MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه هشتم ۹۸/۰۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
✅ سعادت و شقاوت حقیقی
🔹در محاورات عرفی و حتی محاورات فلسفی، #سعادت یک هدف اعلی است... قرآن فقط یک جا از واژه سعید و سعادت استفاده کرده، یک کلمه «سعید» و یک کلمه «سعدوا» در قرآن هست.
🔸«فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَ سَعيدٌ» آثار سعادت از نظر قرآن، بعد از مرگ شروع می شود. تحقق عینی کامل آن در بهشت است«وَ أَمَّا الَّذينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ».
🔹نقطه مقابل آن هم که شقاوت باشد، همین طور. شقاوت هم مربوط به آخرت است، گرفتاری های دنیا، #شقاوت نیست، امتحاناتی است، فراز و نشیب هایی هستند که لازمه این زندگی است تا زمینه تکامل انسان فراهم بشود.
🔸شقاوت حقیقی متعلق به بعد از مرگ است، هر چند اسباب آن در این دنیا فراهم می شود.
📝 جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۵
🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ سعادت و شقاوت حقیقی 🔹در محاورات عرفی و حتی محاورات فلسفی، #سعادت یک هدف اعلی است... قرآن فقط یک ج
⭐️ قابل مقایسه نیست!
🔹بعد از تعریف #سعادت [به] «حالت #شادی و لذتی در زندگی انسان که غالب و با دوام باشد»، [باید گفت] این [سعادت] در این دنیا اصلا موضوع ندارد؛ چون همه زندگی نهایتا ۱۰۰ سال، ۲۰۰ سال یا هزار سال، اینها چیزی نیست و روی آن حساب نمی کنند.
🔸 زندگی آن است که ابدی باشد. «وَ أَمَّا الَّذينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ» اهل سعادت در بهشتاند. آنجا معلوم میشود چه کسی سعادتمند است و چه کسی اهل شقاوت؟
📝 جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۵
🌙 @mesbahyazdi_ir
🔥 عذاب ابدی!
🔹یکی از بزرگترین #مفاسد و ارزشهای منفی، قتل نفس است. قرآن هم نسبت به این موضوع خیلی حساسیت نشان داده است. تعبیراتی دارد که من یادم نمی آید نسبت به هیچ #گناه رفتاری دیگری، چنین تعبیراتی به کار رفته باشد.
🔸«وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً» (نساء/۹۳)
🔹کسی اگر عمداً مرتکب #قتل نفس بشود، قتل نفس محترمهای [یعنی] از روی قصاص یا از روی اجرای حد نباشد، قتل سهوی و خطائی هم نباشد.
🔸«فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ» در مقابل این گناه، کیفر او، #جهنم است... «خالِداً فيها» خلود معمولا در مورد کفار و مشرکین به کار میرود. «غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ» به این هم اکتفاء نمیکند. «وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً».
📝 جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۵
🌙 @mesbahyazdi_ir
❤️ محبتت را از دست نمیدهم!
🔹کسانی که #معرفت شان بالاتر میرود، کافی است بدانند خدا از فلان کار خوشش نمیآید. [آن را] انجام نمیدهند. هرچند عذابی هم در کار نباشد.
🔸در برخی از این دعاهای #ماه_رمضان یا دعاهای امام سجاد (ع) هست که عرضه میدارد: «لو ادخلتنی النار» اگر مرا وارد جهنم کنی، و با دشمنان خودت همنشین کنی که یکی از بدترین عذاب هاست، و هر عذابی که در جهنم باشد، به من وارد کنی، من از تو گله نمی کنم، و #محبت تو را از دست نمی دهم.« وَ لا خَرَجَ حُبُّكَ مِنْ قَلْبِي». هر کار میخواهی بکن.
🔹هر چه کنی، بکن. مکن ترک من ای نگار من
📝 جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۵
🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
❤️ محبتت را از دست نمیدهم! 🔹کسانی که #معرفت شان بالاتر میرود، کافی است بدانند خدا از فلان کار خو
❌ قهر با خدا!
🔸اگر انسان به آن حد معرفت رسید، اگر جهنم هم به او بدهند، باز دوستی خدا را میخواهد. اگر او را سالها عذاب کنی، #محبت_خدا از دل او خارج نمیشود.
🔹[اما] ما اگر یک روز، بر خلاف آنچه دلمان میخواهد، مقدر بشود، دیگر با خدا #قهر میکنیم.
📝 جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۵
🌙 @mesbahyazdi_ir
May 11
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه هفتم ۹۸/۰۲/۲۴ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰إنَّ اَللّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ
📝 جلسه هفتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۴
🌙 @mesbahyazdi_ir
⁉️ چرا #شب_قدر از هزار ماه برتر است؟!
شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه
📖 از کتاب #صهبای_حضور
🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 هر چه کنی، بکن. مکن ترک من ای نگار من
📝 جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۵
🌙 @mesbahyazdi_ir
980226.mp3
15.68M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶
🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
⛅️خداوند وعده داده است
🔹ملاک اینکه انسان #خلیفه_الهی شده و با همه این عیبها و لغزشها، جنایتهایی که واقع می شود، بازهم این نظام، نظام احسن است و خدا وعده میدهد که «أَنَّ اَلْأَرْضَ يَرِثُهٰا عِبٰادِيَ اَلصّٰالِحُونَ»، همه اینها به خاطر این است که نظامی است بر اساس اختیار این موجودات (انسانها).
🔸این یک معرفت عمیقتری میخواهد که بفهمم که مدتی به من فرصت داده اند که ببينند من با اختیار خودم چه کاری می کنم. اگر این سوء استفاده از اختیار به حدی شد که آن حکمت کلی #نظام_احسن را از بین برد، باز هم آفرینش لغو میشود.
🔹اگر این اتفاق افتاد که گناه به قدری زیاد شد که بر #حکمت آفرینش غلبه پیدا میکند، در این صورت عذاب نازل میشود. [همانند جریان حضرت نوح که بعد از نا امیدی حضرت نوح و گله ایشان به خدا، عذابی نازل شد و جز عده قلیلی، همه از بین رفتند.]
📝 جلسه نهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۶
🌙 @mesbahyazdi_ir
✅اختیار لازمه نظام احسن
🔸از کسی که معرفت او زیر حد نصاب است، اگر سوال شود که آیا خدا میتوانست عالم را به گونهای #خلق کند که هیچ کدام از این اتفاقات [ظلم ها، حسد ها، دشمنی ها و ...] نمیافتاد، جواب میدهد که بله، مثلا تا کسی خواست که ظلم کند، فوراً جانش گرفته بشود. چرا خدا اینکار را نمیکند؟
🔹اگر #معرفت ما به حد نصاب باشد، جواب میدهیم: آن وقت کارها از اختیاری بودن خارج میشد. اختیاری که منشأ کمال انسان میشود، این است که من نسبت به فعل و ترک [عمل پیش رو] نسبت مساوی داشته باشم، بتوانم انجام بدهم، بتوانم انجام ندهم.
🔸اگر بدانم که وقتی میخواهم این کار را انجام بدهم، قدرت از من سلب میشود، دستم فلج میشود یا جان من را میگیرند، هیچ وقت آن کار را نمیکنم.
🔹خوب بودن این کار به سرچشمه گرفتن از #اختیار انسان است. اگر این نباشد اصلا آفریدن انسان لغو خواهد بود.
📝 جلسه نهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۶
🌙 @mesbahyazdi_ir
‼️راست و دروغ
🔸وقتی میگوییم #راستگویی خوب و دروغگویی بد است، به خاطر ذات راستگویی و دروغگویی نیست، به دلیلی این حکم صادر شده، آن دلیل تا ثابت باشد، همان حکم را خواهد داشت.
🔹 #دروغ گفتن به خاطر اینکه ضرر میزند به جامعه، #اعتماد مردم از همدیگر را سلب میکند، زندگی را برای افراد مشکل میکند، از این جهت بد است.
🔸 #راست گفتن خوب است به خاطر این است که یک جهلی را از مخاطب میگیرد، زمینه خیری را برایش فراهم میکند یا ... به هر حال برکاتی دارد.
📝 جلسه نهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۶
🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه هشتم ۹۸/۰۲/۲۵ 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید |محبتت از دلم خارج نمیشود!
مطرح شده در جلسه هشتم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۷/۰۲/۲۵
🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان 🔈 صوت کامل جلسه نهم ۹۸/۰۲/۲۶ 🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 زمینهسازی برای خیر و شر، دلیل بر خوبی و بدی
📝 جلسه نهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۶
🌙 @mesbahyazdi_ir
980227.mp3
11.04M
✅ #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
🔈 صوت کامل جلسه دهم ۹۸/۰۲/۲۷
🌙 @mesbahyazdi_ir
🕋 همه چیز فقط برای خدا!
شرح دعای ۴۴ صحیفه سجادیه
📖 از کتاب #صهبای_حضور
🌙 @mesbahyazdi_ir
🔰 #آیت_الله_بهجت کسی بود که ..
🌷 ۲۷ اردیبهشت سالروز ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت (ره)
✔️ @mesbahyazdi_ir
🐝اجتماع انسانی یا اجتماع موجودات زنده؟
🔹اجتماعاتی که بین حیوانات رخ میدهد، گاهی محکمتر از برخی از اجتماعات انسانی است. مثلا زنبورها همگی صبح که از خواب بلند میشوند، از کندو خارج شده و کیلومترها از کندو دور میشوند، میروند دنبال گل یا گیاهی برای جذب شهد آن گل، کندوها هم هرکدام پاسبانانی دارند که اگر بیگانهای بخواهد بیاید، پاسبانان جلوی او را میگیرند که تو متعلق به این کندو نیستی. حتی چند کندو اگر در کنار هم باشند، زنبورهای عسل هر کندویی محل خودشان را میدانند.
