eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
388 دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1هزار ویدیو
69 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ا❁﷽❁ا 🏴 سبْحَانَ مَنْ فَطَمَ بِفَاطِمَةَ (علیها السلام) مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّار 📜 معرفت نورانی امام تنها هدف خلقت ▪️ در فرازی از دعای جامع حاجات دنيا و آخرت از حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) آمده است: «... اللَّهُمَّ فَرِّغْنِي لِمَا خَلَقْتَنِي لَهُ وَ لَا تَشْغَلْنِي بِمَا تَكَفَّلْتَ لِي بِهِ ...» (۱)؛ خداوندا! مرا تنها براى كارى كه به خاطر آن آفريده ای مشغول نما و به آنچه كه خود متكفّل آن گرديده ‏اى مشغول مدار. ✍🏻 خداوند متعال، بندگانش را تنها برای یک هدف که آن عبارتست از معرفت امام، خلق کرد؛ «إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ ... و مَعْرِفَةُ اللَّهِ، مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ‏» (۲). پس هر گاه خورشید معرفت امام در سرزمین وجود عبد بتابد، رشد و کمال او معنا پیدا می کند و اینگونه خلقت یک عبد به نتیجه خواهد رسید. (۱) مهج الدعوات و منهج العبادات، ص ۱۱۱ (۲) تفسير نور الثقلين، ج‏ ۵، ص ۱۳۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ✨«فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها وَ هِيَ ظالِمَةٌ فَهِيَ خاوِيَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشيد» (سوره مبارکه حج آيه ۴۵) ☑️حضرت امام جعفر الصادق (علیه السلام) فرمودند: أمِيرالمُؤمِنينَ القَصرُ المَشِيدُ و البِئرُ المُعَطَّلَةُ فاطِمَةُ و وَلَدَيها مُعَطَّلُونَ مِنَ المُلك‏ امیرالمومنین علی (علیه السلام)، قصر مشید هستند؛ و «بئر معطلة» حضرت فاطمة (عليهاالسلام) و فرزندان ایشانند که از مُلک [حاکمیت و فرمانروایی] بازداشته شدند. ✔️ «بئر معطلة» در بطن معنا، در یک وجه دلالت دارد بر وجود مبارک امام که مردم از علم او بهره ای نمی برند؛ در وجه دیگر دلالت دارد بر ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) که مورد انکار و تکذیب واقع شد؛ و در وجهی دیگر دلالت دارد بر وجود مبارکه حضرت أم الائمه، فاطمة الزهراء (عليهاالسلام) که با غصب شدن مُلک فدک، حق حاکمیت و فرمانروایی آل الله (علیهم السلام) غصب گردید. بدین معنا که فدک نماد مُلک عظیم و یا همان فرمانروایی و حکومت آل الله بر زمین است. 📓البرهان في تفسير القرآن ج‏۳ص۸۹۵؛تفسير القمي ج‏۲ ص۸۵؛ بحار الأنوار ج‏۲۶ ص۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحيم✨ 🌹 آیه 104 سوره نساء - بخش2 💥 و َلَا تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَومِ إِنْ تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيما ً : و در تعقیب دشمن سستى نكنید، اگر شما رنج مى كشید، همانا آنان نیز همان گونه كه شما رنج مى برید رنج مى برند، در حالى كه شما چیزى از خداوند امید دارید كه آنان امید ندارند، و خداوند همواره داناى حكیم است. 🔴 در جلسه قبلی به ترجمه واژه ها و شأن نزول آیه پرداختیم و در این جلسه به شرح و پیام های آیه می پردازیم. این شأن نزول به ما مى ‌آموزد كه مسلمانان بايد هيچ يک از تاكتيک هاى دشمن را از نظر دور ندارند؛ در برابر منطق دشمنان، منطق هاى نيرومندتر و در برابر سلاح هاى آنها سلاح هاى برتر، وگرنه حوادث به نفع دشمن تغيير شكل خواهد داد. بنابراين، در عصرى همچون عصر ما بايد به جاى تأسّف خوردن در برابر حوادث دردناک و مفاسد وحشتناكى كه را از هر سو احاطه كرده بطور فعّالانه دست به كار شوند، در برابر كتاب ها و مطبوعات ناسالم، كتب و مطبوعات سالم فراهم كنند، و در مقابل وسايل تبليغاتى مجهّز دشمنان از مجهّزترين وسايل تبليغاتى روز استفاده كنند، و در مقابل طرح هایی كه مكتب هاى مختلف سياسى و اقتصادى و اجتماعى ارائه مى ‌دهند طرح هاى جامع اسلامى را به شكل روز در اختيار همگان قرار دهند، تنها با استفاده از اين روش است كه مى‌توانند موجوديّت خود را حفظ كرده و به صورت يک گروه پيشرو در جهان درآيند. اين آيه براى زنده كردن روح فداكارى در مسلمانان چنين مى فرماید: وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ؛ و در تعقیب سستی نکنید. اشاره به اين كه در مقابل دشمنان سرسخت، روح تهاجم را در خود حفظ كنيد، زيرا از نظر روانى اثر فوق العاده ‌اى در كوبيدن روحيّه ی دشمن دارد. سپس استدلال زنده و روشنى براى اين حكم بيان مى‌كند و مى‌ فرماید: إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللّهِ ما لا يَرْجُونَ؛ اگر شما رنج می کشید، همانا آنان نیز همان گونه که شما رنج می برید رنج می برند، در حالی که شما چیزی از امید دارید که آنان امید ندارند. و در پایان می فرماید: و کان الله علیما حکیما؛ و خداوند همواره دانای حکیم است. و فراموش نکنید که تمام این ناراحتی ها و رنج ها و تلاش ها و کارهای شما از دیدگاه علم مخفی نیست بنابراین نتیجه همه آنها را خواهید دید. 🔹🔹 ✅ باید روحیّه ى قوى داشته باشند و شكست هاى موردى (مثل اُحد) آنان را سست نكند. ✅ به جاى موضع تدافعى، در تعقیب دشمن و در حالت تهاجمى باشید. ✅ از عوامل روحیّه گرفتن ، مقایسه ى دردهاى خود با رنج دیگران و امید و توجّه به امدادهاى الهى و آگاهى اوست. ✅ با همه ى آسیب ها و تلخى هاى جنگ، شما پیروزید، چون امید به الطاف الهى دارید. ✅ ، امیدهاى گوناگون از خدا دارند. امید به امدادهاى غیبى، پیروزى، مرعوب شدن دشمن، پاداش هاى معنوى و امثال آن. ✅ ، بزرگترین اهرم حركت و سرمایه ى روحى رزمنده است. یا شهادت و سعادت، یا پیروزى. ✅ رنج و مشقّت مؤمنان در جنگ ها، در مدار علم و حكمت است و لذا از آن جلوگیرى نمى كند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام إنَّ عُمْرَكَ مَهْرُ سَعَادَتِكَ إِنْ أَنْفَذْتَهُ فِي طَاعَةِ رَبِّكَ عمر تو مهريه خوشبختى توست، اگر آن را در راه طاعت پروردگارت بگذرانى 📚غرر الحکم، حدیث ۳۴۲۹
بعضی از دانشمندای اهل سنت برای حفظ موقعیت خلفا از بازگو کردن این قطعه از تاریخ خودداری کردن؛ از جمله ابن ابی الحدید در شرح اون حادثه میگه: «جساراتی راکه مربوط به فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل شده، در میان مسلمانان، تنها شیعه آن را نقل کرده است.[۱] البته برخی از دانشمندا و مورخای اهل سنت، در این بخش، از بیان واقعیات تاریخی شونه خالی کردن؛ مثلا سید مرتضی رحمة ‏الله علیه در این زمینه می‏گوید: «در آغاز کار، محدثان و تاریخ نویسان از نقل جسارت هایی که به ساحت دختر پیامبر گرامی اسلام(ص) وارد شده امتناع نمی‏کردند. این مطلب در میان آنان مشهور بود که مأمور خلیفه با فشار، درب را بر فاطمه علیهاالسلام زد و او فرزندی را که در رحم داشت سقط نمود؛ و قنفذ به امر عمر، فاطمه زهرا علیهاالسلام را زیر تازیانه گرفت تا او دست از علی بردارد؛ ولی بعدها دیدند که نقل این مطالب با مقام و موقعیت خلفاء سازگاری ندارد؛ لذا از نقل آنها خودداری نمودند.»[۲] مسعودی در قسمتی از کتاب خودش آورده :«فَوَجهُوا اِلی مَنْزلِهِ فَهَجَمُوا عَلَیْهِ وَ اَحْرَقُوابابَهُ... وَ ضَغَطُوا سَیدَةَ النساءِ بِالْبابِ حَتی اَسْقَطَتْمُحْسِنا؛ پس (عمر و همراهان) به خانه علی علیه السلام رو کرده و هجوم بردند، خانه آن حضرت را به آتش کشیدند؛ با در به پهلوی سیده زنان عالم زدند؛ چنان که محسن را سقط نمود.»[۳] [۱] . شرح نهج البلاغه، ج۲، ص۶۰. [۲] . سید مرتضی، تلخیص شافی، ج۳، ص۷۶، تلخیص شیخ طوسی. [۳] . اثبات الوصیة، مسعودی، (چاپ بیروت) ص۱۵۳ و در برخی چاپها ص ۲۳ ۲۴.