⭕️ توبه از صدا و سیما
🔹 روز گذشته یکی از برنامهسازان شبکه افق سیما از حقیر برای حضور در برنامه زنده قبل افطار با موضوع "مسجد" دعوت کرد و امروز با ناراحتی اطلاع داد که مسئولان شبکه، حقیر را برای حضور در برنامه "تایید" نکردهاند.
🔹 بیش از دو سال است که مورد تایید مدیران رسانه ملی نیستم و در این مدت جز یکی دو مورد، امکان حضور در برنامههای سیما را پیدا نکردهام و از این بابت نه تنها ناراحت نیستم بلکه افتخار میکنم که مورد تایید متولیان وضعیت فعلی رسانه ملی نیستم!
چرا که سالهاست صدا و سیما بدست نوگلان جبهه منحله مشارکت، اصلاحطلبان فرهنگی و دگراندیشان غیرانقلابی افتاده و مدیران حقیقی و حاکمان واقعی رسانه ملی چهرههایی مانند دستیار رضا رشیدپور و امثال او هستند که هم تولید ۵۰۰ قسمت برنامه صبحگاهی فلان شبکه را (با درآمدهای میلیاردی) در چنگ دارند و هم آزادانه به رهبر انقلاب اهانت میکنند و همیشه و در همه احوال مورد تایید مدیران سازمانند!
🔹 به لطف خدا و در کسوت یک معلم به انجام وظیفه در قبال انقلاب و نظام اسلامی مشغولم و ان شاءالله که تا آخرین لحظه بر سر پیمانی که با حضرت امام و شهدا بستهام وفادار خواهم بود و از اسلام و انقلاب دفاع خواهم کرد و در عرصه "جهاد تبیین" به عنوان یک بسیجی کوچک باقی خواهم ماند اما برای کسب تایید مدیران رسانه ملی دست از تفکر انقلابی برنخواهم داشت ولو کره المشرکون ...
✳️ بشارت بر به کوی می فروشان
که حافظ توبه از زهد و ریا کرد
📝 محمدصادق کوشکی
🔶افق فقاهت با خون شهدای روحانیت گلگون گشته است
🔴اما وجهه روحانیت را قماش #معممین_فاسد و #محافظهکار لکهدار میکنند
❇️یکی از سنتهای الهی در مقابل شیطنتها و دنیاطلبی جریان باطل، بر این است تا اوساخ و پلیدیها را از چهره پیکره جامعه اسلامی تطهیر نماید؛
بالاترین تطهیر کننده، اکسیر خون مظلوم بویژه مبارزین علیالخصوص عالمان دینی میباشد.
💠از همین رو در هر مقطعی از تاریخ، در پیشانی حرکتهای مبارزاتی، این روحانیت متعهد مبارز بوده که طبق رسالت خود در خط مقدم مبارزه با پشت پا زدن به حطام ناچیز دنیا و بیتوجهی به صندلی متعفن قدرت، بار مسئولیت را بدون هیچ چشم داشتی بر دوش کشیده و در نهایت با خون مطهر خود، اوساخ و نجاسات ناشی از عملکرد #معممین_فاسد و #آخوندهای_ساکت که بر ظاهر پیکره اسلامی نشسته را زدوده و صفا میبخشند.
⚔🤛جدال #انقلاب_تبشیری با انقلاب اسلامی
🔴اسلام رحمانی یا اسلام تبشیری یکی از همان انحرافاتی است که در تعابیر قرآن کریم به نؤمن ببعض و نکفر ببعض و یا در تعبیر شریف نهجالبلاغه از زبان امیر کلام امیرالمومنین علیه السلام ضغث من هذا و ضغث من هذا تعبیر میشود که برای خوشایند توده عوام و شبکه #کندفهم و صدالبته در راستای اهداف شوم اصحاب ثروت و قدرت و قبایل قدرتطلب، تبلیغ و ترویج میشود.
🔻همان چیزی که در ادبیات معاصر تعبیر به #روشنفکری نیز میشود.