🔸این را نمیشود ملاک یک وحدت اجتماعی انسانی دانست، میشود گفت اجتماع موجودات زنده.
📝 جلسه دهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۷
🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🐝اجتماع انسانی یا اجتماع موجودات زنده؟ 🔹اجتماعاتی که بین حیوانات رخ میدهد، گاهی محکمتر از برخی از
🤔 اجتماع عقلانی
🔸عامل دیگری هست که موجب ارتباط بین افراد و منشأ اعتبار وحدت بین آنها میشود [که] مخصوص انسان [است و آن] عامل عقلانی است، صرف نظر از خواست طبیعی و فطری و غریزی. [مثلا] اینکه مادر بچهاش را دوست میدارد، فکر نکرده است که آیا دوستش بدارم یا ندارم؟ [بلکه] به طور طبیعی او را دوست دارد. غریزی است.
🔹اما یک عامل دیگری است که عقل میگوید، باید با انسانهای دیگر ارتباط داشته باشید و این عامل می تواند منشأ آثاری بشود.
📝 جلسه دهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۷
🌙 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🤔 اجتماع عقلانی 🔸عامل دیگری هست که موجب ارتباط بین افراد و منشأ اعتبار وحدت بین آنها میشود [که] م
✅ جامعه عقلانی
🔸آنچه بیشتر مورد توجه است، آنجایی است که [افراد] یک جامعهای بر اساس عامل عقلانی و منافع عقلی که عقل راهنمایی میکند، سعی کنند ارتباطشان را تقویت کنند، وحدتشان را محکمتر کنند تا بتوانند از یکدیگر بهتر فایده ببرند.
🔹پس برای اینکه یک جامعه مفید معقولی تشکیل بشود که #عقل آن را تایید کند و حتی امر و حکم کند به اینکه باید چنین بشود، باید سعی کرد روابط بین افراد جامعه تقویت بشود.
🔸اگر طوری بشود که این روابط، روابط آبکی باشد و زود از هم بپاشد [این جامعه مفید و معقول نخواهد بود]
📝 جلسه دهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۷
🌙 @mesbahyazdi_ir
🌸روابط عواطفی بیشتر، جامعه مفیدتر
🔹اگر [افراد] یک جامعهای بخواهند از برکات زندگی اجتماعی استفاده کنند، ... هر قدر روابط عاطفی بین انسانهای آن جامعه بیشتر بشود، این جامعه مفیدتر خواهد بود، دیرتر از هم میپاشد، عامل انقراض و از هم پاشیده شدن او ضعیف میشود.
🔸یک دسته از اخلاق اجتماعی که مطرح میشود، مربوط به همین مسئله است که چگونه باید رفتار کرد که ارتباط بین انسانها از لحاظ #عاطفی قویتر بشود.
📝 جلسه دهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۷
🌙 @mesbahyazdi_ir
⛰ هدف معرفت الله
🔹ارزش زندگی اجتماعی در نگاه اسلام، در آن مقدار که مشترک با دیگر مکاتب است، ارزشی مقدماتی است؛ یعنی جامعه ارزش دارد برای اینکه زمینهی رشد نهایی انسان را فراهم کند. هدف اصلی ما این است.
🔸یادی از امام (رضوان الله تعالی علیه) بکنیم که فرمود: هدف، قیام به قسط و برقراری نظام عادلانه نیست، بلکه این مقدمه است. هدف #معرفت الله است.
🔹همه ارزش هایی که عقلا آنها را از اهداف جامعه معقول میدانند، همه مقدمه است، ولی بالاخره باید این مقدمات را فراهم کرد که آن ارزش مقدمی یک مرتبهای از ارزش اخلاقی را هم شکل بدهد.
📝 جلسه دهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۷
🌙 @mesbahyazdi_ir
عدل و احسان
🔹اسلام غیر از مسئله #عدل و اینجور خدمتهایی که به ضعفا و محرومین میشود، یک چیز بالاتری هم دارد به نام #احسان به معنای خاص. « إِنَّ اَللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ اَلْإِحْسانِ» این دو مقوله است.
🔸آن چیزی که حقِ طرف ایجاب میکند که شما مطابق زحمتی که او کشیده، خدمتی [به او] کنید، [میشود عدل اما] گاهی لازم است که شما بیش از آن انجام بدهید.
🔹 یک عنوان جدیدی ایجاد میشود به نام #ایثار «يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» [در جایی که] حتی خودش هم احتیاج دارد، دیگری را مقدم میکند.
🔸این یک ارزش متعالی است که در نظامهای بشری نمیگنجد، و [ در این نظامها برای آن] برهانی [وجود] ندارد.
📝 جلسه دهم #درس_اخلاق ماه مبارک رمضان
۹۸/۲/۲۷
🌙 @mesbahyazdi_ir