هدایت شده از mesaghمیثاق
🔺همگرایی را می توان مجموعه ای از فرآیندها دانست که به واسطه آن کشورها از نظم و هدایت مستقل سیاست های خارجی و داخلی در بخشهای اقتصادی و سیاسی خود صرف نظر نمایند و به تصمیمات مشترک و جمعی گردن نهند . در چنین فرآیندی ، سیاستگزاران و بنگاه های ملی ، نگاه خود را به مراکز فراملی معطوف می دارند . همگرایی اقتصادی مستلزم همگرایی سیاسی و اجتماعی است و بالعکس.
هدایت شده از mesaghمیثاق
28.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ویدیو / ارباب کودتاها
قسمت پایانی
🔹الشیشکی در رخدادهای جبلالعرب مخالفانش را سرکوب کرد و این امر منجر به مخدوش شدن چهره او را در کشور و صحنه بینالملل شد
🔹در سال ۱۹۵۴ مخالفان الشیشکی یک کودتا برای سرنگونی او برنامه ریزی کردند که منجر به استعفای او از مقام ریاست جمهوری شد
🔹دو کودتای ناموفق توسط حامیان الشیشکی برای بازگشت دوباره او به قدرت رخ داد؛ او بعد از این کودتاها، ابتدا به سوئد و سپس به برزیل تبعید شد
🔹در سال ۱۹۶۵ یک سوری در برزیل او را ترور کرد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
5- امنیت سیاسی : از سوی دیگر ، کشورها ممکن است نسبت به تهدیدهای بالقوه و بالفعل از سوی کشورهای ثالث ، از طریق ایجاد موافقتنامه های منطقه ای واکنش نشان بدهند . مثلاً سازمان همکاری های ملل آسیای جنوب شرقی برای کاهش تنش های موجود بین کشورهای مالزی و اندونزی و تهدید کمونیسم تشکیل شده است .
6- قدرت چانه زنی : تمایل به افزایش قدرت چانه زنی در برابر طرف ثالث (شرکای سیاسی و تجاری خارج از بلوک) معمولاً به عنوان یکی دیگر از دلایل گرایش کشورها به سمت همگرایی های منطقه ای مطرح می شود . دلیل نهفته در این مسأله این عقیده است که در واقع کشورها بصورت گروهی از قدرت چانه زنی بالاتری نسبت به حالت انفرادی برخوردار هستند . به این ترتیب ، موافقتنامه تجارت منطقه ای روش مناسبی برای هماهنگ نمودن مواضع آنها است.
ادامه دارد.
هدایت شده از mesaghمیثاق
11.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نماینده فلوریدا در کنگره:
📍افتضاح است! اینگونه سازمان اطلاعات اوکراین به دفتر مرکزی اطلاعات آمریکا(FBI) دستور می دهد تا مطالب مردم آمریکا در شبکه های اجتماعی را سانسور کند...
هدایت شده از mesaghمیثاق
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نماینده پارلمان اسرائیل:
📍نتانیاهو ما را از یک ملت ویژه به یک ملت جذامی تبدیل کرده است...
هدایت شده از mesaghمیثاق
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ رویترز:
📍اینگونه یک کتابفروشی در مجارستان به خاطر پخش رمان هایی با محتوای همجنسگرایانه با یک جریمه کمرشکن نقره داغ شد...
هدایت شده از mesaghمیثاق
16.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دویچهوله:
📍اینگونه در آلمان دختران اروپایی را به بردگی جنسی میگیرند...
🔞این گزارش دارای محتوای حساس است
هدایت شده از mesaghمیثاق
✅ سردبیر رسانه میدل ایست آی:
📍از لحاظ روانشناختی غرب باید شیوه اندیشیدن خود را با جهان نوینی سازگار کند که عملاً نمی تواند با زورگویی مردم جهان را به خواسته های خود وا دارد/مشکلی که آمریکا با آن روبرو شده خیلی ربطی به دشمنان رسمی آمریکا ندارد، مشکل هم پیمانان آمریکا هستند که اعتماد خود را به توان ایالات متحده در محافظت از آنها از دست داده اند...
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢شیوه های درمان «سخن چينی» چيست؟
🔹براى مبارزه با اين پديده شوم «سخن چینی» و قطع ريشه هاى آن از درون جان آدمى، قبل از هر چيز بايد به سراغ انگيزه هاى آن رفت؛ به يقين تا عواملی همانند: حسد، دنياپرستى، نفاق، انتقام جويى و حالت آزاردهى (سادیسم)، كه از عوامل اصلى پديده شوم نميمه و #سخن_چينى مى باشد، از بين نرود، اين رذيله اخلاقى از وجود انسان برچيده نمى شود. ممكن است با اراده و تصميم هاى قوى، مدتى محدود يا منتفى گردد، لکن در موقعیت های مناسب خود را نشان خواهد داد. فراموش نكنيم بسيارى از فضايل و يا رذايل اخلاقى، در يكديگر تأثير متقابل دارند، هر كدام مى تواند سبب و یا مسبّب ديگرى گردد، و اين در حالات و شرايط مختلف روى مى دهد.