❌این قماش اساساً میلی به إستماع آیات انذار و عذاب قرآن ندارد، بلکه حتی آیات تکلیفآور، تعهدآور و مسؤلیتزا را نادیده گرفته و عبور میکنند و تا حد ممکن دست به تحریف و تفسیر به رأی میزنند تا به فرار از جهاد متهم نشوند.
🔶در دوره حاضر، عمده رویکرد انقلابینماها بر اساس همان رویکرد #انقلاب_تبشیری است که قصد دارد همه مسئولان و نهادهای مورد نظر خود را ابتدا مقدس جلوه کرده و در ادامه وجود هرگونه مشکلی را نادیده بگیرد و در صورت هرگونه اعتراض و انتقاد، آنرا متوجه به اصطلاح غربگدایان و اصلاحطلبان کنند.
❇️به لطف روشنگریهای مبارزان انقلابی تحت هدایتهای حکیم فرزانه #مردی_از_جنس_انبیاء #امام_خامنهای_روحی_فداه امروز در میان نخبگان و بخش قابل توجهی از بدنه انقلابی عیان گشته است که دعوای ساختگی اصولگرا اصلاحطلب فریبی بیش نبوده و این قماش، سر و ته یک کرباس هستند و اصولاً انقلاب، امامت جامعه، حقوق مردم، آرمانهای انقلاب اسلامی، سیاستهای کلی نظام و . . . در نظر اینان یا تصویری ندارد و یا در آخرین اولویتهای ذهنی اینان حضوری کمرنگ دارد؛
اگر صرفاً بهانه قدرتطلبی نباشد!!!
#اسلام_ناب
#اسلام_آمریکایی
#اسلام_بیموضع
⚠️ترویج لمپنیسم و دعوت به بیشخصیتی و اقدام علیه هویت اسلامی ایرانی!!!
🔴 #برنامه_مشکوک عصر جدید، بر هر کسی با اندک آشنایی با مکتب ابلیسی غرب عیان است، عملاً گرتهبرداری شده از #فرهنگ_منحط_غربی است که برای سرگرم کردن و دمیدن نفحات امید کاذب در جامعه مبتذل و در انتهای دره انحطاط غربی طراحی شده است؛ اما در نهایت تعجب با بالاترین حمایت مادی و معنوی از بیتالمال مسلمین علیه #آرمانهای_انقلاب و #ارزشهای_اسلامی در حال تاختن بر هویت ملت ایران بویژه نوجوانان و جوانان و ترویج اباحیگری میباشد.
🔶اصولاً استعدادیابی و تزریق امید و تقویت روحیه #ما_میتوانیم لزوماً و منحصرا از طریق مکتب انقلاب اسلامی قابل ایجاد و ارتقاء میباشد؛ چه اینکه سابقه حدود نیم قرن تربیت امامین انقلاب در دوران مبارزات قبل از انقلاب، دوران طلایی دفاع مقدس، عرصه پیچیده دفاع از حرم و . . . همگی نشان از موفقیت تنها نسخه رشد و تعالی جامعه بر اساس تبعیت از مکتب انقلاب اسلامی تحت تربیت نائب الامام میباشد.
⭕️لذا به شما دوستان انقلابی مسلط شده بر صدا و سیما هشدار میدهیم، جناب آقای وحید جلیلی و جبلی و من تبع؛
شما که با ادعای سنگینی صدا و سیما را تصاحب نمودید
لطفاً روحیه خطرناک #محافظهکاری و رویکرد مهلک و شیطانی #روشنفکری را کنار بگذارید و آرام آرام با رویکرد تحولی، صدا و سیما را به سمت تراز انقلاب تغییر ریل دهید.
❌در غیر اینصورت در محضر الهی و لحظه مواجهه با شهدای مظلوم و عالمان مجاهد، هیچ پاسخی نخواهید داشت.
