هدایت شده از mesaghمیثاق
💢پاسخ مثبت نیروی دریایی سپاه به درخواست کمکشناور تجاری خارجی.
🔹🔸فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه : بعد از ظهر ( شنبه ۱۴ خرداد ) یک فروند کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال در هنگام ورود به تنگه هرمز بر روی کانال دریایی بین المللی ۱۶ درخواست کمک کرد.
♦متعاقبا با همکاری و تعامل با کشور همسایه ( به دلیل قرار گرفتن موقعیت کشتی در آبهای سرزمینی آن کشور )، پس از بررسی و حضور میدانی، نگرانی کاپیتان کشتی رفع و او نیز با تشکر و اطمینان خاطر به مسیر دریانوردی خود ادامه داد.
♦در موقعیت درخواست کمک کشتی تجاری ، هیچ شناور فرامنطقهای حضور نداشته و اعلام این ادعا کذب محض است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢توضیحات حاج محمود کریمی درباره شعری که در ولادت امام رضا(ع) خواند و جنجالی شد:
من سرودی خواندم که باید دقت بیشتری میکردم؛ بجای کلمه «مجلس و دولت» باید میگفتم «بعضی دولتیها، بعضی مجلسیها». من از جایگاه مجلس و دولت دفاع میکنیم اما ولی از افرادی که منظورم بوده به هیچ وجه عذرخواهی نمیکنم
هدایت شده از mesaghمیثاق
⚫️ نقش هاشمی
یکبار برای همیشه؛ نقش هاشمی در انتخاب رهبری:
۱. علیرغم نهی امام، منتظری را بر مسند قائم مقامی نشاند
۲. در دیدار با مکفارلین به آینده رهبری پرداخت
۳. در خبرگان با وجود اطلاع از نظر امام، آن را مخفی داشت تا آنکه با تذکر و اعتراض برخی اعضا مواجه شد و روغن ریخته را نذر امامزاده کرد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔴 فردا صبح دستاورد بزرگ نظامی ایران رونمایی خواهد شد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🔻 نگرانی شدید رژیم صهیونسیتی از نفوذ ایران در ونزوئلا و تلاش برای به هم زدن توافق ایران - عربستان
🔹بنی گانتز، رهبر اتحاد ملی و وزیر دفاع سابق اسراییل گفت، اگر حمله به ایران لازم باشد، تمام اسرائیل متحد خواهند شد
🔹️گانتز: امروز، در یک واقعیت دائماً در حال تغییر خاورمیانه و جهانی، ملت ما با ظهور یک ایران مجهز به سلاح هستهای تهدید میشود
🔹️تاثیر ایران یک تهدید وجودی بالقوه برای دولت اسرائیل است، اما نفوذی که ایران در ونزوئلا دارد هیچ ربطی به خاورمیانه ندارد. علاقه ایران به صحرای غربی ربطی به خاورمیانه ندارد. گانتز میگوید که سعودیها بیشتر از اسرائیلیها مورد حمله نیروهای نیابتی ایران قرار گرفته اند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
مداحی آنلاین - احیاگر شعائر حسینی لبیک یا خمینی - مهدی رسولی.mp3
4.56M
احیاگر شعائر حسینی
#لبیک_یا_خمینی✌️
🎤 #مهدی_رسولی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ «عبد صالح» | قسمت دوم - از آمریکا می ترسید؟
#روح_الله_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ «عبد صالح» | قسمت سوم - اوج ایمان
#روح_الله_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ «عبد صالح» | قسمت چهار - معلم اخلاق
#روح_الله_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ «عبد صالح» | قسمت هفت - درس امید
#روح_الله_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ «عبد صالح» | قسمت هشت - لباس رزم
#روح_الله_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه کلیپ «عبد صالح» | قسمت نه - آخرین ذکر
#روح_الله_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢چرا در آغاز سوره «برائت» بسم الله نیست؟
🔹پاسخ اين سؤال صريحاً در حديثى از اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) چنين نقل شده است: «لَمْ تُنْزَلْ «بسم الله الرحمن الرحيم» عَلى رَأسِ سُورَةِ بَراءة لاَِنَّ بِسم الله لِلأَمانِ وَالرَّحْمَةِ، و نُزِلَتْ بَراءةُ لِرَفْعِ اْلاَمانِ، وَالسَّيْف فيه؛ [۱] «بسم الله الرحمن الرحيم» در آغاز سوره برائت نازل نشده است؛ زيرا بسم الله براى امان و رحمت است، و سوره برائت براى رفع امان [از كفار پيمان شكن] نازل شده و شمشير در آن نهفته است».
