🗓«شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستادهاید!»
📝متن نامه حضرت آیتالله خامنهای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد:
👇بسم الله الرّحمن الرّحیم
✏️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است.
✏️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحدهی آمریکا!
این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستادهاید.
✏️شما اکنون بخشی از جبههی مقاومت را تشکیل دادهاید، و در زیر فشارِ بیرحمانهی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بیرحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزهای شرافتمندانه را آغاز کردهاید.
✏️جبههی بزرگ مقاومت در نقطهای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکهی تروریست و بیرحم به نام «صهیونیستها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سختترین فشارها و شکنجهها گذاشته است. نسلکشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامهی رفتار بشدّت ظالمانه در دهها سال گذشته است.
✏️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقهی تاریخی طولانی. سرمایهداران شبکهی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ دهها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانهها و بازارها و مزرعهها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصبشدهی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.
✏️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحدهی آمریکا است که پشتیبانیهای سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بیاحتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هستهای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است.
✏️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بیدفاع فلسطین به کار گرفت و بیاعتنا به همهی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبهروز بر بیرحمی و ترور و سرکوبگری افزود.
✏️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است.
✏️«جبههی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأسآلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد.
✏️سردمداران صهیونیسم بینالمللی که بیشترین بنگاههای رسانهای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوهی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟
✏️سردمداران سلطهی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بیرحم اسرائیل را دفاعکننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند!
✏️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقهی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبههی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.
✏️بجز شما دانشجویانِ دهها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاهها و مردم به پا خاستهاند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثهی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازهای آرامشبخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم.
✏️درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبههی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
✏️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
📝سیّدعلی خامنهای - ۱۴۰۳/۳/۵
🖼 [انگلیسی](https://english.khamenei.ir/news/10823/As-the-page-of-history-is-turning-you-are-standing-on-the-right) | [متن فارسی](https://khl.ink/f/56567)
https://eitaa.com/meshkat_andisheh_farhangi
25.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦 ویژگی های گفته نشده شهید جمهور در بیان دختر ایشان در سوگواره شهیدان پرواز اردیبهشت
▪️ مراسم گرامیداشت شهدای خدمت،
از سوی جامعه بانوان مشهد برگزار گردید
🔰 حسینیه آیت الله شیرازی مشهد
🔸 پنجشنبه ۱۰خرداد
https://eitaa.com/khanevadechandfarzandi
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ممتحنه- آیه ۱۲
یَآ أَیُّهَا النَّبِىُّ إِذَا جَآءَکَ الْمُؤْمِنَاتُ یُبَایِعْنَکَ عَلَى أَن لَّا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ شَیْئاً وَلَا یَسْرِقْنَ وَلَا یَزْنِینَ وَلَا یَقْتُلْنَ أَوْلاَدَهُنَّ وَلَا یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یَعْصِینَکَ فِى مَعْرُوفٍ فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
ترجمه
اى پیامبر! هنگامى که زنان با ایمان نزد تو آمدند تا با تو بیعت کنند که چیزى را شریک خدا نگیرند و دزدى نکنند و مرتکب زنا نشوند و فرزندانِ خود را نکشند و در میان دست و پاى خود، مرتکب هیچ گونه نسبت ناروایى نشوند (و فرزندى را به دیگرى به ناحق نسبت ندهند) و در هیچ کار خیرى تو را نافرمانى نکنند، پس با آنان بیعت کن وبراى آنان از خداوند آمرزش بخواه که خداوند آمرزنده و مهربان است.
در روز فتح مکه، هنگامى که پیامبر اکرم روى کوه صفا از مردان بیعت گرفت، زنان نیز نزد حضرت آمدند تا بیعت کنند، این آیه نازل شد و چگونگى بیعت را شرح داد.
بیعت پیامبر با زنان، این گونه بود که حضرت دست مبارکشان را در ظرف آبى قرار دادند و سپس به زنان فرمود: براى بیعت کردن دست خود را در آب فرو بردند. «ادخلن ایدیکنّ فى هذه الماء فهى البیعة»
شروطى که در این آیه نام برده شده، از اصول اعتقادى و اخلاقى است که زن و مرد، هر دو باید مراعات نمایند.
