📰 روزنامه - سهشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✅🌴 @mesagh
🔴 هر خرج کردنی انفاق نیست!
🔻خیریهبازی #عبدالباقی؛ مالک #متروپل
🔹هر خیریهای خیر نیست بلکه برخی خیریهها، مصداق شر مطلقند؛ هر توزیعِ بسته معیشتیای، مواسات نیست؛ این پول خرج کردنهایی که برخی عناصر سرمایهدار و پیمانکاران ناسالم در شهرها انجام میدهند یا برای پوشاندنِ چهره کریه سرمایهسالاری و فاصله طبقاتی است یا برای توجیه فسادها و رانتها!
🔸یکی از مصائب جامعه، بساط #خیریهبازی سرمایهداران است. سرمایهسالاران زرمدار به اسم کمک به فقرا و نیازمندان، بسته معیشتی تدارک میبینند اما واقعیت کارشان پولشویی و پوشاندنِ فسادها و رشوهها و گندهای اقتصادی است.
🔹هر استان و شهری را بنگری، عناصر سرمایهدار برای پیشبرد کارشان و پیشرفت پروژههای خود، برای جلب حمایت نهادها و شخصیتها و مسئولین، حسابی خرج میکنند. یا پول برنامههایشان را میدهند یا تجهیزاتشان را تامین میکنند، یا به اسم توزیع بسته معیشتی، از چهره شیطانی و زشت خود، چهرهای نیکوکار و خیر و مهربان میسازند.
🔸"کجایند آن کسانی که میلیونها، میلیونها خرج میکنند، بهظاهر هم برای کارهای نیک خرج میکنند، تا از زبان قرآن به آنها بگوییم که بدبختترین مردمند، زیرا کارشان انفاق نیست. قل هل ننبئکم بالاخسرین اعمالاً؟ الذین ضلَّ سعیُهُم فیالحیاة الدنیا و هم یَحسَبون اَنَّهم یُحسنون صنعاً [بگو آیا شما را از زیانکارترین مردم آگاه گردانم؟ آنان کسانی هستند که کوشش ایشان در زندگی دنیا هدر رفته و خود میپندارند کار خوب انجام میدهند.] این پولهایی که خرج میشود، این زرو زیورهایی که بر پیکر گرسنهی یک عده مردم آویخته میشود، این پیرایههای زیادی و دروغین. اینها انفاق نیست، چرا؟ چون خلئی را پر نمیکند." طرح کلی/ جلسه دوم: ایمان
❇️ پ.ن: از این مدل خیریهبازی در اکثر شهرها دیده میشود. برخی نهادها و شخصیتها هم در پازل اینها بازی میکنند!
✅ #داود_مدرسی_یان:
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✅🌴 @mesagh
🔴 در روزهای گذشته، خبر ورودِ شیوخ عشایر عرب با عشیره خود و بیرق مخصوص به آبادان برای عزاداری جانباختگان متروپل را شنیدهاید. این حضور با بیرق، نگاه برخی تحلیلگران را به اعتراضات خوزستان جلب کرد که ماجرا چیست؟
🔹بر مبنای آنچه اطلاع دارم و از رسم و رسوم عشایر عرب اطلاع دارم، بیرق هر عشیره و خروج آن قوانین و قواعدی دارد.
🔸شیخ طایفه به همراه عشیره، در هر اتفاق و مسئلهای با بیرق حاضر نمی شود مگر در اعلام بیعت یا استقبال از یک شخصیت بزرگ یا برای قصاص و قیام و خونخواهی و جهاد.
🔹ورود شیوخ و عشایر با پرچم و بیرق خود به آبادان بعد از حادثه #متروپل نشان از این دارد که مطالبه جدی مردم خوزستان، قصاص عاملان و مقصران این حادثه و پیگیری جدی مطالبات و مشکلات این مردم و شنیدن اعتراضات مردم خوزستان است.
🔸عرب ایرانی قرنها، حافظ و پاسدار مرزهای ایران بوده؛ ایران در تشیع و اسلام، مدیون خوزستان است. عشایر عرب جنوب یکبار در مبارزه انگلیس و بار دیگر در مبارزه با صدام، این وفاداری خود را نشان دادند حالا نوبت وفای ایران و جمهوری اسلامی به این مردم شریف و نجیب است.
🔹برخی نادانسته و کجاندیشانه، این اعتراضات را به بیگانگان میچسبانند و برخی خائنانه، آن را به مخالفت با جمهوری اسلامی تعبیر میکنند! هر دو غلط اندر غلط است. نه کار بیگانه است نه مبارزه با نظام! اعتراض شجاعانه به روند موجود است.
🔸متاسفانه نگاه مسئولین سیاسی و امنیتی به خوزستان و قومیتهای مختلف، ناقص است. نتیجه چنددهه تبعیض خودشان را نمیبینند و به پای دشمنان مینویسند. این عاقبت خوشی ندارد.
❇️ فراموش نکنیم که این پرچمها و بیرقهای عشایر عرب، بارها در استقبال از حضور #حاج_قاسم در سیل خوزستان و همچنین در تشییع پیکر آن شهید عزیز، به اهتزاز در آمده.
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✅🌴 @mesagh
🔴 اندر مشکلات #طرح_جامع و #طرح_تفصیلی شهرها؛ #حاشیه_نشینی و محرومیت حواشی شهرها
🔹طبق آمار رسمی دولت، قریب ۲۰ میلیون نفر در ایران حاشیهنشین هستند و در مناطق مسکونی غیررسمی وبدون مجوزِ ساختساز و بدون تغییر کاربری زندگی میکنند. مناطقی که دسترسی کمتری به زیرساختها و خدمات دارند.
