هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢امام علی (ع) در خطبه ۱۵۲ «نهج البلاغه» جایگاه و موقعيت ائمه (علیهم السلام) را چگونه بیان نموده است؟
🔹 #امام_علی(ع) در بخشی از خطبه ۱۵۲ «نهج البلاغه» به سراغ بيان موقعيت #امامان و #پيشوايان_حق مى رود و مقامات آن ها را اين گونه بيان مى فرمايد: «وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ، وَ عُرَفَاؤُهُ [۱] عَلَى عِبَادِهِ؛ وَ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ، وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ؛ پيشوايان دين [امامان معصوم (عليهم السلام)] از طرف خداوند تدبیر و اداره امور خلق را بر عهده دارند و نمایندگان او در میان بندگانش هستند؛ هيچ كس داخل بهشت نمى شود، مگر كسى كه آنها را بشناسد و آنان نيز او را بشناسند، و هيچ كس وارد دوزخ نمى شود، مگر كسى كه آنها را انكار كند و آنها نيز او را انكارش نمايند». اين تعبير نشان مى دهد كه #امامان و #پيشوايان (عليهم السلام) از سوى خدا تعيين مى شوند، نه از سوى مردم، و اگر بيعت و انتخابى لازم است براى انسجام كار و پيشرفت امور آنهاست.
🔹تعبير به «قوّام» (جمع قائم) اشاره به تدبير امور خلق است و تعبير به «عرفاء» (جمع عريف) اشاره به اين است كه آن ها به علت شناختى كه درباره مردم و شرايط زمان و مكان دارند، و به مصالح و مفاسد آنها آشنايند، هر كس را در جاى مناسب مى نشانند و هر كار را در موقع مناسب انجام مى دهند. جمله «لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ...» و «لَا يَدْخُلُ النَّارَ...» تأكيدهايى است بر آنچه در جمله هاى قبل گفته شد؛ زيرا هنگامى كه بپذيريم آنها از طرف خدا تعيين شدند، كسى كه آنها را به رسميت بشناسد و آنان اعمالش را صحيح بشناسند، به يقين، اهل بهشتاند، و كسى كه آنها را انكار كند، در واقع، فرمان خدا را انكار كرده، و چنين كسى سزاوار دوزخ است؛ همچنين كسى كه آنها اعمالش را منكَر بشمرند او نيز دوزخى است.
🔹بديهى است همه اين تعبيرات با مذهب شيعه سازگار است كه #تعيين_امام (عليه السلام) را از سوى خدا به وسيله پيغمبر (صلی الله عليه و آله) يا امام (عليه السلام) پيشين مى دانند و او را معيار تشخيص حق از باطل مى شمرند، و به يقين كسى كه مردم او را با فكر برگزينند، و اى بسا خطاكار و ستمكار از آب درآيد داراى چنين مقاماتى نيست. حديث معروف «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيْتَةً جَاهِلِيَّةً؛ [۲] كسى كه بميرد و امام زمان خود را نشناسند، مرگ او مرگ جاهليّت است». عجب اين است كه «ابن ابى الحديد» در اينجا اصرار دارد كه جمله هاى بالا درباره تمام خلفا كه بعد از پيامبر (صلى الله عليه و آله) روى كار آمدند صادق است؛ در حالى كه امام (عليه السلام) در جمله قبل از آن، نكوهش شديدى از حكومت عثمان كرده بود و اين مطلب با آنچه «ابن ابى الحديد» استنباط كرده در تناقض آشكار است.