✅ #صداوسیمای_تراز_انقلاب
❌ #صداوسیمای_مِیلی
⚠️قابل توجه دوستان ذوقمرگ
لطفاً تعابیر #امام_خامنهای_روحی_فداه با تیم مذاکره کننده معلومالحال دولت یازدهم و دوازدهم را مرورکنید
🔶دیدار رمضانی مسئولان نظام
۱۳۹۴/۰۴/۰۲
نکته دوّم، بنده هیئت مذاکرهکننده را - همین دوستانى که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفتهاند - هم امین میدانم، هم غیور میدانم، هم شجاع میدانم، هم متدیّن میدانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضّارى که اینجا تشریف دارید، ازمحتواى مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شماهم ازمحتواى مذاکرات وجزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس میگذرد مطّلع بودید، به بخشى از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان میکردید. من البتّه علاوه بر اینها، بعضى از این دوستان را از نزدیک میشناسم، بعضى را از دور با سوابقشان میشناسم؛ اینها مردمانى هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را بازکنند و دارند تلاش میکنند براى این کار. انصافاً غیرت ملّى هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیرى از کسانى قرار میگیرند - که حالا نمیخواهم تعبیرِ متناسب واقعى را بکنم، چون گاهى تعبیرهایى هست که واقعاً شایسته آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً درمقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان میکنند، دنبال میکنند و تعقیب میکنند.
نکته سوّم درمورد منتقدین محترم است. بنده با انتقاد مخالف نیستم، عیبى ندارد، انتقاد لازم است و کمککننده است، منتها این را همه توجّه داشته باشند که انتقادکردن آسانتر از عملکردن است. عیبهاى طرف مقابل را در آن عرصهاى که قرار دارد، ما راحت مىبینیم، درحالیکه خطرات او، دشوارىهاى او، نگرانىهاى او، مشکلات او را انسان نمیبیند. مثل این است که شما کنار یک استخرى ایستادهاید، دارید تماشا میکنید؛ یکنفر هم رفته است روى ارتفاع، از دهمترى میخواهد شیرجه بزند. خب، شیرجه میزند، شما که اینجا کناراستخر ایستادهاید، میگویید هان! این پایش خم شد، زانویش خم شد؛ این یک اشکال. بله، این اشکال است امّا شما زحمت بکشید از این دایو بروید بالا، سرِ آن دهمترى به آب یک نگاهى بکنید، آنوقت قضاوت بکنید! انتقادکردن آسان است. [البتّه] این حرف من مانع از انتقاد نشود؛ انتقاد بکنید لکن توجّه داشته باشید که انتقادها با لحاظِ این معنا باشد که آن طرف مقابل بعضى از عیوبى را که ما در انتقادمان ذکر میکنیم ممکن است میدانند، [امّا] خب به این نتیجه رسیدهاند یا ضرورتها آنها را به اینجا کشانده یا به هر دلیل دیگرى. البتّه بنده نمیخواهم بگویم اینها معصومند؛ نه، معصوم نیستند؛ ممکن است انسان یکجاهایى در تشخیص، در عمل خطا هم بکند، امّا مهم این است که به امانت اینها و به دیانت اینها و به غیرت اینها و به شجاعت اینها ما اعتقاد داریم. این سه نکته لازمى که در مقدّمه عرایضم عرض کردم.
