🔴📢متن کامل نامه اعتراضی سرگشاده هستههای بینالملل دانشجویی 120 دانشگاه کشور در حمایت از #دانشجویان_مظلوم_تاجیکستانی
جناب آقای روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
ضمن عرض سلام و احترام، روز گذشته و همزمان با سفر وزیر محترم کشور به کشور تاجیکستان، نامهای از طرف تشکلی با نام «جمعیت جوانان مسلمان تاجیک» که دانشجویان تاجیکستانی مقیم ایران اعضای آن را تشکیل میدهند، خطاب به وزیر محترم کشور، آقای رحمانی فضلی در رسانهها منتشر گردید که خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان به ناحق محکوم شده تاجیکستانی بود. @mesagh
مطابق پیگیریهای هستههای بینالملل بسیج دانشجویی، اغلب دانشجویان تاجیکستانیای که در ایران تحصیل کردهاند صرفا به دلیل تحصیل در جمهوری اسلامی ایران در کشور خود مجرم دانسته شده و مورد بازجویی و شکنجه قرار میگیرند، تا جاییکه مطابق اخبار واصله، تعدادی از آنان به 14 سال حبس محکوم گردیدهاند. تعداد افراد دستگیر شده نیز بسیار زیاد بوده و برای مثال در بازگشت اخیر حدود 60 نفر از دانشجویان تاجیکستانی از ایران به کشور خویش، قریب به 50 نفر از ایشان دستگیر شدند!
علاوه بر آن، مطابق اخبار متعدد واصله، دولت جمهوری تاجیکستان به این موضوع اکتفا ننموده و خانواده های دانشجویانی که در ایران حضور دارند را نیز مورد اذیت و آزار قرار میدهد تا ایشان اقدام به بازگرداندن فرزندان خود از ایران و تحویل ایشان به دولت نمایند. تهمت افراط گرایی، تروریسم و جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران(که خود بزرگترین قربانی تروریسم است) به کسانی زده میشود که تنها عمل سرزده از ایشان تحصیل در دانشگاههای ایران بوده است، جالب آن است که اغلب این افراد در دانشگاههایی تحصیل کردهاند که حتی فاقد تشکلهای دانشجوییای مانند بسیج دانشجویی یا انجمنهای اسلامی هستند و صرفا در آنها مسائل علمی طرح میگردد!
جناب آقای روحانی، هستههای بینالملل بسیج دانشجویی با بررسی دقیق عرصههای مختلف روابط ایران و تاجیکستان، مطالبات بسیار زیادی برای طرح در این حوزه دارند که تنها دلیل عدم رسانهای شدن آنها تا به امروز، امید به پیگیری وضعیت دانشجویان مظلوم تاجیکی در سایه بهبود مناسبات ایران با کشور و ملت دوست و همفرهنگ و همزبان تاجیکستان بوده است.
جناب آقای رئیس جمهور، ما دانشجویان بسیجی پیرو خط امامره، ضمن درک اهمیت بسیار بالای اعتلای سطح روابط دو کشور، از دانشجویان تاجیکستانیای که به ناحق مورد مؤاخذه قرار گرفتهاند حمایت نموده و از شما میخواهیم تا با صدور دستور پیگیری وضعیت این دانشجویان و رایزنی ویژه مسئولین ذیربط جمهوری اسلامی خصوصاً جناب دکتر رحمانی فضلی با همتایان تاجیکستانی برای آزادی این دانشجویان و همچنین دعوت مسئولین محترم دولت تاجیکستان به سعه صدر و حفظ احترام مسلمانان این کشور، مسئله فوق را پیگیری نموده و با تسلط ویژه خویش به اصول دیپلماسی و زبان مذاکره با دنیا، گرهی از مشکلات مسلمانان جهان گشوده و آن را به اطلاع دانشجویان برسانید.