🔹چگونه ممكن است پيشواى ضعيفى كه تمام مقامات كشور اسلامى و بيت المال را در اختيار اقوام و بستگان فرصت طلب و هوی پرست خود گذاشته است، و به همين جهت مسلمانان قيام كردند و خون او را مباح شمردند و غالب صحابه نيز در برابر آن سكوت نمودند، مصداق «قُوّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفائُهُ عَلَى عِبادِهِ» باشد؟ و هر كس او را انكار كند وارد دوزخ شود و هر كس او را قبول كند وارد بهشت گردد؟ در حديثى از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم كه به اميرمؤمنان امام علی (عليه السلام) فرمود: «ثَلَاثٌ أُقْسِمُ أَنَّهُنَّ حَقٌّ، إِنَّكَ وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِكَ عُرَفَاءُ، لَا يُعْرَفُ اللهُ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِكُمْ وَ عُرَفَاءُ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ وَ عُرَفَاءُ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ؛ [۳] سه چيز است كه سوگند ياد مى كنم، همه حقّ است، تو و امامان بعد از تو عرفاء و سرشناسانى هستيد، كه خدا را جز از طريق معرفت شما [و راهنمايى و هدايتتان] نمى توان شناخت؛ و عرفايى هستيد كه هيچ كس وارد بهشت نمى شود، مگر كسى كه شما او را شناخته ايد و او شما را شناخته، و عرفايى هستيد كه هيچ كس داخل دوزخ نمى شود، مگر آنها كه شما را انكار كنند و شما آنها را انكار كنيد».
پی نوشتها؛
[۱] «عرفاء» جمع «عريف» به معناى رئيس و سرشناس يك قوم است كه همه او را مى شناسند و امورشان را تدبير مى كند.
[۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، چ دوم، ج۲، ص۴۰۹، باب۳۸؛ إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسى، اسلاميه، چ سوم، ص۴۴۲
[۳] الخصال، ابن بابويه، جامعه مدرسين، چ اول، ج۱، ص۱۵۰
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج۶، ص۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #ائمه
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢تاثیرگذاری بر مردم با سخن نرم و برخورد نیکو
🔹 #نگاه_تربیتی_اسلام در ابعاد فردی و اجتماعی بسیار مهم و کارساز است، که بر اساس همین ابعاد تربیتی اسلام است که فضائلی مانند ايثار، بخشش، سخاوت، شجاعت، عفت، حلم، كظم غيظ، خوش خلقی، تواضع، عفو، انصاف و... در ابعاد فردی و اجتماعی نمایان میشود. یکی از مهمترین محرکهای ایجاد این فضائل در اجتماع، دستور تربیتی #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر میباشد. برای ایجاد بستر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بايد به گونهای حركت كنيم كه سبب رشد خود و اطرافيان و مردم شويم، و از هرگونه برخورد تقابلی جلوگیری کرده، تا زمينه رشد آنها را فراهم آورده و از دسیسه های دشمن جلوگیری کنیم.
🔹لذا از لوازم امر به معرف و نهی از منکر محبت، #دلسوزی و سخن گفتن با #زبان_نرم و لیّن است. همانطور که خداوند در خطاب به حضرت موسی (ع) نسبت به فرعون میفرماید: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى [طه، ۴۴] با او [فرعون] #سخنى_نرم گوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد»؛ یا روش امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) در نشان دادن طرز صحیح وضو گرفتن به پیرمرد [بحارالانوار، ج۴۳، ص۳۱۹] نشان از نوع تعامل و برخورد با مردم برای امر به معروف و نهی از منکر است. لذا اگر ما در مسیر #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر بتوانیم با سخن و #زبان_نرم و #برخورد_نیکو با مردم تعامل کنیم، هم در مسیر این فریضهی الهی موفق میشویم و هم راه را برای هر گونه سوء استفاده دشمنان و برخورد تقابلی مردم با این فریضهی الهی خواهیم بست.