⚠️«هیچ کس نباید این مجموعه مذاکرهکنندگان ما را با مجموعه شامل آمریکا - همان ۶ دولت، بهاصطلاح ۵ بعلاوه ۱ - سازشکار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچههای خودمان هستند، بچههای انقلابند؛ یک مأموریتی را دارند انجام میدهند. کار سختی هم هست [که] بر عهده اینهاست؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که برعهده آنهاست انجام میدهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده میشود - که اینها سازشکارند و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرفها نیست»
دیدار دانشآموزان ودانشجویان ۹۲.۸.۱۲
⭕️«آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند. احساس قدرت و نشستن در مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرفهای مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکرهکنندگان کشورمان در مذاکرات هستهای بود. تدین، مهمترین نقطه قوت آقای ظریف است و بنده مکرر برای شما عزیزان دعا میکنم»
دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسئولان نمایندگیهای ایران درخارج ازکشور ۹۴.۸.۱۰
🔶«وزیر محترم خارجه ما، آقای دکترظریف، یک نامه گویایی به مسئول اروپایی مینویسند - البته این بارِ چندم است - و موارد نقض روح برجام و جسم برجام [را مطرح میکند]. گاهی میگفتند روح برجام نقض شده، ایشان میگوید که فقط روح برجام نیست، [بلکه] یک جاهایی هم خود برجام - یعنی جسم برجام - هم نقض شده بوسیله آمریکاییها؛ ایشان فهرست کردند فرستادند برای آنها. یعنی این [شخص] دیگر کسی نیست که بگویند مخالفین این مذاکرات هستند که این حرف را میزنند؛ نه، خود وزیر محترم خارجه، چون انسان متدینی است، انسان باوجدانی است و انسان صاحب احساس مسئولیت است، خود ایشان هم این اعتراض را دارد میکند»
دیدار مسئولان نظام ۹۶.۳.۲۲
«...آقای ظریف - دوست عزیز ما - هم اینجا تشریف دارند»
دیداراعضاءهیات دولت ۹۷.۶.۷
⚠️ایادی استکبار به راحتی و علنی بدون هیچ واهمهای علیه اهداف انقلاب و در تضاد با فرمایشات #امام_خامنهای_روحی_فداه به فعالیت میپردازند
و مهمترین سرمایه ملی یعنی نیروی جوان را با وعدههای موهوم اغفال تشویق به مهاجرت آنهم برای دولت خبیث آلمان میکنند!!!
👈جناب آقای حسین طائب اط سپاه
👇جناب آقای جلالی پدافند غیرعامل
👈جناب آقای خطیب واجا
👈جناب آقای اژهای مدعیالعموم
⚠️در وضعیتی که همگان فهمیدهاند و امام جامعه بارها هشدار فرمودند که اوضاع جمعیتی در حد فاجعه میباشد؛
🔸دقیقاً بفرمایید، خواب هستید، بیخیال شدید، غافل گشتهاید، هنوز مشغول قلع و قمع مبارزین انقلابی میباشید، همراه غیرانقلابیون شدهاید یا . . .؟!!!
🤔این امور را چه کسی غیر شما و نهادهای تحت مدیریت ناکارآمدتان که حقوقهای کذایی میستانید و بایست پیگیری میکرده و نمیکند و تحت #آوارهای_سکوت فنا شدهاید و امروز شاهد این فاجعه هستیم؟!!!
#قرارگاه_تعطیل
#آتش_به_اختیار
#آوارهای_سکوت
⚠️قابل توجه #مدیران_نظامی_محافظهکار ⚠️
🔴وقتی مجاهدین یمنی پابرهنه و گرسنه با دست خالی حریف ندارند و حتی احتمال پیروزی برای دشمن را صفر کردهاند؛
⭕️آقایانی که رسماً گفتند اگر در جریان #انتقام_سخت با آمریکا روبرو شویم اقتصاد ده بیست سال عقب میافتد!!!
🤔بفرمایند چند برابر برادران مجاهد یمنی؛
قوای نظامی، تجهیزات نظامی، پول و امکانات، مهمات جنگی و . . . در اختیار دارید و هنوز دستور صریح #امام_خامنهای_روحی_فداه مبنی بر تحقق #انتقام_سخت را زیر پا گذاردهاید؟!!!
#مدیران_نظامی_محافظهکار
#قرارگاه_تعطیل
#آتش_به_اختیار
⚠️همه چیز در خدمت آیةالله سازی فرد فوق مشکوک و مرتبط با لندن!!!
🔴مسئولان حوزه، #دادگاه_ویژه_روحانیت_انقلابی ، نهادهای امنیتی قضایی عملا با دو روش در خدمت حرکتهای ضدانقلابی!!!
👆⏪ با تمرکز بر #پروندهسازی ، تخریب، تهدید و #ترور_شخصیت نیروهای انقلابی مبارز جهت کنترل ایشان
که البته زهی خیال باطل
✌️⏪ #سکوت و رفتارهای #محافظهکارانه در مقابل خیانتها و هجمههای آشکار علیه ولایت، آرمانهای انقلاب و ارزشهای اسلامی
😳لااقل به این علوی کرجی بگویید اینقدر وقیحانه و تابلو شیطنت نکند
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶مسئول معترض به حقوق نجومی ۴۰ تا ۵۰ میلیونی خودش و همکارانش کلاً 👈 ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان
👈و حدود ۲۳,۸۰۰,۰۰۰ میلیون تومان
👈و کمی بیشتر حدود ۲۷,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان ناقابل دریافت دارند!!!
🤔 #لطیفه_مبارزه_بافساد
#فساد_اصولگرایان
هدایت شده از mesaghمیثاق
lotf latif_1401.01.22_2.mp3
7.35M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه لطف لطیف رادیو اقتصاد/رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه نهم: مال و تزکیه!
• وقتی "معیشت" بر "حیات" چیره شده و حب مال فزونی می گیرد، آیا برای غلبه حیات راهی هست؟
- رایگان بخشی برای اینکار است! مال موجب تزکیه میشود.
• اینکار بدون نیت درست ممکن نیست!
• در زکاتهای واجب بیشتر فقرا دیده و در مستحب بیشتر تربیت صاحب مال دیده شده است!
• "درهم"، "دارُ همّ"(سرای اندوه) و "دینار"، "دارُ النار"(سرای آتش) بوده برای کسی که جمع کند و در طاعت خرج نشود!
#اقتصاد
💠 نهج البلاغه و مسئله عدالت
#بخش_اول
در نهمین قسمت از برنامه «سوره؛ فصل نهج البلاغه» موضوع «مساله عدالت» در گفت وگو با محسن قنبریان بررسی شد.
🔺قنبریان در این باره اظهار کرد: نهج البلاغه را می توان کتاب عدالت معرفی کرد؛ به این دلیل که عمده خطبه هایش در زمان حکومت حضرت امیر(ع) ارائه شده و از سوی دیگر حکومت در اسلام برای اقامه قسط است، یعنی هدف این جهانیِ حکومت، رساندن جامعه به عدالت اجتماعی است لذا طبیعی خواهد بود که نهج البلاغه پر از آموزه هایی مملو از عدالت اجتماعی باشد. در عین حال عدالت اجتماعی گستره وسیعی دارد و اعم از عدالت اقتصادی است گرچه که نکته مهم آن در عدالت اقتصادی است و من در بحث خود ازعدالت قضایی، سیاسی و اقتصادی در نهچ البلاغه گفت وگو می کنم.
در ادامه دیانی گفت: یعنی اعتقاد به این مساله دارید که چشماندازی که از عدالت در نهجالبلاغه داریم جامع هستند اما خوانشهای مختلف را بر میگیرد، بر خلاف برخی خوانشها که عدالت اقتصادی یا عدالت اجتماعی را به معنای خاص کلمه برجسته می کند؟
قنبریان در پاسخ گفت: بله ، نگاه های متجزی است که راه را برای التقاط فراهم می کند؛ که اگر فقط عدالت اقتصادی را بگیریم و از عدالت سیاسی که آزادی و مردم سالاری و در عین حال امامت و ولایت را وارد عدالت اجتماعی می کند غافل شویم دچار یک التقاط خواهیم شد، از سوی دیگر اگر فقط به عدالت سیاسی پرداختیم و از عدالت اقتصادی غافل شدیم یک جور التقاط دیگر اتفاق می افتد که در جوامع لیبرالیستی شاهد آن هستیم، یعنی همان طور که ممکن است با قرائت سویالیستی از نهج البلاغه در این سال ها مواجه شویم ممکن است با قرائت لیبرالیستی هم مواجه شویم که در یک بخش قسمت های عدالت اقتصادی اش را نخواند و احیانا برخی ابزارهای مردم سالارانه را بخواند. باید همه این مجموعه را با هم دید.