🔹جمعى عقيده دارند كه اين سوره دنباله سوره «انفال» است؛ چرا كه در سوره «انفال» سخن از پيمان ها است؛ و در اين سوره سخن پيرامون الغاى پيمانِ پيمان شكنان است؛ و به همين دليل «بسم الله» در ميان آن دو ذكر نشده است. اين معنا در روايتى از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه فرمود: «الانفال و براءة واحدة؛ [۲] سوره انفال و برائت يكى است!».
🔹اين احتمال نيز داده شده كه خداوند مخصوصاً براى تبيين اين حقيقت كه «بسم الله» جزء تمام سوره هاى قرآن میباشد، آن را در آغاز اين سوره نازل نفرموده است. جمع ميان اين سه فلسفه نيز كاملا ممكن است.
پی نوشتها؛
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسی، انتشارات ناصر خسرو، چ سوم، ج ۵، ص ۴، (علة ترك التسمية - فى أولها قراءة و كتابة...). همين حديث را فخر رازى از ابن عباس از على (ع) با كمى تفاوت نقل كرده، آن جا كه فرمود: «لاَِنَ بسم الله الرحمن الرحيم اَمانٌ و هذِهِ السورَةُ نُزِلَتْ يا لسَيْفِ و نَبْذِ الْعُهُود وَ لَيْسَ فيها اَمان». مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ۱۵، ص ۵۲۲، سورة التوبة.
[۲] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسى، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چ سوم، ج ۵، ص ۴
📕پیام قرآن، ناصر، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️سه عمل عظیم و بزرگ امام
🔹امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛ سه تحول بزرگ به وجود آورد. یکی در سطح کشور ایران، یکی در سطح امت اسلامی و یکی در سطح جهان:
1⃣تحول در سطح کشور این بود که «انقلاب اسلامی» را در این کشور به وجود آورد. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست، و مردم سالاری را جایگزین آن کرد. این انقلاب یک نظام دست نشانده و ذلیل در مقابل قدرتها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متکی به عزّت ملی را جایگزین آن کرد.
2⃣آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، تحول در سطح امت است. «جریان بیداری اسلامی» را امام به راه انداخت. دوره انفعال و بی تحریکی در دنیای اسلام با حرکت امام به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. مسئلهی فلسطین پس از آن که به خیال صهیونیست ها و پشتیبانان شان یک مسئلهی تمام شده به حساب میآمد با تحول امام در سطح امت اسلامی به مسئلهی اول جهان اسلام تبدیل شد.
3⃣تحول سوم تحول در سطح جهان است. امام «فضای معنویت» و «توجه معنوی» را در دنیا زنده کرد؛ حتی در کشورهای غیر مسلمان. معنویت در زیر لگدکوبی سیاستهای مادیگری و ضدّ معنوی از بین رفته بود. معنویت از یادها رفته بود. حرکت امام بزرگوار رنگ معنوی را در دنیا دوباره زنده کرد.
🔹این سه تحول هیچکدام سابقه ندارد. شاید در آینده هم شبیه اینها و نظیر اینها را نتواند انسان پیشبینی کند که به وجود بیاید. این مخصوص امام بزرگوار بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢شخصیت علمی و فرهنگی امام خمینی (بخش اول)
🔶تحصیل
💠تحصیل در خمین
🔹 #امام_خمینی (ره) در همان اوان کودکی آغاز به درس کرد و داخل منزل خود نزد معلمی به نام میرزا محمود به خواندن و نوشتن پرداخت و سپس قدم به مکتب گذاشت. در مکتب ملا ابوالقاسم، قرائت و تجوید قرآن را فرا گرفت. پیش اساتید دیگری به نامهای شیخ جعفر و میرزا محمد به درس و آموزش ادامه داد. پس از اتمام دوره مکتب خانه، به مدرسه احمدیه می رود تا درس های این مراکز جدیدالتاسیس را نیز تجربه کند. حسن مستوفی، فرزند خاله روح الله که در کودکی همدرس و همبازی هم بودند، می گوید: "ما با هم به مدرسهای می رفتیم که به سبک مدارس فرانسوی، میز و صندلی داشت".