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر #حسن_خلق
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢از ديدگاه روايات حقيقت «پل صراط» چيست؟
🔹در اينكه منظور از #پل_صراط چيست؟ بايستی به سراغ روايات رفت و از آنها كمك گرفت: در حديثى از «مفضّل بن عمر» مى خوانيم كه: «مى گويد از امام صادق (عليه السلام) درباره #صراط سؤال كردم فرمود: صراط همان طريق به سوى معرفت و شناخت خداوند متعال است. سپس افزود: «هُما صِرَاطَانِ: صِرَاطٌ فِی الدُّنْيا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ، فَاَمَّا الصِّراطُ الَّذِی فِی الدُّنْيا فَهُوَ الْإِمَامُ الْمَفْرُوضُ الطّاعَةُ، مَنْ عَرَفَهُ فِی الدُّنْيَا وَ اقْتَدَى بِهُداهُ مَرَّ عَلَى الصِّراطِ الَّذِی هُوَ جِسْرُ جَهَنَّمَ فِی الْآخِرَةِ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ فِی الدُّنْيا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَنِ الصِّراطِ فِی الْآخِرَةِ، فَتَرَدَّى فِی نَارِ جَهَنَّمَ؛ [۱] دو صراط است: صراطى در دنيا و صراطى در آخرت، و امّا صراط در دنيا همان امام واجب الاطاعه است، هركس او را بشناسد و به هدايت او اقتدا كند از صراط - كه پلى است بر روی جهنّم - در آخرت مى گذرد، و هركس او را در دنيا نشناسد قدمش بر صراط آخرت مى لرزد و در آتش جهنّم سقوط مى كند».
🔹در تفسير امام حسن عسكرى (عليه السلام) اين دو صراط: «صراط دنيا و آخرت» به صراط مستقيم معتدل بين «غلّو و تقصير» و «صراط آخرت» تفسير شده است. [۲] اين نكته نيز قابل توجّه است كه در روايات اسلامى عبور از اين راه پرخطر مشكل شمرده شده است. در حديثى از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) و هم از امام صادق (عليه السلام) آمده است: «اِنَّ عَلَى جَهَنَّمَ جِسْراً اَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ اَحَدُّ مِنَ السَّيْفِ؛ [۳] بر [روی] دوزخ پلى است باريكتر از مو و تيزتر از شمشير!».
🔹صراط «مستقيم» و حقيقت «ولايت» و «عدالت» در اين دنيا نيز چنين است، باريكتر از مو و تيزتر از شمشير؛ چرا كه خطّ مستقيم، خط باريكى بيش نيست و بقيه هر چه هست خطوط انحرافى در چپ و راست است. علاوه بر این، عبور بندگان از روی #صراط که از #جهنّم می گذرد نکات لطیفی را در بر دارد، از يكسو بهشتيان با مشاهده دوزخ، قدر عافيتِ بهشت را بهتر مى دانند و از سوى ديگر وضع صراط در آنجا تجسمى است از وضع ما در اينجا، بايد از روى جهنّمِ سوزانِ شهوات گذر كرد و به بهشت تقوی رسيد و از سوى سوّم تهديدى است جدّى براى همه مجرمان و آلودگان كه سرانجام گذرگاهشان از اين راه باريكِ خطرناك خواهد گذشت.
پی نوشتها؛
[۱] معانی الأخبار، ابن بابويه، جامعه مدرسین، چ اول، ص ۳۲
[۲] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى (ع)، ابو محمد حسن بن على عسكرى (ع)، مدرسه امام مهدى (عج)، ۱۴۰۹ق، چ اول، ص ۴۴
[۳] كنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، متقی هندی، مؤسسة الرسالة، ۱۴۰۱ق، چ پنجم، ج ۱۴، ص ۳۸۶؛ در حديث امام صادق (عليه السلام) به جاى جمله: «اِنَّ عَلَى جَهَنَّمَ جِسْراً» كلمه «الصراط» آمده است (الأمالی، ابن بابويه، كتابچى، تهران، ۱۳۷۶ش، چ ششم، ص ۱۷۷).