🔹از سوى ديگر دقت در پيامدها و آثار سوء #نمّامى، سخن چينى و سعايت، و نقش ويرانگر آنها در سطح جامعه و درون خانواده و عواقب ناگوارى كه از اين رهگذر دامن همه را مى گيرد، عامل بازدارنده ديگرى است. افراد سخن چين به ويژه كسانى كه به آن عادت كرده اند، بايد آثار شوم اجتماعى و كيفرهاى الهى اين عمل را هر روز از نظر بگذرانند، و سرانجام نمّامى و سخن چينى را پى در پى به خود یادآوری كنند، وگرنه وسوسه هاى شيطانى و هوا و هوس آنها را آسوده نخواهد گذاشت.
🔹برخورد مردم با ايمان با افراد نمّام و سخن چين مى تواند عامل بازدارنده ديگرى باشد. زيرا هنگامى كه به گفته هاى آنها اعتنا نشود، و از سوی مردم نیز طرد شوند، به زودى در مى يابند كه سخنان آنها نه تنها خريدارى ندارد، بلکه سبب بدبينى و نفرت مردم مى شود. همين امر اراده آنها را در اين كار زشت تضعيف مى كند. اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) در حديثى میفرماید: «اَكْذِبِ السِّعايَةَ و الَّنميمَةَ باطِلَةً كانَتْ اَوْ صَحِيحَةً؛ [۱] سعايت و سخن چينى را تكذيب كن، خواه باطل باشد يا صحيح». یعنی اگر دروغ باشد بايد تكذيب شود، و اگر راست باشد با بى اعتنایی روبرو گردد.
🔹در حديث ديگرى نقل شده، مردى نامه اى را به امام على (عليه السلام) تقدیم کرد كه در آن درباره كسى سخن چينى شده بود. امام به او فرمود: «اِنْ كُنْتَ صادِقاً مَقَتْناكَ وَ اِنْ كُنْتَ كاذِباً عاقَبْناكَ وَ اِنْ اَحْبَبْتَ الْقِيلَةَ اَقَلْناكَ، بَلْ تُقيلُنى يا اَميرَالْمُؤْمِنينَ؛ [۲] اگر آنچه را نوشته اى راست باشد ما تو را مبغوض مى داريم، و اگر دروغ باشد ما تو را مجازات مى كنيم، و اگر توبه كنى توبه تو را مى پذيريم، آن مرد عرض كرد توبه مى كنم اى اميرمؤمنان توبه مرا بپذير». اين نكته نيز قابل توجه است؛ كسانى كه سخن چينى ديگران را نزد تو مى كنند، درباره تو نزد ديگران نيز سخن چينى خواهند كرد. همان گونه كه امام صادق (عليه السلام) می فرمایند: «وَ مَنْ نَمَّ اِلَيْكَ سَيَنُمُّ عَلَيْكَ؛ [۳] كسى كه نزد تو سخن چينى كند، بر ضد تو نيز سخن چينى خواهد كرد».
سخن آخر، بسیاری از مفاسد اخلاقى، از ضعف ايمان ناشى مى شود، و هر قدر پايه هاى ايمان به روز جزا در دل محكم تر گردد، اين رذايل كمرنگتر و كمرنگتر خواهد شد.
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، دار الكتاب الإسلامی، قم، ۱۴۱۰ق، چ دوم، ص ۱۴۶، قصار ۲۱۶؛ و...
[۲] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ چهارم، ج ۷، ص ۷۸؛ و...
[۳] تحف العقول، ابن شعبه حرانى، جامعه مدرسين، قم، ۱۴۰۴ق، چ دوم، ص ۳۱۶؛ و...
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسة الامام على بن ابى طالب (ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ اول، ج ۳، ص ۳۱۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن_چین #سخن_چینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام سجّاد عليه السلام:
🔸أنَا ابنُ مَنَ بَكَت عَلَيهِ مَلائِكَةُ السَّماءِ أنَا ابنُ مَن ناحَتْ عَلَيهِ الجِنُّ فِي الأرضِ و الطِّيرُ فِی الهَواءِ.
🔹من پسر كسى هستم كه فرشتگان آسمان بر او گريستند؛ من پسر كسى هستم كه جنّيان در زمين و پرندگان در هوا بر او نوحه سرايى كردند.
📕بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۷۴
#امام_سجّاد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢در روايات اسلامی چه مذمت هایی درباره افراد فحاش آمده است؟ (بخش اول)
💠درباره مذمت از شخص #فَحّاش، روايات زيادى آمده و به او وعده آتش داده شده است، مرحوم خوئى پنج روايت آورده است.
1⃣ابى بصير از امام صادق (ع) نقل مى كند كه فرمودند: «مِنْ عَلَامَاتِ شِركِ الشَّيْطَانِ الَّذِى لَا يُشَكُّ فِيهِ اَن يَكُونَ فَحّاشاً لَايُبَالِى بِمَا قَالَ وَ لَا بِمَا قِيلَ لَهُ». (از علامت هاى حضور و شرك شيطان كه شكى در آن نيست، اين است كه كسى #فَحّاش باشد كه باكى از آنچه گويد و از آنچه درباره او گويند نداشته باشد [يعنى شيطان در نزد چنين شخصى حاضر و با او شريك است])
2⃣امام صادق (ع) فرمودند: «رسول الله (ص) فرمودند: «اِذَا رَأَيتُمُ الرَّجُلَ لَايُبَالِى مَا قَالَ وَ لَا مَا قِيلَ لَهُ فَاِنَّهُ لِغَيَّةٍ اَو شِركِ شَيطَانٍ». [۱] (هنگامى كه مردى را ديديد كه باكى ندارد در آنچه مى گويد و يا آنچه به او گفته مى شود اين بواسطه ضلالت يا شركت شيطان است)
3⃣سليم بن قيس از اميرالمؤمنين امام علی (ع) نقل مى كند كه: «رسول الله (ص) مى فرمودند: خداوند بهشت را حرام كرده است بر هر #فحّاش بى آبرو و كم شرمى كه باكى از آنچه گويد و آنچه به او گفته شود ندارد؛ زيرا اگر از حالش بازرسى كنى يا از زنا است يا از شركت شيطان. به وى عرض شد: اى رسول خدا (ص) در ميان مردمان شركت شيطان هم هست؟ فرمود: گفتار خداى عز و جل را نخوانده اى كه به شيطان فرمود: شركت كن با ايشان در مالها و فرزندان». همين راوى مى گويد: «مردى از فقيهى [مراد يكى از ائمه (علیهم السلام) است] سؤال كرد آيا در بين مردم كسى هست كه از آنچه درباره او گفته مى شود ناراحت نشود و باكى نداشته باشد؟ فرمود: كسى كه متعرّض مردم شود و به آنان دشنام گويد در صورتى كه مى داند كه آنها رهايش نمى كنند و تلافى مى كنند، او كسى است كه به آنچه مى گويد و يا درباره او گفته مى شود اهميت نمى دهد».
4⃣سماعه از امام صادق (ع) نقل مى كند كه: «رسول الله (ص) فرمودند: «اِنّ مِن شَرِّ عِبَادِ اللهِ مَنْ تَكرَهُ مُجَالَسَتُهُ لِفُحْشِهِ». (از بدترين بندگان خدا كسى است كه همنشينى با او به خاطر فحش دادن او ناپسند شمرده می شود)
5⃣ابى عبيده از امام صادق (ع) نقل مى كند كه فرمودند: «الْبَذَاءُ مِنَ الْجَفَاءِ وَ الْجَفَاءُ فِی النَّارِ». (بدزبانى از جفاكارى است و جفاكار در آتش است).
🔹امام باقر (ع) فرمودند: «سِلَاحُ اللِّئَامِ قَبِيحُ الكَلَامِ». [۲] (سلاح انسان هاى پَست، زشت گويى است). شايد ديده باشيد وقتى دو نفر با هم نزاع مى كنند و يكى قدرت مقابله با ديگرى را ندارد، شروع به اهانت مى كند؛ يعنى #فحش، اسلحه انسان هاى ضعيف است. خدا به فرياد انسان هايى برسد كه به خاطر بددهن بودن آنها، مردم از آنها كناره گيرى مى كنند؛ اين گونه افراد از بدترين مردم در مكتب رسول الله (ص) هستند. رسول گرامى (ص) فرمودند: «اِنّ مِنْ شَرِّ النّاسِ مَنْ تَرَكَهُ النّاسُ اِتِّقَاءَ فُحْشِهِ»؛ [۳] از بدترين مردم كسى است كه مردم به خاطر دورى از #بدزبانى او، او را ترك گويند). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] «لِغَيّةٍ» لام براى ملكيت مجازيه است كه بر سر «غَيّة» به كسر و فتح اول و فتح ياء مشدّده بمعنى ضلالت و گمراهى است آمده است. گفته مى شود او ولد غيّه است؛ يعنى فرزند زنا است «الغيى» مثل «الغِنى»: پست و ساقط از اعتبار (الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۲۳
[۲] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ۷۵، ص ۱۸۵، باب ۲۲
[۳] كنز العمال في سنن الأقوال و الأفعال، متقى هندی، مؤسسة الرسالة، بيروت، ۱۴۰۱ق، الطبعة الخامسة، ج ۳، ص ۵۹۷، ح ۸۰۸۲
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، ۱۳۸۵ش، چاپ اول، ج ۲، ص ۴۶۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فحاش #فحاشی #بدزبانی