🔺در ادامه دیانی به طرح این پرسش و مساله پرداخت که : از عدالت سیاسی در نهج البلاغه صحبت کردید، این مولفه را توضیح دهید که اولا به چه معناست و دوما چه قرائت و شواهدی را در نهج البلاغه و سیره علوی مبنی بر اهتمام به عدالت سیاسی می دانید؟
قنبریان در پاسخ گفت: اگر به همین مبنا از حضرت امیر (ع) که فرمود «عدالت قرار گرفتن چیزها در جای صحیح خودش است» توجه کنیم، عدالت سیاسی از قضا مادر عدالت ها است. ما در تلقی امامت نقش مردم را جدی می دانیم و بدون مردم امامتی نخواهد بود و ولایتی منعقد نخواهد شد، از این حیث هم امام و هم مردم سر جای خود می نشینند، پس هم عدالت است، هم امامت و مردم سالاری؛ عهدنامه مالک اشتر که سند صحیحی است که در غیر نهج البلاغه به ما رسیده بسیار واضح این مساله را بیان کرده است؛ اینکه امامت رکن اول امامت است واضح است چون حکومت برای عدالت برقرار می شود.
وی ادامه داد: در روایت آمده است که رسول را به رسالت و اولیالامر را به امر به معروف و عدالت می شناسیم، پس این دو گانه امامت و یا ولایت و عدالت از اول دوگانه غلطی است. اولین رکن عدالت، عدالت سیاسی است و در فهم شیعی ما عدالت سیاسی یعنی همان امامت، در دوره معصوم به یک شکل، در دوره غیبت به شکل دیگری و این نقطه شروع است و امامت هم برای عدالت است چنانچه در قرآن فرمود: « لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ».
🔺در ادامه دیانی گفت: پس ما مفهومی به نام عدالت داریم که به معنای وسیع کلمه می گیریم، مردم، امام و در این وسط از چیزی به نام عدالت سیاسی صحبت می کنیم، این عدالت سیاسی به چه معناست؟ آیا وقتی که آموزه امامت و ولایت را داریم، دیگران در این نظام سیاسی حق و سهمی دارند؟ مردم چه نسبتی با این ولایت دارند چراکه در برخی تقریرها، اصلا ولایت بی نیاز از مردم است و مردم نهایتا در تحقق حکومت سهم دارند. وقتی که او بی نیاز باشد برای مردم چه حقی می توان قائل شد؟ چه تبیینی وجود دارد که این رابطه را به این شکل برقرار کنیم؟
قنبریان پاسخ داد: بهترین تبیین از نهج البلاغه این است که می گوید اگر مردم سر جای خودشان نشستند ولایتی که می خواهید منعقد می شود، که از جمله آنها حق تعیین سرنوشت شان و آوردن ولی حق است. تمایز اصلی ولایت با سلطان همین است که ولایت از جنس محبت و یک چیز درونی است و مردم او را سرکار آورده اند نه اینکه به زور و غلبه. راه کشف صالحین برای بودنشان در حکومت و تشکیل مخروط امامت عدل، به ادبیات امروزی تشکیل دولت، تنها طریق استدلالاش چیزی است که بر زبان مردم جاری می شود که امروز اسم رای یا ساز و کار دیگری را برایش تعریف کرده ایم.