🔹در مدرسه نزد شخصی به نام آقا حمزه محلاتی به تعلیم خط پرداخت و پیش از ۱۵ سالگی، تحصیلات فارسی آن روز را به پایان رساند. تحصیل علوم اسلامی نظیر صرف و نحو و منطق را در محضر یکی از دایی های خود به نام حاج میرزا محمد مهدی و برادر خود سید مرتضی پسندیده و آقا نجفی خمینی آغاز کرد و تا سال ۱۲۹۹ شمسی (۱۳۳۸ قمری) به تحصیل مقدمات در محضر آنان ادامه داد. ایشان در این سن اخبار کشور و شهر را پی میگرفت و در همه فعالیت های مربوط به جوانان مدافع شهر، شرکت میجست. جمعهها به میدان مشق تیر میرفت تا فنون دفاع را بیاموزد.
💠تحصیل در اراک
🔹سال ۱۳۳۹ه.ق #امام_خمینی (ره) برای تکمیل تحصیلات خود به اراک رفت. پیش از عزیمت به اراک، نخست تصمیم داشت که به اصفهان برود و در آن ادامه تحصیل دهد، اما آوازه شیخ عبدالکریم حائری یزدی که در آن سالها در همه مراکز علمی پیچیده بود، خمینی جوان را به اراک کشاند. در اراک، وارد مدرسه سپهدار شد و بیدرنگ، منطق را دوره کرد، نحو را به کمال آموخت و به بدیع و بیان احاطه یافت. در این دوره در محضر اساتیدی چون شیخ محمدعلی بروجردی، شیخ محمد گلپایگانی و آقا عباس اراکی تلمّذ کرد.
💠تحصیل در قم
🔹در سال ۱۳۰۱ه.ش (۱۳۴۰ه.ق.) که آیت الله حائری حوزه علمیّه اراک را به شهر مقدّس قم انتقال داد، #امام_خمینی (ره) نیز که تازه کتاب مطوّل را شروع کرده بود به قم رفت و در مدرسه دارالشفا مسکن گزید و در حوزه جدید التاسیس قم تحصیلات خود را با جدّیت بیشتری نزد اساتید بزرگ مانند میرزا محمدعلی ادیب تهرانی، سید محمد تقی خوانساری و میرزا سید علی یثربی کاشانی دنبال کرد و با پشتکار و کوشش های شبانه روزی موفق شد تا سال ۱۳۰۶ ه.ش (۱۳۴۵ ه.ق) در ۲۵ سالگی سطوح عالیه را به پایان رسانیده و در حوزه درس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری شرکت کند و پایه های علمی و مبانی فقهی و اصولی خود را تحکیم بخشد و به درجه اجتهاد فائق گردد.
🔹شاید یکی از کسانی که دیدار با او در زندگی امام تاثیرگذار بوده است، آیتالله سید محمدتقی خوانساری باشد. دو سال بعد، در قم با حاج شیخ محمدرضا نجفی اصفهانی آشنا شد که فلسفه میدانست و در فلسفه غرب نیز دستی داشت. وی در قم داروینیسم و نقد آن را تدریس میکرد و مدتی روح الله جوان در این درس حاضر شد. استاد دیگر امام در معقول، مرحوم حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی است. محضر درس آن فیلسوف نامی، سه علم را به روح الله آموخت: ریاضیات، هیئت و فلسفه.
🔹از میان همه اساتید امام آن که بیش از همه روح او را اشباع میکرد، درس عرفان نظری مرحوم محمدعلی شاه آبادی بود. شش سال، گاه هر روز و گاه هر چند هفته یک روز، نزد او میرفت تا کنار فقه و فلسفه، عرفان را نیز بیاموزد. آشنایی امام با عرفان، چنان عمیق و گسترده بود که اگر به فقه و اجتهاد شهرت نمی یافت، اینک همگان او را فقط عارفی سترگ می شناختند که مدار عرفان در عصر حاضر است. علاوه بر این، در محضر آقا میرزا علی اکبر حکمی یزدی نیز علوم معنوی و عرفانی را در سینه اندوخت، و عروض و قوافی و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب را نزد مرحوم آقا شیخ محمدرضا مسجد شاهی آموخت. از آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی اخلاق و عرفان را فرا گرفت و هماره از او به بزرگی و پاک نهادی یاد میکرد. #ادامه_دارد...
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢امام علی (ع) از بیان حوادث آینده برای مردم چه اهدافی را دنبال می كرد؟
🔹در بسيارى از خطبه هاى #نهج_البلاغه [۱] به مواردى برخورد مى كنيم كه #امام_على (عليه السلام) از فتنه هاى مهمّى كه مردم در پيش داشتند، خبر مى دهد و در بسيارى از موارد، جزئيّات آن را نيز تشريح مى فرمايد و با صراحت مى فرمايد: «من اينها را از پيشوايم پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله) آموختم». به نظر مى رسد كه هدف اميرالمؤمنين (عليه السلام) از اين پيشگويى ها دو چيز بوده است:
🔹نخست اينكه، به خاطر محبّتى كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) به مردم داشته، در صدد بوده که آنان را آماده كند، تا ضايعات اين فتنه ها به حداقل برسد؛ درست مثل اينكه شخصِ آگاهى، مردم را از آمدن سيل، يا زلزله باخبر كند؛ گرچه مردم نمى توانند جلو آن را بگيرند، ولى با داشتن آگاهى قبلى، مى توانند خطرات آن را كم كنند. ديگر اينكه، به آنها بفهماند كوتاهى در جهاد و تنبلى و سستى و اختلاف هاى گوناگون و در يك جمله: «ارتكاب گناهان عظيم» چنين حوادثى را در پيش دارد؛ شايد بيدار شوند و توبه كنند و به راه خدا بازگردند.
پی نوشت؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۱۴۷، (خطبه ۱۰۱)؛ نهج البلاغة، همان، ص ۱۸۶، (خطبه ۱۲۸)؛ نهج البلاغة، همان، ص ۱۸۷، (خطبه ۱۲۹)
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چاپ اول، ج ۴، ص ۳۸۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی #اميرالمؤمنين #نهج_البلاغه
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ید واحده
🔹...تا آن وقت که «یک» (ید واحد) هستید، این «یک» را کسی نمیتواند بشکند. آن وقتی که متفرق شدید، صدها میلیون آدمی که هر کدام علی حده فکر میکنند، هر کدام برای خودشان میخواهند یک کاری بکنند، اینها به «یک شاهی» نمیارزند. وقتی یک عده کمی باشند که اینها با هم باشند و برای خودشان نه، برای مقصدشان، برای کشورشان، برای اسلامشان، اگر بنا شد همه و لو جمعیت کم به این مقصد حرکت کردند، اینها به مقصد میرسند.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢«پانزده خرداد» سرآغاز نهضت امام خمينی (بخش اول)
🔹در مطالعه رخداد های سياسی و پديده های اجتماعی، چند عنصر مهم و اساسی را بايد همواره در نظر داشت؛ اول زمينه های پيدايش آن را بررسی کنيم، دوم تعريف درست و منطقی از پديده های اجتماعی و سياسی داشته باشيم، سوم رابطه علی و معلولی ميان پديده ها را بيابيم و چهارم در يک نگاه کلی و مجموعه ای بتوانيم عوامل گوناگون را از يک پديده به پديده ای ديگر ربط دهيم و تحليل ارائه دهيم. پاسخ به اين سوال که #امام_خمينی (ره) چه نقشی در ايجاد و پديد آمدن واقعه #پانزده_خرداد داشتند، احتياج به مطالعه بسيار و بررسی عوامل و ريشه های انقلاب اسلامی ايران دارد. در ابتدا بايد گفت خود حادثه #پانزده_خرداد ۱۳۴۲ يکی از زمينه ها و عواملی بود که #نقش_بنيادين در پيدايش حرکت عظيم و خروشان ملتی داشت که کشورشان وابسته به بيگانگان و سرسپردگان بوده است و اين موجب تبديل به يک پژواک جهانی گرديد و #انقلاب و پيآمد های آن را موجب گرديد. اندکی پيش از وقوع حادثه #پانزده_خرداد، شاه به بهانه پيشرفت، توسعه و تمدن، رفورماسيون يا #انقلاب_سفيد را مطرح کرد و آن را به رفراندوم گذاشت.
🔹مفاد اين اصلاحات و لوايح ششگانه، مسير #تمدن_غرب را هموار میکرد و دين زدایی و مقابله با اسلام و به يغما بردن ثروت های عمومی حاصل آن بود. متعاقب آن #امام_خمينی (ره) اعلاميه ای در دوم بهمن ۱۳۴۱ در تحريم رفراندوم در تهران و شهرستانها منتشر کرد که موج عظيمی به حرکت درآمد و فرياد «رفراندوم قلابی، مخالف اسلام است» بلند شد. شاه در ۴ بهمن به قم رفت تا تکليف خود را با مرکز مخالف ها و روحانيت مشخص کند، ولی با شعار «اسلام پيروز است، استبداد محکوم است» مواجه شد، که در پی آن چندين کاميون سرباز به مدرسه فيضيه حمله کردند و بسياری از دکان ها و مغازه هايی را که در اعتراض به اعمال شاه بسته شده بود شکستند، و حضرت امام در پی اين يورش عنوان کرد که جای هيچگونه تفاهم با دستگاه حاکمه باقی نمانده و شاه بايد برای جبران اهانت و تجاوزی که به حريم روحانيت شده علم را از مقام نخست وزيری عزل کند. روز ۶ بهمن رفراندوم انجام شد و کندی رئيس جمهور وقت آمريکا بلافاصله پيروزی شاه را تبريک گفت.
🔹سفير انگليس هم مراتب رضايتمندی ملکه انگليس را به علم اعلام داشت. اين رای گيری با فشار مقامات امنيتی و با شعار جاويد شاه انجام شد و با پنج ميليون و ششصد هزار رأی موافق در مقابل چهارصد هزار و پنجاه رای مخالف، به تصويب رسيد. [۱] #امام_خمينی (ره) در عيد فطر همان سال در اولين سخنرانی، مخالفت خود را با شاه اعلام داشت و سپس به علمای قم پيشنهاد کرد تا عيد نوروز ۴۲ را به عزای عمومی تبديل سازند و با پيک و نامه و پيام اين تصميم را به سراسر کشور تسری دادند. همزمان با عيد نوروز که مصادف با سالگرد شهادت امام صادق (ع) شده بود، واقعه تهاجم به #مدرسه_فيضيه رخ داد، در اين رابطه نيز چون شاه علما و روحانيت را سد راه اقدامات ضد دينی و غرب پسند خود می ديد، به مدرسه فيضيه حمله کرد و حوزه و طلاب را به خاک و خون کشيد. مدرسه طالبيه تبريز نيز در همين زمان مورد يورش قرار گرفت و صدمات وارده بر طلاب با چاقو و دشنه و گلوله زياد بود. اين اعمال رژيم حاکم بيش از پيش تنفر عمومی را به سوی خود جلب کرد و روحانيون را مصمم به مبارزه طولانی ساخت و پايگاه مردمی #امام_خمينی (ره) را هر چه بيشتر مستحکم کرد.
🔹 #حادثه_فيضيه اثر عظيمی در اجتماع و مردم داشت. استبداد دوره رضاخانی بازگشته بود و مردم اين حادثه را با واقعه مسجد گوهرشاد و ديکتاتوری رضا شاه مقايسه میکردند. عصر دوم فروردين ۱۳۴۲ منزل حضرت امام (ره) مرکز اجتماع مردم و روحانيون مبارز شد. امام در همان لحظه اول آگاهی از حمله به فيضيه، نقش سازنده يک رهبر را ايفا کرد؛ از بستن درب منزل با وجود شايعه حمله مأمورين به آن جلوگيری کرد و خود در ميان جمع باقی ماند و به آنها دلگرمی و شجاعت بخشيد و حتی عازم رفتن به مدرسه فيضيه بود. ایشان گفت بايد به فيضيه بروم و ببينم به طلبه ها چه میگذرد. در همان حالی که بسياری، روحانيت را شکست خورده میديدند، امام در وضعيت پيش آمده پيروزی را مشاهده میکرد. در اينجا #امام_خمینی (ره) فتوای تاريخی خود را صادر کرد و در آن فتوا تقيه را حرام و اظهار حقايق را واجب دانستند و لو بلغ ما بلغ. #ادامه_دارد...
پینوشت؛
[۱] رک. بهتاريخ سياسی ايران، جلال الدین مدنی، انتشارات اسلامی، ج۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیّه قم
#پانزده_خرداد
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢«پل صراط» چيست و اعتقاد به آن چه آثار تربيتی دارد؟
🔹 #صراط، گذرگاهى است مخوف، لغزنده، خطرناك، باريكتر از مو، تيزتر از شمشير، گذرگاهى كه مواقف و ايستگاه هاى متعددى دارد و در هر موقف از چيزى سؤال مى كنند. در يك جا از نماز، جاى ديگرى از امانت و صله رحم، جايى از عدالت و مانند آن؛ گذرگاهى كه اجازه عبور از آن بدون ولايت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) و اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) و تخلّق به اخلاق آنها امكان پذير نيست؛
🔹و بالأخره گذرگاهى كه هر كس به مقدار نور ايمان و عمل صالحش توانايى عبور از آن را دارد و اگر كسى نتواند به سلامت، از آن بگذرد سقوطش در دوزخ حتمى است، و هرگز به كانون نعمت هاى معنوى و مادى پروردگار، يعنى بهشت راه نخواهد يافت.
توجّه به اين معانى و ايمان به آن بدون شك بازتاب گسترده اى در اعمال انسان و تربيت او خواهد داشت و او را به دقت هرچه بيشتر در انتخاب راه هاى زندگى و جداسازى دقيق حقّ از باطل و تخلّق به اخلاق اولياء الله وادار مى سازد.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چاپ نهم، ج ۶، ص ۱۵۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صراط #پل_صراط
هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️امام از سرآمدان تاریخ ماست
🔹دربارهی امام بزرگوار اوّلین نکته این است که امام از سرآمدان تاریخ ما است؛ نه فقط از سرآمدان روزگار ما. سرآمدان کسانی هستند که در هر رشتهای، در هر بخشی از بخش های معارفی و عملیِ انسانها دارای عظمتند. در میان بزرگان و اشخاص باعظمت، بعضیها یک سر و گردن از دیگران برترند که به اینها میگوییم سرآمد. در هر روزگاری سرآمدانی وجود دارند لکن بعضیها مخصوص روزگار خودشان نیستند، [بلکه] سرآمد تاریخند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خمينی #امام_خامنه_ای
هدایت شده از mesaghمیثاق
🛑📢«پانزده خرداد» سرآعاز نهضت امام خمينی (بخش دوم و پایانی)
🔹 #حادثه_فيضيه اثر عظيمی در اجتماع و مردم داشت. عصر دوم فروردين ۱۳۴۲ منزل حضرت امام (ره) مرکز اجتماع مردم و روحانيون مبارز شد. امام در همان لحظه اول آگاهی از حمله به فيضيه، نقش سازنده يک #رهبر را ايفا کرد. ایشان گفت بايد به فيضيه بروم و ببينم به طلبه ها چه ميگذرد. در همان حالی که بسياری، روحانيت را شکست خورده میديدند، امام در وضعيت پيش آمده پيروزی را مشاهده ميکرد. آيت الله سيد محسن حکيم که مقيم نجف بود پس از اطلاع از وضع دولت در مقابل روحانيت، از علمای قم دعوت کرد تا به عراق مهاجرت نمايند. امام در نشستی که با مقامات روحانی قم داشت، متن تلگراف آقای حکيم را مورد بررسی قرار داد و پس از مشاوره و تبادل نظر به اين نتيجه رسيد که مهاجرت از ايران، جز خالی کردن ميدان، برای رژيم و بی رهبر و سرگردان کردن مردم مبارز و تازه به پا خاسته، چيزی در بر ندارد.
🔹بعد از آن حکومت پهلوی تصميم میگيرد تا طلاب را به سربازی بفرستد تا خشم خود را از حرکت های مدبرانه امام ابراز دارد. در تاريخ ۲۰ فروردين ۱۳۴۲ زمان اعزام روحانيان قم و اصفهان به سربازی صادر شد و مأموران رژيم با طرز وحشيانه ای در کوچه و خيابان ها به دستگيری روحانيان جوان پرداختند. همزمان با فرا رسيدن ماه محرم، #امام_خمینی (ره) اعلاميه صادر کرد و خطاب به گويندگان اسلامی و سران هيأت های عزاداری، شيوه سوگواری در عاشورا و عاشوراها را نشان داد. به دنبال صدور اين اعلاميه، محافل و مجالس عزاداری حضرت سيد الشهداء (ع) راه صحيح و مسير اصلی را باز يافت، و جلوه انقلابی به خود گرفت. اکثريت قريب به اتفاق گويندگان اسلامی، از مرکز شهر و اطراف آن و نيز بسياری از شهرستان ها در منابر، به روشنگری و افشاگری پرداختند و عليه اعمال خيانتبار رژيم شاه و نقشه های استعماری او عليه اسلام و ايران سخن راندند.
