هدایت شده از فرشید راعی
سلام علیکم. وقت همگی بخیر.
در خدمت گرامیان هستم با بررسی زعامت و ولایت رهبر معظم انقلاب ...
هدایت شده از فرشید راعی
#ولایت_فقیه را به معنای سرپرستی، تسلط و تصرف مجتهد جامعالشرایط در امور دیگران و مدیریت جامعه اسلامی به منظور اجرای احکام اسلامی و تحقق ارزشهای دینی دانستهاند.
بحث از #ولایت_فقیه و مشروعیت یا عدم مشروعیت #حکومت_فقیه در زمان #غیبت از مباحث مهم فقه سیاسی شیعه است و در بسیاری از کتب روایی و فقهی شیعه به تبیین وظایف فقیه پرداخته شده است. با بررسی مباحث مربوط به ولایت فقیه در منابع روایی و فقهی شیعه چند مرحله عصر جمعآوری روایات، عصر تدوین اصول و مبانی، عصر سلطنت و ولایت، عصر مشروطیت و عصر جمهوری اسلامی در تکوین تاریخی این نظریه قابل استخراج است...
هدایت شده از فرشید راعی
#عصر_جمعآوری_روایات
محدثین متقدم از جمله #کلینی و #شیخ_صدوق ضمن جمعآوری روایات، به احادیثی که ناظر به مباحث #فقه_سیاسی و حکومتی است، در ابواب مختلف کتاب الحجه که به شئون ولایت و امامت پرداخته و در دیگر ابواب مانند زکات، خمس، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردهاند.
عصر تدوین اصول و مبانی فقه حکومتی شیعه
عصر #شیخ_مفید را عصر تدوین اصول و مبانی اندیشه سیاسی و #فقه_حکومتی_شیعه دانستهاند. #شیخ_مفید را از اولین فقیهانی دانستهاند که به صراحت به وظیفه فقها برای اجرای حدود و رسیدگی به کارهای معصوم، اشاره کرده است.
وی در کتاب مقنعه بر این باور است که در صورت امکان و عدم ترس از ضرر حاکم ظالم، اقامه حدود در اختیار ائمهای است که از طرف خدا منصوب شدهاند که ائمه اجرای این امور را به فقهای شیعه بعد از خود تفویض کردهاند.
#شیخ_مفید موارد زیر را وظایف فقیه حاکم میداند:
جمعآوری زکات، برگزاری نماز جمعه، نماز عیدین و دیگر نمازهای واجب، قضاوت میان مردم، امور مربوط به وصیت و میت، اجرای حدود و تعزیرات و... .
فقهایی مانند ابی الصلاح حلبی، شیخ طوسی، علامه حلی و شهید اول بعد از شیخ مفید تا زمان به سلطنت رسیدن صفویه در تکوین #فقه_سیاسی_شیعه تأثیر بهسزایی داشتند و برای اثبات ولایت فقیه افزون بر استفاده از دلائل نقلی از دلائل عقلی نیز بهره بردند.
هدایت شده از فرشید راعی
#عصر_سلطنت_و_ولایت
از شروع دوران #صفویه در قرن دهم قمری تا پیروزی #انقلاب_مشروطه در قرن ۱۳ قمری مذهب تشیع رسمیت یافت و فقیهان قدرتمند شدند.
در این دوران نقشآفرینی فقها در امر حکومت بهقدری بود که الگوی حاکمیتی دوگانه مجتهد و سلطانِ مأذون ایجاد شد؛ یعنی شاه پس از رسیدن به قدرت مشروعیت خود را با تنفید مجتهد جامع الشرایط کسب میکرد. در این دوران محقق کَرَکی(متوفای ۹۳۸ق) با استناد به مقبوله عمر بن حنظله بر این باور بود #فقیه_جامع_الشرایط از طرف ائمه در تمام امور مربوط به ائمه نیابت دارد و اطاعت از او واجب است.
هدایت شده از فرشید راعی
#عصر_جمهوری_اسلامی
آخرین مرحله از مراحل تطور اندیشههای مربوط به #ولایت_فقیه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تشکیل دولت توسط یک #فقیه از اواخر قرن چهاردهم آغاز شد.
در این مرحله افزون بر نظریه #امام_خمینی (ولایت انتصابی مطلقه فقیه) چند نظر دیگر در ایران، عراق و لبنان از سوی فقهایی مانند شهید صدر، (خلافت مردم با نظارت مرجعیت) محمدجواد مغنیه و شیخ مهدی شمس الدین، (دولت انتخابی اسلام) #حسینعلی_منتظری و نعمت الله صالحی نجف آبادی (ولایت انتخابی مقیده فقیه) و مهدی حائری یزدی (وکالت مالکان شخصی مشاع) درباره #ولایت_فقها ارائه شد که آن را باعث شکوفایی #فقه_سیاسی_شیعه میدانند.