💠 نهج البلاغه و مسئله عدالت
#بخش_دوم
🔺در بخش دیگری از بحث دیانی اظهار کرد: اینجا شاید منتقدین نقدی را درباره این خوانش داشته باشند؛ ما تجربههای تاریخی در اسلام و در قرنهای بعد از صدر اسلام داریم که شاید مردم اشتباه انتخاب کرده باشند و الزاما انتخاب مردم به معنای کشف صالح نیست، برای تمایز قائل شدن میان آنجا که انتخاب مردم کشف صالح است و جایی که انتخاب مردم کشف صالح نیست آیا می شود معیاری را در نظر گرفت؟ ممکن است اشکال صغروی و البته کبروی ایجاد شود. البته حق انتخاب محفوظ است و باید در مبادی انتخاب و اثرگذاری یک هادی گذاشته شود تا زمینه انتخاب بهترشان را فراهم کنیم نه اینکه ولایت را تبدیل به سلطان کنیم که این به لحاظ کبروی بود. بنابراین به لحاظ صغروی در تاریخ گذشته ما چه زمانی عامه مردم انتخاب کردهاند؟
قنبریان در پاسخ گفت: وقتی مردم عهد ایمانی می بندند. در دوره مدینه هرگز اکثرهم به لایعقلون توصیف نشدند و در آنجا به دلیل عهدی است که با پیامبر(ص) داشتند. بحث و دعوای من به لحاظ صغروی این است که در کجا عموم مردم دست به انتخاب زدند که بد شد؟ اینکه خلیفه ای بیاید و خلیفه دیگری را نصب کند آیا انتخاب مردم است؟
دیانی در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که آیا آنچه که در سقیفه اتفاق افتاد حضور مردم نیست؟
قنبریان گفت: یک شورای شش نفره ویک نصب یک نفره که عموم مردم نیست. حضرت امیر (ع) عالی ترین سطح انعقاد امامت و خلافت را آن جایی می داند که عموم مردم بیایند. چه در جریان غدیر که عموم مردم حضور داشتند و چه در این جریان که اتفاقا هر دو در تاریخ ۱۸ ذی الحجه اتفاق افتاد. این همان فهم عدالت سیاسی است که مردم سر جای خودشان می نشینند. این نشستن ولایت الهی هم محقق می کند.
🔺در ادامه دیانی اظهار کرد: نسبت عدالت سیاسی با وضعیت مدرن سیاسی چگونه است؟ آیا در این عدالت سیاسی امکان رقابت و حزب و انتخابات رقابتی وجود دارد یا خیر؟
قنبریان گفت: ما می توانیم از نهجالبلاغه این را بفهمیم که جایی منع نشده است. وقتی که می گوییم بهترین راه کشف صالحین مردم هستند یکبار می توان آن را در انتخابات و یکبار در ساز و کارهای دیگر محقق کرد.
دیانی تصریح کرد: در حکومت های مدرن نوعا این قدر دارای رویکرد مثبت نیستند، یعنی اگر بخواهیم عنصر قدرت را از آنها خارج کنیم عملا چیزی باقی نمی ماند. در اینجا کمال گرایی باقی می ماند. آیا این نگاه از آن ایده آل و آرمان به رئال می رسد و آیا اصلا شدنی است؟ آیا در دوره امیرالمومنین اتفاق افتاده است؟
قنبریان افزود: بله! همه کارگزاران امیرالمومنین (ع) که مالک اشتر نبودند، جالب است که دعای کمیل خوانِ آن مذمت شده اما در زمانی که اشعث حکومت دستش بود مذمتی نداریم؛ اتفاقا هنر امیرالمومنین هنر سلیمان است. نَه اینکه اگر نماز شبخوان در جامعه درست کردیم الزاما یعنی حاکم خوب درست کرده ایم، برای مثال نامه پنجم به اشعث که تا زمانی که او عامل در آذربایجان است تخلفی ندارد. در قرآن می خوانیم که حضرت سلیمان شیاطین را به کار گرفت. این یعنی شیاطین پنهانی در یک شخص بوده اما در کارگزاری او بروز نکرده است. این واقعیت است.
در ادامه دیانی گفت: و در اینجا شخصی مثل کمیل سرزنش شد در حالی که به لحاظ تقوا و دین داری درجاتی داشت.
قنبریان در پاسخ گفت: امام (ع) در نامه به اشعث می نویسد: « حوزه فرمانرواييت طعمه تو نيست، بلكه امانتى است بر گردن تو، و از تو خواسته اند كه فرمانبردار كسى باشى كه فراتر از توست. تو را نرسد كه خود هر چه خواهى رعيت را فرمان دهى ...»، پس بازخواست های حضرت حدی و واقع گرایانه است. با نظارت و توبیخ و تشویق باید با کارگزار برخورد که حضرت نیز چنین کرد.
این پژوهشگر گفت: حال در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن آنچه که مطرح شد بحث می کنیم که اگر دولت ها و کارگزاران خوب انتخاب نشوند در عدالت اقتصادی هم دچار مشکل می شویم. حضرت امیر (ع) در دوره حکومتاش کیک اقتصادش هم کوچک شد.