eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 نشست مجازي ✅ پيامدهاي الهياتي کرونا 🎙 با حضور: 📅 سه شنبه 9 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 11 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 46.209.11.22/corona 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460 🆔 @iictchannel
1_7521964.pdf
283.9K
مقاله رویگردانی فیزیکدانان معاصر از پوزیتویسم ✍️ دکتر گلشنی و مرتضی خطیری @meshkatnoor🔴
🔺 تحلیل عرفانی مساله شر و رنج ✅ عارفان مسلمان مسئلة رنج و شر را از ابعاد وجودشناختی و سلوکی مورد توجه قرار داده‎اند. از جهت وجودی و مبتنی بر نگاهی توحیدی، فقدان و نقصان، لازمة کثرت (خلقت) است و از جهت سلوکی مقدمه‎ای ضروری برای مقام طلب به‎شمار می‎رود که خود شرط ضروری حرکت و وصول به کمال می‎باشد. ✅ توجه به چنین حرکتی موجب آن است که فقدان را مقدمة وجدان و سختی را ملازم با گشایش بدانیم. البته برخی تنها به فقدان‎ها توجه دارند و از دارایی‎های ملازم با آن غافلند. از این روست که میزان توجه به فقدان‎ها و اهمیتی که شخص به آنها می دهد، می‏تواند معیاری برای تعیین رتبه و مقام انسان باشد. ✅ لازمة حرکت، طلب است و طلب با احساس فقدان شکل می‌گیرد. آن که خود را واجد چیزی می‎داند، هرگز در پی کسب آن نخواهد بود و حرکتی در وصول به آن نخواهد داشت. بنابراین، احساس فقدان، شرط تحقق حرکت است. این شرطیت برای حرکت، هم در دنیا و امور مادی مصداق دارد و هم در مسیر اصلی انسان به سوی کمال مطلوب؛ به این معنا که هم برای وصول به اهداف دنیوی شخص با احساس فقدان است که به سوی هدف حرکت کند و هم در اهداف متعالی اخروی چنین فقدانی مورد نیاز است. ✅ با این وصف، بسیاری از شرور و نقص‏ها این فایده را دارند که انسان را به ضعف خود آگاه می‎کند و این آگاهی از ضعف، مقدمه‏ای است برای طلب که اول منزل سیر در مسیر وصول به کمال است. به‏ویژه در دوران شکوفایی علم و فناوری که برخی را به نوعی علم‏زدگی و بی اعتقادی به قدرت عظیم خدا و استکبار در مقابل او واداشته است، وجود نقص‏هایی که محدودیت علم مادی انسان را آشکار می‏کند، برج خودخواهی و استکبار انسان را فرو می‎ریزد و او را به ضعفِ خود، واقف می‎کند و این امر شرطی ضروری و البته گامی نخست در باورمندی به خدای متعال است. ✍️ دکتر علیرضا کرمانی ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی @meshkatnoor🔴
🔰خدایی که ما می خواهیم و می پسندیم و خدا آن گونه که هست ✍️ دکتر امیر خواص؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🔸در این روزها که ویروس کرونا در سراسر عالم جولان می¬دهد پرسش¬ها و شبهات فراوانی ذهن مؤمنان و غیر مؤمنان را درگیر کرده و عده¬ای نیز دائما در این تنور می¬دمند که چرا خدا این ویروس را نابود نمی¬کند و چرا راه درمان آن را فوری در ذهن دانشمندان نمی¬اندازد و چرا مردم را شفا نمی¬دهد و چراهای فراوان دیگر. و در این راستا برخی انسان¬ها وسوسه می¬شوند که بگویند یا خدا وجود ندارد(که غیر خداباوران و بی دینان چنین¬اند) یا اگر وجود دارد نعوذ بالله توان و عرضۀ این کار را ندارد. به نظر می¬رسد که یک پیش¬فرض مهم در همۀ این شبهات وجود دارد و آن این است که "خدا باید آن¬گونه باشد که من می¬خواهم و من می-پسندم وگرنه یا نیست و یا بی عرضه است". به تعبیر دیگر گویی خدا در ضمیر ناخودآگاه بسیاری از انسان-ها بسان یک غلام حلقه به¬گوشی است که باید دائما بردرگاه خدمت ما ایستاده و کمر به خدمت ما بسته و ریز و درشت فرمایشات ما را بدون چون و چرا برآورده سازد. 🔹اما خوب است با خود خلوتی داشته باشیم و بیندیشیم که خدا چگونه موجودی است؟ بهترین راه شناخت همان است که از خود او سراغ بگیریم. او می¬گوید من خالق جهان و مالک آن هستم و همه چیز در تحت قدرت من است در عین حال بسیار مهربان و رئوف به بندگان هستم اما سنت¬هایی را نیز بر عالم حاکم کرده-ام. از جمله "سنت شکر" که اگر شکر کنید نعمت من افزون می¬شود و اگر کفر بورزید عذاب من درد ناک است (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ابراهیم ). آیا ما شاکر این همه نعمت بوده¬ایم؟ از جمله سنت خدمت به دیگران و دست¬گیری از مستمندان؛ آیا ما چه مقدار در فکر بی¬نوایان و مستمندان بوده¬ایم ؟ ( وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ). دیگری سنت امر به معروف و نهی از منکر؛ که امروزه متأسفانه بسیاری از مؤمنان نیز از این فریضه غفلت کرده¬ و نسبت به منکرات با این توجیه که دیگر امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد، خود را به بی خیالی زده¬اند. 🔸آیا خدا در زندگی ما، در بازار ما در خیابان ما و .... حضور دارد یا اینکه به گونه¬ای زندگی می¬کنیم که خیلی حضور او را احساس نمی¬کنیم و بود و نبودش چندان برای ما مهم نیست؟؟ خودش گفته که اگر از یاد من غافل شوید زندگی تلخ و مشقت باری خواهید داشت ( وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى) . کوتاه سخن آنکه اگر ما درست بندگی کنیم او هم بلد است که چگونه خدایی کند. البته از این نکته نیز غافل نشویم که بلاها می¬تواند برای امتحان انسانها یا ارتقاء مقام آنها و یا برای بعضی انسان¬ها و یا برای همگان جنبۀ کیفر و مجازات داشته باشد. @meshkatnoor🔴
🔹«زندگی پس از زندگی» ویژه برنامه افطار شبکه چهار سیما شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطار، ویژه برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی » را هرروز ساعت 19روی آنتن می برد. «زندگی پس از زندگی» برنامه ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته اند. در این برنامه با تجربه گران مختلف از شهرها و روستاهای متعدد ایران طی 4 سال پژوهش و مصاحبه حضوری انجام شده است. 🔹این برنامه در 30 قسمت 55 تا 60 دقیقه ای به تهیه کنندگی عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود. 🔹«زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک از شنبه تا پنجشنبه ساعت 19 و جمعه ها ساعت 17 پخش می شود. این برنامه در ساعت 2 بامداد بازپخش می شود. @meshkatnoor🔴
☀️موضع گیری متناقض غربزدگان مخالف روحانیت 📛در سالیان اخیر، شاهد دیدگاه های ضد علمی سران نظام لیبرال سرمایه داری آمریکا هستیم. در این مجال نمونه هایی را بیان می کنیم: 1️⃣دونالد ترامپ در نشست خبری روز پنجشنبه خود، خواستار بررسی تزریق مواد شوینده به بدن انسان برای درمان بیماری «کووید ۱۹» شد؛ اما پزشکان در مورد تبعات چنین اقدامی هشدار داده‌اند. ترامپ از احتمال مفید بودن استفاده از اشعه مافوق بنفش در داخل بدن انسان نیز سخن گفت. 2️⃣دونالد ترامپ گفته که حاضر نیست به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا از ماسک استفاده کند. 3️⃣ ترامپ از اعتراض‌های ضدقرنطینه در برخی از ایالت‌ها نیز حمایت کرده است. 4️⃣ دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ هنگام وقوع کسوف، از بالکن کاخ سفید به طور مستقیم و با چشم غیر مسلح به خورشید خیره شد. این در حالی است که بسیاری از متخصصان نجوم و چشم پزشکان ،پیش از این رویداد نادر هشدار داده بودند که نگریستن به خورشیدگرفتگی بدون استفاده از عینک مخصوص می‌تواند برای چشم خطرناک باشد. 5️⃣دانشمندان، طی دهه‌های گذشته، بارها با ارائه داده‌های علمی از تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین سخن گفته‌اند. دونالد ترامپ اما تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین را یک «حقه» توصیف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین کشورش را از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس خارج کرده است. 6️⃣دونالد ترامپ بر این باور است که صدای توربین‌های بادی سرطان‌زا است. این در حالی است که سرطان‌زا بودن صدای توربین‌های بادی تاکنون در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده است. 7️⃣رئیس جمهوری آمریکا، تمرینات ورزشی روزانه را مضر می‌داند و بر این باور است که این تمرین‌ها انرژی محدود بدن انسان را از بین می‌برد. این در حالی است که پزشکان از تمرینات ورزشی به عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت بدن یاد می کنند. 📡https://farsi.euronews.com/2020/04/25/cleaning-inside-human-body-with-disinfectants-is-trump-contradicting-science-something-new ☀️غربگرایان ایرانی سعی می‌کنند که این نوع اخبار در ایران منتشر نشود یا بر روی آنها تمرکز نشود تا هیبت پوشالی سردمداران آمریکا در دیدگان مردم سطحی‌نگر که تحت تأثیر صدها کانال ماهواره‌ای و تلگرامی و ... هستند، شکسته نشود و همچنان غرب سکولار و رهبرانش، متمدن و علم‌گرا معرفی شوند. ✳️اما در مقابل، اگر شخصی درجه چندم و غیر مسئول در نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه، مثلاً عنبر نسارا یا ادرار شتر را داروی ضد کرونا معرفی کند با بزرگ‌نمایی چنین خبری و انتساب آن به دین، نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه، هجمه‌های شدیدی را تدارک می‌بینند و این حقیقت را نادیده می‌گیرند که دیدگاه‌های شاذ و نادر یک شخص را نمی‌توان به کل یک مجموعه نسبت داد. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
محمدرضا باقرزاده چرا حجاب اجباری در حکومت اسلامی؟-.mp3
15.27M
🎤چرا در حکومت اسلامی حجاب اجباری است؟😳 ✍🎤 پاسخ محمدرضا باقرزاده... @bagherzadeh
🔹دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار می کند. 🔹نشست های علمی _ فرهنگی زیر به صورت گفتگو همراه پرسش و پاسخ مجازی برگزار می گردد. ۱. آسیب شناسی نظام حقوق اساسی کشور در وضعیت کرونا: دکتر حبیب نژاد ۲.چالش کرونا و شرور با عدل الهی: دکتر برنجکار ۳. کرونا ورابطه علم ودین: دکتر عبداللهی ۴. اهمیت توسعه ی یادگیری الکترونیک در جامعه ی مهدوی به عنوان پیش نیاز ظهور: دکتر آذر. ۵. نقش خداباوری در حیات بشر با تاکید بر وضعیت کرونایی: دکتر جبرییلی ۶. مساله مهدویت و موعود گرایی و پسا کرونا؛ دکتر بهروز لک‌. ۷. انگاره خدا و بیماری کرونا؛ دکتر احد فرامرز قراملکی ۸.اولویت بندی گونه های امنیت از دیدگاه فقه و حقوق در عصر کرونا: دکتر ارسطا ۹. اخلاق اجتماعی و کرونا: دکتر بوسیلکی ۱۰.کارآمدی دولت ها در مدیریت کرونا: دکتر حمیدی زاده ۱۱. نقش مرگ باوری در کاهش اضطراب در ایام کرونا: دکتر ساجدی ۱۲. کرونا و‌ نهضت جهانی توبه و‌ بازگشت: دکتر حیدری ۱۳.کرونا و هزینه فرصت از دست رفته: دکتر کاشانی پور 🔺زمان دقیق هر کدام از ارائه ها و برنامه های سخنرانان دیگر متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. 🕰زمان: ماه مبارک رمضان: حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب ها 👇لینک ورود به اتاق گفتگوی مجازی👇 https://chat.whatsapp.com/EihXszCVM0r7DkldXBrUH6 🔹برنامه های فوق توسط *خبرگزاری ایسنا* پوشش داده خواهد شد و در صفحه رسمی اینستاگرام و‌ آپارات پردیس فارابی نیز پخش خواهند شد. 🔻آدرس اینستاکرام https://www.instagram.com/ut_farabi 🔻آدرس آپارات https://www.aparat.com/ut_farabi 🔹دبیرخانه همایش چالش های کرونا و‌زندگی مومنانه
