پیام تسلیت دکتر لگنهاوزن استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی به مناسبت ارتحال دکتر ابراهیم علیپور:
انا لله وانا اليه راجعون
I am deeply saddened at the loss of our dear friend and colleague Dr. Ibrahim Alipur. He was a model of virtue and courtesy and his depth of intellect was reflected in the probing questions he posed for students and fellow researchers. His strong faith has surely earned him enviable divine rewards. We pray that Allah will have mercy on his soul and aid those he has left behind and who suffer through this great loss.
Hajj Muhammad Legenhausen 🌐 @meshkatnoor
🌺 حضرت آيتالله العظمي جوادي آملي خطاب به پژوهشگران علوم عقلي:
ما ميتوانيم علوم عقلي را به وسيله نقل با كمك عقل حل كنيم ... مرحوم علامه طباطبايي (ره) يك فرصتي پيدا كرد «علّيٌ و الفلسفة الالهية» را نوشت، شما «صادقٌ و الفلسفة الالهية»، «باقرٌ و الفلسفة الالهية» بنويسيد.
🌐 @meshkatnoor
⚡️ناراحتی رهبری از حذف«شرح منظومه ملاهادی سبزواری» از دروس حوزه
✔️آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی :
🔹فلسفه غرب، حرف مفیدی برای ارائه به انسان ها ندارد، فلسفه غرب، در بسیاری موارد بیش از آن که معادلات ذهنی و عقلی ما را حل کند، به مجهولات ما اضافه کرده و در مجهولات ما را رها می کند اما فلسفه اسلامی، اگر موضوعی را خراب می کند، خودش هم آن را می سازد و انسان را در جهل مرکب نمی گذارد و انسان را رو به کمال می برد.
🔹توصیه می کنم، جوانان مراقب باشند تا فلسفه غرب آنان را فریب ندهد، از جوانان می خواهم که فلسفه اسلامی را خوب بخوانید؛ البته خواندن شما نباید مانند خواندن حوزه های امروزی باشد؛ متأسفانه حوزه های علمیه امروزی، مانند دانشگاه ها درس می خوانند، در حالی که ما خودمان باید به سراغ استاد خوب فلسفه باشیم و مطالب را بیاموزیم. بنده با ادامه این روند در حوزه های علمیه، می ترسم روزی برسد که طلاب ما و دیگر جوانان، برای فهم و خواندن فلسفه اسلامی، به سراغ مستشرقان غربی و اروپایی بروند.
🔹چندی پیش دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتم که از ایشان پرسیدم از وضع حوزه های علمیه مطلع هستید؛ ایشان فرمودند «شنیده ام که «شرح منظومه علامه سبزواری» را از دروس حوزه حذف کرده اند که خوب نیست.»؛ به مقام معظم رهبری عرض کردم که اگر لازم می دانید، خودتان دستور دهید تا کتاب «شرح منظومه علامه سبزواری» به دروس رسمی حوزه بازگردد که ایشان در پاسخ فرمودند «بنا ندارم در امور حوزه ها دخالت کنم و دخالت هم نمی کنم»🔺 🌐 @meshkatnoor
11.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ رونمایی از تازه ترین اقدام فرقه ی مدعی یمانی در ارتباط با ضد انقلاب
➕ مروری بر پیوندهای این فرقه با ضد انقلاب و رسانه های معاند
#پیوند_شیطانی
@DavateShoom 🌐 @meshkatnoor
نهی از بدحجابی در سیره معصومین
📛 یکی از ادله مخالفان حجاب قانونی، سیره معصومین است. ادعای ایشان این است که پیامبر اکرم و سایر اهل بیت (علیهمالسلام) نسبت به حجاب زنان اهتمامی نداشته و از این گناه نهی نمیکردند.
❇️ پاسخ
۱) در زمان اهل بیت مساله بدحجابی (چه رسد به بیحجابی) در میان اعراب جاهلی، ایرانیان، رومیان و هندیان رواج نداشته تا معصومین با آن مقابله جدی بکنند. جالب اینکه در عصر بعثت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و پس از ایشان رعایت حجاب توسط زنان بسیار جدی بوده تا جایی که نقاب زدن بر روی صورت رواج داشته است.
📚علامه جعفر مرتضی عاملی، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، ج۱۴، ص۱۵۳-۱۷۱
۲) آیات و روایات متعددی نشان میدهد پیامبر اکرم و سایر اهل بیت هرگاه مقدار کمی از بیعفتی نیز در جامعه رخ مینمود، با آن مقابله میکردند.
برای دیدن برخی از این مستندات به اینجا مراجعه کنید:
http://rajanews.com/node/340332
🖌 اما در این مطلب سندی ارائه میشود که نشان میدهد پیامبر اکرم (ص) بدحجابی را منکر تلقی کرده و از آن نهی مینمودند. ⬇️ ⬇️ ⬇️
🔆 در میانه جنگ احد، شایعه کشته شدن پیامبر اکرم (ص) موجب شد غیر از امام علی (علیهالسلام) و چند تن انگشت شمار، سایر مسلمانان از صحنه نبرد بگریزند. پس از شهادت ابودجانه و فداکاری حضرت علی (ع)، نصرت الهی فرود آمد و مشرکین پا به فرار گذاشتند.
در روایتی صحیحالسند لحظه بازگشت پیامبر (ص) به مدینه اینطور گزارش شده است:
تا اينكه پيغمبر (ص) بر آنها درآمد، ... و زنان انصار چهرههاى خويش ميخراشيدند و موها را پريشان كرده و موی پیشانی بريده، گريبان چاكزده و (براى آنكه بدنشان ديده نشود) دامنهاى آن را به كمر بسته بودند، و تأثر و علاقه شديد خود را نسبت به پيغمبر (ص) اظهار ميداشتند.
رسول خدا (ص) كه آنها را بدان وضع ديد، دلداريشان داده و با خوبى با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشانند و به خانههایشان بروند: «فَلَمَّا رَأَيْنَهُ قَالَ لَهُنَّ خَيْراً وَ أَمَرَهُنَّ أَنْ يَسْتَتِرْنَ وَ يَدْخُلْنَ مَنَازِلَهُنَّ»
📚 الکافی، ج۸، ص۳۱۸؛ ترجمه رسولی محلاتی
📌 چند نکته:
✅ پیامبر اکرم (ص) به این زنان «امر» میکنند که خود را بپوشانند. پس دستور دادن به رعایت حجاب در سیره نبوی نیز وجود داشته است.
✅ پیش از امر به معروف با آنان به خوبی سخن گفته و از احساسات آنها تقدیر کردند.
✅ وقتی پیامبر اکرم (ص) در مواجهه با زنانی که در بدپوششی خود قصد بدی ندارند، نهی از منکر میکنند، به طریق اولی در مقابل بیحجابی ناشی از کمحیایی و بیعفتی خواهند ایستاد.
📣 eitaa.com/tafakoraat 🌐 @meshkatnoor
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رحیم پور ازغدی ، حجاب قانونی یا اجباری؟ 🌐 @meshkatnoor
🎥 اشاره حضرت امام خمینی (ره) به رابطهی میان حوادث صدر اسلام با وقوع انقلاب اسلامی در ایران
🔻در روزهای اخیر، اظهارات یکی از کارشناسان شبکهی قرآن درباره دو بیانات حضرت امام خمینی (ره)، بازتابها و واکنشهای فراوانی داشته. در ادامه به بررسی این اظهارنظرات میپردازد.
به طور خلاصه باید گفت هر دو اظهارنظر کارشناس شبکهی قرآن که یکی تناسب میان حادثهی ریزش چهارده کنگره طاق کسری و وقوع حوادثی در قرن چهارده هجری، و دیگری اشارهی حضرت جبرئیل به انقلاب اسلامی در زمان نزول بر حضرت صدیقهی طاهره بوده، در بیانات حضرت امام خمینی (ره) وجود دارد. اگرچه اصل و کلیت نقل قول صحیح است، اما به کیفیت نقل قول خدشههایی وارد است و مطابقت کامل با بیانات حضرت امام ندارد.
1️⃣ در مورد اول، حضرت امام در تاریخ ۰۹ آذر ۱۳۶۴ در جمع مسئولان نظام میفرمایند:
«اینکه چهارده کنگره از کنگرههای قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمیآید که یعنی در قرن چهاردهم این کار میشود، یا چهارده قرن بعد این کار میشود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بنای ظلم شاهنشاهی بعد از چهارده قرن از بین میرود و بحمد الله رفت از بین... منتها ما حوصلهمان کم است. تمام دنیا از اول تا آخرش پیش حق تعالی یک جور پیداست، این ور و آن ور ندارد که یک راه دوری باشد.»
2️⃣ در مورد دوم نیز، حضرت امام خمینی (ره) در بیان فضائل حضرت صدیقهی طاهره سلاماللهعلیها در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۶۴ میفرمایند:
«حتی درباره ائمه هم من ندیدهام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام الله علیها- ست که آنکه من دیدهام که جبرئیل به طور مکرر در این ۷۵ روز وارد میشده و مسائل آتیهای که بر ذریه او میگذشته است، آن مسائل را میگفته است و حضرت امیر هم ثبت میکرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلندپایه او حضرت صاحب- سلام الله علیه- است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمیدانیم، ممکن است. در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند، بالاتر میدانم.»
همانطور که پیداست، در بیان حضرت امام خمینی (ره) هر دو موضوع نه به صورت یک گزارهی قطعی، که به صورت یک تحلیل و گمانهی مبتنی بر واقعیات بیان شده و صدالبته که بیان آنها از لسان حکیم الهی و عارف بالله و فقیه دوران و نائب امام زمان (عج)، معنای ویژهای دارد. 🌐 @meshkatnoor
19.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه واژه آشنایی ؟
دین انسانیت !
آگوست کنت و کسروی و ... هم همین را می گفتند. 🌐 @meshkatnoor
🔰 *نفی اقتصاد اسلامی ناشی از غفلت است*
📍 *آیتالله اشکوری* در گفتوگو با هسته فقه نظامهای اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
💠 *آیتالله سیدعلی حسینیاشکوری* *تربیتیافته مدرسه نجف و قم* و از شاگردان بزرگان عرصه فقاهت همچون *امامخمینی(ره)، مقام معظم رهبری و آیات عظام شهید سیدمحمدباقر صدر،* *سیدعبدالاعلی سبزواری، گلپایگانی،* *منتظری، میرزا جواد تبریزی و وحید* *خراسانی* به شمار میروند. ایشان هماکنون استاد برجسته خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری است. استاد حسینیاشکوری در پی اظهارات اخیر درباره نسبت « *دین* » با « *علوم* *اجتماعی* » و نفی « *اقتصاد اسلامی* »، در گفتوگو با هسته فقه نظامهای اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) به بررسی ابعاد مختلف این ادعا پرداختند.
📑 برای مطالعه متن کامل این گفت و گو می توانید به این [نشانی](https://rushd.ir/?p=7817) مراجعه فرمایید. 🌐 @meshkatnoor
🔆 در حاشیه سخنان اخیر آقای حسن روحانی
✅ سوال مهمی که طرفداران تسلیم ⬅️ شما صلح بخوان) باید به روشنی پاسخ دهند این است که: حد یقف تسلیم شدن کجاست؟ یعنی تا چه حد از اصول و ارزش های خودمان دست برداریم مشکلات حل می شود؟
✅ به بیان دیگر، باید سوال اساسی تری را پاسخ داد و آن اینکه: این مشکلات چرا بوجود می آید؟ طبعا پاسخ به این سوال می تواند راه گشا برای کیفیت و کمیت مقاومت باشد.
✅اگر این مشکلات به خاطر پایبندی به اسلام، کنار نیامدن با اسرائیل، دفاع از مظلومین و مبارزه با ظالمین ، پیگیری عدالت و ... است، آیا باید همه اینها را کنار گذاشت تا شاید مشکل حل شود؟!
✅ استکبار یا تزویر امان می دهد تا مقاومت را بشکند بعد از آن شک نکنید گردن ها را خواهد شکست.
✅ تسلیم در مقابل استکبار انتها ندارد. اگر کسی الف را گفت باید تا یاء برود.
✅ حتی در صورت تسلیم کامل بودن بازهم هیچ تضمینی برای رسیدن به هدف از تسلیم وجود ندارد.
✅ سلمنا که تسلیم شدیم و دنیای خود را به نحو عالی و بی نقص تامین کردیم. سوال که باید پاسخ داده شود این است که: آیا این تسلیم مورد رضای خداست؟
✅ سوال دیگر اینکه: تصمیم گیری در این مورد و تشخیص اینکه چه زمانی باید صلح کرد و چه زمانی باید جنگید با چه کسی است؟؟مردم یا امام جامعه؟
✅ اگر مردم می توانند وظیفه ی دینی خود را تشخیص داده و رضایت خداوند را تحصیل کنند پس جامعه لازم نیست امام داشته باشد. که این صورت بالبداهه باطل است.
✅ اگر امام جامعه بایدتصمیم گیرنده باشد پس باید ببینیم او چه می گوید.
✅ همچنین سوال مهمی که مدافعان صلح یا همان تسلیم باید به روشنی پاسخ دهند این است که آیا تسلیم شدن هزینه دارد یا نه؟؟
✅ اگر هزینه دارد که البته دارد، باید به روشنی و شفاف میزان و مقدار آن هزینه مشخص شود.
✅ به راستی هزینه ی تسلیم شدن چیست؟؟
✅ استکبار در مقابل گشایش از ما چه می خواهد؟؟
✅ اگر فقط مرگ بر آمریکا نگوییم کافی است؟؟
✅ یا اینکه نه این شروع ماجراست: به رسمیت شناختن اسرائیل، سپس دست کشیدن از دفاع از مظلوم، سپس حذف عدالت خواهی، سپس ترویج هم جنس گرایی، سپس کشف حجاب، سپس دست برداشتن از اجرای حدود و دیات و...
✅ تو خود انصاف ده با دست برداشتن از اینها چیزی از اسلام می ماند؟؟؟
✅پس هزینه تسلیم حذف اسلام است. حال خود انصاف ده که تسلیم و شقاوت اخروی کم هزینه تر است یا مقاومت و انشالله پیروزی و دنیای مادی خوب و البته سعادت اخروی؟؟؟؟
📝 حجت الاسلام گودرزی؛ دانش پژوه دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی 🌐 @meshkatnoor
🔰 حسن روحانی علیه حسن روحانی 💠دولتها به عنوان قوه مجریه بایستی در حوزه اجرایی به کار خود بپردازند اما دیده میشود که برخی دولتها برای توجیه برخی از عملکردهای خود در جامعه که چندان مثمر ثمر نبوده دست به توجیهگری و ایدئولوژیسازی میزنند و به اصطلاح آسمان و ریسمان به هم میبافند. 💠حسن روحانی در حالی این روزها صلح امام حسن را مربوط به خواست مردم آن زمان می داند که پیش از این در کتاب « مقدمهای در تاریخ امامان شیعه» در تحلیل رفتار مردمان آن روزگار آورده است: « در مدائن، امام مجتبی «ع» مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانتها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون، که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود: اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز میشویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توأم با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توأم خواهد بود.» [۲]
💠وی افزود: «مردم چه جوابی به امام حسن «ع» دادند؟ گفتند: ما میخواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی «ع» را رقم زد. آنچه بعد به نام صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد میتوانست سرنوشت دیگری را رقم بزند.» 💠سئوال اساسی دیگر این است که آیا تبیین و تحلیل تاریخ و قیام و صلح امام حسن مجتبی (ع) بستگی به شرایط دارد و هر کسی بنا بر شرایط و منافع خود میتواند تحلیلهای گوناگونی از این واقعه عبرت آموز تاریخی بدهد یا اینکه تاریخ قابل تغییر است و مردمی که یک روز روحانی آنان را خائن مینامید امروز به الگو تمام عیار تبدیل شدهاند؟ این رفتار متناقض را چگونه میتوان توجیه و تفسیر کرد؟ 🌐 @meshkatnoor