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
جمعی از هستههای بینالملل بسیج دانشجویی
🌴🌴🌴
انتخابات۱۴۰۰ و سناریوهای محتمل/۱
[ص 2⃣ از 2⃣]
▫️ #مهندسی_معکوس فرایند سال ۹۲، مهمترین نکته در تخمين سناریوی برجامیان است؛ ممکن است آنان با فرستادن عناصر مشهور به میدان، با اذعان به ردصلاحیت آنان، فضای انتخابات را تند و احساسی کنند و با موج سواری شب انتخاباتی، بدون هیچ طرح و برنامه خاصی، برنده بازی شوند.
سيدحسن مصطفوی ظرفیت آن را دارد که در نقش آقای هاشمی ردصلاحیت شده، به عنوان یک قربانی سیاسی، برای رأی آوری لاریجانی یا ظریف وارد میدان شود.
در کنار برجامیان، دو طیف سیاسی مهم دیگر، در ۱۴۰۰ نقش آفرینی مؤثر خواهند داشت؛ جریان انقلابی اعم از اصولگرایی و سایر عناصر این جریان و نیز #خط_سوم که تحلیل و بررسی آن بسیار مهم است.
در یادداشتهای آتی به سناریوهای محتمل این دو جریان خواهیم پرداخت.
🌴🌴🌴
🔴📢تکرار نقض یا تکرار عهد؟ جنگ تأویل قرآن برای توجیه برجام
نقدی بر ادعای اخیر روحانی پیرامون معاهدات پیامبر(ص)
ابوالفضل امامی میبدی/حوزوی_دکتری فقه سیاسی - گرایش روابط بین الملل
♦️ رئیس جمهور که قبلا برای توجیه #برجام، #عاشورا را #تحریف کرده و از آن درس مذاکره گرفته و سپس برای انتخابات ملک ری، مبنای تشیع و مشروعیت امیرالمؤمنین(ع) را زیر سوال برده بود و رأی خوبی هم از اهل سنت گرفت، این بار برای توجیه اشتباهات به سراغ «قرآن» رفته است. تأسفم از برخی #مدعیان_مرجعیت و #مدعیان_داغ_دفاع_از_ولایت_اهل_بیت(ع) است که در همه این موارد، خفقان برگزیدند.
▫️رئیس جمهور، با استناد به «فی کل مره» در آیه «الذین عاهدت منهم ثم ینقضون عهدهم فی کل مره …» (انفال، ۵۶) گفته اند که پس پیامبر(ص) دائما با کفار عهد می بستند و طرف مقابل دائما آن عهد را می شکستند و باز برای بار دوم و سوم و … پیامبر با آنان عهد می بست و آنان هم عهد می شکستند.
⭕️ این ادعا اشکالاتی دارد:
۱. نادیده گرفتن سیاق آیات
نادیده گرفتن آیه های ادامه این آیه که می فرماید اگر آنان در صدد خیانت برآمدند عهدشان را به سوی شان بیفکن و عهد را پیش شکن کن! «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ». انفال ۵۸.
۲. نادیده گرفتن عقل و فهم
عقل و فهم انسان عادی چه رسد به مؤمن، و چه رسد به پیامبر(ص) به انسان می گوید که مبادا از یک سوراخ دو بار گزیده شود.
۳. نادیده گرفتن تصریحات درون آیه
تفسیر و توجه به عناصر درون همان آیه هم ناقض ادعای روحانی است و به هیچ وجه اشاره به تعدد عهد پیامبر با آن افراد ندارد:
آ. فعل ماضی ساده نه استمراری: خداوند فرموده است «عاهدت» یعنی عهد بستی. روشن است که عاهدت زمان گذشته ساده است نه گذشته استمراری. اگر گفته بود کسانی که با آنان عهد می بستیم (کنت تعاهدهم) دلالت بر تکرار عهد بستن داشت؛ اما چنین نفرموده است.
ب: خداوند کلمه «عهد» را مفرد آورده است نه جمع (عهود) لذا نمی توان گفت همان یکبار عهدی که بسته است، شامل چند عهد بوده است؛ بلکه فقطه یک عهد درمیان بوده است.