🧠روانشناسی قرآنی: واکنش انسان به نعمت و نغمت 🗯ویروس کرونا و زمینه سازی برای ضعف دینداری و رویگردانی از خدا ؟! آیا این نگاه چنانکه برخی فرصت طلبان القا می کنند،می تواند پایه و اساسی داشته باشد؟ 🔸برای پاسخ به این مسئله، رویکرد قرآنی را در پی خواهیم گرفت که از ساختار روانی انسان و نوع رویارویی او در برابر گرفتاریها و خوشی ها پرده برده می دارد و به تعبیر دیگر ، این مسئله با یک روانشناسی قرآنی بهتر پاسخ گفته خواهد شد. ✅تا زمانی که زندگی انسان روال عادی خود را طی می کند و دارای فراز و فرود نبوده، عیب و هنر انسان ها نیز نهفته است، لکن اگر نقطه عطفی در زندگی انسان ها ایجاد شود، نیاز به یک تغییر مسیر و تصمیم های جسورانه است. از نگاه قرآن «انسان» هایی که زندگی آنها از حالت ناخوشی به خوشی تبدیل شده، از خداوند رویگردان می شوند و همه چیز را نتیجه هوش و توان خود می دانند (يونس : 12؛ الروم : 33؛الزمر : 49؛ و ...) البته اهل ایمان از جمله ی انسان های پیشین مستثنی هستند(المعارج : 22-30؛ العلق :6-7) ✅اما در سختی ها نتیجه متفاوت است؛قرآن هدف از سخت گیری و امتحان ها را برای تضرع و برگشت به سوی خدا می داند(الأنعام : 42؛الزخرف : 48؛السجدة : 21) و می فرماید که «انسان»ها اگر در سختی ها گرفتار شوند ، به سوی خدا بازگشته و او را می خوانند(يونس : 12؛الروم : 33؛الزمر : 8 ؛يونس : 22؛...) البته این برای "انسان" و افراد معمولی است، اما گرفتاری ها برای برخی سرعت سقوطشان را افزایش می دهد و آنها نسبت به راهی که در پیش گرفته اند مصمم تر خواهد کرد و آنها کسانی اند که ایمان به آخرت ندارند(مومنون:74- 76). ✳️ از این آیات چنین برداشت می شود که ساختار روانی و ذاتی انسان بگونه ای است که در گرفتاریها به فطرت الهی خود بازگشته و خدا را تنها عامل نجات خود می داند ولی در برابر خوشی ها گردن فرازی می کند و از دین و خدا رویگردان می شود. 🔚برخلاف نگاه کسانی که از گرفتاری ها خوانش «شر»گونه ارائه می دهند و در صددند تا نشان دهند که این گرفتاریها ایمان انسانی را به چالش می کشد، طبیعت و روان انسانی از نگاه قرآن بگونه ای است که در سختی ها گرایش بیشتری به خدا پیدا می کند. البته برای برخی که ریگی به کفش دارند، این سختی ها به سرعت سقوط آنها می افزاید و آنها سعی خواهند کرد با دستمایه قرار دادن این گرفتاریها دیگران را نیز بفریبند. 📝 حجت الاسلام جواد قلی پور
هدایت شده از Amin
؛ مجمع عالی حکمت؛ جواد گلی؛ قلمرو دین در عرصه طب.pdf
375.5K
✳️ قلمرو دین در عرصه طب ✍️ حجت الاسلام دکتر جواد گلی @meshkatnoor🔴
¤ عصر حيرت 《مهدى نصيری》 .pdf
2.83M
📖 دانلود pdf | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری 🔸مهدی نصیری پژوهشگر، و مدیر مسئول فصلنامه اعتقادی-معرفتی است. او که واجد رویکردی موسوم به نواخباری‌ست بر رجحان آیات و روایات در خردورزی بشری تاکید کرده و امکان تحقق عقل مستقل را نمی‌پذیرد. 🔹 نصیری که صاحب تالیفاتی همچون "اسلام و تجدد" در زمینه مواجهه اسلام با مبانی مدرنیته، آثار و لوازم مختلفش همچون تکنولوژی و علم مدرن است، "فلسفه از منظر قرآن و روایات" که درباره نگاه مستنبط نصیری از دین در نوع مواجهه با فلسفه است و... این بار به سراغ نگارش کتابی درباره وضع حکمرانی، تمدن سازی و دولت در عصر غیبت رفته است. 🔸کتاب به سراغ موضوعی چالشی و البته بسیار مهم در وضع حاضر ما رفته است و نگاه خاصی که آن را نمایندگی می‌کند نیز بر اهمیت و چالشی بودن مسئله دمیده است. باید منتظر واکنش‌های علمی که از جانب اساتید و محافل علمی نسبت به کتاب خواهد شد، بود.