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۱۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صراط #پل_صراط
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢مرحوم شیخ صدوق در مورد مناظرات امام رضا (ع) و انگیزه مأمون در این کار چه می گوید؟
🔹محدث بزرگوار مرحوم شیخ صدوق (ره) در مورد مناظرات #امام_رضا (علیه السلام) و انگیزه #مامون در این کار می گويد: «مأمون از ميان متكلمان فِرَق مختلف و پيروان مكاتب ضلال، هر كس را كه مى شنيد قدرتی در بحث دارد، دعوت مى كرد تا حضرت را در تنگنای استدلال قرار دهد، و اين به سبب حسدی بود كه نسبت به مقام والای آن حضرت و دانش او داشت، امّا ـ به عكس ـ هر كس با #امام_رضا (ع) وارد مناظره می شد، به مقام والای او در علم اعتراف می كرد و در برابر او خاضع می شد؛
🔹چرا كه خداوند متعال اراده كرده نور خود را كامل كند و آيين خويش را برتری بخشد و #حجت خود را يارى دهد، همان گونه كه در قرآن وعده فرموده است: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ؛ [۱] ما به یقین پیامبران خود و کسانی را که ایمان آورده اند، در زندگی دنیا و [در آخرت] روزی که گواهان به پا می خیزند یاری می دهیم». بايد بر اين گفتار مرحوم صدوق (ره) افزود كه اگر چه #مأمون می خواست با اين برنامه از موقعيت #امام_رضا (عليه السلام) بكاهد، لکن بدون آن كه خود توجه داشته باشد، سه خدمت بزرگ به اسلام و مقام والای آن حضرت انجام داد:
1⃣به دليل جاذبه دربار خلافت (بيم و ترسی كه مردم داشتند از يكسو و جوايز كلان مأمون از سوی ديگر)، معروف ترين و فعال ترين دانشمندان مذاهب و فرقه ها به آنجا راه می يافتند و جلسات مناظره ای كه با هيچ قيمت امكان تشكيل آن در خارج از دربار نبود، برپا می كردند. اين جلسات به #امام_رضا (عليه السلام) مجال بسيار خوبی برای ادای رسالت بزرگ خويش در نشر علوم اسلامی، و بستن راه بر مخالفان در آن شرايط حساس تاريخ اسلام مى داد، كه اين، يكی از بزرگترين آثار غير منتظره ولايت عهدی تحميلی مأمون بر امام (عليه السلام) بود.
2⃣مقام والای اهل بيت (عليهم السلام) و سرّ وجود امامت و خلافت بر حق پيامبر (صلی الله علیه و آله) در اين دودمان آشكار می گشت؛ مخصوصاً ايرانيان كه از دور مطالبی شنيده و ناديده عاشق شده بودند، اين حقيقت را از نزديك مى ديدند، و پيمان مودت و ارادت خويش را راسخ تر مى ساختند، و اين امر ضربات سنگين تری بر پايه هاي حكومت عباسيان وارد می كرد.
3⃣سرانجام، روزی فرا می رسيد كه ايران اسلامی می بايست از زير سلطه جباران بنی عباس به درآيد، ولی بايد پايان گرفتن حكومت مركزی خلفا، مساوی با برچيده شدن اسلام از اين منطقه و ساير مناطق اسلامی نباشد. خوشبختانه عوامل مختلفی، از جمله جلسات عظيم بحث و مناظره دربار مأمون، تفكيك #اسلام_واقعی را از آن چه خلفا مدعی و مدافع آن بودند، ميسر ساخت و اين نكته مهمى بود. بنابراين، در كنار توطئه های سياسی دربار مأمون، مسائل مهم ديگرى تحقق يافت كه مأمون و ديگر خلفای عباسی از آن بیخبر بودند و اراده الهی به آن تعلق گرفته بود.
پی نوشت:
[۱] سوره غافر، آیه ۵۱؛ عيون أخبار الرضا (ع)، ابن بابويه، محقق، لاجوردی، مهدی، نشر جهان، چاپ اول، ج ۱، ص ۱۷۹، باب (فی ذكر مجلس الرضا مع سليمان المروزی متكلم خراسان عند المأمون فى التوحيد).
