eitaa logo
#کانال_میثاق♥🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ♥mesahg@🇮🇷🇮🇷🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
187.4هزار عکس
170هزار ویدیو
2هزار فایل
استقرار اسلام اصیل، دفاع از انقلاب اسلامی وحفظ ارزش های آن تااستقرار عدل و قسطmesahg@
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از mesaghمیثاق
اگر فکر کنیم مساله فقط حجابه اشتباه کردیم، اینا اینجوری، با کلمات بازی میکنند تا کم کم همجنسبازی و زنا رو امری عادی جا بزنند
هدایت شده از mesaghمیثاق
12.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ توسل به لاک سیاه یک خانم در هیئت سیدالشهدا (ع) ☑️ حرمت شکنی و معصیت با نام حسین (ع) ♨️ تکیه را هر شب ساعت ۲۳ از شبکه افق ببینید
هدایت شده از mesaghمیثاق
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جلیل محبی: احتمال اینکه آدم هایی از دشمن در ما نفوذ کرده باشند وجود دارد! ▪️در برزخ نگه داشتن مردم و و تصمیمات ناگهانی در موضوع پوشش، حجاب و عفاف برای جامعه سم است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
✒حق آزادی (۱) در نظام های حقوقی دنیا یک سلسله حقوقی وجود دارد که بالاتر از قانون تلقی میشود ؛ یعنی قانون گذاران باید در مقام وضع قانون این حقوق را رعایت نمایند و قوانینی وضع نکنند که برخلاف مقتضای این حقوق باشد. از دیرباز عده ای از حقوق دانان سلسله حقوقی را به عنوان "حقوق طبیعی" قایل شده و معتقدند که بشر از هنگام تولد آنها را داراست و طبیعت قبل از قانون‌گذار آن را به بشر عطا کرده. گرچه "مکتب حقوق طبیعی" امروزه در محافل چندان جایگاهی ندارد ، ولی همان حقوقی که حقوق طبیعی نامیده می‌شد با تفصیل بیشتر و احیانا اضافه کردن برخی حقوق دیگر ، در اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانده شده است. یکی از حقوقی که امروزه زیاد به آن پرداخته میشود و قداست پیدا کرده و بیش از هر چیز دیگری بر سر زبان‌ها است و در ادبیات سیاسی و حقوقی کشور ما نیز وارد شده و زیاد از آن بحث می‌شود مساله "آزادی" است ...
هدایت شده از mesaghمیثاق
🖋 حق آزادی (۲) در دومین ماده از اعلامیه حقوق بشر سه حق را به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین حقوق هر انسانی ذکر کرده است. در آن‌جا تاکید شده که هر انسانی از هر نژادی و در هر کجا که باشد بایستی از حق "حیات" و حق "آزادی" و "امنیت" برخوردار باشد. در مواد دیگری از این اعلامیه نیز به صورت‌های مختلفی از آزادی و این که چند نوع است و در چه مسایلی تبلور پیدا می‌کند ، بحث شده است. مساله آزادی برای هر انسانی جاذبه دارد. یکی از شعارهایی هم که در انقلاب اسلامی ایران مطرح شد شعار آزادی بود : استقلال ، "آزادی" ، جمهوری اسلامی. افراد و گروه های سیاسی در کشور‌های مختلف نیز به علت همین جاذبه‌ای که این مساله دارد زیاد از آن صحبت میکنند. برای اینکه این مساله روشن شود لازم است مقداری جزیی تر و دقیق تر به آن بپردازیم و جوانب مختلف آن را بررسی کنیم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
✒حق آزادی (۳) دریافتی که معمولا ما از مفهوم "آزادی" داریم ، در مقابل اسارت و دربند بودن گرفتار بودن است.شاید در همه زمانها و در همه جوامع کمابیش همین معنا از آزادی فهمیده شده و می‌شود. واژه های مختلفی که در زبان‌های گوناگون برای این مفهوم وجود دارد تقریبا همگی چنین معنایی را می‌رساند. اصولا ما مفاهیم متقابل و متضاد را به کمک یکدیگر درک می‌کنیم. ذهن ما برای درک مفاهیم متضاد ، برای آن که آن‌ها را بهتر درک کند معمولا هر دو را با هم تصور می‌کند. مفهوم آزادی هم همینگونه است. جاذبه مفهوم آزادی برای انسان نیز دقیقا به جهت همین تقابلش با اسارت و دربند بودن است ؛ چون هیچ انسانی دوست ندارد که دربند و گرفتار باشد. هر انسانی دوست دارد آزادانه و به اختیار خود هر کجا که مایل است برود و هر طور که دوست دارد رفتار کند...
هدایت شده از mesaghمیثاق
✒حق آزادی (۴) به علت همین جاذبه ای که مفهوم آزادی برای ما دارد هر کس هم که از آن سخن بگوید و آن را بستاید ، ما را جذب می‌کند و هر چه که نام آزادی روی آن گذاشته شود برای ما مطلوبیت و جاذبه پیدا می‌کند. در این میان غالبا غافل می‌شویم که آیا آزادی یک معنا دارد یا معانی متفاوتی برای آن وجود دارد. آیا آزادی به هر معنایی ، مناسب با طبیعت و رشد انسان و برای انسان مطلوب است؟ آیا آزادی فقط یک نوع است یا انواع مختلفی از آزادی وجود دارد که برخی از آن‌ها نه تنها مفید نیستند بلکه بسیار مخرب و مضرند؟
هدایت شده از mesaghمیثاق
✒حق آزادی (۵) یکی از مغالطه های نسبتا رایج ، مغالطه اشتراک لفظی است ؛ یعنی لفظی دارای بیش از یک معنا است و خاصیت و صفاتی که برای یک معنا از آن لفظ است به اشتباه برای معنای دیگری از آن لفظ اثبات می‌شود. به این مثال دقت کنید : کار نیکان را قیاس از خود مگیر گرچه باشد در نوشتن شیر شیر آن یکی شیر است اندر بادیه آن دگر شیر است اندر بادیه آن یکی شیر است کآدم می‌خورد وآن دگر شیر است کآدم می‌خورد در این مثال لفظ شیر ، دو معنای حیوان معروف و مایع خوراکی را می‌رساند و اگر ما اشتباها صفات شیر جنگل را برای شیر خوراکی اثبات کنیم دچار مغالطه اشتراک لفظی شده ایم.
