eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
843 ویدیو
304 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 کتاب 📌 1️⃣ مقصود از انسان‌شناسی به عنوان یکی از «مبانی اندیشۀ اسلامی» چیست؟ https://maab.iki.ac.ir/node/1367 2️⃣ روش‌های بحث در باب انسان‌شناسی را نام ببرید. https://maab.iki.ac.ir/node/1368 3️⃣ چرا برای انسان‌شناسی به عنوان یکی از مبانی اندیشه اسلامی، باید از روش فلسفی، بهره برد؟ https://maab.iki.ac.ir/node/1369 4️⃣ دلایل ضرورت پرداختن به انسان‌شناسی چیست؟ https://maab.iki.ac.ir/node/1370 5️⃣ نسبت انسان‌شناسی با معرفت‌شناسی چیست؟ https://maab.iki.ac.ir/node/1371 6️⃣ نسبت انسان‌شناسی با خداشناسی تبیین کنید. https://maab.iki.ac.ir/node/1372 7️⃣ نقش انسان‌شناسی را در نظام‌سازی اخلاقی توضیح دهید. https://maab.iki.ac.ir/node/1373 8️⃣ نقش انسان‌شناسی را در نظام‌سازی حقوقی توضیح دهید. https://maab.iki.ac.ir/node/1374 9️⃣ نقش انسان‌شناسی را در نظام‌سازی سیاسی توضیح دهید. https://maab.iki.ac.ir/node/1375 0️⃣1️⃣ چه ارتباط منطقی‌ای میان مباحث هستی‌شناسانۀ انسان‌شناسی و نتایج راه‌شناختی آن وجود دارد؟ https://maab.iki.ac.ir/node/1376 🔰لینک عضویت در کانال مرکز آموزش اندیشه های بنیادین موسسه امام خمینی(ره) در پیام رسان های ایرانی: 🆔 @maab_iki 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد علوي بروجردي 🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي 🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبه‌اي دربارة اقتصاد اسلامي انجام داده‌ايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقوله‌هايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعه‌شناسي اسلامي» و «روان‌شناسي اسلامي» و به طور کلي «علوم انساني اسلامي» را انکار مي‌کنيد و ابراز ناراحتي مي‌کنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک «مرشد معنوي» معرفي مي‌کنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» مي‌دانيد و در عين حال اعلام آمادگي مي‌کنيد که اگر کسي از اين ايده‌ها دفاع مي‌کند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و مي‌فرماييد: «من را بايد قانع کنند». 🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي مي‌کنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آماده‌ام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم. 🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانه‌اي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانه‌اي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانه‌هاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلال‌هاي طرفين قرار گيرند. 🔸بنده مطمئن‌ام که چنين گفتگوهايي مي‌تواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم. 🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه ♦️تبیین نظریه علوم انسانی اسلامی♦️ 🔹خلاصه بحثم این است که ما اگر هیچ روشی را به میدان حکمی‌سازی علوم‌انسانی نیاوریم و فقط از همین روش‌های متعارفی که هست استفاده کنیم، می‌توانیم از علوم‌انسانی اسلامی سخن بگوییم. 🔹اگر شرط ارتقا اساتید این باشد که اساتید حرف نو بزنند ولو نقد نو باشد ولو در پارادایم‌های غربی حرف نو بزنند و این شرط ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی باشد؛ خواهید دید که چه تحولی اتفاق می‌افتد. 🔸خلاصه بحثم این است که ما اگر هیچ روشی را به میدان حکمی‌سازی علوم‌انسانی نیاوریم و فقط از همین روش‌های متعارفی که هست استفاده کنیم، می‌توانیم از علوم‌انسانی اسلامی سخن بگوییم. اگر قوی‌تر و دقیق‌تر وارد شویم، می‌توانیم از مبانی اسلامی و روش حکمی-اجتهادی به نظریه‌پردازی علوم‌انسانی اسلامی دست پیدا کنیم. 🔸این اشکالی که برخی می‌گیرند و می‌گویند که ۴ دهه است از علوم انسانی اسلامی صحبت می‌کنید و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، این هم اشکال ناواردی است. برای اینکه قبل از ایران بحث‌های زیادی در این زمینه شده است، مثلا آقای اسماعیل فاروقی در واشینگتن موسسه «المعهد العالمی للفکر الاسلامی» را راه انداخت و بعد از آن سیدمحمد نقیب العطاس در کوالالامپور موسسه ایستاک را راه‌اندازی کرد، دانشگاه بین‌المللی علوم‌اسلامی راه‌اندازی شد. 🔸در اندونزی بحث‌های زیادی در اقتصاد اسلامی مطرح شد و آن را در بانک‌هایشان عملیاتی کردند. این انجام شده اما در این ۴ دهه هم خیلی تحقیقات مفصلی صورت گرفته است. مثلا چهار دهه پیش یا سه دهه پیش یا حتی دو دهه پیش، چقدر مبانی حکمی‌سازی منقح شده بود؟ الان خیلی منقح شده است. یک‌ دهه هم هست که محققان در حوزه روش‌شناسی کار می‌کنند. 🔸در دو دهه اول بیشتر نظریه‌های علوم‌انسانی اسلامی، تهذیبی بود، مثلا مکتب روانکاوی یا مکتب رفتارگرایی را با مسائل اسلام تهذیب می‌کردند اما در این دو دهه اخیر برخی نظریه‌هایی دادند مثل نظریه اسلامی پرستاری، نظریه اسلامی رشد، نظریه اسلامی شخصیت و... که اینها انجام شده، کتاب و مقاله آی‌اس‌آی آنها منتشر شده و بعضا ژورنال‌های معتبر دنیا از آن استقبال کرده‌اند. چرا [بعضی اساتید] اینها را نمی‌بینند؟ نمی‌دانم. علاوه‌بر اینکه خود این اساتید اجازه نمی‌دهند این گفتمان دنبال شود. می‌گویند این همه بودجه و امکانات صرف شده است! چه بودجه‌ای؟ چه امکاناتی؟ کل بودجه وزرات علوم در حوزه علوم‌انسانی خرج ترجمه است. 🔸دانشگاه علامه طباطبایی یا تهران و... چند کتاب ترجمه چاپ کرده و چند کتاب تالیف؟ از کتاب‌های تالیفی چند کتاب نظریه اسلامی است؟ همه دانشگاه‌هایی که علوم‌انسانی دارند را ببینید. عمده قوانینی که برای آیین‌نامه ارتقا است همین مقاله علمی-پژوهشی داشتن، کتاب و ترجمه داشتن است، اما اینکه استاد چقدر نظریه حکمی‌سازی داشته باشد در این آیین‌نامه نیست. اگر این آیتم گنجانده شود شما خواهید دید تحول ایجاد می‌شود یا نه. 🔸اصلا بگویید شرط ارتقا اساتید این است که اساتید حرف نو بزنند ولو نقد نو باشد ولو در پارادایم‌های غربی حرف نو بزنند و این شرط ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی باشد؛ خواهید دید که چه تحولی اتفاق می‌افتد. ساختارهای آموزشی ما اجازه نمی‌دهند که نظریه‌پردازی در زمینه حکمی‌سازی علوم انسانی انجام شود. آنهایی که انجام داده‌اند هم ساختارشکنانه انجام داده‌اند و خلاف جریان غالب بوده است. ▫️ سوال : یعنی کاری از شورای تحول برنیامده است؟ 🔸شورای تحول و ارتقای علوم‌انسانی که الان نزدیک به یک دهه است کار می‌کند، کل کار آن بازنگری و روزآمدی سرفصل‌هاست. حالا شاید دو واحد بحث فلسفه انسان‌شناسی اسلامی هم اضافه کرده‌اند. شورای تحول و ارتقای علوم‌انسانی اصلا به‌دنبال ساختارسازی و زمینه‌سازی و بسترسازی در مسیر نظریه‌پردازی علوم‌انسانی اسلامی نیست چون خیلی تصویری هم از این مطلب در آن مجموعه وجود ندارد. 🔸درمجموع من معتقدم اگر کسی تصور صحیحی از علوم‌انسانی حکمی و علوم‌انسانی اسلامی داشته باشد، این پدیده آنقدر واضح و روشن است که ‌تصور صحیحش، مستلزم تصدیق آن نیز هست. ولی وقتی تصور صحیحی ندارند نقد تصور ناصحیح خود می‌کنند، یعنی با خود در نزاعند، نه با آنچه درواقع از علم دینی سخن به میان می‌آید. https://b2n.ir/959669 🆔 @meshkatnoor
17.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اهمیت مباحث معرفت شناسی 🔸 گزیده ای از تدریس کتاب معرفت شناسی ( طرح ولایت) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح درباره ضرورت معرفت شناسی 📌 بزودی تدریس کامل کتاب معرفت شناسی در کانال مآب بارگذاری می‌گردد. 🆔 @maab_iki 🆔 @meshkatnoor
📖 «اقلیت‌های شیعی در جهان مدرن: مهاجرت، فراملیت‌گرائی و چندمکانگی» 👈 این کتاب مجموع شامل دوازده مقاله درباره اقلیت‌های شیعی ساکن کشورهای مختلف جهان است. در این کتاب نویسندگان با رویکردهای تاریخی و اجتماعی مسائل مختلف مرتبط با اقلیت‌های شیعی را مورد بررسی قرار داده‌اند. این مقالات توسط اولیور شارلبروت و یافا شانایک، استادان دانشگاه بیرمنگام، جمع‌آوری و ویرایش شده است. 👈 کتاب حاضر چند روز قبل توسط انتشارات دانشگاه ادینبورو در اسکاتلند منتشر شده است. 🆔 @meshkatnoor
31.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 فلسفه به چه دردی می خورد؟ 📖 در تقریرات درس حضرت امام به نقل از ایشان آمده است که: « اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.» این کلام شاید برای ما خیلی عجیب باشد. 🎥 استاد دینانی در این کلیپ توضیحی می‌دهند که شاید بتواند این کلام را تبیین کند و از اعجاب ما بکاهد. ...... ارجاع: تقريرات فلسفه امام خمينى (قدس سره)، ۳ جلدی، چاپ اول، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) ۱۳۸۱ش، ج ۳؛ ص: ۴۷۲. 🆔 @meshkatnoor
