eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
415 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
93 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۲ سوره أعراف 🌸 كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ 🍀 ترجمه: كتابی است كه به سوی تو نازل شده است، پس در سینه ات ناراحتی و تنگی از آن نباشد، تا به وسیله آن مردم را هشدار دهی و برای مؤمنان تذكّر و پندی باشد. 🌷 : نازل شده است 🌷 : سینه ات 🌷 : سختی، تنگی 🌷 : تا هشدار دهی 🌷 : به وسیله آن 🌷 : یادآوری، تذکر، پند 🌸 این آیه در مکه نازل شده است. آیات قرآن مثل گل ها آمدند که زندگی انسان ها را عطر انگیز کنند و آیات قرآن سبب از بین رفتن دلتنگی و از بین رفتن ناراحتی می شوند به این خاطر در اين آيه به صلی الله علیه و آله و سلم مى ‌فرمايد: «كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ: این کتابی است که به سوی تو نازل شده است، پس در سینه ات ناراحتی و تنگی از آن نباشد» این جمله به «صلّى اللّه عليه و آله» دلدارى مى ‌دهد، كه چون اين آيات از ناحيه خداست، نبايد هيچ گونه نگرانى به خود راه دهد، نه نگرانى از جهت عكس العملى كه دشمنان لجوج و سرسخت در برابر آن نشان خواهند داد، و نه نگرانى از ناحيه نتيجه و برداشتى كه از تبليغ اين رسالت انتظار مى‌ رود. 🌸 وقتی می دید کسانی آیات قرآن را نمی پذیرند دلتنگ می شد به این خاطر می فرماید در دل تو دلتنگی نباشد. هدف از نزول انذار و هشدار دادن مردم از عواقب شوم افكار و اعمالشان است و همچنين تذكّر و يادآورى براى مؤمنان راستين است کسانی که در باور و اعتقاد دارند که می فرماید: «لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنِينَ: تا به وسیله آن مردم را هشدار دهی و برای مؤمنان تذکر و پندی باشد» 🔹 پیام های آیه ۲ سوره اعراف 🔹 ✅ ، كتابى بس بزرگ است. ✅ توجّه به و مفاهیم آن، سبب سعه‌ ى صدر است و دلتنگی را از بین می برد. ✅ شرط رسالت و تبلیغ، سعه‌ ى صدر است. ✅ از لجاجت كافران نگران نباش، وظیفه‌ ى تو انذار است، نه اجبار. «لتنذر» پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله پس از نزول قرآن، نگران نپذیرفتن مردم و مخالفت آنان با قرآن بود كه خداوند با این آیه را تسلّى مى‌ دهد. ✅هشدارهاى براى عموم است، ولى تنها مؤمنان از آنها بهره‌ گرفته و متذكّر مى‌ شوند. ✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔮🌸🔮🌸🔮🌸🔮🌸🔮🌸🔮🌸 شیطان سبب خیلی از گناهان و شرور در عالم شده است و ماجرای دشمنی او با انسان از همان ابتدای خلقت بشر مورد توجه بوده است. از طرفی خداوند متعال پیامبران و دین را برای هدایت بشر به سوی سعادت و خوشبختی فرستاده است. پس چرا خداوند شیطان را آفرید تا ما اهل جهنم شویم؟ و آیا خلقت شیطان با عدالت خداوند سازگار است؟ 🔮🌹🔮🌹🔮🌹🔮🌹🔮🌹🔮🌹 قبل از آن ‌که پاسخ تفصیلی را بیان کنیم لازم است دو نکته را بیان کنیم: 1. حکمت الهی بر اساس مبانی کلامی، خداوند حکیم است و از آن‌ جایی که حکیم است، تمام افعال او از روی حکمت انجام شده و اساسا کار عبث و بیهوده انجام نمی‌دهد، یکی از این افعال خداوند خلقت موجودات، از جمله خلقت شیطان است که از روی حمکت و مصلحتی بوده است. ملاصدرا در این باره می‌گوید: «انسان همان طور که از الهام فرشته سود می برد، از وسوسه شیطان نیز سود می برد. زیرا به وجود آمدن شیطان از سوی خداوند سبحان حتما به خاطر حکمت و مصلحتی بوده است و الا به وجود نمی آمدند. زیرا عبث و بیهوده بودن بر خداوند محال است».[1] 2. محدودیت علم انسان ها مسأله خلقت شیطان مانند سوال ملائکه از وجه خلقت انسان است که جواب آمد: من چیزی را می دانم که شما نمی دانید. (بقره آيه 30) علم انسان محدود است و به خیلی از جهات عالم احاطه و آگاهی ندارد، از همین رو ممکن است انسان برخی از حکمت های خلقت یک موجود را درک کرده باشد و چه بسا حکمت هایی باشد که انسان از آن بی خبر باشد. بنابراین عدم آگاهی انسان به حکمت افعال الهی موجب بی عدالتی خداوند نمی شود، بلکه انسان می بایست در برخورد با یک موجود، به دنبال فلسفه وجودی آن و حکمت خلقت آن برود. ✅ با این مقدمه به برخی از حکمت‌های وجود شیطان در رابطه با عالم خلقت و وجود انسان اشاره می کنیم. 1. اجزاء نظام احسن و فایده وجود اضداد این نظام احسن و این عالم باید اجزاء و قسمت های مختلفی داشته باشد و یکی از لوازم و مقتضیات این عالم وجود شیطان است. علامه طباطبایی در این باره می فرماید: اگر شر و نقص و ضعف و معصیت و ... نباشد برای خیر و کمال و قوت و طاعت مصداقی پیدا نمی شود...» و در ادامه می فرماید: «از اینجا روشن می شود که وجود شیطانی که دعوت به شر و معصیت کند، از ارکان این نظام عالم است».[2] نویسنده کتاب «عالم جن و شیطان» در باب یکی از حکمت های وجود شیطان چنین می نویسد: «و از جمله حکمت های وجود شیطان این است که هر ضدی باعث آشکار شدن خوبی ضد خودش می شود. زیرا اگر بدی نبود، خوبی شناخته نمی شد و اگر فقر نبود غنا شناخته نمی شد».[3] 2. شیطان وسیلۀ پیشرفت و بالا رفتن انسان است اصولا ما اگر بخواهیم در حرکت به سمت ابدیت، تمام دشمنان و مخالف های خود را حذف کنیم، اساسا حرکت و رشدی صورت نمی گیرد. پس وجود شیطان و هر نوع سختی و دشمنی برای انسان ها سود دارد و باعث پیشرفت و تکامل او می گردد. اگر شیطان نبود انسان ارزشی را که الان دارد نداشت و از فرشتگان بالاتر نمی گشت و اساسا وجه تمایز میان فرشتگان و انسان همین است که انسان با داشتن اختیار و عوامل تحریک کننده، میان انجام و ترک یک عمل مختار است. اما فرشتگان این عوامل تحریک کننده را ندارند. 3. آزمایش انسان‌ها و تمییز دادن بین آن ها یکی از وجوه وجود شیطان این است که خداوند شیطان را وسیله ای برای آزمایش انسان قرار داده است. شیخ طوسی در ذیل آیه «وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا[اعراف/28] می فرماید: «این خطابی است از سوی خداوند برای عقلا و مکلفین بنی آدم و آن ها را نهی کرده تا مورد فتنه شیطان قرار نگیرند».[4] و فیض کاشانی می نویسد:«مهلت دادن به ابلیس باعث آزمایش بندگان است».[5] بنابراین تا زمانی که نیروی مخالف و آزمایشی نباشد، انسان های خوب و بد و پاک و خبیث از یکدیگر شناخته نمی شوند. ⭕️ نکته پایانی این است که خداوند متعال اگر چه شیطان را خلق کرده است، اما او را موجودی مسلط بر انسان قرار نداده است تا دست انسان را بگیرد و به جهنم وارد کند. تنها شیطان را در وسوسه کردن آزاد گذاشته است و در برابر آن خداوند به انسان نیروی عقل و خرد بخشیده است که می تواند با کمی تفکر و اندیشه این وسوسه ها را دور و بی اثر سازد و همچنین فطرت پاک، وجدان و عشق به تکامل و الهام فرشتگان را به کمک انسان فرستاده است. بنابراین خلقت شیطان نه تنها با عدالت خداوند در تعارض نیست بلکه عین عدالت او و بر اساس حکمتش می باشد. 📚پی‌نوشت [1]. مفاتیح الغیب، مفتاح 4 [2].المیزان ج8، ص37 [3]. عالم جن و شیطان، ص98 [4].تبیان ج4، ص385 [5].تفسیر صافی، ج2، ۱۸ 🔴☘☘🌺☘☘🔴 ╰━━━⊰•🍃‌⃟🕊•⊱━━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طوبى لِمَن شَغَلَهُ عَيبُهُ عَن عُيوبِ النّاسِ|خطبه ۱۷۶ 📝خوشا به حال کسی که پرداختن به عیب خود، او را از عیب دیگر مردم باز می‌دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۳ سوره اعراف 🌸 اتَّبِعُوا مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِٓ أَوْلِيَآءَ ۗ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ 🍀 ترجمه: از آنچه که از سوی پروردگارتان به سوی شما نازل شده پیروی كنید، و از سرپرستانی غیر او پیروی ننمایید، چه بسیار اندک پند می‌ گیرید. 🌷 : پیروی کنید 🌷 : نازل شده 🌷 : به سوی شما 🌷 : پروردگارتان 🌷 : پیروی نکنید 🌷 : از غیر او 🌷 : دوستان، سرپرستان 🌷 : بسیار اندک 🌷 : پند می گیرید 🌸 این آیه در نازل شده است. آیه‌‌ ى قبل، وظیفه‌ ى صلى الله علیه وآله را در انذار و تذكّر بیان كرد و این آیه وظیفه‌ ى امّت را در اطاعت و تبعیّت از آیات الهی را بیان می کند. صلى الله علیه وآله فرمود: «فاذا التَبَست علیكم الفِتَن كقطع اللیل المظلِم فعلیكم بالقرآن... مَن جعله اَمامه قاده الى الجنّة و مَن جَعَله خلفه ساقه الى النّار: هر گاه فتنه‌ ها همانند پاره‌ هاى شبِ تار شما را فرا گرفت، پس بر شما باد به قرآن، هركسی را امام خود قرار دهد به بهشت مى‌ رسد و هر كسی به آن پشت كند، به آتش دوزخ رهنمون مى‌ شود» چنانكه علیه السلام فرمود: «ففى اتّباع ماجائكم من اللّه الفوزالعظیم و فى تركه الخطاء المبین: رستگارى بزرگ در پیروى از قرآن است و در ترک آن، خطا و گمراهى آشكار مى‌ باشد» 🌸 آیات قرآن بر قلب صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده ولی در اصل برای مردم نازل شده است. پس به مردم مى‌ فرمايد: «اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ: آنچه را از سوی پروردگارتان به سوی شما نازل شده پیروی کنید» و براى تأكيد اضافه مى‌ کند: «وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ: و از سرپرستانی غیر او پیروی ننمایید» پس از فرمان غیر خدا نباید پیروی کرد و از انتخاب ولی و سرپرستی جز او باید خودداری کرد. امّا افرادی كه به تمام معنى در برابر حقّ تسليمند و از تذكّرات و پند الهی متذكّر مى‌ گردند كم هستند، در پايان آيه مى‌ فرماید: «قَلِيلاً ما تَذَكَّرُونَ: چه بسیار اندک پند می گیرید» 🌸 از اين آيه ضمناً استفاده مى‌ شود كه بر سر دو راهى است، يا پذيرش ولايت و رهبرى خداوند، و يا وارد شدن در ولايت ديگران، اگر مسير اوّل را قبول كند، ولىّ او تنها خداست، اما اگر تحت ولايت ديگران قرار گيرد، هر روز بايد بار كسى را بر دوش گيرد و ارباب تازه‌ اى انتخاب كند. 🔹 پيام های آیه ۳ سوره اعراف 🔹 ✅ پیروى از ، سبب رشد و تربیت انسان است. ✅ لازمه‌‌ ى ربوبیّت و تربیت الهى، نزول دستورات و راهنمایى‌ ها و تذكّرات است. ✅ نتیجه‌‌‌ ى پیروى از ، قرار گرفتن تحت ولایت الهى است و ترک آن، قرار گرفتن تحت ولایت دیگران است. ✅ اطاعت و پیروى از دیگران، در حقیقت پذیرش آنهاست. ✅ كسى كه ولایتِ خداى یكتا را نپذیرد، باید چندین «ولىّ» را از خود راضى كند. ✅ تذکر پذیری و پندپذیرى ، اندک است. ✍تهیه و تنظیم :استاد عاشوری 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت‌الله شهید مصطفی خمینی در کلام رهبری ▪️به‌مناسبت سالروز آقا مصطفی خمینی 🎨آقا مصطفی خمینی نسخه دوم امام خمینی(ره) ✏️ رهبر انقلاب: از لحاظ جنس و فلز شخصیتی، حاج آقا مصطفی نسخه دوم خود امام بود. ۱۳۹۶/۷/۳۰ به مناسبت 1 آبان سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی ره 🇮🇷🌷🇮🇷☀️🇮🇷🌷🇮🇷 ▫️مجموعهٔ تبیین منظومهٔ فکری رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ا✨﷽✨ا ✅فراخوان تکمیل ظرفیت دوره های تخصصی اداره قرآن و حدیث ◀️آخرین فرصت برای ثبت نام در دوره های تخصصی پاییزه اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا علاقه مندان برای اطلاع از جزئیات دوره ها و اقدام برای ثبت نام به لینک های موجود مراجعه کنند. 1️⃣«تربیت مربی مجازی حـفــظ قـرآن کریم» https://eitaa.com/qoraan_hadith/2722 2️⃣« تربیت مربی بین‌المللی قرآن کریم» https://eitaa.com/qoraan_hadith/2753 3⃣ تربیت معلم روخوانی و روانخوانی قرآن ویژه نوجوانان https://eitaa.com/qoraan_hadith/2754 ┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ✳️ معاونت تبلیغ و امور فرهنگی ◀️ اداره قرآن و حدیث جامعه الزهرا سلام الله علیها 📲@qoraan_hadith