📕مناظرات تاريخى امام رضا(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، چ دوم، ص ۷۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_رضا
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️فعالیت امام رضا (ع) در فضای اختناق هارونی
🔹عمر مبارك #امام_رضا (ع) تقریباً ۵۵ سال بوده است؛ تمام زندگی این بزرگوار با همهی این عظمتها و عمقها و ابعاد گوناگونی كه میشود برای آن ذكر كرد و تصویر كرد، در همین مدّت عمر نسبتاً كوتاه انجام گرفته است. از این مدّت ۵۵ سال، نزدیك به ۲۰ سال - تقریباً ۱۹ سال - مدّت امامت این بزرگوار است؛ امّا همین مدّت كوتاه را كه ملاحظه میكنید، تأثیری كه در واقعیّت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی كه به معنای حقیقیِ اسلام و پیوستن به #اهل_بیت و آشنا شدن با مكتب این بزرگواران انجامید، یك داستان عجیبی است، یك دریای عمیقی است.
🔹آن وقتی كه حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیكان و علاقه مندان حضرت میگفتند كه: #علیّبنموسی در این فضا چه كار میتواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی كه در روایت دارد كه میگفتند: «وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما»؛ (خون میچكد از شمشیر هارون) - این جوان در این شرایط، در ادامهی جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی كه بر عهدهاش است، میخواهد چه بكند؟
🔹این اولِ امامت علیّبنموسیالرّضا (ع) است. بعد از این ۱۹ سال یا ۲۰ سال كه پایان دوران امامت و شهادت علیّبنموسیالرّضا است، وقتی شما نگاه میكنید، میبینید كه همان تفكّر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا كرده كه دستگاه ظالم و دیكتاتور بنیعبّاس از مواجههی با آن عاجز است؛ این را #امام_رضا انجام داده.
بیاناتمقاممعظمرهبری۹۲/۰۶/۲۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢آیا زمان قیامت جزء علوم غیبى است؟
🔹قرآن مجید در آیات ۲۵ ـ ۲۷ سوره جن به پاسخ این سؤال پرداخته است. در آیه ۲۵ مى فرماید: «قُلْ إِنْ أَدْرِی أَ قَرِیبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ یَجْعَلُ لَهُ رَبِّی أَمَداً؛ بگو من نمى دانم آنچه را که به شما وعده داده شده [از عذاب دنیا و قیام رستاخیز] نزدیک است، یا پروردگارم زمانى براى آن قرار مى دهد؟». این علم، مخصوص ذات پاک خداوند است و او خواسته از بندگانش مکتوم بماند، تا موضوع #امتحان و آزمون خلق، کامل گردد؛ چرا که اگر بدانند دور است یا نزدیک در هر دو صورت امتحان کم اثر خواهد بود.
🔹در حدیثى آمده است: روزى «جبرئیل» به صورت یک عرب بیابانى در برابر پیامبر (ص) ظاهر شد، و از جمله سؤالاتى که از آن حضرت نمود این بود: «أَخْبِرْنِى عَنِ السّاعَةِ»؛ (به من بگو کى #قیامت برپا مى شود؟!) پیامبر (ص) فرمود: «مَا الْمَسْئُولُ عَنْها بَأَعْلَمَ مِنَ السّاِئِل»؛ (کسى که از او سؤال مى کنى [در این مسأله] آگاه تر از سؤال کننده نیست!)؛ بار دیگر آن مرد عرب با صداى بلند گفت: «یا محمّد! (ص) مَتَى السّاعَةُ»؛ (اى محمّد! قیامت کى خواهد آمد؟) پیامبر (ص) فرمود: «وَیْحَکَ اِنَّها کائِنَةٌ فَما أَعْدَدْتَ لَها؟!»؛ (واى بر تو، قیامت مى آید، بگو ببینم چه چیز براى آن فراهم کرده اى؟!) اعرابى گفت: من نماز و روزه بسیارى فراهم نکرده ام، ولى خدا و رسولش را دوست دارم. پیامبر (ص) فرمود: «فَأَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ»؛ (پس تو با کسى خواهى بود که دوستش دارى!). «انس» یکى از یاران پیامبر (ص) مى گوید: «فَما فَرِحَ الْمُسْلِمُونَ بِشَىْء فَرَحَهُمْ بِهذَا الْحَدِیْثِ»؛ (مسلمانان از هیچ سخنى مانند این سخن خوشحال نشدند). [۱]
