eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
30.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
⬆️ شاید يكي از راه‌هاي تمرين براي رسيدن به اين مقام بلند، اين باشد که ... شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | معنای «وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَر» مطرح شده در جلسه اول ماه مبارک رمضان ۹۷/۰۲/۱۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980219.mp3
9.57M
ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه دوم ۹۸/۰۲/۱۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
↔️ اخلاق دینی و اخلاق غیر دینی! 🔹اگر بخواهیم بگوییم چه فرق‌هایی دارد این #اخلاق_دینی با اخلاق‌های د
🔰 دایره ارزش‌های اخلاقی در دین، وسیع‌ترین است! 📝 جلسه اول #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۱۸ 🌙 @mesbahyazdi_ir
📔چقدر به این مضامین بلند قرآنی عمل می‌شود؟! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه دوم ۹۸/۰۲/۱۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
➖اخلاق دنیایی! 🔹[در مکاتب اخلاقی غیر دینی]، ارزش اخلاق به نتایجی است که در همین عالم برای فرد و جامعه حاصل می‌شود، عمدتا مباحث اخلاقی را درباره امور مطرح می‌کنند و نتایجش را هم می‌گویند رعایت آن عاید جامعه می‌شود و همه بهره‌مند می‌شوند، راحتی، آسایش، اعتماد، زندگی آرام‌تر، این نتیجه اخلاق خوب مردم است. 🔸مثال زدند که اگر دروغگویی و خیانت رایج بشود، هیچ زندگی اجتماعی آسایش پیدا نمی‌کند. پس فایده همین منافعی است که در همین عالم نصیب جامعه می‌شود. 📝 جلسه دوم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۱۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
➖اخلاق دنیایی! 🔹[در مکاتب اخلاقی غیر دینی]، ارزش اخلاق به نتایجی است که در همین عالم برای فرد و جام
➕ اخلاق دینی! 🔹اما در ، همه زندگی دنیا، مقدمه حساب می‌شود، نتایجی که از رفتارها و کسب ملکات فاضله، ملکات اخلاقی حاصل می‌شود، توجه اصلی به مابعد دنیا است. 🔸 اگر راجع به منافع دنیوی صحبت می‌شود، تطفلا هست و الا اصالتا ارزش‌های اخلاقی از دیدگاه دین ارزش‌هایی است که نتیجه‌اش در عالم ابدی برای انسان حاصل می‌شود. 📝 جلسه دوم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۱۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
➕ اخلاق دینی! 🔹اما در #اخلاق_دینی، همه زندگی دنیا، مقدمه حساب می‌شود، نتایجی که از رفتارها و کسب مل
❤️چون تو خوشت می‌آید! 🔹حد نصاب [ارزش‌های اخلاقی در اسلام] این است که یک نحو ارتباطی با خدا [داشته باشد]، پاداش الهی، [یا] ترس از عذاب خدا در آن باشد. مرتبه نازله‌اش این است که از ترس جهنم باشد. 🔸عالی‌تر از آن، این است که برای رسیدن به درجات باشد. یک فوق حد نصابی هست که مخصوص اولیاء خداست و آن این است که صرفا به خاطر رضای خدا باشد. «إِلهِي ما عَبَدتُكَ خَوفًا مِن نارِكَ، ولا طَمَعًا في جَنَّتِكَ، ولكِن وَجَدتُكَ أهلًا لِلعِبادَةِ فَعَبَدتُك‌.» 🔹چیزی در مقابل عملش نمی‌خواهد، [می‌گوید:] چون تو را دوست دارم، چون تو از این کار خوشت می‌آید، [آن را انجام می‌دهم.] کسب تو مطلوب من است. 📝 جلسه دوم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۱۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | آن‌قدر خدا آماده است که ... مطرح شده در جلسه دوم ماه مبارک رمضان ۹۷/۰۲/۱۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰مخصوص اولیاء خداست ... 📝 جلسه دوم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۱۹ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980220.mp3
