🔴#یک_سال_حضور_در_افغانستان
او در ۱ مرداد ۱۳۱۴ به همراه پدر خود وارد هرات شد.
سپس در مسجد جامع این شهر و در جمع علما، بزرگان و مردم شیعه و سنی به ایراد خطابه پرداخت و سیاستهای رضاشاه و مخصوصا کشف حجاب را محکوم کرد.
خطابه سید اسماعیل بلخی مورد استقبال علمای شیعه و سنی قرار گرفت. مهارت سخنوری بلخی، با استقبال مردم مواجه شد و او را در هرات ماندگار کرد.
بلخی در طول یک سال اقامت در هرات، علاوه بر فعالیتهای تبلیغی، به کار علمی و پژوهشی نیز پرداخت و دو کتاب با نامهای «فلسفة الاحکام فی نصرة الاسلام» و «طب از نگاه قرآن» تالیف کرد. کتاب «طب از نگاه قرآن»، به «زنبیل بلخی» شهرت یافت.
🔴#آخرین_بازگشت_به_افغانستان
سید اسماعیل بلخی، ۱۸ ماه پس از خروج از افغانستان، و حضور در حوزه علمیه نجف و قم، به دلیل فعالیتهای سیاسی در عراق و ایران، ادامه حضور در خارج از افغانستان را به صلاح ندانست و برای همیشه به کشور خود بازگشت.
بلخی در شرایطی به افغانستان بازگشت که ظاهرشاه هر گونه حرکت اعتراضی را بلافاصله سرکوب میکرد. حاکمیت در دست یک قوم خاص بود، و قدرت اقتصادی نیز در اختیار درباریان قرار گرفته بود و مردم عادی و مخصوصا شیعیان سهمی از قدرت و ثروت نداشتند.
از فعالیتهای بلخی میتوان به این موارد اشاره کرد:
سخنرانی در مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی از جمله حسینیه ها، حوزههای علمیه، دانشگاهها و مساجد؛ موضوعاتی از قبیل اخلاق، تاریخ اسلام، تفسیر و احادیث نبوی، به همراه داستانهای جذاب و حماسی، و همچنین بیان شیوای او، موجب توجه و اشتیاق مردم شد .
✳️#پایهگذاری_حزب_ارشاد_مشهورترین_اقدام
سیاسی_سید_اسماعیل_بلخی_است.
👈این حزب با همکاری گروهی از چهرههای سیاسی، علمی، نظامی و فرهنگی در هرات تاسیس شد و شیعه و سنی را در کنار هم قرار داد .
👈هدف اصلی، سرنگونی حکومت استبدادی و تشکیل حکومت اسلامی بود.
🍃اولین تلاشها برای تاسیس حزب ارشاد، در سال ۱۳۱۷ش و بلافاصله پس از ورود بلخی به هرات انجام شد، اما کمیته مرکزی حزب، پس از استقرار او در کابل در سال ۱۳۲۷ به طور سری تشکیل شد. مقر این حزب ابتدا در منطقه چنداول در کابل بود و تا پیش از لو رفتن و زندانی شدن اعضای برجسته آن، اغلب مردم از موجودیت حزب ارشاد مطلع نبودند.
🍃گرچه این حزب ابتدا در هرات و سپس در کابل رهبری میشد، اما به تدریج و در پی سفر بنیانگذاران آن به مناطق مختلف افغانستان، به سراسر کشور گسترش یافت و افرادی از قومیتها، مذاهب و قبایل مختلف به آن پیوستند.
🍃توجه به توده مردم، آشنایی به مبانی دینی، و همچنین محدود نشدن به قوم و مذهب و قبیله خاص، موجب شد اعتماد مردم به بلخی و یارانش جلب شود.
🍃تلاش برای وحدت و برادری شیعه و سنی
سید اسماعیل بلخی با آگاهی از تنوع مذاهب، اقوام و ملیتها در افغانستان، تلاش کرد 🍃دشمنیها و جنگهای میان گروههای مختلف را کمرنگ کند و مردم افغانستان را به هم نزدیک سازد.