پیام ها
۱- زن، موجودى مستقل، با اراده، انتخابگر و داراى شخصیّت حقیقى و حقوقى مستقل است، تا آنجا که در صدر اسلام، زنان مستقیماً با پیامبر اسلام گفتگو و اظهار نظر مىکردند. «یا أیّها النّبى اذا جاءک المؤمنات یبایعنک...»
۲- برخورد رهبر اسلامى نسبت به زن و مرد تفاوتى ندارد و در دسترس همه است. «جاءک المؤمنات»
۳- دین از سیاست جدا نیست. «المؤمنات یبایعنک» (بیعت، امرى سیاسى است.)
۴- گرایش به کثرتِ آمار مسلمانان، شما را از ارزشها غافل نکند و هر کس را نپذیرید. «یبایعنک على ان لایشرکن...»
۵ - امنیّت از موضوعات مورد توجّه نظام اسلامى است؛
هم امنیّت مالى و اقتصادى، «لایسرقن»
هم امنیّت خانوادگى، «لایزنین»
هم امنیّت جانى، «لایقتلن»
هم امنیّت حیثیّتى و عِرضى، «لایأتین بهتان»
و هم امنیّت سیاسى، اجتماعى. «لایعصینک فى معروف»
۶- اصلاح عقاید، بر اصلاح رفتار مقدّم است. (ابتدا «لایشرکن»، سپس موضوعات دیگر)
۷- ایمان به تنهایى کافى نیست، تعهد و بیعت بر عمل و اطاعت از رهبر جامعه اسلامى لازم است. «المؤمنات یبایعنک على...»
۸ - سلامتِ زن از مفاسد، زمینه سلامت جامعه است. «لایشرکن...»
۹- شرک به هیچ وجه قابل قبول نیست. (کلمه «شیئاً» در کنار «لایشرکن» نشان آن است که حتّى ذرّهاى از آن قابل اغماض نیست)
۱۰- در نهى از منکر، با تمام مظاهر منکر مبارزه کنید، اعتقادى «لایشرکن»، اقتصادى «لایسرقن»، جنسى «لایزنین»، خانوادگى «لایقتلن اولادهنّ»، اجتماعى. «لایأتین بهتان»
۱۱- حفظ آبروى مردم مهم است و ذرّهاى نباید خدشه دار شود. «لایأتین ببهتانٍ»
۱۲- در نظام اسلامى، رهبرى محور است و تمام مردم باید مطیع او باشند. «لایعصینک» (به جاى «لایعصین اللّه»)
۱۳- اگر منکرات نباشد پیمودن راه معروف آسان است. (منکرات به صورت جدا جدا آمده، ولى معروف در یک جمله آمده است.) «لایعصینک فى معروف»
۱۴- زنان در مسایل عقیدتى، اجتماعى، اخلاقى و سیاسى در کنار مردان هستند و پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله در پرتو وحى با آنان رفتار عادلانه داشت. «فبایعهنّ»
۱۵- شرایط بیعت، باید شفّاف و متناسب با آسیب پذیرى بیعت کنندگان باشد. (مسئله سرقت، زنا، فرزند کشى، تهمت در خانوادههاى جاهلیّت رواج بیشترى داشت). «یبایعنک على أن... فبایعهنّ»
۱۶- پیامبر اکرم مأمور به دعا و استغفار براى کسانى است که با او بیعت نمایند. «واستغفر لهنّ»
۱۷- توسّل به اولیاى خدا جایز و دعاى آنان مستجاب است وگرنه خداوند فرمان دعا صادر نمى کرد. «واستغفر لهنّ»
۱۸- گرچه اسلام آوردن، کارهاى دوران کفر را مى پوشاند و محو مى کند ولى باز هم به دعاى پیامبر نیاز است. «واستغفر لهنّ»
۱۹- سوابق بد مردم، مانع دعا به آنان نشود. «استغفر لهنّ»
۲۰- رحمت و مغفرت خداوند پشتوانه استجابت دعاهاست. «واستغفر... انّ اللّه غفور رحیم»
منبع: ایرانصدا،پایگاه سخنرانی مذهبی
https://eitaa.com/meshkat_andisheh_farhangi
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ۱۷۷
کلمه «برّ» به معناى نیکى است، ولى به هرکس که خیلى نیکوکار باشد، مى گویند او «برّ» است. یعنى وجودش یکپارچه نیکى است.
«بأساء» از «بؤس» به معناى فقر و سختى است که از خارج به انسان تحمیل مى شود. «ضرّاء»، درد و بیمارى است که از درون به انسان فشار مى آورد. و «حین البأس» زمان جنگ و جهاد است.
بعد از ماجراى تغییر قبله خواندیم، سخنِ روز، پیرامون قبله و تغییر آن بود که مى فرماید: چرا به جاى محتواى دین که ایمان به خدا و قیامت و انجام کارهاى نیک است، به سراغ بحث هاى جدلى رفته اید.
این آیه جامعترین آیه قرآن است. زیرا اصول مهم اعتقادى، عملى و اخلاقى در آن مطرح گردیده است. در تفسیر المیزان از رسول خدا نقل شده است که فرمودند: هر کس به این آیه عمل کند، ایمانش کامل است.
این آیه پانزده صفت نیک را در سه بخشِ ایمان، عمل و اخلاق بیان نموده است. در بخش ایمان، به مسئله ایمان به خدا، فرشتگان، انبیا، قیامت و کتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زکات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى و روانى مثل صبر در برابر مشکلات، اشاره گردیده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل کندن از مادّیات و ترحّم به فقرا اشاره شده است.
ایمان به خدا، سبب خضوع در برابر حقّ و عدم تسلیم در برابر طاغوت هاست. ایمان به قیامت، موجب وسعت دید و بلندى همّت مى گردد. ایمان به وجود ملائکه، نشانه ى ایمان به تشکیلات ماوراى طبیعت است. ایمان به انبیا، ایمان به وحى و جریان هدایت در طول تاریخ است و دلیل بر اینکه انسان در این جهان رها و بى برنامه نبوده است. انفاق، بیانگر تعاون و نوع دوستى، و نماز، پیوند مستقیم با خدا، و زکات برنامه ریزى براى حل مشکل محرومان، و وفاى به عهد موجب تحکیم ارتباطات، و صبر عامل آبدیده شدن انسان هاست.
جمله «آتى المال على حبّه» را سه نوع معنا نموده اند:
الف: پرداخت مال به دیگران با وجود علاقه اى که به آن هست.
ب: پرداخت مال بر اساس حبّ خداوند.
ج: پرداخت مال بر اساس علاقه اى که به فقیر است.
صبر، مادر همه کمالات است و قرآن راه رسیدن به بهشت را صبر مى داند؛«اولئک یجزون الغُرفة بما صبروا» به آنان جایگاه بلند داده مى شود، به پاس بردبارى که کردند. چنانکه فرشتگان به بهشتیان مى گویند: «سلامٌ علیکم بما صبرتم» درود بر شما که پایدارى کردید. همچنین درباره رهبران الهى مى فرماید: «جعلنا منهم ائمّة یه دون بامرنا لمّا صبروا» آنان را بخاطر صبرشان، پیشوایانى قرار دادیم که به امر ما هدایت مى نمودند.
مشابه این آیه، در روایات نیز براى معرفى معارف دینى چنین آمده است:
* «لیس العاقل من یعرف الخیر من الشرّ و لکن العاقل من یعرف خیر الشّرین» عاقل آن نیست که خیر را از شرّ بشناسد، عاقل آن است که میان دو شرّ، خیرش را برگزیند.
* «لیس العلم بکثرة التعلّم انّما هو نور یقذفه اللّه فى قلب من یرید» دانش، به آموختن بسیار حاصل نمى شود. دانش واقعى، نورى الهى است که به دل ها مى تابد.
* «لیس البرّ فى حُسن الزّى و لکن فى السکینة و الوقار» بزرگى، در ظاهرِ آراسته نیست، بلکه در آرامش و وقار است.
* «لیس السخى... الذى ینفق ماله فى غیر حقّه و لکنه الّذى یؤدّى الى اللّه ما فرض علیه» سخاوتمند کسى نیست که در هرجا و لو بىجا انفاق کند، بلکه کسى است که در هرجا خشنودى خداست انفاق کند.
* «لیس العبادة کثرة الصیام و الصلاة و انّما العبادة کثرة التفکّر فى امر اللّه» عبادت به نماز و روزه بسیار نیست، به تفکّر درباره خدا و آثار اوست.
* «اشدّ من یَتم الیتیم یتیمٌ انقطع عن امامه» آنکه از سرپرستى پیشواى حقّ محروم گشته، یتیم تر از کسى است که پدر و مادرش را از دست داده است.