ج: درحالی که خداوند فعل عهد بستن را ماضی ساده آورده است، فعل شکستن پیمان را مضارع آورده است که صراحت بر استمرار «نقض» دارد ولی می توان گفت که ظهور در تعدد نقض هم دارد. اما نمی توان گفت که ظهور در تعدد «عهد» دارد! زیرا چنین ظهور گیری ای، بر خلاف ظهور فعل ماضی و کلمه عهد به صورت مفرد است.
د: نکته دیگر این است که «الذین» ممکن است شامل چند گروه بشود ولی پیامبر(ص) یک بار با هر گروه عهد بسته است، اما آنان در مجموع، چند عهد را شکسته اند و خداوند همه آنان را یک جا کرده است و یک گزارش از کار همه آنان به پیامبر یادآورد شده است: «فی کلّ مره». اما در عین حال، هرگز معنای این نمی دهد که پیامبر با یک گروه چند عهد بسته است.
✅ پس باید «فی کل مره» را دال بر دفعات نقض عهد دانست؛ نه تعدد عهد.
@mesagh
۴. نادیده گرفتن محیط خارج از سیاق آیات و خارج از محیط داخلی آیه
علاوه بر محیط داخلی آیه، آیات دیگری نیز دال بر نهی پیامبر از حفظ عهد با پیمان شکنان است و نیز نهی از بستن عهد با آنان است که به صورت مشخص به آیات ابتدایی سوره برائت اشاره میشود:
از مشرکینی که با آنان عهد بستید، اعلام برائت کن، مگر مشرکینی که بر سر عهد هستند و ذره ای پیمان نشکستند (لم ینقضوکم شیئا) چه طور ممکن است که آنان بر سر عهد باشند؟ به هر حال تا زمانی که آنان بر پیمان هستند، شما نیز باشید (فماستقاموا لکم فاستقیموا لهم)؛ بدانید اگر زورشان به شما برسد نه پیمان تکوینی خویشاوندی را پاس می دارند و نه پیمان تشریعی معاهدات را.
🔹نبی اکرم(ص): «من قال فی القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار»!
آن کس که در قرآن با رأی خود سخن گوید جایگاه خود را در آتش دوزخ انتخاب کند.(کنزالعمال - ج ۱۰ - ص ۲۲۲)
🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قانون نایس کشور آلمان؛ پارو نکنی باید خسارت بدی!
🔺فقط تصور کنید این قانون خوب در ایران اجرا میشد، اونوقت تیتر رسانههای فارسیزبان دیدنی بود!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🌴🌴🌴
سلسله درس های نهج البلاغه۱.mp3
8.92M
📖سلسله درسهای نهج البلاغه
جلسه اول
۹۹/۱۲/۶
هیأت راه فاطمه(س) قم
محسن قنبریان
🌴🌴🌴
🔴📢تحریفات روحانی در قم پخت و پز میشود؟!
متن یادداشت سروش محلاتی در تعریض به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی👇
🟢 دستور قرآن به رها کردن تعهد؟!
❓وقتی در یک قرارداد، طرف مقابل از آن بیرون میرود و تعهدات خود را لغو میکند، ما چه وظیفهای داریم؟ آیا قرآن به ما "امر" کرده که متقابلا از آن قرارداد بیرون بیاییم؟ مثلا آیا پس از خروج آمریکا از برجام، فرمان قرآن بر رهاکردن این تعهد بوده و دولت برخلاف آن عمل کرده است؟
❓در سخنان اخیر #رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان، این موضوع مورد توجه قرار گرفته و خبرگزاریها اینگونه گزارش کردند:
"وقتی آمریکا از برجام خارج شد دستور قرآن این است که تو هم تعهد را رها کن، با این حال باز هم دولت محترم ما تعهدات را رها نکرد" (خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رسا)
در سایت رهبری هم اینگونه نقل شده است: "فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ، این هم قرآن است. میگوید تو هم رها کن. حالا در عین حال دولت محترم ما رها نکردند"
❓پس از این بیانات، برخی گروههای سیاسی، چنین نتیجه گرفتند که: اعلام عدم تعهد نسبت به چنین قراردادی که از طرف مقابل نقض شده، شرعا لازم بوده است و دولت برخلاف "نص قرآن" عمل کرده است.
این جماعت، #علمای_حوزه را مورد #هجوم و #ملامت قرار دادند که: "اگر آب شوید رواست ... حتما باید رهبری ورود میکرد که این دولت حتی خلاف متن صریح قرآن عمل کرده؟!"
⭕️با صرف نظر از ماجرای برجام و مسائل پیرامون آن، آیا بطور کلی قرآن در این باره "دستوری" دارد؟ این دستور در کجای قرآن است و به چه معناست؟
❓مقصود از آن "دستور قرآن" آیه ۵۸ سوره انفال است که به پیامبر میگوید: وقتی دشمنان به مکر و فریب روی آوردند و نشانههای خیانتشان آشکار شد، عهد و پیمانشان را بطرف آنها بینداز و اعلام کن که به آن متعهد و پایبند نیستی "وَ إِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ"
پس منظور از دستور، همان صیغه امر در آیه است: فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ... ولی آیا این صیغه امر مثل موارد دیگر یک دستور و فرمان است و آیه میخواهد "تکلیفی" را در لزوم رها کردن تعهدات بیان کند؟
این صیغه امر هرچند در ظاهر و از نظر شکلی دستور است ولی از نظر مضمون و محتوا بمعنی دستور و فرمان نبوده و دلالت بر لزوم و تکلیف ندارد.
❓امر (فَانْبِذْ) در اینجا در مقام "دفع توهّم حظر" و برای زائل کردن این پندار است که نقض عهد حتی پس از خیانت طرف مقابل، ممنوع است. و در علم اصول ثابت شده که امر در چنین موقعیتی به معنی وجوب نیست و صرفا جواز و اباحه را میفهماند. پس معنی آیه آن است که با نقض عهد از سوی دشمنان، نقض تعهد از طرف مسلمانان "جایز" است، نه اینکه به آنها دستور داده شود که باید تعهد خود را کنار بگذارید! مشابه این ترکیب در قرآن زیاد است مثل امر به صید پس از پایان احرام، که صید را واجب نمیکند: «وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُوا»(مائده/۲) و مثل امر به کسب و تجارت پس از نماز جمعه: «فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلاَةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»(جمعه/۱۰) و مثل امر در آیه: «فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ»(بقره/۲۲۲) و در این موارد، امر و دستور بمعنی الزام و اجبار بر عمل نیست.
❓فقهای بزرگ نیز از آیه شریفه همین "جواز نقض" در موارد تخلف دشمن را استفاده کردهاند که امام مسلمین "حقِ" نقض دارد، نه "تکلیفِ" نقض: مثلا شیخ طوسی میگوید: «إذا خاف الإمام من المهادنين خيانة جاز له أن ينقض العهد لقوله تعالى «وَ إِمّٰا تَخٰافَنَّ مِنْ قَوْمٍ...»(المبسوط، ج۲، ص۵۸) شبیه همین فتوا با همین استناد در آثار علامه حلی هم دیده میشود.(تذکره، ج۹، ص۳۷۷) و به تعبیر صاحب جواهر اینگونه قراردادها تابع مصلحت است و امام مسلمین به اقتضای مصلحت عمل میکند یعنی پس از نقض عهد از طرف مقابل، عکس العمل مسلمانان مناسب با مصالح خودشان میباشد؛ آنان میتوانند مقابله به مثل کنند و میتوانند همچنان به تعهدات خود پای پند بمانند.
پس نه برای لزوم ماندن در برجام به قرآن میتوان استناد کرد و نه برای خروج از آن. این یک تصمیم سیاسی است که در منطقه الفراغ قرار دارد و برعهده حاکمان است که مطابق مصالح کشور و بر طبق نظر کارشناسان متعهد اقدام کنند.
🔶حاشیه
انتظار میرود #علما و #فضلای_قم پاسخ درخوری به یادداشت آمیخته با تعریض محمد محلاتی بدهند.
🌴🌴🌴