هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🔸قِوامُ العَيشِ حُسنُ التَّقدِيرِ و مِلاكُهُ حُسنُ التَّدبيرِ.
🔹پايدارى زندگى به برنامه ريزى درست و وسيله رسيدن به آن، مديريّت صحيح است.
📕غررالحكم و دررالكلم، ح ۶۸۰۷
#امام_علی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢ای (ع) آگاهی خود از «علم غیب» را چگونه برای مردم مطرح نموده است؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۹۳ «نهج البلاغه» مى فرمايد: «فَاسْأَلُونی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونی؛ از من سؤال كنيد [و آنچه را مى خواهيد درباره سرنوشت آينده از من بپرسيد] پيش از آن كه مرا از دست دهيد». سپس حضرت مى فرمايد: «فَوَ الَّذِی نَفْسِی بِيَدِهِ! لَا تَسْأَلُونِی عَنْ شَيْءٍ فِيمَا بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ السَّاعَةِ، وَ لَا عَنْ فِئَةٍ تَهْدِی مِائَةً وَ تُضِلُّ مِائَةً إِلَّا أَنْبَأْتُكُمْ بِنَاعِقِهَا وَ قَائِدِهَا وَ سَائِقِهَا، وَ مُنَاخِ رِكَابِهَا، وَ مَحَطِّ رِحَالِهَا وَ مَنْ يُقْتَلُ مِنْ أَهْلِهَا قَتْلاً، وَ مَنْ يَمُوتُ مِنْهُمْ مَوْتاً؛ سوگند به كسى كه جانم در دست قدرت اوست! از هيچ حادثه اى كه از امروز تا دامنه قيامت واقع مى شود از من سؤال نمى كنيد، [مگر اينكه پاسخ آن را آماده دارم] و همچنين درباره هيچ گروهى كه حتّى يك صد نفر را هدايت يا گمراه مى كنند پرسش نمى كنيد، مگر اينكه از دعوت كننده و رهبر و كسى كه آنها را به پيش مى راند و از جايگاه خيمه و خرگاه و محلّ اجتماع آنها و كسانى كه از آنها كشته مى شوند، يا به مرگ طبيعى مى ميرند، [از همه اينها] شما را آگاه مى سازم».
🔹بسيارند كسانى كه ممكن است مسائلى را به صورت مبهم و كلّى در آينده اى نزديك پيش بينى كنند، و اين كارى است كه سياستمداران، در مسائل مربوط به اطراف عصر خود، هميشه دارند و ممكن است گاهى صحيح و گاهى اشتباه از آب درآيد؛ ولى پيش بينى دقيق جزئيّات با تمام مشخّصات، آن هم در زمان هاى بسيار دور، براى هيچ كس ممكن نيست، جز آنها كه با سرچشمه وحى ارتباطى دارند و از علم بى پايان پروردگار، مدد مى گيرند و جالب اين است كه امام علی (ع) در جمله هاى بالا از يكسو، تأكيد بر اين دارد كه من تمام حوادث آينده را تا دامنه قيامت مى توانم براى شما پيش گويى كنم، و از سوى ديگر اشاره به تمام جزئيّات آنها مى كند؛ چيزى كه براى غير پيغمبر (ص) و كسانى كه از علوم خاص او بهره دارند، امكان پذير نيست.
🔹در اينجا فوراً اين سؤال به ذهن مى آيد كه آيا پيامبر (ص) يا امام (ع)، #علم_غيب - آن هم به اين گستردگى - مى توانند داشته باشند با اينكه «قرآن مجيد» با صراحت مى گويد: «قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللهُ؛ [۱] بگو كسانى كه در آسمان و زمين هستند جز خدا از غيب آگاه نيستند»؛ اين سخن پاسخ روشن و معروفى دارد كه هم از آيات «قرآن مجيد» استفاده مى شود، و هم در كلمات خود آن حضرت آمده است و آن اينكه #علم_غيب به صورت ذاتى مخصوص خداست، ولى خداوند هر مقدار از آن را لازم بداند در اختيار اولياء الله مى گذارد؛ همان گونه كه در آيات ۲۶ - ۲۷ سوره «جنّ» مىخوانيم: «عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً - إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ؛ خداوند عالِم به امور پنهانى است و هيچ كس را بر #اسرار_غيبش آگاه نمى كند - مگر رسولى كه او را برگزيده و از وى راضى شده است».