هدایت شده از mesaghمیثاق
✒حق آزادی (۶) مفهوم آزادی نیز از جمله مفاهیمی است که دارای معانی متعددی است و در علوم مختلف به معانی متفاوتی به کار می‌رود.به همین دلیل امکان وقوع مغالطه اشتراک لفظی در مورد آن وجود دارد. ممکن است کسی آگاهانه یا نا‌آگاهانه حکمی را که مربوط به یک معنای آزادی است به معنای دیگر آن سرایت دهد. برای آن که در مورد مفهوم آزادی در دام مغالطه لفظی گرفتار نشویم لازم است با معانی مختلف آن آشنا شویم. آزادی به معنای "استقلال وجودی" یکی از معانی آزادی این است که یک موجود کاملا مستقل باشد و تحت تاثیر و سیطره هیچ موجود دیگری نباشد و هیچ گونه وابستگی به موجود دیگری در آن فرض نشود.
هدایت شده از mesaghمیثاق
حق آزادی (۷) به عنوان مثال اگر کسی بگوید عالم هستی روی پای خودش ایستاده و وابسته به خدا نیست و اراده خداوند هیچ نقشی در چرخش و گردش آن ندارد ، این سخن به معنای آزادی عالم هستی از هرگونه تسلط خداوند است. در این حالت انسان نیز به عنوان یکی از موجودات این عالم همین حکم را خواهد داشت و راه برای این سخن باز می‌شود که بگوییم انسان از هرگونه مسئولیت و بندگی در برابر هر موجود دیگری حتی خدا آزاد است. البته در مورد استقلال عالم دو دیدگاه وجود دارد : ۱. برخی می‌گویند اصلا خدایی نیست تا عالم وابسته به او باشد. ۲. عده ای دیگر معتقدند خدایی هست ولی جهان را پس از خلقت به حال خود رها کرده به گمان اینکه جهان چونان بنایی است که معماری آن را ساخته و بعد از ساخته شدن بقای ساختمان وابسته به او نیست. چه بسا معمار از دنیا برود ولی ساختمان ده‌ها و صد‌ها سال همچنان پابرجا باشد. دیدگاه اول انکار اصل وجود خدا و دیدگاه دوم انکار ربوبیت تکوینی خدا است و هر دو دیدگاه با دیدگاه توحیدی اسلام منافات دارد و در جای خود بطلان آن ثابت شده. کسانی که حد و مرز آزادی را تا جایی می‌دانند که می‌گویند انسان حق دارد حتی علیه خدا هم تظاهرات کند و شعار بدهد ، از جمله چنین افرادی هستند.
هدایت شده از mesaghمیثاق
✒حق آزادی (۸) آزادی به معنای "اختیار" معنای دیگر آزادی که باز به حوزه الهیات و فلسفه و کلام و نیز روانشناسی فلسفی مربوط می‌شود آزادی در مقابل "جبر" است. از دیرباز این بحث بین اندیشمندان وجود داشته که آیا انسان واقعا در رفتار خود آزاد است و اختیار دارد یا اینکه فقط خیال می‌کند آزاد است. اگر کسی قایل به جبر شد می‌گوید : این شعر مولوی : "این‌که گویی این کنم یا آن کنم ، خود دلیل اختیار است ای صنم" سخنی خیالی است و با واقعیت مطابق نیست. به هر حال روشن است که این معنای دوم آزادی ، با معنای اولی که ذکر کردیم متفاوت است.
هدایت شده از mesaghمیثاق
✒حق آزادی (۹) معنای اول و دوم آزادی ، هر دو در اینکه حکایت از امری واقعی دارند و به اصطلاح از "هست ها و نیست ها" حکایت می‌کنند مشترکند. هیچ یک از این دو معنا از سنخ "باید و نباید ها" نیستند. اگر انسان واقعا مجبور آفریده شده باشد نمی‌شود گفت : باید آزاد باشد. و همینطور برعکس. در این دو معنا سخن از "احکام دستوری" و "ارزشی" نیست. اگر واقعا از نظر فلسفی ثابت شد که انسان مجبور آفریده شده ، دیگر نمی‌شود شعار آزادی انسان را مطرح کرد. حیطه "هست ها و نیست ها" با حیطه "باید ها و نباید ها" فرق می‌کند. بنابراین اگر کسی آزادی به معنای تکوینی را به کار برد و بعد نتیجه "باید و نباید" گرفت دچار مغالطه اشتراک لفظی شده است. اگر ثابت کردیم انسان آزاد است تکوینا ، نمیتوان آزادی حقوقی و ارزشی را نتیجه گرفت و گفت : پس "باید" آزاد باشد یا "خوب" است آزاد باشد.