پی نوشت:
[۱] تفسیر «مراغى»، جلد ۲۹، ص ۱۰۵
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هشتم، ج ۲۵، ص ۱۴۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قیامت
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️هجرت اجباری با نیرنگ
🔹 #حضرت_رضا - سلام الله علیه - که با آن نیرنگ ایشان را بردند، الزاماً بردند به آنجا و خواستند ایشان را چه بکنند، معلوم بود که از اول بنا بر این نیست، نگذاشتند که اینها یک حکومتی به دستشان بیاید، یک مجالی به دستشان بیاید که لا اقل تعلیمات را بکنند
بیانات حضرت امام ۶۳/۰۵/۱۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢مناظرات امام رضا(ع) چه ره آورد و پیام هایی برای علما و دانشمندان جهان اسلام در عصر حاضر دارد؟
🔹مناظرات #امامعلیبنموسیالرضا (عليه السلام) مسئله ای تاريخی و متعلق به گذشته نيست، بلكه از نظر پاسداری از حريم اسلام و حفظ مكتب، سرمشق پراهميت و بسيار جامعی برای امروز و هر زمان ديگر است. جالب اين است كه در آن روز وسايل ارتباط جمعی مثل امروز گسترده نبود، ولی حضرت از جلسات مناظره دربار مأمون به عنوان يكى از مؤثرترين وسايل ارتباط جمعی آن روز بهره كافی گرفت؛ زيرا اخبار اين جلسات به دليل شرايط خاص حاكم بر آن، در سرتاسر كشورهای اسلامی پخش می شد.
🔹 #امام_رضا (عليه السلام) از اين طريق، نه تنها توطئه های تخريبی #مأمون را خنثی فرمود و او را ناكام گذاشت، بلكه جامعه اسلامی آن روز را كه در شرايط بسيار حساسی از نظر فكری و فرهنگی به سر می برد، از انحراف رهايی بخشيد. آری بعيد نيست يكى از دلايل حضرت برای پذيرش ولايت عهدی تحميلی مأمون، انجام اين رسالت بزرگ باشد. (دقت كنيد) كيفيت برخورد آن حضرت با پيروان مكاتب مختلف نيز از جهات متعددى برای ما درس آموز و الهام بخش است؛ از جمله:
1⃣برخورد اسلام با پيروان مكتب های ديگر قبل از هر چيز بايد برخورد منطقی باشد. تا جنگ را بر مسلمانان تحميل نكرده اند، آنان نبايد دست به اسلحه برند و از منطق و استدلال چشم بپوشند. اسلام در گذشته، از طريق تبليغ و منطق پيش رفته است، و در آينده نيز چنين خواهد بود. «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ». [سوره بقره، آیه ۲۵۶]
2⃣ #قدرت_منطق_اسلام به قدری است كه از منطق مكتب های ديگر ابداً واهمه ندارد، و به همين دليل، در تاريخ اسلام به همه آن ها مجال كافي داده شده است تا عقايد خود را نشر دهند و پاسخ خود را بشنوند. حتی به كسانى كه اصلاً ايمان به خدا و مكتب انبياء نداشتند، آزادی بحث داده می شد، هر چند متأسفانه آنها از اين آزادى سوء استفاده كردند و برنامه ها به شكل ديگرى درآمد و توطئه های گوناگون شروع شد، اقدامات تخريبی ادامه يافت و آنچه ما مايل نبوديم بشود، شد.
3⃣ #علمای_اسلام در هر زمان بايد از تمام مكاتب و مذاهب باخبر باشند و بايد بتوانند با منطق خودشان با آنان سخن بگويند و #برتری_آيين_اسلام را بر هر مكتب ديگر اثبات كنند. بنابراين، بحث و گفتوگو درباره تمام مكتب ها ـ بدون استثنا ـ بايد در متن دروس حوزه های علميّه باشد.