9.38M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه سوم ۹۸/۰۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه سوم ۹۸/۰۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅«اخلاق اجتماعی» 🔸امروز آنچه بیشتر در دنیا هست و در محافل دنیا بحث می‌شود و [همچنین] در محاورات عرفی مورد بحث قرار می‌گیرد، «اخلاق اجتماعی» است. 🔹 در رابطه بین دو یا چند انسان مطرح است. اگر فقط خود انسان باشد و خودش، چنین اخلاقی مطرح نمی‌شود، اخلاق گفته نمی‌شود. می‌گویند دین دار است، مومن است، ولی عرفاً گفته نمی‌شود اخلاق خوبی دارد. 🔸در این بخش (اخلاق اجتماعی)، هم ما بحث کمی کرده‌ایم و هم بخاطر اینکه همه چیز تحت الشعاع بحث‌های معنوی و الهی قرار می‌گیرد، در کتاب‌های اخلاقی هم کمتر به آن پرداخته شده است. 🔹به همین خاطر انشاءالله اگر خدا توفیق بدهد، در این پیرامون این موضوع بحث خواهیم کرد. 📝 جلسه سوم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅«اخلاق اجتماعی» 🔸امروز آنچه بیشتر در دنیا هست و در محافل دنیا بحث می‌شود و [همچنین] در محاورات عرف
⚖️ پیدایش مفهوم 🔸روح اصلی این است که انسان‌ها به گونه‌ای با همدیگر زندگی کنند، که از یکدیگر استفاده نمایند؛ این می‌شود زندگی اجتماعی. اینکه چیزی به دیگری بدهد و در مقابلش چیزی از دیگری دریافت کند. 🔹اگر ماهیت زندگی اجتماعی این شد، آن وقت یک مفهوم اصلی در زندگی اجتماعی شکل می‌گیرد که برای بسیاری از علمای اخلاق و کسانی که در اینجا بحث کردند، این مسئله ابهام دارد که چنین مفهومی چگونه پیدا شده؟ روح آن چیست؟ دلیل آن چیست؟ و آن مفهوم «عدالت» است. 📝 جلسه سوم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
⚖️ پیدایش مفهوم #عدالت 🔸روح اصلی #زندگی_اجتماعی این است که انسان‌ها به گونه‌ای با همدیگر زندگی کنند
✅❌عدل و ظلم 🔸عدالت این است که حق هر کسی به او برسد. آن کسی که کاری می‌کند، حقی پیدا می‌کند. [عدل این است که] این حق را دریافت کند. 🔹اگر آن طرف حق این را ضایع کرد، یعنی کم گذاشت و آنچه باید به این می‌داد، نداد؛ این می‌شود . پس ظلم یعنی حق دیگران را تضییع کردن. عدالت یعنی حق دیگران را رعایت کردن. این اصل است. 📝 جلسه سوم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅❌عدل و ظلم 🔸عدالت این است که حق هر کسی به او برسد. آن کسی که کاری می‌کند، حقی پیدا می‌کند. [عدل ای
🛡آخرین کار! 🔸اساس سه چیز است: «حقوق»، «اخلاق» و «سیاست» 1️⃣ اول باید معلوم شود که حقوق مردم چیست؟ ... زندگی اجتماعی برای این است مردم از همدیگر استفاده کنند، باید به گونه‌ای باشد که این منافع، متقابل و متعادل باشد. یک قانونی باید تعیین بشود که اسم آن است. 2️⃣ اما صرف باعث عمل نمی‌شود. چه کنیم که به این قانون عمل بشود؟ یک راه این است که یک مبادی نفسانی درونی در اشخاص ایجاد شود که با تربیت‌های خاصی، اخلاقاً خودشان باعث این منافع متعادل بشوند. 3️⃣ بازهم می‌بینیم کامل نیست و کسانی پیدا می‌شوند که این در آنها تاثیر چندانی ندارد یا تربیت اخلاقی به آنها نمی‌رسد، ... آخرین کار این است که با زور قدرت جلوی حق‌کشی و ظلم را گرفت. اسم این هم یا تدبیر اجتماعی است. 📝 جلسه سوم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🛡آخرین کار! 🔸اساس #علوم_اجتماعی سه چیز است: «حقوق»، «اخلاق» و «سیاست» 1️⃣ اول باید معلوم شود که حق
📖 زندگی اجتماعی در سوره حدید 🔹«لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ» (حدید/25) 🔸یک سوره داریم به نام سوره حدید (آهن). روح این سوره این است که برای اینکه اجتماعی انسان‌ها مفید به حالشان باشد و با هدف زندگی انسانی در شرایط اجتماعی سازگار باشد، قانونی لازم است. 🔹آن باید رعایت بشود. تا زمانی که با انگیزه‌های شخصی و مبادی می‌شود، نعم المطلوب. 🔸اگر نشد، با زور. با قوه قهریه باید تحمیل بشود. دست دزد باید بریده بشود. کسی که علیه مسلمانان قیام می‌کند یا امنیت مردم را به خطر می‌اندازد، باید بشود. این یعنی «أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ». 📝 جلسه سوم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🍽در هیچ عبادتی این حالت برای انسان پیدا نمی‌شود! شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه 📖 از کتاب #صهبای_حضور 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰دین‌دار است، مومن است ولی اخلاق خوبی ندارد! 📝 جلسه سوم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید |نقش ولی‌امر مسلمین مطرح شده در جلسه سوم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان ۹۷/۰۲/۲۰ 🌙 @mesbahyazdi_ir
980221.mp3
11.46M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه چهارم ۹۸/۰۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه چهارم ۹۸/۰۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
طبیعت انسان، زندگی اجتماعی است. 🔹[این اصل] قابل پذیرش است که آدم نیاز دارد به زندگی اجتماعی و این مطلب آنقدر وضوح دارد و همه پذیرفته اند که به عنوان یک تعبیر مورد قبولِ عمومی و حتی در مباحث علمی، می‌گویند که انسان «مَدَنِیٌ بِالْطَّبع» است. 🔸یعنی انسان طبعا دنبال است، زندگی مدنی و شهری، نه زندگی فردی، بیابانی، کوهستانی و غارنشینی. اینها طبیعت انسان نیست. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🤔علوم ظنی 🔸اینجور نیست که وقتی می‌گوییم [فلان علم] یک [است]، معنایش این است که حتما همه [گزاره‌هایش] برهانی، دائمی و کلی هستند و قابل تشکیک نیستند. 🔹علومی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، غالبا از همین قبیل‌اند، مخصوصا . شما در هیچ کشوری نمی‌توانید پیدا کنید که همه حقوقدان‌های آن کشور، در همه مسائل حقوقی با همدیگر توافق داشته باشند. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🤔علوم ظنی 🔸اینجور نیست که وقتی می‌گوییم [فلان علم] یک #علم [است]، معنایش این است که حتما همه [گزاره
🌳پایبند به برهان! 🔸[]، یک علمی است در کنار علوم دیگر، البته از دیگر علوم کم ندارد، ممکن است برخی ارزش‌هایش بیشتر هم باشد. 🔹اما از لحاظ کاشفیت آن از واقع و ضروری و دائمی بودن نتیجه‌اش، مثل سایر علوم [اسلامی] است که با همین متدها تولید می‌شود؛ بر اساس ظواهر کتاب و سنت. 🔸اما بسیاری از مسائلی که ما در داریم -از عقاید در درجه اول، در درجه دوم و بسیاری از مسائل فقهی- [می‌توانیم] پای آنها را به بند کنیم؛ یعنی بگوییم ریشه‌های برهانی دارد. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir
💐ویژگی اخلاق اسلامی 🔹ما می‌توانیم ادعا کنیم که یکی از ویژگی های این است که ریشه‌های این احکام و این قضاوت‌ها بر می‌گردد به برهان عقلی. 🔸اگر بتوانیم آن برهان را درست تدوین کنیم، نتیجه قطعی، یقینی، دائمی و ضروری خواهد بود. 📝 جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ۹۸/۲/۲۱ 🌙 @mesbahyazdi_ir