🔹هنگامى كه امام علی (ع) از پاره اى از حوادث آينده خبر داد و كسى همين سؤال را مطرح كرد حضرت در پاسخ او فرمود: «لَيْسَ هُوَ بِعِلْمِ غَيْبٍ، وَ إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِی عِلْمٍ؛ اين، علم غيب نيست، بلكه آموزشى است از صاحب علم». اشاره به اينكه #علم_غيبِ_ذاتى، مخصوص خداست و علم من [امام علی (ع)] جنبه اكتسابى دارد؛ من همه اين امور را از پيامبر (ص) آموختم و او از خداوند متعال. به هر حال، هيچ كس بعد از پيغمبر اكرم (ص)، جز اميرالمؤمنين امام علی (ع) چنين سخنى را نگفته و نمى توانسته بگويد؛ ولى امام علی (ع) اين سخن را فرموده و بارها پيش گويى هايى كرده كه عيناً واقع شده است. «ابن ابى الحديد» در «شرح نهج البلاغه» خود فصلى تحت عنوان «امور غيبى كه امام (عليه السلام) از آن خبر داد، سپس تحقّق يافت» در ذيل همين خطبه آورده است.
پی نوشت؛
[۱] سوره نمل، آيه۶۵ (در آيات متعدّد ديگرى شبيه به اين مضمون نيز آمده است)
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج۴، ص۲۲۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #اميرالمؤمنين #غيب #علم_غیب
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️جنایت به اسم حقوق بشر
🔹همه گرفتاري هاى جهان مال اين قدرت هاى بزرگى است كه ادعا مىكنند كه ما براى صلح اين كارها را می كنيم. اين همه #جنايت مىكنند، اين همه كشورها را به خون مىكشند و ادعا مىكنند كه ما نمى توانيم ببينيم كه #حقوق_بشر از بين مىرود. اينها ادعايى است كه آنها مى كنند كه هيچ واقعيت ندارد، بلكه خلافش واقعيت دارد و مسلمين در غفلت هستند، مستضعفين جهان غفلت دارند. اين بارقهاى كه در ايران پيدا شد اگر چنانچه ملت هاى ساير كشورهاى مسلمين به اينجا ملحق بشوند و همه با هم دست به هم بدهند و در مقابل اين همه جناياتى كه به بشر و بشريت مىشود، بايستند كارها اصلاح مى شود، لكن مع الأسف نشده است اين كار.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی(ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
پرونده موفق رئیسی در قوه قضاییه و برعکس پرونده نا موفق اژهای در همین قوه :
خدایی کسی نیست که ندونه رئیسی از وقتی وارد قوه قضائیه شد تا آخر چقدر فساد رو رو کرد از پرونده طبری بگیر تا داداش فریدون و چقدر کارخونه رو احیا کرد و جلوی چقدر رانت رو گرفت از هفت تپه بگیر تا مس تا غیره و غیره...
اما اژهای آقای سوت زنی که اتفاقا بلد نیست سوت کاری بزنه شما بگید چه پرونده فسادی رو به نتیجه رسونده، کدوم شرکتها و کارخونه ها رو احیا کرده؟؟ برای جلوگیری از ولنگاری و بیحجابی غیر از تدوین یک لایحه مزخرف و سرتاسر اشکال چه هنر دیگهای به بروز رسونده؟؟!!
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ریزی برای حضور در بیمارستان و کشتن بسیجی و ماموران توسط حسین چراغ سحر
(تروریست هماهنگ کننده اتفاقات ایذه مقیم لندن)
💬 #لایو
هدایت شده از mesaghمیثاق
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀لایحه #حجاب و عفاف یک تله فرهنگی است!
♦️دکتر مهدی جمشیدی (عضو هیات علمی دانشگاه):لایحه حجاب و عفاف در صورتی که هست، یک #باتلاق_برای_حجاب است چون از جنبههایی فرصت و مجال قانونی برای اعمال خلاف حجاب و عفاف فراهم کرده است.
♦️نمیگویم قصد نویسندگان لایحه این بوده، ولی نتیجه همین شده که گفتم، و تعجب میکنم از اینکه لایحه، از دولت و قوه قضائیه هم گذشته است، انتظار ما بیش از اینها بود.
#جهان_آرا
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار
🔹️در حال حاضر خرید و فروش در بازار لوازم خانگی تاحد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است و به نوعی خریداران منتظر تعیین و تکلیف قیمتها در بازار هستند.
🔹️مشاهدات بازار حکایت از آن دارد که با وجود کاهش قیمتها هنوز مردم در خرید تعلل میکنند و بازار امین حضور خلوت تر از ماههای گذشته در انتظار مشتری است.
🔹️بررسیها نشان میدهد هنوز قیمتها از سوی تولیدکنندگان کاهش پیدا نکرده و حتی آنها در انتظار دریافت مجوز افزایش قیمتها هستند.
🔹️اما از آن طرف در بازار خبری از افزایش قیمت نیست و فروشندگان با کاهش قیمتها درصدد فروش محصولات خود هستند برهمین اساس سایدبای ساید ۸۵ میلیون تومانی امروز با قیمت ۷۴ میلیون تومان مشتری ندارد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
✍سید نیما موسوی
💥اگر بخواهیم عمر جمهوری اسلامی را از سال ۱۳۵۸ تا ۱۴۰۰ به سه دوره تقسیم کنیم دهه نخست تا سال ۱۳۶۸ را باید به مثابه دوران «دین و عدالت» نامید. پیوند ادبیات چپ و مذهبی باعث شده بود که مهمترین سلبریتیهای محبوب جامعه از طبقه مذهبی باشند. محبوبیت شهدا و یا مداحانی چون صادق آهنگران و سلطه ادبیات مذهبی از برنامه کودک و نوجوان مانند حجت الاسلام راستگو یا استاد قرائتی تا حجت الاسلام حسینی در حوزه مشاوره خانواده از آن جمله است. ولی از سال ۱۳۶۸ دوران جدیدی در جمهوری اسلامی آغاز شد.
پس از قطعنامه ۵۹۸ دوره جدیدی در تاریخ پس از انقلاب آغاز شد. در این دوره به نسبت کمرنگ شدن اتوریته دین بر حوزههای مختلف زندگی، توسعه تبدیل به اولویت نظام سیاسی شد. توسعه گرایی احتیاج به گفتمان علمی در سطح کلان داشت. از یکسو مدارس استعدادهای درخشان از اواخر دهه ۱۳۶۰ رشد یافت. المپیادهای علمی تبدیل به ویترین افتخارات نظام سیاسی شد و بخش مهمی از اخبار تلویزیون را به خود اختصاص میداد. در همین حین اسطوره ژاپن اسلامی و الگوگیری از تورگوت اوزال و ماهاتیر محمد مبنای سیاستگذاریهای اقتصادی قرار گرفت. در همین حین افرادی چون فیروز نادری، حمید مولانا و پروفسور سمیعی بعنوان نخبگان ایرانی خارج از کشور در سه حوزه مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در رسانههای داخلی بشدت برجسته شدند. ساخت برنامه «طلوع ماه» با اجرای داریوش ارجمند و همایش «چهرههای ماندگار» در سالهای آغازین دهه ۱۳۸۰ در جهت تکریم نخبگان دانشگاهی محسوب میشد و از این جهت معنا مییافت. در واقع نظام سیاسی برای نیل به توسعه به تکریم امر دانش و نخبگان دانشگاهی نیز نیاز داشت.
البته بعضی مواقع این تکریم به نوعی اغراق هم منجر میشد. گزارههایی از این دست که «نصف مهندسین ناسا ایرانی هستند.» «تمجید انیشتین از هوش دکتر حسابی» «ایرانیان پس از ژاپنیها بالاترین ضریب هوشی را در جهان دارند» و ... در همین دوران معنا مییافت. برجسته شدن فیروز نادری در همین سالها اتفاق افتاد جاییکه وی تا همین دو دهه پیش با برخی از برنامههای تخصصی نجوم در شبکه چهار سیما گفتگوی تلفنی انجام میداد. وی در طول این دو دهه مهمترین نماد این تعمیم ناروا در اذهان ایرانیان بود که نصف مهندسین ناسا ایرانی هستند؛ روایتی که بخشی از ارضای ذهنی مخاطب ایرانی محسوب میشد.
از میانه دهه ۱۳۸۰ از یکسو تضادهای توسعه در جامعه ایران پدیدار شد و از سوی دیگر جامعه ایران پس از دو دوره دینگرایی و علمگرایی اینبار به عرفان گرایی رسید. عرفان گرایی که از میانه دهه ۱۳۸۰ و در ترکیب با امر مهدویت شکل گرفت. در این میان افزایش شدید قیمت نفت در دهه ۲۰۰۰ نیز این ساختار عرفانی را البته در قالب پستمدرن زندگی مصرفی تشدید کرد که در حال حاضر در این مرحله بهسر می بریم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
💥به دلیل هزینه سنگین صنعت خودرو، از جنگ جهانی دوم تا ظهور تسلا، برندهای جدید که توانستند در سطح جهانی مطرح شوند، معدود بودهاند. آنها که موفق شدند، همچون تویوتا و نیسان در ژاپن و هیوندایی-کیا در کره جنوبی، متکی به حمایتهای دولت و بازار داخلی صیانت شده [از رقابت خارجی] بودند.
هفته نامه اکونومیست؛ ۲۲ آوریل ۲۰۲۳
بله عزیزان!
نیسان و تویوتا و هیوندایی و کیا، محصول دست نامرئی آدام اسمیت و اقتصاد بازار و عدم مداخله دولت در اقتصاد نیستند. محصول حضور پررنگ دولت در مقام حامی، هادی و ناظرند. پیشرفت نیز یک فرآورده نیست که دفعتا و یک شبه به دست آید، یک فرآیند است که باید طی کرد.
✍سید یاسر جبرائیلی