🔸یکی از مشکلات اصلی شهرها، بالاخص کلانشهرها مسئله #حاشیهنشینی است. طبق آمار رسمی، #خراسان_رضوی با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، رتبه اول حاشیهنشینی و #خوزستان با ۸۵۰ هزار نفر، رتبه دوم را در کشور دارند. یک سوم جمعیت همدان، یک سوم جمعیت قم و چندین استان دیگر نیز حاشیهنشین هستند.
🔹طبق اطلاعات رسمی سال۹۷، سکونت ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت استان #خوزستان در سکونتگاههای غیررسمی شناسایی شده که شامل ۴۰ درصد جمعیت شهری استان خوزستان میشود. یعنی ۴۰ درصد جمعیت شهری خوزستان، در مناطق غیررسمی ساکن هستند که بالتبع امکانات شهری در حد بسیار پائین به آنان تعلق میگیرد!
🔸یکی از دلایل اصلی شکلگیری مناطق حاشیه، توسعه شهری بدون ضابطه است. عموم شهرها با این معضل مواجه هستند شهرهایی که بعلت مهاجرت از روستاها وحومه شهر، بصورت خلاف قانون گسترش پیدا کردهاند وحاشیهنشینی افزایش پیدا کرده است. این مشکل برای شهرهای محوری والبته کلانشهرها وضوح بیشتری دارد.
🔹از طرفی، شهرداریها، ادارات برق، آبفا و گاز خود را موظف به توسعه زیرساختها و خدمت به این جمعیت نمیدانند چون خدمترسانی غیرمجاز است. متاسفانه برخی ازاین مناطق حتی از جدولکشی وآسفالت ساده بیبهره هستند! آسیبهای اجتماعی نتیجه قطعی این حاشیهنشینی است.
🔸کاملاً روشن است که آسیبهای اجتماعی در این مناطق بالا میرود؛ نبود آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و سایرزیرساختها زمینه آسیبها را فراهم میکند. اعتیاد، بیکاری، سرقت، نزاعهای دستهجمعی، خودکشی، قتل و.. محصول این حاشیهنشینی است. اما آیا امکان ساماندهی حاشیهنشینها وجود ندارد؟
🔹به نظر میرسد کلاف سردرگم طرحهای جامع و تفصیلی شهرها یکی از موانع جدی ساماندهی حاشیهنشینی است. در اکثر این شهرها، طرح جامع و تفصیلی قدیمی است و به روز نشده!برخی شهرها که اساساً طرح تفصیلی ندارند!
تعیین حدومرز شهرها در طرح جامع شهری امروز یکی از مشکلات جدی شهرداری ها با مردم است.
🔸شهرها، روزانه در حال توسعه هستند اما طرح جامع، از روند توسعه شهرها عقبمانده است. نمیدانیم برنامه دولت و مجلس برای حل این معضل چیست؟ اما خوب میدانیم هزاران مشکل به بار آورده! طرح جامع، عملاً جلوی توسعه شهرها را نمیگیرد بلکه منجر به توسعه بینظم و بیبرنامه و زشت شهرها شده!
🔹در حاشیهنشینی، مردم نه میتوانند سند رسمی بگیرند، نه میتوانند از تسهیلات بانکها روی سند مسکن استفاده کنند، نه میتوانند از خدمات شهری بدرستی استفاده کنند! نه میتوانند برای ساختوساز پروانه و مجوز بگیرند. تازه شهرداریها و مناطق رسمی هم از این مسئله ضربه هم میخورند!
🔸دستگاهها بالاخره باید به سکنه حاشیه شهر خدمات برسانند. آن هم مناطقی که سهمی در پرداخت عوارض و پروانه ساخت و ... ندارند. این یعنی خسارت! خسارت برای همه! از دولت گرفته تا شهرداریها تا مناطق رسمی و حاشیهنشینها! به نظرم یکی از جدیترین اولویت دولت، ساماندهی حاشیهنشینی است.
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✅🌴 @mesagh
2.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 حماسه هوسه عرب ایرانی را ببینید و به خودتان تکانی بدهید!
🔹یَزْله یا هُوسه نوعی شعر حماسی رایج در جنوب ایران، بالأخص در خوزستان (عمدتاً عشایر عرب) است که بعضاً همراه با کوباندن پا بر زمین (معمولاً بصورت جمعی) اجرا میشود.
🔸قدمت و منشأ هوسه، ريشه در اعماق تاريخ دارد و عمرى به درازى عمر شعر دارد. هوسه به هنگام مواجه و رويارويي با شدائد و سختى هاى روزگار ، به منظور ارتقاء عزم و اراده و به هنگام رويارويي با دشمن در ميان نبرد به منظور بالا بردن اعتماد بنفس و تضعيف روحيه دشمن و همچنين به هنگام پيروزى بر شدائد و سختي هاى روزگار و يا پيروزى بر دشمن خوانده مى شود. آن چنان حماسى، قهرمانانه و شورانگيز است كه به قول بزرگ ترهاى ما، هر انسان آزادهای را غيرتى كرده، او را از جا میکَنَد. خطاکاران و محافظهکاران میترسند و میلرزند اما اهل مبارزه و جهاد شوق می کنند.
🔹برخى هوسه ها آن چنان شيوا، حماسى، پر معنى و قوى هستند و يزله كنندگان آن چنان موزون و با شور و شوق يزله مى كنند كه موى بدن انسان سیخ مى شود و اشك شوق در چشمان حلقه مىزند.
❇️ هوسه یکی از عشیرههای مناطق آبادان را ببینید. حداقل ۱۲ نفر از اهالی این منطقه در متروپل جان خود را از دست دادهاند.
✅🌴https://eitaa.com/mesagh
✅🌴 @mesagh