هدایت شده از فرشید راعی
#امام_خمینی_ره برای نخستین بار در کتاب #ولایت_فقیه خویش، از #انقلاب_سیاسی نام می برد و خواستار سرنگونی سلطنت می گردد:
« شرع و عقل حکم می کند که نگذاریم وضع حکومت ها به همین صورت ضد اسلامی یا غیر اسلامی ادامه پیدا کند. دلایل این کار واضح است، چون برقرای نظام سیاسی غیر اسلامی به معنی بی اجرا ماندن نظام سیاسی اسلام است. هم چنین به این دلیل که هر نظام سیاسی غیر اسلامی، نظام شرک آلوده است چون حاکم اش طاغوت است و ما موظفیم آثار شرک را از جامعه ی مسلمانان و از حیات آنان دور کنیم و از بین ببریم و باز به این دلیل موظفیم شرایط اجتماعی مساعدی برای تربیت افراد مؤمن و با فضیلت فراهم سازیم واین شرایط درست ضد شرایط طاغوت و قدرت های نارواست... ما چاره نداریم جز این که دستگاه های حکومتی فاسد و فاسد کننده را از بین ببریم و هیأت های حاکمه خائن و فاسد و ظالم و جائر را سرنگون کنیم. این وظیفه ای است که همه مسلمانان در یکایک کشورهای اسلامی می باید انجام بدهند و #انقلاب_سیاسی را به پیروزی برسانند.»
هدایت شده از فرشید راعی
جسارت #امام_خمینی_ره در نقد جدی و صریح دولت، شجاعتی بود که بسیاری از طرفداران #مشروطه از انجام آن ناتوان بودند.
بدون شک ایستادگی حضرت امام در قبال حوادثی چون لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و کاپیتولاسیون نقش مهمی ایفا کرد. به ویژه آن که حضرت امام با کشاندن مبارزه به کانون اصلی آن یعنی #حوزه_علمیه_قم، عملا علما و مراجع وقت را به یک رویارویی ناخواسته کشاند. و بخش وسیعی از روحانیون و مراجع را به نیروی اپوزیسیون مبدل ساخت.
بنابراین وضعیتی پدید آمد که #امام_خمینی_ره رسما اعلان می کند «موافقت با نظام شاهنشاهی چه به صراحت و چه به وسیله طرحی که لازمه اش بقای آن است، خیانت به اسلام و قرآن کریم و مسلمین و ایران است و هر کس با هر اسم، با آن موافقت نشان دهد، مطرود و اجتناب از آن لازم است.»
هدایت شده از فرشید راعی
#انقلاب_اسلامی_ایران با رهبری دانشمند و کاریزمای حضرت #امام_خمینی (ره) به پیروزی رسید. هدایت و مدیریت انقلاب، مهمترین مولفه پیروزی انقلاب اسلامی بود که شخصیتی بیهمتا مانند امام خمینی (ره) حتی در دوران تبعید به درستی آن را اجرایی کردند. با ورود امام خمینی (ره) به ایران در 12 بهمن/ سال 1357 عملا بساط #رژیم_پهلوی پرچیده شد و در نهایت در تاریخ 22 بهمن همین سال (1979) پایههای رژیم ستمشاهی فرو ریخت و #انقلاب_اسلامی_ایران با رهبری فرزانه امام خمینی به پیروزی رسید.
نقش حضرت امام خمینی (ره) بهعنوان معمار بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست و در محافل علمی دنیا حتی در کشورهای بزرگ مانند آمریکا در بررسی این موضوع و اذعان به نقش کاریزمای رهبری انقلاب اسلامی کارهای فراوان شده است.
امام خمینی (ره) که به اوضاع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در سـال اوجگـیـری نـهـضـت و قـبـل از آن آگاه بـودند، مـهـمتـریـن عـامل پیروزی و رمز موفقیت را همانا «تحولی الهی» میدانستند که در روح مردم ایجاد شده بـود.
درچنین شرایطی؛ مـردم بـا سـخـنـان حـضـرت امـام خمینی (ره) مـتـحـول شـدنـد و همزمان بـا عنایت بـه خـداونـد متعال، تـرسی از رژیـم ستمشاهی نداشتند و با شجاعت در برابر این رژیم ایستادند...
