امام علی(سلام الله علیه) فرمود:
« اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛ از گناه پنهانی بترسيد زيرا همان كس كه امروز مي بيند، فردا قاضی و داور خود اوست. مثل محكمه های دنيايی نيست كه غالباً قاضی غير از شاهد است؛ از اين رو در آنجا نياز به شهادت كسی نيست، هر چند كه شاهدان فراوانی شهادت می دهند.آن كسی كه در محضر و مشهد خداوند بودن باورش شده باشد: ( أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ) سعی دارد گناه نكند؛ يا لااقل گناه بزرگ مرتكب نشود تا به خاطر ترك گناهان بزرگ، گناهان كوچكش بخشوده شود: (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ)
کتاب حماسه و عرفان - صفحه ۷۰
#بصیرت_افزایی
#اطلاعیه
دوازدهمین نشست بصیرت افزایی
به مناسبت هفته جمعیت
📽 پخش مستند این هشدار را جدی بگیرید
🎤 همراه با سخنرانی سرکار خانم حائری (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)
⏳زمان: سه شنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت 11 الی 12
🏢 مکان: تالار بیداری اسلامی
♨️ طلاب محترم! جهت پخش مستند، رأس ساعت، منتظر شما هستیم
#معاونتتبلیغوامورفرهنگی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
🌴 امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) :
✍ اِلزَمِ الصَّبرَ ؛ فَإِنَّ الصَّبرَ حُلوُ العاقِبَةِ ، مَيمونُ المَغَبَّةِ
🔷 صبور باش كه به راستی صبر سرانجامی شيرين ، و عاقبتی فرخنده دارد.
📙غررالحکم ، باب صبر
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۱۲۰
سوره اعراف، آیه ۱۶۷
وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ ۗ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ ۖ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
و (نیز به خاطر بیاور) هنگامى را که پروردگارت اعلام کرد؛ تا روز قیامت، کسى را بر آنها مسلّط خواهد ساخت که همواره آنها را در عذاب سختى قرار دهد. زیرا پروردگارت مجازاتش سریع،
و (در عین حال، نسبت به توبه کنندگان) آمرزنده و مهربان است.
#تفسیر_آیه:
این آیات در حقیقت اشاره به قسمتى از کیفرهاى دنیوى آن جمع از یهود است که در برابر فرمان هاى الهى قد علم کرده، و حق و عدالت و درستى را زیر پا گذاردند.
نخست مى فرماید: به خاطر بیاور زمانى که پروردگار تو اعلام داشت که بر این جمعیت گنهکار، عده اى را مسلط مى کند، که به طور مداوم تا دامنه قیامت آنها را در ناراحتى و عذاب قرار دهند (وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکَ لَیَبْعَثَنَّ عَلَیْهِمْ إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ مَنْ یَسُومُهُمْ سُوءَالْعَذابِ).
تَأَذَّنَ و أَذَّنَ هر دو به معنى اعلام کردن است، و به معنى سوگند یاد کردن نیز آمده است، در این صورت معنى آیه چنین مى شود؛ خداوند سوگند یاد کرده است که تا دامنه قیامت چنین اشخاصى در ناراحتى و عذاب باشند.
از این آیه استفاده مى شود که: این گروه سرکش، هرگز روى آرامش کامل نخواهند دید، هر چند براى خود حکومت و دولتى تأسیس کنند، باز تحت فشار و ناراحتى مداوم خواهند بود، مگر این که: به راستى، روش خود را تغییر دهند، و دست از ظلم و فساد بکشند.
و در پایان آیه اضافه مى کند: پروردگار تو هم مجازاتش براى مستحقان، سریع است، و هم نسبت به خطاکاران توبه کار، آمرزنده و مهربان (إِنَّ رَبَّکَ لَسَریعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحیمٌ).
این جمله نشان مى دهد: خداوند راه بازگشت را به روى آنان باز گذارده، تا کسى گمان نبرد که سرنوشت اجبارى توأم با بدبختى و کیفر و مجازات براى آنها تعیین شده است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لذت حضور❤️
🎙 #آیت_الله_بهجت (ره)
🍀 بله! یک چیزهایی هست که میگویند؛ مؤمنین و متعبدین کارشان به جایی میرسد، که کأنه [هنگام عبادت] شخصی را میبینند دارند او را میپرستند؛ و او معدن خیرِ [است]، برای اهل خیر. پس سر تا پای نماز آنها، التذاذ به حضور [در پیشگاه خداوند] است.
🔸 پس چی؟ عبادات را از ما میخواهد، برای اینکه ما خوش بگذرانیم و راحت باشیم و مُلتذّ باشیم به عبادتش (از عبادتش لذت ببریم)؟ عجب! قضایایی است. همینجا، نه در آخرت [و] جنت (بهشت).
🔸همینجا منبع خیر است؛ منبع لطف است؛ منبع الطاف است [وقتیکه] پیش او حاضر باشید، آن وقت، خدا میداند [چه لذتهای معنویهای برای انسان پیش خواهد آمد].
🔸 پس؛ این همه تحمیلات و [ تکالیف و اینکه فرمودهاست] جهنم میبرم و بهشت میبرم و ...؛ اینها برای چیست؟ شما [که با این عبادات، نقداً] ما را وادار کردید، رفتیم در لذائذ معنویه.
💫خدا میداند در آن [عبادات] چه هست، چه الطاف معنویهای در آنها هست.
📚 درس خارج فقه، کتاب حج، ١٩ آذر ١٣٨۵
#نماز
🌹#اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
سوالات تستی پیرامون امام زمان عجل الله فرجه الشریف از کتاب ترجمه بحار الانوار ج 13.pdf
171.3K
🅾 سوالات مسابقه بحارالانوار
❇️جهت دریافت پاسخنامه به دفتر فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات مراجعه بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
 #عَن_الباقِر_عليه_السلام :
#اِنَّ بَعْضَ اَصَحْابِهِ سَأَلَهُ فَقالَ: جُعِلتُ فَدِاكَ اِنَّ الشّيعَهَ عِنْدَ ناكثيروُنَ، فَقالَ: هَلْ يَعْطِفُ الغَنِىُّ عَلى الفَقيرَ،
وَ يَتَجاوَزُ المُحْسِنُ عَنْ المُسى ء وَ يَتَواسُونَ؟ قُلْتُ: لا، قالَ عليه السلام :
لَيْسَ هؤُلاءِ الشّيعَةَ، الشَّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هذا.
🔰[قضاء حقوق المؤمنين، الشيخ ابو على الصورى، ص 21، ح 22.]
🌴يكى از ياران امام باقر عليه السلام به آن حضرت گفت: شيعيان در منطقه ما زيادند.
✨حضرت فرمود: آيـا توانـگر آنان بر فقير مهر مى ورزد؟
✨ و نيكوكار از بدكار مى گذرد؟
✨و مواسات و بذل و بخشش مالى دارند؟
گفت: خير.
✨حضرت فرمود: اينان شيعه نيستند. شيعه كسى است كه چنين باشد.
🔰مسیر این حدیث در کتابخانه :چهل حدیث « گهرهای باقری » علیه السلام حدیث شماره : ۷۰۲
نمایش
🌹🌿دهه کرامت گرانی باد.
#بصیرت_افزایی
#اطلاعیه
دوازدهمین نشست بصیرت افزایی
به مناسبت هفته جمعیت
📽 پخش مستند این هشدار را جدی بگیرید
🎤 همراه با سخنرانی سرکار خانم حائری (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)
⏳زمان: سه شنبه 25 اردیبهشت ماه ساعت 11 الی 12
🏢 مکان: تالار بیداری اسلامی
♨️ طلاب محترم! جهت پخش مستند، رأس ساعت، منتظر شما هستیم
#معاونتتبلیغوامورفرهنگی
#ادارهکلامورفرهنگی
┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄
#اطلاعیهتبلیغ
📣📣📣📣📣
طلاب بزرگواری که تبلیغ میروند امروز ۲۵ اردیبهشت به دفتر فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مشکات مراجعه نمایند.
#انجمن
⚜ بحول و قوه الهی
نخستین گردهمایی انجمن طلاب افغانستان
🔔 هم اکنون در آمفی تاتر
🎙سخنرانی سرکار خانم موسوی
▫️قوت، علم، پشتکار، سرعتعمل،
🔺شرایط منتخبین
◽️دورهمی با کتاب شیدا
▫️ باحضور استاد بزرگوار سرکار خانم آقامیری زیدعزها
📚 کتاب شیدا
🌎 زندگی نامه آیتالله کشمیری رحمت الله علیه
⏳چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۰ :۱۰
💫 #اینگونهباشیم.
🌐لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مشکات
https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۱۲۱
سوره اعراف، آیه ۱۶۸
💥وَ قَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا ۖ مِّنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذَٰلِكَ ۖ وَ بَلَوْنَاهُم بِالْحَسَنَاتِ وَ السَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
#ترجمه؛ و آنها را در زمین بصورت گروههایى، پراکنده ساختیم. گروهى از آنها صالح، و گروهى ناصالحند. و آنها را با نیکى ها و بدى ها آزمودیم، شاید بازگردند.
#تفسیر_آیه:
به پراکندگى یهود در جهان اشاره کرده مى فرماید: ما آنها را در زمین متفرق ساختیم و به گروه هاى مختلفى تقسیم شدند که بعضى از آنها صالح بودند، به همین دلیل هنگامى که فرمان حق و دعوت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را شنیدند، ایمان آوردند، و جمعى دیگر چنین نبودند و حق را پشت سر انداختند و براى تأمین زندگى مادى خود از هیچ کارى فروگذار نکردند (وَ قَطَّعْناهُمْ فِی الأَرْضِ أُمَماً مِنْهُمُ الصّالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذلِکَ).
باز در این آیه، این حقیقت تجلّى مى کند که؛ اسلام هیچ گونه خصومتى با نژاد یهود ندارد و به عنوان پیروان یک مکتب و یا وابستگان به یک نژاد، آنها را محکوم نمى نماید، بلکه مقیاس و معیار سنجش را اعمال آنها قرار مى دهد.
سپس اضافه مى کند: ما آنها را با وسائل گوناگون، نیکى ها و بدى ها آزمودیم شاید بازگردند (وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّیِّئاتِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ).
گاهى آنها را تشویق کردیم و در رفاه و نعمت قرار دادیم، تا حسّ شکرگزارى در آنها برانگیخته شود و به سوى حق باز آیند.
و گاهى به عکس، آنها را در شدائد، سختى ها و مصائب فرو بردیم، تا از مرکب غرور، خودپرستى و تکبر فرود آیند و به ناتوانى خویش پى برند، شاید بیدار شوند و به سوى خدا بازگردند، و هدف در هر دو حال، تربیت، هدایت و بازگشت به سوى حق بوده است.
بنابراین حسنات هر گونه نعمت و رفاه و آسایشى را شامل مى شود همان طور که سیئات هر گونه ناراحتى و شدت را فرا مى گیرد، و محدود ساختن مفهوم این دو، در دایره معینى هیچ گونه دلیل ندارد.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
{هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند...}
🌖قال پیامبر اکرم(ص):
أعدَلُ النّاسِ مَن رَضِی لِلنّاسِ ما یرضی لِنَفسِهِ، وکرِهَ لَهُم ما یکرَهُ لِنَفسِهِ.
عادل ترینِ مردم، کسی است که برای مردم، آن چیزی را می پسندد که برای خود می پسندد، و برای آنها خوش ندارد، آنچه را برای خود خوش ندارد...
📚من لا یحضره الفقیه: ج ۴ ص ۳۹۵
#حدیث