هدایت شده از mesaghمیثاق
📌قدرت هوشمند
جوزف نای عقیده دارد موفقیت در این جهان دگرگون شده، به فهمی عمیق از ماهیت قدرت، نقش قدرت نرم و اجرای یک توازن بهتر از قدرت سخت و نرم (چماق و هویج) در سیاست خارجی وابسته خواهد بود.
از نظر وی، قدرت هوشمند نه قدرت نرم و نه قدرت سخت است بلکه هر دوی آنها میباشد.
در واقع تئوری قدرت هوشمند به این امر میپردازد که در فضای جدید جهانی و عصر تصویرسازی و با توجه به امکانات جدید به وجود آمده و چالش ها و تهدیدهای پیش رو چگونه می توان تصویری با هیبت و هیمنه و جذاب از خود ارایه نمود تا با استفاده از آن در رفتارهای کنشگران مورد نظر در این فضا تغییراتی مطلوب ایجاد شده و زمینه برای تعامل سازنده و پویا فراهم گردد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌تقسیم بندی های مختلف
از قدرت نرم در برابر قدرت سخت به عنوان قدرت روحی در مقابل قدرت جسمی و یا قدرت معنوی در مقابل قدرت مادی یاد می شود و قدرت نرم، در واقع توانایی شكل دهی به ترجیحات دیگران است.
به عبارت دیگر، جنس قدرت نرم از نوع اقناع و قدرت سخت از مقوله اجبار است.
در قدرت نرم، رهبری كردن به صدور فرامین خلاصه نمی شود، بلكه انجام آنچه دیگران می خواهند را نیز شامل می شود. اگر بتوان دیگران را به آنچه كه می خواهند سوق داد، دیگر نیازی به استفاده از هویج و چماق برای مجبور كردن نیست.
هدایت شده از mesaghمیثاق
پروفسور حمید مولانا استاد دانشگاه آمریكن برای اولین بار در كتاب اطلاعات و ارتباطات جهانی:
در سال 1986 میلادی به تعریف و تبیین واژه قدرت نرم پرداخت.
مولانا قدرت را به دو بخش تقسیم كرد؛ قدرت ناملموس "نرم" كه منابع آن دین، ارزش ها، باورها، ایدئولوژی و دانش هستند، و قدرت سخت یا ملموس كه در مواردی چون منابع طبیعی، جمعیت، ثروت و ابزار نظامی و جنگی و غیره ریشه دارد.
به اعتقاد مولانا، قدرت نرم زیربنای قدرت سخت بوده و ماهیت آن را مشخص می نماید.
هدایت شده از mesaghمیثاق
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌بخشی از سخنان پروفسور حمید مولانا
تهران ـ فروردين ماه 1387 شمسی
کنفرانس وحدت اسلامی
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌مبدع نظریهٔ «قدرت نرم» من بودم
پرفسور حمید مولانا : چیزی که من به آن «قدرت نرم» میگویم تفاوتهای اساسی با صحبتهای امروز دارد.
بهترین نمونهی قدرت نرم که بنده 30 سال پیش در مقالاتم نوشتم، دین و زیرساختهای مذهبی و دینی، علما و حوزهی دینی ما، مشروعیت روحانیون و مشروعیت نخبگان سنتی در مقابل نخبگان تجددطلب بود.
✔️ جوزف نای که تئوریسین نظریهی «قدرت نرم» نامیده میشود، سال 1990 در نشریهی فارین پالیسی در حالی در اینباره سخن گفت که چهار یا پنجسال از انتشار کتاب من دربارهی «قدرت نرم» گذشته بود.
🖌خیلی از نوشتههای من به انگلیسیاند و خیلی از آنها اصلاً در ایران ترجمه نشدهاند. در ایران به کتابهای من کمتر توجه شده است و بهنظرم، این نوعی سهلانگاری است .
هدایت شده از mesaghمیثاق
6.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 نوازش و لالایی دشمن
🎙مقام معظم رهبری ؛
امیر المومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند:
من آدمی نیستم که با لالایی دشمن خوابم ببرد
هدایت شده از mesaghمیثاق
23.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ به سوال مهم !
⁉️ علوم سیاسی از چه چیزی حرف میزند؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 معنای دقیق بصیرت
🎙رهبر انقلاب
▫️ممکن است اختلافات، اختلافات عمیقی هم باشد، اختلافات بزرگی هم باشد، اما انسان دشمن را با غیردشمن نباید اشتباه کند؛ دشمن حساب دیگری دارد، غیردشمن حساب دیگری دارد.
خط درگیری با دشمن را باید ترسیم کرد، مشخص کرد؛ این بصیرت می خواهد. بصیرتی که ما عرض می کنیم، این است.
✍دوستان جبهه انقلاب ، مقداری تأمل!!!
دچار خطای تحلیلی نشوید و جای جلاد و شهید عوض شود....
(نسخه شفابخش، اتحاد جبهه انقلاب است)
هدایت شده از mesaghمیثاق
📌الگوی بومی سازی
✍ بومیسازی علوم، یعنی بهرهمند شدن از علوم دیگران، تا جایی که با باورهای اصیل خودمان تعارض پیدا نکرده است. باورهای اصیل آن دسته از ایدئولوژی دینی و ملی است که ما برای آنها استدلال منطقی داریم و به همین جهت نمیتوانیم از آنها دست بکشیم.
• ابوعلیسینا ده قرن پیش با همین رویکرد به سراغ فلسفه یونان رفت و در عین اینکه از فرم ارسطویی در فلسفه استفاده کرد، ولی در محتوا از فلاسفه غرب تقلید نکرد و از باورهای الهی خود برای پیریزی فلسفه ایرانی اسلامی استفاده کرد.
• همانگونه که شیخ الرئیس از فلسفه یونان استفاده کرد، اما تقلید نکرد و استقلال فکری خودش را حفظ کرد، ارزشهای خود را حفظ کرد و باورهای عقلی و منطقی خود را رها نکرد، امروز هم این کار باید انجام شود.
• اگر ابن سینا این بومیسازی را انجام نمیداد، باید به تمام گزارههای فکری فلسفه یونان پایبند میشد، گزارههایی که با نگرش دینی شیخ الرئیس در تعارض بودند.
• اساسا ابن سینا الگوی مناسبی برای نگاه ما به علم و علم آموزی است. شیخ الرئیس بیش از آنکه متکی به علوم جوامع دیگر باشد، به تولید علم مشغول بود. به همین جهت است که او در پزشکی شهرت بیشتری پیدا کرده است؛ چراکه طب او محصول فکر خود او بود و این تولید علم باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد.
• در پایان بار دیگر این نکته را تکرار میکنیم، همانگونه که شیخ الرئیس از فلسفه یونان استفاده کرد، اما تقلید نکرد و استقلال فکری خودش را حفظ کرد، ارزشهای خود را حفظ کرد و باورهای عقلی و منطقی خود را رها نکرد، امروز هم این کار باید انجام شود و با همین رویکرد به سراغ علوم انسانی جوامع دیگر رفت.