هدایت شده از فرشید راعی
اهمیت رهبری انقلاب اسلامی فقط به دوران هدایت خیزش مردمی برای رسیدن به هدف معنا نمیشود و امروز رهبری انقلاب اسلامی چهبسا از اهمیت بیشتری نسبت به دوران پیروزی برخوردار است. حدود 40 سال از انقلاب اسلامی ایران میگذرد و بدون شک، رهبری آن یکی از مولفههای مهم تداوم انقلاب اسلامی و هدایت آن در مسیر درست است. پایداری انقلاباسلامی که در اصل اساسی و نظریه «ولایتفقیه» امام خمینی (ره) معنا میشود، مانع از انحراف انقلاب اسلامی شده است و دراین مسیر، حضرت آیت الله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نقشی برجسته درهدایت انقلاب اسلامی دارند. «انقلاب اسلامی، #جمهوری_اسلامی و #ولایت_فقیه»، که یادآور و یادگار امام خمینی (ره) است، امروز با صلابت در سایه رهبری حضرت آیت الله خامنهای ادامه دارد و ایران اسلامی را در برابر توطئههای دشمنان مصون نگه داشتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همان شیوه و مدیریت #امام_خمینی (ره) را در جهتدهی و هدایت #انقلاب_اسلامی، حفظ #آرمان_ها، #اصول، ارزشهای اسلامی و نفی نظامسلطه پیگیری میکنند و درسایه این رهبری کاریزما و فقیه، #انقلاب_اسلامی در چهل سالگی خود همچنان بالنده و رو به پیشرفت است.
هدایت شده از فرشید راعی
ماجرای خواندنی پاسخ تند #امام به #هاشمی_رفسنجانی درباره نامه #عزل_مرحوم_منتظری از قول آیت الله امینی ...
*{ درباره نحوه اطلاع یافتن از تصمیم امام برای عزل آقای #منتظری}:در روزهای اول سال 68، مرحوم آقای مشکینی به من تلفن کردند و گفتند که امام از طریق حاج احمد آقا برای هیئت رئیسه خبرگان پیام مهمی فرستادهاند. منظور امام کاملاً برای ما روشن بود و از عواقب آن بهشدت نگران شدیم. سرانجام و پس از مشورت زیاد به این نتیجه رسیدیم که با آقای #هاشمی_رفسنجانی تماس بگیریم و مشورت کنیم. همین کار را هم کردیم و به ایشان تلفن زدیم و جریان را گفتیم. ایشان گفت که من در این مورد حرف دارم، به تهران بیایید تا موضوع را در هیئت رئیسه مطرح و در باره آن مشورت کنیم و تصمیم بگیریم.
وقتی را برای تشکیل جلسه تعیین کردیم و به #آیت_الله_خامنهای که در مشهد بودند، اطلاع دادیم تا ایشان هم خود را به تهران برسانند. جلسه در دفتر آقای هاشمی تشکیل و پیام امام در مورد دعوت خبرگان برای تشکیل اجلاسیه خبرگان مطرح شد. آقای هاشمی گفت: امام مدتهاست درباره عزل آقای منتظری تصمیم خود را گرفته و یکی دو بار هم به من فرمودهاند که مسئله آقای #منتظری را تمام کنید؛ اما من چون از عواقب این کار بیمناک هستم، با خواهش و التماس از ایشان خواستهام تأمل بفرمایند بلکه راه حل بهتری پیدا شود، اما امام دوباره تاکید فرمودند من تصمیم خود را گرفتهام و هر چه زودتر قضیه را تمام کنید.
هدایت شده از فرشید راعی
در روز 6 فروردین سال 68 خبردار شدیم که امام شخصاً وارد عمل شده و نامه #عزل_آقای_منتظری را برای آقای #هاشمی فرستادهاند تا ایشان به اتفاق #آقای_خامنه_ای آن را برای آقای #منتظری ببرند. یک نسخه را هم به صدا و سیما فرستادند که خوانده شود؛
* نهایتاً تصمیم گرفتیم خدمت امام برسیم و نظراتمان را بگوییم و کسب تکلیف کنیم. جمع بندی نظرات هم این بود اول از امام بخواهیم ولو موقتاً هم شده از عزل ایشان صرفنظر کنند. دیگر اینکه مفاد این نامه از صدا و سیما پخش نشود. از تشکیل اجلاس خبرگان صرف نظر شود یا دستکم به تعویق بیفتد. لحن نامه هم ملایمتر شود که دستکم وجهه حوزوی آقای منتظری محفوظ بماند. با دفتر امام تماس گرفتیم و تقاضای وقت ملاقات کردیم. حاج احمد آقا گفت که دیروقت است و امام این وقت شب به کسی وقت ملاقات نمیدهند. گفتیم که کار فوری و لازمی داریم و میآییم. حاج احمد آقا برگشت و گفت که امام برای ملاقات تشریف میآورند.
* امام در حالی که آثار اندوه در چهرهشان آشکار بود، فرمودند: «من درباره عواقب و جوانب این امر ( #خلع_منتظری) کاملاً فکر کرده و تصمیم خود را گرفتهام و چون و چرا هم ندارد. من گفته بودم که متن نامه مرا در اخبار بخوانند، اما کوتاهی شد. من از ابتدا با انتخاب ایشان مخالف بودم، اما نخواستم در کار خبرگان دخالت کنم. گفتهام که در تمام ادارات عکس ایشان را جمع کنند. تشکیل اجلاس خبرگان هم ضرورت ندارد و خودم رأساً ایشان را خلع میکنم.»