🍃یکی از این تلاشها خطابههایی است که در این زمینه ارائه کرده است.
═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅
https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات
🔴بلخی میگوید: #«برادران شیعه و سنی! اگر باران بارید، به زمین شیعه و سنی میبارد و اگر خشکسالی آمد، هر دو شما گرسنه میشوید.
🍃 امریکا دارد نزاع سیاه و سفید را حل میکند، ما اینقدر کوچک شدهایم که اول جنگ شیعه و سنی و از آن هم که گذشت، جنگ اسماعیلی و غیراسماعیلی را دامن میزنند.»
🍃برنامهریزی برای قیام مردمی و براندازی حکومت ظاهرشاه
بلخی به همراه همفکرانش در حزب ارشاد، برای یک قیام سراسری در کابل با همکاری چند گروه سیاسی و افراد مشهور برنامهریزی کرده بود تا در اولین روز فروردین ۱۳۲۹ش،
علیه حکومت ظاهرشاه قیام کنند.
═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅
https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات
سید اسماعیل طلبه ای وارسته و بی آلایش و محبوب همگان بود و در گیر کفش و کلاه نبود و با کهنه ترین عبا و عمامه می ساخت و به خوراکی اندک قناعت می کرد. با این حال، سخاوتی بلند داشت و تا آخر عمرش برای خود نیاندوخت و هیچ گاه کیسه و جیبی برای نگهداری پول درست نکرد، مقدار شهریه و در آمدی را که داشت، میان عمامه می گذاشت و این سیره را تا آخر عمرش مراعات می کرد.
او همیشه در جمع طلاب مشهد سخن تازه داشت و در همان آغازین روزهای ورودش به حوزه، دم از آزادی ، استقلال و نبرد با استعمار می زد. در ایام تبلیغی در محله های «حسن بلبل»، «فریمان»، «سیاه کوه شاوان» و «سر چشمه برشک» مشهد و حوالی آن منبر می رفت. او از نفوذ کلام و صراحت لهجه بر خوردار بود و سخنش بس گیرا و مطالبش بس شیرین و جذاب جلوه می کرد؛ تا جایی که وی لقب سید اسماعیل واعظ به خود گرفت.
در اکثر محافل، او سخن می گفت و بیشتر اوقات، همراه «شیخ غلامرضا طبسی واعظ» منبر می رفت و از تجربیات این خطیب ورزیده بهره می گرفت.
دوران زندان
🔴#اسماعیل_بلخی
دوره زندان بلخی تا ۱۳۴۳ش (۱۴ سال) طول کشید.
بنابر نقل برخی زندانیان، بلخی در زندان هر سه شبانهروز، یک بار قرآن کریم را ختم میکرده است.
سیداسماعیل، چند هزار بیت شعر سرود که ۵ هزار بیت باقی مانده است.
بلخی در اشعار خود حس آزادیخواهی را به نمایش گذاشته است و به مسائل سیاسی اجتماعی جامعه خود و حتی جهان اسلام توجه داشته است.
*ملاقات بلخی با امام خمینی (ره) در نجف
از مهمترین ملاقاتهای بلخی در نجف، دیدار وی با امام خمینی (ره) بود. در کتاب «ستاره شب دیجور» اثر «سیداسحاق شجاعی» که در ایران منتشر شده است، آمده است: «امام خمینی(ره) که بر خلاف روش خود که معمولا به دیدار کسی نمیرفت، با رسیدن علامه (بلخی) به نجف به دیدارش میشتابد. بعد در منزل امام، جلسه مفصل خصوصی برگزار میکنند و درد دلهای گذشته و طرحهای آینده مطرح میشود.»