براى رسیدن به کمالِ تقوا، انفاقِ واجب و غیر واجب، هر دو لازم است. بعضى از مردم به مستمندان کمک مى کنند، ولى حقوق واجب خود را نمى پردازند و برخى دیگر با پرداخت خمس و زکات، نسبت به فقرا و محرومان بى تفاوت مى شوند. این آیه، مؤمن واقعى را کسى مى داند که هم حقوق واجب را بپردازد و هم انفاق مستحبّ را انجام دهد.
به همین دلیل در روایات مى خوانیم: در اموال ثروتمندان، غیر از زکات نیز حقّى براى محرومان است. و کسى که سیر بخوابد در حالى که همسایه او گرسنه باشد ایمان به خدا و قیامت ندارد.
پیام ها
۱- به جاى محتواى دین، به سراغ ظاهر نرویم و از اهداف اصلى باز نمانیم. «لیس البرّ... ولکن البرّ»
۲- یکى از وظایف انبیا وکتب آسمانى، تغییر فرهنگ مردم است. «لیس البرّ... و لکن البر»
۳- شناخت مفاهیم، مهم نیست عمل به آن مهم است. کلمه «برّ» به مفهوم نیکى است، ولى دانستن آن مهمّ نیست، کسى که این مفهوم را محقّق مى سازد ارزش دارد. «لکن البرّ من آمن»
۴- ایمان، مقدّم بر عمل است. «من آمن باللَّه... آتى المال»
۵ - ایمان به همه انبیا و ملائکه لازم است. «آمن باللَّه... والملائکة والکتاب والنبیّین»
۶- ارتباط با خدا در کنار ارتباط با مردم و تعاون اجتماعى در حوادث و گرفتارى ها مطرح است. «آمن باللَّه و الیوم الاخر... وآتى المال على حبه»
۷- تمام کارهاى نیک در سایه ایمان به خدا شکل مىگیرد. «آمن باللّه... آتى المال»
۸ - هدف اسلام از انفاق، تنها سیر کردن گرسنگان نیست، بلکه دل کندن صاحب مال از مال نیز هست. «على حبّه»
۹- نیکوکاران، مال و دارایى خود را با رغبت و علاقه در راه خدا انفاق مى کنند. «آتى المال على حبّه»
۱۰- با دست خود به فقرا و یتیمان و بستگان انفاق کنید. «آتى المال على حبّه»
۱۱- در انفاق، بستگان نیازمند بر سایر گروهه اى مستمند، اولویّت دارند. «ذوى القربى و الیتامى...»
۱۲- سائل را ردّ نکنید، گرچه فقیر، مسکین، در راه مانده و فامیل نباشد. کلمه «السائلین» به صورت مستقل مطرح شده است. «والمساکین و... السائلین»
۱۳- ایمان و نماز و زکات، بدون شرکت در جهاد کامل نمى شود. «وحین البأس... اولئک الّذین صدقوا»
۱۴- مدّعیان ایمان بسیارند، ولى مؤمنان واقعى که به تمام محتواى دین عمل کنند، گروهى اندک هستند. «اولئک الّذین صدقوا»
۱۵- نشانه صداقت، عمل به وظایف دینى و تعهّدات اجتماعى است. «اولئک الّذین صدقوا»
۱۶- متّقى کسى است که عملش، عقایدش را تأیید کند. «آتى المال... اولئک الّذین صدقوا اولئک هم المتقون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
https://eitaa.com/meshkat_andisheh_farhangi
در سرنوشتسازترین وضعیت منطقه و جهان و در شرایطی که تنها چند ضربت شمشیر تا خیمه معاویه باقی مانده، مردم ایران قرار است رئیسجمهور انتخاب کنند. امیدوارم تاریخ تکرار نگردد و مالک ناچار به بازگشت نشود که اگر چنین شد، علاوه بر جسم سوخته رئیسجمهور فقید، دستآوردهای او هم خواهد سوخت.
📝احمد قدیری
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی تسلیت باد.
https://eitaa.com/meshkat_andisheh_farhangi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار بر اساس بندگی
🔺 مجموعه #روح_خدا، برش هایی از کتاب سیری در ساحل، برگرفته از بیانات علامه مصباح یزدی درباره امام خمینی(قدس سرهما)
لینک معرفی کتاب
#امام_خمینی
📱 @mesbahyazdi_ir