخ مقداد خداداد به خزعبلات مجتبی موقوفه موسوم به آقای تحلیلگر علیه دکتر جلیلی
🔵صدای انقلاب را از اینجا بشنوید
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺جایگزین های بالقوه جو بایدن از دیدگاه واشنگتن پست
🔸عملکرد ضعیف رئیس جمهوری آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ، دموکراتها را نگران کرده است و زمزمههایی از احتمال کنار کشیدن بایدن از ادامه کارزار انتخاباتی به گوش میرسد.
جایگزین های بالقوه جو بایدن از دیدگاه واشنگتن پست عبارتند از:
1️⃣ کاملا هریس ، معاون رئیس جمهور
2️⃣ گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان
3️⃣ پیت بوتیجیگ ، وزیر حمل و نقل
4️⃣ جاش شاپیرو ،فرماندار پنسیلوانیا
5️⃣ جارد پولیس، فرماندار کلرادو
6️⃣ گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا
7️⃣ رافائل وارناک ، سناتور جورجیا
8️⃣ میشل اوباما، "محبوب ترین بانوی اول سابق"
🔹️اما دو نفر از افراد فوق ( میشل اوباما، کاملا هریس و گاوین نیوسام) بیشتر از دیگران مطرح هستند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیو / در دومین مناظره ترامپ و هیلاری در سال ۲۰۱۶ چه گذشت؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به مناسبت برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی و سالگرد حمله شیمیایی به شهر سردشت در مرکز مطالعات سیاسی و بینالمللی تقدیم می کند:
ایران بزرگترین قربانی استفاده سیستماتیک از سلاحهای شیمیایی در تاریخ معاصر
در بمباران شیمیایی شهر سردشت در هفتم تیرماه ۱۳۶۶، ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از ۸۰۰۰ نفر در معرض گازهای سمی قرار گرفته و مسموم شدند.
شرکتهای بسیاری از کشورهای آلمان، انگلیس، آمریکا، هلند، فرانسه و دیگر کشورها، تامینکننده سلاحهای شیمیایی و مواد اولیه و تجهیزات بکار رفته در این سلاحها برای رژیم صدام بودند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
خلاصه اولین مناظره ترامپ بایدن
🌎 جدال بر سر ایران، اوکراین، غزه و مسائل داخلی آمریکا
🔹 اولین مناظره انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا با حضور «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه برگزار شد.
این مناظره به میزبانی شبکه سیانان در آتلانتا برگزار شد و نامزدها برای رقابت انتخابات ریاستجمهوری رو در روی یکدیگر ایستادند و با هم دست ندادند.
🔹 افزایش قیمتها در آمریکا
ترامپ در ابتدا گفت که همه اینها «میراث بایدن» بوده است و میگوید که در دوران کووید-۱۹ بودیم اما تلاش میکند تا هزینهها را کنترل و شغلها را احیا کند. او میگوید که بایدن کار خاصی در این زمینه نکرده است.
او میگوید که ما «قویترین اقتصاد» را داریم و به دستاوردهای مثبتش اشاره میکند و میگوید که جنگی در دولت او نبود.
بایدن: کی میگه اقتصاد در زمان ترامپ خوب بود. اقتصاد برای مرفهین خوب بود. در دوران ترامپ سربازان ما در افغانستان کشته شدند اما او کار نکرد. همه فکر میکردند کشور امنی هستیم در آن دوران اما من اجازه ندادم سربازی کشته شود.
🔹 بدهیهای آمریکا
ترامپ: حتی در زمان کووید-۱۹ وضع ما خوب بود. استقلال انرژی داشتیم و با وضعیت واکسنی که داشتیم دوران خوبی تحویل بایدن دادم. کسانی که در دوران بایدن فوت کردند بیشتر بودند و اجباری شدن واکسنها موجب نارضایتی شد و دیگر کسی به ما احترام نمیگذارد و شبیه کشور جهان سوم شدهایم.
ترامپ به سمت «مهاجرت غیرقانونی» رفت که مجری مجددا به اقتصاد و بدهی اشاره کرد.
بایدن: با پول مالیاتها میتوانی هزینههایی را پرداخت کنیم. در نهایت ما سلامت بهداشت را درست میکنیم.
ترامپ در واکنش گفت که با بایدن وضعیت تامین اجتماعی ما «نابود» شده و وضعیت کشور ما «شرمآور» است.
🔹 مساله سقط جنین در آمریکا
ترامپ: من با دادگاه قانون اساسی موافقم. این ایالتها هستند که باید تصمیم بگیرند. هر ایالتی برای خودش تصمیم میگیرد. من به استثناها اعتقاد دارم و برای تجاوز باید استثنا قائل شد. دموکراتها رادیکال هستند. آنها میخواهند بچه را پس از تولد بکشند.
بایدن: اکثرا از قانون «رو در برابر وید» حمایت میکردند اما این آقا (ترامپ) نگذاشت. حمایت من از سقط جنین درخصوص رو در برابر وید است و مشورت با پزشک را ترجیح میدهم. سیاستمدار مهم نیست، پزشک باید نظر دهد...
🔹 مهاجرت غیرقانونی
بایدن درباره «مهاجرت غیرقانونی» میگوید: ما به دنبال کنترل شرایط هستیم. اکنون ۴۰ درصد کمتر نسبت به دولت ترامپ از مرز رد میشوند.
ترامپ: نمیفهمم او چه میگوید! ما امنترین شرایط را داشتیم. او مرزها را به سمت افرادی باز کرد که از تیمارستان و زندان میآمدند. او مرز را باز گذاشته است. نیازی به قانون نداشتیم. آن زمان مرزها امنترین در زمان تاریخ بودند. بایدن استدلال میکند نمیگویم هیچ تروریستی از مرز رد نشده اما ترامپ اغراق میکند.
ترامپ: «کسانی را که ما کشتیم تروریست بودند؛ البغدادی و سلیمانی. ما مرزی نداریم.» ما تبدیل به کشوری غیر متمدن شدهایم. ما باید سریعا مهاجران غیرقانونی را اخراج کنیم. آنها در هتلهای لوکس نیویورک زندگی میکنند.
بایدن هر آنچه ترامپ گفت را «دروغ» خواند و گفت: دولت ترامپ هیچ واکنشی به حمله ایران به پایگاه عینالاسد نشان نداد...
🔹سیاست خارجی
ترامپ در رابطه با جنگ اوکراین میگوید: اگر ما یک رئیسجمهور واقعی داشتیم، پوتین هرگز به اوکراین حمله نمیکرد. بایدن کاری نکرد. او روسیه را تشویق کرد. آنقدر خروج از افغانستان فاجعه بود که پوتین یاد گرفت.
بایدن: همه اینها چرت و چرند هستند. بسیاری شهروندان آمریکایی را از افغانستان خارج کردیم. روسیه گفت ظرف پنج روز کییف را میگیرد اما نتوانست.
ترامپ: این جنگیه که نباید آغاز میشد. پول زیادی به اوکرین داده شد. هر بار زلنسکی به اینجا میآید، بایدن چک میکشد. این جنگ اصلا نباید شروع میشد. همه افراد به صورت احمقانه در حال کشته شدن.
بایدن ادعا کرد: پوتین جنایتکار جنگیه. فکر میکنید اگر اوکراین را بگیرد همه چیز تمام میشود؟ لهستان و کشورهای عضو ناتو چه میشوند؟
🔹 جنگ غزه
بایدن: همه کسانی که در اعضای شورای امنیت بودند از برنامه سه مرحلهای ما حمایت کردند. تنها کسی که به جنگ ادامه میدهد، حماس است. من از ارائه بمبهای ۲۰۰۰ پوندی به اسرائیل خودداری کردم. ما تنها مدافع اسرائیل هستیم. ما حماس را تضعیف کردیم و باید نابود...
ترامپ: اقیانوسی فاصله است میان ما و اروپا. چرا به اروپاییها نمیگویید بیشتر کمک کنند؟ آنها در ناتو باید سهم خود را بپردازند. اما در مورد اسرائیل و حماس، اسرائیل میخواهد حماس را نابود کند. بایدن به دلیل انتقاداتی که از اسرائیل دارد، شبیه به یک فلسطینی شده. باید به اسرائیل اجازه داد تا کار را تمام...
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیو / در سومین مناظره ترامپ و هیلاری در انتخابات ۲۰۱۶ چه گذشت؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجويانه و تروريستي ایالات متحده آمريكا در منطقه» و به ویژه به استناد ماده ۵ قانون فوق الذكر، اشخاص آمريكايي زیر را به دلیل نقض حقوق بشر از طریق سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز دانشجویان و اساتید دانشگاهها در امریکا که در حمایت از ملت مظلوم فلسطین علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به پا خواسته اند، تحت تحریم قرار می دهد:
۱. ویلیام (بیلی) هیچنز، رئیس اداره امنیت عمومی جورجیا
۲. ادی گریر، فرمانده عملیات میدانی ایالت جورجیا
۳. لیندا جی استامپ کورنیک، رئیس پلیس دانشگاه فلوریدا
۴. پاملا اسمیت، فرمانده پلیس واشینگتن دی¬سی
۵. جفری کارول، دستیار اجرایی فرمانده پلیس واشینگتن دی¬سی
۶. کارل جاکوبسن، رئیس پلیس نیو هاون
۷. شین استریپی، دستیار رئیس پلیس دانشگاه تگزاس
۸. مایکل کاکس، رئیس پلیس بوستون
۹. اسکات دانینگ، رئیس بخش پلیس مرکزی دانشگاه ایندیانا
۱۰. مایکل تامپسون، رئیس پلیس دانشگاه آریزونا
۱۱. جان بروکی، رئیس پلیس دانشگاه لانگ بیچ کالیفرنیا
اشخاص فوق الذکر وفق مواد ۶، ۷ و ۸ از بخش ششم قانون یادشده مشمول ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.
کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای موثر این تحریم ها معمول خواهند داشت.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسجمهور منتخب ملت را بشناسید
هدایت شده از mesaghمیثاق
▫️فارن افرز: سیاست خارجی آمریکا ناکارآمد است/جنگ غزه چالش سیاسی جدی برای واشنگتن
#بخش_اول
نشریه «فارن افرز» در تحلیلی، با اشاره به روند رو به گسترش «نظم نوین جهانی» و ناکارآمدی سیاست خارجی آمریکا در مواجهه با آن نوشت: آمریکا باید رویه برتریطلبانه و تمامیتخواه خود را کنار بگذارد.
بن رودز، قائممقام مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق آمریکا و یکی از مشاوران وی برای برنامه جامع اقدام مشترک با ایران در مقاله ای برای نشریه آمریکایی «فارن افرز» نوشت: "جو بایدن، (رئیس جمهوری ایالات متحده) در روزهای ابتدایی مدیریتش عبارت «آمریکا بازگشته است» را به عنوان نقطه شروعی برای سیاست خارجی خود تکرار می کرد. وی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده می تواند تصویر خود به عنوان یک هژمون را بازپس گرفته و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را دوباره برپا کند. این شعارها راه گریزی برای دور شدن از مدیریت پر هرج و مرج دونالد ترامپ (رئیس جمهوری سابق آمریکا) ارائه شد. "
رودز در ادامه تحلیل خود افزود: با این حال، دو چالش که عمدتاً خارج از کنترل دولت بایدن است، پیام احیای ابرقدرتی ایالات متحده را تحت الشعاع قرار داده است. نخستین مورد نگرانی از بازگشت ترامپ است. متحدان بایدن با عصبانیت نظارهگر این حقیقت هستند که ترامپ تسلط خود را بر حزب جمهوریخواه حفظ کرده و واشنگتن همچنان در روبه رویی با این موضوع ناکارآمد رفتار می کند. از سوی دیگر دشمنان آمریکا، به ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مورد عدم توانایی واشنگتن برای بازگشت به دوران قدرت سخن میگویند. این در حالی است که با توجه به تحولات گوناگون در سیاست خارجی ایالات متحده، به نظر می رسد دستیابی مجدد به توافقهای چندجانبه، مشابه توافق هستهای ایران، توافق پاریس در مورد تغییرات آب و هوا، یا همکاری های ترانس پاسیفیک (CPTPP) غیرممکن است.
در ادامه این مقاله آمده است: چالش دوم در برابر دولت بایدن این است که دیگر نظم بینالملل مبتنی بر قوانین قدیمی وجود ندارد. البته قوانین، ساختارها و اجلاسها در جای خود باقی میمانند. اما نهادهای اصلی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی به دلیل اختلافات موجود میان اعضای خود در شرایط مبهمی به سر می برند. روسیه متعهد به برهم زدن هنجارهای شکل گرفته توسط ایالات متحده است. چین مصمم است تا نظم جایگزین پیشنهادی خود را مطرح کند. از طرفی واشنگتن در مورد سیاستهای تجاری و صنعتی، حتی از اصول اصلی جهانی شدن پس از جنگ سرد نیز دور شده است. چرا که قدرتهای منطقهای مانند برزیل، هند، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بسته به موضوع مورد نظر، شرکای خود را انتخاب کرده و مسیر خود را با آنها پیش می روند. در مجموع می توان گفت که با از هم پاشیده شدن «نظم بین الملل قدیمی»، این بلوک های همپوشانیکننده جدید بر سر اینکه چه چیزی جایگزین آن نظم کهن شود، با هم رقابت میکنند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیو / جنجالیترین لحظات مناظره ترامپ و بایدن در انتخابات ۲۰۲۰
🔹از «خفه شو» تا دروغگو خطاب کردن یکدیگر
هدایت شده از mesaghمیثاق
#آموزشی
🔺وظایف رئیس مجلس شورای اسلامی:
اداره جلسات مجلس: رئیس مجلس وظیفه دارد جلسات علنی و غیرعلنی مجلس را اداره کند و نظم و انضباط را در آنها برقرار نماید.
نمایندگی مجلس: رئیس مجلس نماینده قانونی مجلس در برابر سایر قوای حکومتی و نهادها است و در مواردی که مجلس نیاز به نمایندگی دارد، این وظیفه بر عهده او است.
تدوین دستور جلسات: رئیس مجلس دستور جلسات علنی و غیرعلنی را تنظیم و به نمایندگان ابلاغ میکند.
انتخاب و معرفی اعضای کمیسیونها: رئیس مجلس نقش مهمی در انتخاب و معرفی اعضای کمیسیونهای تخصصی مجلس دارد.
نظارت بر اجرای قوانین: رئیس مجلس بر اجرای قوانین و مقررات داخلی مجلس نظارت دارد و در صورت بروز تخلفات، اقدام لازم را انجام میدهد.
تصویب بودجه مجلس: رئیس مجلس در تهیه و تصویب بودجه مجلس نقش دارد و باید بر هزینهها و درآمدهای مجلس نظارت کند.
ارتباط با سایر قوا: رئیس مجلس وظیفه دارد با رؤسای سایر قوای حکومتی (مانند رئیسجمهور و رئیس قوه قضائیه) در ارتباط باشد و در صورت لزوم مسائل و مشکلات را مطرح کند.
تایید قوانین و ارسال به شورای نگهبان: پس از تصویب قوانین در مجلس، رئیس مجلس باید آنها را برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال کند.
انجام وظایف قانونی دیگر: رئیس مجلس موظف است هر وظیفهای که بر اساس قوانین و مقررات بر عهده او قرار میگیرد، انجام دهد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺امکان تغییر نامزد دموکرات ها
مانی محرابی
پس از مناظره 27 ژوئن میان جو بایدن و دونالد ترامپ، بسیاری عملکرد بایدن را زیر سوال بردند و او را نسبت به مناظره سه سال پیش با ترامپ ضعیف، ناتوان و گنگ قلمداد کردند.
بایدن اما در توجیه این اتفاق بی خوابی را بهانه کرد و گفت به علت مسافرت به مقاصدی با اختلاف زمانی زیاد با ایالات متحده دچار بدخوابی شده و در روز پنجشنبه در هنگام مناظره خواب آلود بود.
اما محافل سیاسی حزب دموکرات پس از مناظره، زمزمه هایی در باب جا به جایی بایدن با یک نامزد دیگر را مطرح کردند که به سرعت به تیتر خبرها تبدیل شد.
در این زمینه تحلیلی خواهیم داشت بر امکان تغییر نامزد دموکرات ها در انتخابات 2024 ایالات متحده.
ابعاد قانونی و عرفی تغییر نامزد
مسئله اول ابعاد قانونی جا به جایی جو بایدن با نامزد دیگر است که در این مورد باید گفت کنوانسیون ملی دموکرات در تاریخ 19 تا 22 آگوست 2024 یعنی اواخر ماه مرداد برگزار می شود و پس از آن نامزد دموکرات ها به صورت رسمی معرفی خواهد شد. اعضاء کنوانسیون ملی دموکرات موظف به حمایت از نامزدی هستند که در مسند ریاست جمهوری است و این جا به جایی از سوی کنوانسیون ملی عملا نوعی کودتای درون حزبی محسوب می شود و از این جهت به طور قطع همچین اتفاقی را شاهد نخواهیم بود.
تنها در شرایطی نامزد دیگری جای بایدن را خواهد گرفت که خود بایدن شخصا تصمیم به این کار بگیرد و حزب به صورت قهری نمیتواند او را کنار بگذارد.
احتمال نامزدی کاملا هریس
در صورتی که بایدن بخواهد از نامزدی کناره گیری کند به صورت عرفی این حق را دارد که در انتخاب نامزد بعدی دست بالاتری نسبت به سایر دموکرات ها داشته باشد و به همین دلیل شاید شانس کاملا هریس از این لحاظ بیشتر از سایرین باشد. اما به صورت قانونی میان هریس و سایر نامزدها هیچ تفاوتی وجود ندارد و پست معاونت ریاست جمهوری از لحاظ قانونی برتری ای برای او ندارد.
هریس از جانب پدری اصالتی جامائیکایی آفریقایی ایرلندی و از جانب مادری اصالتی هندی دارد و این مسئله قطعا از سوی رای دهندگان با اصالت غیر آمریکایی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.
او در انتخابات سال 2020 نیز کمپین خود را برای شرکت در دور مقدماتی تشکیل داد و هر چند پیش از آغاز رقابت ها از نامزدی کناره گیری کرده و به حمایت از بایدن پرداخت اما در مقطعی توانست پیشتاز رقابت در اذهان عمومی هواداران حزب دموکرات باشد و در طول ریاست جو بایدن نیز به بهترین شکل ممکن توانسته خود را مورد توجه رسانه ها و عموم مردم آمریکا قرار دهد. اما محبوبیت وی در نظرسنجی ها مانند بایدن از سال 2021 روند نزولی را طی کرده که این مسئله ممکن است باعث نگرانی دموکرات ها شود و بر این اساس اگر دموکرات ها شانسی برای بایدن در برابر ترامپ قائل نباشند، قطعا شانسی نیز برای هریس قائل نخواهند بود و این جا به جایی عملا شکست انتخاباتی آنها را سنگین تر و ابعاد آن را از یک شکست انتخاباتی به شکست درون حزبی نیز گسترش خواهد کرد.
استناد به متمم 25 قانون اساسی
این روزها نام این قانون از سوی رسانه ها و مفسران سیاسی مجددا بر سر زبان ها افتاده. این متمم که پس از ترور جان اف کندی در سال 1967 تصویب شد به جانشینی معاون رئیس جمهور در سمت ریاست جمهوری اشاره دارد که به موجب بند 4 این قانون، معاون رئیس جمهور میتواند به همراه اکثریت اعضاء کابینه در نامه ای به کنگره و سنا مدعی عدم توانایی رئیس جمهور در انجام وظایف قانونی شده و سکان ریاست جمهور را در دست بگیرد. در این شرایط رئیس جمهور نیز می تواند در نامه ای به کنگره و سنا، نامه معاون خود را بی اثر کند. در مرحله سوم معاون می تواند مجددا به همراه اکثریت کابینه نامه عدم توانایی رئیس جمهور را تقدیم کنگره و سنا کند و در این شرایط کنگره و سنا برای ادامه یا عدم فعالیت رئیس جمهور تصمیم گیری خواهند کرد.
این متمم که از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر سر زبان ها افتاده هر از چند گاهی از رسانه های آمریکایی نیز سر در می آورد اما آنچه مشخص است این است که اساسا این متمم برای زمانی طراحی شده که مشکلی اساسی برای رئیس جمهور رخ می دهد و استفاده قهری از آن برای برکناری رئیس جمهور، همان طور که تا امروز رخ نداده از این به بعد نیز رخ نخواهد داد زیرا شاید مراحل آن در تئوری و روی کاغذ ساده بوده و فقط نیاز به هماهنگی معاون رئیس جمهور و 8 وزیر داشته باشد اما در عمل، پروسه ای بسیار پیچیده و مسئله ای شبیه به کودتای سیاسی می باشد.
از این رو مطرح کردن این مسئله از سوی رسانه ها پیش از آنکه پیش بینی امری واقعی باشد، بیشتر در جهت تحت فشار قرار دادن دموکرات ها برای اتخاذ یک تصمیم قاطع در باب معرفی نامزد خود پیش از جلسه کنوانسیون ملی دموکرات می باشد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺اِف اِی تی اِف (FATF): بازی رنگ باخته
سبحان محمدی/ کارشناس روابط بین الملل
🔸مطرح کردن و تاکید سیاسی برخی از دولت ها بر ضرورت پیوستن ایران به پاره ای از رژیم ها و نهاد های بین المللی، مسبوق سابقه است. این تاکید ناشی از نگاه و تعریف آنها از اهداف و فضای سیاست خارجی و الزامات آن بوده است. از نگاه سیاسی، جریان های به اصطلاح عملگرای میانه ( دولت سازندگی ) و همچنین اصلاح طلب (دولت اصلاحات)، یک هدف کلان و بلند ملت را در رابطه با سیاست خارجی و در طول مدت زمامداری و گفتمان های خود دنبال کردند؛ و آن هماهنگ سازی و ادغام جمهوری اسلامی ایران در هنجارها و استانداردهای سیاسی و مالی بین المللی، فارغ از ضروریات و امکان سنجی آن بوده است. این اهداف مثلا در بازه زمانی دولت سازندگی، حضور فعال در سازمانهای منطقه ای و بین المللی و تلاش برای جذب سرمایه خارجی از طریق عادی سازی و پذیرش دستورالعمل های بین المللی بود. نتیجه این نگرش، انحصار گرایی و وابستگی به واردات در اقتصاد و بدهی خارجی و افزایش شکاف های طبقاتی و همچنین به حاشیه رفتن اصول انقلاب اسلامی با این منطق که واقعیات جدید منطقه و عرصه بین الملل، محدودیت هایی را برای ما در صورت پافشاری بر اصول سیاست خارجی انقلابی در پی خواهد داشت. در دولت اصلاحات مشابه همین روند پیگیری شد. هدف در این زمان، پیوستن به سازمان تجارت جهانی در قبال تعلیق و توقف فعالیت های غنی سازی و هسته ای و پذیرش پروتکل الحاقی( بالاترین سطح پذیرش محدودیت های اتمی) بود.
در واقع این دوره، دوره تلاش برای وابسته کردن ایران به سیستم بین الملل بود. اما با این حال در ماه های آخر دولت اصلاحات، زمانیکه ایران از مواضع خود عقب نشسته بود، هیچگونه تغییری در رفتار غرب در قبال ایران با وجود اجرای تعهدات به وقوع نپیوست و غنی سازی دوباره از سر گرفته شد. البته لازم به ذکر است که با وجود پذیرش تعهد هایی مشابه مانند CTBT (پیمان منع جامع آزمایش تسلیحات هسته ای ) و NPT ( پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای ) توسط ایران، نه تنها شاهد تغییر رفتار از طرف غربیها در برخورد با ایران نبودیم بلکه با مطرح کردن ادعاهای کذایی خود، پرونده هسته ایران را به جریان انداختند. در مجموع این وقایع ثابت کرد که تضاد دنیای غرب با موجودیت جمهوری اسلامی ایران رفتاری نیست؛ ماهوی است. به این معنا که اگر تغییر رفتاری هم از سمت ایران صورت گیرد و ایران در بالاترین سطح متعهد شود؛ لزوما هیچ تغییر تعیین کننده و اساسی از سوی غرب رخ نخواهد داد که بتوان آن را در جهت تامین منافع ملی قلمداد کرد. متاسفانه با وجود این بستر تجربی و عدم اعتماد تاریخی اثبات شده به غرب، شرایط مشابهی هم در دولت یازدهم و دوازدهم رقم خورد. پیرو تعجیل دولت روحانی در پذیرش برجام، نهاد FATF ( که چیزی جز یک سازمان بین دولتی با ترویج استانداردهای کشور های غربی عضو گروه G7 و تحمیل آن بر سایرین نیست) در یک اقدام سیاسی( و از پیش تعیین شده) ایران را از لیست سیاه خارج کرد تا در گام بعدی، ایران را تحریک به تعهد بیشتر (مشابه پیشینه رفتاری دولت در قضیه برجام) کند. در همین راستا، در ژوئن 2016 نهاد FATF از اراده سیاسی ایران (به طور خاص، دولت ) برای رفع نواقص در حوزه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم و تصمیم برای یافتن کمک های فنی در اجرای طرح ذکر شده، استقبال کرد. با توجه به اینکه ایران گام های مرتبط را برداشته بود ( مانند Action Plan – برنامه اقدام و اصلاح قوانین داخلی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم که توسط وزیر وقت اقتصاد و دارائی – آقای طیب نیا - امضا شد).
اف ای تی اف در نوامبر 2017 تصمیم به تعلیق تدابیر خود علیه ایران گرفت. در همان ماه ایران یک اظهار مالی و پیش نویس اطلاح قوانین مرتبط با پولشویی و تامین مالی تروریسم را ارائه داد. اما با بررسی بیشتر موضوع مورد تاکید نهاد FATF مانند مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم (همان CFT )، به مبحث مهم دیگری برمیخوریم که در تقریبا در تمام مباحث و مناظرات مرتبط با FATF در کشور مغفول ماند. نهاد FATF در توصیه های 40 گانه خود، کشورها را ملزم میکند تا در صورت پذیرش دستورالعمل های این نهاد، به اصطلاح افراد سیاسی تحت پوشش و صاحب منصب را مشخص و اینگونه تعریف کنند: " افراد تحت پوشش سیاسی در واقع کسانی هستند که یکی از وظایف مهم عمومی بر عهده آنها گذاشته شده است. به خاطر موقعیت و نفوذ خود مشخص شده است که بسیاری از آنها در موقعیت هایی هستند که به طور بالقوه میتواند به خاطر جرایم مربوط به پولشویی و فساد و رشوه خواری و نیز فعالیت های مربوط به تامین مالی تروریسم( بنا به تعریف نهاد FATF از موارد فوق)، مورد سواستفاده قرار گیرند". ( برای کنکاش بیشتر این موضوع را میتوان با عنوان اصلی Politically Exposed Persons یا مخفف آن PEP در منابع اینترنتی جستجو کرد.)
هدایت شده از mesaghمیثاق
در واقع با شناسایی این افراد ذی نفوذ در کشور هدف و انطباق تئوریک آن با مبحث « رژیم های بین المللی » متوجه این موضوع میشویم که کسب اطلاعات مالی، سیاسی و نهادی و ارزیابی آن توسط مجموعه های مستقل و وابسته برای پیشبرد اهداف نهاد FATF ضروری است و در اولویت قرار دارد. با توجه به شرایط حساس کشور و اعمال تحریم ها گسترده، خروج این اطلاعات ( در قالب همین مقوله افراد سیاسی تحت پوشش ) استفاده دو یا چندگانه خواهد داشت و مضافا اینکه در بحث رژیم ها، غربی ها شفافیت اطلاعات را مدنظر دارند ( در دسترس اعضا قرار گرفتن اطلاعات یک کشور ) درحالیکه جمهوری اسلامی ایران خواستار محرمانه بودن آنهاست. با این حال و پس از خروج بدون هزینه آمریکا از برجام در 2018و عدم تحقق وعده های اقتصادی دولت که به شدت توسط کارگزاران آن به حیات این توافق گره خورده بود، دولت وقت مصرانه اینگونه به جامعه القا کرد که پیوستن به نهاد FATF راه حل تمامی مشکلات اقتصادی است. در حالیکه نقل بود در جلسات دولت و مجلس، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، هیچگونه تضمینی برای حل مشکلات در صورت پیوستن به این نهاد نداده اند. این یعنی تکرار تجربه تلخ و ناموفق برجام در صورت پیوستن به این نهاد. مضافا اینکه در آن سال هم خبرهایی در برخی خبرگزاریها به گوش رسید مبنی بر درخواست ایران برای اخذ وام از بانک جهانی که توسط برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تایید شده بود. هرچند بانک مرکزی آن را تکذیب کرد (در اینجا میتوان این فرض را مطرح کرد که یکی از دلایل تاکید دولت بر پیوستن به FATF، نیم نگاهی به بانک جهانی و اخذ وام از آن برای جبران کسری بودجه بوده است ).
بعد از بررسی دو لایحه پالرمو و CFT - مقدمات حقوقی و سیاسی عضویت در FATF - توسط مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان معاهده CFT را مغایر با قانون اساسی تشخیص داد و در کشاکش شورای نگهبان و مجلس، نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام سکان کار را به عهده گرفت که در نهایت با تشخیص درست مجمع، این موضوع از دستور کار خارج شد. در ادامه با پیوند خوردن این روند با اقدامات خصمانه دولت آمریکا از جمله ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی، نظام را متقاعد کرد که خود تحریمی از طریق نهاد FATF به مثابه شفاف سازی برای دشمن است. در نهایت هم با اتمام زمان تعیین شده توسط این نهاد، ایران به لیست کشورهای غیر همکار بازگشت. برخلاف نظرات حامیان دولت، در واقع با بازگشت ایران به این لیست، نهاد FATF به کشورهای عضو خود مواردی را درباره تبعات همکاری و معاملات با ایران گوشزد میکند نه لزوما محدودسازی و محروم سازی آنها. از نکات بسیار قابل توجه اینکه آقای همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در یکی از مصاحبه های خود در آن سال به صراحت از بی تاثیر بودن اقدامات و تصمیمات نهاد FATF بر اقتصاد ایران پرده برداشت و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از طُرق دیگر و جایگزین که قبلا هم مورد استفاده قرار گرفته اند با دنیا به مراودات اقتصادی خود ادامه خواهد داد.
مطلب پیش رو را با ذکر یک مثال به پایان برسانیم. کشور مکزیک یکی از وابسته ترین کشورها در اتحاد با آمریکاست. کشوری دیوار به دیوار ایالات متحده که در بسیاری از موارد مانند تاریخ، فرهنگ و قوانین و الزامات سیاسی با آن پیوند عمیق خورده است. عضویت در پیمان نفتا ( تجارت آزاد منطقه آمریکای شمالی ) و پذیرش بسیاری از دستورات نهاد اف ای تی اف، این کشور تا این حد آمریکایی را، نه از انحصار بزرگترین کارتل های مواد مخدر جهان رهایی داد و نه از قاچاق انسان و سلاح و حتی جلوگیری از ترور کاندیدای انتخابات ( در مکزیک گروه های رقیب، کاندیدای جریان مقابل را نه از راه های متداول سیاسی، بلکه با استفاده از سلاح و حذف فیزیکی رد صلاحیت میکنند! و این یک موضوع عادی در مکزیک است!! ) شما که از مکزیک برای آمریکا مکزیکی تر نخواهید شد؟!
هدایت شده از mesaghمیثاق
31.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببینید: عدن ۱۹۸۶؛ ترورهایی که دنیا را تغییر داد
قسمت اول
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥۸ چالش پزشکیان در سیاست خارجه
هدایت شده از mesaghمیثاق
✅ اندیشه سیاسی ایران باستان در آیینه شاهی مسکویه رازی
🖇ایرانیان دارای سبک خاصی از اندیشه سیاسی هستند که از روزگار باستان تاکنون تداوم داشته است. اندیشه سیاسی در ایران نخبه گرا، محافظه کار است و در آن شاخص های دادگری، همزادی دین و دولت و آداب حکمرانی واقع گرا قابل ردیابی است. در این نوشتار قصد داریم آداب سیاست ایرانی را از منظر مسکویه رازی بررسی کنیم. مسکویه رازی 320 تا 420 هجری قمری در اوج قدرت حکمرانان محلی ایران همچون آل بویه در زمان خلافت عباسی زندگی میکرد. او به منابع ایرانی دسترسی داشته است و روایت گری است که سعی بسیار انجام داده است تا سیاست از منظر ایرانیان را تداوم بخشد.
🖇ابن مسکویه همچون ابن مقفع، ثعالبی، طبری، ابن سینا مبانی، شاخص ها و فنون حکمرانی ایرانیان را در تفسیرهای تاریخی و فلسفی خویش جای میدهد تا نام ایران به رغم شکست های نظامی و اقتصادی باقی ماند. آل بویه به عنوان حکمرانان شیعی قدرتمند در غرب ایران قدرتی فراتر از خلافت عباسی داشتند و تقریبا در صد سال باشکوه تمدن اسلامی از اندیشمندان و صاحبان خرد حمایت میکردند. در همین زمان ابن سینا، بیرونی، خوارزمی و اخوان الصفا در حال تولید نظام های اندیشه گانی بودند.
🖇مسکویه با توجه به ریاست کتابخانه، تدریس و مشاوره و هفت سال وزارت ابن عمید منابع زیادی در اختیار داشت و مخازن دانش به روی او باز بود. او زبان فارسی باستان را میدانست و راه ابن مقفع را ادامه داد به نحوی که توانست تربیت سیاسی ایرانیان را با ترجمه و تفسیر اندرزنامه های ایران باستان به جهان اسلام منتقل کند. مسکویه در کتاب تجارب الامم سعی کرده است حافظه تاریخی ایرانیان را زنده گرداند و در جاویدان خرد به این ظاهر تاریخی، پوشش و محتوای ایرانی بخشیده است. آداب فرس در این رساله آمده است که عبارت است از اندرزهای آذرباد، پندهای بزرگمهر به کسری، سخنان انوشیروان، حکمت هایی از بهمن پسر اسفندیار، عادت سیاسی حکمرانان ایرانشهر، وصیت ملوک پارس همچون جمشید و هرمز.
🖇مسکویه همانند همه اندرزنامه های ایرانی اعتقاد دارد که سیاست ظاهر است و بر جان انسان ها سلطه امکان پذیر نیست. دو مقصود از این عبارت حاصل است اول اینکه حکومت آگاه باشد علت اطاعت مردم ترس است و دوم اینکه بر نیت ها و ذهن مردم حکمرانی کردن ناممکن است. در وصیت بزرگمهر به کسری آمده است: « و بدان به درستی که حکومت و سلطنت ملوک دنیا نیست به جز بر بدنها و ظاهر امور کسانیکه آن ملوک بر ایشان حکومت و مالکیت دارند و اما بر باطن و نیت های رعیت و آنچه غایب است از نظر ایشان از امور رعیت، هیچ راهی نیست ملوک را برآنچه غایب است از نظر ایشان زیرا که آن در غیب است و پنهان و پوشیده است از ملوک و غیر ملوک. بنابراین سزاوار نیست مر ملوک را گرفت کنند بر رعیت جز بر آنچه ظاهر و آشکار است برایشان از حال رعیت، می¬باید گمان و ظن را درباره ایشان ترک کنند و به مجرد ظن و گمان بر ایشان گرفت نکنند زیرا که ظن و تخمین به تهمت کشد و تهمت به بلاها دعوت میکند.
🖇مسکویه در تداوم اندرزنامه نویسی های ایرانی اعتقاد دارد که حکومت و مردم بر یکدیگر حقی دارند. جمشید میگوید «شهریار را بر مردم حقی است و مردم را بر وی حقی. حق شهریار بر مردم آن است که از او فرمان برند و با او یکرنگ باشند و با دشمنانش بجنگند. حق مردم بر شهریار آنکه روزی شان به هنگام دهد چه مردم را پشتوانه ای و سودایی جز او نباشد. حق مردم بر شهریار آن است که در کارشان نیک بنگرد، با ایشان مهر ورزد، بیش از توان بارشان نکند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
34.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید: عدن ۱۹۸۶؛ ترورهایی که دنیا را تغییر داد
قسمت دوم
هدایت شده از mesaghمیثاق
▫️فارن افرز: امروز حماس قویتر از گذشته است
▫️ایرنا
#بخش_اول
تارنمای تحلیلی "فارن افرز" در گزارشی نوشت که از زمان حمله حماس در جنوب غزه در اکتبر ۹ ماه گذشته، رژیم صهیونیستی اسرائیل با حدود ۴۰ هزار سرباز به شمال و جنوب غزه حمله کرده است، ۸۰ درصد جمعیت منطقه را آواره کرده، بیش از ۳۷ هزار نفر را کشته و دستکم ۷۰ هزار تن بمب (این عدد بیشتر از وزن بمبهایی است که در تمام جنگ جهانی دوم بر لندن، درسدن و هامبورگ رها شد)، بر سر منطقه فرود آورده است که بیش از نیمی از ساختمانهای غزه را ویران کرده یا به آنها آسیب رسانده و دسترسی منطقه به آب، غذا و برق را محدود کرده و کل جمعیت را در آستانه قحطی قرار داده است.
اگرچه بسیاری از ناظران بر غیراخلاقی بودن رفتار رژیم صهیونیستی تاکید کرده اند، رهبران این رژیم به طور مداوم ادعا کرده اند که شکست حماس و تضعیف توانایی آن برای انجام حملات جدید علیه غیرنظامیان اسرائیلی باید بر هر گونه نگرانی در مورد جان فلسطینیان ارجحیت داشته باشد و مجازات مردم غزه باید برای از بین بردن قدرت حماس ضروری باشد اما در واقع، قدرت حماس در حال افزایش است. نقص اصلی در استراتژی اسرائیل شکست تاکتیکها یا اعمال محدودیت بر نیروی نظامی نیست بلکه شکست فراگیر یک سوءتفاهم فاحش از منابع قدرت حماس بوده است؛ اسرائیل نتوانست متوجه شود که قتل عام و ویرانی که در غزه به راه انداخته است تنها دشمنش را قوی تر کرده است.
▪️منابع قدرت
فارن افروز با برشمردن تخمینهای اشتباه از تعداد اعضای حماس به عنوان ضعف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، از آغاز جنگ تاکنون افزود که مهمترین منبع قدرت حماس و سایر بازیگران شبهنظامی، توانایی جذب نیرو، بهویژه توانایی آنها در جذب نسلهای جدید از مبارزان و عواملی است که اقدامات گروهی و استشهادی انجام میدهند و این توانایی برای استخدام، در نهایت، ریشه در یک عامل دارد: مقیاس و شدت حمایتی که این گروه در جامعه خود از آن برخوردار است.
این گزارش افزود: حمایت یک جامعه از یک گروه به آن اجازه می دهد تا صفوف خود را دوباره پر کند، منابع را به دست آورد، ناشناس باقی بماند و به طور کلی دسترسی بیشتری به منابع انسانی و مادی لازم برای بسیج نیرو داشته باشد. مهمتر از همه، حمایت یک جامعه برای پرورش کیش شهادت ضروری است، زیرا افراد اگر فداکاریهایشان مورد توجه قرار نگیرد، احتمال کمتری دارد که برای ماموریتهای پرخطر داوطلب شوند. جامعه ای که به مبارزان کشته شده یک گروه احترام می گذارد، به حفظ آن کمک می کند.بر اساس این گزارش، حزب الله با حمایت مردمی فزاینده در میان شیعیان در طول اشغال جنوب لبنان از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۹ توسط اسرائیل شکوفا شد و از یک گروه مخفی کوچک به یک حزب سیاسی جریان اصلی با جناح مسلحی متشکل از حدود ۴۰ هزار مبارز تبدیل شد. همچنین، پنج نظرسنجی از ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) تا جدیدترین آنها که در ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳)، یک یافته قابل توجه را نشان می دهد: تقریباً در هر معیاری، حماس امروز در میان فلسطینی ها نسبت به روزهای پیش از ۷ اکتبر از حمایت بیشتری برخوردار است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
35.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید: عدن ۱۹۸۶؛ ترورهایی که دنیا را تغییر داد
قسمت سوم
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺راه حل های عربی مسئله فلسطین و سرانجام آن
هدایت شده از mesaghمیثاق
30.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴عدن ۱۹۸۶؛ ترورهایی که دنیا را تغییر داد.
🔻قسمت چهارم و نهایی
هدایت شده از mesaghمیثاق
/نشنال اینترست/
▫️آیا میشله اوباما میتواند جایگزین نهایی جو بایدن باشد؟
#بخش_اول
"جیکوب هیلبران" در یادداشتی در نشریه "نشنال اینترست" نوشت: هیلاری کلینتون یک بار تلاش کرد و شکست خورد. اکنون زمینه برای حضور همسر یکی دیگر از روسای جمهور سابق آمریکا فراهم است تا بتواند بالاخره این سقف شیشهای را در هم بشکند. بر اساس نظرسنجی جدیدی که به صورت مشترک توسط رویترز و ایپسوس انجام شده، تنها یک کاندیدای دموکرات وجود دارد که میتواند به شکلی قاطعانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق را در انتخابات ماه نوامبر شکست دهد و آن کسی نیست جز "میشله اوباما".
به گزارش گروه بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اوباما از این حیث از تمام رقبای احتمای خود از جمله کامالا هاریس، گاوین نیوسام و گرچن وایتمر جلوتر است. ۵۰ درصد از رای دهندگان گفته اند در صورت کاندیداتوری اوباما به او رای خواهند داد، در حالی که ۳۹ درصد گفته اند ترامپ را ترجیح میدهند. برای اوباما که کارزار انتخاباتی بایدن را به دیده تردید مینگرد و از تبلیغ به نفع او امتناع کرده است، اعلام نامزدی به معنای یک اقدام انتقام آمیز بابت رفتار ناشایست خانواده بایدن با دوست سابقش کاتلین باهل، یعنی همسر سابق هانتر بایدن خواهد بود. باراک اوباما در برنامههای جمع آوری کمک مالی برای ستاد بایدن حضور یافته، اما در این برنامهها هرگز همسرش را به همراه نداشته است.
دموکراتها و تعداد بالایی از رای دهندگان مستقل اوباما را شبیه "زن شگفت انگیز"، شخصیت خیالی ابرقهرمان کتابهای کامیک آمریکایی میبینند که میتواند از کمند جادویی پدرسالارانه شکل گرفته در اطراف بایدن استفاده کرده و بار دیگر حزب دموکرات را متحد سازد. جیل لپور، مورخ تحصیل کرده دانشگاه هاروارد در کتاب خود تحت عنوان "تاریخچه مخفی زن شگفت انگیز" استدلال میکند که این شخصیت نوعی حلقه مفقوده در داستان فمینیسم در طول قرن گذشته به شمار میرود. شاید کاندیداتوری اوباما بتواند نقش کلیدی مشابهی را برای زن قرن حاضر که در جبهههای مختلف از سقط جنین گرفته تا برخورداری از حقوق و مزایای برابر در حال مبارزه است ایفا نماید.
اوباما به نوبه خود همواره اعلام کرده که تمایلی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. در واقع او به وضوح از کاندیداتوری همسرش در انتخابات سال ۲۰۱۲ ناخوشنود بود و به وی گفته بود که اگر در آن انتخابات شکست بخورد، در دور بعد از تلاش مجدد وی حمایت نخواهد کرد. اوباما مطمئنا میداند که لحظهای که او وارد حلقه سیاسی شد،محبوبیتش سیر نزولی طی خواهد کرد. در حال حاضر او مجبور نیست در مورد مسائلی مانند اوکراین، مالیات ها، قوانین و مقررات و سایر مسائل کلان اظهار نظر نماید. تا زمانی که او گوشه گیر باقی بماند، رای دهندگان هر آرزویی را که در سر میپرورانند به اون نسبت خواهند داد. امتناع او از آلوده کردن خود به عرصه سیاست از طریق کاندیداتوری در انتخابات ممکن است محبوبیتش را بیش از پیش افزایش دهد. با این حال، همانطور که استیو بنن اظهار میدارد، نباید از کنار پدیده اوباما به عنوان یک نمایش فرعی صرف عبور کرد. این پدیده، ضعفهای بایدن را بیش از پیش آشکار و این نکته را پررنگ میسازد که «اشتیاق سیاسی گستردهای برای کاندیداتوری فردی غیر از روسای جمهور سابق وجود دارد.»
هدایت شده از mesaghمیثاق
38.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید: آپارتاید چیست؟ پای اسرائیل در میان است
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همه میرن ولی میمونه حسین...
هدایت شده از mesaghمیثاق
از شنبه با قیمت جدید جرایم رانندگی محاسبه میشود
🔹معاون عملیات ترافیک پلیس راهور: جدول جدید جرایم رانندگی پس از بهروزرسانی سامانههای هوشمند از روز ۲۳ تیر در سطح کشور اجرایی میشود. نرخ جدید جریمهها را اینجا ببینید.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 جلیلی: ما به اندازه کافی حرف برای گفتن به جامعه داریم
🔹دکتر جلیلی در جمع نمایندگان خانواده های شهدا: اینکه گفتم مشغول حواشی نشویم و نیازی نیست پاسخ فلان کانال تلگرامی که این حرف را زده، بدهیم، به همین دلیل است چون این اقدامات انرژی ما را می گیرد.
🔹از اخلاق و تقوا خارج نشویم؛ ما به اندازه کافی حرف برای گفتن به جامعه داریم.