🔹خطرات روز افزون صهيونيسم را بازگو کردند و با بررسی جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. برای نخستين بار بود که در دسته های عزاداری عليه اسرائيل شعار داده میشد. اين حرکت حماسی مردمی و پشتيبانی بیدريغ توده ها از امام و اوج نهضت ضد انقلاب سفيد که با فرا رسيدن محرم ۴۲ ايران زمين را به لرزه درآورده بود، #شاه را سخت وحشت زده ساخت. به دنبال اين جريان تظاهرات تاريخی يازدهم محرم به وقوع پيوست و شعارهای «خمينی، خمينی، بت شکنی خمينی»، «خمينی تو فرزند حسينی» در فضای مسجد شاه، طنين افکن شد. تمام اين جريانات به تدبير حکيمانه #امام_خمینی (ره) و هدايت و رهبری ايشان بود و رژيم اين را به خوبی دريافته بود، لذا فهميد بايد به مرکز روحانيون حمله برد. شب ۱۲ محرم ۱۳۸۳ق، مطابق با خرداد ۴۲ حمله رژيم شاه به سنگر روحانيت آغاز شد.
🔹آدم دزدان سازمان امنيت، در مرکز و بسياری از شهرها به آدمربايی دست زدند و روحانيان مبارز، گويندگان اسلامی و پيروان راه خمينی را هرجا که يافتند دستگير و روانه زندان کردند. ساعت ۳/۵ بعد از نيمه شب ۱۵ خرداد، کاميون های نظامی وارد قم شدند و در اطراف منزل و باغ اناری که پشت منزل امام خمينی (ره) قرار داشت سنگر گرفتند و لحظه بعد به منزل ايشان يورش بردند. ابتدا امام را نيافتند، ولی بعد امام که متوجه شد خودش آمد. بعد از دستگيری حضرت امام، حاج سيد مصطفی فرزند امام از روی پشت بام فرياد زد، مردم، خمينی را بردند...، مردم خمينی را گرفتند. اين خبر در قم انقلاب به پا کرد. خبر دستگيری امام، تلفنی به مقامات برجسته روحانی، ملی و سياسی پايتخت رسيد. ساعتی بعد اين خبر در سراسر تهران مثل بمب صدا کرد. دانشجويان کلاسها را ترک کردند و بازار تعطيل و همه به خيابان ها ريخته و دامنه تظاهرات گسترش يافت.
🔹تظاهر کنندگان خشمگين با هدف سرنگونی شاه به پاخاسته بودند. مردم به مراکز حساس حمله کردند و به سوی کاخ مرمر تظاهرات کردند. گروهی نيز به منظور به دست گرفتن راديو به ميدان ارک و اداره انتشارات راديو يورش بردند. با اوج گرفتن اين قيام سراسری، #رژيم_شاه در معرض سقوط و واژگونی قرار گرفت. رگبار گلوله به سوی مردم باريدن گرفت و نيروهای رژيم دژخيم پهلوی با تانک های خود کشتار عظيمی را در اطراف کاخ مرمر به راه انداختند. بدين ترتيب جريان ۱۵ خرداد ۴۲ به وقوع پيوست. البته بعداً حضرت امام بعد از آزادی، مجدداً در سال ۴۳ دستگير و تبعيد شدند، ولی زمينه های انقلاب اسلامی ايران و بايدهای مردمی آن مستحکم گرديد، و اين نبود جز تلاش، مجاهدت، تدبير، آينده نگری، شجاعت و خدا محوری در انديشه سياسی حضرت #امام_خمينی (ره) و بدين ترتيب اين #قيام به عنوان سرآغازی برای نهضت امام خمينی(ره) در تاريخ سياسی معاصر ايران به ثبت رسيد.
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیّه قم
#پانزده_خرداد