همچنین در کتاب «یادواره علامه بلخی» اثر «سیدحسن حسینی» که در سال ۱۳۶۸ خورشیدی در تهران منتشر شده، نقل شده است که ملاقات دیگری نیز میان امام خمینی و شهید بلخی در شهر کربلا صورت گرفته است و بلخی شعر «شب دیجور» را در محضر امام خمینی(رح) میخواند و امام خمینی(ره) در مورد شهید بلخی می فرمایند: «حسنات در سید بزرگوار جمع شده است» و در ملاقاتی که میان امام خمینی(ره) و شهید بلخی صورت گرفت امام خطاب به شهید بلخی می فرمایند: «شما با این قیام و مقاومت خودتان ثابت کردید که چیز ناممکن در سر راه یک انسان انقلابی و مسلمان وجود ندارد و همه چیز ممکن است.»
#منابع
ناصری داوودی، عبدالمجید، زمینه و پیشینه جنبش اصلاحی در افغانستان، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۷ش.
جعفریان، محمدحسین، «از فراز هندوکش»، نشریه کیهان فرهنگی، سال۸، شماره۸، بهمن ۱۳۷۰ش.
یادواره شهید اسماعیل بلخی، تهران ۱۳۶۸ش.
سیداسماعیل بلخی، شبکه اطلاعرسانی افغانستان.
سیداسماعیل بلخی؛ مبارز مذهبی و شاعر انقلابی افغانستان، دانشنامه جهان اسلام.
علامه شهید سید اسماعیل بلخی، سایت تبیان.
«شهید «اسماعیل بلخی» که بود؟»، خبرگزاری فارس.
═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅
https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات
#ذکر_روز_شنبه:
یا رب العالمین (ای پروردگار جهانیان)ذکر روز
شنبه به نام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) است.
🌴 روایت
شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله
(ص) خوانده شود که خواندنش موجب بینیازی میشود.🍃🍃🍃
هر صبح یک آیه:
🌺اعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَٰذَا ۚ وَاسْتَغْفِرِي لِذَنبِكِ ۖ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ»
یوسف! از این (جریان)، صرف نظر کن و تو نیز اى زن از گناهت استغفار کن، زیرا تو از خطاکاران بودى.»
(سوره مبارکه یوسف/ آیه ۲۹)
═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅
https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات
امام رضا عليه السلام
🔸تا سه خصلت در مؤمن نباشد، مؤمن نيست: خصلتى از پروردگارش، خصلتى از پيامبرش صلى الله عليه و آله و خصلتى از ولىّ خدا . اما...
👈خصلت پروردگارش،نهفتن راز است؛ و
👈خصلت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، ملايمت با مردم است؛ و
👈خصلت ولىّ خدا، شكيبايى در تنگنا و سختى است.
📗 بحار الأنوار ج۷۵ ص۳۳۳
═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅
https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات
❇️ تفســــــیر
در این هنگام، عزیز مصر از ترس این که این ماجراى اسف انگیز برملا و آبروى او در سرزمین مصر بر باد رود، صلاح این دید که سر و ته قضیه را به هم آورده و بر آن سر پوش نهد، رو به یوسف کرده گفت: یوسف تو صرف نظر کن و دیگر از این ماجرا چیزى مگو (یُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هذا).
سپس رو به همسرش کرده، گفت: تو هم از گناه خود استغفار کن که از خطاکاران بودى (وَ اسْتَغْفِری لِذَنْبِکِ إِنَّکِ کُنْتِ مِنَ الْخاطِئینَ).
🌼🌼🌼
بعضى گفته اند گوینده این سخن، عزیز مصر نبود بلکه همان شاهد بود؛ ولى هیچ دلیلى براى این احتمال وجود ندارد، به خصوص که این جمله بعد از گفتار عزیز واقع شده است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیات ۲۹ سوره مبارکه یوسف)
═✧❁•🍃🌹🍃•❁✧═┅
https://eitaa.com/joinchat/2793078919C0153fceadc
لینک کانال تربیتی - فرهنگی مدرسه مشکات