4⃣در ميان علمای اسلام بايد كسانى باشند كه با زبان های زنده دنيا آشنايی داشته باشند و بتوانند به هنگام لزوم، بدون وساطت مترجمان كه گاه بر اثر ناآگاهی و گاه برای اعمال غرض شخصی، مسائل را تحريف می كنند، با اهل زبان های ديگر سخن بگويند. از اين جا ضرورت تدريس زبان های خارجی در كنار دروس حوزه های علميّه احساس می شود.
5⃣علمای اسلام بايد از وسايل ارتباط جمعی موجود در جهان حداكثر بهره گيری را داشته باشند و صدای اسلام و تعليمات قرآن را به گوش همه جهانيان برسانند. بديهى است كه اين كار بدون وجود يك حكومت نيرومند اسلامی كار بسيار مشكلی است؛ چرا كه حكومت های ديگر هرگز چنين فرصتی را به پيروان مكتب اسلام نمی دهند، و نه تنها با سانسور شديد مانع از نشر دعوت اسلامی می شوند، بلكه با ايجاد خفقان و سلب آزادی، نفس را در سينه ها حبس می كنند. اين ها قسمتی از درس ها و الهاماتی است كه از برنامه مناظرات #امام_رضا (عليه السلام) مى توان گرفت.
📕مناظرات تاريخى امام رضا (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، ۱۳۸۸ش، چاپ دوم، ص ۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_رضا
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استمداد بانوی مسلمان اتیوپیایی برای مقابله با سرکوب مسلمانان توسط دولت مسیحی اتیوپی
🔹دولت اتیوپی تاکنون ۳۰ مسجد را تخریب کرده و سرکوب بانوان محجبه را تشدید کرده است
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴طرف زنش رو نمیتونست جمع کنه میخواد طالبان رو جمع کنه:)
سلطنتطلبا یجوری خالی میبندن که تو سر اسفناج هویج سبز میشه!
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴توییت خبرنگار امنیتی اسرائیل دربارهٔ دفن افسر کشتهشدهٔ موساد در ایتالیا
🔻افسر موساد که در حادثه غرقشدگی در دریاچهای در ایتالیا جان باخت، امروز مخفیانه به خاک سپرده میشود.
🔹انتشار محل دفن و زمان دقیق مراسم ممنوع اعلام شده است. در مراسم تشییع جنازه ددی بارنیع، رئیس موساد و اعضای این سازمان حضور خواهند داشت. میتوان حدس زد که او فرد قابلتوجهی برای عملیات سازمان بوده است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
🅾 نحوست حزبی
⭕️علی مهدیان طرفدار آقای قالیباف برادر محسن مهدیان طرفدار آقای قالیباف سالهاست در قالب دفاع از ولایت به انقلابیها حملهور میشود
یک روز احمدی نژاد
یک روز لاریجانی
یک روز قالیباف
یک روز حداد
🟠کار این دو برادر به این شکل است: مترصد میشوند انقلابیها به یک فرد حزبی یا یک رانتخوار انتقاد کنند، این دو به سرعت وارد میشوند تا از این اوضاع کاسبی کنند،
لذا در قالب دفاع از انقلاب به انقلابیها هجمه میکنند و خود را به فرد مورد انتقاد نزدیک میکنند.
🔴البته بعد از بیداری عمومی و سوختن افراد، به سرعت خود را از آن نقطه قدرت جدا میکنند
اما در اکثر موارد این تملقها موجب خشم مقدس نیروهای حزباللهی شده و انگیزه بیشتر شده و کار به نفع انقلاب تمام میشود.
#نحوست_حزبی
#صندلیخوارها
#چتربازان_سیاست
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 گوشه ای از واکنش های منفی و اعتراضات تند کاربران فضای مجازی به ویراستی زننده و تاسف آور مهدیان