🔺اشکالی به نظریه علم دینی و پاسخ دکتر گلشنی ⁉️کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه!علم دینی معنا ندارد!! ✅پاسخ دکتر : 🔸استدلال می شود که کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه. ما این مطلب را نه تنها از مخالفان دین می شنویم، بلکه بعضی از متدیّنان نیز به آن معتقد هستند و لذا هر دو گروه صحبت کردن از علم اسلامی یا اسلامی کردن دانشگاه ها را فاقد معنا و یا اصولاً امری بی فایده می دانند. 🔹به نظر ما این برداشت ها درباره رابطه و علم دینی(اسلامی) ناشی از محدود کردن معنای دین و غفلت از محدودیت های علم و نیز ناشی از عینیت دادن به همه آن چیزهایی است که به نام علم تعلیم داده می شود. آنهایی که از نزدیک ناظر یا دست اندر کار امور علمی نیستند، همه آنچه را که در کتاب های علمی آمده است یا دانشمندان از آنها صحبت می کنند، واقعاً یافته های علم می دانند و قطعی تلقّی می نمایند و از نقشی که ایدئولوژی ها و گرایش های فلسفی در کاوش های علمی و تفسیر داده های تجربی ایفا کرده و می کنند غفلت دارند. اگر علما صرفاً دنبال توضیح یافته های تجربی می بودند مشکلی از جهت مطلب مذکور در کار نمی بود، و تمایز دینی و غیر دینی یا شرقی و غربی نیز منتفی می بود. 💢ولی مسئله این است که دانشمندان بزرگ همواره در مقام توضیح همه جهان طبیعت بوده و کوشیده اند از تعمیم یافته های محدود خود، نظریه های جهان شمول بسازند، نظریه هایی که بسیار فراتر از حوزه قابل دسترس آنها بوده است و اینجا بوده که پای تعصبات و گرایش های دینی و فلسفی به میان آمده است. 📚 از علم سکولار تا ، مهدی گلشنی،ص1و 2 @meshkatnoor
2.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 ا چرا اعتقادات مهم هستند؟ 💠با چند دقیقه وقت برای دیدن این کلیپ‌ اعتقادات خویش رامستحکم کنید. @meshkatnoor
2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴تبلیغ نگهداری از حیوانات خانگی در صداسیمای ایران و جملات کارشناس برنامه: 🔹«متاسفانه هنوز در خانواده ها با یک سری مسائل مذهبی و یک سری مسائل اجتماعی طرفیم که...» 🔸تبلیغ حیوان خانگی به جای تشویق فرزندآوری برای حل مشکلات روحی! @meshkatnoor
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مظلوميت نهج‌البلاغه، تبليغ دين و تاريخ اسلام 🖊احمدحسين شريفي 🔸چند روز پيش به صورتي اتفاقي، صوت يکي از استادان برجستة فقه و اصول حوزة علميه قم را مي‌شنيدم که به جمع فراوان شاگردان خود (طبق شنيده‌ها، قريب به 500 تا 600 طلبه سطوح عالي در درس ايشان شرکت مي‌کنند!) سه توصيه جالب داشت: 1.«من هر وقت بيکار مي‌شوم، مي‌خوانم؛ نکات خوبي دارد؛ شما هم همين کار را بکنيد. در اوقات بيکاري‌تان نهج‌البلاغه بخوانيد!» 2.«گاهي هم برويد؛ زيرا تبليغ باعث مي‌شود زبانتان باز شود!» 3.«تاريخ اسلام هم بخوانيد نکات خوبي دارد! به درد منبرتان مي‌خورد!» 🔸با شنيدن اين سخنان از يک استاد برجسته و خوشنام فقه و اصول، واقعاً به حال شاگردان او و براي مظلوميت نهج‌البلاغه و تبليغ و اسلام تأسف خوردم؛ گريه کردم؛ و براي مردمي که احياناً تحت تبليغ کساني قرار مي‌گيرند که هدفشان از تبليغ اين است که زبان‌شان باز شود! دلم سوخت. 🔸چنين نگاهي به نهج‌ البلاغه و تبليغ و تاريخ اسلام است که ما را بدين روز انداخته است. تا جايي که يک استاد پيرمرد بعد از ساليان سال که در کسوت روحانيت است، مي‌گويد ما چيزي به نام «مکتب اقتصادي اسلام» نداريم! پيامبر اسلام فقط «يک مرشد معنوي» بود! کاري به اقتصاد و مديريت و سياست و علم نداشت! 🔸اميدوارم که بزرگان حوزه و دلسوزان اسلام و معارف اصيل اسلامي تا دير نشده است، فکري براي سيستم آموزشي حوزه کنند. آموزش جهان‌بيني و نظام ارزشي و قرآن و روايات و اخلاق را در صدر بنشانند. دست کم حق هر کدام از علوم و معارف اسلامي را به همان شکل و صورت و نسبتي که در قرآن است در نظام آموزشي و تربيتي ادا کنند. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat