فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نقد و ارزیابی کلیپ «مغالطات آتئیست»
✴️کلیپ فوق دارای دو بخش اصلی است که هر کدام را به صورت جداگانه و مجزا میباید مورد توجه قرار داد. گرچه به نظر میآید که بخش دوم، ارتباط تنگاتنگی با قسمت اول دارد. به هر روی، آن دو بخش از این قرار است: الف) بخش اول، سخن از این است که آیا اعتقاد به وجود خدا اساسا منطقی و عقلانی است؟
ب) بخش دوم سخن از معنای زندگی برای فرد ملحد و آتئیست است. یعنی منطقاً برای یک آتئیست، زندگی میتواند معنادار باشد یا خیر؟
🔺اجمالاً راجع به بخش اول میتوان گفت که به لحاظ عقلی هر موجود از دو حال خارج نیست و حالت سومی هم برایش قابل فرض نیست: ۱. یا وجود برایش ضروری است و به تعبیری وجود از آن موجود جداناپذیر است همچون صفت شیرینی برای شکر؛ ۲. یا صفت وجود برای آن موجود، ضروری نیست، یعنی این صفت میتواند با آن موجود باشد یا با آن همراه نباشد. مانند صفت شیرینی برای چای که میتواند همراه آن باشد یا با آن نباشد. لذا چای برای شیرین شدن نیاز به علت (شکر) دارد .
🔆خدا یعنی موجودی که وجود برایش ضروری است. اینک، هر موجودی که وجود برایش ضروری نباشد یعنی هم بتواند باشد و هم بتواند نباشد، نیازمند علتی است تا آن را به وجود آورد. مانند اراده که هم میتواند باشد و هم میتواند نباشد؛ لذا نیاز به علت یعنی انسان دارد تا به وجود آید.
⬆️⬆️⬆️⬆️ادامه
🔸اکنون براساس این تحلیل، میتوان گفت: هر موجودی که در این عالم، وجود برایش ضروری نیست و به تعبیر فلسفی "ممکنالوجود" است، نیاز به علتی دارد که آن را به وجود آورد. آن علت نیز چنانچه وجود برایش ضروری نباشد، نیاز به علت دیگری دارد که او را به وجود آورد. به لحاظ عقلی، این وضعیت تا جایی ادامه مییابد که به علتی که وجودش از خودش است، منتهی شود؛ زیرا در غیر این صورت، لازم میآید که موجودی پدید نیاید. در حالیکه میدانیم، موجود یا موجوداتی در این عالم هستند. پس این عالم باید دارای علتی باشد که وجودش از خودش است و در هستی خود نیازی به علت دیگری ندارد و این موجود خداست. از همینجا روشن میگردد، موجودی که وجود برایش ضروری و انفکاکناپذیر است (خدا)، در هستی خود به علت دیگری نیاز ندارد و این پرسش که علت این موجود کدام است، منطقا درباره او منتفی است.
✅نکته مهم: در استدلال مزبور فعلا برای ما موضوعیت ندارد که این موجود آیا همان خدایی است که یونانیان، یهودیان، مسیحیان، بوداییان، هندوها، مسلمانان و .... به آن اعتقاد دارند یا خیر؟ بلکه حتی آیا آن موجود، ماده (material) است یا امری غیر از آن است؟ و یا اینکه اساسا آیا این موجود واحد است یا متعدد؟ بلکه باید گفت: تکلیف این مسائل مختلف با سایر استدلالهای عقلی روشن میگردد.
پس فعلا هیچیک از اینها در استدلال مزبور موضوعیت ندارد.
🔆بلکه نتیجه استدلال یادشده در اینجا صرفا آن است که باید در این عالم، علتی که وجودش از خودش است و به تعبیری وجود برایش ضروری است و نیاز به علت دیگری در وجود خود ندارد، تحقق داشته باشد. و این موجود خدا و پدیدآورنده سایر موجودات است.
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️ادامه
🔴بررسی و ارزیابی بخش دوم
❎نویسندگان، معانی متعددی را برای "معنای زندگی" بیان کردهاند. در این میان، به اعتقاد ما در معنای زندگی، دو عنصر مهم، نقش اساسی و بهسزایی را ایفا میکنند که عبارتند از: ۱. هدف زندگی؛ ۲. قرار دادن کل حیات و زندگی انسان در راستای آن هدف.
❓❓اکنون پرسش اساسی آن است که هدف معقول و بایسته در زندگی انسان چیست؟؟ اینجاست که پاسخ به این پرسش با "جهانبینی" و نوع نگرش و بینشهای انسان، ارتباط وثیقی پیدا میکند. لذا در طلیعه این نوشتار بیان کردیم که پاسخ بخش دوم، وابسته به بخش اول آن است و به تعبیری ارتباط منطقی با آن دارد.
🔺 به اعتقاد ما اجمالا هدف معقول و بایسته انسان با ملاحظه ابعاد گوناگون وجودی وی (ابعاد بینشی، گرایشی و توانشی) و رابطهای که با مبدا هستی خود (خدا) دارد، به دست میآید. این هدف که استدلال عقلانی نیز از آن پشتیبانی میکند، صرفا "قرب الهی" است (ر.ک: الهیراد، انسانشناسی، درس پنجم).
🔻 البته میتوان فرض کرد که یک فرد ملحد و آتئیست نیز در زندگی، برای خود هدف یا اهداف مادی و دنیوی ترسیم کند و طبعا در راستای آن، زندگی و حیات خویش را معنا ببخشد؛ اما در این هنگام باید گفت که آیا هدف او معقول، منطقی و قابل دفاع است؟؟؟
🔶وانگهی، هر یک از جهانبینیِ الهی و الحادی، نتایج اساسی و متمایزی را در پی دارد که نمیتوان از آنها چشمپوشی کرد. پارهای از آنها بدین شرح است:
♦️۱. منطقاً زمینهی نومیدی و یاس و خودکشی در برابر شکستها، آسیبها، مشکلات، بلاها و طوفانهای سهمگین زندگی برای یک آتئیست و فردی که اعتقاد به خدا و جهان واپسین ندارد، بسیار هموار و مهیاست. چنانکه برخی از اینان همچون آلبرکامو، صادق هدایت و ... دست آخر همین مسیر را در پایان زندگی خویش برگزیدهاند.
♦️۲. پارهای از موضوعات و احکام اخلاقی همچون ایثار و از خودگذشتگی، گذشتن از لذایذ دنیوی و مادی، جانبازی و شهادت و ...، برای یک آتئیست و در واقع کسی که عالم را منحصر در همین ماده و طبیعت میداند، منطقاً بیمعنا و مهمل است. زیرا این رفتارها با اهداف مادی و دنیوی وی اصلا سازگاری ندارند.
♦️۳. ضمانت اجرا در برابر احکام اخلاقی از یک سو و قدرت بازدارندگی انسان در برابر تمایلات، غرایز و هوا و هوسهای مهلک و سرکش از سوی دیگر، برای انسان خداباور و کسی که به پاداش و عذاب الهی معتقد است، منطقا قویتر و شدیدتر میباشد. اما از آن سو، زمینه فساد و سرکشی، برای انسان ملحد و آتئیست به ویژه در مواردی که هیچ چشم بینا و ناظری وی را تحت کنترل و نظارت ندارد، بسیار سهل و آسان است.
📝حجت الاسلام علی قربانی؛ دانش پژوه دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی
🌐 @meshkatnoor
نقد تفصیلی مغالطه آتئیست؛ نویسنده مهدی میرخلف .pdf
276.6K
نقد تفصیلی کلیپ «مغالطات آتئیست»؛ مهدی میرخلف(دانش پژوه دکتری فلسفه دین موسسه امام خمینی)
🌐 @meshkatnoor
ویراست3.pdf
13.04M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه رحلت آیت الله مصباح یزدی
🔻(شماره نوزدهم و بیستم)
🔹در این شماره از دیدهبان اندیشه، علاوه بر مرور زندگی پر خیر و برکت حضرت علامه مصباح یزدی و بازتاب اندیشهها در ایام رحلت ایشان، به پنج محور مهم و اساسی از اندیشههای آیتالله مصباح یزدی(ره) که اخیرا بیشتر مورد انتقاد و چالش از سوی روشنفکران و ژورنالیستهای علمی بوده است، پرداخته میشود.
این پنج محورعبارت است از:
1. نقد سکولاریسم در اندیشه آیتالله مصباح یزدی (ره)
2. اسلام ، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره)
3. سیری در اندیشه ولایت فقیه
4. تبیین علم دینی
5. تعدد قرائت ها و پلورالیسم
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net 🌐 @meshkatnoor
مصباح اندیشه و سیاست دینی
نقدِ نوشته دکتر کدیور درباره آیتالله مصباح
بعد از ارتحال آیتالله مصباحیزدی(ره)، در کنار انتشار موجی از پیامها و یادداشتهای تسلیت، و برگزاری مراسمهای متعدد بزرگداشت، برخی نوشتهها و گفتارهای انتقادی درباره ایشان نیز منتشر شد. از جمله مطالب انتقادی، نوشته دکتر محسن کدیور در تاریخ 15 دی تحت عنوان «مصباح خشونت و استبداد دینی» است. مقاله کوتاه ایشان در دو بخش اصلی «من و مصباح» (در 3 بند) و «مختصات مصباح سیاسی» (در 4 بند) تنظیم شده است. نوشتار حاضر، به بررسی نوشته وی میپردازد.
👇👇👇
http://farhikhtegandaily.com/news/50708/ 🌐 @meshkatnoor
گستره دین 12.mp3
11.89M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه دوازدهم ( جلسه پایانی)
🔹بحث قلمرو و گستره دین (این بحث مبنا بسیاری از مسائل دین پژوهی، فلسفه دین و کلام جدید است. امروز تلاش هایی که در جهت دین زدایی از کشورهای دیندار به خصوص در جمهوری اسلامی صورت می گیرد در چند مرجله است که مبنا و مبدا آن همین مساله تشکیل میدهد.
🔹جایگاه دین با خدا، معنویت و آخرت و دنیا
🔹نقد و بررسی شبهات سکولاریسم، پلورالیسم و زبان دین
🔹 مفاهیم دینی آیا یکسری اعتباریات نسبی هست؟ معرفت تا کجا میتواند یقینی باشد؟
⏰ 18 آذر 1380
🔻 لازم به ذکر است که این بحث،یکی از فوقالعادهترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است.
⚜️ @Taammolat74 🌐 @meshkatnoor
Sound_2021_01_19_18_58_24_984.mp3
19.61M
🔉 سلسله نشستهای همایش ایمان و چالشهای دنیای معاصر
🔶 نشست یازدهم: تعبد ایمانی و چالشهای عقلانی فرارو
🎙حجت الاسلام دکتر محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین
🔶برگزار کننده: پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه
🌐 @meshkatnoor
📚 #معرفی_کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
✍️پدیدآورندگان: (حجج اسلام : محمود فتحعلی ، دکتر مجتبی مصباح ، دکتر حسن یوسفیان )
👓زیر نظر : آیت الله #مصباح_یزدی (ره)
📄تعداد صفحات 540
🗃ناشر : موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه)
♦️آشنایی با کتاب:
در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم افزاری و تولید #علوم_انسانی_اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ، به عنوان پیش نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش و پرورش ، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به مثابه ی یکی از پیش نیازهای هرگونه سیاست گذاری ، برنامه ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور ، در دستور کار و اولیت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیه ی طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی ، با رهنمود آیت الله مصباح یزدی ره تهیه ی طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار گردید .
در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها ، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است .
#نوآوری_ها
#بسط_فلسفه_به_مسائل_روز
🌀 @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
❎ آخرین آرزوی علامه مصباح یزدی چه بود؟
🔸دکتر علی مصباح فرزند ارشد علامه مصباح در جلسه کانون طلوع موسسه امام خمینی ره گفت ایشان در آخرین روزهایی که در بستر بودند و به زحمت می توانستند صحبت کنند بارها ما را خواستند و آخرین آرزوی خودشان را مطرح می کردند حتی یک شب نیمه شب مرا صدا زدند فرمودند تنها آرزوی من این است که یک فهرست از موضوعات موردنیاز و مشکلات فکری جامعه تهیه کنید و برای آن ها جواب تهیه کنید.
🔸 اگر این کار انجام شود. دیگر آرزویی ندارم. یک بار هم فرمودند همین الان بروید دنبال این کار و شروع کنید.
🔹انشاالله شاگردان استاد علامه، این وظیفه را به عهده خواهند گرفت.
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 نقش علامه آیت الله مصباح در علوم انسانی و نیز ارتباط حوزه علمیه قم با عرصه بین الملل
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#قطب_فلسفه_دین
📌 سلسله نشست های وضعیت تفکر در ایران معاصر
🔰 نشست علمی ما و #فلسفه_دین
🎙با حضور:
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #علیرضا_قائمی_نیا
مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه
📅 چهارشنبه هشتم بهمن ماه ۹۹ ساعت ۱۶
🆔 @iictchannel
🔹🔹مؤسسه آموزش عالی #امام_صادق (علیه السلام) قم تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سبحانی با همکاری نهادهای علمی فرهنگی #کرمانشاه و #همدان برگزار میکند:
✅ سلسله نشستهای یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله #مصباح_یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان
☘️ #نشست_سوم
🔹با حضور استاد عزیز:
▫️حجتالاسلام والمسلمین دکتر #احمد_حسین_شریفی،
از اعضای هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با موضوع
«#الهیات_کاربردی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی»
📣 چهارشنبه ۸ بهمن ماه
⏰ ساعت ۱۹ تا ۲۰
🔸 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست دعوت هستید.
◾️ از طریق لینک زیر همراه ما باشید:👇👇
https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah
#مؤسسه_امام_صادق_قم
#مؤسسه_بنیان_مرصوص_کرمانشاه
#حوزه_هنری_سازمان_تبلیغات_کرمانشاه
#حوزه_علمیه_خواهران_کرمانشاه
#مؤسسه_کلامی_احیاء_همدان
#مرکز_کلام_اسلامی_و_تفسیر_واحد_کرمانشاه
#دانشکده_علوم_قرآنی_کرمانشاه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_کرمانشاه
#نهاد_رهبری_دانشگاه_آزاد_کرمانشاه
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋ بازداشت مدعی دروغین امامت در قم
🔹فردی که پس از سال ها سوءاستفاده از افراد ساده ادعا می کرد فرستاده خداست و به او الهاماتی از جانب خداوند می شود، بالاخره رسوا شد.
🔹مدعی دروغین فردی است با نام مستعار ناصر که پس از سال ها سوء استفاده از افراد ساده و کم اطلاع بالاخره با دروغ هایش رسوا شد.
🔹مردی ۴۰ ساله از جنوب کشور که سال ها قبل ادعا می کند فرستاده خداست و بسیاری از امام زادگان و حیوانات به او الهاماتی را از جانب خداوند میفرستند.
🔹بعد از گذشت چند سال و تشکیل یک حلقه انحرافی برای جذب پیروان بیشتر به قم میآید و با این ادعای دروغین، از افراد ساده و کم اطلاع زیادی سوء استفادههای مالی و اخلاقی میکند.
🔹زنده کردن مردگان، ارتباط با ارواح، نابود کردن شیطان، برگزیده شدن از طرف خداوند، مالک تمام دارایی ها و مسائل مادی و دنیوی پیروانش از جمله ادعاهای این مدعی دروغین بود.
🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مفیدترین روشهای تبلیغ که البته صرفا مخصوص مسیحیت نیست و فرق انحرافی دیگر هم از آن بهره میبرند، کارهای به ظاهر خیر خواهانه است که در آن به صورت آشکار و مخفی تبلیغ میشود؛ کلیپ فوق که مربوط به چند روز قبل است در راستای تبلیغ مسیحیت تبشیری_صهیونیستی در پی پخش غذا برای کودکان کار است.
✝️ @n_masihiat 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پس از گذشت ۴۷ سال
👈 پادکست روضه رهبر معظم انقلاب برای حضرت ام البنین (س) / شب تاسوعای سال ۱۳۵۲
🌐 @meshkatnoor
Sound_2021_01_26_19_05_03_777.mp3
23.9M
🔶 نشست الهیات علمی از دیدگاه مک گراث
🎙حجت الاسلام قلی پور ؛دانشچوی دکترای کلام اسلامی
🔶برگزار کننده: گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت با مشارکت موسسه امام خمینی 🔶 به دلیل کیفیت پایین صدا، با هندزفری یا هدفون استماع نمایید.
🌐 @meshkatnoor
27.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺شعری بسیار زیبا و پرمعنی در وصف و رثای حضرت آیت الله #علامه_مصباح یزدی رضوان الله تعالی
🌹در روز وفات بانو ام البنین، علو درجات آن استاد فرزانه را از خداوند منان خواهانیم. امید که رهرو راه آن پیر سفر کرده باشیم ان شاالله.
🌐 @meshkatnoor
📙 کتاب "قرآن و #علم_کلام"
🔺 این کتاب پاسخ به این سؤال اصلی است که:
🔰 قرآن و علم کلام چه نسبت و نقشی بر یکدیگر دارند؟ به تعبیری؛ قرآن چه نقشی بر علم کلام دارد؟ علم کلام چه تأثیری بر قرآن دارد؟
و ذیل آن پاسخ به سؤالات فرعی شامل:
🔹 نقش قرآن در تأسیس علم کلام چیست؟
🔸نقش قرآن در ارائه منابع علم کلام و روشگان آن چیست؟
🔹 نقش قرآن در ارائه موضوع، مسائل و قواعد علم کلام و تبیین و آسیبشناسی آنها چیست؟
🔸 نقش علم کلام در تدوین و تقریر آموزههای قرآن چیست؟
🔹 نقش علم کلام در اثبات مبانی و پیشفرضهای قرآن چیست؟
🔻مهمترین امتیاز این کتاب نوآوری در موضوع و تحقیق است؛ نوآوری این تحقیق صرفاً در موضوع و عنوان آن منحصر نشده است، بلکه در طرح مسائل و مطالب آن نیز خواننده فاضل شاهد طرح مباحث جدیدی در این کتاب خواهد بود.
🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 شماره 24 از دوفصلنامه علمی «معرفت کلامی» منتشر شد
✅ تبیین هستیشناختی نیاز انسان به دین از منظر حکمت متعالیه؛ با تأکید بر دیدگاه آیتالله جوادی آملی / باقر ابراهیمی / محسن ایزدی
✅ بازخواني نظريه نيابتِ ذات از صفات در هستيشناسي اوصاف الهي و نسبت آن با مسئله نفي صفات و نظريه عينيت / حسن يوسفيان / مرتضي خوشصحبت
✅ بررسی تبیین تکاملی الحاد مدرن از دین /يوسف دانشور/ روحالله رحيمي كفراني
✅ شترسوار یا شترسواران؛ پژوهشی زبانشناسی براي اثبات بشارت تورات به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بهوصف راکب البعیر / محمدعلی همتی
✅ تعبدستیزی به بهانه دفاع از عقلانیت / محمدصادق بدخش
✅ اقبال لاهوری و شیوه موجهسازی دین و باورهای دینی در عصر جدید / حسنعلي سلمانيان
✅ نقد تصویر استشراقی از آموزه «بداء» بر اساس منابع شیعیان امامی / زهرا فرزانگان / احمد بهشتیمهر
✅ تبیین بداهت حسن عدالت با تکیه بر مفهوم و جایگاه عدالت در نظام ارزشها / محمدتقي نظريان مفيد / قاسم ترخان
✅ بررسی تطبیقی اختیار و مسئولیت اخلاقی انسان از منظر چیزم و قاضی عبدالجبار همدانی / مليحه آقائي / مهدي منفرد
✅ بررسى تطبيقى مواجهه تفسير الميزان و تفسير المنار با مسئله تعارض علم و دين / حسن عبدى / محسن آزادى
✅ ارزیابی شبهات مهم معاد با جسم عنصری / محمود فتحعلي / سيدمحمدمهدي نبويان
✅ بازپژوهی معنای آیات اضلال الهی از منظر علامه طباطبائی و زمخشری / فهیمه شریعتی / ناهید مشایی / سید محمد مرتضوی / زهرا مولایی فر
#دوفصلنامه_علمی_معرفت_کلامی
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir/
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ پیشنشست علمی «سکولاریسم و نقد اندیشههای آن از دیدگاه شهید مطهری»
✅ با سخنرانی و ارائه حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹پنجشنبه 99/11/9 ⏰ 10
🔸 این برنامه به صورت مجازی برگزار میگردد
🌐 آدرس مجازی در 👇👇👇
Live.mou.ir/research
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir/